Niskaveto

??????

onko niskaveto sama asia kuin ns.yöraudat? miksi niskavetoa käytetään rautojen poiston jälkeen, siis mikä on sen tarkoitus?

19

2634

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

En nyt iha varma oo, mutta kyllä mä ainaki sanoisin, että ne on sama asia. Veikkaampa, että niitä käytetään, ettei hampaat kääntyis takasi. Yö raudat on ainaki huomaamattomat(päivällä).

• hammashoitaja

hidastaa yläleuan kasvua suhteessa alaleukaan eli sen avulla ala- ja ylähampaiden suhteellinen asema pysyy oikeana tai tulee oikeaksi.

• Ikikasvuako leuoissa?

Mulla on niskaveto käytössä ja olen aikuinen. Tuskin tapauksessani on kysymys leuan kasvujen säätelystä, se on ohi minun tapauksessani. Kyllä niskavedon käyttötarkoitus on muukin, kuin leukojen kasvun säätely.

• tilanteen mukaan
        Ikikasvuako leuoissa? kirjoitti:

Mulla on niskaveto käytössä ja olen aikuinen. Tuskin tapauksessani on kysymys leuan kasvujen säätelystä, se on ohi minun tapauksessani. Kyllä niskavedon käyttötarkoitus on muukin, kuin leukojen kasvun säätely.

Niskavedolla on tarkoitus vetää yläposkihampaita taaksepäin. Lapsilla voi olla myös ns. ortopedinen niskaveto, joka siis vaikuttaa myös leukojen kasvuun. Näissä ero on lähinnä vetävässä voimassa. Aikuisilla ei kai kovin usein käytetä niskavetoa, koska vaikeampi sopeutua siihen kuin lapsen. Aikuisilla sen sijaan joukit, eivät kovin kivat nekään.

• Ninni37
        tilanteen mukaan kirjoitti:

Niskavedolla on tarkoitus vetää yläposkihampaita taaksepäin. Lapsilla voi olla myös ns. ortopedinen niskaveto, joka siis vaikuttaa myös leukojen kasvuun. Näissä ero on lähinnä vetävässä voimassa. Aikuisilla ei kai kovin usein käytetä niskavetoa, koska vaikeampi sopeutua siihen kuin lapsen. Aikuisilla sen sijaan joukit, eivät kovin kivat nekään.

Niskavetoa käytetään joskus myös aikuisilla! Mulla itselläni on ollut niska/takaraivoveto jo puolitoistavuotta yhtä aikaa kiinteiden rautojen ja muiden irtokojeiden kanssa. Kyllä siihen ajanmittaan tottuu, mutta selällään saa kyllä nukkua. Ja tiukkaa tekee saada pidettyä sitä riittävästi vuorokaudessa, kun ei oikein jostain syystä viitsi kotoa pois lähteä se päässä! ;) Mutta kotona joudun kyllä olemaan 110% ajasta sen kanssa.

• matkaaja
        Ninni37 kirjoitti:

Niskavetoa käytetään joskus myös aikuisilla! Mulla itselläni on ollut niska/takaraivoveto jo puolitoistavuotta yhtä aikaa kiinteiden rautojen ja muiden irtokojeiden kanssa. Kyllä siihen ajanmittaan tottuu, mutta selällään saa kyllä nukkua. Ja tiukkaa tekee saada pidettyä sitä riittävästi vuorokaudessa, kun ei oikein jostain syystä viitsi kotoa pois lähteä se päässä! ;) Mutta kotona joudun kyllä olemaan 110% ajasta sen kanssa.

mitä tälläinen niskavetolaite maksaa yksityisellä?
        Kysymyksessä lapsi,joka ei saa terveyskeskuksessa laitattaa ilmaiseksi.

• äitiliini...
        matkaaja kirjoitti:

mitä tälläinen niskavetolaite maksaa yksityisellä?
        Kysymyksessä lapsi,joka ei saa terveyskeskuksessa laitattaa ilmaiseksi.

Oikominen yksityisellä tulee maksamaan lapsella vähintään 4000 euroa. Ei pelkkä niskaveto auta, tarvitaan muitakin kojeita. Niskaveto on vain se ensimmäinen koje ja sitten tulee vuoden jälkeen uusi koje käyttöön.

• op
        tilanteen mukaan kirjoitti:

olen 31v ja minulla on ollut niskaveto puoli vuotta. kyllä se aluksi on hankala mutta nopeasti siihen tottuu koska käytän sitä 15 tuntia kerrallaan. minun tapauksessani niskavetoa käytetään takahampaiden siirtoon.

• Neiti Niskaveto
        op kirjoitti:

olen 31v ja minulla on ollut niskaveto puoli vuotta. kyllä se aluksi on hankala mutta nopeasti siihen tottuu koska käytän sitä 15 tuntia kerrallaan. minun tapauksessani niskavetoa käytetään takahampaiden siirtoon.

Minulla on myös niskaveto ja olen 34-vuotias. Noin kuukausi sitten sain kiinteät raudat ylös ja alas, sellaisen lisälevyn kitalakeen, sekä niskavedon. Lisäksi raudoissa on lisäkaaria ja jousia, sekä kuminauhoja. On kyllä suu täynnä tavaraa ja puhuminen vieläkin hankalaa, syömisestä puhumattakaan.

Niskavetoa joudun pitäömään vähintäänkin 14 tuntia vuorokaudessa. Siksi sitä on pakko pitää aina kotona ja nukkuessa, eikä silti meinaa tulla tarpeeksi. Mutta en ole suunnitellut ulkonakaan sen kanssa liikkuvani. :)

• op
        Neiti Niskaveto kirjoitti:

Minulla on myös niskaveto ja olen 34-vuotias. Noin kuukausi sitten sain kiinteät raudat ylös ja alas, sellaisen lisälevyn kitalakeen, sekä niskavedon. Lisäksi raudoissa on lisäkaaria ja jousia, sekä kuminauhoja. On kyllä suu täynnä tavaraa ja puhuminen vieläkin hankalaa, syömisestä puhumattakaan.

Niskavetoa joudun pitäömään vähintäänkin 14 tuntia vuorokaudessa. Siksi sitä on pakko pitää aina kotona ja nukkuessa, eikä silti meinaa tulla tarpeeksi. Mutta en ole suunnitellut ulkonakaan sen kanssa liikkuvani. :)

mulle laitetaan viikon päästä kiinteät raudat ja sit katotaan tarviinko enää niskavetoa. mä kävin kerran kaupassa niskavedon kans ja se kyllä herätti huomiota.

• Neiti Niskaveto
        op kirjoitti:

mulle laitetaan viikon päästä kiinteät raudat ja sit katotaan tarviinko enää niskavetoa. mä kävin kerran kaupassa niskavedon kans ja se kyllä herätti huomiota.

Oikeestiko kävit tosiaan ihmisten ilmoilla kaupassa niskavedon kanssa? Tietysti kai ihmiset kulkee kaiken maailman kipsien, tukien ja keppien ja muiden kanssa että sinänsä se nyt ei pitäisi olla oudompaa, mutta en kyllä ikinä ole kenelläkään niskavetoa nähnyt julkisesti. Nyt alkoi ajatus mietityttämään että pitäisikö vaan kylmän viileästi kokeilla itsekin...? :)

• op
        Neiti Niskaveto kirjoitti:

Oikeestiko kävit tosiaan ihmisten ilmoilla kaupassa niskavedon kanssa? Tietysti kai ihmiset kulkee kaiken maailman kipsien, tukien ja keppien ja muiden kanssa että sinänsä se nyt ei pitäisi olla oudompaa, mutta en kyllä ikinä ole kenelläkään niskavetoa nähnyt julkisesti. Nyt alkoi ajatus mietityttämään että pitäisikö vaan kylmän viileästi kokeilla itsekin...? :)

kannattaa kokeilla kyllä ihmisten ilmeet on näkemisen arvoisia

• niskaveto nelli

yksi aamu lähdin hakee postia ja unohdin koko niskavedon, et se oli päällä. ohikulkijat alko kattoo ja sit huomasin itsekkin, et unohdin koko kojeen suuhun. vähä hävetti:)

• H.H.

USA:ssa on täysin normaalia ja yleistä, että lapset ja nuoret aikuiset liikkuvat kaupungilla niskavedon kanssa!

• ex-niskaveto

USA:ssa ei saa ilmaista hoitoa kuten Suomessa. Tämä voi kummasti motivoida niskavedon käyttöä jopa päivällä. Aika on rahaa...

Toinen tähän varmasti paljon vaikuttava juttu on mahdollisten seurustelukumppanien asenne. Jos kannustusta ei löydy, käyttö jää varmaan muutenkin vähäiseksi.

• nml.jjöj

mä en kyllä kehtais suomessa kulkea niskaveto päässä kaupungilla

• KL

Mulla myös kiinteät raudat ylä- ja alahampaissa. Lisäksi niskaveto, jonka tarkoituksena on siirtää takahampaita taaksepäin.

• tttttyyy

Kyllä aikuisillakin käytetään niskavetoa, harvoin kylläkin, minulla on tämä niska/ päälaen veto nyt toista päivää ja aika hankalalta näin aliksi tuntuu

• jrkkkkkkkkkkkkkkkk

hei. Täällä myös yksi aikuisena niskavetoa käyttävä (kohta kaks vuotta), mut luojan kiitos saan sen pian pois, tosin tilalle tulee jotkut kitalaki raudat ( levitykseen ). Lisäksi löytyy bracketit ylä ja ala hampaista niitä täytyisi kärsiä vielä noin kolme vuotta. Miinus puolena on, että nais ystävää on vaikea löytää. Tsemppiä kaikille rautojen käyttäjille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2352
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      25
      1837
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1108
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      979
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe