Sektumsempra?

l00ny

Mitä sektumsempra tarkoittaa?

16

1781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anime-Man

      just sieltä

    • Siitä tulee verenvuoto, niin minä muistan.

    • Winky

      muistaakseni.
      Ja se loitsu on Kalkaroksen keksimä(tai sitten ei), mutta pimeää taikuutta se joka tapauksessa on. :D

      • mie vaan...

        kysyjä tarkoitti mitä kieltä toi on.
        Mitä muuten avada kedavra on suomeksi ja mitä kieltä se on?


      • voldemort
        mie vaan... kirjoitti:

        kysyjä tarkoitti mitä kieltä toi on.
        Mitä muuten avada kedavra on suomeksi ja mitä kieltä se on?

        Avada Kedavra: Tappokirous (the Killing curse) – Vastakirousta ei ole. Kuuluu anteeksiantamattomiin kirouksiin, joiden käytöstä saa elinkautisen vankeusrangaistuksen Azkabanin vankilassa.
        Etymologia: aramean avada = minä tuhoan/tapan; kedavra = kun minä sanon; yhdiste avada kedavra = minä tuhoan kun sanon

        jotain kreikkaa kai se on.. :P kannattaa wikipediaan laittaa vaikka sektumsempra hakuun ja sit ottaa se linkki siitä ni näkyy kaikkien loitsujen tarkotukset ja kielelliset alkuperät ym ym.. :)


    • "sectus" on muoto latinan "seco"-sanasta, joka tarkoittaa "leikata" tjvs. "Sempra", latinan aina, ikuisesti.

      • <joq>

        secare=leikata
        seco=leikkaan
        sectus,secta,sectum=leikattu
        semper=aina

        Latinan sanakirjoissa on yleensä minä-muoto ensin:
        caco, cacare, cacavi, cacatum = kakata

        eli: kakkaan, kakata, olen kakannut, kakattu tjsp.


      • voldemort

        Sektumsempra (Sectumsempra): Verenvuoto, jonka suuruus riippuu sauvan liikkeestä.
        Etymologia: latinan sectus = leikattu; semper = aina

        loitsuista on kiva jutella! :P :D


      • <joq> kirjoitti:

        secare=leikata
        seco=leikkaan
        sectus,secta,sectum=leikattu
        semper=aina

        Latinan sanakirjoissa on yleensä minä-muoto ensin:
        caco, cacare, cacavi, cacatum = kakata

        eli: kakkaan, kakata, olen kakannut, kakattu tjsp.

        Kiitos tuosta esimerkkisanasta :DDDD

        Tarkoittaako sempra siis yhtään mitään? Tosiaan heitin vähän lonkalta "sinnepäin"-käännöksiä, kun en ole latinaa opiskellut. Ihan hyvä, että joka joka osaakin sitä kieltä korjaa :D


      • .......
        Pat_Bateman kirjoitti:

        Kiitos tuosta esimerkkisanasta :DDDD

        Tarkoittaako sempra siis yhtään mitään? Tosiaan heitin vähän lonkalta "sinnepäin"-käännöksiä, kun en ole latinaa opiskellut. Ihan hyvä, että joka joka osaakin sitä kieltä korjaa :D

        Sempra taitaa olla väännös latinan semper:istä.

        Italiaksi sempre, espanjaksi siempre (aina, ikuisesti).


    • jg,cu,jfhjh,

      sa,mpohdfnpodg´ hfsjgk ¨åx

    • Kertoo kaiken tästä

      "sectumsempra" tarkoittaa epilogiassa. haavoittuvainen ikuisesti.

    • jnv

      En tiedä oliko se loitsu Kalkaroksen keksimä, mutta sen tiedän, että se Kalkaros piti eniten siitä taiasta.

      • romildavane

        Loitsu oli Puoliverisen Prinssin eli siis toisin sanoen Kalkaroksen itsensä kehittelemä. Harry löysi loitsun Kalkaroksen vanhasta Taikajuomien valmistus edistyneille -kirjasta ja kokeili sitä uteliaisuudessaan Draco Malfoyhyn Murjottavan Myrtin vessassa. Harry ei siis tiennyt mitä loitsusta seuraa ja näin olle aiheutti Dracolle "ikuisia viiltoja" ja reissun sairaalasiipeen.


    • lueeeee

      Lue sivut 552-574 kirjasta Harry Potter ja puoliverinen prinssi niin sittenpähän tiedät.

      • Sectpsempra

        Sectosempra on tappokirous, ellei Kalkaros olisi tullut pelastamaan malflyta hän olisi kuollut jonkun ajan päästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe