Kuntoutustuki ja opiskelu

hämmentynyt

Jäin opiskeluista sairauslomalle ja kuntoutustuelle pari vuotta sitten masennuksen ym. ongelmien takia. Olen nyt alkanut varovaisesti suunnitella paluuta opiskeluihin, ja samalla haluaisin kuitenkin jatkaa vielä kelan korvaamaa psykoterapiaa. Tiedän jo nyt, että pelkällä opintotuella en pysty korvaamaan terapian omavastuuosuutta, tarvitsemaani lääkitystä ja kaikkia opiskelusta aiheutuvia kuluja, mutta en koe olevani kykenevä yhtäaikaa opiskeluun, terapiaan ja ansiotyöhön - jo pelkkä opiskelun onnistuminen olisi minulle suuri saavutus tämänhetkisessä kunnossani.

Mutta mahtaako Kela sallia opiskelun kuntoutustuella?

3

2659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timpa

      kela tekee päätökset tapauskohtaisesti, eli ei voi tietää minkälaisen tulkinnan ottaa tapauksessasi, voit ainoastaan kysyä kantaa kelan toimistossa etukäteen ja koittaa varmistaa että luvattu pitää

    • olen

      kuntoutustuella ja opiskelen. Aikanaan kysyin kelasta asiaa ja sanoivat etteivät sitä ihan helpolla lopeta, koska jos joudunkin uudestaan kuntoutustuelle niin ei tarvitse sitten hakea uudestaan. Eli minun tilanteessani opiskelu onnistui ja onnistuu hyvin.
      Kelassa kun asiaa selvitin, niin ehtona oli että opiskelu on perustutkintoon johtavaa - mutta liekö tämäkin tapauskohtaista, en tiedä.
      Kannattaa kääntyä kelan puoleen ja kysellä sieltä. En usko että ihan hevillä sitä ottavat pois.

    • pimahtanut

      ..niin haet sitten toimeentulotukea, myös terapian omavastuisiin. Jos kunta ei järjestä riittävän tiheää terapiaa ja se on kannaltasi kuitenkin välttämätöntä elämässäsi selviytymiseksi, niin hallinto-oikeus saattaapi valituksesi hyväksyä. Kuntahan sen kuitenkin ensi vaiheessa hylkää.

      Kun olet saanut hallinto-oikeudesta kannaltasi edullisen ratkaisun, haet sitten vielä kunnan vahingonkorvausvastuuseen opintojen myöhästymisestä ja muista taloudellisista vahingoista käräjäoikeudessa nostamallasi vahingonkorvauskanteella. Pienituloisena saat oikeusapua ilmaiseksi tai hyvin pienellä omavastuuosuudella.

      Tällä tavalla alkavat kunnissakin viranhaltijat pikkuhiljaa uskoa, että ihan kaikenlainen ihmisten simputtaminen ei enää tässä yhteiskunnassa mene läpi, vaikka ovat saaneet tähän asti huseerata niinkuin ovat parhaimmaksi nähneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3270
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2496
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2335
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1793
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1610
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1466
    Aihe