Montako otsikon mukaista autoa löytyy suomesta?
Paljonko kyseisen auton moottorista löytyy
hevosvoimia? En muista tarkalleen, mutta oletan
mallia myös valmistuneen "tavallisen" kansankin
käyttöön.
Heittäkää tietoa kehiin tästä ralliteiden
kuninkaasta.
205 turbo 16
9
3296
Vastaukset
- Pugfan
Peugeot 205 Turbo 16:sta oli kaksi
versiota, "Evo1" ja "Evo2".
Molemmissa oli XU8T-moottori auton keskellä
poikittain. Kakkosessa oli erilainen turboahdin
sekä suurempi ahtopaine (2,5 bar vs. 1,4 bar).
Kakkonen oli lisäksi leveämpi kuin ykkönen.
Ykkösessä oli tehoa 350 hp ja kakkosessa 450 hp
ja kun tehoa oli enemmän, oli kakkosen jarrutkin
isommat. Vaihteistona oli molemmissa viisilovinen
manuaali ja voima siirtyi kaikkiin neljään
pyörään.
Suomessa on ainakin yksi 205 Turbo 16, se on Juha
Kankkusella mutta en tiedä onko auto
rekisterissä. Se auto on lisäksi ainakin
ulkoapäin täysiverinen ralliauto. Ulkomailta
voisi löytyä käytetty siviiliauto mutta hinta voi
olla sitä luokkaa että menee jo verottomana
Sitten "vähän" historiaa...
Vuonna 1984 Peugeot aloitti rallitoiminnan B-
ryhmän 205 Turbo 16:lla. Rallipoluilta poissa
jonkin aikaa ollut Peugeot säväytti rallimaailmaa
Tour de Corse -rallissa, jossa Ari Vatanen
hallitsi rallia ensimmäiset kaksi päivää ennen
kuin ajoi menetti autonsa hallinnan vesiesteen
ylityksessä ja kolaroi autonsa. Useita rallista
kiinnostuneita kiehtoi Peugeotin tekninen
suunnittelu. Auto oli nelivetoinen ja omasi tehoa
saman verran kuin kilpailijansakin, mutta Peugeot
oli muista poiketen keskimoottorinen. Pikkuhiljaa
moni muukin valmistaja siirtyi ralliautoissaan
keskimoottorisuuteen. 205 Turbo 16 oli
mieleenpainuva katsojille ja pelkoa herättävä
kanssakilpailijoille. Auton kyvyt tulivat ilmi
kolmannessa esiintymisessään, vuoden 1984
Jyväskylän Suurajoissa, jossa kilpailun voittajan
käyttämä auto oli Peugeot 205 Turbo 16.
Rallivuosi 1985 olikin sitten jo melkeinpä
Peugeotin hallinnassa, huolimatta Ari Vatasen
rajusta onnettomuudesta Argentiinassa. Vatanen
kolaroi autonsa kovalla nopeudella ja auto pyöri
katon kautta ympäri useita kertoja. Onnettomuuden
rajuutta kuvaa se, että istuimen jalustakin
hajosi. Vatanen oli yli vuoden poissa
rallipoluilta mutta palattuaan voitti Pariisi-
Dakar -aavikkoralliin ja Amerikan mantereella
järjestetyn Pikes Peak -alamäkiajon. Kauden
aikana muut merkit, kuten Lancia, Ford ja Rover,
kehittivät kalustoaan ja melkein pääsivätkin
Peugeotin tasolle. Mutta vuoden 1985 viimeisessä
kilpailussa, RAC-rallissa, Peugeot esitteli uuden
kehitysversion: Peugeot 205 Turbo 16 Evolution
2:n. Auto oli kevyempi ja tehokkaampi kuin
Evolution 1 ja jälleen Peugeotin kalusto oli
huomattavasti edellä muita. Onnettomuudessa
loukkaantuneen Vatasen tallitoveri, suomalainen
Timo Salonen, otti vuoden 1985 rallin
mestaruussarjassa ohjakset käsiinsä ja voitti
rallin henkilökohtaisen mestaruuden ja samalla
toi Peugeotille merkkimestaruuden.
Rallikausi 1986 oli kovaa kilpailemista
jokaisessa rallissa. Peugeot-talliin oli tullut
uusi kuljettaja, nuori suomalainen Juha
Kankkunen. Hän ajoi kauden loistavasti ja voitti
henkilökohtaisen merkkimestaruuden ja toi
Peugeotille jälleen merkkimestaruuden.
Kaudella 1987 B-ryhmän 'superralliautot'
kiellettiin kesken kauden suomalaiselle Henri
Toivoselle tapahtuneen kuolemaan johtaneen
onnettomuuden jälkeen. Peugeot jätti silloin
rallisarjan ja rakensi 205 Turbo 16:sta saatujen
kokemusten pohjalta menestyksekkään Peugeot 405
Turbo 16:n, jolla voitettiin mm. Pikes Peak -
alamäkiajon ennätys. Peugeot-talli osallistui
myös Pariisi-Dakar-ralliin muunnellulla 205 Turbo
16:lla ja voitti kilpailun. Pariisi-Dakar ralli
voitettiinkin Peugeotilla vuosina 1987-1990.
Peugeot 205 Turbo 16 Evo2 oli myös menestyksekäs
rallicrossissa, kuljettajana tunnetuksi tuli
suomalainen Matti Alamäki.- Pugfan
Liikenteessä voi näkyä Turbo 16:lta näyttäviä
205:ia. Ne ovat kuitenkin normaaleja GTI-malleja
Gutmannin Evolution-korisarjalla ja sopivalla
teippauksella varustettuna.
- ;)
TM:ssä tai Tuulilasissa oli joskus 80-luvun
loppupuolella artikkeli Turbo 16 siviilimallin
tuomisesta suomeen. Siinä lehden toimittaja ja
maahantuojan edustaja hakivat ko. auton saksasta
tai ranskasta ja toivat sen tänne ajamalla.
Luultavasti auto oli suomessa myynnissä jonkun
aikaa, mutta epäilempä sen kyllä lopulta karanneen
kuitenkin ulkomaille sillä hinta oli siihen aikaan
uskomattomat miljoona markkaa. Auto oli metalli
grafiitinharmaa kaksipaikkainen siviiliversio
turbo 16:sesta. Siinä oli 200 hevosvoimaa ja
kiihtyvyys oli muistaakseni jotain 6 sekunnin
luokkaa.
Jos olet kiinnostunut lisätiedoista, ota yhteyttä
TM:ään tai tuulilasiin. Sieltähän se artikkeli
löytyy.- co-driver
Kyllä noita 1 kappale oli ainakin joskus
suomessa... Ainakin muistan nähneeni jossain
lehden testissä suomi kilpisen auton! Tämä tosin
on vain muistikuva ja voihan olla että kuvausta
varten ruuvattu suomikilvet... tosin muistaisin
että auto oli myöhemmin myytävänä jossain alan
lehdessä... Ja tehoa siviiliversiossa tosiaan
200hv eikä 350! Kankulta löytyy aito ralliversio
vimpanpäälle entisöitynä ja aina
välillä "ulkoilutettuna" ;)
- T16
Noita katulaillisia 200hv autoja tuotiin Suomeen
2kpl, toinen myytiin Poriin ja toinen kiersi
silloisia Maan Auto liikeitä. Itse näin tuon
toisen, metalligraffitivärisen Tampereen Maan
Auton pihassa 1985, jonne valutin litran verran
kuolaa.....
Auto oli tosiaan ajotestissä VM:ssä, yhden sivun
juttu.- Anonyymi
Oli se myös Herttoniemen Maan Autossa , jossa eräs työnjohtaja kolhi sen keulaa hieman ja osat makso maltaita . Muistaakseni myös -85
- Kulperi
Kiitokset tiedoista. Melkoinen tykkihän se oli
tuo T 16.- Topsiekku
Joo t16 tehtiin se pakollinen 200kpl määrä että sai rallikäyttöön sen, ja sit on näitä 1.6 ja 1.9 gti:tä jotka nekin on mukavia pelejä. Itse omistan 1.9 gti:n ja olen pitäny todella paljon=) Vielä joskus saatan virittää sitä=) Moottori ei ole kyllä ihan perinteinen gti kone kun se ei ole mikään kierroskone todellakaan. Auton hyvä kulku perustuu lähinnä hyvää teho/paino suhteeseen, joka onkin ihan fiksu tapa saada auto liikkumaan. Sillon ei tarvita niin paljon repiä koneesta tehoa irti, kulutus on pienempi ja moottori on pitkäikäisempi. 1.9 on katittomassa versiossa 130hp ja vääntöä löytyy 161nm. Yli 150nm löytyy kierrosalueella 2500-6000,rajoitin jossain 6200-6500 kierroksen paikkeilla. olen lukenut tiedot vanhasta tekniikan mailman lehdestä.
- jaskaspas
Nostelen tosi vanhaa, mutta tuossa näyttäisi olevan yksi 205 T16 rallivireessä ja ilmeisesti kuvattu tänätalvena: http://www.youtube.com/watch?v=Hd33-9Irmrw
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.2013338Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha242161- 242071
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901935Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?701598Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241361- 81251
Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361247Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351207Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61198