kihti

tero

Mikähän lievittäisi isovarpaani turvotusta ja vihlontaa/särkyä?
On epäily että kihti olisi puhjennut ja tulehdus isovarpaan nivelessä olisi sen seurausta!
Apuva!

16

18949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen hoito

      Oireet

      Kihdin mielipaikka on isovarpaan tyvinivel. Siihen kehittyy kivulias tulehdus, joka usein pahenee kylmässä ja yöllä. Nivel on punoittava ja erittäin arka. Kihtiä voi olla myös muissa nivelissä. Joskus kihtiin liittyy kipeitä ihon alla olevia patteja. Kihtikohtauksen yhteydessä voi esiintyä myös kohtalaista kuumetta. Oireet esiintyvät jaksottaisina. Ne alkavat melko äkisti, piinaavat päiväkausia, kunnes vähitellen väistyvät.

      Itsehoito

      Kipeää kihtiniveltä voidaan helpottaa jääpussilla ja levolla. Ilman reseptiä saatavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni) toimivat aika tehokkaasti, mutta tehokkaimmat ovat reseptilääkkeitä.

      Joissakin ruoka-aineissa on runsaasti niin sanottuja puriiniemäksiä, jotka elimistössä muuttuvat uraatiksi ja siten lisäävät kihtikohtausten vaaraa. Siksi kihtikohtausten ehkäisemiseen kuuluu aina näiden ruoka-aineiden välttäminen. Kokonaan vältettäviä ovat sisäelimet, kuten maksa, munuainen ja kateenkorva. Rajoitetusti nautitaan pikkukaloja (muikku, silakka, sardiinit; isompia kaloja voi syödä normaalisti), mäti, äyriäiset, liha sekä kasviruoista herneet, pavut ja sienet.

      Kihdin ehkäisemisessä on tärkeää alkoholijuomien, etenkin oluen, rajoitettu käyttö. Ylipainoisilla laihduttaminen on osa kihdin ehkäisyä.

      Hoito

      Tyypilliset oireet ja veren suurentunut uraattipitoisuus viittaavat kihtiin. Koholla oleva veren uraattiarvo ei yksinään merkitse kihtiä, se todetaan monilla ilman mitään kihtioireita. Lopullinen varmistus kihtidiagnoosille saadaan, kun kipeästä nivelestä imetyn nesteen mikroskooppitutkimuksessa todetaan tyypillisiä uraattikiteitä.

      Ensiapuna lääkäri tyhjentää kipeän ja turvonneen nivelen liikanesteestä ja ruiskuttaa sinne kortisonia. Lääkkeeksi voidaan antaa reseptillä saatavaa tulehduskipulääkettä. Näillä toimenpiteillä kihtikohtaus yleensä nopeasti asettuu.

      Hoitoon kuuluvat toimenpiteet veren uraattipitoisuuden pienentämiseksi. Jos potilas käyttää nesteenpoistolääkettä, lääkäri harkitsee, voidaanko se lopettaa. Kaikille potilaille suositellaan ruokavaliota, jossa vältetään veren uraattia lisäävien ruoka-aineita (ks. omahoito). Jos oireet uusiutuvat eikä veren uraattipitoisuutta ruokavaliolla ja muilla elintapojen muutoksilla saada riittävästi pienentymään (tavoite alle 420 µmol), voidaan aloittaa lääke, tavallisesti allopurinoli. Lääke vähentää uraatin muodostumista elimistössä ja sitä nautitaan säännöllisesti ainakin vuoden ajan, jonka jälkeen voidaan kokeilla, pysyvätkö kihtikohtauksen poissa ilman sitä.

      • kihti potilas

        55 v mies ja kihtioireita silloin tälloin.tosi ikävä tauti ja laittaa monet suunnitelmat uusiksi iskiessään. ja tulee salaa yöllä mokomakin. sanotaan että on viskimiesten tauti. en ole koskaan juonu viskiä kylläkin nautin alkoholie kun kuuluu olevan viisasten juomaa.En syö kalaa tai mitään äyrijäsiä kun olen allerkinen.Minun oireet tulee,tuore herneet, herne keitto. kuohu viinit ,omena viinit rapanperi , kaali
        esiintyy. melkein missä vaan varpaat,nilkat, polvet, akillesjänne .
        Hoito. Lääkkeet oltava aina mukana ja tehtävä heti vasta isku ,( Apurin-hexal 300 mg ) ja jokin tulehdus särkylääke lisäksi, aluksi vähän reippaampi annos. Kylläse siitä tokenee.


      • ruokaan ja suuhun
        kihti potilas kirjoitti:

        55 v mies ja kihtioireita silloin tälloin.tosi ikävä tauti ja laittaa monet suunnitelmat uusiksi iskiessään. ja tulee salaa yöllä mokomakin. sanotaan että on viskimiesten tauti. en ole koskaan juonu viskiä kylläkin nautin alkoholie kun kuuluu olevan viisasten juomaa.En syö kalaa tai mitään äyrijäsiä kun olen allerkinen.Minun oireet tulee,tuore herneet, herne keitto. kuohu viinit ,omena viinit rapanperi , kaali
        esiintyy. melkein missä vaan varpaat,nilkat, polvet, akillesjänne .
        Hoito. Lääkkeet oltava aina mukana ja tehtävä heti vasta isku ,( Apurin-hexal 300 mg ) ja jokin tulehdus särkylääke lisäksi, aluksi vähän reippaampi annos. Kylläse siitä tokenee.

        päivittäin. Lähtee kihti.


      • Annekko
        kihti potilas kirjoitti:

        55 v mies ja kihtioireita silloin tälloin.tosi ikävä tauti ja laittaa monet suunnitelmat uusiksi iskiessään. ja tulee salaa yöllä mokomakin. sanotaan että on viskimiesten tauti. en ole koskaan juonu viskiä kylläkin nautin alkoholie kun kuuluu olevan viisasten juomaa.En syö kalaa tai mitään äyrijäsiä kun olen allerkinen.Minun oireet tulee,tuore herneet, herne keitto. kuohu viinit ,omena viinit rapanperi , kaali
        esiintyy. melkein missä vaan varpaat,nilkat, polvet, akillesjänne .
        Hoito. Lääkkeet oltava aina mukana ja tehtävä heti vasta isku ,( Apurin-hexal 300 mg ) ja jokin tulehdus särkylääke lisäksi, aluksi vähän reippaampi annos. Kylläse siitä tokenee.

        Kirjoitan nyt monta vuotta myöhässä tästä kirjoituksesta jota kukaan ei tekisi virhettä jota neuvottiin tässä jos kihtikohtaus on jo päällä. Missään nimessä ei saa ottaa isoja annoksia apurin hexalia´pahentaa kihtikohtausta ja pitkittää, kokemuksesta tiedän kun tein kerran näin. Itse otan 2 "punaista" pirua alkuun eli buranaa (punainen kapseli 400mg pala, eli 800 buranaa ja juon tosi paljon vettä, n. 2 litraa ja buranaa.. buranaa.. ja kaikki hedelmäjuomat pois. Sitrusjuomat pahentaa kihtiä!Lisäksi ehkäisen kihtiä siten ettei jalat saa palella, yölläkin sukat jalkaan, kylmä altistaa kihdille kun virsakiteen jämähtää kylmään jalkaan ja aiheuttaa kohtauksen. Joten jalat kannattaa pitää lämpöisenä! Jos juo alkomaholia niin tutkimuksissa on todettu että valkoviini on paras juoma kihtiselle, väkevät ei koska ne kuivattaa elimistöä ja kuivassa elimistössä kihtikin viihtyy.. siksi pitäisi juoda paljon jotta virtahapot ei kiteydy mihinkään niveleen. Tällaista täältä.


      • Anonyymi
        kihti potilas kirjoitti:

        55 v mies ja kihtioireita silloin tälloin.tosi ikävä tauti ja laittaa monet suunnitelmat uusiksi iskiessään. ja tulee salaa yöllä mokomakin. sanotaan että on viskimiesten tauti. en ole koskaan juonu viskiä kylläkin nautin alkoholie kun kuuluu olevan viisasten juomaa.En syö kalaa tai mitään äyrijäsiä kun olen allerkinen.Minun oireet tulee,tuore herneet, herne keitto. kuohu viinit ,omena viinit rapanperi , kaali
        esiintyy. melkein missä vaan varpaat,nilkat, polvet, akillesjänne .
        Hoito. Lääkkeet oltava aina mukana ja tehtävä heti vasta isku ,( Apurin-hexal 300 mg ) ja jokin tulehdus särkylääke lisäksi, aluksi vähän reippaampi annos. Kylläse siitä tokenee.

        Hei ..minulla kanssa pahentunut kihti....ja nyt menivät jalkojen ulkosyrjät ja varpaat...yks kaks vaan.hyvä että pääsen kävelemään...sattuu sattuu joka askel...en voi syödä arxoksia koska munuaisen vajaa toiminta...mitä teen tiedätkö...?mimulla muuten moniraajanivelrikko...polvet pitäs laittaa ..oik.lonkka laitettu ja ihan hyvä...mikä neuvo sinulla minulle?olen 62v...seija räsänen facebookissa ota kaveriksi,niin voidasn keskustella kivuliaasta sairaudesta kihti,joka oli ennen aatelistensairaus


      • Anonyymi
        Annekko kirjoitti:

        Kirjoitan nyt monta vuotta myöhässä tästä kirjoituksesta jota kukaan ei tekisi virhettä jota neuvottiin tässä jos kihtikohtaus on jo päällä. Missään nimessä ei saa ottaa isoja annoksia apurin hexalia´pahentaa kihtikohtausta ja pitkittää, kokemuksesta tiedän kun tein kerran näin. Itse otan 2 "punaista" pirua alkuun eli buranaa (punainen kapseli 400mg pala, eli 800 buranaa ja juon tosi paljon vettä, n. 2 litraa ja buranaa.. buranaa.. ja kaikki hedelmäjuomat pois. Sitrusjuomat pahentaa kihtiä!Lisäksi ehkäisen kihtiä siten ettei jalat saa palella, yölläkin sukat jalkaan, kylmä altistaa kihdille kun virsakiteen jämähtää kylmään jalkaan ja aiheuttaa kohtauksen. Joten jalat kannattaa pitää lämpöisenä! Jos juo alkomaholia niin tutkimuksissa on todettu että valkoviini on paras juoma kihtiselle, väkevät ei koska ne kuivattaa elimistöä ja kuivassa elimistössä kihtikin viihtyy.. siksi pitäisi juoda paljon jotta virtahapot ei kiteydy mihinkään niveleen. Tällaista täältä.

        Kiitos hyvä vinkki punkku pois ja valkkari tilalle...joo olutta en enään juo...ennemin 2lasia valkkarii


    • sadiee

      Mulla todettiin kihti, oonkin nyt ihan hämilläni asiasta eikä netistä oo löytynyt niin paljoa tietoa kun oisin toivonut.

      Vältänkö kaikkea punaista lihaa, voinko juoda valkoviiniä, saanko syödä esim. suklaata ja muuta makeaa? Jäätelöä? Saanko juoda alkoholia?

      Vai siirrynkö nyt ihan kokonaan pelkälle salaattilinjalle?

      Onko kihti sairaus, joka pysyy minussa "aina" ja minun pitää siis "aina" tarkkailla syömisiäni?

    • nuorehko ja kihti?

      Olen nuorehko nainen, alta 40-vuoden vielä. Mulla on ollut oireita kihdin kanssa jo vuosia. Pääasiassa oikean jalan pottuvarpaan tyvinivel ärtyy niin, että kävely vaikeutuu. Lääkärit ovat montaa mieltä, tämä kun ei ole tyyppioire näin nuorelle naiselle. UIraattiarvot olivat vain aina koholla. Olen asiasta puhunut siis monelle ja vuosi sitten eräs lääkäri määräsi mut tablettilääkitykselle. Sen jälkeen uraattiarvot ovat tipahtaneet alas. Oireita on satunnaisesti. Syönkö lääkettä loppuikäni, en tiedä. Kunhan kivut pysyvät poissa. En kehtaa vaivastani puhua julkisesti.

    • vaivainen

      Onko muilla ollut kipeänä myös jalanreuna ja nilkan ympärys tekee tosi kipeää kävellessä ja seistessä olis kiva tietää jos muutkin kärsivät tästä

      • Wiskimies

        Joo on se säteillyt mys sinne vaikka on vaikea arvioida missä tarkaallen se kipu on.


    • Wiskimies

      Kihti ei katso ikää, itselläni todettiin se noin 4-5 vuotta sitten eli 35V ja mun tutulla todettiin just ja hän on alle 30. Ja valitettavasti se on koko loppu elämäksi mukana. Mutta senkin kanssa voi pärjätä kohtuu hyviin jos vaan on säntillinen.
      Olut kannatta unohtaa kokonaan niin sitten voi vapaaminn nauttia muusta 'kielletystä' kohtuudella tietysti.
      Olin itse kyllä tosi olut ystävä ja sen poisjättäminen tuntui alussa todella raskaalta, joten vaihtoin viskiin ja sitä nyt nauttinut noin 5 vuotta kohtuudella ei sikakänni tarkoituksella.
      Nyt kumminkin pahin kohtaus päällä noin 3 vuoteen ja todennäköisesti liittyy Apurinin käytön aloitukseen kaiiki pikkuasiat siihen vielä lisäksi.
      Tilanne on ollut nyt 5 päivä niin pahaa että ei pystynyt edes olemaan liikumisesta/kävelemisestä puhumattakaan (oikea ukkovarvas).
      Lääkkeitä syömällä ei kauheasti ollut apua 3x päivassa Indometin 50mg Burana 600.
      Sitten netin ihmeelisestä maailmasta löytyi ' Kortisoni Piikki suoraan niveleen ', noh oma työterveys lääkäri ampui heti sen ajatuksen että ei hyvä, mutta perkule kun oli niin kipiä menin vaan mehiläiseen ja piikin jälkeen noin 4 h pystyi jo kävelee.
      Sen lisäksi tietysti kannataa jatkaa sitä Apurin 300mg Indometin 50 mg niin jo rupea helpottaa.
      Lukeka niitä ruoka ohjeita netistä, niisäkin on paljon ristiriitaisia asioita esim jossain oli vaalea lintu liha 'turvallinen'. Mehiläisen lääkäri kysyi heti oletko syönyt pikkukalaa tai kanaan nahkaa tai jounut olutta!???
      No kun se siipikarja oli tavalla turvallinen niin otin hot wingseja.... Eli lukekaa ja kattokaa mikä on sopivin teille käyttä.

    • kuuntele..
    • Tyttönen

      Ei kihti todellakaan katso ikää.Mie oon nyt 32 ja kun kihti miulla todettiin olin vasta 17 vuotias.Siitä asti silloin tällöin se muistuttaa olemassaolostaan enemmän tai vähemmän nopeesti.Nyt alotin lääkehoitokokeilun,katotaan kuinka huiman käy.

    • Eevitelma

      Mulla todettiin kihti 5vuotta sitten, ollut poissa monta vuotta mutta tänä jouluna joulukalat ja ruuat olivat liikaa ja kihti iski taas. Onneksi oli apurin resepti vielä voimassa ja sain sitä väliviikolla. Mutta lääkäriin en ole päässyt että saisin tulehduskipulääkettä. Lueskelin netistä kihdistä ruokavalio mulla on jo tiedossa. Olut, pienet kalat, kanannahka ym.pois. se oli uutta että pitää juoda paljon ja että c-vitamiini auttaa. Jalkoja olen pitänyt ylöspäin ja jääpussia kipeellä kohdalla.

    • kihdinvoittaja

      Jalkoja voi särkeä monestakin syystä.
      Söin runsaasti muikkuja, syönnistä kolmantena päivä alkoi isovarpaan juurta kolottaa. Kolotuksen alettua join runsaasti vettä, viikon kuluttua kivut katosi.
      Olen sitä mieltä, isovarpaan kivut johtuu ravinnosta, ihminen on sitä mitä syö. Nyt en syö mitään lihaa enkä pientä kalaa kuten muikkuja ja ahvenia, kipuja ei ole ollenkaan.
      Olen testannut kihtiherkkyyttäni tonnikalalla, ostin kolme purkkia tonnia kalaa söin ne perättäisinä päivinä, kolmantena päivänä isovarpaassani oli armoton kipu. Lopetin tonni kalan syönnin, viikonkuluttua kivut katosivat aivan huomaamattani kun lisäsin lämpimän veden juontia. Lopetin kahvin ja teen juonnin, kun ei aina tiedä mistä kivut johtuu.
      Lohta ja Alaskan seitiä saan vapaasti syödä. Lisätessäni veden juontia neljässä kuukaudessa painoni tippui noin 5 kiloa vaikka tarkoitukseni ei ollut laihduttaa.
      Huomaan 5-kiloa hoikempana askel on keveämpi, voin huoletta hölkätä, vaikka olen jo keski-ikäinen.
      On tärkeätä itse tunnistaa vaivansa, vaivan alettua voi miettiä mitä on tullut syötyä tai juotua. Ruualla ja juomalla on suuri vaikutus kehomme terveyteen.

    • Anonyymi

      Hei, liittyykö kihtiin suolan maku suussa, joka muutaman päivän jälkeen muttuu kitkerän makuiseksi. Myös sormien nivelet hiukan kipeät, ranne, sekä polvi.

      Mies 49v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe