Näkö ja kuulo

123

Miten muilla näkö ja kuulo, onko tutkittu.

Itse kävin uusimassa silmälasit - optikko kertoi ettei mitään erikoista näkynyt, silmäpaineet 11 molemmissa. Toisen silman näkökyky alentunut vähäsen.

Optikko kertoi minulle että alapaineen raja on 10, minulla nyt molemmissa silmissä 11 - suositteli käymään silmälääkärissä tarkastamassa asian - mutta mikä sairaus laskee silmäpainetta?

Lasit uusin koska vanhan ovat jo tosi vanhat ja raihnaiset. Näössä on noita sumentumia aina välillä, aamulla silmät heräävät myöhemmin - tarkkennusta tapahtuu välillä ja välillä kirjaimet ovat pehmeitä eikä niitä voi lukea.

Kuulo mietityttää myös - perheen mielestä pidän nykyisin telkkaria tosi kovalla. Itse kärsin siitä, että normaali telkkarissa ääni kuulostaa epäselvältä. Olohuoneessa on kotiteatterilaitteet ja siinä auttaa kun kaijuttimet ovat lähellä - ääni on selkeää ja kuulen sen paremmin.

En vielä ole käynyt näiden oireiden vuoksi lääkärissä - noita muitakin oireita kun on ollut riittämiin. Ja itse asissa kun olotila paranee - pääsee siltä äärettömästä pahastaolosta eteen päin, silloin vasta huomaa näitä muita ongelmia.

Mitens muilla - siis näkö ja kuulo, onko tutkittu ja mitä on löytynyt.

7

1428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homekorva

Näön tarkkuus muuttunut. Miedommat silmälasit.
      Mutt HOMEPAIKASSA ollessa sumentumia, Kirjaimet siis pehmeitä. Valonarat. Kohdistusvaikeuksia. Kaksoiskuvia.

Korvakäytävät kutis sietämättömästi. Korvakäytävään tullut helminauhamaista kasvustoa. Korvatulehduksia.
      KUULO mennyt.
      Kuulen puheen, mutta en saa sanoista selvää.

Katson esim kotimaisia elokuvia (dvd) tekstitystä käyttäen. En saa selvää.
      Kysyn koko ajan ,,, mitä sä sanoit.. ym

Korvakäytävät poksuu ja raksuu. Tinnitus oli jonkin aikaa tosi paha.
      Korvassa oli myös puuskutus.. Ei voinut nukkua, kun kuului sydämen lyöntien tahdissa puuh, puuh... Pidin korvatulppia nukkuessa.

Kuulo testattu viimeksi v.2003 silloin ok.

• tuhoavat

Professori Salkinoja-Salonen:

" Myrkyt voivat vaurioittaa esimerkiksi silmän rakennetta ja aiheuttaa harmaakaihin eli cataractan tai silmänpainetaudin eli glaukooman. Myrkyt tuhoavat myös kuulohermon soluja, jotka eivät enää vaurioiduttuaan uusiudu. Niinpä ikääntymisen aiheuttamaksi luultu rappeutuminen voikin siis johtua hometalojen myrkyistä. "

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html

• hilkkaliisa

Minun on pitänyt uusia silmälasit kahden vuoden välein. Näkö on muuttunut niin nopeasti. Silmänpaineet ovat olleet normaalit, vaikka hometalossa käynnin jälkeen tuntuu, että silmät "räjähtää" ja paineen tunne ja kipu kovaa. Tietenkin yritän välttää hometaloja!

Kortisonikuurin aikana kerran säikähdin kun TV uutisten jälkeen mennessäni tietokoneelle, en nähnytkään lukea tietokoneen tekstiä. Menin seuraavana päivänä silmälääkäriin ja hän totesi, että silmät on kuivat. Toinen silmälääkäri totesi myös silmissäni allergisen tulehduksen ja käytin kome kuukautta kortisonitippoja silmien tulehduksen vuoksi.

Kun olin työelämässä kuulontutkijana, niin tutkin itse kuuloni. Minulla oli 8000 Hz:n kohdalla 30 dB:n kuulonalenema. Se palautui aina kun olin ollut sairauslomalla ja astma tulehdukseni parani. Korvat tuntuivat tukkoisilta. Kun astmani alkoi pahentua niin tietenkin myös nenä oli tukossa. Kurkusta menee korvaan pieni tiehyt, tuba aberta. Sen tehtävänä on ilmastoida välikorva. Kun limakalvot turpoavat niin myös tuba aberta turpoaa. Se voi tuntua korvan "paukkumisena" ja kipuna. Kun välikorva ei ilmastoidu niin myös siellä alkaa kasvamaan bakteerit ja tärykalvo voi pullistua. Se tuottaa kovaa kipua ja korvakipu on pahin kipu mikä ihmiselle voi tulla. Jokainen isä tai äiti tietää kun lapsella tulee korvakipu.

Onneksi lapsillani ei ole ollut kovinkaan monia korvatulehduksia. Itsellänikään ei ole ollut korvatulehduksia. Korvakäytävät kutisivat työssä ollessani ja aina kun joudun homeiseen tilaan. Minulla ei ole ollut korvien tukkoisuutta eikä kipua enää. Kuuloni on hyvä.

Käy terveyskeskuksessa kuulontutkimuksessa. Kuulosi selviää siellä. Voit tietenkin mennä myös yksityisesti korvalääkäriin ja kuulontutkimukseen. Silmien, korvien ja kauhkojen limakalvot reagoivat yleensä yhtäaikaa ärsykkeille - meidän tapauksessamme homeille (kosteusvauriomikrobeille).

• Mammi

on jonkun verran lieventyneet kun olen ollut pois kosteusvauriotiloista. Kävin korvalääkärissä n. vuosi sitten ja hän totesi kuulon alenneen, kuten itsekin olin huomannut, ja sanoi sen johtuvan iästä. Kerroin hänelle, että kuulo huononee enemmän, kun nenä on enemmän tukossa ja kysyin voiko nenän tukkoisuus vaikuttaa kuuloon, mutta ei kuulema vaikuta. Itse kyllä olen sitä mieltä, että tietysti vaikuttaa, onhan tavallisen nuhankin aikana korvat ihan tukossa.
      Mulla on kuulon kans sama juttu; kuulen puheen , mutta en saa sanoista selvää(ärsyttävää!)
      Silmälääkäri totesi viime viikolla, että silmät on hyvässä kunnossa, ei harmaakaihia eikä rappeutumaa, mutta kylläkin kuivat silmät, niinkuin olin jo itsekin arvellut.

• Allu

Pitää paikkansa, home vaurioittaa molempia. Kurjaa, kun itse puhun lujaa, en kuule oman ääneni kovuutta ja muiden pitää sanoa, että kuulevat vähemmälläkin. Onneksi sentään vielä kuulen, mutta kovemmalla pitää televisionkin olla.
      Silmien näkökykyyn olen syönyt paljon kuivattua mustikkaa. Luulen sen auttavan, sillä ei ole tarvinnut uusia laseja pariin vuoteen ja vielä luen pientäkin tekstiä. Ei kun kesällä mustikoita kuivaamaan!

• Homeherkkä

Jostain syystä työpaikka-altistusaikani loppuvuosina minulla oli silloin tällöin hetkittäistä näönhämärtymisoireilua jonka aikana käyttelin rillien lisäksi suurennuslasia.
      Kävin työpaikka-altistuksen päätyttyä optikolla ja sain tosi vahvat rillit, eli näköni oli huonontunut tosi paljon.
      Kävi vain niin, että pärjään vieläkin, vaikka totaalialtistuksen päättymisestä on kulunut kuusi vuotta, noilla vanhoilla työpaikkarilleillä. Kun "ne uudet" pistää nenälle tuntuu kuin lattia iskeytyisi päin näköä ja huimaa.

No korviahan kutitti ja vaikkua vuosi työpaikka-altistusaikanani 24 tuntia vuorokaudessa, jota kutinaa hillitsin aina saatavilla olevalla tukkapinnillä öiseenkin aikaan.
      Yksi kutinaa hillitsevä kortisonikuuri riitti, koska kutina alkoi heti sen päättymisen jälkeen.
      Kuulossani ei ole ollut mitään ongelmia.

Ja suun aineenvaihdunta tehtaili 24 tuntia vuorokaudessa hammaskiveä, joka ritisi hammasvälejä tikuttaessa ja ikenet vuotelivat verta. Ja hammaslääkäri kertoili, että tämä kaikki johtuu tupakanpoltosta.
      Eipä vuotele enää ja hammaskiven tuotantokin päättyi.

Eli silmäni ja korvani eivät ole vaatineet minua hakeutumaan lääkärin vastaanotolle.
      Kortisonitippoja korviini sain kun vihdoin viimein työnantaja järjesti kaikille sisäilmasta oireileville mahdollisuuden työterveyslääkärin suorittamiin sisäilmasta aiheutuviin tutkimuksiin, JOTKA TUTKIMUKSET TÄYTTIVÄT HÖMPPÄKRITEERIT todella kirkkaasti; jopa ne ylittäen.

Pidä huolta itsestäsi 123:nen.

• itsekin

huomasin näön hämärtyvän. Oli todella vaikea katsella näyttöä. Lukemisesta ei tahtonut tulla mitään. Yleensä auttaa kun putsaan lasit. Huolestuin. Kaihi tulossa, viimeksi silmälääkäri sano. Enpä tiedä, kuulo on mennyt sellaseksi, ettei jaksa kuunnella. muut puhelee ja kuvittelee viestin tulleen perille... meni joo... ohi.

Lomaa pitänee ottaa, jospa lepo auttais. Näytteitä otettiin työpaikalta, ei hometta.. olispa niin, ettei olis oireitakaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      200
      5216
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      33
      2487
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      121
      2307
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      207
      1953
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      58
      1502
    6. Talousasiantuntija sanoo säästämisestä

" parin kuukauden tulo on sellainen, joka voi olla vaikka tilillä tai jossain korkorahastossa, eikä se ole tuottohakuine
      Sinkut
      268
      1309
    7. Lieksa tukee kuntoutumista reilusti

Lieksan sosiaalitoimi käynnistää uuden tukihankkeen – työttömille veneitä hyvinvoinnin edistämiseksi Lieksan sosiaalito
      Lieksa
      86
      1171
    8. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      79
      1019
    9. Nato on käytännössä kuollut!

Puolustusliitto Nato on toki natissut liitoksistaan ennenkin, mutta koskaan aiemmin sen vahvin maa Yhdysvallat ei ole uh
      NATO
      295
      977
    10. Nyt se on varmaa tieoa - kuntaliitos

Alavus ja Ähtäri liitetään Seinäjokeen. Näin on erään edustajan mukaan päätetty ja asia tulee julkiseksi ensi viikolla.
      Ähtäri
      41
      962
    Aihe