PRK + päättynyt Roaccutan-kuuri - kysymys silmälääkärille

Nainen vm.75

Olen kohta 31 vuotta täyttävä nainen. Silmieni arvot ovat -2 ja -3,5. Kävin muutama viikko sitten esitarkastuksessa silmien laser-leikkausta varten. PRK-leikkausaika molemmille silmille on ylihuomenna (pe).

Minä söin akneen Roaccutan-kuurin viime vuonna (2005) heinäkuusta vuoden loppuun. Kysyin leikkaavalta lääkäriltä (tehnyt leikkauksia lähes 10 vuotta), että onko jo päättyneestä kuurista haittaa tai onko se este leikkaukselle. Vastaus oli, että jo päättyneestä kuurista ei ole haittaa.

Luin kuitenkin juuri äsken Silmälaserin nettisivuilta, että leikkaus ei sovellu, jos limakalvoja kuivattavasta lääkityksestä, esim. Roaccutan, on aikaa alle 6 kk. Nyt olenkin siis aivan hämilläni, että mitä lähdettä minun pitäisi uskoa tässä asiassa???

12

2232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epämukavaa

Luulisin, että lääkäriä voi uskoa. Mutta limakalvojen kuivuminen on tosi epämukavaa. Viikko sitten Lasikissa käyneenä voin sanoa, että jos Roacuttan yhtään enää vaikuttaa kuivattavasti, siirrä leikkausta vielä. Kuiviminen ja vihlominen haittaa autoilua ja oleskelua ilmastoiduissa paikoissa. Kauppakeskukset ovat mulle nyt painajainen. Ja en ole syönyt Roacuttania.

• Nimetön

Kiitos vastauksestasi.

Roaccutanin pitäisi poistua elimistöstä kokonaan kuukaudessa kuurin päättymisen jälkeen, minkä jälkeen raskauttakin voi yrittää. Siksi olenkin niin ihmeissäni, että miksi se tuohon sitten vaikuttaisi..

Ja kun lääkäri sanoo toista ja toisella sivulla lukee toista..

• Nainen-75
        Nimetön kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi.

Roaccutanin pitäisi poistua elimistöstä kokonaan kuukaudessa kuurin päättymisen jälkeen, minkä jälkeen raskauttakin voi yrittää. Siksi olenkin niin ihmeissäni, että miksi se tuohon sitten vaikuttaisi..

Ja kun lääkäri sanoo toista ja toisella sivulla lukee toista..

Se silmälääkäri soitti minulle juuri äsken siitä huomisesta silmäleikkauksesta. Hän oli alkanut etsiä vielä lisätietoja Roaccutanin ja laser-leikkausten yhteydestä ja löytyihän sieltä yhteys.

He ovat kuulemma yhteydessä laserleikkauksia tekevien lääkäreiden kanssa sähköpostirinkinä ja siellä on keskusteltu asiasta. Roaccutanin käyttöhän on yleistynyt viime vuosina.

Yleinen ja uusin suositus Roaccutanin ja laser-leikkauksen suhteen on se, että olisi suositeltavaa odottaa 6 kk kuurin päättymisestä.

Roaccutan voi aiheuttaa nimittäin pysyvämpää kuivasilmäisyyttä ja myös silmän arpeutumisriski voi olla suurempi johtuen siitä, että Roaccutan on ns. lievä syöpälääke ja vaikuttaa solutasolla.

Syvä huokaus. Olin niin varautunut menemään leikkaukseen. :( Olen menossa naimisiin heinäkuussa ja olin haaveillut astuvani alttarille ilman laseja tai piilareita. Raskaushaaveetkin siintivät mielessä syksymmällä, kunhan leikkauksesta olisi ollut kulunut se 6 kk. Mutta nyt taisi mennä kaikki suunnitelmat uusiksi..

Sovimme lääkärin kanssa, että mietin asiaa huomiseen ja ilmoitan sitten hänelle, teenkö leikkauksen vai en. Leikkauksia on tehty myös juuri Roaccutan-kuutin päättäneille, mutta riskit ovat suuremmat.

• Varmuuden vuoksi
        Nainen-75 kirjoitti:

Se silmälääkäri soitti minulle juuri äsken siitä huomisesta silmäleikkauksesta. Hän oli alkanut etsiä vielä lisätietoja Roaccutanin ja laser-leikkausten yhteydestä ja löytyihän sieltä yhteys.

He ovat kuulemma yhteydessä laserleikkauksia tekevien lääkäreiden kanssa sähköpostirinkinä ja siellä on keskusteltu asiasta. Roaccutanin käyttöhän on yleistynyt viime vuosina.

Yleinen ja uusin suositus Roaccutanin ja laser-leikkauksen suhteen on se, että olisi suositeltavaa odottaa 6 kk kuurin päättymisestä.

Roaccutan voi aiheuttaa nimittäin pysyvämpää kuivasilmäisyyttä ja myös silmän arpeutumisriski voi olla suurempi johtuen siitä, että Roaccutan on ns. lievä syöpälääke ja vaikuttaa solutasolla.

Syvä huokaus. Olin niin varautunut menemään leikkaukseen. :( Olen menossa naimisiin heinäkuussa ja olin haaveillut astuvani alttarille ilman laseja tai piilareita. Raskaushaaveetkin siintivät mielessä syksymmällä, kunhan leikkauksesta olisi ollut kulunut se 6 kk. Mutta nyt taisi mennä kaikki suunnitelmat uusiksi..

Sovimme lääkärin kanssa, että mietin asiaa huomiseen ja ilmoitan sitten hänelle, teenkö leikkauksen vai en. Leikkauksia on tehty myös juuri Roaccutan-kuutin päättäneille, mutta riskit ovat suuremmat.

Hei. Minä siirtäisin leikkausta. Ja muista kuitenkin, että elämä silmälasien kanssa ei ole sama asia kun vaikka jalkaproteesin kanssa. Avioliitto ja lapsi ovat varmasti paljon tärkeämpiä asioita kuin rillit tai piilarit. Elämää ei voi suunnitella niin tarkasti, että ilman rillejä alttarille ja hops sitten lapsi vuoden päästä. En tarkoita tätä pahalla mutta nyt on jotenkin arvot sekaisin. Mieti vielä. Älä riskeeraa silmiäsi. Varmastikaan onnesi ja miehesi rakkaus ei ole rilleistä kiinni!

• Rörör

Syö terveellisesti vähärasvaisia ruokia ja harrastaa liikuntaa niin ei tule rasvaihoa ja akneja, eikä tarvi joka vaivaan puputtaa heti lääkkeitä.

• ihmettelijä-

Eli jos on syönyt joskus elämässään roaa niin ei kannata mennä tähän leikkaukseen?

• LÄÄKÄRI..

ei kannata mennä jos et halua sokeutua!!!

• Antilasik

Harvat kai sokeutuu, mutta muuten huono päätös.

• johtava tietäjä

mikä sinä olet sanomaan, että on huono päätös? oletko asiantuntija tai joku lääkäri? mitä sinä tulet tänne sanomaan että on huono päätös ilman perusteluja! mietippä aina ekaksi ennen kun klikkaat kirjoita!

onko sinulla jotain vastaan ihmisiä jotka haluavat eroon tyhmistä silmälaseista? jos ei sinulla ole varaa niin älä tuomitse muita!

• Pitsanaama¨

Minäkin haluaisin kuulla perustelut? Itse syönyt roaa monta vuotta kuureina ja käynyt poistattamassa silmälasit eikä mitään ongelmaa ole ollut.

• tietorosatjulki

roa tuhoo sarveiskalvoo, niin siks ei kannata mennä leikkaukseen, joka vielä pienemmäks hioo sarveiskalvoo, esim. LASIK. Voi tulla jopa keratokonus tai muuta vastaavaa. LIsäks Roacuttan on muutenkin silmälle epäystävällinen lääke. Jos jotain sanoisin, oli huono päätös ylipäänsä vetää Roa.

• Leikkauksen riskit

Näiden mahdollisten riskien takia silmäleikkaus on huono päätös. Jos joutuu vielä käyttämään lääkettä, joka kuivattaa silmiä ja ohentaa sarveiskalvoa, silmäleikkausta kannattaa todella harkita.

Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2252
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      78
      2206
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      42
      2081
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      55
      1458
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1376
    6. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      65
      908
    7. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      903
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      791
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      763
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      34
      760
    Aihe