sukujuuret

Hanski Hki

Sukuni on lähtöisin Mäntyharjulta...muuta en sitten asiasta tiedäkkään...jos sieltä vielä Valjakoita löytyy niin saiskohan tätä kautta mitään tietöa kun se muuten näyttää aikas vaikealta

30

4039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyyry.

      Kyllähän täällä Valjakoita on ollut.
      Pitäisi saada vähän tarkempaa tietoa.

      • Habski HKI

        HEI,ongelmana on se juuri että tarkempaa tietoa ei ole...senverran tiedän,että suomen kaikki valjakat ovat sieltä lähtöisin ja kulkevat kahdessa eri sukuhaarassa itse olen alkujaan kymiläinen eli Kotkan Karhulasta..tää oli aivan hakuammuntaa eli että jospa joku samanniminen sattuis lukemaan tätä palstaa


      • hyyry.
        Habski HKI kirjoitti:

        HEI,ongelmana on se juuri että tarkempaa tietoa ei ole...senverran tiedän,että suomen kaikki valjakat ovat sieltä lähtöisin ja kulkevat kahdessa eri sukuhaarassa itse olen alkujaan kymiläinen eli Kotkan Karhulasta..tää oli aivan hakuammuntaa eli että jospa joku samanniminen sattuis lukemaan tätä palstaa

        Valjakoita on ollut Mäntyharjulla, mutta enemmän ehkä Mikkelissä. Vaikeaa sanoa, onko suku(nimi) lähtöisin Mäntyharjulta. Itse olen tuntenut Valjakoita sekä Mharjulta että Mikkelistä.

        Se seikka että olet itse Kotkan Karhulasta, on tältä pohjalta tosin ymmärrettävää; Savosta lähdettin usein työhön Kotkaan, joka oli "savolaisten Amerikka".

        Itse muistan Mäntyharjulta erään Valjakan, jonka etunimi on ollut Manne, on tosin jo varmaan vuosikymmeniä sitten edesmennyt.


      • Valjakka
        hyyry. kirjoitti:

        Valjakoita on ollut Mäntyharjulla, mutta enemmän ehkä Mikkelissä. Vaikeaa sanoa, onko suku(nimi) lähtöisin Mäntyharjulta. Itse olen tuntenut Valjakoita sekä Mharjulta että Mikkelistä.

        Se seikka että olet itse Kotkan Karhulasta, on tältä pohjalta tosin ymmärrettävää; Savosta lähdettin usein työhön Kotkaan, joka oli "savolaisten Amerikka".

        Itse muistan Mäntyharjulta erään Valjakan, jonka etunimi on ollut Manne, on tosin jo varmaan vuosikymmeniä sitten edesmennyt.

        Ainakin Varpasen kansakoulun opettajia on ollut Elvi ja Manne Valjakka. Kysele koululta tietoja, toimii kait vieläkin.


      • jessica
        Valjakka kirjoitti:

        Ainakin Varpasen kansakoulun opettajia on ollut Elvi ja Manne Valjakka. Kysele koululta tietoja, toimii kait vieläkin.

        markku valjakka asui teerilahen tiellä mutta on tietääkseni vainaa


      • Pirs
        Habski HKI kirjoitti:

        HEI,ongelmana on se juuri että tarkempaa tietoa ei ole...senverran tiedän,että suomen kaikki valjakat ovat sieltä lähtöisin ja kulkevat kahdessa eri sukuhaarassa itse olen alkujaan kymiläinen eli Kotkan Karhulasta..tää oli aivan hakuammuntaa eli että jospa joku samanniminen sattuis lukemaan tätä palstaa

        Aika kauan tosta sun viestistä on, mut vastaanpa silti... Olen itsekin Karhulasta, nykyisin Mikkelistä. Sukujuuret Mikkelin Valjakoita, niitä jonnii verran myös tutkiskellut.


      • hansuli9
        Pirs kirjoitti:

        Aika kauan tosta sun viestistä on, mut vastaanpa silti... Olen itsekin Karhulasta, nykyisin Mikkelistä. Sukujuuret Mikkelin Valjakoita, niitä jonnii verran myös tutkiskellut.

        Aikaa tosiaan jo vierähtäny viestistäsi. Kirjoitampa silti vastausta. Äidin isä oli Valjakka. Kuollut tosin jo joskus 1950- luvun alkupuolella Mäntyharjussa. Äitini oli omaa sukuaan Valjakka. Yhtään Valjakkaa ei ole kohdalle tullut. Alkanut itseänikin ruveta kiinnostamaa se, että onkohan kaikki jo edesmenneitä.


      • Valjakka rules!
        hansuli9 kirjoitti:

        Aikaa tosiaan jo vierähtäny viestistäsi. Kirjoitampa silti vastausta. Äidin isä oli Valjakka. Kuollut tosin jo joskus 1950- luvun alkupuolella Mäntyharjussa. Äitini oli omaa sukuaan Valjakka. Yhtään Valjakkaa ei ole kohdalle tullut. Alkanut itseänikin ruveta kiinnostamaa se, että onkohan kaikki jo edesmenneitä.

        Asuuhan tääl myllykoskel ja kouvolaski Valjakoita.Itseki olen sukani Valjakka


      • Valjakka rules!
        Valjakka rules! kirjoitti:

        Asuuhan tääl myllykoskel ja kouvolaski Valjakoita.Itseki olen sukani Valjakka

        siis sukuani


    • Räplääjä

      ainakin edesmenneen Valjakan (taksi) Kallen sukua Miekankoskelta.

    • ehkäpäs

      koiravaljakoita????

    • veli pantelei,

      Sitten luultavasti Mäntyharjulta löytyy sukua, voi olla kaukaistakin. Kannattaisi kysellä asiaa vanhoilta sukulaisilta, siinä määrin kun sellaisia on elossa.

      Yksi jos toinenkin täkäläinen voi mainita jonkun teitämänsä Valjakan. Kyllä niitä täällä on.

      Olisi syytä selvittää esivanhempien nimiä, nimenomaan niiden, jotka ovat kantaneet tuota sukunimeä. Joku täkäläisistä vanhemman sukupolven Valjakoista voisi hänkin tietää asiasta jotakin.

      Kertomuksestasi ei ilmene, missä vaiheessa siirtymine Mäntyharjulta oli tapahtunut, jos muuttaja on ollut isä tai isoisä, selvittämisen ei pitäisi olla kohtuuttoman vaikeaa.

      Kotkan tienoilta löytyy muuten aika paljon Mäntyharjulta lähteneitä. On varmaan myös Hyyryläisiä ja Vitikaisia, jotka ovat hyvin luonteenomaisia mäntyharjulaisia nimiä; itse en ole tosin kumpaakaan.

      • xmjulainen

        eikä kaikki ole samaa sukua. Sitä nimeä on otettu myös talon nimen mukaan ja sana tulee ruotsaalisesta hyra ut-sanasta joka tarkoittaa asukasta, joka asuu vuokralla. Mäntyharjulla oli pappissuku Hyyryläisiä, koska tuolloin papinvirka kulki suvussa, isältä pojalle, ei sillä ollut välttämättä mitään tekemistä sivistyksen kanssa ;))


      • Asioita seurannut

        Urho Valjakka meni Kirsti Honkasen kanssa naimisiin 1930-luvulla. He pitivät elokuvateatteria Otavassa Mikkelin lähellä vielä sodan jälkeenkin Kirsti oli Mäntyharjun Honkasia. Hilda Laaksosen ja Antti Honkasen tytär. Antti Honkanen kuoli 1950-luvulla Lahdessa ja Hilda Laaksonen 1970-luvulla Lahdessa. Urho ja Kirsti Valjakka ovat kuolleet myös jo. Tästä Kirstin ja Urhon liitosta syntyivät Ari Valjakka, nyt eläkkeelle Turun Sanomien päätoimittajana, Ilmo Valjakka ja Raimo Valjakka kuuluisia arkkitehtejä.


      • 1Pipsa
        xmjulainen kirjoitti:

        eikä kaikki ole samaa sukua. Sitä nimeä on otettu myös talon nimen mukaan ja sana tulee ruotsaalisesta hyra ut-sanasta joka tarkoittaa asukasta, joka asuu vuokralla. Mäntyharjulla oli pappissuku Hyyryläisiä, koska tuolloin papinvirka kulki suvussa, isältä pojalle, ei sillä ollut välttämättä mitään tekemistä sivistyksen kanssa ;))

        Hei! Fiksua väkeä silti olivat. Minun suvussani virtaa samaa verta.


    • siellä vieraillut

      Minunkin kouluissa oli Valjakoita..Elvi,Mauno, Veikko...Tiilikkalasta mutta heitä asui myös eteläpuolella Mäntyharjua..Viljo..

      netistäkin pääsee seurakunnan sivuilta lukemaan tietoa //www.genealogia.fi

      • Mökin Matti

        Netistä löytyy Genealogia-sivuston hakukone kun googlaat sanan Hiski.
        Hylkää kaikki "Hiski Salomaat" ja poimi Genealogia-sivstolla oleva "Historiakirja"vaihtoehtö.


      • eräs???

        Oli varmaankin mynttilän koulu. Juuri nuo kyseiset Valjakat oli samassa koulussa, jossa itsekkin olin.


      • Cya
        eräs??? kirjoitti:

        Oli varmaankin mynttilän koulu. Juuri nuo kyseiset Valjakat oli samassa koulussa, jossa itsekkin olin.

        Hei,
        Mäntyharjussa oli kesällä 2014 sukutapaaminen, johon oli kutsuttu kaikki "kiinni saadut" Valjakat, joiden esi-isä oli Matts Thomass. Valjakka s.1812 ja äiti Helena Elisabeth Lindgren s.1814. Heillä lapset: AnnaLovisa s.1834, Anders s. 1837,Gustaf s.1843, Johannes s. 1845 ja Axel s. 1901.
        Matsin isä oli Thomas s. 1777 ja äiti Carin Ruotsalain s. 1778 ja sisaret olivat: Valborg s. 1798, Christer s. 1806, Maria s. 1815 ja Thomas s. 1817. Jos jouku jälkesi jotaa näihin nimiin,niin kuulut tutimaamme sukuun. Ole yhteydessä. Kokoonnuimme Tyllilän vanhalla kansakoululla, jonne usealla osallistujalla oli muistijäljet.


    • mharju

      äitini oli omaas.valjakka eikä ole yhtään häpeä. mäntyharju jes.

    • Mökin Matti

      Mikkelissä oli muistaakseni sodan aikana ent. koulun vahtimestari, Vajakka-niminen mies päämajan vahtimestarina.
      Mannerheim kysyi tätä siviililta, oliko hänellä sotilasarvoa.
      Valjakka vastasi olevansa Suomen vanhan kaartin aliupseeri.
      Mannerheim totesi sen vastaavan ylikersantin arvoa, "Ylennän teidät Vääpeliksi!, menkää hankkimaan asepuku".

    • puolivaljakka

      Abraham Valjakka s.n. 1675 Kurvila, Ristiina, k. 17.2.1743 Vehmaskylä, Mikkeli.
      Puoliso: Maria Tarkia(inen) s.aika tuntematon, k. 6.9.1742 Vehmaskylä, Mikkeli.

      Tässä vanhin minun tiedossani oleva Valjakka

      • pirs

        Kiitos muuten sinulle puolivaljakka tuosta abrahamin tiedosta. Tällä tiedolla löysin kuin löysinkin oman esi-isäni ja sen mistä olivat alunperin Mikkelin vehmaskylään tulleet. Ennen Abrahamia en ole valjakoita mikkelistä löytänyt ja hänen jälkeensä taas on syntynyt monta sukuhaaraa. Yksi näistä Abrahamin pojista oli Alamaalla Matiskalassa, eli Alamaa 1.


    • Reissupoika

      Mäntyharjulla on sen verran Valjakoita, että yhtä Hanskia ei kukaan kaipaa. Tuntemattomia ei kukaan voi arvata. Jos haluat jotain tietoa suvustasi, niin mene aluksi kirkkoherranvirastoon.

    • puolivaljakka

      Hei pirs!

      Kuka pojista, Antti, Risto vai Paavo on sinun esi-isäsi. Minun on Paavo Abrahaminpoika.

      terv. puolivaljakka

    • Kopikallaonsairaus

      Entäs kun tämä ketju nousi yli kymmenen vuoden jälkeen taas pinnalle? Kuka nosti ja miksi? Onko kopukka jolla syytä nostella?

      • MeneHoidattamaanPääsi

        Sinulla itselläsi on paha päänsisäinen sairaus! Näkeehän sen ihan jokainen palstaa lukeva!


      • Scooppy

        Eheeii, ei kukaan palstaa lukeva voi nähdä mitään muuta kuin kateellista vuodatustasi ja ehkä myös sinua vaivaavan halitoosin voi havaita, mutta ei näkemällä. Tietysti jos irvistäessäsi hiilihampaantyngät kovin varisee silloin voi nähdä vaivasi. Käypäs nyt näyttämässä ettei ihan tartte velliä vetää. Olethan huomannut kuinka paikkaunnan julkkiksilla on valkeat ja hohtavat hampaat. Taitaa olla feikkiä, mutta saa sitä poslaria suuhun jos on rahaa millä maksaa. Näetkös (näetkös) buaaahhhaaahahh nyt, voi olla jopa aivonäiviö kun ei kaikkea ymmärrä. ;-) 😅😃😀😂🤣😅


    • Tuoko-Keskustelua

      Kopukka on vallannut tämänkin palstan oman idolinsa mainostamiseen. Pitäjän SUURMIEHELLE palstatilaa!?!

      Pian tulee se kamala lapsille suunnattu ekoratsija-mainos.

    • Anonyymi

      Veli-Matti Valjakan tunsin Mäntyharjulta. Teki nuorempana metsähommia. Liekö vielä elossa? Hänellä oli myös lapsia.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      309
      3658
    2. 208
      3009
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2564
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1344
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe