Hampaan juurihoito

kipeä hammas

Täälä on kovasti juurihoidosta puhuttu,mutta kysympä jospa joku osaisi valaista tässä asiassa.
Mulla todettiin hammaslääkäris,että alaposkihampaas tarvitaan tehdä juurihoito.Tämä todettiin muutama viikko sitten...särky oli todella kovaa ja olen joutunu jo 4 kertaa käymään akuutissa hoidossa hampaan takia.Se on avattu.rassattu kanavia joita on kolme,lääkitty ruiskulla jotain lääkettä.Laitettu väliaikanen paikka ja odottamaan viikkojen päähän varsinaista aikaa juurihoitoon.No nyt tätä akuutti touhua on siis käytynä 4 kertaa läpi ja V pen mega kuurikin syöty tulehdukseen.Aina siis paikka avattu ja samat rassaukset ja paikka taas umpeen.No miksi sielä se kipu jyllää ainan vaan.Eli kanavissako vielä jotain elämää kun särkee?Joka kerta kun hammaslääkäri rassannu kanavaa ja mä tunnen että nyt silä koski/vihlas lääkäri alkaa lääkitsemään ja lyö paikan kiinni.Vaikka se tuntuu se neulaus niin miksi sitä ei vaan tapeta sitä hermoa vaikka sattuiskin.Puudutusta en ole tervinnu enää parilla viimesellä kerrella eli sieltä juuristosta sitten kuollutkin jo jotain ymmärtääkseni?Nyt ensi viikolla on oikeen tunnin varattu aika ja haluaisinkin nyt tietää mitä sitten tehdään?Eli tähän saakka ensiapuluonteista helpotusta tehty vain.Kysyn täältä asiaa kun varmasti joku kokenut suhteellisen samaa,kun kuulemma yleistä.

203

173954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttu mulla

      Vuosia sitten itselleni tehtiin samat kanavaputsaukset monta kertaa. Sattui! Mikään ei hampaaseen tehonnut, vaan lääkäri poisti sen. Ei lähtenyt vetämällä; juuret jäi paikoilleen. Seuraava aika leikkaukseen ja vihdoin sai sen poistettua. Muistaakseni 8 ampullia puudutusta ja silti sattui...
      Karsee kokemus...

      • Take the pain

        Jaa kokemuksia.

        1) mulle tehtiin juurihoito tossa pari vuotta sitten. Rassas ymmärtääkseni hampaan about tyhjäks, ni sinne ei jääny mitään, mikä vois särkeä. Jos särkis, se olis haamusärkyä, jolle taas kai ei vois tehdä mitään. Sitä oli parin päivän jälkeen muutama päivä, ei enempää.

        2) puudutuksesta: joskus 90-luvulla mulla leikattiin leukaluu suun kautta. Se on suurimpia leikkauksia, joita suun sisäpuolella voi tehdä. Ei sattunut. Yhessä vaiheessa tuntu muutakin kuin painontunnetta, inahdin ja anestesialekuri ruiskutti ties mitä morfiinia leukaan. Muistan vaan, ku leuassa tuntu etenevän lämmin aalto pistokohdasta toiselle puolelle leukaa. Että kyllä noihin konstit tietty on. Mulle on tehty 3 leikkausta suussa, muut(kaan) ei ole sattuneet, vaikka on poistettu ienkudosta, paljastettu viisaudenhampaita varsin syvältä, paloiteltu ne suussa jne. Ja nukutuksessakin voi tehdä, ei takuulla satu. Ja kipua se vain on; krooninen kipu on tietty eri juttu, ohimenevä on ohimenevää, big deal.


    • hoito..

      Juurihoito ei ole ikinä yhden käyntikerran juttu, jos on kyse tulehtuneesta hampaasta. Yleensä käyntikertoja tulee 4.

      Lääkkeitä pitää vaihtaa. Joskus käy niin ettei tarvitse lääkkeitä vaihtaa ollenkaan, vaan voidaan täyttää juurikanavat guttaperkkanastoilla jo kolmannella käyntikerralla.

      Joskus taas lääkkeitä joudutaan vaihtamaan useampaan otteeseen.

      Juurihoidon ideana on poistaa juurihoitoneuloilla juurikanavista hermot ja verisuonet. Ja kun ne on poistettu, hammas ei tunne enää mitään. Eli ei tarvitse puudutustakaan.

      Voi olla että sulla täytetään seuraavalla kerralla ne juurikanavat. Mutta ei siihen hommaan kyllä tuntia mene.

      • juuri

        Sanot, että kun juuret on poistettu, niin hammas ei enää tunne mitään. Ja höpö höpö, siitä ne kivut vasta alkavat - ainakin minulla kävi näin. Juurihoidettu hammas kipuili säännöllisin väliajoin, kunnes jouduttiin poistamaan.


      • yleistä
        juuri kirjoitti:

        Sanot, että kun juuret on poistettu, niin hammas ei enää tunne mitään. Ja höpö höpö, siitä ne kivut vasta alkavat - ainakin minulla kävi näin. Juurihoidettu hammas kipuili säännöllisin väliajoin, kunnes jouduttiin poistamaan.

        Sun hampaalla kävi huono tuuri. Sääli.

        Juurihoidetuista hampaista ei ikinä tule ehjän hampaan veroisia. Mutta joillakin on juurihoidetut hampaat kestäneet jo kymmeniä vuosia. Ilman kipuiluja. Mutta joillekin on taas käynyt niin kuin sinulla.

        Kovin on yksilöllistä.


      • juuri
        yleistä kirjoitti:

        Sun hampaalla kävi huono tuuri. Sääli.

        Juurihoidetuista hampaista ei ikinä tule ehjän hampaan veroisia. Mutta joillakin on juurihoidetut hampaat kestäneet jo kymmeniä vuosia. Ilman kipuiluja. Mutta joillekin on taas käynyt niin kuin sinulla.

        Kovin on yksilöllistä.

        Juurihoidot ovat erittäin kalliita. Potilasparat ovat hammaslääkärien armoilla näissä asioissa ja suostuvat hoitoihin, kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole (hampaan poistoa lukuunottamatta). Kokemuksesta epäilen juurihoitoja ja väitän, että tulevaisuudessa, ehkäpä muutaman vuosikymmenen kuluessa on kehitetty parempi menetelmä hampaiden pelastamiseksi.


      • ja...
        juuri kirjoitti:

        Juurihoidot ovat erittäin kalliita. Potilasparat ovat hammaslääkärien armoilla näissä asioissa ja suostuvat hoitoihin, kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole (hampaan poistoa lukuunottamatta). Kokemuksesta epäilen juurihoitoja ja väitän, että tulevaisuudessa, ehkäpä muutaman vuosikymmenen kuluessa on kehitetty parempi menetelmä hampaiden pelastamiseksi.

        vaihtoehdot kun on syvä infektio hampaassa tai peräti leukaluussa asti on tasan kaksi juurihoito tai poisto. Ja tottakai mielestäni juurihoitoa pitää ensin kokeilla jos riittävästi poistoja tulee on pian pakko hankkia jonkinlaisia proteeseja, ja sekään ei ole ongelmatonta. Minulla on oli 30 vuotta sitten juurihoidettuja hampaita, eikä koskaan ole ollut minkäänlaista ongelmaa niissä, itse asiassa en muista mikä hammas on juurihoidettu mikä ei.


      • jos .....
        ja... kirjoitti:

        vaihtoehdot kun on syvä infektio hampaassa tai peräti leukaluussa asti on tasan kaksi juurihoito tai poisto. Ja tottakai mielestäni juurihoitoa pitää ensin kokeilla jos riittävästi poistoja tulee on pian pakko hankkia jonkinlaisia proteeseja, ja sekään ei ole ongelmatonta. Minulla on oli 30 vuotta sitten juurihoidettuja hampaita, eikä koskaan ole ollut minkäänlaista ongelmaa niissä, itse asiassa en muista mikä hammas on juurihoidettu mikä ei.

        itse ei tiedä suunsa tilannetta,. Jos jo 30 vuotta sitten juurihoidettu, sen näkee kyllä päällepäin mikä on ja mikä ei , sillä siihen aikaan juurihoidetut hampaat tummuivat rajusti, nyt puhdistetaan vetyseoksella sisäisesti, jotta hammas ei tummuisi.


      • heidi464
        jos ..... kirjoitti:

        itse ei tiedä suunsa tilannetta,. Jos jo 30 vuotta sitten juurihoidettu, sen näkee kyllä päällepäin mikä on ja mikä ei , sillä siihen aikaan juurihoidetut hampaat tummuivat rajusti, nyt puhdistetaan vetyseoksella sisäisesti, jotta hammas ei tummuisi.

        minulla tehtiin noin vuosi sitten juurihoito ja vuoden aikaan ei tullut mitään ongelmia. Nyt kuitenkin parin viikon sisällä on sattunut aivan kamalasti! syön vaan särkylääkettä. Olen kesälomalla enkä omassa kotikaupungissa ja täällä en pääse hoitoon :/ pakko kestää vielä buranan voimilla muutama päivä. mutta sattuuko kukaan tietämään mikä siinä hampaassa on ? onko se edes välttämättä siitä juurihoidosta johtunut ? tai onko se voinut tulehtua uudestaan vaikka se on kuolletettu?


      • puolitajuton
        heidi464 kirjoitti:

        minulla tehtiin noin vuosi sitten juurihoito ja vuoden aikaan ei tullut mitään ongelmia. Nyt kuitenkin parin viikon sisällä on sattunut aivan kamalasti! syön vaan särkylääkettä. Olen kesälomalla enkä omassa kotikaupungissa ja täällä en pääse hoitoon :/ pakko kestää vielä buranan voimilla muutama päivä. mutta sattuuko kukaan tietämään mikä siinä hampaassa on ? onko se edes välttämättä siitä juurihoidosta johtunut ? tai onko se voinut tulehtua uudestaan vaikka se on kuolletettu?

        Kauan sitten juurihoidettu hammas alkoi oireilla.Ei voinut enää syödä tai juoda mitään lämmintä, niin kamala kipu siihen silloin tuli.Eka hammaslääkäri jolle sain ns. särkyajan oli ihan osaamaton työssään.Ihmetteli vaan minulle että miten sitä hammasta voi särkeä kun siinä ei tuntoakaan enää pitäisi olla.Samaa minäkin ihmettelin! No, lääkäri löysi sitten ihan pikkuisen reiän ko. hampaasta ja paikkasi sen.Eihän se vaiva sillä parantunut tietenkään.Yritin kestää kipuja vielä jonkin aikaa kunnes hammas muuttui niin araksi että sillä puolella ei voinut enää purra mitään.Taas soitto särkyajalle jonne ei päässyt enää mutta onneksi sain pitkän peruutusajan.
        Nyt vastassa olikin oikein ylihammaslääkäri tai mikä lie mutta sanoi heti oireet kuultuaan että juurihoidettu hammas on avattava.Sitten se tuska alkoi!Ymmärsin kyllä että puudutusta ei laitettu koska hammashan oli jo juurihoidettu eli kuollut.Mutta kun alkoi avaamaan juurikanavia niin tunsin kovaa kipua siellä.Tiesin että nyt löytyi ainakin oikea paikka mistä vaivat tulee.Olen pelkopotilas ja aina saanut puudutuksen ihan pieniinkin reikiin ja nyt vain lääkäri jatkoi poraamistaan sillä hemmetin juurikanavapiikillään!Yritin inistä ja ähkyä että nyt tarvitsisin puudutusta ja äkkiä kun en voinut puhuakaan kaikkine härvelit suussa!Lääkäri vain totesi välillä että taitaa sattua!!!Sitten puhui jostain paineen aiheuttamasta kivusta ym.Ajattelin että varmaan pyörryn kivusta siihen paikkaan.Hän avasi puoli tuntia kanavia ja koko ajan sattui ihan hirvittävästi yhteen tai kahteen kanavaan.Kun homma viimein loppui niin en meinannut tuolista päästä ylös kun huimasi niin.Lisäksi olin hiestä märkä.Sanoin sitten että olipa kamala kokemus ja kipu johon lääkäri vaan mutisi että "juu,siellä taisi olla vielä hermoja jäljellä"!!!!!!!!!!!
        Miksi hitossa hän ei puuduttanut, sitä nyt ihmettelen?Mietin sitten myöhemmin että eiköhän puudutusta tehty siksi kun siellä oli tulehdus ja se ei olisi puutunut vai mikä sitä puudutusta oikein esti?Osaako joku ammattilainen tai joku muu kertoa?Siitä jäi nimittäin sellainen kammo että en anna koskea tuohon hampaaseen enää ja kun siinä on nyt lääkkeet ja väliaikainen paikka eli avataankohan ne juurikanavat vielä uudestaankin vaikka hammas paranisi?Vai laittaako ne vaan sen lopullisen paikan siihen pinnalle?


      • hoitovirhekö?
        heidi464 kirjoitti:

        minulla tehtiin noin vuosi sitten juurihoito ja vuoden aikaan ei tullut mitään ongelmia. Nyt kuitenkin parin viikon sisällä on sattunut aivan kamalasti! syön vaan särkylääkettä. Olen kesälomalla enkä omassa kotikaupungissa ja täällä en pääse hoitoon :/ pakko kestää vielä buranan voimilla muutama päivä. mutta sattuuko kukaan tietämään mikä siinä hampaassa on ? onko se edes välttämättä siitä juurihoidosta johtunut ? tai onko se voinut tulehtua uudestaan vaikka se on kuolletettu?

        Minulla tehtiin juurihoito 1,5 vuotta sitten Helsingin kaupungin ostopalveluna yksityiseltä. Hammas ei tunne mitään ennen kuin tulehdus etenee leukaluuhun. Menetin siis hampaani äsken. Muutama asia jäi kalvamaan: Miksi ostopalevluna tehty hoito kesti kunnan budjetoimana 6 kerran sijasta 4 kertaa?; Miksi en sanut antibiootteja hoidon lopussa, kuten olen käsittänyt olevan tarpeen?; Miksi hampaan viikko sitten poistanut lääkäri totesi, että juuria ei ole taytetty kunnolla? Aloitin yhden miehen sodan, jota en tietetbkään kuvittele voittavani, mutta jos yksityinen on laskuttanut kaupungilta 6 kertaa ja todellisten 4:n sijaan laskin, että minulla on aika iso liittolainen. Kapinaan siis! Lääkärit tunnetusti hautaavat yhdessä mokansa, mutta olen havainnut, että vain vaativa saa mitään.


      • jolloin
        heidi464 kirjoitti:

        minulla tehtiin noin vuosi sitten juurihoito ja vuoden aikaan ei tullut mitään ongelmia. Nyt kuitenkin parin viikon sisällä on sattunut aivan kamalasti! syön vaan särkylääkettä. Olen kesälomalla enkä omassa kotikaupungissa ja täällä en pääse hoitoon :/ pakko kestää vielä buranan voimilla muutama päivä. mutta sattuuko kukaan tietämään mikä siinä hampaassa on ? onko se edes välttämättä siitä juurihoidosta johtunut ? tai onko se voinut tulehtua uudestaan vaikka se on kuolletettu?

        juurihoito tehdään vaan uudelleen. Huomattavasti helpompi juttu kuin se varsinainen ensimmäinen avaushoito. Itsellä ollut pari kertaa.

        Eli käytännössä sulatetaan sitä täytettä, huuhdellaan lääkeainetta. Pidetään auki niin kauan että tulehdus häipynyt useimmiten kärjen päästä.
        Viimeseksi oli 4 kertaa ja olisin mielläni pitänyt vielä vähän aikaa auki.
        Voidaan todeta pienellä röntgenillä. Lääkkeiden vaihtokerrat ei paljon
        maksanut yksityisellä.

        Linja on pitää hampaat viimeseen asti suussa, joten poistoa tuskin
        suositellaan. Jos purenta ei hirveästi vinoudu, kaippa sekin on
        mahdollista, jos oikein pyytää (halvinta on poistaa mutta purenta saattaa vinoutua ja implantit ja sillat kalliita).


      • juurijhoidetuissa
        puolitajuton kirjoitti:

        Kauan sitten juurihoidettu hammas alkoi oireilla.Ei voinut enää syödä tai juoda mitään lämmintä, niin kamala kipu siihen silloin tuli.Eka hammaslääkäri jolle sain ns. särkyajan oli ihan osaamaton työssään.Ihmetteli vaan minulle että miten sitä hammasta voi särkeä kun siinä ei tuntoakaan enää pitäisi olla.Samaa minäkin ihmettelin! No, lääkäri löysi sitten ihan pikkuisen reiän ko. hampaasta ja paikkasi sen.Eihän se vaiva sillä parantunut tietenkään.Yritin kestää kipuja vielä jonkin aikaa kunnes hammas muuttui niin araksi että sillä puolella ei voinut enää purra mitään.Taas soitto särkyajalle jonne ei päässyt enää mutta onneksi sain pitkän peruutusajan.
        Nyt vastassa olikin oikein ylihammaslääkäri tai mikä lie mutta sanoi heti oireet kuultuaan että juurihoidettu hammas on avattava.Sitten se tuska alkoi!Ymmärsin kyllä että puudutusta ei laitettu koska hammashan oli jo juurihoidettu eli kuollut.Mutta kun alkoi avaamaan juurikanavia niin tunsin kovaa kipua siellä.Tiesin että nyt löytyi ainakin oikea paikka mistä vaivat tulee.Olen pelkopotilas ja aina saanut puudutuksen ihan pieniinkin reikiin ja nyt vain lääkäri jatkoi poraamistaan sillä hemmetin juurikanavapiikillään!Yritin inistä ja ähkyä että nyt tarvitsisin puudutusta ja äkkiä kun en voinut puhuakaan kaikkine härvelit suussa!Lääkäri vain totesi välillä että taitaa sattua!!!Sitten puhui jostain paineen aiheuttamasta kivusta ym.Ajattelin että varmaan pyörryn kivusta siihen paikkaan.Hän avasi puoli tuntia kanavia ja koko ajan sattui ihan hirvittävästi yhteen tai kahteen kanavaan.Kun homma viimein loppui niin en meinannut tuolista päästä ylös kun huimasi niin.Lisäksi olin hiestä märkä.Sanoin sitten että olipa kamala kokemus ja kipu johon lääkäri vaan mutisi että "juu,siellä taisi olla vielä hermoja jäljellä"!!!!!!!!!!!
        Miksi hitossa hän ei puuduttanut, sitä nyt ihmettelen?Mietin sitten myöhemmin että eiköhän puudutusta tehty siksi kun siellä oli tulehdus ja se ei olisi puutunut vai mikä sitä puudutusta oikein esti?Osaako joku ammattilainen tai joku muu kertoa?Siitä jäi nimittäin sellainen kammo että en anna koskea tuohon hampaaseen enää ja kun siinä on nyt lääkkeet ja väliaikainen paikka eli avataankohan ne juurikanavat vielä uudestaankin vaikka hammas paranisi?Vai laittaako ne vaan sen lopullisen paikan siihen pinnalle?

        reikiä enkä tunne niillä yhtään mitään. Juurihoidon uusimistarpeessa
        olevat hampaanikaan eivät ole tuollain kipuilleet. Käyn tosin
        2 krt vuodessa tarkastuksessa, joten ne ei ehkä ehdi nykyään enää
        tuohon kuntoon.

        Mulla on kyllä puudutettu tulehtuneita hampaita vaikka tiedän että
        toiset eivät sitä halua tehdä.

        Valitettavasti joutuvat ehkä hieman vielä ronkkimaan mutta
        se ei taatusti (tulehduksen laannuuttua ) tunnu niin paljoa.
        Voitko valita yksityiseltä puolelta jonkun muun kaverin suositteleman hammaslääkärin? Itselläni ainakin tosi hyvä, joka on hyvä
        lekuripelkoisten kanssa.


      • ostopalvelusta
        hoitovirhekö? kirjoitti:

        Minulla tehtiin juurihoito 1,5 vuotta sitten Helsingin kaupungin ostopalveluna yksityiseltä. Hammas ei tunne mitään ennen kuin tulehdus etenee leukaluuhun. Menetin siis hampaani äsken. Muutama asia jäi kalvamaan: Miksi ostopalevluna tehty hoito kesti kunnan budjetoimana 6 kerran sijasta 4 kertaa?; Miksi en sanut antibiootteja hoidon lopussa, kuten olen käsittänyt olevan tarpeen?; Miksi hampaan viikko sitten poistanut lääkäri totesi, että juuria ei ole taytetty kunnolla? Aloitin yhden miehen sodan, jota en tietetbkään kuvittele voittavani, mutta jos yksityinen on laskuttanut kaupungilta 6 kertaa ja todellisten 4:n sijaan laskin, että minulla on aika iso liittolainen. Kapinaan siis! Lääkärit tunnetusti hautaavat yhdessä mokansa, mutta olen havainnut, että vain vaativa saa mitään.

        Olet vähän hakoteillä. Tk-hammaslääkäri laittaa ostopalvelupyyntöön varmuuden vuoksi pari ylimääräistä hoitokertaa, koska jos hampaassa on oletettua vaikeampi tulehdus tai muuten vaikeahoitoisempi, se saadaan kuitenkin hoidettua loppuun. Jos hoitokertoja on määritetty liian vähän, ostopalveluhammaslääkäri joutuu kysymään lupaa jatkaa, mikä tietää uutta paperityötä byrokartian rattaissa (eikä tänä aikana hoito tietenkään etene). Ostopalveluhammaslääkäri saa palkkionsa tehdyn työn mukaan eikä hoitosuunnitelman mukaan. Kyse on toimenpidepalkkiosta, eikä käyntimäärä merkitse muuten kuin potilaalle, joka maksaa myös ns. käyntipalkkion. Yksityisessä hammashoidossa ei ole käyntipalkkiota, vain terveyskeskuksessa. Jos hoitosuunnitelma muuttuu, esim. alkuperäisenä tarkoituksen juurihoito 6:lla käyntikerralla (kyllä hampaassa on jotain pahempaa menossa jos kuusi käyntiä juurihoitoon tarvitaan...), mutta päädytäänkin hampaanpoistoon, niin luonnollisesti ostopalveluhammaslääkäri laskuttaa kaupunkia hampaanpoistosta eikä kuudesta juurihoitokäynnistä. Kaupungille ilmoitetaan tuo käyntikertojen määrä, jotta se voi periä potilaalta käyntipalkkion.

        Antibioottikuuria ei tarvita juurihoidon yhteydessä, ellei ole yleisoireita kuten turvotusta ja/tai kuumetta. Erityisen hankalissa juurihoidoissa on joskus muusta syystä tarpeen.

        Hampaan kaikki juurikanavat on avattava ja hoidettava ja lopuksi täytettävä juuren kärkeen asti juurentäyttöaineella. Ahtaissa ja käyrissä kanavissa on usien vaikeuksia,eikä aina onnistu, jolloin juuritäyte voi jäädä vajaaksi. Hoidon ennuste on silloin huonompi kuin jos olisi saatu kunnolla täytetyksi. Näitä vajaita juuritäytteitä valitettavasti näkee varsin paljon.


      • Ann_Pal
        puolitajuton kirjoitti:

        Kauan sitten juurihoidettu hammas alkoi oireilla.Ei voinut enää syödä tai juoda mitään lämmintä, niin kamala kipu siihen silloin tuli.Eka hammaslääkäri jolle sain ns. särkyajan oli ihan osaamaton työssään.Ihmetteli vaan minulle että miten sitä hammasta voi särkeä kun siinä ei tuntoakaan enää pitäisi olla.Samaa minäkin ihmettelin! No, lääkäri löysi sitten ihan pikkuisen reiän ko. hampaasta ja paikkasi sen.Eihän se vaiva sillä parantunut tietenkään.Yritin kestää kipuja vielä jonkin aikaa kunnes hammas muuttui niin araksi että sillä puolella ei voinut enää purra mitään.Taas soitto särkyajalle jonne ei päässyt enää mutta onneksi sain pitkän peruutusajan.
        Nyt vastassa olikin oikein ylihammaslääkäri tai mikä lie mutta sanoi heti oireet kuultuaan että juurihoidettu hammas on avattava.Sitten se tuska alkoi!Ymmärsin kyllä että puudutusta ei laitettu koska hammashan oli jo juurihoidettu eli kuollut.Mutta kun alkoi avaamaan juurikanavia niin tunsin kovaa kipua siellä.Tiesin että nyt löytyi ainakin oikea paikka mistä vaivat tulee.Olen pelkopotilas ja aina saanut puudutuksen ihan pieniinkin reikiin ja nyt vain lääkäri jatkoi poraamistaan sillä hemmetin juurikanavapiikillään!Yritin inistä ja ähkyä että nyt tarvitsisin puudutusta ja äkkiä kun en voinut puhuakaan kaikkine härvelit suussa!Lääkäri vain totesi välillä että taitaa sattua!!!Sitten puhui jostain paineen aiheuttamasta kivusta ym.Ajattelin että varmaan pyörryn kivusta siihen paikkaan.Hän avasi puoli tuntia kanavia ja koko ajan sattui ihan hirvittävästi yhteen tai kahteen kanavaan.Kun homma viimein loppui niin en meinannut tuolista päästä ylös kun huimasi niin.Lisäksi olin hiestä märkä.Sanoin sitten että olipa kamala kokemus ja kipu johon lääkäri vaan mutisi että "juu,siellä taisi olla vielä hermoja jäljellä"!!!!!!!!!!!
        Miksi hitossa hän ei puuduttanut, sitä nyt ihmettelen?Mietin sitten myöhemmin että eiköhän puudutusta tehty siksi kun siellä oli tulehdus ja se ei olisi puutunut vai mikä sitä puudutusta oikein esti?Osaako joku ammattilainen tai joku muu kertoa?Siitä jäi nimittäin sellainen kammo että en anna koskea tuohon hampaaseen enää ja kun siinä on nyt lääkkeet ja väliaikainen paikka eli avataankohan ne juurikanavat vielä uudestaankin vaikka hammas paranisi?Vai laittaako ne vaan sen lopullisen paikan siihen pinnalle?

        Aijai! Pahaa tekee lukeakin tätä.


      • Siisi
        juuri kirjoitti:

        Juurihoidot ovat erittäin kalliita. Potilasparat ovat hammaslääkärien armoilla näissä asioissa ja suostuvat hoitoihin, kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole (hampaan poistoa lukuunottamatta). Kokemuksesta epäilen juurihoitoja ja väitän, että tulevaisuudessa, ehkäpä muutaman vuosikymmenen kuluessa on kehitetty parempi menetelmä hampaiden pelastamiseksi.

        Niin on. Menetelmät ovat parantuneet jo nyt. Itse kävin Tallinnassa, missä (Kliinik32) tehdään juurihoitoa mikroskoopin alla. Laitteen avulla löydettiin hampaasta vielä yksi, eli neljäs juurikanava.
        Kaikki alkoi siitä, että aloin viime syksyllä epäilemään oma paikallista hammaslääkäriä, että hampaalle ei voida tehdä mitään, koska hän ei saa auki niitä kolme kanavaa ja hammas täytyy poistaa.
        En uskonut, että nykytekniikalla ei voida tehdä mitään. Aloin surfaama netissä ja kävin kysymässä vielä toisenkin lääkärin mielipiteen ja toinen lääkäri ohjasi minut sinne mikroskoopin klinikalle. Sanoi, että kallis on, mutta kannatta taistella muuten ihan ehjästä hampaasta.
        Nyt minulla on 4 juurikanava avattuna ja ensi kuun lopulla katsotaan eteenpäin.


      • niinpä niin
        juuri kirjoitti:

        Juurihoidot ovat erittäin kalliita. Potilasparat ovat hammaslääkärien armoilla näissä asioissa ja suostuvat hoitoihin, kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole (hampaan poistoa lukuunottamatta). Kokemuksesta epäilen juurihoitoja ja väitän, että tulevaisuudessa, ehkäpä muutaman vuosikymmenen kuluessa on kehitetty parempi menetelmä hampaiden pelastamiseksi.

        No potilasparat voi miettiä tosiaan et mihin se hoitamaton tulehdus johtaa: esim. veritulppaan tai tulehdus leviää koko leukaluuhun tai sydämeen ->Kallinpi hoito, järkky lääkitys, sydän siirre tai mahdollinen kuolema. Nopeella laskutoimituksella ehkä se juurihoito ei ole niin hirveen huono juttu?
        Olisihan se kiva että homman voisi hoitaa yhdellä kapselilla ja *puff* terve suu JES! Mutta tällä hetkellä ei sitä vaihtoehtoa vielä ole, ennen kuin sinä tai joku muu sen keksit. Siihen asti voi potilasparka miettiä kuinka pelastaa omalla toiminnallaan hampaansa ja ennaltaehkäistä sen tappamisen, sillä sitähän se juurihoito on (hermon ja verenkierron poisto).


      • Ihan juuri hoidettu
        Ann_Pal kirjoitti:

        Aijai! Pahaa tekee lukeakin tätä.

        Kun luin ylläoleva kauhukertomusta nousi kuppa otsaan, miksi hyvä ihminen et pyytänyt puudutusta heti tai miksi annoit lekurin jatkaa???

        Hyvä neuvo kaikille : jos tunnette liikaa kipua niin alkakaa MURISTA. Kyllä tepsii lekuriin kuin lekuriin.


      • hammaskeiju -65
        heidi464 kirjoitti:

        minulla tehtiin noin vuosi sitten juurihoito ja vuoden aikaan ei tullut mitään ongelmia. Nyt kuitenkin parin viikon sisällä on sattunut aivan kamalasti! syön vaan särkylääkettä. Olen kesälomalla enkä omassa kotikaupungissa ja täällä en pääse hoitoon :/ pakko kestää vielä buranan voimilla muutama päivä. mutta sattuuko kukaan tietämään mikä siinä hampaassa on ? onko se edes välttämättä siitä juurihoidosta johtunut ? tai onko se voinut tulehtua uudestaan vaikka se on kuolletettu?

        Mikäli juurihoidettu hammas alkaa uudelleen kipeytymään ja oireilemaan. Se johtuu siitä että kaikkia juurikanavia ei olla saatu täysin tyhjennettyä. Uusi juurihoito tai joissain tapauksissa hampaan poisto on paras keino. Riippuen tietysti kuinka näkyvällä paikalla hammas sijaitsee. Mikäli on kyse taempana olevasta hampaasta joka ei näy. Se kannattaa poistaa niin sillähän kivusta pääsee lopullisesti.


      • ryrsdy
        juuri kirjoitti:

        Sanot, että kun juuret on poistettu, niin hammas ei enää tunne mitään. Ja höpö höpö, siitä ne kivut vasta alkavat - ainakin minulla kävi näin. Juurihoidettu hammas kipuili säännöllisin väliajoin, kunnes jouduttiin poistamaan.

        Kuka vittu muka puhui "juurien poistamisesta" älykääpiö


      • Anonyymi
        Ann_Pal kirjoitti:

        Aijai! Pahaa tekee lukeakin tätä.

        Olen hoidattanut aina hampaani yksityisellä. Niitä on hoidettu ja juurihoidettu. Ei ole ollut ongelmia. Pitää avata suu ja pyytää puudutus, muuten saa kärsiä. Kallistahan se hampaanhoito on, mutta asia on sen väärti


    • mane.

      Mitenkä on, ku mä sain reilu vuosi sitten
      mun hampaasta palasen irti.
      Nyt pari kk:ta sit menin käymään hammaslääkärissä, ja ne anto ajan juurihoitoon,
      (johon en uskaltanu mennä, ku pelkkä porauskin
      sattuu). Voiko tuon mun hampaan poistaa,
      vai onko siihen pakko tehä juurihoito?
      Se on ihan kipee koko ajan, eikä sil puolel
      pysty syömään mitn. Voinko mä vaan käydä
      vaikka jollai yksityisellä poistattaan sen?

      • jomottaa

        moro
        kyllä sulla on oikeus pyytää hampaan poistoa ja sinä saat sen jos vaadit.
        Oma hammaslääkäri voihki kanssani kun sattui vaikka puudutus oli päällä. En tiennyt mitä teki.
        tänään en pystynyt enää syömää banaaniakaan särkyhampaan puolella joten Tänään olin päivystyksessä ja siellä kerrottiin koko ajan mitä tehdään.
        Puoli päätä oli puuduksissa mutta hampaan juuresta ei puutunut. mätää ei ollut. Kuulema paine oli hampaan juuressa kova ja siksi Verta tuli niin paljon juurihoidon aikana ja jälkeen ettei sitä saatu kunnolla tukahdettua. Juurihoidon aikana hammas ei ollut niin arka kuin ensimmäisellä kerralla.Vielä kerran täytyy ainaskin mennä koska päivystäjällä ei ollut röntgenkuvia jotta olisi nähnyt missä kohdin juuren pää on. Ei uskaltanut siksi mennä tarpeeksi syvälle. Ettei mene puhki.
        Antibioottikuurin haen jos tuntuu siltä. Särky ryöpsähti päälle kun puudutus lakkasi. Paljon särkylääkettä vaan.
        Viereinen hammas joudutaan poistamaan siksi tämä rikkonainen kolmen kulman hammas halutaan säilyttää.
        Hampaat vai tekohampaat.Tekarit on kalliit ja ei nuoren ihmisen juttu.


    • hanman

      Kaksi juurihoitoa on poskihampaisiin tehty, toinen onnistui hyvin ja nyt hiljan tehtykin vasta juurihoidon saanut hammas on oireeton.
      Kuulemma sylkeä hampaaseen hoidon aikana ei saisi mennä bakteeri-infektion takia. Minulle laittoivat juuri tämän takia muovisen suojakalvon hoidettavan hampaan ympärille. On hyvä. Kaikki lääkärit eivät sitä käytä jostain syystä. Pari päivää on viimeisestä juurihoidosta, puremista aristaa vielä, mutta särkyä ei ole lainkaan.
      Juurikanavat olivat luutununeet osittain, eikä niitä ollut helppo löytää.
      Itse olin tyytyväinen hoitoon tähän asti saamani kokemuksen perusteella. Vielä on kuitenkin edessä kanavien täyttö ja paikkaus.

      • auuts...

        Tänään kävin kivun takia hammaslääkärissä ja maailmani hetkeksi pysähtyi kun kuulin, että juurihoito joudutaan tekemään. Pelkään hammaslääkärissä käyntiä muutenkin melkein kuollakseni ja puudutuksenkin otan aina. Tuo eka kerta oli pelottava, en ikinä ennen oo noin paljon pelänny. Voisko joku kertoa onko ne muutkin kerrat yhtä pahoja??


      • hanman
        auuts... kirjoitti:

        Tänään kävin kivun takia hammaslääkärissä ja maailmani hetkeksi pysähtyi kun kuulin, että juurihoito joudutaan tekemään. Pelkään hammaslääkärissä käyntiä muutenkin melkein kuollakseni ja puudutuksenkin otan aina. Tuo eka kerta oli pelottava, en ikinä ennen oo noin paljon pelänny. Voisko joku kertoa onko ne muutkin kerrat yhtä pahoja??

        Varsinainen juurihoito on tuskaisin jo senkin takia, että se kestää 45 min. Juurien täyttö on jo huomattavasti helpompaa, samaten paikkausKipuhan ei ole ongelma. Täysi suullinen instrumentteja voi tuntua ahdistavalta. Itse yritän rentoutua tuolissa ajattelemalla ihan muita asioita. Peloille en anna valtaa, eikä niille ole mitään syytä. On sitä pahempaakin kestetty, totean psyykkaamalla itseäni. Vielä voin todeta, että kyllä itse lääkärilläkin on iso rooli pelkojen vähentämisessä. Minusta hyvä lääkäri puhuu mukavia, kertoo, mitä on tapahtumassa, kysyy jos olo ei ole mukava ja on rauhallinen.

        On henkilöitä, joille itsesuggestio ei millään onnistu. Tietääkseni pelkoihin on saatavissa apuakin, jos ne käyvät ylivoimaisiksi. Kannattaa kysyä.


      • Hampaat kunnossa
        auuts... kirjoitti:

        Tänään kävin kivun takia hammaslääkärissä ja maailmani hetkeksi pysähtyi kun kuulin, että juurihoito joudutaan tekemään. Pelkään hammaslääkärissä käyntiä muutenkin melkein kuollakseni ja puudutuksenkin otan aina. Tuo eka kerta oli pelottava, en ikinä ennen oo noin paljon pelänny. Voisko joku kertoa onko ne muutkin kerrat yhtä pahoja??

        Mulle tehtiin takahampaan (jossa on kolme juurikanavaa) juurihoito kesäkuussa. Viisi kertaa piti käydä hoidossa. Myös minä pelkäsin alussa kamalasti. Mutta lääkäri laittoi kaksi puudutuspiikkiä, kun alkoi kaivelemisen.
        Kyllähän se tästä huolimatta välillä vihloi ja olin välillä kuin viritetty jousi tuolissa, kun jännitti. Mutta kivun kyllä kestää, kun on kunnon puudutus.


      • eivät laita tuota

        suojakalvoa, kun taitaa olla aika TÄRKEÄ asia
        ??? !!!


    • juurihoito

      Ilmeisesti erittäin hauraan hammasluun omaavana ja sen seurauksena monessa hampaassa juurihoito tehtynä, saatan sanoa, ettei juurihoito ole mikään erityinen tai pelottava asia. Tietysti ensimmäisellä ja ehkä toisellakin kerralla tulehtunut hammas on kivulias, usein puudutuksesta huolimatta.

      Kokemukseni on, että suurin vaiva koko hommassa on saada pidettyä suuta auki sen vajaan puolen tunnin ajan, minkä hampaan hoito kestää. Minulla on myös ollut ongelmia jälkeenpäin juurihoidettujen hampaiden kanssa, ja niitä on jouduttu aukomaan uudelleen, mutta niissä on aina selvitty parilla käyntikerralla. Jotkut juurihoidetut hampaat ovat kestäneet nyt lähes kymmenen vuotta ilman mitään ongelmia.

      • Nimetön

        Hei! Minä pelkään myös hammaslääkäriä kuollaksen, mutta ennemmin hampaan tullessa kipeäksi menen hammaslääkäriin ja kestän kipua hoidon ajan jos sitä edes esiintyy... olen pahimmillaan kipeän hampaan takia valvonu useita öitä. minulle tehtiin vasta myös juurihoito joka ei kipeään hampaseen auttanukkaan ja seuraavana päiänä jouduin särkyajalla uudestaan... kipujani itkiesä ja täristessä lääkäri vaan katsoi vuoroin suuhun ja vuoroin tietokoneelle, ihmetteli et mikä hammas muka on kipee ja minä itkin ja tiuskein... No tästäkin reissuta sain vain hetkeksi avun samana iltana jo tuli uudelleen kipeäksi. Eilen se oli viel kipee ja tänään aamulla, mutta jaksan uskoa että se on vain ärtynyt rassailusta ja ny seon enää vaan sellanen häijyn tuntoinen, josp se menisi pian ohi eikä olisi vaan särkylääkkeitten lumetta... :)

        olen päässyt hammaslääkäri pelostani irti aikas hyvin... Ensimmäisillä kerroilla kun olen käyny hoidattamassa hampaitani sanoin suoraan et pelkään hampilääkäreitä ja näin sain hoidot ilokaasussa..
        Ilokaasun vaikutus on yksilöllistä mutta minua se on auttanut ja tuolilla makoillessa on ihan rentona... Pelothan usein lähtee ne kohtaamalla, minä kohtasin ne ilokaasun kanssa ja nyt jo uskallan mennä hammaslääkäriin jo ilman kaasujakin...


    • sunny

      Minulle on tehty pari juurihoitoa. Toinen oli todella tuskallinen kokemus ulkomailla. Poskiturvoksissa, unettomia öitä, ja hammas niin tulehtunut, että se ei puutunut. Lääkäri oli suomalainen, onneksi. Hän sanoi, että jos joudutaan poraamaan noin syvälle, niinkuin minun hampaani oli, siihen ei saisi laittaa paikkaa juurihoitamatta! eli joku terv. keskus hammaslääkäri oli tehnyt virheen. Parin vuoden päästä opiskellessani Helsingissä toinen poski alkoi kipeytymään. Menin heti terv. keskukseen. Hammas avattiin ja taas sain kuulla, että tähän ei olisi saanut laittaa paikkaa, kun tää on niin syvältä... jne. Sain jonkun hoitotakuun vuoksi valita itse yksityisen klinikan, koska eivät terv. keskuksessa ehtineet hoitamaan. Valitsin yksityisen bulevardilla ja olen ihmeissäni vielä vuosien päästä asiaa muistellessa. Siellä tehty juurihoito oli täysin kivuton. Ihmettelin silloin itsekseni, että miten miehellä voi olla noin "hellät " kädet. Minä en tuntenut mitään. Kävin kolme kertaa. Normaali paikkaus on aina ollut epämiellyttävänpää terv. asemalla. Imuletku työnnetään liian syvälle suuhun, lääkäri painaa kädellä huulta hampaita vasten, se valkoinen väkkärä imusysteeni painaa myös huulta hampaita vasten ja se käy kitalakeen tai kielen alle kipeää, posket revitään korvan taakse, niin että aina on haava suu pielessä. Jos asuisin vielä Helsingissä ja jos minulla olisi varaa, ei epäilystäkään missä hoidattaisin hampaani.

      • pelokas-.-s.-e.s-

        Itse menin hammaslääkäriin särkevän hampaan takia, ja tekivät juurihoidon, sanoivat että ei ole kiirettä seuravaan aikaan, en edes tajunnut että mitä se juurihoito siis on silloin! Miten tällainen juurihoito joudutaan tekemään, tai siis miksi? Olen vasta 16 vuotias :/ Hammas oli sen jälkeen ihan yhtä kipeä, mitä teen?!


      • Euroja?
        pelokas-.-s.-e.s- kirjoitti:

        Itse menin hammaslääkäriin särkevän hampaan takia, ja tekivät juurihoidon, sanoivat että ei ole kiirettä seuravaan aikaan, en edes tajunnut että mitä se juurihoito siis on silloin! Miten tällainen juurihoito joudutaan tekemään, tai siis miksi? Olen vasta 16 vuotias :/ Hammas oli sen jälkeen ihan yhtä kipeä, mitä teen?!

        Kuinka paljon kunnallisella noin tulee maksamaan keskimäärin jos vaik se 3 hoitokertaa tulee. Eli siis hinta juurihoidolle?

        Muuten on kommentit ollut 50/50 rohkaisevia/maailman kauhein kokemus:)


      • poskihammas
        Euroja? kirjoitti:

        Kuinka paljon kunnallisella noin tulee maksamaan keskimäärin jos vaik se 3 hoitokertaa tulee. Eli siis hinta juurihoidolle?

        Muuten on kommentit ollut 50/50 rohkaisevia/maailman kauhein kokemus:)

        Sain määräyksen juurihoitoon viikko sitten ja toissapäivänä käytiin jo ihmettelemässä hammasta. Yksityinen sanoi, että varaa uusi aika lauantaiksi, jolloin voidaan tehdä enemmän ja tulee halvemmaksi.

        Nyt: Halvemmaksi kuin mikä??
        Vastaanotossa sanoivat, että kertahinta on 20 - 60 euroa. Oliko tuo ilman kelavähennystä, en tiedä.


      • hikkakikka
        poskihammas kirjoitti:

        Sain määräyksen juurihoitoon viikko sitten ja toissapäivänä käytiin jo ihmettelemässä hammasta. Yksityinen sanoi, että varaa uusi aika lauantaiksi, jolloin voidaan tehdä enemmän ja tulee halvemmaksi.

        Nyt: Halvemmaksi kuin mikä??
        Vastaanotossa sanoivat, että kertahinta on 20 - 60 euroa. Oliko tuo ilman kelavähennystä, en tiedä.

        tänään kävin elämäni ensimmäisessä juurihoidossa, joka sitten jatkuu myöhemmin. mutta kanavat avattiin ja putsattiin ja ei kyllä sattunu yhtään kun niin kovat puudutukset annettiin. tämä oli myös ensimmäinen kerta kun kävin yksityisellä hammaslääkärillä. kylläpä palvelu erosi roimasti kunnallisesta terveyden huollosta. joensuun hammaspaikkaan menen kyllä uudestaan. kallista lystiähän se on, mutta saa asiallisen ja hyvän palvelun.


      • poskihammas1
        Euroja? kirjoitti:

        Kuinka paljon kunnallisella noin tulee maksamaan keskimäärin jos vaik se 3 hoitokertaa tulee. Eli siis hinta juurihoidolle?

        Muuten on kommentit ollut 50/50 rohkaisevia/maailman kauhein kokemus:)

        Nyt tiedän hinnasta sen verran enemmän, että yksityisellä käytyäni kertaalleen, hintaa oli kertynyt jo yli 350 euroa ja vielä pitäis lopullinen paikka saada hampaaseen. Siihen menee vielä toistasataa euroa. Että hintavaa hommaa. Ei ihme, että yksityiselläkin puolella ollaan valmiita repimään hampaita aika herkästi.


      • tiedoista....
        poskihammas1 kirjoitti:

        Nyt tiedän hinnasta sen verran enemmän, että yksityisellä käytyäni kertaalleen, hintaa oli kertynyt jo yli 350 euroa ja vielä pitäis lopullinen paikka saada hampaaseen. Siihen menee vielä toistasataa euroa. Että hintavaa hommaa. Ei ihme, että yksityiselläkin puolella ollaan valmiita repimään hampaita aika herkästi.

        eli hintatiedoista, näyttää parin viestin perusteella olevan iso ero kunnallisella/yksityisellä.(kuulin myös tutulta että oli joutunut n.7 kertaa käymään hoidossa kävi yksityisellä hinta 2400e!!! Tosin omaksi maksettavaksi n.1200e)

        Ja muista tiedoista, eipä mua ainakaan pelota mennä hoidettavaksi.


      • hampi
        hikkakikka kirjoitti:

        tänään kävin elämäni ensimmäisessä juurihoidossa, joka sitten jatkuu myöhemmin. mutta kanavat avattiin ja putsattiin ja ei kyllä sattunu yhtään kun niin kovat puudutukset annettiin. tämä oli myös ensimmäinen kerta kun kävin yksityisellä hammaslääkärillä. kylläpä palvelu erosi roimasti kunnallisesta terveyden huollosta. joensuun hammaspaikkaan menen kyllä uudestaan. kallista lystiähän se on, mutta saa asiallisen ja hyvän palvelun.

        Kävin yksityisellä juurihoidossa ja palvelu oli tosiaan ihan toiselta planeetalta kuin kunnallisessa ! 3 käyntiä. Ekalla kerralla todettiin että juurihoito tarvitaan ja laitettiin lääkepaikka. Toisella kerralla raspattiin kanavat ja laitettiin lääkkeet. Kolmannella kerralla täytteet kanaviin ja lopullinen paikka. Maksettavaa tuli yhteensä 165 e kelakorvauksen jälkeen. Ei paha hinta minusta ja palvelu oli niin hyvää että maksoin sen mielelläni :)


      • ....kokemusta
        tiedoista.... kirjoitti:

        eli hintatiedoista, näyttää parin viestin perusteella olevan iso ero kunnallisella/yksityisellä.(kuulin myös tutulta että oli joutunut n.7 kertaa käymään hoidossa kävi yksityisellä hinta 2400e!!! Tosin omaksi maksettavaksi n.1200e)

        Ja muista tiedoista, eipä mua ainakaan pelota mennä hoidettavaksi.

        -kesti n.20min eka hoito (kuulemma seuraava ei kestä sitäkään), ei puudutettu, mut ei silti sattunut yhtään (oli ns. kuollut hammas)
        -en muista tarkkaan paljon maksoi ehkä 25e/kerta

        -tod. näk. 2 hoitokertaa jäljellä. Ens kerralla hampaan sisään vaihdetaan lääkeaine, ja seuraavalla kerralla sit laitetaan lopullinen paikka.
        Eli ei kipuja, ei kestä kauaa, eikä maksa paljoa (tosin se 3kertaa pitää käydä vähintään)


      • kokemukseni

        Itse kävin noin 10kk sitten yksityisellä hammaslääkärillä hoidattamassa hampaassani olevan reiän. Reilu kuukauden päästä paikkauksesta alkoi särkemään kovasti hampaaseen öisin, kävin sitten uudestaan siellä yksityisellä ja se otti röntgenkuvat ja laittoi uuden ajan, kuitenkin viikon kuluttua kipu meni sietämättömäksi ja valvoin monta yötä putkeen vain kipua itkien. Silloin ei enää mitkään särkylääkkeetkään auttanut. Onnekseni sain ajan kunnallisesta hammashoitola päivystyksestä. Ensimmäinen juurihoitoni tapahtui sitten noin reilu puoli vuotta sitten. En edes tiennyt että he alkoivat tekemään juurihoitoa, eikä se tuntunut kyllä oikeestaan missään. Olin kuin ekstaasissa saatuani puudutuspiikin ja unohdin kaiken muun. Selvisi että yksityinen lääkärini oli paikannut hampaan huolimattomasti ja se oli sitten tulehtunut, olin siinä sitten kaiken lisäksi vielä 4 viikkoa antibioottikuurilla. Vasta ensimmäisen juurihoitokerran jälkeen sain kuulla että hampaalle tehtiin juurihoito. Hoidoissa jouduin köydä ehkä noin 3-4 kertaa ja vasta nyt olen saanut pysyvän paikan juurihoidettuun hampaaseen ja tähän saakka ei ole ollut pahemmin särkyjä.

        Nyt joudutaan toiseenkin hampaaseen eripuolella suuta tekemään juurihoito. Tuli samanlaisia oireita kun ensimmäisen juurihoitohampaan kanssa. En pystynyt syömään (pureskelemaan), koskemaan ollenkaan hammasta, harjaamaan kunnolla hampaita enkä nukkumaan öisin. Arvasin heti että nyt on taas juurihoidon paikka. Tällä kertaa hammaslääkärini oli nainen ja hän ei edes puuduttanut hammasta, vaan alkoi heti ronkkimaan hampaan juuria. Se sattui niin perkeleesti, että itse hammassärky ei vetänyt mitään vertoja sille kivulle. Eikä lääkäri silti puuduttanut. Itkin täyttä kurkkua ja olin kauhusta kankeana penkillä maatessani. Huomenna on taas uusi juurihoito aika ja onneksi minulla on tällä kertaa eri lääkäri. Ja heti huoneeseen astuessani aion vaatia mahdollisimman monta puudutuspiikkiä! Itseäni jäi nyt pelottamaan hieman, vaikka mieluummin mietin ekaa juurihoitokertaani joka sentään oli melko kivuton.

        Ja tosissaan itse olen vasta 17-vuotias ja pitäisi äkkiä saada hampaat kuntoon ennenkuin hoidoista tulee maksullisia. :D


      • 234
        kokemukseni kirjoitti:

        Itse kävin noin 10kk sitten yksityisellä hammaslääkärillä hoidattamassa hampaassani olevan reiän. Reilu kuukauden päästä paikkauksesta alkoi särkemään kovasti hampaaseen öisin, kävin sitten uudestaan siellä yksityisellä ja se otti röntgenkuvat ja laittoi uuden ajan, kuitenkin viikon kuluttua kipu meni sietämättömäksi ja valvoin monta yötä putkeen vain kipua itkien. Silloin ei enää mitkään särkylääkkeetkään auttanut. Onnekseni sain ajan kunnallisesta hammashoitola päivystyksestä. Ensimmäinen juurihoitoni tapahtui sitten noin reilu puoli vuotta sitten. En edes tiennyt että he alkoivat tekemään juurihoitoa, eikä se tuntunut kyllä oikeestaan missään. Olin kuin ekstaasissa saatuani puudutuspiikin ja unohdin kaiken muun. Selvisi että yksityinen lääkärini oli paikannut hampaan huolimattomasti ja se oli sitten tulehtunut, olin siinä sitten kaiken lisäksi vielä 4 viikkoa antibioottikuurilla. Vasta ensimmäisen juurihoitokerran jälkeen sain kuulla että hampaalle tehtiin juurihoito. Hoidoissa jouduin köydä ehkä noin 3-4 kertaa ja vasta nyt olen saanut pysyvän paikan juurihoidettuun hampaaseen ja tähän saakka ei ole ollut pahemmin särkyjä.

        Nyt joudutaan toiseenkin hampaaseen eripuolella suuta tekemään juurihoito. Tuli samanlaisia oireita kun ensimmäisen juurihoitohampaan kanssa. En pystynyt syömään (pureskelemaan), koskemaan ollenkaan hammasta, harjaamaan kunnolla hampaita enkä nukkumaan öisin. Arvasin heti että nyt on taas juurihoidon paikka. Tällä kertaa hammaslääkärini oli nainen ja hän ei edes puuduttanut hammasta, vaan alkoi heti ronkkimaan hampaan juuria. Se sattui niin perkeleesti, että itse hammassärky ei vetänyt mitään vertoja sille kivulle. Eikä lääkäri silti puuduttanut. Itkin täyttä kurkkua ja olin kauhusta kankeana penkillä maatessani. Huomenna on taas uusi juurihoito aika ja onneksi minulla on tällä kertaa eri lääkäri. Ja heti huoneeseen astuessani aion vaatia mahdollisimman monta puudutuspiikkiä! Itseäni jäi nyt pelottamaan hieman, vaikka mieluummin mietin ekaa juurihoitokertaani joka sentään oli melko kivuton.

        Ja tosissaan itse olen vasta 17-vuotias ja pitäisi äkkiä saada hampaat kuntoon ennenkuin hoidoista tulee maksullisia. :D

        MULLA TAAS TUNTUU ALAHAMPAISSA JA IKENISSÄ....ITSEKKIN ÄLLISTELEN SUOMEN HAMMASHOITOSYSTEEMIÄ..OLEN YRITTÄNYT OTTAA LASIN VETTÄ JA PITÄÄ KIPEÄÄ IENTÄ SIELLÄ


      • hyviä h-lekureita on

        "Valitsin yksityisen bulevardilla ja olen ihmeissäni vielä vuosien päästä asiaa muistellessa. Siellä tehty juurihoito oli täysin kivuton. Ihmettelin silloin itsekseni, että miten miehellä voi olla noin "hellät " kädet. Minä en tuntenut mitään. Kävin kolme kertaa. Normaali paikkaus on aina ollut epämiellyttävänpää terv. asemalla. Imuletku työnnetään liian syvälle suuhun, lääkäri painaa kädellä huulta hampaita vasten, se valkoinen väkkärä imusysteeni painaa myös huulta hampaita vasten ja se käy kitalakeen tai kielen alle kipeää, posket revitään korvan taakse, niin että aina on haava suu pielessä. Jos asuisin vielä Helsingissä ja jos minulla olisi varaa, ei epäilystäkään missä hoidattaisin hampaani."

        Aivan yhtä mahtavat kokemukset on täällä suunnassa espoon tk-hammaslääkäreistä! Erinomaisesti hoitivat hommansa ainakin minun hampaiden suhteen!!! Joka ainoa kerta -hammaslääkäristä riippumatta! Todella hyviä lekureita on sattunut kohdalle silloin kun siellä tuli asuttua, ikävä ollut usein elämän varrella noita hyviä hammaslääkäreitä , varsinkin kun muuttojen myötä kohdalle on tullut näitä "takuulla sattuu ja pirusti" tyyppejä.


    • maddee

      Omg.Oon 14 ja mulle alotettii juurihoito maanantaina. Pelkään muutenki käyä hammaslääkäris ja nyt sit tää juurihoito. Ei onneks sattunu ku oli iha puuduksissa, en kyl menny sen jälkee enää kouluu.. Ja ens maanantaina pitää mennä uuestaa sinne, yyh. Hammaslääkäri sano et pitäs varaa aika seuraavalle päivälle jos alkaa puudutuksen jälkee särkee paljon mut ei mua mitää oo särkeny onneks. Toivottavast ei tuu jatkossakaa sattumaa juurihoito. :)

    • 3tre

      mo,
      mulla on nyt kolmas juurihoito aloitettu, eka päivystyskäynti 20min avas ja laittoi lääkkeet sisään ja kivut lakkas,siitä viikko avattiin ja rassattiin kanavia yksi neula katkes juurikanavaan ,sinne jäi ja eipä kai voi mitään tehdä?...ja lääkkeet sisään alkoi muutaman tunnin päästä jomottaan niin perhanasti ett pakko ottaa buranaa..näillä mennään

      -tre-

    • Sasu77

      Moiks! Mulla on aika hyvä kokemus juurihoidosta. Eilen tehtiin. Oon 30 v ja eka juurihoito ja pelkäsin sitä kyl etukäteen kun hampilääkärillä käynti ei oo koskaan ollu kovin kivaa ;) No, eka otettiin röntgenkuvat ja lääkäri avas hampaan. Totes että on niin iso reikä ja menee niin syvälle että pitää tehdä juurihoito. siellä ei siis ollu mitään tulehdusta. Sitten se rassas ne kanavat ja täytti sen kanavan ja paikkas. Eli ei mitään lääkeaineita sisään mun käsittääkseni vaan täyttö heti samalla kertaa. Kyllä mä siinä tuolilla sitten makoilinkin tunnin verran ja alko oleen tuskasta pitää suuta auki... mut muuten hyvä kokemus, ei sattunu paljoakaan (puudutettiin hyvin). Ainoostaan se kanavan rassaus oli vähä inhaa. Onko muilla kokemuksia siitä et heti samalla kertaa täytetään eikä laiteta mitään lääkejuttuja? Hoidon jälkeen lääkäri kehotti ottaan Buranaa ja otinkin eilen. Tänään se on vähä arka ollu syödessä mut särkeny ei oo ainakaan vielä...

      • HELPPP

        Joo ku mul on sellanen juttu et oon 15 v ja porattii hammas auki ku niin hiton io reikä siin
        se poras mädät pois ja sillee mut se olikii niin syvä et se laitto lääkkkeitä sisään ja laitto väliaikais paikan ja ntt tulin kotii 45 min sit lääkäristä ja yhtäkkiä hammasta sattu sillee et niiku 2 minsan välein ainaa sellanen ku ois hammasjuureen täräytetty piikillä :S :S:S muilla tällaisia kokemuksia??? burana ei auta ja tota sattuu vietävästi ja lääkärikin sanoi että juurihoitoa ehkä... mutta jos sitä sitten tarvii niin hei olen vaan 15 Miltä kuullostaisi jos pyytäisin että koko hammas irti!?!?!? EN KESTÄ SITÄ HOITOA! VASTATKAA NOPEASTI KIITOS!!!


      • mymmmeli
        HELPPP kirjoitti:

        Joo ku mul on sellanen juttu et oon 15 v ja porattii hammas auki ku niin hiton io reikä siin
        se poras mädät pois ja sillee mut se olikii niin syvä et se laitto lääkkkeitä sisään ja laitto väliaikais paikan ja ntt tulin kotii 45 min sit lääkäristä ja yhtäkkiä hammasta sattu sillee et niiku 2 minsan välein ainaa sellanen ku ois hammasjuureen täräytetty piikillä :S :S:S muilla tällaisia kokemuksia??? burana ei auta ja tota sattuu vietävästi ja lääkärikin sanoi että juurihoitoa ehkä... mutta jos sitä sitten tarvii niin hei olen vaan 15 Miltä kuullostaisi jos pyytäisin että koko hammas irti!?!?!? EN KESTÄ SITÄ HOITOA! VASTATKAA NOPEASTI KIITOS!!!

        minäkin olen 15 vuotta. minulle on tehty nyt 2 juurihoitoa ja se on kamalaa. pelkään sitä niin paljon kun vaan voi pelätä. se sattuu niin paljon kun ne niillä piikeillä tekee sitä ja sitten kun ne laittaa sellasta ainetta sinne. puuduttaa kyllä ja sillain.. mutta silti. LOPPUIS NY TÄÄ JUURIHOITO! haluan että ne sais sen mun juuren kuntoon!! :)


      • mymmmeli
        HELPPP kirjoitti:

        Joo ku mul on sellanen juttu et oon 15 v ja porattii hammas auki ku niin hiton io reikä siin
        se poras mädät pois ja sillee mut se olikii niin syvä et se laitto lääkkkeitä sisään ja laitto väliaikais paikan ja ntt tulin kotii 45 min sit lääkäristä ja yhtäkkiä hammasta sattu sillee et niiku 2 minsan välein ainaa sellanen ku ois hammasjuureen täräytetty piikillä :S :S:S muilla tällaisia kokemuksia??? burana ei auta ja tota sattuu vietävästi ja lääkärikin sanoi että juurihoitoa ehkä... mutta jos sitä sitten tarvii niin hei olen vaan 15 Miltä kuullostaisi jos pyytäisin että koko hammas irti!?!?!? EN KESTÄ SITÄ HOITOA! VASTATKAA NOPEASTI KIITOS!!!

        mua pelottaa aina mennä hammaslääkäriin. ihan vaikka paikattaisiinkin. tänään 2.10.08 olin hammaslääkärissä ja ne paikkasi hammasta tunnin. Puudutti kaksi kertaa ja sen jälkeen poraus ei tuntunut missään vaikka aluksi vihlosi. Kun pääsin kotiin, niin sen jälkeen poskilihakseen on sattunut. ehkä se voisi johtua kovasta rassauksesta tai jostakin muusta. Mitä minun kannattaa tehdä etten pelkäisi enään hammaslääkärikäyntejä? Minulla on 15.10.08 juurihoito ja pelkään sitä aivan kamalasti. Ensimmäisellä kerralla jännitin liikaa ja pelkäsin. Toisella kerralla jännitin myös mutta vähemmän ja pelkäsin. Voiko juurihoitoja olla yli 3? haluaisin että tällä kolmannella kerralla laittaisi lopullisen paikkauksen. Ensimmäisen juurihoidon jälkeen hampaaseen ei sattunut paljon yhtään. Toisella kerralla juurihoidon jälkeen hampaaseen sattui ja valvoin melkein koko yön.. siitä syystä seuraavana päivänä myöhästyin koulusta tunnin. Huomasin hammaskivun yhtenä iltana kotona. Istuin tietokoneella ja huomasin että hammastani alkoi särkeä. No sitten menin sanomaan äidilleni ja hän väitti ettei hampaassa mitään ollut. Valvoin monet yöt ja itkin... Lopulta isäni soitti hammaslääkärille ja pääsin sinne juuri ja juuri ennenkuin he olivat sulkemassa kaupunkia.. siis hammaslääkäriä. Hammaslääkäri kopautti peilillä hampaaseen ja sanoin että mihin minua särkee. Olin oikeassa että juuri siihen hampaaseen särki. Siellä oli ollut reikä johon oli mennyt jotakin mätää. Sitten hän rassasi, laittoi piikillä lääkettä ja vaikka mitä. Olin onnellinen että hammassärky loppui. Enää ei siis siihen hampaaseen satu. Nyt siis olen käynyt kaksi kertaa juurihoidossa ja olen vasta 15-vuotta. Voisiko joku auttaa minua ja kertoa että kuinka monta kertaa he rassaavat minun hammastani? :< Olisin onnellinen jos tämä kolmas kerta olisi viimeinen kerta. Pelkään oikeasti olla hammaslääkärissä :


      • mymmmeli

        totanoin, haluisitko kertoa mulle mikä on kannabis? :DDDDD ku en tiä oikee. :DDD


    • Jänishousu

      Kävin tänään hammaslääkärissä, ja porasivat tosi ison reiän ylähampaasta.
      Sen jälkeen lääkäri antoi uuden ajan, kuulemma aloitetaan juurihoidot.
      Mitä luulette, alkaisivatko ne repimään vain sen hampaan mihin hoitoa pitäisi tehdä, niin kokonaan pois?
      Pelkään niin kamalasti, enkä varmasti kestä niitä hoitoja mitä pitää tehdä...

      • pips

        Jänishousu: kannattaa mielummin mennä hoitoon kun poistattaa koko hammas. ite olin tänään siin ekassa hoidossa ja se ei tuntunu miltään ku puudutukset oli niin hyvät. Tosin nyt sattuu aika lailla koko leukaluuhun mikä toivottavasti on normaalia koska seuraava aika on vasta parin vkon päästä...... vähän tosin jännittää muakin kun ne sano et tää on jotenki tosi vaikee tapaus tää mun hammas..


    • Jänishousu

      Alkaisivatko hammaslääkärit vain repimään irti sen hampaan mihin pitäisi aloittaa juurihoito?
      Pelkään niin paljon, enkä kestäisi sitä kipua.

    • pelästynyt

      Eli johtuuko juurihoito esim. hampaan paikkauksesta? Tai reiästä? Minua pelottaa, että minulle täytyy tehdä juurihoito, koska paikattuun hampaaseen koskeee välillä melko kovaakin ja mua oikeesti pelottaa, koska se paikkaus sattui ihan kamalasti ja en halua kokea mitään yhtä kivuliasta.

      • mymmmeli

        No se riippuu. Minua sattui hampaaseen jossa oli reikä jonne oli päässyt jotakin mätää. Tuskin johtuu. En tiedä. Mutta voi olla että he tekevät juurihoidon siihen hampaaseen mihin sinua koskee. Onko paikka lohjennu tai onko se lähtenyt hampaasta pois? (:


      • jelle
        mymmmeli kirjoitti:

        No se riippuu. Minua sattui hampaaseen jossa oli reikä jonne oli päässyt jotakin mätää. Tuskin johtuu. En tiedä. Mutta voi olla että he tekevät juurihoidon siihen hampaaseen mihin sinua koskee. Onko paikka lohjennu tai onko se lähtenyt hampaasta pois? (:

        haluisin tietaa etta onko muita vaivannu hammas juurihoidon jalkeen?mulle tehtiin se tiistaina ja kova kipu vielakin.imetan enka voi ees syoda mitaan vahvoja laakkeita.montakohan paivaa taa kestaa?


      • mymmmeli
        jelle kirjoitti:

        haluisin tietaa etta onko muita vaivannu hammas juurihoidon jalkeen?mulle tehtiin se tiistaina ja kova kipu vielakin.imetan enka voi ees syoda mitaan vahvoja laakkeita.montakohan paivaa taa kestaa?

        Joo, mullakin oli toisella juurihoito kerralla kaks päivää hammas kipee. Se johtuu siitä, että sun hammasta on rassattu ja laitettu ainetta. Kyllä se aikanaan menee ohi. Pari kolme päivää sattuu hampaaseen(:


      • kivuton tyyppi
        mymmmeli kirjoitti:

        Joo, mullakin oli toisella juurihoito kerralla kaks päivää hammas kipee. Se johtuu siitä, että sun hammasta on rassattu ja laitettu ainetta. Kyllä se aikanaan menee ohi. Pari kolme päivää sattuu hampaaseen(:

        Minullekin on tehty juurihoito tuohon yhteen poskihampaaseen, koska tunnetusti poskihampaat ovat keskeltä matalempia ja kun niihin tulee keskelle reikää niin menee helposti juurihoidoksi.

        Ekalla kerralla porasivat, ja kun lääkäri kertoi että menee juurihoitoon niin paniikki oli hirveä. Laitettiin väliaikaispaikka ja kotiin.

        Seuraavalla kerralla ensin laitettiin joku 4 puudutuspiikkiä, sitten väliaikainen pois ja juuret aukaistiin ja niihin laitettiin hoitava aine sisään. sitten taas väliaikainen paikka päälle ja kotiin.

        Sitten tulikin seuraava kerta, jolloin juuret taas aukaistiin ja tällä kertaa päästiin jo täyttämään koska olivat olleet täysin oireettomat. ja taas tuli väliakaista paikkaa.

        Viimeisellä kerralla olikin sitten enää päällyspaikan teko ja täts it.

        Koko kokemus oli kumminkin vähemmän pelottava mitä ajattelin. Lääkäri käytti pyynnöstäni ennen piikkiä pintapuudutetta ja sitten vasta laittoi piikin. Ja ihan yleisellä hoidettiin, ja koko lystin hinnaksi tuli muistaakseni joku 100€ luokkaa.


      • hammas oireilee edelleen
        jelle kirjoitti:

        haluisin tietaa etta onko muita vaivannu hammas juurihoidon jalkeen?mulle tehtiin se tiistaina ja kova kipu vielakin.imetan enka voi ees syoda mitaan vahvoja laakkeita.montakohan paivaa taa kestaa?

        Minua on vaivannut juurihoidettu hammas jo lähes kaksi kuukautta. Siinä on paineentunnetta, arkuutta ja myös kylmä vihloo sitä . Hammaslääkärikin ihmettelee tätä asiaa. Kävin viimeksi 29.1. näyttämässä sitä, mutta kuvien perusteella kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta kun ei ole. Välillä hammas on vähän parempi, mutta oireeton ei ole ollut päiväkään paikkauksen jälkeen. Nyt vain täytyy odotella, että mitä sen kanssa jatkossa tekee.

        Tämä minun hammas ei ollut tulehtunut, ei kuoleentunut eikä reikä ollut kovin syvä alkuperäisen paikan alla. Menin hammaslääkäriin siksi, koska hampaassa oli sietämätön paine. Särkyä siinä ei ollut, mutta jotain sille piti tehdä, jotta se tulisi kuntoon. Hammaslääkärini päätyi sitten juurihoitoon, vaikka kuva näyttykin, että juuri on ihan okei. Hän kyllä epäili, että siellä on alkava kuoleentuminen, joka ei välttämättä vielä näy kuvassa. Olen ollut tämän hammaslääkärin potilaana parikymmentä vuotta, joten luottamusta kyllä löytyy.

        Olen käynyt niin paljon hammaslääkärissä, että en pitänyt juurihoitoa paljon sen kummempana toimenpiteenä kuin muitakaan paikkauksia. Hinta oli 185 € (siis yksityisellä).


      • yhj
        hammas oireilee edelleen kirjoitti:

        Minua on vaivannut juurihoidettu hammas jo lähes kaksi kuukautta. Siinä on paineentunnetta, arkuutta ja myös kylmä vihloo sitä . Hammaslääkärikin ihmettelee tätä asiaa. Kävin viimeksi 29.1. näyttämässä sitä, mutta kuvien perusteella kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta kun ei ole. Välillä hammas on vähän parempi, mutta oireeton ei ole ollut päiväkään paikkauksen jälkeen. Nyt vain täytyy odotella, että mitä sen kanssa jatkossa tekee.

        Tämä minun hammas ei ollut tulehtunut, ei kuoleentunut eikä reikä ollut kovin syvä alkuperäisen paikan alla. Menin hammaslääkäriin siksi, koska hampaassa oli sietämätön paine. Särkyä siinä ei ollut, mutta jotain sille piti tehdä, jotta se tulisi kuntoon. Hammaslääkärini päätyi sitten juurihoitoon, vaikka kuva näyttykin, että juuri on ihan okei. Hän kyllä epäili, että siellä on alkava kuoleentuminen, joka ei välttämättä vielä näy kuvassa. Olen ollut tämän hammaslääkärin potilaana parikymmentä vuotta, joten luottamusta kyllä löytyy.

        Olen käynyt niin paljon hammaslääkärissä, että en pitänyt juurihoitoa paljon sen kummempana toimenpiteenä kuin muitakaan paikkauksia. Hinta oli 185 € (siis yksityisellä).

        moe. Olen käynyt juurihoidossa jo 4 kertaa, keskiviikkona tehtiin viimeinen hoito. Nyt on jo kuitenkin perjantai, ja hammas todella kipeä. Keskiviikkona lekurista tultuani en tuntenut minkäänlaista kipua, mutta torstai-iltana kipu on muuttunut järkyttäväksi ja jatkuu edelleen. normaalia?


      • hammas oireilee edelleen
        yhj kirjoitti:

        moe. Olen käynyt juurihoidossa jo 4 kertaa, keskiviikkona tehtiin viimeinen hoito. Nyt on jo kuitenkin perjantai, ja hammas todella kipeä. Keskiviikkona lekurista tultuani en tuntenut minkäänlaista kipua, mutta torstai-iltana kipu on muuttunut järkyttäväksi ja jatkuu edelleen. normaalia?

        Kirjoittelin tästä samasta asiasta 3.2. Nyt hammas on oireillut lähes kolme kuukautta juurihoidon jälkeen. Alkaa ottaa jo pikku hiljaa päähän, koska ei näy löytyvän apua siihen. Kävin korvalääkärilläkin, mutta ei löytynyt ratkaisua sieltäkään.

        Koen, että tämä juurihoito oli turha toimenpide (sanoin myös sen hammaslääkärillenikin, joka oli eri mieltä asiasta), ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna, koska siitä ei ole ollut mitään apua, ja varsinkin kun hammas oli ehjä. Tosin olihan se paikattu, mutta ei ollut tulehduksia eikä kuoleentumisia juurissa, niin kuin yleensä kai on, jos juurihoito tehdään.

        Hammaslääkäri suositteli purentakiskoa kuten korvalääkärikin, mutta onkohan siitäkään mitään apua. Ei kai sitä tiedä muuten kuin kokeilemalla. Eipä taida olla muita vaihtoehtoja minun tapauksessa. Täytyy miettiä asiaa. Se on kylläkin aika kallis: 280€.


      • operaatio
        hammas oireilee edelleen kirjoitti:

        Kirjoittelin tästä samasta asiasta 3.2. Nyt hammas on oireillut lähes kolme kuukautta juurihoidon jälkeen. Alkaa ottaa jo pikku hiljaa päähän, koska ei näy löytyvän apua siihen. Kävin korvalääkärilläkin, mutta ei löytynyt ratkaisua sieltäkään.

        Koen, että tämä juurihoito oli turha toimenpide (sanoin myös sen hammaslääkärillenikin, joka oli eri mieltä asiasta), ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna, koska siitä ei ole ollut mitään apua, ja varsinkin kun hammas oli ehjä. Tosin olihan se paikattu, mutta ei ollut tulehduksia eikä kuoleentumisia juurissa, niin kuin yleensä kai on, jos juurihoito tehdään.

        Hammaslääkäri suositteli purentakiskoa kuten korvalääkärikin, mutta onkohan siitäkään mitään apua. Ei kai sitä tiedä muuten kuin kokeilemalla. Eipä taida olla muita vaihtoehtoja minun tapauksessa. Täytyy miettiä asiaa. Se on kylläkin aika kallis: 280€.

        Eilen siis kävin hammaslääkärillä, kun nyt viimesten 3 kuukauden aikana millon sovitulla ajalla ja milloin akuutilla kipuajalla paikkailtu yhä uudelleen ja uudelleen tuota pienestä reiästä poskihampaiden välissä ja lohkeamasta alunperin lähtenyt oireilu viimesessä yläposkihampaassa. Raskausaika sai jonkin räjähdyksen suussani tapahtumaan. Aina kun hammas paikattiin ,lohkesi siitä h.lääkärin huomaatta toiselta puolelta vanhasta paikasta pala, joka jäi killumaan kiinni paikalleen aiheuttaen jumalatonta särkyä. Seuraavalla kerralla aina paikattiin uudelleen ja lopuksi mulla oli 3 viikkoa lääkepaikka (jonka laittoi eri h.lääkäri) ja se helkutin neilikan maku suussa. Hampaan piti olla vähintään viikko oireilematta, mutta kun 2 päivää oli mennyt, alkoi oireilu taas. Nyt pääsin eilen taas hoidettavaksi ja jo ovella tämä kolmas eri h.lääkäri tokaisi että juurihoito ja kysyi samalla että onko kipuilua, entä yösärkyä? Kaikkiin vastasin kyllä ja että sillä hetkelläkin särki. Hammas puudutettiin heti ennen sen suurempia tutkimuksia ja paniikki meinasi iskeä kammotessani juurihoitoa. Mitään en tuntenut, en oikeastaan edes puudutuspiikkejä. Euforia valtasi minut kun hoksasin pääseväni tuskasta eroon lopullisesti. Vuosiin en ole voinut syödä vasemmalla puolella suutani. Nyt särkee, kuin olisin turpaani saanut ja hammas irronnut. Jälleen maistuu neilikka suussa ja 3 viikkoa odotellaan kun h.lääkäri tekee 45minsan käynnillä työn loppuun ilmeisesti. Eli juurihoidosta pääsen näemmä 2 käynnillä.. Yksityisellä mennään, mutta kunnallisesta ohjattuna ja kunnallisen hinnoilla. Tulipas tarinoitua x)


      • juurhoeto
        operaatio kirjoitti:

        Eilen siis kävin hammaslääkärillä, kun nyt viimesten 3 kuukauden aikana millon sovitulla ajalla ja milloin akuutilla kipuajalla paikkailtu yhä uudelleen ja uudelleen tuota pienestä reiästä poskihampaiden välissä ja lohkeamasta alunperin lähtenyt oireilu viimesessä yläposkihampaassa. Raskausaika sai jonkin räjähdyksen suussani tapahtumaan. Aina kun hammas paikattiin ,lohkesi siitä h.lääkärin huomaatta toiselta puolelta vanhasta paikasta pala, joka jäi killumaan kiinni paikalleen aiheuttaen jumalatonta särkyä. Seuraavalla kerralla aina paikattiin uudelleen ja lopuksi mulla oli 3 viikkoa lääkepaikka (jonka laittoi eri h.lääkäri) ja se helkutin neilikan maku suussa. Hampaan piti olla vähintään viikko oireilematta, mutta kun 2 päivää oli mennyt, alkoi oireilu taas. Nyt pääsin eilen taas hoidettavaksi ja jo ovella tämä kolmas eri h.lääkäri tokaisi että juurihoito ja kysyi samalla että onko kipuilua, entä yösärkyä? Kaikkiin vastasin kyllä ja että sillä hetkelläkin särki. Hammas puudutettiin heti ennen sen suurempia tutkimuksia ja paniikki meinasi iskeä kammotessani juurihoitoa. Mitään en tuntenut, en oikeastaan edes puudutuspiikkejä. Euforia valtasi minut kun hoksasin pääseväni tuskasta eroon lopullisesti. Vuosiin en ole voinut syödä vasemmalla puolella suutani. Nyt särkee, kuin olisin turpaani saanut ja hammas irronnut. Jälleen maistuu neilikka suussa ja 3 viikkoa odotellaan kun h.lääkäri tekee 45minsan käynnillä työn loppuun ilmeisesti. Eli juurihoidosta pääsen näemmä 2 käynnillä.. Yksityisellä mennään, mutta kunnallisesta ohjattuna ja kunnallisen hinnoilla. Tulipas tarinoitua x)

        Mulle on tehty kaksi juurihoitoa ja tuoreempi oli alkanut oireilla. Hammas aukaistiin uudelleen ja nyt se on ollut lääkeellä ja lääkepaikoilla yhden vuoden. Yksi kanavista kun ei meinaa putsaantua millään, olen ehdottanut koko roskan nyppäämistä, mutta siitä menee kuulema purenta sekaisin.
        Mistä ihmeestä on tullut sellainen käsitys, että juurihoitoon menee 4 kertaa? Sehän riippuu siitä miten hyvin tulehdus on rauhoittunut. Olen välillä ollut penkillä vain siksi, että HLL on tarkistanut että tulehdus on rauhoittumaan päin, eikä tehnyt muuta kuin painoi sormella ientä (ei muuten laskuttanut siitä) ja saanut ohjeen varata uuden ajan 3 kuukauden kuluttua.
        Huomenna pitäisi olla juurentäyttö, kun tulehduksen pitäisi olla ohi. Hammastulehdukseen ei mielellään määrätä antibiootteja, sillä antibiootti ei oikein kulkeudu tulehdusalueelle. Siksi juurihoidossa rassataan niin paljon ja laitetaan sitä neilikkaöljyä tulehdusalueelle. Mulla taisi vielä se bakteeri olla antibioottiresistenttikin, joten elimistön on se itse hoidettava ei siinä antibiootit auta.
        Juurihoito ei ole mitään mukavaa ajanvietettä, mutta pakko se tehdä tai lopputulos on sepsis ja tutustuminen teho-osastoon. Ainoa asia mistä minä saan hammaslääkärillä tuskanhien pintaan, on se kun ajattelen laskua!
        Jos hammashoito pelottaa, voi hakeutua jonnekin missä hoidetaan nukutuksessa. Ei se ole kenenkään etu, jos hoito pelottaa.


      • on
        juurhoeto kirjoitti:

        Mulle on tehty kaksi juurihoitoa ja tuoreempi oli alkanut oireilla. Hammas aukaistiin uudelleen ja nyt se on ollut lääkeellä ja lääkepaikoilla yhden vuoden. Yksi kanavista kun ei meinaa putsaantua millään, olen ehdottanut koko roskan nyppäämistä, mutta siitä menee kuulema purenta sekaisin.
        Mistä ihmeestä on tullut sellainen käsitys, että juurihoitoon menee 4 kertaa? Sehän riippuu siitä miten hyvin tulehdus on rauhoittunut. Olen välillä ollut penkillä vain siksi, että HLL on tarkistanut että tulehdus on rauhoittumaan päin, eikä tehnyt muuta kuin painoi sormella ientä (ei muuten laskuttanut siitä) ja saanut ohjeen varata uuden ajan 3 kuukauden kuluttua.
        Huomenna pitäisi olla juurentäyttö, kun tulehduksen pitäisi olla ohi. Hammastulehdukseen ei mielellään määrätä antibiootteja, sillä antibiootti ei oikein kulkeudu tulehdusalueelle. Siksi juurihoidossa rassataan niin paljon ja laitetaan sitä neilikkaöljyä tulehdusalueelle. Mulla taisi vielä se bakteeri olla antibioottiresistenttikin, joten elimistön on se itse hoidettava ei siinä antibiootit auta.
        Juurihoito ei ole mitään mukavaa ajanvietettä, mutta pakko se tehdä tai lopputulos on sepsis ja tutustuminen teho-osastoon. Ainoa asia mistä minä saan hammaslääkärillä tuskanhien pintaan, on se kun ajattelen laskua!
        Jos hammashoito pelottaa, voi hakeutua jonnekin missä hoidetaan nukutuksessa. Ei se ole kenenkään etu, jos hoito pelottaa.

        mätää juurihoidettavassa hampaassa, annetaan ennen juurihoitoa
        mielellään antiobioottikuuri. Laskee mätää ja puudutuskin sujuu ok.
        On toiminut tähän asti ihan hyvin.
        Joten hoito vaihtelee riippuen siitä minne menee.

        Juurihoidettuja n 6-7 kpl joten yläkerta aikalailla "kuollutta".
        Uusittuja juurihoitoja 3 kpl 10 vuoden sisällä. Tulehduksen takia
        pietään auki niin kauan kuin tulehus häipyy. Kuva neulan kanssa
        näyttää hyvin sen tulehduksen. Se ohuenohut paperi joka työnnetään
        juureen ja haistetaan välittömästi kertoo kanssa tilanteesta jotakin -
        röntgen ehottomasti tarkempi!! Eikä kuva maksa kuin se 10-15e!

        Mätää on ollut useasti ylhäällä - eikä ole tuntunut yhtään mitenkään kun
        koteloitunut tai muodostunut pieni "finni" ikeniin, josta se pienehkö
        määrä mätää on päässyt pois huomaamatta syödessä. Puhallustestiäkin on
        käytetty - joskus ylähampaiden juuret tekee yhteyttä poskionteloihin.
        Kun hammas auki, puhalletaan nenästä kiinni pitäen ja hamppu katsoo
        tuleeko mitään hampaasta ... kaikkia testejä niilläkin on!

        Mun yliopistoaikainen hamppu oli ihanan "suomalainen" - eka kerralla tarjosi
        tosissaan rauhoittavaa sen takia kun puhuin, rupattelin vuodenajasta ja kyselin kuulumisia (tämä siis ihan rauhallisella äänellä ja olemuksella)!! Samainen
        myös oli vähän outo asiakaspalveluasenteeltaan - "sinä taas ,,, sinä kyllä työllistät yhden hammaslääkärin". Nyt kun joku käyttäytyisi samalla tapaa,
        marssisin suoraan ulos ja tekisin kirjallisen valituksen - enkä suostuisi
        maksamaan käynnistä epäasiallisen käyttäytymisen vuoksi!


      • hammas oireilee edelleen
        hammas oireilee edelleen kirjoitti:

        Kirjoittelin tästä samasta asiasta 3.2. Nyt hammas on oireillut lähes kolme kuukautta juurihoidon jälkeen. Alkaa ottaa jo pikku hiljaa päähän, koska ei näy löytyvän apua siihen. Kävin korvalääkärilläkin, mutta ei löytynyt ratkaisua sieltäkään.

        Koen, että tämä juurihoito oli turha toimenpide (sanoin myös sen hammaslääkärillenikin, joka oli eri mieltä asiasta), ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna, koska siitä ei ole ollut mitään apua, ja varsinkin kun hammas oli ehjä. Tosin olihan se paikattu, mutta ei ollut tulehduksia eikä kuoleentumisia juurissa, niin kuin yleensä kai on, jos juurihoito tehdään.

        Hammaslääkäri suositteli purentakiskoa kuten korvalääkärikin, mutta onkohan siitäkään mitään apua. Ei kai sitä tiedä muuten kuin kokeilemalla. Eipä taida olla muita vaihtoehtoja minun tapauksessa. Täytyy miettiä asiaa. Se on kylläkin aika kallis: 280€.

        Jatkan tätä hammastarinaani. Nyt olen purentakiskoa käyttänyt noin puolitoista kuukautta, mutta mitään apua siitä ei ole ollut tähän juurihoidettuun hampaaseen. Edelleen se oireilee, kuten on tehnyt nyt reilut puoli vuotta. Hammas on edelleen arka ja on paineentunnetta, joskus vähän vähemmän, mutta yhtään oireetonta päivää ei ole ollut. Myös kylmä tuntuu välillä hampaassa, mutta ei kuitenkaan vihlovana.

        Nyt en tiedä mitä tämän kanssa pitäisi tehdä, eikä tiedä hammaslääkärikään, koska kaikki tarvittava on tehty. Otatin vielä koko hampaistoa ja leukaluuta kattavat röntgenkuvat, mutta ei mitään ongelmaa niistäkään löytynyt, joten todellakin kaikki on tehty hampaan hyväksi. Kaipa se täytyy vedättää pois, jos ei se siitä muuten asetu. Odottelen vielä jonkin aikaa, jos vaikka ihme tapahtuisi.

        Kaikesta huolimatta hyvää kesää palstalla kävijöille!


      • hammas oireilee edelleen
        hammas oireilee edelleen kirjoitti:

        Jatkan tätä hammastarinaani. Nyt olen purentakiskoa käyttänyt noin puolitoista kuukautta, mutta mitään apua siitä ei ole ollut tähän juurihoidettuun hampaaseen. Edelleen se oireilee, kuten on tehnyt nyt reilut puoli vuotta. Hammas on edelleen arka ja on paineentunnetta, joskus vähän vähemmän, mutta yhtään oireetonta päivää ei ole ollut. Myös kylmä tuntuu välillä hampaassa, mutta ei kuitenkaan vihlovana.

        Nyt en tiedä mitä tämän kanssa pitäisi tehdä, eikä tiedä hammaslääkärikään, koska kaikki tarvittava on tehty. Otatin vielä koko hampaistoa ja leukaluuta kattavat röntgenkuvat, mutta ei mitään ongelmaa niistäkään löytynyt, joten todellakin kaikki on tehty hampaan hyväksi. Kaipa se täytyy vedättää pois, jos ei se siitä muuten asetu. Odottelen vielä jonkin aikaa, jos vaikka ihme tapahtuisi.

        Kaikesta huolimatta hyvää kesää palstalla kävijöille!

        Kirjoitin tätä hammastarinaani ensimmäisen kerran 3.2. ja 2.3. 2009 ja nyt 15.5.2009.
        Jäi laittamatta nämä tiedot äskeiseen viestiini, kun jatkoin siinä tarinaani.

        Terveisin nimimerkki: hammas oireilee edelleen


      • ole..
        hammas oireilee edelleen kirjoitti:

        Kirjoitin tätä hammastarinaani ensimmäisen kerran 3.2. ja 2.3. 2009 ja nyt 15.5.2009.
        Jäi laittamatta nämä tiedot äskeiseen viestiini, kun jatkoin siinä tarinaani.

        Terveisin nimimerkki: hammas oireilee edelleen

        minunkaan juurihoitoni mennyt aivan "putkeen". Kolme kertaa avattu ja putsattu.Ensi torstaina pitäisi täyttää ja vihloo kylmä ja kuuma niin pirusti. Lääkäri tuumaa vaan että ei sen pitäisi enään vihloa, mutta kun vihloo,prkle. pelotta se torstai jos se räjähtää lopullisesti, ja juhlapyhät tulossa,huh huh.


      • johannes 30v
        ole.. kirjoitti:

        minunkaan juurihoitoni mennyt aivan "putkeen". Kolme kertaa avattu ja putsattu.Ensi torstaina pitäisi täyttää ja vihloo kylmä ja kuuma niin pirusti. Lääkäri tuumaa vaan että ei sen pitäisi enään vihloa, mutta kun vihloo,prkle. pelotta se torstai jos se räjähtää lopullisesti, ja juhlapyhät tulossa,huh huh.

        Minulla juurihoito aloittettiin heinäkuussa 2008. Silloin tuli yhtäkkiä erittäin voimakas kipu hampaaseen, joka oli oikeasti ainakin meikäläisen elämän varrella vertaansa vailla. Hammas oli siis pahasti tulehtunut, en tiedä oliko luuhun asti. Ien kuitenkin voimakkaasti turvonnut. sain antibioottikuurin ja juurihoitoa jatkettiin aluksi n. kk:n välein.

        Nyt on käyntejä tullut noin kymmenkunta. Ja alun kipujen hitaan lievittymisen jälkeen nyt taas ruvennut vaivaamaan enemmän. Vain burana tuntuu auttavan, kun yöllä haluaa vähän untakin, mutta sitä taas maha ei kestä jatkuvasti. Yleinen terveydentila on myös heikentynyt. Vatsakivut ovat pahentuneet ilmeisesti juuri lääkkeiden takia. Melko pahat niskakivut aina yläselkään asti ovat tulleet uudeksi ystäväksi, vaikka niitä on yritetty hoitaa niin fysioterapiassa, hermoratahierojalla, kuin hierojallakin. (kuulemma niskakivuilla saattaa olla yhteys hammassärkyyn)

        Kunnallinen hammaslääkäri on onneksi halpa, mutta ihmeelliseltä tuntuu, että eivät vain suostu ottamaan hammasta irti, vaikka kuin valittaa. Luulisi että yhden hampaan puuttuminen elämän laatua niin paljoa laske. Yksityisellähän sen helposti poistettua saisi, mutta kun lääkärit haluavat kerran hampaan pitää suussa, niin olen ajatellut, että kai se sitten niin tärkeä hammas on.

        No siis pointtina nyt on se, että onko kellään vastaavia kokemuksia tai onko kestänyt hoito noin kauan?


      • Juhani123
        johannes 30v kirjoitti:

        Minulla juurihoito aloittettiin heinäkuussa 2008. Silloin tuli yhtäkkiä erittäin voimakas kipu hampaaseen, joka oli oikeasti ainakin meikäläisen elämän varrella vertaansa vailla. Hammas oli siis pahasti tulehtunut, en tiedä oliko luuhun asti. Ien kuitenkin voimakkaasti turvonnut. sain antibioottikuurin ja juurihoitoa jatkettiin aluksi n. kk:n välein.

        Nyt on käyntejä tullut noin kymmenkunta. Ja alun kipujen hitaan lievittymisen jälkeen nyt taas ruvennut vaivaamaan enemmän. Vain burana tuntuu auttavan, kun yöllä haluaa vähän untakin, mutta sitä taas maha ei kestä jatkuvasti. Yleinen terveydentila on myös heikentynyt. Vatsakivut ovat pahentuneet ilmeisesti juuri lääkkeiden takia. Melko pahat niskakivut aina yläselkään asti ovat tulleet uudeksi ystäväksi, vaikka niitä on yritetty hoitaa niin fysioterapiassa, hermoratahierojalla, kuin hierojallakin. (kuulemma niskakivuilla saattaa olla yhteys hammassärkyyn)

        Kunnallinen hammaslääkäri on onneksi halpa, mutta ihmeelliseltä tuntuu, että eivät vain suostu ottamaan hammasta irti, vaikka kuin valittaa. Luulisi että yhden hampaan puuttuminen elämän laatua niin paljoa laske. Yksityisellähän sen helposti poistettua saisi, mutta kun lääkärit haluavat kerran hampaan pitää suussa, niin olen ajatellut, että kai se sitten niin tärkeä hammas on.

        No siis pointtina nyt on se, että onko kellään vastaavia kokemuksia tai onko kestänyt hoito noin kauan?

        Minua on särkenyt viimeiset 2kk hammas jossa on todella iso reikä. Esimerkiksi jos vahingossa purasen jotain kovaa ja se osuu just siihe hammasytimee niin se sattuu niin helvetisti että mikään ei oo sattunut niin pahasti.. tai jos juon jotain kylmää niin tuntuu ja vihloo aivan kamalasti. Hammaslääkäri ilmotti että saatan joutua juurihoitoon ja nyt pelottaa ihan kamalasti. Millanen se hoito on? Ei kai se satu?


      • juurihoidettu
        Juhani123 kirjoitti:

        Minua on särkenyt viimeiset 2kk hammas jossa on todella iso reikä. Esimerkiksi jos vahingossa purasen jotain kovaa ja se osuu just siihe hammasytimee niin se sattuu niin helvetisti että mikään ei oo sattunut niin pahasti.. tai jos juon jotain kylmää niin tuntuu ja vihloo aivan kamalasti. Hammaslääkäri ilmotti että saatan joutua juurihoitoon ja nyt pelottaa ihan kamalasti. Millanen se hoito on? Ei kai se satu?

        Juurihoidossa voi tulla joku työvaihe, jossa hetken aikaa tuntuu tai sattuu. Puudutus tepsii kyllä pääosaan kivuista, ja sitten kun hampaassa ei enää ole hermoja, siinä ei ole enää tuntoa. Kyllä sen kestää. Itselläni ei varsinaista kovaa kipua ollut kuin sekunnin verran, ja sitten lääkäri laittoi lisää puudutetta. Enemmänkin oli sitä, että toimenpide hiukan tuntui ja se sai pelkäämään, että kohta sattuu. Vaikka ei tuota yhtä kertaa lukuunottamatta sattunut, kivun odotus on tavattoman ikävää - ja täysin omassa päässä oleva juttu.

        Itseään kannattaa rohkaista sillä, että vaikka juurihoito hetken sattuisikin tai tuntuisi muuten ikävältä, se myös lopettaa syömiseen, juomiseen jne. liittyvät kivut. Kun hampaat on hoidettu, voit haukata omenaa miettimättä, millä hampailla sitä voi pureskella. Voin kertoa, että tuntuu mahtavalta!


      • minä vaan
        juurihoidettu kirjoitti:

        Juurihoidossa voi tulla joku työvaihe, jossa hetken aikaa tuntuu tai sattuu. Puudutus tepsii kyllä pääosaan kivuista, ja sitten kun hampaassa ei enää ole hermoja, siinä ei ole enää tuntoa. Kyllä sen kestää. Itselläni ei varsinaista kovaa kipua ollut kuin sekunnin verran, ja sitten lääkäri laittoi lisää puudutetta. Enemmänkin oli sitä, että toimenpide hiukan tuntui ja se sai pelkäämään, että kohta sattuu. Vaikka ei tuota yhtä kertaa lukuunottamatta sattunut, kivun odotus on tavattoman ikävää - ja täysin omassa päässä oleva juttu.

        Itseään kannattaa rohkaista sillä, että vaikka juurihoito hetken sattuisikin tai tuntuisi muuten ikävältä, se myös lopettaa syömiseen, juomiseen jne. liittyvät kivut. Kun hampaat on hoidettu, voit haukata omenaa miettimättä, millä hampailla sitä voi pureskella. Voin kertoa, että tuntuu mahtavalta!

        Itse olin tänään hammaslääkärissä, sillä hammastani oli särkenyt jo pari päivää. Hampaasta oli aikaisemmin monta vuotta sitten lohjennut iso pala kolahduksessa. Hammaslääkäri otti heti röntgenit ja sanoi että joo täällä on pieni tulehdus ja että juurihoito pitää tehdä. No minua pelotti tietysti ihan sikana. Ne laittoivat ensin pintapuudutuksen ja se kipu oli vaan niin hemmetin kova, mutta sen jälkeen en oikeastaan kipua tuntenut, kun ne sitä hammasta poraili ja sörkki piikeillä. Sen jälkeen laitettiin väliaikainen paikka ja puudutuksen mentyä ohi hammaskipu oli tiessään. Ainakin väliaikaisesti. Hammaslääkäri kertoi koko ajan mitä teki ja itse olen tyytyväinen, sillä kipu on poissa. En kyllä tiedä mitä ne seuraavalla kerralla sitten tekevät, mutta toivottavasti hammas tulee kuntoon. 14 vuotiaana kun en hirveästi haluaisi hammastani menettää...


      • ::
        minä vaan kirjoitti:

        Itse olin tänään hammaslääkärissä, sillä hammastani oli särkenyt jo pari päivää. Hampaasta oli aikaisemmin monta vuotta sitten lohjennut iso pala kolahduksessa. Hammaslääkäri otti heti röntgenit ja sanoi että joo täällä on pieni tulehdus ja että juurihoito pitää tehdä. No minua pelotti tietysti ihan sikana. Ne laittoivat ensin pintapuudutuksen ja se kipu oli vaan niin hemmetin kova, mutta sen jälkeen en oikeastaan kipua tuntenut, kun ne sitä hammasta poraili ja sörkki piikeillä. Sen jälkeen laitettiin väliaikainen paikka ja puudutuksen mentyä ohi hammaskipu oli tiessään. Ainakin väliaikaisesti. Hammaslääkäri kertoi koko ajan mitä teki ja itse olen tyytyväinen, sillä kipu on poissa. En kyllä tiedä mitä ne seuraavalla kerralla sitten tekevät, mutta toivottavasti hammas tulee kuntoon. 14 vuotiaana kun en hirveästi haluaisi hammastani menettää...

        Ylähampaaseen tehdyn juurihoidon yhteydessä laitettava lääkeaine pääsi juuri- ym. kanavia pitkin pään alueen onteloihin. Ensin saman puolen silmä vuosi samoin nenä. Tänään on kova päänsärky. Lääkeainetta meni myös suupileen, johon tuli rakko. Aika myrkkyjä!


      • juurihoidoista tykkäävä
        hammas oireilee edelleen kirjoitti:

        Kirjoitin tätä hammastarinaani ensimmäisen kerran 3.2. ja 2.3. 2009 ja nyt 15.5.2009.
        Jäi laittamatta nämä tiedot äskeiseen viestiini, kun jatkoin siinä tarinaani.

        Terveisin nimimerkki: hammas oireilee edelleen

        Hampaissa on aika usein "ylimääräisiä" kanavia, jotka voivat hoitamattomina olla syypäitä sitkeään tulehdukseen/oireisiin. Tyypillisin esimerkki on yläleuan ensimmäinen poskihammas, josta lähes aina löytyy 4. kanava. Usein tarvitaan erillinen käynti tätä neljättä kanavaa varten, vaatii pientä etsimistä löytää ja avata se.

        Ja se kumiessu on aivan ehdoton! Pienikin tippa sylkeä kanavassa voi saada sinne niin sitkeät bakteerit, etteivät kuole juurihoitoon. Ja ne aineetkin ovat aika pahan makuisia, mikäli pääsevät valumaan suuhuun.


      • nimim ilman kumiessua hoidettu
        juurihoidoista tykkäävä kirjoitti:

        Hampaissa on aika usein "ylimääräisiä" kanavia, jotka voivat hoitamattomina olla syypäitä sitkeään tulehdukseen/oireisiin. Tyypillisin esimerkki on yläleuan ensimmäinen poskihammas, josta lähes aina löytyy 4. kanava. Usein tarvitaan erillinen käynti tätä neljättä kanavaa varten, vaatii pientä etsimistä löytää ja avata se.

        Ja se kumiessu on aivan ehdoton! Pienikin tippa sylkeä kanavassa voi saada sinne niin sitkeät bakteerit, etteivät kuole juurihoitoon. Ja ne aineetkin ovat aika pahan makuisia, mikäli pääsevät valumaan suuhuun.

        Luonnonhoitomenetelmiä ei ihmeemmin ole juurihoitoon, ellei menetelmiin lasketa hampaan pois vetoa. Google haku kertoi, että lähinnä ennaltaehkäisevänä menetelmänä voi käyttää seuraavia:

        http://en.allexperts.com/q/Alternative-Medicine-991/Root-Canal-tooth.htm

        Ns. lääkepaikoissa, joita hampaaseen laitetaan käytetään luonnon yrttiöljyjä, kun esimerkiksi neilikkaa ! Voit maistaa tuon neilikan maun siinä vaiheessa kun lääkepaikkaa porataan pois ja paikan muruset lentävät suun limakalvolle ja omaat tarkan makuaistin....


        Mikäs tuo kumiessu oikein on ???


      • root canal ja 2 kierrosta takana
        nimim ilman kumiessua hoidettu kirjoitti:

        Luonnonhoitomenetelmiä ei ihmeemmin ole juurihoitoon, ellei menetelmiin lasketa hampaan pois vetoa. Google haku kertoi, että lähinnä ennaltaehkäisevänä menetelmänä voi käyttää seuraavia:

        http://en.allexperts.com/q/Alternative-Medicine-991/Root-Canal-tooth.htm

        Ns. lääkepaikoissa, joita hampaaseen laitetaan käytetään luonnon yrttiöljyjä, kun esimerkiksi neilikkaa ! Voit maistaa tuon neilikan maun siinä vaiheessa kun lääkepaikkaa porataan pois ja paikan muruset lentävät suun limakalvolle ja omaat tarkan makuaistin....


        Mikäs tuo kumiessu oikein on ???

        2 kertaa lääkepaikka laitettu noin kuukauden välein. Kolmesta juurikanavasta kanavasta 2 kunnossa ensimmäisen hoidon jälkeen ja se kanava vielä oireilee, josta hammasluun läpi aivan pieni kanava ikeneen.

        => mene ajoissa lääkäriin ja valita riittävästi, vaikka lääkäri sanoisi, että ei vikaa, koska röntgenkuva ei näytä mitään. Omassa tapauksessa haljenneen paikan alla ei ollut "muuta" kuin tervettä hammasluuta ja kun mentiin terveen luun läpi, niin juurivika löytyi. Kahdet kuvat otettiin aikaisemmin (eri lääkärien toimesta) ja mitään ei näkynyt ja seuraavaksi avaus ( vasta kolmas hammaslääkäri) löysi vian

        Siinä vaiheessa kun ikenessä patti, niin ilmeisesti parantumistodennäköisyys juurihoidoilla heikkenee ?


      • 3:n juurikanavan tapaus
        hammas oireilee edelleen kirjoitti:

        Minua on vaivannut juurihoidettu hammas jo lähes kaksi kuukautta. Siinä on paineentunnetta, arkuutta ja myös kylmä vihloo sitä . Hammaslääkärikin ihmettelee tätä asiaa. Kävin viimeksi 29.1. näyttämässä sitä, mutta kuvien perusteella kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta kun ei ole. Välillä hammas on vähän parempi, mutta oireeton ei ole ollut päiväkään paikkauksen jälkeen. Nyt vain täytyy odotella, että mitä sen kanssa jatkossa tekee.

        Tämä minun hammas ei ollut tulehtunut, ei kuoleentunut eikä reikä ollut kovin syvä alkuperäisen paikan alla. Menin hammaslääkäriin siksi, koska hampaassa oli sietämätön paine. Särkyä siinä ei ollut, mutta jotain sille piti tehdä, jotta se tulisi kuntoon. Hammaslääkärini päätyi sitten juurihoitoon, vaikka kuva näyttykin, että juuri on ihan okei. Hän kyllä epäili, että siellä on alkava kuoleentuminen, joka ei välttämättä vielä näy kuvassa. Olen ollut tämän hammaslääkärin potilaana parikymmentä vuotta, joten luottamusta kyllä löytyy.

        Olen käynyt niin paljon hammaslääkärissä, että en pitänyt juurihoitoa paljon sen kummempana toimenpiteenä kuin muitakaan paikkauksia. Hinta oli 185 € (siis yksityisellä).

        hammaskaluston bakteeritulehdusten mahdolliset sivuvaikutukset.

        Eduskuntaakin on tiedotettu asiaan liittyvän hoidon tarkeydestä . " kyllä kansa tietää.... "

        http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http://www.eduskunta.fi/fakta/vk/tuv/tutkas/julk0499.pd...

        Täällä kuvattu mksi hammas märkii. Hyvää tietoa, vaikka ei olisikaan sokeritautipotilas
        http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=545


      • särky vie unet
        3:n juurikanavan tapaus kirjoitti:

        hammaskaluston bakteeritulehdusten mahdolliset sivuvaikutukset.

        Eduskuntaakin on tiedotettu asiaan liittyvän hoidon tarkeydestä . " kyllä kansa tietää.... "

        http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http://www.eduskunta.fi/fakta/vk/tuv/tutkas/julk0499.pd...

        Täällä kuvattu mksi hammas märkii. Hyvää tietoa, vaikka ei olisikaan sokeritautipotilas
        http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=545

        hammaskaluston tulehduksista

        http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=10&url=http://www.fimnet.fi/cl/laakaripaivat2007/422/1400_Teron...

        http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=4&url=http://www.hammaslaakariliitto.fi/fileadmin/pdf/Hammaslaaka...

        (ei kiva artikkeli hampaiden karieksista/vakavista tulehduksista)

        Lääkärikunta puhuu näistä niin vaikeilla nimillä, että tietoa vaikea löytää

        " Odontogeeniset infektiot " että wth.


      • ::
        särky vie unet kirjoitti:

        hammaskaluston tulehduksista

        http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=10&url=http://www.fimnet.fi/cl/laakaripaivat2007/422/1400_Teron...

        http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=4&url=http://www.hammaslaakariliitto.fi/fileadmin/pdf/Hammaslaaka...

        (ei kiva artikkeli hampaiden karieksista/vakavista tulehduksista)

        Lääkärikunta puhuu näistä niin vaikeilla nimillä, että tietoa vaikea löytää

        " Odontogeeniset infektiot " että wth.

        "Ylähampaaseen tehdyn juurihoidon yhteydessä laitettava lääkeaine pääsi juuri- ym. kanavia pitkin pään alueen onteloihin. Ensin saman puolen silmä vuosi samoin nenä. Tänään on kova päänsärky. Lääkeainetta meni myös suupileen, johon tuli rakko. Aika myrkkyjä!"

        Jatkan tätä 11.9. kirjoittamaani asiaa:
        Nyt on noin viikon ajan maistunut suussa tosi pahalle, vähän niinkuin metalli/mätä/kemikaali-seokselta. Yhdistäisin tätä jotenkin tuohon tehtyyn juurihoitoon, jossa ilmeisesti porattiin niin syvälle, että tuli yhteys poskionteloihin. Onko täällä ketään ammattilaista surffailemassa, joka voisi vastata olenko oikeilla jäljillä ja onko jo kiire hoitoon. Kipuja tai paineen tuntua ei ole.


      • hankalaa_
        :: kirjoitti:

        "Ylähampaaseen tehdyn juurihoidon yhteydessä laitettava lääkeaine pääsi juuri- ym. kanavia pitkin pään alueen onteloihin. Ensin saman puolen silmä vuosi samoin nenä. Tänään on kova päänsärky. Lääkeainetta meni myös suupileen, johon tuli rakko. Aika myrkkyjä!"

        Jatkan tätä 11.9. kirjoittamaani asiaa:
        Nyt on noin viikon ajan maistunut suussa tosi pahalle, vähän niinkuin metalli/mätä/kemikaali-seokselta. Yhdistäisin tätä jotenkin tuohon tehtyyn juurihoitoon, jossa ilmeisesti porattiin niin syvälle, että tuli yhteys poskionteloihin. Onko täällä ketään ammattilaista surffailemassa, joka voisi vastata olenko oikeilla jäljillä ja onko jo kiire hoitoon. Kipuja tai paineen tuntua ei ole.

        juurihoidosta artikkeli:

        http://www.hammaskulma.com/artikkeli_juurihoito.shtml

        viikon päästä taas menossa juurihoitoon. nyt tuntuu hieman huonolta ja painetta havaittavaissa sekä hampaan ikenessä ns. märkää. Edellisen hoitokerran jälkeen tuntui ihmeen hyvältä noin 2 viikkoa. Oma fiilis huono, koska tuo märkä tuli takaisin. Mietin , että olisiko pitänyt olla antibiootteja lisänä, mutta tuon artikkelin perusteella ehkä ei. Mistä tietää tuon artikkelin ns. osaamistason.... on tää hankalaa. en haluais menettää tuota hammasta.


      • Hiiris
        :: kirjoitti:

        Ylähampaaseen tehdyn juurihoidon yhteydessä laitettava lääkeaine pääsi juuri- ym. kanavia pitkin pään alueen onteloihin. Ensin saman puolen silmä vuosi samoin nenä. Tänään on kova päänsärky. Lääkeainetta meni myös suupileen, johon tuli rakko. Aika myrkkyjä!

        Mulla kans viime (ma 28.12.2009)(ekan) juurihoihon jälkeen oli suussa joku ihme hiertymä, ajattelin että ne oli raapassu siihen jollain välineellä, mutta kun kerroit tosta "myrkystä", niin sitähän se varmaan on ollu.
        No se kohta suussa alkaa parantua, juurihoidettu hammas vaan ei. Ensin vaikutti paremmalta mutta viimeyönä se taas alkoi, särkyä ei nyt juuri ole mutta hampaaseen ei voi koskea ollenkaan sattoo ihan sikana. Ehkä tulee laihdutettua näin joulun ja uuden vuoden syömisten jälkeen sit tällä tavalla...Maha vaan ei kestä kohta enää noita lääkkeitä.

        Maanantaina menen varmasti taas päivystykseen koska seuraava aika mulla kahen kuukauden kuluttua ja nyt jo syön 10 särkylääkettä päivässä. Sanoivat että helpottuu 3-4 päivässä, ja paskan marjat! Kyseinen hammas vaivannut nyt jo yli puoli vuotta, eivät ottaneet päivystykseen ajoissa, joten reikä meni vaan pahemmaksi. Hammashygienistille lähettivät kerran joka sitten totesi että hei näähän on hyvässä kunnossa ei täällä mitään näyttäs olevan...koskaan en enää h-hygienistille mene!!!Täysin turha!!

        Nyt käynyt päivystyksessä jo kolme kertaa, viimeisellä aloittivat tämän kuuluisan juurihoidon, jonka toimivuutta saan jo nyt epäillä. ja kaiken kukkuraksi niillä on sielä päivystyksessä aina kiire, et huomaan kyllä ettei ne niin kunnolla mitään tee: just nuo suojamuovit esim. puuttuu...

        Sitten olen kuullut just noita kauhutarinoita ettei ne dumppaakkaan kaikkia sen hampaan juuria ja sitten ajan kanssa siellä räjähtää kun joku juuri onkin jäänyt mätänee tms.

        Kaveri sanoi että mee yksityiselle poistattaa vaan samantien(kokemuksen syvällä rinta-äänellä)...mutta kun olisi näin 26 vuotiaana ihan kiva vielä omistaa kokonainen purukalusto.

        Koskaan en ole pelännyt hammaslääkärissä käymistä, onneksi, koska tästä taitaa tulla tuskaisa, pitkä taival...
        Yksityistä myös tässä jo harkitsen tuon juurihoidon vauhdittamista ajatellen...


      • huuliherpes
        :: kirjoitti:

        "Ylähampaaseen tehdyn juurihoidon yhteydessä laitettava lääkeaine pääsi juuri- ym. kanavia pitkin pään alueen onteloihin. Ensin saman puolen silmä vuosi samoin nenä. Tänään on kova päänsärky. Lääkeainetta meni myös suupileen, johon tuli rakko. Aika myrkkyjä!"

        Jatkan tätä 11.9. kirjoittamaani asiaa:
        Nyt on noin viikon ajan maistunut suussa tosi pahalle, vähän niinkuin metalli/mätä/kemikaali-seokselta. Yhdistäisin tätä jotenkin tuohon tehtyyn juurihoitoon, jossa ilmeisesti porattiin niin syvälle, että tuli yhteys poskionteloihin. Onko täällä ketään ammattilaista surffailemassa, joka voisi vastata olenko oikeilla jäljillä ja onko jo kiire hoitoon. Kipuja tai paineen tuntua ei ole.

        Olisko se ne aineet, jotka sen rakon suupieleen tekivät....?

        Olen lukenut, että huuliherpes voi tulla mm. hammaslääkärikäynnin jälkeen.
        Herpes Simplex voi olla kehossamme tietämättämme ja sit kun tulee stressiä (esim hamm.lääk.pelko) ja ihan fyysistä ärsytystä hamm.hoidollisissa toimenpiteissä...voi herpes saada ärsykkeen ja tulee rakko suupieleen. Se pitää sit hoitaa erikseen ja mitä pikemmin hoidon aloittaa, sitä parempi, sillä se on tarttuvaa plaatua. Se on elämäsi pituinen juttu...
        Eli siin sit taas yks lisä hammashoidossa käynnistä....
        mut googlaa netista huuliherpes, ni tiedät enemmän...


    • kokemustakinon

      Minulle on tehty juurihoito. Olin lukenut tätäkin keskustelua jo aiemmin enkä olisi todellakaan halunnut että se tehtäisiin, mutta hampaan irrottamisen lisäksi ei ollut muuta vaihtoehtoa. Kyseessä on näkyvä hammas.

      Juurihoidossa eniten sattui PUUDUTUSpiikit. Puudutusta laitettiin paljon ja erityisesti tuossa edessä se sattuu eniten.

      Nyt olen kuullut, että juurihoidettu hammas tuskin kestää kymmentäkään vuotta ja se joudutaan poistamaan KOKONAAN. Nyt pelkään, että minulle joudutaan laittamaan tulevaisuudessa ns. NASTAHAMMAS, hammassilta tai muu vastaava. Lisäksi ne ovat tavattoman kalliita, voivat maksaa tuhansiakin euroja.

      Juurihoitoon ensimmäistä kertaa meneville: älkää pelätkö. Hammaslääkärit yrittävät tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja ovat yleensä kokeneita työssään. Kannattaa kysellä tutuilta (sukulaisilta, ystäviltä) heidän mahdollisista kokemuksistaan. Monille tehdään juurihoitoja jo alle parikymppisinä, eikä se ole lainkaan harvinaista. JUURIHOITOON VOIDAAN JOUTUA, VAIKKA HAMPAAT PESTÄISIIN KAKSIKIN KERTAA PÄIVÄSSÄ! Hampaiden kestävyys, kipukynnys yms. ovat jokaisen henkilön omakohtaisia asioita. JUURIHOITO EI SATU niin paljoa, etteikö sitä kestäisi. Monille ihmisille on tehty juurihoito useita kertoja.

      • kallista

        kolme kierrosta hoidettu ja ~22mm kairattu juuritunnelia... Seuraavalla kerralla valetaan todennäköisesti lopullinen paikka, mikäli ikenen tervehtyminen riittävää.

        Kannattaa hoitaa suun yleishygieniaa erityisen tarkasti juurihoidon aikana ja purskutella apteekin parempia hyvin desinfioivia suuvesiä. Enää kiinni siitä, miten hyvin ikenen pehmytkudos paranee. Ensimmäisellä kerralla oli tuplapuudutus, joka tehtiin erittäin hyvin. Muilla kerroilla ei ole puudutettu lainkaan eikä ole tuntunut miltään.

        Toivottavasti saan pitää tuon kovan onnen hampaan.....


      • ,.klfjfjfxjfjg
        kallista kirjoitti:

        kolme kierrosta hoidettu ja ~22mm kairattu juuritunnelia... Seuraavalla kerralla valetaan todennäköisesti lopullinen paikka, mikäli ikenen tervehtyminen riittävää.

        Kannattaa hoitaa suun yleishygieniaa erityisen tarkasti juurihoidon aikana ja purskutella apteekin parempia hyvin desinfioivia suuvesiä. Enää kiinni siitä, miten hyvin ikenen pehmytkudos paranee. Ensimmäisellä kerralla oli tuplapuudutus, joka tehtiin erittäin hyvin. Muilla kerroilla ei ole puudutettu lainkaan eikä ole tuntunut miltään.

        Toivottavasti saan pitää tuon kovan onnen hampaan.....

        Moikka!

        Itse oli elämäni ensimmäisessä juurihoidossa ja hieman pelottaa. Lääkäri nimittäin poisti hampaan kärjet kokonaan ja sanoi, että siihen laitetaan sitten muovit. Onko kellään muulla tehty näin? Pelottaa! Sain lähetteen yksityiselle hammaslääkärille reilun parin viikon päähän. Mulla on aina ollut todella kauniit hampaat ja tuo yksi on hirvän näköinen kun siitä vaan puolet jäljellä. Minä vaan uskoin lääkäriä, että kait se tietää. Silti pelottaa ihan kauheasti.


      • Juurihoito
        ,.klfjfjfxjfjg kirjoitti:

        Moikka!

        Itse oli elämäni ensimmäisessä juurihoidossa ja hieman pelottaa. Lääkäri nimittäin poisti hampaan kärjet kokonaan ja sanoi, että siihen laitetaan sitten muovit. Onko kellään muulla tehty näin? Pelottaa! Sain lähetteen yksityiselle hammaslääkärille reilun parin viikon päähän. Mulla on aina ollut todella kauniit hampaat ja tuo yksi on hirvän näköinen kun siitä vaan puolet jäljellä. Minä vaan uskoin lääkäriä, että kait se tietää. Silti pelottaa ihan kauheasti.

        Täytyy kyllä sanoa että tuo juurihoidon kauheus on kyllä aivan ylimainostettua. Puudutuspiikki hieman nipisti eikä sen jälkeen tuntunut enää miltään. Tsemppiä vaan juurihoitoon meneville. Ei se satu!


      • siitä
        Juurihoito kirjoitti:

        Täytyy kyllä sanoa että tuo juurihoidon kauheus on kyllä aivan ylimainostettua. Puudutuspiikki hieman nipisti eikä sen jälkeen tuntunut enää miltään. Tsemppiä vaan juurihoitoon meneville. Ei se satu!

        onko ammattitaitoinen lääkäri tekemässä.Ensimmäinen juurihoito tehty muutama vuosi sitten, kaikki meni hyvin , ei mitään ongelmaa. Viime kesänä tehty juurihoito ei ole kunnossa vieläkään. Olisin pitänyt "vanhan" hyvän lääkärini mielelläni, mutta paikkakunnalta muuton vuoksi jouduin vaihtamaan lääkäriä.


      • marko_tk
        siitä kirjoitti:

        onko ammattitaitoinen lääkäri tekemässä.Ensimmäinen juurihoito tehty muutama vuosi sitten, kaikki meni hyvin , ei mitään ongelmaa. Viime kesänä tehty juurihoito ei ole kunnossa vieläkään. Olisin pitänyt "vanhan" hyvän lääkärini mielelläni, mutta paikkakunnalta muuton vuoksi jouduin vaihtamaan lääkäriä.

        Mulle tehtiin tänään juurihoidon ensimmäinen osio.eli juuret avattiin ja "putsattiin" r.i.p D26.
        sattui jonkin verran vaikka puudutettiin.nyt kun pääsin kotiin ja puudutus lakkasi alkoi hammasta särkeä tosi kovaa.otin 800:sta buranaa.ehkä se helpottaa.seuraava aika vasta 7.1.2010.
        kauankohan tätä särkyä kestää.hlääkäri sano että pari päivää voi ärhenellä.toivon tosisesti ettei pidempään!
        ja mitään tulehduksia ei ollut,iso reikä vain joka on paikattunakin jomotellut vuosia.


      • Lähes kaiken kokenut

        Jos ei juurihoito auta, voidaan kokeilla hampaan resektiota eli juurenpäänleikkausta hampaan säästämiseksi ennen kuin hammas poistetaan. Resektion tekee suukirurgi. Ongelmina on, että toimenpide on suhteellisen kallis ja se on kivulias toimenpide. Lisäongelmana on, resektion onnistuminen ei ole taattu. - Niin kuin totesit, hammas voi tulehtua huomaamatta, vaikka pesisikin hampaat säännöllisesti. Myöskään juurihoito ei ole taattu toimenpide, koska juurihoidettu hammas voi tulehtua myöhemmin uudestaan.


      • the_road
        Lähes kaiken kokenut kirjoitti:

        Jos ei juurihoito auta, voidaan kokeilla hampaan resektiota eli juurenpäänleikkausta hampaan säästämiseksi ennen kuin hammas poistetaan. Resektion tekee suukirurgi. Ongelmina on, että toimenpide on suhteellisen kallis ja se on kivulias toimenpide. Lisäongelmana on, resektion onnistuminen ei ole taattu. - Niin kuin totesit, hammas voi tulehtua huomaamatta, vaikka pesisikin hampaat säännöllisesti. Myöskään juurihoito ei ole taattu toimenpide, koska juurihoidettu hammas voi tulehtua myöhemmin uudestaan.

        " Resektion tekee suukirurgi. "

        Ei välttämättä tarvitse olla suukirurgi.


        "se on kivulias toimenpide "

        Tarpeeksi vaan puudutetta ja odotetaan puutumista riittävän kauan ennen toimenpidettä, niin ei ole kivulias. Jotkut hammaslääkärit vaan pihtaa puudutteen määrässä jostain kumman syystä.


    • lilyyyyy

      Itellä oli samassa paikassa, mutta nyt kummallakin puolella. tässä 20 min. päästä ittellä juurihoito.
      irrotetaan vasemman puoleinen tulehtunut hammas. ei auttanut hoito.
      Puudutus on ihan kamalaa, ittellä tehtiin 3 kertaa kun ei vaikuttanut. myös hermoon neula tungetaan ja puudutetaan sekin. ei auta mulla puudutukset, tuntuu silti se todella iljettävä ja viiltävä kipu.. aijaijai.. joskus tuntuu että jos ois valinta ottaisiko hampaita vai ei, niin en ottais jos oisin tiennyt millasta tuskaa tää on. ainut asia mitä ite voi tehä on hoitaa ne ja tajusin sen itse liian turhaan. tässä sitä kärsitään ja ei kun menoks. vasta eka juurihoito menossa. uskon että tulee monta juurihoitoa vielä.. ei elämä... :(

      • Jouluhammas

        Minun mielestä juurihoito ei ole mitään sen jatkuvan jomotuksen rinnalla, mitä kestin 3 päivää ennen juurihoitoon pääsyä! Siis kun särkylääketokkurassa ei mikään enää auttanut, paitsi jääpalan imeskely. Joulupyhien aikaan kun kipu keksi hampaaseen tulla. Ja voi sitä mädän löyhkää kun tulehtunut hammas avattiin! Todellinen koetus on itselläni pitää suu auki 50 minuuttia, mikään muu ei hoidon aikana tuottanut itselläni niin kovaa tuskaa. Toki ne neulat juilii, mutta sen kesti ihan hyvin. Tähän saakka laskua kertnyt 100 euroa ja lisähoitoja luvassa. Ei kannata juoda limonaadia litroittain.


      • pelottaa..
        Jouluhammas kirjoitti:

        Minun mielestä juurihoito ei ole mitään sen jatkuvan jomotuksen rinnalla, mitä kestin 3 päivää ennen juurihoitoon pääsyä! Siis kun särkylääketokkurassa ei mikään enää auttanut, paitsi jääpalan imeskely. Joulupyhien aikaan kun kipu keksi hampaaseen tulla. Ja voi sitä mädän löyhkää kun tulehtunut hammas avattiin! Todellinen koetus on itselläni pitää suu auki 50 minuuttia, mikään muu ei hoidon aikana tuottanut itselläni niin kovaa tuskaa. Toki ne neulat juilii, mutta sen kesti ihan hyvin. Tähän saakka laskua kertnyt 100 euroa ja lisähoitoja luvassa. Ei kannata juoda limonaadia litroittain.

        nytkin mä itken jos joudun juurihoitoon.. Tänään kävin hammaslääkärissä ja se sano että se reikä on niin syvällä tai jtn, että joutuu ehkä tehdä juurihoidon jos lääke jota hampaaseen laitettiin ei auta.
        Oon just täyttäny 12-vuotta että jee! Mua pelottaa siis aivan kauheena! ..tänään kun porattiin niin sekin sattu niin pirusti!


      • pelkuripoottilas
        Jouluhammas kirjoitti:

        Minun mielestä juurihoito ei ole mitään sen jatkuvan jomotuksen rinnalla, mitä kestin 3 päivää ennen juurihoitoon pääsyä! Siis kun särkylääketokkurassa ei mikään enää auttanut, paitsi jääpalan imeskely. Joulupyhien aikaan kun kipu keksi hampaaseen tulla. Ja voi sitä mädän löyhkää kun tulehtunut hammas avattiin! Todellinen koetus on itselläni pitää suu auki 50 minuuttia, mikään muu ei hoidon aikana tuottanut itselläni niin kovaa tuskaa. Toki ne neulat juilii, mutta sen kesti ihan hyvin. Tähän saakka laskua kertnyt 100 euroa ja lisähoitoja luvassa. Ei kannata juoda limonaadia litroittain.

        Sanokaas onko normaalia:

        mulle tehtiin juurihoito yhteen kulmahampaaseen. (siin oli iso patti). Eka kerta sattu pirusti, ei käytetty puudutusta kun ei kuulemma auta. Hammas tuli ns. kuntoon, ei kipuillut ei mitään. nyt toinen käynti ja juurenpäistä kun ronkki niin sattu vielä..!! laitto lisää lääkeainetta ja uuden väliaikais paikan.. Eli KOLME kertaa joutuu meneen.. Onko normaalia et toisella kertaa viel tuntoo hampais? Sattu iha pirusti, melkein ku ekal kerral.


      • tru-9
        pelkuripoottilas kirjoitti:

        Sanokaas onko normaalia:

        mulle tehtiin juurihoito yhteen kulmahampaaseen. (siin oli iso patti). Eka kerta sattu pirusti, ei käytetty puudutusta kun ei kuulemma auta. Hammas tuli ns. kuntoon, ei kipuillut ei mitään. nyt toinen käynti ja juurenpäistä kun ronkki niin sattu vielä..!! laitto lisää lääkeainetta ja uuden väliaikais paikan.. Eli KOLME kertaa joutuu meneen.. Onko normaalia et toisella kertaa viel tuntoo hampais? Sattu iha pirusti, melkein ku ekal kerral.

        minulla alkoi kova särky hiihtolomalla ylähampaaseen ja vietin buranan voimin pari yötä, mutta sitten alkoin poski turpoamaan ja oli pakko lähtä hammaslääkäriin, koska kipu oli niin sietämätöntä. Hammanlääkäri teki minulle juurihoidon ja se ei sattunut ollenkaan, se särky siinä hampaassa oli pahempaa mitä juurihoito itessään. He ovat avanneet tämän hampaan pari kertaa ja ruiskuttaneet sinne lääkettä, nyt sitä ollaan puolinaamaa turvonneena antibiootti kuurilla ..s mutta mulla on syntynyt joku pieni patti tohon poskeen ni onko se jotain märkää vai???


      • Sama mulla
        pelottaa.. kirjoitti:

        nytkin mä itken jos joudun juurihoitoon.. Tänään kävin hammaslääkärissä ja se sano että se reikä on niin syvällä tai jtn, että joutuu ehkä tehdä juurihoidon jos lääke jota hampaaseen laitettiin ei auta.
        Oon just täyttäny 12-vuotta että jee! Mua pelottaa siis aivan kauheena! ..tänään kun porattiin niin sekin sattu niin pirusti!

        Kävin tänään hammaslääkärissä, kun särky oli niin kova. Siellä sitten se laittoi mun takahampaaseen jotain lääkettä ja väliaikaisen paikan... Se sano just et jos se ei auta niin juurihoito pitää alottaa. Apua! Varsinkin kun lukee niitä juttuja netistä että hoito ei olis auttanut kovin useilla ja hammas ei sen jälkeen tuntis enää kipua... :( Et et oo yksin :)


      • ei sattunut
        Sama mulla kirjoitti:

        Kävin tänään hammaslääkärissä, kun särky oli niin kova. Siellä sitten se laittoi mun takahampaaseen jotain lääkettä ja väliaikaisen paikan... Se sano just et jos se ei auta niin juurihoito pitää alottaa. Apua! Varsinkin kun lukee niitä juttuja netistä että hoito ei olis auttanut kovin useilla ja hammas ei sen jälkeen tuntis enää kipua... :( Et et oo yksin :)

        Olin ensimmäistä kertaa juurihoidossa perjantaina. Menin sinne aivan paniikissa tämän palstan kertomukset lukeneena, ja kauhutarinoita juurihoidon kivuliaisuudesta kuunnelleena. Ensimmäisenä hammaslääkäri kuitenkin sanoi ettei juurihoidon kuulu sattua ja että hammas saadaan kyllä puutumaan. Ensin laitetaan kuulemma normaali puudutuspiikki ja sitten porataan reikä hampaan pohjaan asti. Jos tuo poraus vielä sattuu, niin sitten laitetaan puudutusta suoraan siihen juureen ja silloin puutuu ihan varmasti. Itselläni tehosi jo tuo ensimmäinen puudutuspiikki. Porauksen aikana tunsin pari ihan minimaalisen pientä vihlaisua ja sen jälkeen en tuntenut enää yhtään mitään. Kun niillä neuloilla rassailtiin niin ei tuntunut yhtään missään! Pelkäsin kyllä todella paljon kun odottelin että missä vaiheessa alkaa sattua, ja kun sen porankin ääni oli niin kova ja vaan tärisi suussa. Hammaslääkäri myös sanoi, että ihminen kestää 12 puudutuspiikkiä ja jollei hammaslääkäri niillä saa hammasta puutumaan, niin silloin on vikaa lääkärissä. Pyytäkää vaan kunnon puudutteet, niin kyllä siitä juurihoidosta selviää ilman tuskia!


      • tämmönen vaan
        tru-9 kirjoitti:

        minulla alkoi kova särky hiihtolomalla ylähampaaseen ja vietin buranan voimin pari yötä, mutta sitten alkoin poski turpoamaan ja oli pakko lähtä hammaslääkäriin, koska kipu oli niin sietämätöntä. Hammanlääkäri teki minulle juurihoidon ja se ei sattunut ollenkaan, se särky siinä hampaassa oli pahempaa mitä juurihoito itessään. He ovat avanneet tämän hampaan pari kertaa ja ruiskuttaneet sinne lääkettä, nyt sitä ollaan puolinaamaa turvonneena antibiootti kuurilla ..s mutta mulla on syntynyt joku pieni patti tohon poskeen ni onko se jotain märkää vai???

        Mulla juurihoidettiin kaksi kuukautta sitten ns. kuollut hammas kun poskella oli semmonen pikkupatti, siis tuntu muttei näkynyt. Huomenna olis ollu aika seuraavan kerran, niin annas olla kun eilen aamulla alko naama turpoomaan ja viime yönä meni jo puoli naamaa turraksi, kyynelkanavasta vesi vaan juoksee. Nyt aamulla kävin hammaslääkärissä ja paikka avattiin ja mätää tuli poskesta. Nyt hammas on auki ja ärtsy penisiliinikuuri päällä. Aika on odottamassa hammaskirurgille juurenpään leikkausta varten, koska tämä hammas ei parane muuten. Onneksi ei käy kipeää, mutta on sellainen pallomainen halvaantunut olo naamassa. Että näin mulla....


    • tehty

      Elämän ensimmäinen juurihoito (melkein) takana. Ensimmäinen kerta sattui todella paljon, toisella kerralla jo vähän vähemmän. Kahden ekan hoitokerran jälkeen ei kipuja esiintynyt oikeastaan lainkaan, mutta nyt kolmannen jälkeen kun kanavat on jo täytetty, hammas on vähän arka kun yrittää purra jotain. Onko normaalia? Hampaassa on vielä väliaikainen paikka, joka tuntuu olevan aika ohut.

    • EkAKertALaINen

      Itselläni säryt ovat alkaneet noin 5päivää sitten ja ne on karmeat. Huomenna olisi tarkoitus mennä hammaslääkäriin tutkituttamaan nuo neljä alahammasta jotka ovat tuon kivun tuottajia. En siis ole varma että tarvisin juurihoitoa, mutta monella on tuntunut olevan samoja oireita ja mitä netistä luin, voisi juurihoito olla mahdollinen. Särky vie unet ja kun vielä pääsi ne särkylääkkeet loppumaan! :D
      Olen siis ehkä juurihoidon tarpeessa ja olen ensikertalainen! Vinkkejä pelkoon ja muutenkin juurihoitoon liittyviin aiheisiin??

      • Sakito-sama

        Itsellä alkoi tuossa viime käynnillä juurihoito. Homma alkoi siitä, että ylhäällä oikealla oleva takimmainen poskihammas paikattiin jo hieman aikaa sitten ihan normaalilla muovipaikalla. Kuitenkin kuukausi sen jälkeen se alkoi tykkäämään kyttyrää kaikesta lämpimästä mitä söin (vain siis ruuasta, muttei esim. kuumasta kahvista) - no, koetettiin josko lääkepaikka auttaisi vielä. Ei auttanut. Kokeiltiin, josko fluorilakkakerros saisi sen rauhoittumaan. No ei tietenkään. Lopulta sitten päädyttiin hammaslääkärin kanssa siihen tulokseen, että se hammas on juurihoidettava että voin syödä normaalisti.

        Ei kun viime kerralla vaan kruunua auki ja kuoletuspaikka sinne. Kaksi puudutustahan se vaati, kun ensimmäisellä kerralla tunsin vielä viehkoa vihlontaa poratessa. No, nyt hammas ei tunne enää mitään (ei ota kipeää kuumasta tai kylmästä), mutta jokin siellä takana on tulehtunut. Varmaankin ien. Sain tänään lääkekuurin siihen (Kefexiniä) ja toivon, että piakkoin helpottaa.

        Itse käyn yksityisellä hammaslääkärillä - vaikka se maksaakin enemmän kuin normaali terveyskeskushammaslääkäri, niin on siinä etujakin: osaa asiansa eikä kiirehdi työskennellessään, puhuu kaikesta maan ja taivaan välillä, eli saa hermostuneenkin ja pelokkaan potilaan täysin rennoksi (kuten minut), kertoo mitä tekee milloinkin ja selittää mikä tarkoitus toimenpiteillä on. Mieluusti maksan näin asiakaslähtöisestä palvelusta hieman kalliimmankin summan. ;3


      • ...
        Sakito-sama kirjoitti:

        Itsellä alkoi tuossa viime käynnillä juurihoito. Homma alkoi siitä, että ylhäällä oikealla oleva takimmainen poskihammas paikattiin jo hieman aikaa sitten ihan normaalilla muovipaikalla. Kuitenkin kuukausi sen jälkeen se alkoi tykkäämään kyttyrää kaikesta lämpimästä mitä söin (vain siis ruuasta, muttei esim. kuumasta kahvista) - no, koetettiin josko lääkepaikka auttaisi vielä. Ei auttanut. Kokeiltiin, josko fluorilakkakerros saisi sen rauhoittumaan. No ei tietenkään. Lopulta sitten päädyttiin hammaslääkärin kanssa siihen tulokseen, että se hammas on juurihoidettava että voin syödä normaalisti.

        Ei kun viime kerralla vaan kruunua auki ja kuoletuspaikka sinne. Kaksi puudutustahan se vaati, kun ensimmäisellä kerralla tunsin vielä viehkoa vihlontaa poratessa. No, nyt hammas ei tunne enää mitään (ei ota kipeää kuumasta tai kylmästä), mutta jokin siellä takana on tulehtunut. Varmaankin ien. Sain tänään lääkekuurin siihen (Kefexiniä) ja toivon, että piakkoin helpottaa.

        Itse käyn yksityisellä hammaslääkärillä - vaikka se maksaakin enemmän kuin normaali terveyskeskushammaslääkäri, niin on siinä etujakin: osaa asiansa eikä kiirehdi työskennellessään, puhuu kaikesta maan ja taivaan välillä, eli saa hermostuneenkin ja pelokkaan potilaan täysin rennoksi (kuten minut), kertoo mitä tekee milloinkin ja selittää mikä tarkoitus toimenpiteillä on. Mieluusti maksan näin asiakaslähtöisestä palvelusta hieman kalliimmankin summan. ;3

        Justihinsa juurihoidsta tullut. JA SATTUI mutta ei nyt kannata kuitenkaan sen takia jättää menemättä sinne koska pelkää kipua. Itsekin pelkään todella paljon hammaslääkäriä ja lykkään aina käyntiä viimeiseen asti jolloin usein vaihtoehto on juurihoito lisäksi nuorena en oikein tajunnut hammashoidon tärkeyttä ja siitä tässä nyt kärsitään sitten .. :(( tosiaan sain soitettua itselleni ajan ja mentyä sinne alussa kun laitettiin vain paikallispuudutus siitä ikenestä läpi niin ei sattunut hampaan sijainnin takia ollenkaan mutta eihän se riittänyt toimenpiteeseen vaan sen jälkeen se pelkkä poraus sattui aivan kauheesti... No sitten se täti porasi reiän ilmeisesti sinne juuriin asti ja pisti sinne toisen piikin ja voitte kuvitella kun suoraan hampaan juureen pistetään piikillä puudutus niin SATTUI!!! tuli semmoinen nykäisy kouraisukin siinä että oli todella vaikeaa pitää itsensä paikoillaan ja suu auki :S mutta sen jälkeen ei sattunut eikä tuntunut mikään enää. Siinä mielessä hyvä toi puudutus menetelmä ja nyt sitten sain jatkoajan :)) tosin minulle sanottiin että 2-3 kertaa riittää varmasti riippuen jääkö 2kerralla aikaa pysyvän paikan pistämiseen että siinä mielessä ihmettelen kun tällä moni sanoo jotain 6 kerrasta. Toisaalta todella yksilöllistä tuo hammashoito.
        Ja nyt kun luen tätä palstaa niin kyllä vähän herää kauhuntunteita siitä kun hampaassa tuntuu edelleen vähän painetta. Mutta menee varmaan ohi kun tuo paikka vaan varmaan hakee sitä paikkaansa siinä ja sen takia vähän tuntuu.

        Että sellanen käynti mulla ja MONTA lisää tulossa kun ei jää tuohon yhteen hampaaseen.. onneksi olen vielä alle 18 ja saan ilmaiseksi hoidot. mutta kyllä sen aina huomaa että kannattaa vaan rohkeasti soittaa sinne ja mennä koska sittenkun siihen tuoliin istahtaa niin siitä ei enää pakoon pääse ja se on vain omaksi hyväksi kun ne hampaat korjataan. En tiedä itskkään miksi tämänkin kanssa piti valvoa monta yötä ja kieriä sängyssä ja kärsiä kivusta kun olisi vain heti mennyt sinne lääkärille ja kärsinyt sen 20min.. nyt kärsin ne unettomat yöt ja päivät JA sen lääkärinkin ::D

        MENKÄÄ HYVÄT IHMISET HAMMASLÄÄKÄRIIN ENNENKUIN SE TILANNE MENEE TODELLA PAHAKSI KUTEN ESIM MINULLA 8 REIKÄÄ SUUSSA JA VARMAAN ENEMMÄNKIN.. MONTA JUURIHOITOA MENOSSA JA TULOSSA JA MITÄ AIEMMIN SITÄ VÄHEMMÄN KIPUA ETTÄ KIPU EI OLE MIKÄÄN SYY JÄÄDÄ MENEMÄTTÄ


      • the_road
        ... kirjoitti:

        Justihinsa juurihoidsta tullut. JA SATTUI mutta ei nyt kannata kuitenkaan sen takia jättää menemättä sinne koska pelkää kipua. Itsekin pelkään todella paljon hammaslääkäriä ja lykkään aina käyntiä viimeiseen asti jolloin usein vaihtoehto on juurihoito lisäksi nuorena en oikein tajunnut hammashoidon tärkeyttä ja siitä tässä nyt kärsitään sitten .. :(( tosiaan sain soitettua itselleni ajan ja mentyä sinne alussa kun laitettiin vain paikallispuudutus siitä ikenestä läpi niin ei sattunut hampaan sijainnin takia ollenkaan mutta eihän se riittänyt toimenpiteeseen vaan sen jälkeen se pelkkä poraus sattui aivan kauheesti... No sitten se täti porasi reiän ilmeisesti sinne juuriin asti ja pisti sinne toisen piikin ja voitte kuvitella kun suoraan hampaan juureen pistetään piikillä puudutus niin SATTUI!!! tuli semmoinen nykäisy kouraisukin siinä että oli todella vaikeaa pitää itsensä paikoillaan ja suu auki :S mutta sen jälkeen ei sattunut eikä tuntunut mikään enää. Siinä mielessä hyvä toi puudutus menetelmä ja nyt sitten sain jatkoajan :)) tosin minulle sanottiin että 2-3 kertaa riittää varmasti riippuen jääkö 2kerralla aikaa pysyvän paikan pistämiseen että siinä mielessä ihmettelen kun tällä moni sanoo jotain 6 kerrasta. Toisaalta todella yksilöllistä tuo hammashoito.
        Ja nyt kun luen tätä palstaa niin kyllä vähän herää kauhuntunteita siitä kun hampaassa tuntuu edelleen vähän painetta. Mutta menee varmaan ohi kun tuo paikka vaan varmaan hakee sitä paikkaansa siinä ja sen takia vähän tuntuu.

        Että sellanen käynti mulla ja MONTA lisää tulossa kun ei jää tuohon yhteen hampaaseen.. onneksi olen vielä alle 18 ja saan ilmaiseksi hoidot. mutta kyllä sen aina huomaa että kannattaa vaan rohkeasti soittaa sinne ja mennä koska sittenkun siihen tuoliin istahtaa niin siitä ei enää pakoon pääse ja se on vain omaksi hyväksi kun ne hampaat korjataan. En tiedä itskkään miksi tämänkin kanssa piti valvoa monta yötä ja kieriä sängyssä ja kärsiä kivusta kun olisi vain heti mennyt sinne lääkärille ja kärsinyt sen 20min.. nyt kärsin ne unettomat yöt ja päivät JA sen lääkärinkin ::D

        MENKÄÄ HYVÄT IHMISET HAMMASLÄÄKÄRIIN ENNENKUIN SE TILANNE MENEE TODELLA PAHAKSI KUTEN ESIM MINULLA 8 REIKÄÄ SUUSSA JA VARMAAN ENEMMÄNKIN.. MONTA JUURIHOITOA MENOSSA JA TULOSSA JA MITÄ AIEMMIN SITÄ VÄHEMMÄN KIPUA ETTÄ KIPU EI OLE MIKÄÄN SYY JÄÄDÄ MENEMÄTTÄ

        " alussa kun laitettiin vain paikallispuudutus siitä ikenestä läpi niin ei sattunut hampaan sijainnin takia ollenkaan mutta eihän se riittänyt toimenpiteeseen vaan sen jälkeen se pelkkä poraus sattui aivan kauheesti... "

        Puuduttajassa vika, jos puudutus ei tehoa. Silloin pitää puuduttaa lisää!! Usein tullut törmättyä tälläisiin laihialais hammaslääkäreihin, jotka pihtaa puudutusainetta. En tiedä onko rahasta kyse vai siitä, ettei uskalleta antaa tarpeeksi puudutetta. Max määrä puudutetta kerta-annoksena on kuitenkin aika suuri, sen pitäisi varmasti riittää kivuttomuuteen.

        " voitte kuvitella kun suoraan hampaan juureen pistetään piikillä puudutus niin SATTUI!!! tuli semmoinen nykäisy kouraisukin siinä että oli todella vaikeaa pitää itsensä paikoillaan ja suu auki :S mutta sen jälkeen ei sattunut eikä tuntunut mikään enää. "

        Tiedän tunteen, mutta eikös vain ole helpottava ja ihana tunne, kun se puudutus tehoaa? Ensin ihan uskomaton kipu, mutta parin sekunnin päästä se on ohi. (Puuduttaminen toki kestää pidempään, mutta kipu loppuu paljon nopeammin.)

        " minulle sanottiin että 2-3 kertaa riittää varmasti riippuen jääkö 2kerralla aikaa pysyvän paikan pistämiseen että siinä mielessä ihmettelen kun tällä moni sanoo jotain 6 kerrasta. "

        6 kertaa on itseasiassa aika paljon. Useimmiten 3 kertaa riittää hyvin. Jos sinulla juurihoito meni 20 minuutissa, niin kyse on varmaankin etu- tai kulmahampaasta? Muuten noin lyhyt aika ei yleensä riitä varsinkaan ensimmäisellä kerralla. Hyvinkin voi jäädä aikaa jo toisella kertaa myös lopullisen paikkauksen tekoon. Toinen asia on sitten, että kannattaako laittaa heti suoraan varsinainen paikka päälle. Mutta se on lähinnä lääkärin mielipide kysymys. Oma lääkärini ei koskaan paikkaa heti vaikka aikaa olisi jäljellä, vaan laittaa ensin väliaikaisen paikan.

        " kannattaa vaan rohkeasti soittaa sinne ja mennä koska sittenkun siihen tuoliin istahtaa niin siitä ei enää pakoon pääse ja se on vain omaksi hyväksi kun ne hampaat korjataan. "

        Oikeassa olet, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä siitä tuolistakin karkuun pääsee, jos niikseen tulee! =) Eri asia sitten, että onko se viisasta.

        " Ja nyt kun luen tätä palstaa niin kyllä vähän herää kauhuntunteita siitä kun hampaassa tuntuu edelleen vähän painetta. "

        Ihan normaalia! Hammas on useimmiten juurihoidon jälkeen pari päivää arkana. Menee ohi ja jos ei mene tai pahenee, niin sitten uudestaan hammaslääkärille päivystyksenä.


    • Pattayan Matti

      Vielä 7. käynti ja kaikki 3 poskihammasta on juurihoidettu Thaimaassa. Työ on täällä ensiluokkaista ja lupasin tarjota tohtorille oluet, jos tulee Suomessa käymään. Viimeinen käyntini on 17.04 2011, jolloin laitetaan kaikkiin 3:n poskihampaaseen Palladium-kruunut. Hintaa lystille tulee 75.000 bahtia, joka on tämänpäivän kurssin mukaan 1765 Euroa. Tulin tänne Thaimaahan 24. 01.2011 ja lennon jälkeen alkoi yhtä poskihampaan jämää aristaa, niin laitatin saman tien muutkin epäilyttävät "jämät" kuntoon. Ennen puudutus-injektiota lääkäri laittaa pumpulipuikolla pinta-puudutusaineen, jolloin itse puudutustakaan ei tunne. Tuo paikka, jossa tämä on tehty, on International Hospital, Pattaya, Thaimaa. SUOSITTELEN!

    • autsss

      Mulla lohkes hammas tossa noin 1kk sitten. Nyt muutaman päivä sitten alkoi hammas oireilla. Tajuton kipu ja ei auttanut särkylääkkeet. Menin lääkäriin ja antoi juurihoitoa. Ei tuntunut juuri miltään,ku oli ns. kuollut hammas. Kipu jatkui kokopäivän hoidonjälkeen ja poskiturposi. Sain kipulääkkeet ja antibiootit. Nyt kipu on lakannut. Vielä pitäisi mennä hammaslääkäriin. Onko kellään samanlaisia kokemuksia ollut? Mitä vielä edessä?

    • turhaan pelännyt

      Minulla hammas "halkesi". Sain varattua ajan naapuripaikkakunnan lääkärille ja hän totesi että hammas ei ole halki, eikä oikein mitään näkyvääkään vikaa ollut, mutta otti vanhan paikan auki ja totesi että juurihoito on tarpeen.
      Ensin puudutettiin hammas, siis pelkkä hammas ei koko leukaluuta ja toimenpide alkoi samantien. Ei muuten tuntunut missään. Lääkäri teki hommia noin puoli tuntia ja laittoi väliaikaisen paikan. Väliaikainen paikka kyllä painaa ikeneen ym. mutta kk päästä saan sen pois ja hammas hoidetaan loppuun.
      MInulle on tehty kaksi juurihoitoa eikä kumpikaan niistä ole sattunut. Ihmettelenkin että mikä siinä toisilla sattuu. Vaikuttaako siihen esim. tulehdus tms.

      • the_road

        " Ihmettelenkin että mikä siinä toisilla sattuu. Vaikuttaako siihen esim. tulehdus tms. "

        Vastasit kysymukseesi itse aivan oikein, eli se tulehduksen voimakkuus siihen vaikuttaa ja myös se onko hammas jo kuollut vai vieläkö siinä "henki pihisee". Jotkut hammaslääkärit myös ikävä kyllä pihtailee puudutteen määrässä syystä tai toisesta.


    • pelästynyt

      Täällä vm 60 nainen, jolla ei ole koskaan ollut ongelmia hampaiden kanssa, ei edes reikiä kouluaikojen jälkeen. Ennen pääsiäistä tuli yläetuhampaan viereinen hammas kipeäksi, ei voinut purra mitään ja särki. Päivystyksessä hammas avattiin ja juurihoidettiin, kahden päivän jälkeen juurihoito uudelleen kun särky jatkui. Juurihoidettiin taas viikon päästä ja sitten laitettiin kiinni kun kaikki tuntui olevan hyvin ja ei ollut kipua. Sulkemisen jälkeen seuraavana päivänä alkoi kipu ja taas päivystykseen. Tehtiin taas juurihoito (yhdelläkään kertaa ei tullut märkää tms) ja laitettiin lääkepaikka, sain myös antibiootteja. Parin päivän päästä taas kova kipu ja seuraavana päivänä koko hammas poistettiin. Poiston jälkeen nähtiin, että luu oli kadonnut juuren päältä. Sellaista kuulema tapahtuu pitkään jatkuneen tulehduksen seurauksena. En ymmärrä yhtään koko asiaa, jos ei ollut märkää eikä näkyvää tulehdusta kuinka näin voi tapahtua !!! Nyt odottelen josko tilanne rauhoittuisi, ikenet on edelleen kipeät, nenän niistäminen sattuu jne. Sitten on pakko uskaltaa hammaslääkärille puhumaan implantista. Surullista, mutta näinkin voi käydä....

    • Mätähammas

      Itselleni tehtiin 16-18 vuotiaana 6 juurihoito putkeen. Tiuhaan tahtiin tuli ravattua hammaslääkärillä. Viimeinen käynti oli päivää ennen kuin täytin 18. Voin kertoa, että jokainen kerta sattui puudutuksien kera aivan mielettömästi. Tosin mitään ongelmia ei ollut. En oppinut virheistäni ja taas on juurihoidon paikka. Tällä kertaa kivut tuntuu aika vähäisiltä. (Hammaslääkärissä). Nyt olen vihdoin saanut rutiinin hampaiden pesuun joten uusia hoitoja tulevaisuudessa ei varmaankaan tule. Itse laskeskellut, että n. 20 reikää vielä olisi suussa. Yhen hampaan kävin poistattamassa kun ei rahat olisi riittäny juurihoitoon. Nytkun rahaa on muutaman euron verran enemmän on takahampaaseen hoidon aika. Tosin veikkaan, että vielä n. 2-3 hammasta juurihoidetaan. Yksi etuhammas joka on jo kertaalleen juurihoidettu (Ei ole ollut ikinä vielä kipeä) on aivan musta takaa. Tosin kipua ei ole ollut ikinä etuhampaissa. Vaikka hammas on ollu aina aivan mätä. Vasemmalla alhaalla yhdessä hampaassa näkyisi 4 reikää josta yksi hiukan suuremman puoleinen. 3 panacodia sain lääkäriltä kerralla syötäväksi eikä lähteny kyseisestä hampaasta särky. 4 Panacodi muutaman tunnin päästä uudelleen, niin kipu hellitti.

    • Heti lekuriin

      En lukenut koko stooria, toivottavasti ei tule toistoa.
      Kun itseltäni lohkeaa hammas, menen välittömästi hammaslääkäriin (=samana päivänä). Kokemuksesta tiedän että jos asiaa viivyttää menee helposti juurihoidon puolelle. Erään lohkeamisen jälkeen istuin 90 minuutin kuluttua lekurilla joka puhdisti hampaan, läiskäisi paikan ja sanoi näkemiin. Koko hoito 10 minuuttia eikä pora surahtanut lainkaan.
      Olen myös kokenut sen viivyttelyvaihtoehdon ja juurihoidon.

    • juurihoidotusta

      Ei juurihoito mitenkään mielettömästi satu. Poratessa vihloo normaalin paikkauksen verran ja rassatessa juuria, hiukan vihloo. Ensimmäisen aukasun jälkeen itsellä se hammas tulee hetkeksi aika kipeäksi (arka purressa ja pureminen saa sen särkemään). Kyllä omat hampaat kannattaa koittaa pitää suussa. Varsinkin isojen takahampaiden poistosta voi tulla liuta uusia ongelmia.

      Itsellä menossa jo toinen juuurihoito samaan hampaaseen. Mokoma tulehtu uudestaan 2-3v jälkeen ekasta juurihoidosta. Nyt on taas tuo hammas aika kipee ekan avauksen jälkeen.

    • hammastyttöö3

      Mun kokemus:

      Mulla on hampaassa reikä joka pitäis paikata ja sanottiin että siihen voidaan joutua tekeen juurihoito, säikähdin ihan kauheesti, kun mulle ei olla sitä ennen tehty. Pelkään hammaslääkäreitä paljon. Pelkäsin myös puudutusta aikasemmin, niin menin yhden reiän paikkaukseen ilman puudutusta, sattu kauheesti ja sen jälkeen oon ottanu puudutuksen pienimpäänkin toimenpiteeseen. Paikkausaika on vasta elokuussa. Hammas ei nyt särje ja toivon ettei ala särkemäänkään

    • helppo juttu

      olen 14 vuotias ja mulla alotettii tnä juurihoitaa kahta hammasta ei puudutettu kosk ne oli jo kuollu. ei sattunut yhtää tuntui lähinnä epämukavalta kun oli suu täynnä niitä työkaluja. kesti tunnin ja toimenpiteen jälkee ei mitään kipuja ole ollut. seuraava aika 4 viikon pääst enää en jännitä. hammaslääkäri oli kyl joku juurihoitoihin erikoistunut ja oli tosi mukava=)

      • ei tarvi pelätä

        hammaslääkäri oli kyl joku juurihoitoihin erikoistunut ja oli tosi mukava=)

        ihanaa että on just myös hyviä ja onnistuneita kokemuksia ja mukavia hammaslääkäreitä.


    • terve suu

      Mä en joutunu käymään kuin kahdesti. Se niin riippuu siitä kuinka paha tulehdus on ja kuinka pitkälle se on ehtinyt edetä Ensimmäisellä kerralla poistettiin kaikki töhnä hampaasta ja tapettiin suurin osa verisuonista yms ja seuraava kerta oli jo viikonpäästä jolloin se hoidettiin loppuun. Ei oo sen jälkee ollu enää mitää oireita. Eikä se niin paljo satu mitä monet sanoo. Tai sit riippuu ihmisestä. Poraaminen ei tuntunu missään ja se neulalla söhiminen kieltämättä kyllä sattu mutta oli nopeesti ohi.

    • Olervo

      Joopa... hyvin asiantuntevasti ja arvostelevastikin kommentoitte toinen toistane.

      Sanonpa tuohon näin; Meillä on eri asteisia vaivoja, jotka vaativat erillaista hoitoa
      ja lisäksi olemme ihmisinä erillaisia.,siten koemme asiat eri tavoin.

      Samoin on myös eri tasoisia lääkäreitä,hyviä ja vähemmän hyviä,jotkut tekevät
      jopa suoranaista vahinkoakin.Siksi kannattaa hakeutua korkeatasoisten lääkä-
      reiden hoitoon.

      Sitä oma lääkärini mielestäni on. Hoitosuhteemme kestänyt 38 vuotta.
      Tänään 10.08.20011 tehtiin ensimmäinen juurikanava hoito. Töitä tehtiin lä-
      hes kolme tunti yhdellä istumisella,kyllähän siinä hiukan leuat väsähti. Täy-
      tettyäkin juurikanavat saatiin,joten ymmärsin että kruunu saadaan valmiiksi seuraavalla käynnillä.
      Syöminen käy kumasti vaikka aivan pientä arkuutta vielä on .
      Älkää ihmiset pelätkö hammashoitoa,kannattaa hoitaa kalustonsa säännöl-
      lisesti,vain siten päästään pienenmin vaivoin jakustannuksin.Tsemppiä!

    • Kivuton homma

      Itsellä oli juurihoito noin 20min sittten ja ei sitten tuntunut yhtään missään! Ei tuntunut yhtään se sörkkiminen piikeillä, eikä mikään muukaan. Riippuu tietysti varmaan lääkäristä että miten ne sen puuduttaa muttei voi vaikuttaa kipukynnys yhtään koska tuossa ei voi kipua tuntea jos on oikein puudutettu. Seuraava kerta onkin sitten vasta melkein 2kk päästä.

    • mh

      Huomenna menossa hammaslääkäriin kanssa pahoin pelkään, että on niin iso reikä että joutuu kans juurihoitoon jännittää, niin pirusti.

    • mh

      No huh pääsin säikähdyksellä tosin lääkäri kyllä sanoi että lähellä oli juurihoito, nyt kuitenkin pelkän paikkauksen jälkeenkin sattuu niin pirusti, mutta lääkäri kyllä sanoi, että voi särkeä kun käytiin niin lähellä hermoja.

    • ok kokemus oli

      Mulla huomenna toinen juurihoito ja pakko sanoa että en jännitä yhtään, sillä lääkärini on aivan ihana ei mikään expertti mutta silti aivan loistava. ymmärän että olemme erilaisia ja jotkut tuntevat kivut kovempana, mutta omasta mielestäni se tunne kun juurikanavat avataan ja mätä tulee ulos on aivan taivaallinen ja se kun käytetään niitä neuloja hampaan puhdistuksessa on myös kaikkea muuta kuin kamalaa. kahden hampaan juurihoito samalla kertaa kesti noin tunnin ja kun silmät kiinni yrittäen rentoutua aika meni varsin nopeasti. haluan sanoa kaikille jotka pelkäävät että jos teillä on kunnon hammaslääkäri kaikki menee varmasti hyvin ja jos tulee kipuja niin kyllä mulle ainakin sanottiin että saan kipulääkkeitä tai voin myös tulla takaisin hoitoon. erittäin ok kokemus.

    • Mirimus

      Minä olen vasta 16-vuotias ja kävin tänään paikkauttamassa reiän. Ajattelin, että se menee ihan rutiinilla, istun tuoliin ja hetken aikaa saa puristella käsiä kivusta valkoisiksi ja sitten se on taas ohi. Mutta ehei, nyt sattui. Poratessa vihloi aivan hirveästi ja teki mieli itkeä ja välillä jopa huutaa. Sitten lääkäri laittoi reikään jotain ainetta ja paikkasi sitten umpeen. Nousin helpottuneena tuolista ja mietin mielessäni kaikenlaisia hampaiden kannalta hyviä lupauksia, en hommaisi enää ikinä yhtään reikää, nyt pitäisin niin hyvää huolta, että nämä reikäkaudet loppuvat. No sitten pamauttikin lääkäri, että reikä oli hermoon asti ulottuva ja jos sitä alkaa vihloa kuumaa juodessa tai purressa niin pitää varata aika juurihoitoon.. Nyt ei ole mitään, mitä toivoisin niin hartaasti kuin, että tuo hammas nyt pysyisi kunnossa. Jos en kestänyt tuon hampaan porausta niin kuinka on sitten juurihoidon laita? Ja nyt kun tuntuu että sitä välillä vähän vihlaisee.. Mutta toivottavasti vain kuvittelen, kun pelkään juuri sitä..

    • Mirimus

      Mutta niin osaisiko joku siis sanoa, että onko mitään aikaa jonka sisällä jos ei ole alkanut vihlomaan niin voisin olettaa vaaran olevan ohitse? :o

    • Make25v

      Huomenna neljännen kerran hammaslääkärille tällä viikolla. Ensin paikattiin 2 reikää ja sitten on annettu yhdelle hampaalle juurihoitoa. Huomenna lopullinen paikkaus. Ei sitä kannata pelätä. Hetken voi sattua, mutta paljon vähemmän, kuin että ei hoidattaisi hampaita. Ensimmäisellä kerralla tehtiin hoito ilman puudutuksia. Se kieltämättä oli aika vastenmielistä, mutta nyt kun on puudutettu, niin eihän siitä tiedä mitään. :)

    • Hyvä lääkäri

      Ensimmäinen kerta juurihoidossa ja voin sanoa että aivan turha pelko,itse jännitin niin mahtavasti tota koitosta mutta ne heitti puudutukset ( 2 ) hampaan viereen ( ei kipua yhtään ) sitten vähän ylemmäs ( nipisti ) mutta puutu juuretkin.. Pintapuudutusta ei nykyisin enää ole ( kysyin ) koska yhtiö oli lopettanut toiminnat. Ensiksi aloitettiin poraus no jaa ainut ärsyttävä siinä oli että pora tärisee muuten kivuton tunne sitte vähä vaihdetaan poria niin ja näin sitte ku se oli saatu auki niin hammaslääkärillä oli neula tai jokin sen tapainen alko torkkia sillä ( luulin että hammasta pitkin ) mutta juuria ( EI YHTÄÄ KIPUA ) ja väliaikainen paikka ja homma oli siinä.

    • Rassi hampaassa

      Kävin tänään ekan kerran juurihoidossa,lääkäri rassasi juuria kolme sai hoidettua,mutta neljäs meni pieleen ja se rassi(terästä)katkes sinne hampaan sisään!!!? no ei mitään paikka päälle ja röntgenkuva ,jossa ei mitään näkynny?
      sano vaan että näitä sattuu silloin tällöin ja sanoi että tarvii varmaan mennä erikoishammaslääkärin hoitoon

    • Apua!!!

      Olen 13-vuotias ja juurihoito olisi tiedossa perjantaina, niin hirveitä kauhutarinoita olen kuullut, että tekisi mieli jättää menemättä, mutta pakko kai se on mennä ettei enää pahempaan kuntoon mene. Hammas ei ole kipeä ja ihmettelinkin,kun hammslääkäri sanoi, että kahden hampaan välissä on tosi iso reikä, ja että pitää hommata aika juurihoitoon. Kauheasti pelottaa ja alan vapista kun edes ajattelen sitä. Neuloja pelkään yhtä paljon, kun hammaslääkäreitäkin. :(

    • Maydaymayday

      Jos vain varaa on, niin suosittelen että meette juurihoitoon yksityisellä. Viime keväällä iski kamala hammassärky ja tilasin ajan yksityiselle, mutta aika oli vasta viikon kuluttua enkä tosiaankaan halunnut odottaa niiden kipujen kanssa, niinpä tilasin ajan poikkeuksellisesti kunnalliseen. Hampaassa todettiin tulehdus ja ne alkoi poraamaan paikkaa pois. Ai että teki kipeää. Olin niin tottunut yksityisen aseman tapaan puuduttaa niin että ei varmasti satu, mutta kunnalisessa ne vain porasi eikä välittäneet lainkaan vaikka siinä kivuissani pompahtelin. Hampaaseen saatiin väliaikainen paikka ja varasin suosiolla seuraavan juurihoitoajan yksityiselle. Ja hyvää hoitoa oli. Jos sattui, niin ne puudutti lisää. Pidin erityisesti siitä, että vaikka juurihoidettava hammas oli ns. "tunnoton", niin ne silti kysyi puudutetaanko. Ja otinhan mä puudutuksen joka kerralla, sen verran herkkä hammas ja itse pelkään kipua. Yhdessä vaiheessa joutui ottamaan kitalakipuudutuksen mikä sattui aika perhanasti, mutta sen jälkeen ei juurihoito tuntunut sillä kerralla missään. Hammas hoidettiin neljällä kerralla kuntoon. Nyt on juurihoidosta noin pari kuukautta ja hammas on alkanut kipuilemaan, joudun varmaan tilaamaan uuden ajan. Tosiaan, suosittelen varsinkin hammaslääkäripelkoisille ja kivulle herkille käymään yksityisellä, tulee kalliimmaksi mutta on sen väärti.

      • asfsd

        Ei voi yleistää, meillä kunnallisessa on aivan ihanat hammaslääkärit. Ja varmasti puuduttavat.


      • eliina40

        Minulla on nimenomaan julkisella puolella huipputyyppi, nuori mies h lääkärinä. Mulla erittäin vaikea poskihammas, ja hän tekee kaikkensa, juurihoidossakin ja ei ole sattunut yhtään, loistava puuduttaja, viimeksi 1h 15 min hoiiti. Löysi juuren, jota yksit puoli ei ollut löytänyt ! Lisäksi hän laittaa aina sen muovi vai kumisuojan, ettei sylkeä pääse juureen. Hiljainen, tarkka, loistava keskittymiskyky, asiallinen. Julkisessa puolessa on se hyvä puoli, että he eivät saa enempää rahaa, jos hoitavat kiireesti alta pois, kuten yksit puolella. Olen kärsinyt monia kertoja yksit puolella, kun on neuvottu hoito, joka on osoittautunut jälkeen päin järjettömäksi. Ja joka on johtanut hampaan poistoon, eli suurin mahdollinen voitto oli tavoitteena eli implantin asennus. En luota enää yksit puoleen, koska rahanhimo vaikuttaa hoitoehdotuksiin.


      • hyvät lekurit!
        eliina40 kirjoitti:

        Minulla on nimenomaan julkisella puolella huipputyyppi, nuori mies h lääkärinä. Mulla erittäin vaikea poskihammas, ja hän tekee kaikkensa, juurihoidossakin ja ei ole sattunut yhtään, loistava puuduttaja, viimeksi 1h 15 min hoiiti. Löysi juuren, jota yksit puoli ei ollut löytänyt ! Lisäksi hän laittaa aina sen muovi vai kumisuojan, ettei sylkeä pääse juureen. Hiljainen, tarkka, loistava keskittymiskyky, asiallinen. Julkisessa puolessa on se hyvä puoli, että he eivät saa enempää rahaa, jos hoitavat kiireesti alta pois, kuten yksit puolella. Olen kärsinyt monia kertoja yksit puolella, kun on neuvottu hoito, joka on osoittautunut jälkeen päin järjettömäksi. Ja joka on johtanut hampaan poistoon, eli suurin mahdollinen voitto oli tavoitteena eli implantin asennus. En luota enää yksit puoleen, koska rahanhimo vaikuttaa hoitoehdotuksiin.

        Tollaset hammaslääkärit on alansa aarteita!!


    • Oodi juurihoidolle

      Kannattaa mennä ajoissa hoitoon. Jos tulehdus on riittävän voimakas, kudosten ph-arvo muuttuu ja puudutusaineet ei toimi. Mulla kävi näin. Yksityisellä olin hoidossa, mutta minkäs teet jos myrkyt ei pelitä. Sen verran mieleenpainuva kokemus oli, että intouduin virittämään aiheesta runon.

      http://paulusmaasalo.wordpress.com/2011/10/02/oodi-juurihoidolle/

    • Pelkääjä

      Onko Turussa semmoista paikkaa, että saa nukutuksen? Valitettavasti sätkyn tuolissa jo pienen reijän porauksessa, joten siitä olisi pelkästään haittaa juurihoidossa. Miksi pitäisi pelätä turhaan.. :/

    • Elisabetta

      Luulisin että Turussakin on yksityinen Hammassairaala niinkuin Helsingissäkin.
      Se maksaa saman verran kuin muutkin yksityiset hammaslääkärit. Nukutuksesta tulee kyllä lisämaksua. Monet yksityiset hammaslääkärit antavat myös ilokaasua tai muuta kevyttä lääkitystä, joka auttaa ja on halvempi kuin nukutus.Kannattaa katsoa hammaslääkäriasemien nettisivuja.
      Minua on puudutus auttanut aina, myös juurihoidoissa. Jos yksi puudutus ei vie kipua niin kannattaa pyytää toinen.

    • Huijattu!

      14 vuotiaana kävin h-lääkärissä ja lääkäri katseli ja poraili yhtä hammasta ja sanoi että jos reikä olisi hieman syvempi joutusi tekemään juurihoidon mutta onneksi selvittiin säikähdyksellä. Noh lääkäri siinä poraili ja tunki jotain neulaa hampaaseen. Poraaminen vihloi sen mitä poraaminen nyt yleensä vihloo puudutuksien kanssa( hyvin pieni ajottainen kipu). Kerroin kotiin saavuttuani että mitä hammaslääkärissä tekivät ja vanhempani kertoivat että nehän on tehnyt juurihoidon siinä samalla hetkellä. Lääkäri siis suorastaan huijasi minua sen juurihoidon suhteen. En valita ollenkaan koska minusta se oli oikein ovela veto, rauhoitti niin maan perhanasti kuulla että jotain mistä kaikki kauhutarinat tulee ohitettiin niukasti. Luultavasti jos olisi kertonut että tehdään juurihoito olisi iskenyt paniikki ja kivun lumevaikutus. Tosiaan, kohta vuoden verran ollut fisteli tuolla ylähampaalla mutta se turpoaa aina vain jotain tiettyä syödessä/juodessa ja rauhoittuu harjaamisen jälkeen eli turhia mitään kun ei tuo kipeäkään ole vielä mennä hoidattamaan koska näissä tapauksissa kipu tulee vasta hoidon jälkeen.

    • jj

      Puoskareiden luvattu maa... Hiukan sivistyneimmissä maissa on rohjettu tutkia juurihoitojen onnistumisia=n.92% vaatii viimeistään kahden vuoden sisällä lisää rahanmenoa tai suositellumpana, hampaan poiston.
      Niin, missäpä muualla kuin suolessa=suomessa porataan mekaanisesti vielä hampaita. 1980-luvun alusta on ollut muualla käytössä kemiallinen "työstömenetelmä", joka puree vain siihen mihin tarvii, ei vahingoita ehjää hammasluuta.
      Mutta, kiirekö meillä olisi muun universumin tahtiin ehtiä, meillähän on PLANDENTILLÄ esivallan turvaama 100% monopoli muinais-ugrilaiselle hammas"hoito" laitteille.
      Kaikki hyvin siis, missä muualla maksat vaikkapa 200e ja saat pelkkää paskaa ilman pienintäkään takuuta???

    • Klinikka 32

      http://www.klinikka32.fi/juurihoito/

      Juurihoitoa tarvitaan hampaan hermon ja hampaan juuren kärjen tulehdukseen hoitamiseen. Juurihoidon hinta riippuu tulehduksen luonteesta ja siitä, hoidetaanko yksi-, kaksi- tai kolmikanavaista hammasta. Juurihoidon kokonaishinnat alkavat yksikanavaisessa hampaissa 125 eurosta, kaksikanavaisissa hampaissa 141 eurosta ja kolmikanavaisissa hampaissa 160 eurosta. Kokonaishintaan sisältyy röntgenkuva, hampaan juurikanavan avaaminen ja sulkeminen.

      KELA korvaa 50% niin Virossa kuin Suomessa tehdystä paikkaushoidosta.

    • jkrejkhje

      mul on hampaan sivus reikä ....siel sisäl o jotai punasta vähä niinku verta mut ei kuitenkaan onko se mätää??? hammas alkaa menee kiipeemmäks koko aja..osaisko joku sanoo et onko hammas tulehtunu et pitäskö täs mennä sitte toho juurihoitoon?

    • Kuntoon hoidettu

      Minulla tehtiin poskihampaaseen (kolmekanavainen) juurihoito nelisen vuotta sitten. Oli aivan JÄRKYTTÄVÄN kipeä ennen hoitoa. Ikinä ei ole niin särkenyt. :O
      Yksityisellä hoidettiin ja maksoi aikalailla, mutta todella taitavasti tehty. Koko hoitojakson (olisiko ollut 4 kertaa) aikana ei valehtelematta sattunut kertaakaan. Edes se juurikanavien rassailu ja porailu (tai miksikä sitä nyt kutsuisikaan) ei tuntunut yhtään, oli vaan taivaallista kun tulehduksen aiheuttama kipu katosi.
      En tiedä onko puudutusaineissa vai puuduttajissa (luultavasti sekä-että) eroja, kun usein kuulee, että juurihoito on sattunut todella paljon. Itsekin pelkäsin kipua, mutta näköjään hammaslääkäreissä on aikalailla eroja.
      Jälkikäteen ei ole ollut ongelmia, vaikka olen kova narskuttelija, eli rasituksessa hammas valitettavasti on.

      Jos jatkossa pitää joskus tehdä sama uudelleen, niin kyllä saman yksityisen puoleen käännyn.

    • dreamangel94

      Olen täyttämässä jo seuraavassa kuussa 18 ja juurihoitoja h.lääkärin mukaan muutamiinkin hampaisiin täytyy tehdä. Köyhänä opiskelijana mietinkin budjettia koko hommassa, että läskiksi varmaankin menee, kun edes ensimmäisen hampaan saa kokonaan hoidettua. En ole uskaltanut mennä aikaisemmin hammaslääkäri kammon takia, vaikka olisi pitänyt. Kipuni meinaan on jo kestänyt kahdessa hampaassa n. 4kk ajan. Jos se todella maksaa muutamiakin kymppejä olen pulassa, koska vanhempani eivät turvaa/ takaa hyvinvointiani joten rahallista apua ei sieltäkään heru. Opintotukeni on kuussa 180e...Sillä elän juuri ja juuri asuntolaelämää kaiken suurinpiirtein ruokaa ostellen. Olisin kiitollinen jos joku siis tietää miten asia menee jos hoidot on aloitettu alle 18v mutta ulottuu täysi-ikäisyyden puolelle.

      • sosiaalitantta

        pyydä kustannusarvio hamamshoitolasta sossua varten ja käy sossussa anomassa, että maksavat hammashoidon.


      • sosiaalitantta kirjoitti:

        pyydä kustannusarvio hamamshoitolasta sossua varten ja käy sossussa anomassa, että maksavat hammashoidon.

        Ja sen teen, kiitos noin nopeasta vastauksesta. Itse en ole sossujen kanssa tekemisisssä ollut, niin en tiennyt mihin asioihin siellä puututaan perheasioiden lisäksi.


    • juurihoito<3

      Itsellä on tehty kahteen hampaaseen juurihoito. Olen 15 vuotias. Ekalla kerralla kivut ennen hammaslääkäriin menoa olivat aivan järkyttävät ja kivun sietämiseksi minulla piti olla koko ajan kylmää vettä suussa, muuten ei yksinkertasesti vaan kestänyt. Syödä ei todellakaan voinut, ei kylmää eikä kuumaa. Kolme päivää sinnittelin kipulääkkeitten ja veden voimalla ja maanantaina heti aamusta pääsin lääkäriin. Sain puudutuksen ja homma oli kuin normaali paikkaaminen, en tuntenut yhtään mitään ja makoilin vaan hyvillä mielin pari tuntia siinä tuolissa.

      Toisella kertaa, noin vuosi edellisen jälkeen, joku kuukausi sitten huomasin melkeen heti, mikä oli vialla, kun toista hammasta alkoi särkeä. Menin sitten heti lääkäriin ja sain oman hammaslääkärini sijasta happaman näköisen miehen hammastani hoitamaan. Hän oletti että hampaani ei enää tunne mitään kun on mennyt kuolioon tms, ja sanoi ettei puudutusta tarvita. Ja voi kuinka väärässä hän olikaan. Se kipu, oli jotain niin hirveää, etten osaa sitä edes kuvailla. Jokanen neula joka kanaviin tungettiin sai lähestulkoon huutamaan, vaikka siinä olikin yhtäsun toista laitetta suussa. Tuntui järkyttävää painetta ja kipua. Itkin koko hoidon ajan enkä meinannut saada henkeä itkultani, mutta lääkäri sanaakaan sanomatta jatkoi hoidon loppuun asti. Hoitaja pyyhki välillä kyyneleitäni yms. Kipu oli hirveintä mitä ikinä olen tuntenut ja kokenut, mutta kyllä siitä selvittiin. Mutta tämän lääkärin luokse en enää mennyt, enkä tule ikinä menemään.
      Sain traumat, ja kiitos niiden seuraavalla ker, kun uskaltauduin menemään taas h-lääkäriin (puolen vuoden päästä, vaikka juurihoito oli siinä viel kesken), itkin tunnin putkeen vaikka minua ei edes sattunut, mutta kyyneleet vaan alkoivat valua kun ajattelin viime kertaa. En todellakaan ole mikään pienestä kivusta välittävä, mutta se oli sellaista mitä en usko kenenkään voivan ihan pokerinaamalla kestää. Että semmosta!

      • shg

        Ihan ilman mitään piruiluja suosittelen hampaiden ja hammasvälien huolellista puhdistusta sekä napostelun vähentämistä. Jos 15-vuotiaalle on tehty jo kaksi juurihoitoa, niin se ei ole hampaiden tulevaisuuden kannalta kovin hyvä juttu.


    • juurihoidosta

      Moi!

      Mulla on käynnissä etuhampaan juurihoito. Onnistuin mestarillisesti halkasemaan 3 hammasta, jolloin yksi piti hoitaa. Eka kerta sattuu, mutta jos vaan osaa teatteria vetää sen verran, että lääkäri iskee kunnon puudutukset päälle niin kipu ei ole ongelma. Aluksi vihloo pirusti, mutta jossain välissä mulle heitettiin puudutus suoraan juurikanavaan. Sen jälkeen ei tuntunu missään!
      Pahinta koko hoidossa on se instrumenttien kirjo yhtäaikaa suussa, ei niinkään kipu. Toki voi olla että etuhammas on vähemmän kivulias hoidettava kuin poskihammas.
      Rohkeasti vaan juurihoitoon. Ei se loppujen lopuksi niin hirveää ole!

    • Tyttönnnnenn

      Äääää täälläkin on melkonen stressi päällä! Oli tossa hammas joka n. kuukauden verran välillä enemmän ja välillä vähemmän vihoitteli. Maanantaina sit varasin hammaslääkäriajan ja sain sen heti seuraavalle päivälle.. Asiantunteva paikka (Tilkan Hammasklinikka), johon pääsin siis kuitenkin kunnallisen hammashoidon kautta, vaikka on siis ymmärtääkseni yksityinen hammasklinikka? Noooh, ei mennyt montaa hetkeä kun totesivat, että on iso ja syvä reikä, ottivat siis röntgenin ja sillain.. Noooh, nyt siinä sit on lääkepaikka ja parin viikon päästä jatketaan.. 99% todennäköisyydellä kuulemma joudutaan tekemään juurihoito ja kauhistuttaa.. Enemmän kylläkin kauhistuttaa se mitä hammaslääkäri sanoi, että mahdollista on, että reikä on niin syvä, ettei siinä mitkään paikat pysy ja silloin koko hammas joudutaan poistamaan. :/ Oon 22v niin kyllä tuntuu, että maailma siihen kaatuu, jos hammas poistettaisiin.. On onneksi poskihammas, etteihän se muille näkyisi, mut varmasti vaikuttaisi syömiseen ja sillain. :z Tottakai kuitenkin yritetään hammas pelastaa, toivotaan parasta!!

      • sipulipeippo

        Tyttönen! Itsekin pian 23 ja toinen poskihammas lähtee jo poistoon. Aina on mahdollista muihin hoitoihin esim. posliinihampaisiin ym - ja kyllä se ruokailu onnistuu =) !


    • Avaa vaan sen suunsa

      Miksi ihmeessä valitatte täällä että kun ette ole saanut puudutusta. Itse kun menen hammasläääkäriin (Kun menin esim juurihoitoon 3kk sitten) sanon ennen kun kukaan alkaa edes ronkkimaan yhtään mitään että vähän huonosti on aina noi puudutteet vaikuttanu joten laitakko tupla laakin sitä puudutetta. Aina on toiminut...

    • sipulipeippo

      Itselläni yhtä hammasta hoidettiin noin vuoden verran juurihoitona. Loppujen lopuksi kävi niin että koko hampaaseen tuli hiusmurtuma ja se murtui jonka jälkeen se poistettiin. Juurihoidossa yleensä siellä ikenissä tai muissa on tulehdus (kysta tmv) voi mennä kauankin ennenkuin paranee.....


      Hampaastahan ei ole loppujenlopuksi kuin seinät ja keskeltä täysin paikattu väliaikasella - toivottavasti hampaasi säilyy. Poskihampaat ovat yleensä sellaiset jotka joudutaan poistamaan ensimmäiseksi.

      • sipulipeippo

        palaten edelliseen viestiin - minua ei ole puudutettu ensimmäisen kerran jälkeen kertaakaan, juurihoidetun hampaanhan ei pitäisi tuntea mitään koska hermot ovat rassattu pois


    • kaksijuurinen

      jaksanut näitä kaikkia lukea... mut

      josko joku pystyisi sanomaan et mites ku ei olis tulehdusta noissa hampaissa ja juuretkin ovat vain kaksi juurisia koska melkein kaikki nelijuuri hampaat lähteneet :)
      (missä oli tulehdusta)

      niin mitenkä monta kerta noihin menis duunata juuret pois ja näteiks? :)

    • knud

      Eilen Hartmannin päivystyksessä tehtiin alatakahampaalle juurihoito, koska särki ja aristi helvetisti. Vaikka minulta leikattu kaikki viisaudenhampaat, niin tää oli
      ylivetohelvettiä.

    • Kauhusta jäykkänä!

      Toista kuukautta hammasta on särkenyt ja kolmasti olen sen vuoksi käynyt samalla yksityisellä ja ensin se otti vanhan paikan pois ja paikkasi vaikka röntgenkuvassa ei näkynyt vikaa ja sitten se hioi hammasta niin että ei osunut alahampaisiin ja kolmannella kerralla vielä lisää ja sanoi että varmaan narskuttelen jos muka vielä on kipeä. Mutta en ymmärrä miten edes voisin narskutella kun hammas ei kestä edes kielellä koskemista puremisesta puhumattakaan vaan särkee!!!

      No varasin taas ajan uudestaan kun ei pystynyt enää kertakaikkiaan olemaan sen hampaan kanssa ja tänään sitten aloitettiin juurihoito poskihampaaseen ja kun se avasi se sanoi että juu onhan täällä jo jokin kuolio alkanut että kyllä pitää juurihoitaa.

      Se puudutti kaksi piikkiä mutta kipu oli silti hetkittäin aivan helvetillinen ja kn sätkin ja ulvoin lekuri vaan totesi että ei näihin puudutus aina auta, ei voi mitään.

      Nyt kun olen täällä lukenut tulee mieleen että se on sitten jo tulehtunut niin että puudutus ei auta ja että se on sen lääkärin syy kun ei uskonut jo heti alkuun että hammasta särkee vaan että muka vaan narskuttelen eikä voinut aloittaa hoitoa heti ajoissa.

      Nyt en tiedä mitä teen, kun sinne pitäisi mennä vielä uudestaankin enkä tahdo mokomalle joka ei osaa puuduttaakaan kunnolla eikä usko asiakasta.

      Sitten se sanoi että jos nyt tämän operaation jälkeen alkaa turvotella pitää soittaa niin laitetaan antibioottikuuri. Kysyin että enkö voi saada sitä reseptiä jo varoiksi, kun viikonloppukin tulossa, mutta se sanoi että ei voi kun niitä väärinkäytetään, että eivät antibiootit auta kipuun. Minä että aha, että se turvotteleva eli tulehtunut hammas sitten ei ole kipeä vai ja se että tietysti voi olla.

      Se pitää ihan torvena asiakasta, kai nyt jokainen normi aikuinen tietää nykyään että antibiootit ovat tulehdukseen ja burana kipuun. Ja jos joku ei tiedä, voisihan lekuri kertoa sille eikä käyttäytyä alentuvasti.

      Voiko yksityistä hammaslääkäriä vaihtaa näin kesken hoidon? Haluan sellaiselle joka on hellä, osaa puuduttaa ja kuuntelee ja uskoo potilasta ja pitää normaalijärkisenä?

    • dslkjfösf

      Voi vaihtaa, sähän laskun maksat. Sinuna vaihtaisin jos et ole tyytyväinen nykyiseen. Kyllä se uusikin lekuri näkee mitä on jo tehty. Hammaslääkärit on tosi huonoja määräämään särky ym. lääkkeitä. Multakin poistettiin hammas, käski ostaa apteekista panadolia, vaikka lääkärin määrämänä sitä olisi saanut huomattavasti halvemmalla. Eihän se auttanut, vaan jouduin soittamaan päivystävältä panacodia, koska en voi käyttää ibuprofeiinia ollenkaan.

    • pelkopotilas

      Aikamoisia kokemuksia kaikilla juurihoidoista!

      Pelkään itse hammaslääkäriä kuollakseni, mutta yksi poskihampaista oli niin pahasti reikiintynyt sekä lohjennut että oli pakko varata aika.

      Varasin ajan yksityiselle hammaslääkärille, joka on erikoistunut nimenomaan pelkopotilaiden hoitoon. Ekalla kerralla tehtiin vain tarkistus ja hoitosuunnitelma.
      Tänään oli vuorossa paljon peloteltu juurihoito. Olin varautunut hirveisiin kipuihin ja tunnin makoiluun pedillä. Koko hela hoito kesti 20 min eikä tuntunut miltään! (Mahdollisia kipuja hellitti tietysti kunnon puudusaineet) Tai siis inhottavaahan se on kun joku sörkkii kaikenmaailman vermeillä suuhun, mutta kipua eikä mtn vihlontaa tuntunut lainkaan. Ja tosiaan tällä yhdellä kertaa juurikanavat avattiin, laitettiin lääkkeet sekä juurikanavat täytettiin ja laitettiin väliaikainen paikka. Tämän lisäksi hampaan kohdalta ikeniä jouduttin jollain tavalla operoimaan ja sekään ei tuntunut miltään. Eikä vielä ainakaan toistaiseksi ole mtn kipuja ollut. Vähän hassulta tietty tuntuu, kun yksi hammas melkee kokonaan porattu veke.

      Ensi kerralla rakennetaan sitten uusi hammas tilalle, kun vanhasta jäi vain juuret jäljelle :)

      Jos joku kaipaa vinkkejä erinomaisesta hammaslääkäristä Helsingin seudulla, niin Näkin Hammas, Hämeentiellä on ehdottomasti paras paikka :)

    • Juurihoidettu

      Minulta murtui kulmahammas pois, jäi vain pieni tynkä. Oma hammaslääkäri lomalla, joten eka päivää ko. paikassa töissäoleva hammaslääkäri katsoi maanantaina parhaaksi, että aloitetaan juurihoito ja laiitetaan siihen jo keskiviikkona ruuveilla uusi hammas. Kuulosti hyvältä. Puudutettiin ja oli kaksi juurikanavaa, molemmat niin pieniä, että lääkäri joutui suurentamaan niitä tunnin ajan, että saisi sitten keskiviikkona ne ruuvit sinne sopimaan ja uuden hampaan. Tuntui että pää suurenee koko ajan kun se rassasi niitä kanavia isommiksi. Kun toimenpide oli melkein ohi, alkoi kipu säteilemään silmään ja otsaan. Lääkäri käski ottamaan särkylääkettä. Tiistaiaamuna koko oikea puoli naamaa oli turvoksissa ja keskiviikkoaamuna samoin. Ajanvarauksessa olivat tosi huolissaan tilanteesta ja saivat minulle heti ajan toiselle lääkärille. Juurihoidettu hammas oli tulehtunut, märkää tuli ja se avattiin. Kysyivät mitä tehdään ja kertoivat mitä kaikkea tuo tulehdus olisi voinut minulle aiheuttaa eli mm. sydänlihashalvauksen, verimyrkytyksen ja jotain muutakin. Sanoin että ottakaa pois koko hammas. Niin lähti hammas. Antibioottikuuri ja penisiliinikuuri 8 pv sekä kipulääkettä. Nyt on perjantai ja naama turvoksissa, olo ihan pöhnäinen, vatsa kuralla. Nyt pitää sitten odottaa, mihin suuntaan tää kääntyy eli jos tulee kuumetta niin on heti mentävä lääkäriin koska silloin ei ole enää kysymys tuosta hampaasta vaan suuremmista jutuista. Katsotaan, sanoi hammaslääkäri ;)

    • Root Canal

      Minulla oli yläposkessa kulmahampaassa paikan alla reikä. Hammaslääkäri totesi, että hampaaseen tulee aloittaa juurihoito röngtenkuvien jälkeen. Lääkepaikka ja uusi aika tulevaisuuteen. Hammas kuitenkin ärtyi ja särkypäivystyksen kautta uudelle lääkärille. Lääkäri totesi, että aloitetaan nyt se juurihoito. Operaatio itsessään ei tuntunut juuri lainkaan.
      Operaation jälkeen lääkäri määräsi penisiliinikuurin.
      Illalla puudutusaineen lakattua vaikuttamasta se helvetti vasta alkoi, älytön särky ja vihlonta. Sanoinkuvaamaton kipu. Burana 600mg ja Panadol 1g lievitti hetkeksi, mutta seuraavana aamuna ja päivänä kipu paheni entisestään ja nassu turposi. Tässä vaiheessa ei buranastakaan ollut enää mitään apua. Hyvin valvotun yön jälkeen pääsin hammaslääkäriin toisena päivänä operaatiosta. Uudet röngtenkuvat ja uudelleen juurikanavien avaus, ilmeisesti syvemmälle tällä kertaa. Mahtavaa oli olla ne neulat hampaassa röngtenkuvan ajan. Enivei, paras kohta oli lääkärin puhkaisema reikä ikeneen lopuksi, Tsiisus että se oli infernaalinen kokemus.
      Hieman märkää tuli kuulemma ikenestä, muttei mitään vakavaa.
      illalla kova särky, mutta aamuun mennessä miltei tyystin hävinnyt.
      Juurihoitokin voi epäonnistua näköjään. Kipu operaation jälkeen on normaalia, turvotus ei.
      Hoitakaa hampaanne.

      • vierailija 1000

        ikeneen hampaan juuren kohdalle tulee vähän väliä mätäpatti, olen sen sit aina neulalla puhkaissut ja mätää on tullut tosi paljon mutta on kipu aina helpottanut aina siihen asti kun se patti tulee uudestaan ja taas sama juttu että puhkaisen sen, onkohan tuo mädän muodostuminen ikeneen vaarallista ?


    • arietes1

      Itellä alkoi hampaan tulehtuminen epämääräisinä oireina ja meni viis viikkoa ennen kuin kipu keskittyi yhteen hampaaseen ja juurihoito aloitettiin. Koputeltiin kaikki hampaat läpi ja pieni alkava tulehdus oli alhaalla viimeisessä hampaassa. Ekan lääkepaikan jälkeen paine palasi, kävin uudestaan ja nyt kipu on kadonnut kokonaan. En edes muista koska olen saanut olla päivää pitemmän ajan syömättä särkylääkkeitä viime aikoina.

      Itse juurihoito ei sattunut ollenkaan, mulla on aivan ihana hammaslääkäri yksityisellä ja puudutetta on aina laitettu reilusti eikä koskaan ole mikään toimenpide sattunut. Ennen ko. Hammaslääkärin löytymistä pelkäsin kaikkia hammaslääkärin toimenpiteitä koska aikoinaan kävin yksityisellä joka poras kaksi reikää kuntoon ilman puuduteaineita, se jätti vähän ilkeitä kipu muistijälkiä :) edelleen alan tärisemään kun kuulen poran äänen. Auttaa kun on hyvä ja tuttu hammaslääkäri ja hoitaja jotka tietää miten kaikki sujuu helpoiten. Itse en mieluummin toimenpiteen aikana halua kuulla mitä sielä suussa tapahtuu vaan keskityn mieluiten hengittämiseen ja pitämään itseni rauhallisena :)

      Mut juu, nyt ois viel juurten täyttö ja kruunun rakennus edessä ja sit leikataan viisaudenhammas irti koska se oli paikkaa etsiessään päässyt heilumaan tuota poskihammasta vasten ja sit tulehduttanut sen. Hintaa koko tälle projektille tulee suunnilleen 700 euroa ja siitä sit 40% pois kelalta saataviin.

      Oma hammaslääkärini sanoi et noiden hoitojen aikana ja välissä se kipu ei välttämämättä katoa, mutta että kivun pitäisi olla erililaista verrattuna tulehdus/paine kipuun. Sitä paineen tunnetta ei ainakaa levätessä sais tulla enää, jos tulee niin tulehdus on vielä siellä tai hermoja on vielä hampaassa elossa. Ikeniä kuulemma saattaa särkeä kuukausikin ja puuduteaineen määrästä riippuen voi leukaakin särkeä jopa viikkoja. Itse sain 600 mg ibumetiiniä kipuun ja v pen kuurin tulehdukseen. Särkylääkettä söin käynnin jälkeen neljäpäivää x 3 kertaa päivässä siihen yleissärkyyn mikä juurihoidosta tuli. Tolla 600lla ei aiempaan särkyyn ollu mitään vaikutusta, siis ennen juurihoitoa. Nyt on ollu viikko kivutonta väliä ja kolme päivän päästä ois seuraava aika. Hyvillä mielin meen hoitaan juurihoidon loppuun ja leikkautan visurini pois. Pelosta huolimatta oon sitä mieltä et mieluummin hoidatan nyt ku odotan et tulehtuu koko leukaluu yms.

      Tampereella asuville,suosittelen kovasti koskidenttiä, ihan ok hinnat ha todella hyvä palvelu ollut aina. Oon käynyt sielä viimeiset kolme vuotta ja ei voi ku suositella :)

    • pöh

      Täälläkään juurihoito ei sattunut laisinkaan. Menin säryn takia (suussa patti) akuuttiin päivystykseen, jossa hoito aloitettiin. Tämän jälkeen oli kaksi hoitokertaa, joissa puudutettiin ja toimenpide ei tuntunut miltään.

      Pahin asia koko hommassa oli ekalla kerralla saadut antiobiootit, jotka jouduin heittämään pois hieman ennen aikojaan, sillä ne saivat kroppani niin sekaisin, että en pystynyt syömään mitään.

      Kivuton juurihoito täällä.

      • Jvka

        Ei juurihoitoa tarvitse pelätä :)


      • Jvka
        Jvka kirjoitti:

        Ei juurihoitoa tarvitse pelätä :)

        Itse olen 30 mies ja otin ensimmäisen juurihoidon 4 vuotta sitten . Oikeastaan tajusin vasta 25 hampaiden arvon ja aloin pitämään niistä huolta. Onneksi hammasluuni osottautui hyväksi , mutta muutaman reijän sain kuitenkin . Ensimmäinen hammas kipeytyi siis 4 vuotta sitten , vastahakoisesti menin lekuriin kun kivut menivät koviksi . Hammas Porattiin auki joka sattui kovasti , hampaaseen laitettiin lääkepaikka ja kivut helpottivatkin sen ansiosta. Tyhmänä en kuitenkaan mennyt jatko hoitoon vaikka olisi pitänyt . Kuukauden kesti iloa ja sen jälkeen hammas kipeytyi jälleen pahasti. Ei muuta kuin lääkäriin jossa jälleen Porattiin tuskaisesti hammas auki ja juurihoito aloitettiin. Jo hampaan aukaisu toi minulle helpotuksen tunteen kun paine hävisi hampaasta ja kaikki paska valui ulos. Ei se neulalla sörkkiminen herkkua ollut mutta tiedän asioita jotka sattuvat enemmänkin . Toinen hoitokerta oli minulle pahin koska silloin antibiottia laitettiin suoraan juurikanaviin. Kipua kesti n 2 päivää jonka jälkeen 3, 4,5 kerta olivat helppoja ja kivuttomia. Hammas on edelleen minulla eikä sen kanssa ole tullut ongelmia . Alkuviikosta tunsin yläposkihampaassa vihlontaa ja hammas oli kosketusarka. Tiesin heti mistä on kyse enkä epäröinyt mennä lääkäriin heti . Hoito aloitettiin välittömästi . Eihän se neulalla rassaus edelleenkään ollut herkkua mutta sen kestin helposti . Toinen kerta oli helppo ja vaikka antibiottia laitettiin hammas kipeytynyt pahasti. Kiitin itseäni siitä että uskalsin mennä ajoissa hammaslääkäriin ja hoito saatiin käyntiin heti. Aionkin tästä lähtien käydä hammastarkastuksessa joka vuosi ja olen kyllä oppinut pitämään huolta hampaistani jokapäivä. Itse kärsin kamalasta hammaslääkäripelosta mutta uskokaa , hammaslääkärikäynteihin tottuu. Minulla on myös mielettömän heikko kipukynnys, mutta jos minä kestän juurihoidon pikku juilinnan niin kestää kuka tahansa muukin . Menkää ajoissa sinne lääkäriin koska silloin hoidot ovat aina helpompia. Tsemppiä kaikille joita juurihoito odottaa, kyllä te sen kestätte :)


    • Sari vaan

      Koinpa tässä alkuviikosta elämäni ensimmäisen juurihoidon, vanhan paikan alle oli tullut niin syvä reikä, että juurihoito oli tehtävä. Ensimmäisellä kerralla ei tehty juuri muuta kuin otettiin vanha paikka pois, porattiin ja laitettiin lääkepaikka. Puudute ei tehonnut ja vihloi ihan kivasti. Nyt toisella kerralla avattiin juurikanavat ILMAN PUUDUTUSTA VAIKKA SITÄ PYYSIN...EN SITÄ SAANUT. Järkyttävää tuskaa ja kun minulle on sanottu ettei se tunnu miltään...Jos olisin tiennyt että normaali puudutus pitää laittaa kun on viel'ä eläviä hermoja juurikanavassa niin en ois kyllä suostunut helvetilliseen rääkkiin, se oli just sitä...suoraan vaan alettiin ronkkimaan juurikanava puudutusta eläviin hermoihin eikä mitään hyötyä, yhden kanavan sai puhdistettua ja ei muuta kun lääkepaikka päälle kun ei siltä tuskalta enempää voinut. Kahden kuukauden päähän uusi aika ja en muuten siihen jakkaraan istu jollei puudutusta laiteta riittävästi, en ymmärrä mitä pihtailee tämä lääkäri kun asiakshan se ne toimenpiteet maksaa ja tänä päivänä hampaiden hoidon tulisi olla kivutonta...tästä keskustelin hammashoitajana työskentelevän sisarenikin kanssa...kyllä ketuttaa kun ajattelenkin!!

    • Ilman puudutusta?

      Siis ILMAN puudutusta juurihoito, hampaan hermon poisto? Onkohan tottakaan? Missä tällaisen luomuhoidon voi saada?

      • kiinnostaisi tietää

        Ihan hirveetä tommonen. Kuka ja missä pihtaa puudutuksesta -- ja minkä ihmeen takia? Sadistista turhaan tuottaa tuskaa potilaalleen kun kunnon puudutus auttaa asiaa paljon.


    • 13v juurihoitojapelkäävä

      Itelläni noin vuos sitten rupesi särkemään hampaaseen ja aattelin mennä hammaslääkäriin, siellä sit sanottiin et se pitää kuvata ja se kuvattiin ja sanottiin että on kyllä niin lähellä tuo juurihoito mutta silti laitto vaan jotai lääkettä ja semmosen purkannäkösen paikan ja sano että siellä on nyt lääkettä että tuu uuelleen jos sattuu, no nyt meen kymmeneltä hammaslääkäriin ja toivon että kipeelle hampaalle ei tehä juurihoitoo vaan laitetaan se lääkepaikka! Pelkään nimittäin ihan helvetisti juurihoitoa vaikka sitä ei oo itelle tehtykkään !!!

    • hammaslääkäripeikko

      Kivaa lukee näitä...Itelle on aiemmin tehty kaks kertaa juurihoito, eikä sattunut ollenkaan! Oli sinällänsä mukava kokemus, sillä lääkäri jutteli kokoajan ja kertoi, mitä teki. Häiritsi vaaan, että kyseli multa kysymyksiä samalla kun kaikki härpättimet oli suussa :DD Tämä siis kunnallisella puolella.

      Perjantaina lähdin särkypäivystykseen tällä uudella paikkakunnalla ja voi ....! Hyvin epäystävällistä meininkiä. MItään eivät sanoneet. (ojensin kättänikin jo tervehtiäkseni, mutta ilmeisesti turhan koppava, ettei viitsinyt kätellä...) Jossain vaiheesssa vingahdin, kun vihlas melko kovaa, niin se lääkäri vaan totes, että "ei voi sattuu, kun on kuollu hammas". No luuleeko ne, että mä huvikseen vingun?? Loppujen lopuks me kaikki potilaat ollaan niitä, joiden takia niilläkin on töitä. Sitäpaitsi, me se maksetaan, joten puudutusta vaa! Tai esilääkitsen/puudutan itseni seuraavan kerran ennenko meen...

      Joo, tänkertanen tapaus tosiaan se, että hammasta alko särkemään alkuviikosta sen verran paljon, ettei loppuvaiheessa enää särkylääkkeetkään (=Para-tabs 1g maksimiannoksella. Burana-caps 400mg maksimiannoksella, panacod) auttaneet. Sain sitten perjantaina itseni päivystykseen itkun ja kipujen saattelemana. Siellä ne vaan avas vanhan paikan ja päästi mädät ulos. Ja ne jätti sen hampaan auki, joten nyt siellä on semmonen monttu, jotta kaikki mädät pääsee rauhassa valuun ulos (kiitti hei, mun suuhun. Maistuu toosi hyvältä) Maanantaina on juurihoito aika.

      Kuulostaa muuten erittäin hyvältä, mutta heräsin tunti sitten siihen, kun särkee niin pirusti. Olen ilmeisesti puraissut hampaani yhteen unissani ja se reikä on vaan kasvanut tuolla hampaan takana. Ja acutaan en lähde, jollei poski turpoo mitenkään erikoisen paljoo, tai nouse kuume. Pääseekö muuten vieraalla paikkakunnalla hammaslääkäripäivystykseen?

      • Muamuija

        Vieraiden paikkakuntien päivystyksestä tiedä, kun ei omallakaan paikkakunnalla pääse. Koko Sote-kuntayhtymässä ei ole viikonloppuna päivystystä, lähin isossa kaupungissa yli 100 km päässä.


    • hhhhhhhhhhhhhhhh1

      tuntuu kauhealta

    • lol555

      lol

    • aku 70

      Minulla paikattiin poskihammas. Röngenkuvassa näkyy että hampaan juuressa, ikenestä vähän alaspäin on tumma alue. Pitäiskö sille tehdä jotakin?
      Hammaslääkäri ei siitä välittänyt, joten minäkin ajattelin, että ehkä sillä ei ole niin väliä. Jälkeenpäin aloin kuitenkin miettiä asiaa.

    • ensioitkonen

      koskeeko juurihoito ???

      • aku 70

        Mitä tarkoitat?


    • Roy Bean

      Juuri tänään sain elämäni ensimmäisen juurihoidon yläleuassa olevaan hampaaseen. Puudutettiin eikä sattunut yhtään!

    • turha pelko

      Tulin n. tunti sitten takahampaan juurihoidosta. Oli tosi ammattitaitoinen lääkäri.
      Puudutus-piikkikään ei tuntunut miltään. Simppeli homma !
      Nyt vain tässä oottelen puudutuksen loppuvan.
      Koskaan aikaisemmin ei minulle ole juurihoitoa tehty, ihmettelen
      kyllä juurihoidoista kertovia kauhu juttuja.

    • Ei sattunut!

      Oon 13 vuotias poika ja mä kävin 6 kuukautta sitten juurihoidossa. Mulla alko särkemään hammasta aivan hirveesti etten pystyny olemaan. Mä menin sit seuraavana päivänä hammaslääkäriin ja se totes että siihen on tehtävä juurihoito. Sitten se vaan puudutti sen hampaan ja teki sen juurihoidon eikä mua sattunu yhtään! Mutta mun hammas oli ihan vitun kipee seuraavat 4-5 päivää koska sinne laitettiin sitä lääkeainetta. Mut jos teille tehdään se juurihoito nii ottakaa ehdottomasti se puudutus ja pyytäkää että se hammaslääkäri puuduttais sen tosi hyvin. Ilman puudutusta se on ihan vitun kivulias menetelmä!

    • ess0

      mulla kasvaa takahammas alhaalla ja siitä ei oo lähtenyt eikä oo ollut hammast. nyt tilalle kasvaa lisää ja se sattuuuuuu..... mitä teen??

    • buibui

      juurihoito ei auta, poistoon vaan

    • prkl

      osaako joku sanoa että kauan kestää kun hammas on tulehtunut pienen halkeaman johdosta vaikkapa? minulla on tullut ala takahampaaseen ihan pieni halkeaman näköinen viiva ja hampaassa on jotain pieniä kipuja aina joskus, en ole jaksanut mennä päivystykseen koska ei ole kovempaa kipua ilmennyt.

    • esilääkitystä

      Minullakin juurihoito edessä ja pelottaa, saako esilääkettä kuinka helposti ??

    • bouboubou

      Kamala, mua pelottaa ku jouvun kolmen tai neljän hampaan takia juuri hoitoon ja mua kelottaa niin paljo et melkein itken kauheeta haluun nukutuksen! ... :D

      • pitkästä ilosta.....

        Ei kannata nauraa sillä huonolla onnella itket itse kuin pikkulapsi hammaslääkärin penkissä kun sulle tehdään juurihoitoa hampaaseen joka ei tulehduksen vuoksi puutunutkaan:D


    • Cava1

      Olen 26-vuotias ja minulla ei ole yli kymmeneen vuoteen ollut reikiä hampaissa ja kerran vuodessa käyn tarkastuksessa. Viikko sitten hammastani alkoi särkeä todella voimakkaasti ja ajan sain yksityiselle seuraavaksi aamuksi. Ajattelin, että nyt sitten se reikä on tullut ja eipä siinä sen kummempaa, paikataan reikä ja sillä selvä.

      Hammaslääkäri tarkasti hampaan ja ei nähnyt reikää eikä puhallettaessa ilmaa hampaaseen vihlonut yhtään. Kuva otettiin hampaasta ja siinäkään ei näkynyt mitään häikkää. Kyseinen hammas oli aiemmin paikattu ja lääkäri päätti porata paikan auki ja katsoa mitä sieltä paljastuu.

      Meinasin pyörtyä siihen paikkaan, kun hän sanoi reiän ulottuvan ytimeen asti ja tarvitaan juurihoitoa. Alkuperäinen reikä, joka oli paikattu joskus ala-asteella oli kuulemma alunperinkin ulottunut niin syvälle, että siihen olisi jo silloin täytynyt tehdä juurihoito.

      Lääkäri laittoi väliaikaisen paikan ja uusi aika seuraavalle aamulle. Voin kertoa, etten nukkunut sinä yönä hetkeäkään, osittain siksi että hammasta särki edelleen, mutta ennenkaikke sen kokonaisvaltaisen kauhun takia jonka tuleva juurihoito aiheutti.

      Minulta on aikoinaan paikattu reikiä ja kaikki viisaudenhampaatkin on leikattu pois ja olisin niin mielelläni vaihtanut juurihoidon noihin toimenpiteisiin..

      Aamulla hammaslääkärin penkille istuttuani suljin silmät ja keskityin hengittämiseen, koska minua heikotti ja oksetti pelosta. Kaksi puudutuspiikkiä ja sitten menoksi.

      Ja ei sattunut yhtään! Ei missään vaiheessa tuntunut yhtään vihlaisua tai muutakaan. Kyseinen hammas on ylhäällä vasemmalla, takimmainen hammas, joten siinä on useampi juurikanava. Ja yhdenkään niiden avaaminen ja laajentaminen ei sattunut ollenkaan!

      Miellyttävä kokemus ei kuitenkaan ollut, koska suussa oli niin paljon instrumentteja ja se jokin aine maistui järkyttävälle. Suun ammollaan pitäminen tunnin ajan alkoi loppua kohden tuntua vähintäänkin epämiellyttävältä, mutta mistään en valita, koska itse toimenpide ei tosiaan tuntunut ollenkaan.

      Kun lopulta sain nousta penkistä ylös, olin läpimärkä hiestä ja lihakseni tärisi jännittämisestä. (Perseeni ei koko toimenpiteen aikana osunut penkkiin, vaan jännitin itseni tikkusuoraksi) Hammaslääkäripelko on uuvuttavaa.. :/

      Lääke vaikuttaa hampaassa neljä viikkoa ja sen jälkeen kanavat täytetään ja paikka päälle.

      Tulen pelkäämään sitäkin toimenpidettä vaikka hammas onkin jo kuollut, mutta ainakin tiedän, että tulen selviämään siitä.

      Olen myös tyytyväinen, ettei juurihoitoa kyseiseen hampaaseen tehty silloin aikoinaan, voisin kuvitella että tekniikka on hieman kehittynyt 90-luvun lopusta ja ehkäpä toimenpide olisi silloin ollut kaikkea muuta kuin kivuton..

    • juu1

      osaako joku sanoa kauan siinä menee että ydin tulehtuu vaikkapa halkeaman johdosta??

      • Ydintulehdushoitaja

        Sitä on täysin mahdotonta sanoa.

        Osa halkeamista voi aiheuttaa hitaasti vuosikausien aikana hampaan kuolion, joka pysyy aluksi oireettomana, kunnes se jossain vaiheessa infektoituu. Joskus taas elävään hammasytimeen tulee halkeaman takia akuutti pulpiitti eli hammasydintulehdus, jolloin hammasta alkaa särkeä kovasti.

        Jos halkeama kulkee juurta pitkin ikenen/luurajan alla, se ylläpitää käytännössä hoitamattomissa olevaa infektiota, ja hampaan poisto on aiheellinen. Harvinaisempaa on (usein hampaaseen kohdistuneen iskun seurauksena syntyvä) ns. resorptio eli hammaskudoksen sulaminen, jota myös on hankalampi hoitaa.


      • juu2
        Ydintulehdushoitaja kirjoitti:

        Sitä on täysin mahdotonta sanoa.

        Osa halkeamista voi aiheuttaa hitaasti vuosikausien aikana hampaan kuolion, joka pysyy aluksi oireettomana, kunnes se jossain vaiheessa infektoituu. Joskus taas elävään hammasytimeen tulee halkeaman takia akuutti pulpiitti eli hammasydintulehdus, jolloin hammasta alkaa särkeä kovasti.

        Jos halkeama kulkee juurta pitkin ikenen/luurajan alla, se ylläpitää käytännössä hoitamattomissa olevaa infektiota, ja hampaan poisto on aiheellinen. Harvinaisempaa on (usein hampaaseen kohdistuneen iskun seurauksena syntyvä) ns. resorptio eli hammaskudoksen sulaminen, jota myös on hankalampi hoitaa.

        hmh alaposkihampaani molemmilta puolilta ovat outoja, joskus kun hampaita puree yhteen kovaa nii vähän saattaa sattua, sitten joskus jotain pikkuista "kipua" jommallakummalla puolella ja jos syöö jotain kylmää jommalle kummalle puolelle saattaa vihlasta kovaakin, yleensä kun juo vaikka kuumaa kahvia oikialle puolelle ei satu mutta tuntuu tosi ärsyttävältä, vähä niin kuin jomottais, sama vasemmalle puolelle joskus. oikealla puolella on molemmat poskihampaat joskus paikattu ja ne näyttävät ihan normaalilta vasemmalla puolella vuosi sitte paikattu poskihammas kuulemma syvä reikä mutta ei vaatinut mitään ihmeempiä toimenpiteitä ja takimmainen hammaskin näyttää normaalilta, mutta mikä nuita sitten risoo? olen alkanut epäilemään halkeamaa...


    • 338lm

      Minulle tehty yksi juurihoito joskus viisi vuotta sitten ja kolme vuotta sitten lääkäri uusi siihen paikan varmuuden vuoksi. Ei mitään oireita toimenpiteen jälkeen tai tänä päivänäkään.

      Nyt tehdään toinen juurihoito koska omaa hölmöyttä pidin liian pitkän välin ja yksi pieni reikä oli kuitenkin kaivautunut juureen asti, homma on vielä kesken mutta todella helposti mennyt eikä mitään oireita tai kipuja edes toimenpiteen aikana. Tietysti normaalia pientä vihlomista ja paineen tunnetta mutta ei voi kivuksi sanoa.


      Itselle se opetus tullut että jos hammaslääkäri sanoo että maksimi vuosi kun tulet uudelleen älä pidä kolmea vuotta väliä vaikka kuinka muuttaisit paikkakuntaa ja olisi miten kiire tahansa.

      Hampaat on myös todella yksilöitä sillä itse käytän sähköharjaa, hammaslankaa, syön purukumia kahvitauoilla ja en juo edes kolajuomia kuin satunnaisesti mutta silti tuntuu että aina joku pieni reikä joka paikattu ja kyllä siihen hammaslääkärikin sanoi että puhtaat hampaat sulla on ja ientulehdustakaan ei ole eli toisilla kestää hoitamatta ja toisilla vaan tulee ongelmia mutta niitä täytyy yrittää ehkäistä.

      Tiedän myös kokemuksesta että hammaslääkäreillä on eroa ja YKSITYISESTÄ minulla on kaikkein huonoin kokemus.

      • ye5uu7

        Kiva, että yleistät yhden kokemuksesi yksityiseltä koko helvetin yksityiseen hammashoitoon. Bravo. Mulle on tehty juurihoito, 10 vuoden oikomahoito, kolme leikkausta suussa, poistettu viisaudenhampaat (4) ja paikattu kymmeniä kertoja. Julkiselle en tosiaankaan aio enää mennä.


    • ljkvhg

      poistat hammas ja imolantti tilalle

    • 338lm

      Vuosien saatossa käynyt yli kymmenellä eri julkisensektorin hammaslääkärillä eikä YHDESTÄKÄÄN ole mitään pahaa sanottavaa.

      Yksi tulee mieleen jolle antaisin arvosanaksi vain yhdeksän ja siksi että hän oli niin varovainen, eli jatkuvasti kyseli sattuuko ja selitti hirveästi mitä tekee ettei tarvitse pelätä.

      Yksityisestä on kokemuksia neljästä eri lääkäristä ja kahdelle antaisin täyden kympin ( alan isot yrittäjät) yhdelle yhdeksikön ja yhdelle sitten viitosen.

      Syy miksi yhdelle noin huono arvosana johtuu siitä että älytön kiire, aina toimi yksin, noin puoli tuntia myöhässä aina, vääriä aikoja, väliaikaisia paikkoja ja taas väliaikaisija, jatkuvasti paikkojen irtoamista, yksi hammas juurihoitoon hänen takiaan (niin tämän sanoi suoraan toinen yksityinen ISON ketjun hammaslääkäri)

      Eli karkeasti sanottuna jos saat haluamasi ajan julkiselle miksi maksaa siitä että pääset yksityiselle?

      Palvelussa en usko että on suurta eroa koska poikkeuksia on meissä jokaisessa ja varmasti huonoja myös julkisella puolella.

      Lyhyesti se mitä hammaslääkärikin sanoi "hoida hampaita ja käy säännöllisesti tarkastuksessa nykyään on turha pelätä"

      • ikävää pelkoa

        silti ei aiheetonta silloin kun hoitotoimenpiteistä on jo tullut fobia omat hammaslääkärit olleet kaikki siistejä toimissaan pisteitä en lähde tilittämään


    • Huolestunut sonni

      Viime viikolla aloitettu juurihoito ja tänään viikon sisään neljäs kerta hammaslääkärissä. Ikeneen on jäänyt tuollainen kova patti, joka ei suostu lähtemään millään pois, vaikka sitä on yritetty puhkoa sun muuta. Märkää ei ole hampaasta eikä tuosta patista enää tullut, joten mikä ihme se mahtaa olla? Se on todella kova koko ajan ja kun sitä painaa niin tuntuu, hampaassa särkyä.Torstaina taas pitäisi mennä hammaslääkäriin.

      • hammasjuurihoito

        Torstaina olet oikeammissa ohjaimissa, luota huoletta.


    • aåkkrkkåe

      Toivottavasti. Hampaan poistamisella uhkailivat, jos ei patti rupea pienenemään. Olen kyllä lähes 100 prosenttisen varma, että ei tuo patti tuosta mihinkään lähde itsestään. Hampaan poisto taitaa olla ainut ratkaisu.

    • 1994

      Mä koin elämäni ensimmäisen juurihoidon tuossa vähän vajaa kymmenen tuntia sitten. Hammas aloitti aamulla oudon kipuilun joka äityi iltaa kohden ihan jäätäväksi säryksi. Mä lähden huomenna reissuun joten katsoin parhaaksi varata ajan yksityiselle hammaslääkärille.

      No lekurissa sitten otettiin röntgenit ja todettiin että juurihoidon paikka. Selvisi, että kun mulla paikattiin poskihammas tuossa reilu 10 vuotta sitten, jäi paikan alle märkää. Tämän johdosta mun hammas oli mennyt kuolioon ja sen verenkierto oli pysähtynyt mikä oireili mulla kipuna.

      Itse juurihoito oli kokemuksena ei mikään ihmeellinen. En pelkää hammaslääkäriä eikä hoito tuntunut paria nipistystä lukuunottamatta missään. Sain hampaaseen väliaikaisen paikan heti ja parin viikon päästä tilalle se oikea paikka.

      Otin illalla ennen nukkumaan menoa yhden Burana 600:sen. Pari tuntia sitten heräsin ihan mielettömään kipuun. Mua sattui niin paljon etten muuta voinut kuin itkeä ja valittaa. Otin vielä kaveriksi puolikkaan buranan ja nyt mulla tuntuu hoidetussa hampaassa ja leukaluu alueella sekä jomotusta että lievähköä kipua. Aamulla kaveriksi panacodia ja soitto lääkärille jos ei tunnu yhtään helpottavan. Onko muilla esiintynyt tällaisia kiputiloja tunteja hoidon jälkeen? Kauanko ovat kestäneet ja miten olette yrittäneet lievittää kipua?

    • Webdento

      Hampaan juurihoitoon päädytään usein siksi, että hampaan ydin on tulehtunut (pulpiitti) tai hampaan juuri on tulehtunut (apikaaliparodontiitti). Juurihoidossa hampaan ydin ja juuret puhdistetaan mekaanisesti ja desinfioidaan vahvoilla desinfiointiaineilla. Lopuksi ontoksi jääneet hampaan juuret täytetään juurentäyttöaineella.

      Juurihoidon aloittamisen jälkeen kipu helpottaa yleensä noin 2-3 vuorokauden kuluessa. Harvoissa tilanteissa kipu voi pitkittyä ja jäädä jopa krooniseksi.

      Lisätietoa, kuvituskuvia ja kuvia hampaan juuren tulehduksesta ja juurihoidosta löytyy mm. Webdenton sivuilta.
      http://fi.webdento.com/hampaan-juuren-tulehdus/
      http://fi.webdento.com/juurihoito-hampaan/

    • Mietiskelijä

      Olen 21. Minulla ei ole koskaan ollut reikiä, mutta tänä vuonna päätin ottaa ja varata ajan hammaslääkäriin tarkastusta varten. Viimeksi kävin vuonna 2008, kun ''raudat'' poistettiin. Kyllähän sieltä pari reikää löytyi...

      Lääkäri oli jo laittamassa paikkaa yhteen hampaaseen, mutta jäi tutkiskelemaan sitä. Sieltä löytyi lääkärin sanoin melko iso reikä ja hammaslääkäri laittoi siihen väliaikaisen paikan. Sanoi, että pidetään sitä paikkaa n.1½kk jonka jälkeen siihen tulee ihan perinteinen normaali paikka.

      Onko siis syytä huoleen, että olis jostain vakavammasta kyse? Hampaissani ei tosiaan ole ollut minkäänlaista kipua tai ongelmia.

    • huoletta-on

      On syytä huoleen.

    • Moikker

      Mulle tehtiin muutama vuosi sitten juurihoito puudutuksen kanssa ja parissa kohtaa vihlaisi aika ikävästi. Onneksi nämä vihlaisut eivät kestäneet kuin kolmisen sekuntia. Sitten hammas kuoletettiin , kaivettiin loput kakat pois, puhdistettiin ja täytettiin. Myöhemmin kävin ottamassa kruunun. Jälkeenpäin tuli vähän haamusärkyä mutta sitä kesti vain pari päivää. Eihän se mukavaa ollut mutta luulin tyyliin kuolevani sinne, vaikka todellisuudessa sen ei ollutkaan niin kamalaa.

      Kivasti muuten hoidot osuivat vapaa-ajalle, vain yhdellä kertaa vähän lyhyemmän prosessin käynti osui koulupäivän päälle. Sanoin kavereilleni että menen korjauttamaan paikan, en jostain syystä silloin kehdannut sanoa mikä asian laita oikeasti oli.

    • Yaroslav2

      Proovige käia Mikroravi hambakliinikus, neil nii juureravi kuid ka hambaravi on mikroskoobiga.
      Mikroravi Hambakliinik ( www.mikroravi.ee, [email protected], 6 669 669 ) , Tartu mnt.6-19a, Tallinnas, neil on pea tegevusala endodontia, ehk juureravi. Avatud isegi nädalavahetustel.

    • JuurenYLITÄYTTÖ1234

      Juuren YLITÄYTTÖ on vaarallisempaa kuin alitäyttö !! Eli kun instrumentti menee vahingossa juuresta läpi, ( vaikka käyttää apex mittaria ), voi aiheutua monenlaisia ongelmia. Juurenpääleikkauksella voi ehkä pelastaa tilenteen eli säilyttää hampaan. Siksi kannattaa mieluummin alitäyttää juuri kuin ylitäyttää, jolloin sitä juuren täyteainetta menee yli sinne juuren alueelle ulkopuolelle. Voi syntyä kipeä patti ikenelle, ja alue tulehtua. Tästä aiheesta ei näe puhuttavan. Tabu ?? !!

    • Jotkut täällä mainitsivat "kumiessun" eli kofferdam kumin. Joissain paikoissa sitä käytetään suojaamaan, ettei sylkeä ja muuta pääse hoidettavaan hampaaseen. Yleensä kandit tykkäävät tätä käyttää, hammashoitajana en ole tuohon törmännyt opiskelun jälkeen. Hampaassa voi olla sivukanavia, joita ei tahdo kunnolla erottaa röntgenkuvastakaan. Yksityisellä voi joskus käydä niin, ettei kaikkia kanavia täytetä. Joskus voi olla aiheellista syödä antibioottikuuri, jos kovin tulehtunut. Hoito aloitetaan kuurin jälkeen. Pahaan tulehdukseen eivät puudutukset auta. Jotkut lääkärit voivat yrittää vähemmällä puudutuksella, jotkut taas laittavat varmuuden vuoksi muutamia ambulleja.

    • Anonyymi

      Itellä kahdessa hampassa juurituledukset

    • Anonyymi

      Tosiyleisiä ovat ja eivät näy aina kuvissakaan kuinkahan paljon niitä onkaan jos kaikki hampaat kaikilla kuvattas tarkemmilla laitteilla.

    • Anonyymi

      Kyl toi kaikki voi jonkun verran sattua mut ei siihen kukaan kuole. Rohkeesti vaan hampaat kuntoon niin sit on kaikki taas hyvin. 🤘👍😎.

    • Anonyymi

      Minulla oli hiljan ensimmäistä kertaa juurihoito ja jännitin aika paljon. Pelkäsin jotenkin, että puudutuksesta huolimatta sattuisi, kun on kuullut ja lukenut niin paljon kauhutarinoita. Jännitys ja pelko oli onneksi täysin turhaa. Juurihoito sujui hyvin eikä ollut paikkausta kummempi operaatio näin potilaan näkökulmasta. Koko hoidon aikana ei ollut mitään epämukavia tuntemuksia, toki siinä on välillä aika paljon instrumenttejä suussa :D



      Hyvä idea omalta hammaslääkäriltäni oli tehdä pieni reikä kumisuojukseen, niin hengitys sujui helpommin. Itsellä joskus ajatuksellisesti hankalaa hengittää nenän kautta, kun suu on auki ja pieni happireikä kumisuojassa (lähellä suojan ulkoreunaa) auttoi siihen, että pystyi hengittämään ihan miten vaan satuin kullakin hetkellä hengittämään. Tänään sitten juurihoidon toinen vaihe.

      Haluan sanoa kaikille juurihoitoa pelkääville, että ei ollut paha operaatio ja te selviätte siitä hyvin! Pelon takia ei kannata jäättää tekemättä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe