homemyrkyt

veressä

Tietääkö kukaan, kuinka kauan homemyrkyt pysyvät veressä?

Olen n. kuusi vuotta sitten ollut töissä hometalossa. Tällöin verestäni katsottiin homevasta-aineet ja sen mukaan olin altistunut homeille. Sairastelin silloin paljon. Sieltä lähdön jälkeen oli pari hyvää vuotta, etten sairastellu. Sen jälkeen olen taas sairastellu ja varsinkin tänä talvena olen ollut jatkuvasti kipeänä. Myös astmaoireilu palasi (astmaa ei kuitenkaan tutkimuksissa todettu silloin eikä nyt). Lääkäri sanoi, että ne homeet voivat edelleen vaikuttaa elimistössäni, mutta itse mietin, että voiko ne tosiaan näin kauan vaikuttaa. Lääkärin sanaan kun ei aina ole uskominen, olen sen huomannut monessa asiassa. Yksi lääkäri on toista mieltä ja toinen taas toista mieltä, että ota niistä sitten selvää. Mahdollistahan on, että olen altistunut uudestaan homeille, mutta en oikein usko tähän vaihtoehtoon.

10

5134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homekorva

      Siis oliko sulla kuinka vakavaa se astma-oireilu. Esim. PEF vaihtelu. Tehtiinkö sulle altistuskoe homeella. Jos tehtiin, niin tuliko siitä puhallusarvojen lasku? Ajattelin vaan, että voisiko olla sittenkin oikeasti astma? Onko sulla uusia, esim. Huonekaluja tai kukkia joista voisi tulla jotain homeen kaltaista. Kuka totesi homevasta-aineet. -- Tarvitsisin vastausta, kun minulta pitäisi ottaa vasta-aineet. Löytyy vain vasta-HAKOISIA tutkijoita..

      • veressä

        Mulla ei ole ammattitautia.

        Pef-arvoissa ei ollut riittävää vaihtelua. Mulle ei tehty altistuskoetta homeilla. Astmaa epäilen itsekin yhä, kun hengenahdistusta kuitenkin on.

        Mulla ei ole kotona mitään uusia huonekaluja, kukkia eikä mitään muutakaan. Vuosi sitten kylppärini remontoitiin, eikä siellä ollut mitään kosteusvaurioon viittaavaa.

        Mulla otettiin työterveyden lähetteellä homevasta-aineet. En tiedä, mihin näyte lähetettiin tutkittavaksi. Eilen kysyin lääkäriltä, että voisinko saada sellaisen tutkimuksen nyt (vai näkyykö edelliset altistukset vieläkin veressä), niin kuulemma enää ei sellaisia tutkimuksia tehdä. Ja että mulla voi vaikuttaa vielä ne entiset altistukset.

        Tiettyhän voi olla niinkin, että jos nyt altistuisin esim. töissä homeille, niin varmaan reagoisin niihin taustani vuoksi aiemmin kuin muut. Töissä tehtiin jonkin aikaa sitten ilmanlaatumittaus, ja sen mukaan ei pitäisi olla homeita.


      • MakeRr
        veressä kirjoitti:

        Mulla ei ole ammattitautia.

        Pef-arvoissa ei ollut riittävää vaihtelua. Mulle ei tehty altistuskoetta homeilla. Astmaa epäilen itsekin yhä, kun hengenahdistusta kuitenkin on.

        Mulla ei ole kotona mitään uusia huonekaluja, kukkia eikä mitään muutakaan. Vuosi sitten kylppärini remontoitiin, eikä siellä ollut mitään kosteusvaurioon viittaavaa.

        Mulla otettiin työterveyden lähetteellä homevasta-aineet. En tiedä, mihin näyte lähetettiin tutkittavaksi. Eilen kysyin lääkäriltä, että voisinko saada sellaisen tutkimuksen nyt (vai näkyykö edelliset altistukset vieläkin veressä), niin kuulemma enää ei sellaisia tutkimuksia tehdä. Ja että mulla voi vaikuttaa vielä ne entiset altistukset.

        Tiettyhän voi olla niinkin, että jos nyt altistuisin esim. töissä homeille, niin varmaan reagoisin niihin taustani vuoksi aiemmin kuin muut. Töissä tehtiin jonkin aikaa sitten ilmanlaatumittaus, ja sen mukaan ei pitäisi olla homeita.

        Muistatko mitkä kaikki arvot verestä otettiin, silloin kun todettiin altistus?


      • veress
        MakeRr kirjoitti:

        Muistatko mitkä kaikki arvot verestä otettiin, silloin kun todettiin altistus?

        Multa on otettu IgG paneeli 6 (sis. aspergillus fumigatus, cephalosporium curtipes, cladosporium cladosporioides, geotrichum candidum, penicillium brevicompactum, phialophora bubakii, rhodotolura glutinis, sporobolomyces salminocolor).

        Näyte on muuten tutkittu Kuopiossa työterveyslaitoksella. vuonna 1999, syksyllä.


      • eipä ei
        veress kirjoitti:

        Multa on otettu IgG paneeli 6 (sis. aspergillus fumigatus, cephalosporium curtipes, cladosporium cladosporioides, geotrichum candidum, penicillium brevicompactum, phialophora bubakii, rhodotolura glutinis, sporobolomyces salminocolor).

        Näyte on muuten tutkittu Kuopiossa työterveyslaitoksella. vuonna 1999, syksyllä.

        Minulle lääkäri sanoi, että mitään verikokeita ei kannata ottaa kun altistumiset ei näy veressä! Meillä kaikilla kuulemma on sen verran arvoja veressä, ettei mitään näy.


      • homekorva
        eipä ei kirjoitti:

        Minulle lääkäri sanoi, että mitään verikokeita ei kannata ottaa kun altistumiset ei näy veressä! Meillä kaikilla kuulemma on sen verran arvoja veressä, ettei mitään näy.

        Mä huomaan heti jos on lähellä jotain homeista, riittää vaikka kukka joka on mullassa. Reaktio tulee muutamassa sekunnissa. Jos sulla on nopea reagointi homejuttuihin, luulisin ettei ne home-vasta-aineet lähde äkkiä. Luin jostain että joillakin on mennyt useita vuosia ja sairastavat yhä.. Katso tämän palstan linkkejä. En muista kuka kertoi. Taisi olla toipumisasiaa..

        lainaus:
        -------
        Oma aikatauluni:
        Mustelmat ja kuumeilu hävisivät alle viikossa puhtaaseen asuntoon muuton jälkeen. Astmaoireilu ja nenän tukkoisuus vähenivät merkittävästi, ihottumat (lukuunottamatta päänahkaa) katosivat, sydänoireilu helpotti ja kohonneet maksa-arvot asettuivat, kun olin hävittänyt saastuneet tekstiilit, paperit yms. Niveloireet ja pönkkö olo raajoissa kesti n. 2 vuotta. Ripuli ja muu vatsaoireilu kesti yli 4 vuotta. Pysyväksi jäi lievä astma ja heikko kuulo.
        ------
        ja toinen tapaus
        -------
        Kaikki on niin kovin yksilöllistä, ja riippuu tietenkin myös siitä, mitä home on ehtinyt kropallesi tehdä. Minulta katosi tolkuton väsymys parissa päivässä homekämpästä poismuuttamisen jälkeen.

        Todella heikkoa kuntoa kesti pari vuotta. Mutta koska limakalvoni ovat tulehtuneet, en ole vieläkään terve. Silmäni ovat jättiturvonneet - samoin toinen puoli kasvoja - ja kortisonista huolimatta lämpöilen tosi usein. Tai flunssailen. Kunto on muutoin kohonnut. Olen syönyt vitamiineja monenmoisia.

        Homekämpästä muuttamisesta on pian neljä vuotta.
        -------
        Että useitä tarinoita, Toipumiset vaihtelevat paljon. Laitoin nämä tähän siksi, että ketju on jo hävinnyt kauaksi ja sitä ei ehkä hoksaa lukea..
        Anteeksi teille joiden tekstiä lainasin. Toivottavasti ette suutu. Laiton vain ohjeeksi. Munkin teksteistä saa ottaa jos joku jotain kiinnostavaa löytää..


      • veressä
        homekorva kirjoitti:

        Mä huomaan heti jos on lähellä jotain homeista, riittää vaikka kukka joka on mullassa. Reaktio tulee muutamassa sekunnissa. Jos sulla on nopea reagointi homejuttuihin, luulisin ettei ne home-vasta-aineet lähde äkkiä. Luin jostain että joillakin on mennyt useita vuosia ja sairastavat yhä.. Katso tämän palstan linkkejä. En muista kuka kertoi. Taisi olla toipumisasiaa..

        lainaus:
        -------
        Oma aikatauluni:
        Mustelmat ja kuumeilu hävisivät alle viikossa puhtaaseen asuntoon muuton jälkeen. Astmaoireilu ja nenän tukkoisuus vähenivät merkittävästi, ihottumat (lukuunottamatta päänahkaa) katosivat, sydänoireilu helpotti ja kohonneet maksa-arvot asettuivat, kun olin hävittänyt saastuneet tekstiilit, paperit yms. Niveloireet ja pönkkö olo raajoissa kesti n. 2 vuotta. Ripuli ja muu vatsaoireilu kesti yli 4 vuotta. Pysyväksi jäi lievä astma ja heikko kuulo.
        ------
        ja toinen tapaus
        -------
        Kaikki on niin kovin yksilöllistä, ja riippuu tietenkin myös siitä, mitä home on ehtinyt kropallesi tehdä. Minulta katosi tolkuton väsymys parissa päivässä homekämpästä poismuuttamisen jälkeen.

        Todella heikkoa kuntoa kesti pari vuotta. Mutta koska limakalvoni ovat tulehtuneet, en ole vieläkään terve. Silmäni ovat jättiturvonneet - samoin toinen puoli kasvoja - ja kortisonista huolimatta lämpöilen tosi usein. Tai flunssailen. Kunto on muutoin kohonnut. Olen syönyt vitamiineja monenmoisia.

        Homekämpästä muuttamisesta on pian neljä vuotta.
        -------
        Että useitä tarinoita, Toipumiset vaihtelevat paljon. Laitoin nämä tähän siksi, että ketju on jo hävinnyt kauaksi ja sitä ei ehkä hoksaa lukea..
        Anteeksi teille joiden tekstiä lainasin. Toivottavasti ette suutu. Laiton vain ohjeeksi. Munkin teksteistä saa ottaa jos joku jotain kiinnostavaa löytää..

        No enpä olisi uskonut, että ne homeet voi noin kauan vaikuttaa. Sitä vaan ihmettelen, kun olin aluksi paremmassa kunnossa ja nyt taas olen sairastellut. Tai olen kyllä aina sairastellut keskivertoa enemmän, mutta ne pari vuotta altistumisen jälkeen oli minulle hyviä.

        Olenkin alkanut epäillä, altistunko jälleen homeille, töissä tai kotona. Olen asunut tässä asunnossa useita vuosia, enkä usko että täällä mitään olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.


      • sairastelen
        veressä kirjoitti:

        No enpä olisi uskonut, että ne homeet voi noin kauan vaikuttaa. Sitä vaan ihmettelen, kun olin aluksi paremmassa kunnossa ja nyt taas olen sairastellut. Tai olen kyllä aina sairastellut keskivertoa enemmän, mutta ne pari vuotta altistumisen jälkeen oli minulle hyviä.

        Olenkin alkanut epäillä, altistunko jälleen homeille, töissä tai kotona. Olen asunut tässä asunnossa useita vuosia, enkä usko että täällä mitään olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

        Minä olin tuo toinen esimerkki, jonka silmät ovat yhä jättiturvonneet. Kyllä se voi tosiaan kestää kauan. Minullakin on ollut sellaisia parempia jaksoja, joiden aikana olen lenkkeillytkin. (silmät ovat olleet turvoksissa yhtä kyytiä 5 vuotta, argh!)

        Ikävä kyllä - matto oon viety jalkain alta useaan kertaan.

        Maaliskuussa tulee neljä vuotta siitä, kun muutimme homekämpästä. Altumisaikaa en tiedä, koska asuimme siinä kämpässä 10 vuotta, ja sairastelin niistä viimeiset 3. Hui, mikä luku yhteensä, ei olisi pitänyt kirjoittaa niitä. Hometta siellä saattoi olla jo silloin kun muutimme siihen, mutta oireilu ei alkanut heti.

        Mutta en anna periksi. En ole koskaan luopunut toiveestani saada normaalit silmäni takaisin, ja kuntoni hyväksi.


      • sairastellut
        veressä kirjoitti:

        No enpä olisi uskonut, että ne homeet voi noin kauan vaikuttaa. Sitä vaan ihmettelen, kun olin aluksi paremmassa kunnossa ja nyt taas olen sairastellut. Tai olen kyllä aina sairastellut keskivertoa enemmän, mutta ne pari vuotta altistumisen jälkeen oli minulle hyviä.

        Olenkin alkanut epäillä, altistunko jälleen homeille, töissä tai kotona. Olen asunut tässä asunnossa useita vuosia, enkä usko että täällä mitään olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

        Korjaus: olen nimimerkki sairastellut, (ei sairastelen). Nukun niin huonosti, etten enää muista, kuka olen. Herään joka yö kolmelta, ja vain torkahtelen sen jälkeen. Kahtena peräkkäisenä yönä valvonut kolmesta eteenpäin...väsyttää.

        Ei kylläkään liity sairasteluuni, vaan kolisteleviin naapureihin.


      • Anonyymi
        veressä kirjoitti:

        No enpä olisi uskonut, että ne homeet voi noin kauan vaikuttaa. Sitä vaan ihmettelen, kun olin aluksi paremmassa kunnossa ja nyt taas olen sairastellut. Tai olen kyllä aina sairastellut keskivertoa enemmän, mutta ne pari vuotta altistumisen jälkeen oli minulle hyviä.

        Olenkin alkanut epäillä, altistunko jälleen homeille, töissä tai kotona. Olen asunut tässä asunnossa useita vuosia, enkä usko että täällä mitään olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

        Kyllähän se oireilu jää sinne elimistöön ja putkahtaa esiin ,kun kerran on oikein altistunut.Voi vaihdella tilanteen mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe