Guacamolen maku

primrose_hill

Miltä maistuu quacamole-dippi? Osaisiko joku kuvailla? Muistuttaako jotain muuta syötävää?

8

2238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sorkkis

Sehän on avokadotahnaa, joten lähinnä se maistuu avokadolta. Muita guacamolesta erottuvia makuja ovat lime, korianteri, valkosipuli ja chili. Mielestäni todella hyvää ja raikasta viileänä.

• Xama

Olisko jollain toimivaan reseptiä tohon, koska aina kun itse olen tehnyt sitä niin puihin on mennyt.
        Santa Fessä (esim.), kun olen käynyt syömässä niin hyvää on, mutta miten vastaavan makuista saisi kotona tehtyä?? Kaupan Guacamole on kaameeta tököttiä.

• sorkkis
        Xama kirjoitti:

Olisko jollain toimivaan reseptiä tohon, koska aina kun itse olen tehnyt sitä niin puihin on mennyt.
        Santa Fessä (esim.), kun olen käynyt syömässä niin hyvää on, mutta miten vastaavan makuista saisi kotona tehtyä?? Kaupan Guacamole on kaameeta tököttiä.

Hyvää guacamolea saa Santa Maria-maustesarjan Guacamole Mix-jauhepussista. 2 kypsää avokadoa leikataan pieniksi kuutioiksi tai soseutetaan. Itse tykkään enemmän kun joukossa on paloja eikä kaikki ole ihan soosia. Maustepussi sekoitetaan joukkoon ja annetaan maustua ja viilentyä jääkaapissa n. puolen tunnin ajan. Jos haluat voimakkaampaa makua, voit ripotella joukkoon hiukan tabascoa ja/tai tuoreen limetin mehua.

• mesu
        sorkkis kirjoitti:

Hyvää guacamolea saa Santa Maria-maustesarjan Guacamole Mix-jauhepussista. 2 kypsää avokadoa leikataan pieniksi kuutioiksi tai soseutetaan. Itse tykkään enemmän kun joukossa on paloja eikä kaikki ole ihan soosia. Maustepussi sekoitetaan joukkoon ja annetaan maustua ja viilentyä jääkaapissa n. puolen tunnin ajan. Jos haluat voimakkaampaa makua, voit ripotella joukkoon hiukan tabascoa ja/tai tuoreen limetin mehua.

Avocadoa soseena
        Tuoretta sipulia kuutioina
        Sokeria
        Suolaa
        Limen mehua
        Salsa kastiketta

Sekoitetaan maun mukaan ja annetaan maustua pari tuntia.

• Asafoetida
        Xama kirjoitti:

- 2 kypsää avokadoa
        - 1 rkl sitruunamehua
        - 1 punasipuli, hyvin hienoksi leikattuna
        - 1-2 punaista 'pitkää' chiliä (serrano), siemenet poistettuna ja hyvin hienoksi leikattuna
        - 1 nippu korianteria, silputtuna
        - 1 tl suolaa
        - 1 kypsä tomaatti, siemenet ja muu pehmeä sisus poistettuna ja hyvin hienoksi leikattuna
        - ripaus mustapippuria

Soseuta avokado haarukalla ja sekoita joukkoon sitruunamehu (estää avokadoa mustumasta). Sitten sekoita joukkoon sipuli, chili, korianteri ja suola. Anna seisoa 15 min tai peitä kelmulla ja pane jääkaappiin odottamaan dippailua. Kiireinen, mutta suunnitelmallinen, henkilö on jäähdyttänyt avokadot (enintään työpäivän verran!)

Juuri ennen tarjoilua kaada tomaatti päälle ja ripsauta siihen mustapippuri.

Jos teet nachoja, sekoita tomaatti ja mustapippuri guacamoleen.

(Nachos: maissilastuja, guacamolea ja juustoraastetta mikrossa sen verran lämmitettynä, että juusto juuri sulaa.)

Avokadot saisivat mieluimmin olla sitä tummaa ja ryppyistä Hass-lajiketta; sileät vihreätkin menettelevät, mutta niille on muita, parempia käyttöjä.

Vahvistaakseni ystävyyttäni Kiril-nimellä kirjoittelevan alter egoni kanssa: maissi on ravinto-opillisesti kenties kehnoin viljakasvi. Herkullisuudestaan huolimatta, sitä

(Mitä mitä? Ei, Kiril, nyt on Asafoetida-persoonallisuuden vuoro! WHAM! BAM! BIFF!

No niin. Saat koneen taas sitten illala, Kiril, kunhan syöt kaikki perunat lautaseltasi. Ei, et saa smetanaa.)

pitäisi syödä vain silloin tällöin.

• AloittajaTuliTakaisin
        Asafoetida kirjoitti:

- 2 kypsää avokadoa
        - 1 rkl sitruunamehua
        - 1 punasipuli, hyvin hienoksi leikattuna
        - 1-2 punaista 'pitkää' chiliä (serrano), siemenet poistettuna ja hyvin hienoksi leikattuna
        - 1 nippu korianteria, silputtuna
        - 1 tl suolaa
        - 1 kypsä tomaatti, siemenet ja muu pehmeä sisus poistettuna ja hyvin hienoksi leikattuna
        - ripaus mustapippuria

Soseuta avokado haarukalla ja sekoita joukkoon sitruunamehu (estää avokadoa mustumasta). Sitten sekoita joukkoon sipuli, chili, korianteri ja suola. Anna seisoa 15 min tai peitä kelmulla ja pane jääkaappiin odottamaan dippailua. Kiireinen, mutta suunnitelmallinen, henkilö on jäähdyttänyt avokadot (enintään työpäivän verran!)

Juuri ennen tarjoilua kaada tomaatti päälle ja ripsauta siihen mustapippuri.

Jos teet nachoja, sekoita tomaatti ja mustapippuri guacamoleen.

(Nachos: maissilastuja, guacamolea ja juustoraastetta mikrossa sen verran lämmitettynä, että juusto juuri sulaa.)

Avokadot saisivat mieluimmin olla sitä tummaa ja ryppyistä Hass-lajiketta; sileät vihreätkin menettelevät, mutta niille on muita, parempia käyttöjä.

Vahvistaakseni ystävyyttäni Kiril-nimellä kirjoittelevan alter egoni kanssa: maissi on ravinto-opillisesti kenties kehnoin viljakasvi. Herkullisuudestaan huolimatta, sitä

(Mitä mitä? Ei, Kiril, nyt on Asafoetida-persoonallisuuden vuoro! WHAM! BAM! BIFF!

No niin. Saat koneen taas sitten illala, Kiril, kunhan syöt kaikki perunat lautaseltasi. Ei, et saa smetanaa.)

pitäisi syödä vain silloin tällöin.

Hmm, minulle ihan uutta.

Toisaalta, olen oppinut oman guacani tekemään eräässä etelä-amerikkalaisessa maassa, joka ei ole Meksiko (joka ei edes kuulu Etelä-Amerikkaan) ja näin tottunut hyvin pelkistettyyn, joskin herkulliseen, versioon. Kyseisessä maassa sangriaankin tulee vain punaviiniä, sitruunaa ja sokeria.

Suomalaiset neuvovat usein sekoittamaan mukaan ranskankermaa tai vastaavaa, mistähän sekin lienee peräisin?

Nykyisin teen guacamoleni oman makuni mukaan Hass -avokadoista, limemehusta, valkosipulista ja chilistä. Joskus livautan sipulia mukaan. Ja tottakai siis suolaa ja pippuria.

Maissista sellainen huomio vielä, että se on pirun hyvää, mutta pienikin määrä riittää. Grillattuna 1/3 tähkä riittää tyydyttämään himon ja salaatissa parikin lusikallista maistuu. Maissilastuista en niin välitä, ne eivät sula. Ennen luulin, että kyse oli avokadosta (kun sattuneesta syystä söin guacamolea ja nachoja usein yhdessä), mutta onnekseni vaivan aiheuttajia olivatkin pahvinmakuiset lastut eikä herkkuni avokado.

• Asafoetida
        AloittajaTuliTakaisin kirjoitti:

Hmm, minulle ihan uutta.

Toisaalta, olen oppinut oman guacani tekemään eräässä etelä-amerikkalaisessa maassa, joka ei ole Meksiko (joka ei edes kuulu Etelä-Amerikkaan) ja näin tottunut hyvin pelkistettyyn, joskin herkulliseen, versioon. Kyseisessä maassa sangriaankin tulee vain punaviiniä, sitruunaa ja sokeria.

Suomalaiset neuvovat usein sekoittamaan mukaan ranskankermaa tai vastaavaa, mistähän sekin lienee peräisin?

Nykyisin teen guacamoleni oman makuni mukaan Hass -avokadoista, limemehusta, valkosipulista ja chilistä. Joskus livautan sipulia mukaan. Ja tottakai siis suolaa ja pippuria.

Maissista sellainen huomio vielä, että se on pirun hyvää, mutta pienikin määrä riittää. Grillattuna 1/3 tähkä riittää tyydyttämään himon ja salaatissa parikin lusikallista maistuu. Maissilastuista en niin välitä, ne eivät sula. Ennen luulin, että kyse oli avokadosta (kun sattuneesta syystä söin guacamolea ja nachoja usein yhdessä), mutta onnekseni vaivan aiheuttajia olivatkin pahvinmakuiset lastut eikä herkkuni avokado.

Korianteri on Meksikossa hyvin yleisesti käytetty yrtti. Jotkut laittavat guacamoleen myös juustokuminaa, joka on sekin hyvin suosittua alueella.

Mutta että kermaa? Ei kai sentään...

Guacamolereseptisi vaikuttaa muuten oikein hyvältä - täytyypä kokeilla nimenomaan vain valkosipulista! Limetti on ilman muuta sitruunaa parempaa.

Maissin sulavuus on kaikenkaikkiaan huono ja kokonaiset jyvät ovat vähähiilihydraattiseen ruokavalioon sopivia. (Kelpaako nyt, Kiril, parahin sivupersoonani? Voisitko lakata pureksimasta nilkkojani? AUUUH! Enpäs sano, olet väärässä!)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      36
      4394
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1609
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1576
    4. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      39
      1569
    5. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      231
      1471
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      88
      1108
    7. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      48
      1093
    8. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1087
    9. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      267
      1041
    10. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      63
      1020
    Aihe