Kovilla pakkasilla (>20 C) on ollut taipumusta muodostua vettä ikkunoiden alaosaan. Olen mitannut kosteuden, joka on ollut 30-35 % tasolla tuolloin.
Talossa on enerventin ilmanvaihtokone, jossa ns. pyörivä talteenottokenno. Koneessa ei ole sisääntulevan ilman puolella lämmitystä.
Nyt on tullut mieleen, että tarvittaisiinko tuota lämmitystä tulevan ilman puolella. Olen mitannut että huonekohtaisien tuloilmaventtiilien kohdalla, ilman lämpötilan on n. 10 C kovemmilla pakkasilla. Voiko liian kylmä tuloilma aiheuttaa veden muodotumisen ikkunoiden alaosassa?
Olen kokeillut lisätä ilmanvaihtoa, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta ilmiöön. Normaalisti kone pyörii 2 nopeudella.
Kosteutta ikkunoissa
40
18861
Vastaukset
- luke lake
sille nopeudelle se on luultavasti mitoitettu.
Olisiko huonot putkieristeet kun jäähtyy noin?- Minä vaan
yleisten ohjeiden mukaan eli 100 mm kylmässä tilassa oleviin. Laitoin vielä 50 mm niihin putkiin jotka jää puhallusvillan alle.
- öisin töö
Onko sulla öisin rullaverhot ikkunoiden edessä? ne ainakin tekee tuota.
- oli mulla
syynä samanlaiseen, parveke oven ikkunan alareunan jäätymiseen. Hokasin sen lämpötila mittaus pistoolin lainattua, tähtäilin sillä vuotokohdat.
- ilmanvaihdosta
Onko patterit ikkunoiden alla?
Pääseekö lämmin ilma ikkunalle?
Onko ikkunat ja _tiivisteet_ kunnossa?- Minä vaan
minun käsittääkseni kunnossa. Ei ainakaan mitään vetoa tunnu niissä. Talossa lattialämmitys. Itse talo on hieman yli vuoden ikänen. Minua epäilyttää tuo tuloilman lämpötilan joka painuu tuonne 10 C paikkeille > -25 C pakkasilla.
- kovalla pakkasella
Minä vaan kirjoitti:
minun käsittääkseni kunnossa. Ei ainakaan mitään vetoa tunnu niissä. Talossa lattialämmitys. Itse talo on hieman yli vuoden ikänen. Minua epäilyttää tuo tuloilman lämpötilan joka painuu tuonne 10 C paikkeille > -25 C pakkasilla.
saattaisi valaista asiaa.
- enerventti
Minä vaan kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on rakennekosteus.
Noin nuori talo. Siellä voi olla vielä rakenteissa kosteutta joka nyt lämmityskaudella lähtee liikkeelle ja rakenteet kuivuu lopullisiesti.
Joskus se kuivuminen vaan kestää hyvinkin kauan.
- munnik
Meillä on sama ongelma, pakkasella kosteus tiivistyy
ikkunoiden alareunoihin. Soitin tehtaalle ja ne kehtasi kertoa että enervent ei posta ilmasta kosteutta lämmöntalteenotolla vaan kierrättää sen uudestaan sisätiloihin. Olen jo aloittanut uuden koneen hankinnan ( KAIR ). Enervent on susi, ei sille mitään voi.- Vesimies
Kun vaihdat enerventin pois joudut taistelemaan pakkasella pätkivän tuloilman kanssa. Lisäksi joudut luultavastikin kostuttamaan ilmaa kostuttimella ettei limakalvot kuivu korpuksi ja lämmittämään tuloilmaa ja... Ja vielä kolmanneksi lämmöntalteenoton hyötysuhde huononee. Mutta omapa on mökkis.
- Gemini
Jos ostat uuden koneen,niin paljollako myyt Enerventin?
- Xarto
Vesimies kirjoitti:
Kun vaihdat enerventin pois joudut taistelemaan pakkasella pätkivän tuloilman kanssa. Lisäksi joudut luultavastikin kostuttamaan ilmaa kostuttimella ettei limakalvot kuivu korpuksi ja lämmittämään tuloilmaa ja... Ja vielä kolmanneksi lämmöntalteenoton hyötysuhde huononee. Mutta omapa on mökkis.
Et tainnut lukea, että hänelle tulee Kair. Se ei pätki tuloilmaa. Itselleni lvi-suunnittelia oli laittanut pingviinin, mutta kyselin vielä kellä niitä on ja kävin tiedustelemassa mielipiteitä. Ne ei olleet kovin mairittelevia. Yhdellä kosteus oli tullut kaikkiin ikkunoihin aina sauna/ suihkuiltoina. Pierun haju levinnyt wc:stä olohuoneeseen.(vaikka se johtuisi huonoista tiivisteistä, eikä pitäisi pierun sitoutua kosteuteen tms. syitä, niin näin vain kävi.) Yksi kovempi pakkaspäivä koko möykky oli jäätynyt. Hihnoja on pitänyt vaihtaa kun ne katkeilee. Vaikka minulle tuleva kair onkin vähän kalliimpi, eikä ole yhtä tehokas lämmöntalteenottaja (kyllä sitäkin mainostetaan jopa 80% hyötysuhteella, mutta tais olla kiertoilmasysteemin avulla), on siinä muita arvostamiani ominaisuuksia enemmän.
Viime viikolla vaimo tuli ihmetellen sanomaan, että siellä yhdellä tutulla oli rivitaloissa ilmastointikone jäätynyt, että miten voi jäätyä.. - Sohvatiikeri
...tai ainakin pitäisi olla mahdotonta.
Ilmanvaihtokoje on laite, joka vie vanhan sisäilman ulos ja tuo ulkoa uuden ilman sisään. Sen tarkoitus ei ole poistaa kummastakaan ilmasta kosteutta, korvausilma tulee niin kosteana kuin se on ulkona (tietysti puhutaan absoluuttisesta eikä suhteellisesta kosteudesta)... vai olenko ymmärtänyt jotain perusteellisesti väärin?
Jos kostea sisäilma ei poistu, joko kone tai venttiilistö ei toimi, tai sitten lämmönvaihdin falskaa niin reilusti että vanha sisäilma kiertää takaisin sisälle. Vai?
Semmoinen kone tietysti poistaa kosteutta, johon kosteus tiivistyy ja sitten jäätyy. - joo
Kyllä se aina enemmän poistaa kuin palauttaa. Pikkupakkasella se ei palauta juuri yhtään kostutta. Kannattaisi miettiä myös muita syitä kuin ilmanvaihtoa jos kosteus tiivistyy ikkunaan. Paljonko on sisäilman kosteus?(siis oikeasti, ei markettimittarilla mitattu). Kuinka kylmä on lasin pinta?
- takapuoleen
Xarto kirjoitti:
Et tainnut lukea, että hänelle tulee Kair. Se ei pätki tuloilmaa. Itselleni lvi-suunnittelia oli laittanut pingviinin, mutta kyselin vielä kellä niitä on ja kävin tiedustelemassa mielipiteitä. Ne ei olleet kovin mairittelevia. Yhdellä kosteus oli tullut kaikkiin ikkunoihin aina sauna/ suihkuiltoina. Pierun haju levinnyt wc:stä olohuoneeseen.(vaikka se johtuisi huonoista tiivisteistä, eikä pitäisi pierun sitoutua kosteuteen tms. syitä, niin näin vain kävi.) Yksi kovempi pakkaspäivä koko möykky oli jäätynyt. Hihnoja on pitänyt vaihtaa kun ne katkeilee. Vaikka minulle tuleva kair onkin vähän kalliimpi, eikä ole yhtä tehokas lämmöntalteenottaja (kyllä sitäkin mainostetaan jopa 80% hyötysuhteella, mutta tais olla kiertoilmasysteemin avulla), on siinä muita arvostamiani ominaisuuksia enemmän.
Viime viikolla vaimo tuli ihmetellen sanomaan, että siellä yhdellä tutulla oli rivitaloissa ilmastointikone jäätynyt, että miten voi jäätyä..Minulla on kuutio lto ja siinä ei pierunhajut kierrä. Nyt suurimpana ongemana on että pierun haju tarttuu housuihin ja leviää koko taloon. Wc:stä haju ei enää leviä koska istunnon jälkeen on vessan ovi pidetään lukittuna puoli tuntia, ennenkuin saa tulla ulos, muuten pääsee pierut leviämään ympäri taloa. Kyllä pierun haju on todellinen ongelma. Miksei rakennusmääräyksissä ole mitään määräyksiä tähän.
- Vesimies
Xarto kirjoitti:
Viime viikolla vaimo tuli ihmetellen sanomaan, että siellä yhdellä tutulla oli rivitaloissa ilmastointikone jäätynyt, että miten voi jäätyä..Niimpä, ei näytä kaavion mukaan http://www.pamon.fi/doc/toimintakaaviot/comfort/ToimintakaavioKAIRcomfort100-SP.pdf
pätkivän, tuloilma ohittaa vaan kennon. Mikä lie hyötysyhde silloin.
Hajunkin siirto näytti olevan mahdollinen, joten pierunhaju siirtyy varmasti kun pelti FG2:sta ohjataan (vai mitä varten se muuten olisi). Tätä ei myyntitykki varmaan "muistanut" kertoa, kun kierrätetään samaa paskaa, niin raitisilma tekee pahaa.
Lainaus toiminta selostuksesta:
"Kojeen käydessä:
Termostaatti T2 ohjaa sähkölämmittimen tehoa kapilaarianturin mittauksen perusteella pitäen tuloilman lämpötilan asetusarvossa. Termostaatti T3 ohjaa kiertoilmapeltiä ja lto:n ohituspeltiä ulkolämpötilan mukaan siten, että ulkolämpötilan laskiessa asetusarvon ( 15°C) alapuolelle kiertoilma sekoittuu tuloilmaan ja ulkoilma tulee lto:n kautta, jolloin lämpöä siirtyy poistoilmasta ulkoa tulevaan ilmaa."
Toimintaselostus kokonaan: http://www.pamon.fi/doc/toimintakaaviot/comfort/toimintaselostukset/ToimintaselostusKAIRcomfort100-SP.pdf
Kannattaa tutustua toimintakaavioihin ja tässä tapauksessa aika huonoon toimintaselostukseen. Puutteena pidän sitä ettei siinä sanota raja-arvoja ilmamäärän suhteista eri lämpötiloissa.
Monet LVI-suunnittelija ovat perillä asioista ja laittavat samalla periaattella toimivan koneen jota yleensä käytetään isommissakin kohteissa. - ehdottomasti hankkia
takapuoleen kirjoitti:
Minulla on kuutio lto ja siinä ei pierunhajut kierrä. Nyt suurimpana ongemana on että pierun haju tarttuu housuihin ja leviää koko taloon. Wc:stä haju ei enää leviä koska istunnon jälkeen on vessan ovi pidetään lukittuna puoli tuntia, ennenkuin saa tulla ulos, muuten pääsee pierut leviämään ympäri taloa. Kyllä pierun haju on todellinen ongelma. Miksei rakennusmääräyksissä ole mitään määräyksiä tähän.
aktiivihiilivaipat, ellei ole mahdollista käydä parvekkeella. Tietysti naapurit hermostuvat, jos ko haju alkaa tulla heille sisään, mutta silloin kannattaa katsella muualle kuin mitään ei olisi tapahtunut.
- ahaaaa
Vesimies kirjoitti:
Niimpä, ei näytä kaavion mukaan http://www.pamon.fi/doc/toimintakaaviot/comfort/ToimintakaavioKAIRcomfort100-SP.pdf
Hajunkin siirto näytti olevan mahdollinen, joten pierunhaju siirtyy varmasti kun pelti FG2:sta ohjataan (vai mitä varten se muuten olisi). Tätä ei myyntitykki varmaan "muistanut" kertoa, kun kierrätetään samaa paskaa, niin raitisilma tekee pahaa.
"Kojeen käydessä:
Termostaatti T2 ohjaa sähkölämmittimen tehoa kapilaarianturin mittauksen perusteella pitäen tuloilman lämpötilan asetusarvossa. Termostaatti T3 ohjaa kiertoilmapeltiä ja lto:n ohituspeltiä ulkolämpötilan mukaan siten, että ulkolämpötilan laskiessa asetusarvon ( 15°C) alapuolelle kiertoilma sekoittuu tuloilmaan ja ulkoilma tulee lto:n kautta, jolloin lämpöä siirtyy poistoilmasta ulkoa tulevaan ilmaa."
Toimintaselostus kokonaan: http://www.pamon.fi/doc/toimintakaaviot/comfort/toimintaselostukset/ToimintaselostusKAIRcomfort100-SP.pdf
Kannattaa tutustua toimintakaavioihin ja tässä tapauksessa aika huonoon toimintaselostukseen. Puutteena pidän sitä ettei siinä sanota raja-arvoja ilmamäärän suhteista eri lämpötiloissa.
Monet LVI-suunnittelija ovat perillä asioista ja laittavat samalla periaattella toimivan koneen jota yleensä käytetään isommissakin kohteissa.Nouset siis takan päälle ja pieraiset kiertoilmaputkeen?
- Rantapallo
Vesimies kirjoitti:
Niimpä, ei näytä kaavion mukaan http://www.pamon.fi/doc/toimintakaaviot/comfort/ToimintakaavioKAIRcomfort100-SP.pdf
"Kojeen käydessä:
Monet LVI-suunnittelija ovat perillä asioista ja laittavat samalla periaattella toimivan koneen jota yleensä käytetään isommissakin kohteissa.http://www.pamon.fi/comfort/tekninenesite/KAIR comfort 150-VP.pdf
- Vesimies
ahaaaa kirjoitti:
Nouset siis takan päälle ja pieraiset kiertoilmaputkeen?
Jos ymmärrät toimintakaavioista kannattaa katsoa. Siellä on kierrätys mahdollisuus kiertoilmakanavasta ja poistoilmakanavasta tulokanavaan. Poistoilmakanava kaiketikin myös Kair -merkkisessä koneessa tarkoittaa putkea johon yhdistetään myös vessan poistokanava.
- Vesimies
Kosteuden tiivistymisessä on kyse siitä, että lämpötila laskee ikkunan alareunassa alle kastepisteen. Ikkunan lämpötila voi olla jossakin alle 5 asteen lukemissa, jos huoneen lämpötila on 20 (kuiva lämpötila, märkälämpötila n. 12) ja kosteus vähän yli 30rH%. Huonojen tiivisteiden ja muun lisäksi, kosteuden tiivistyminen voi johtua siitä että ilma ei pääse kiertämään vapaasti ikkunan pintaa myöten. Tämä voi johtua lämpöpatterin sijoituksesta ja myös ikkunan sijoituksesta. Ikkunan tulisi olla sisäseinän tasolla.
- joku vaan
Itellä on olohuoneessa ns. kiinteälasisiset ja ikkuna on karmin keskellä.
Minkäänlaista kostumista ei ole lukuunottamatta rakennusaikaista kosteutta joka loppui heti kun sain lämmöt päälle.
Pattereitakaan ei ole.
Taitaa olla susia nuo ikkunat alkuperäisellä kirjoittajalla tai unohtunut villaa ikkunan alta.
Vanhassa talossa oli muuten ikkunat tasan sisäseinän kanssa ja yksi mh ja olohuoneen ikkunat itkivät kanssa -15 asteessa.
Ikinä en vikaa saanut korjattua, mutta harmitti se aina kun tapetti oli märkänä vaikka sähköpatterikin oli alapuolella.
Auttoi kyllä olkkarissa kun asensin säleet sisäpuolelle enkä ikkunan väliin. Siinä ei ollut lämpölaseja vaan kolminkertaiset tavalliset lasit. - sopivalla yhdistelmällä
joku vaan kirjoitti:
Itellä on olohuoneessa ns. kiinteälasisiset ja ikkuna on karmin keskellä.
Minkäänlaista kostumista ei ole lukuunottamatta rakennusaikaista kosteutta joka loppui heti kun sain lämmöt päälle.
Pattereitakaan ei ole.
Taitaa olla susia nuo ikkunat alkuperäisellä kirjoittajalla tai unohtunut villaa ikkunan alta.
Vanhassa talossa oli muuten ikkunat tasan sisäseinän kanssa ja yksi mh ja olohuoneen ikkunat itkivät kanssa -15 asteessa.
Ikinä en vikaa saanut korjattua, mutta harmitti se aina kun tapetti oli märkänä vaikka sähköpatterikin oli alapuolella.
Auttoi kyllä olkkarissa kun asensin säleet sisäpuolelle enkä ikkunan väliin. Siinä ei ollut lämpölaseja vaan kolminkertaiset tavalliset lasit.Meillä on matalaenergiatalo, jossa karmit on 210mm syvät ja kiinteissä ikkunoissa on lasit ulkopinnassa. Lattialämmitys ei pidä lasia kuivana ja kirkkaana. Suurin ikkuna joka on kiinteä ja superlasia on kovilla pakkasilla ulkopuoleltä jäässä lasin keskiosalta ja taas alanurkissa on ollut jäätä sisäpuolella. Siinähän on käytännössä kolme lasia ja rosterilista lämmönjohteena jolloin on selvää, että kun ei lattialta nouseva lämpö pääse lasin alaosaan ja toisaalta kylmäsilta johtaa kylmää sinne nurkkaan niin huurretta ja jäätä on luvassa.
U-arvothan on määritelty erikseen lasille ja karmille. Stardardissa käytetään 12x12 lasia, jolloin koko ikkunan u-arvo 1.0 onkin 10x10 huonompi kuin tuo luvattu ja vastaavasti suuressa parempi.
- Sattis
On kokemuksia vastaavasta kojeesta. Lämmöntalteenotto jäätyy yli 20 asteen pakkasilla ja sulanut vesi aiheuttaa sisäilman kosteuden kasvun.
Koje on sisäosiltaan huonosti eristetty. Ilen eristänyt kaikki mahdolliset kohdat, eikä ole auttanut. Poistoilman osuuttakin on lisätty ilman merkittävää apua.
Kondenssivesikin poistuu huonohkosti.
Mielestäni ennen kojetta pitäisi asentaa kanavalämmitin, joka nostaisi raitisilman lämpötilaa sen verran, että jäämöykkyjä ei pääse muodostumaan.
Koneen kanssa on tullut jumpattua ihan riittävästi pakkasilla.
Tehtaalle soitoista ei ole ollut mitään apua, "kyllä ne muualla ovat toimineet". - raksaaja--sh
Ja ilmenee sitä herkemmin mitä "syvemmässä" ikkunaruutut on sisältä päin katsottuna.
Jos lasipinnan lämpötila on kyllin alhainen alkaa siihen kondensoitua vettä. Lasipinnan kondenssi vähenee/loppuu jos esim. ilman kierrolla saadaan ikkunan alareuna lämpöisemmäksi. (esim. tavarat pois ikkunalaudalta)
Kondenssia tapahtuu
- 2 kerros laseissa kauttaaltaan
- 3 kerros laseissa alareunassa joissa lämpöelementin laitoja kiertää pakkasta ja lämpö tehokkaasti johtava alumiini
- kukkapurkkien takana
jne...
Sama ilmiö ilmastoinnista yms. riippumatta. (ainakin niissä taloissa joissa olen käynyt/asunut, puutalo, kivitalo, painovoimaisesti ilmastoitu, koneellisesti ilmastoitu...) - säädöt pielessä
Tää on lähinnä pelleille jotka tänne postaa höpöhöpöjä.
tyypillisesti enerventin pyöriväkennoinen
- ei jäädy
- ei tarvitse kondenssiveden poistoa
- on hyvä että se pakkasella heiman palauttaa kosteutta (ulos menee 15% kosteudesta koko ajan)
- tuloilma on 19 asteista vielä yli 20 asteen pakkasilla.
Tai sitten enerventin säädöissä on vikaa.
kts esim:
http://www.saunalahti.fi/~kaivo/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=idSuunYleis;action=display;num=1137655568;start=0#0- Että revi siitä.
niitä säätöjä on tuossa enerventissä. Päälle/pois kytkin, puhaltimen nopeus (1,2,3,4) sekä lämmönvaihdin pois/päälle kytkin.
Taitaa tuo keskustelu liittyä maalämpöön. - TiimiPellet_Oy
Että revi siitä. kirjoitti:
niitä säätöjä on tuossa enerventissä. Päälle/pois kytkin, puhaltimen nopeus (1,2,3,4) sekä lämmönvaihdin pois/päälle kytkin.
Taitaa tuo keskustelu liittyä maalämpöön.Miks ostit sen halvimman enerventin? Noissa säädöissä taitaa kuitenkin olla jo sulle liikaa:)
- Näitä riittää
TiimiPellet_Oy kirjoitti:
Miks ostit sen halvimman enerventin? Noissa säädöissä taitaa kuitenkin olla jo sulle liikaa:)
Ja tässä vastataan positiiviseen sävyyn viisi (5) vuotta vanhaan viestiin. Onneksi vastauksen tyyli on palstalle uskollinen neuvova, ystävällinen jne.
- miestä mäessä
Ja antaa linkin tai kommentoida tähän perään kastepisteen laskentakaavan.
Tai vaikka ihan suoran vastauksen.
Kun sisäilman lämpötila on 21 astetta ja ilman suhteellinen kosteus on 35% niin paljonko pitää jonkin kappaleen lämpötilan olla jotta kondenssi sen pinnalle alkaa?
Huom. kuivenpi ilma on epäterveellistä monille ihmisille!!!- kieroliero
Tuossa yksi
http://www.natmus.dk/cons/tp/atmcalc/atmocalc.htm
Suomennos
air temperature = ilman lämpötila
Wet temperature = märkälämpötila(et tiedä tätä arvoa kuitenkaan)
Dewpoint = kastepiste
RH = suhteellinen kosteus % - Tämä autta spekuloinnissa
kieroliero kirjoitti:
Tuossa yksi
http://www.natmus.dk/cons/tp/atmcalc/atmocalc.htm
Suomennos
air temperature = ilman lämpötila
Wet temperature = märkälämpötila(et tiedä tätä arvoa kuitenkaan)
Dewpoint = kastepiste
RH = suhteellinen kosteus %kaavasta. Olen yrittänyt etsiä sellaista, mutta tähän ennen en ole löytänyt sitä.
- raksaaja--sh
R_oi kirjoitti:
on n 5,2 g/kg ja kastepiste n 4,5 C
voi helposti selvittää syyn mittaamalla ikkunan alareunan lämpötilan
jos ikkunan alareunan lämpötila on noin 4.5 astetta tai alle sen, siinä on syy ikkunan alareunan kostumiselle
- Sattis
On aivan varmaa, että ikkunoiden "itkeminen" ei johdu mistään muusta kuin ilmanvaihdosta.
Kun pingviini tarpeeksi pamahtaa jäähän tippuu tuloilman lämpötila sen verran alas, että jo tuloilmakanaviin saattaa kondensoitua vettä.
Mulla oli aikaisemmin LTR-3. Koje toimi jostain syystä paremmin. kone on tehoiltaan sama, mutta virtausteknisesti parempi. Tulo ja poisto ovat ylhäältä katsottuna rinnakkain. Koneessa ei ollut kondenssiveden poistoa ja pelasi ihan hyvin.
Yleisin koneiden toimimattomuuden syy lienee puutteellisesti tehty eristys.
Kokeilimme poistoilman koht. suurta lisäystä. Ei vaikuttanut jäätymiseen mitään. Lto-kennon laatikon alareuna oli viime pakkasilla ihan jäässä.- Taitaa olla susi koneeksi
ovat aivan samat kuin meilläkin. Tosin tuloilmakanaviin kondensoitua vettä ei ole havaittu. Nyt kovimmilla pakkasilla lto aivan ankkajäässä. Mittasin huoneistosta pois lähtevän lämpötilan, joka oli 18 C, vastaavasti pyörivän kennon jälkeen huoneistoon lähtevän ilman lämpötila oli 8 C. Ennen lto kennoa tuleva ulkoilman lämpötila n. - 23 C.
Huonekohtainen tulevan ilman lämpötila n. 10 C (mitattuna tuloilmaventtilin suulta). - raksaaja--sh
ja ulkopuoleltahan ne kannattaisi olla höyrynsululla ja lämmöneristeellä eristetyt
- Sattis
raksaaja--sh kirjoitti:
ja ulkopuoleltahan ne kannattaisi olla höyrynsululla ja lämmöneristeellä eristetyt
Voi, olen juuri kaksi viikkoa sitten tutustunut kyseiseen ongelmaan.
Eristyksestäkään ei pitäisi olla kiinni. Kanavat on eristetty 50 levyvillalla ja päällä on 50 mm verkkopalovilla. Eristyksien päällä ei tosin ole mitään pinnoitetta ja kanavat ovat puhallusvillojen päällä kylmässä.
- ripa
Tämä kosteus ongelma ikkunoihin johtuu!
kun kenno pyörii vaakatasossa eli kosteus ei pääse tippumaan kennosta pois tulee aina ilmavirran mukana huoneilmaan ns ristevetokennossa ei ole ongelmaa kosteus tippuu kennosta pois - Enerventin omistaja
Enerventin lämmönvaihdin ja kosteuden siirto.
Talvella kun kylmä kenno kohtaa kostean lämpimän sisäilman ilman kosteus tiivistyy kennoon. Kun lämmin kenno kohtaa taas kylmän palauttaa se kosteuden sisälle.
Korvausilma (ulkoa tuleva) ja jäteilmapuoli ovat talvella normaalisti jäässä.
Itselläni on Enerventissä ohjauslogiikka jolla voin säätää jälkilämmityksen päälle esim. niin, että sisälle tuleva ilma on aina vähintään 18 astetta tai lämmitys alkaa kun poistoilma alittaa 22 astetta. Tässä on myös sisään rakennettu kosteusanturi joka on säädetty niin, että höyryävien suihkujen tai saunomisen aikana huomaa kun tehostus lähtee päälle.
Silti laadukkaassa Findomon Puutalossa ikkunat itkee.
ts. Kun valitsee Enerventin tulee samalla valita energiatehokkaat ikkunat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662398Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1822074Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.452027Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1181752Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣301748Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1791425Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2071369Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬261215En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.91002- 801001