Keksitäänkö nimi?

Hunajameloni74

Sain tuolla eräässä tämän palstan keskusteluketjussa huutia joltain nimimerkittömältä kirjoittelijalta - hänen mielestään oli suunnilleen RIKOS käyttää miehestä nimeä mammanpoika tai nyhverö.

Onko teillä parempia ehdotuksia, joilla voisi kuvailla miestä, joka:

* ei ole itsenäistynyt
* tarvitsee jokaiseen asiaan päätöksen ja mielipiteen äidiltään/isältään/joltain muulta
* ei saa suutansa auki, oli kyseessä sitten mikä asia tahansa
* aina kotona käydessään muuttuu pikkupojaksi
* noudattaa äitinsä ja isänsä tahtoa lähes kaikissa asioissa
* jne...

Itselleni ei tule mieleen muuta kuin tuo mammapoika. Ja vielä lisäys: voi se joskus varmaan olla myös mammantyttökin... (harvemmin kylläkin, mistä lienee johtuukaan?)

30

2623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noita

muuttelemaan? Jokainen ajatteleva ihminen ymmärtää miksi miniä nimittää miestä noilla nimillä. Jos ja kun mies ei marssi miniän pillin mukaan, aivan sama miksi nimitetään. Kyllä se kuitenkin loppujen lopuksi on miniän oma häpeä.

• lieneekin

kuitenkin se, että mahdollinen mieskokelas ei hypikään hunajamelonin pillin mukaan. Tai jos on todella itsenäinen ja haistattaa huilut naisensa näkemyksillä, niin onkin sika. Niin tai näin, aina väärinpäin, jos ei tee niinkuin vaimo/tyttöystävä haluaa. Ja vain ja ainoastaan.

• lukiessani tällaista

Tavallasi voi kirjoittaa vain ihminen, joka ei ole joutunut elämään mammanpojan kanssa. Onneksi olkoon kuitenkin, et todellakaan ole menettänyt mitään.

• Hunajameloni74

...laajentaa koskemaan noita kaikkia "mammanpoikia" yleensä - eikä nyt vain puhua "hunajamelonin" miehestä, kiitos? Siis noin niinkuin yleisesti ottaen. Tiedän, että aivan varmasti monella "anoppiongelmaisella miniällä" on siellä taustalla se "liian kiltti mies". (=anoppi määrää ja poika tottelee ja samalla vaikeuttaa oman perheensä elämää).

Juu, minulla todellakin on "mieskokelas" (=aviomieheni). Ja juu, hän hyppii täysin toisen pillin mukaan. Siihen pilliin puhaltelee välillä (harvoin) hänen vaimonsa (=minä), useimmiten kuitenkin hänen omat vanhempansa. Asiasta riippuen "mamikseni" hyppii myös veljiensä ja ystäviensä pillin mukaan. Mutta hyppiköön rauhassa. Koskaan tämä "mamikseni" ei haistattele kellekään, eikä tarvitsekaan.

Olen odotellut moonen moonta piiiiiiiitkäää vuotta sitä päivää, että mieheni muuttuu todellakin MIEHEKSI: eli vastaa omista tekemisistään ja sanomisistaan = OTTAA VASTUUN eikä aina ole äitinsä/isänsä/minun/jonkun muun "helmoissa pyörimässä". Toivon, että hän jonain kauniina päivänä ottaa itseään niskasta kiinni ja antaa piut´ paut´ muiden mielipiteille ja alkaa elää omaa elämäänsä.

Mutta pointtini lähinnä siis se, että miksi mammanpoika-nimi on niin kamalan paha: jos joku on mammanpoika, niin hän nyt vain on mammanpoika. Minkäs sille teet.

(PS: Tiedän kyllä, että tämä on anoppi&appi -palsta, aihe menee nyt hieman ohi. Mutta puhutaanhan nyt anopin&apen pojasta).

• Tiijän tappauksen
        Hunajameloni74 kirjoitti:

...laajentaa koskemaan noita kaikkia "mammanpoikia" yleensä - eikä nyt vain puhua "hunajamelonin" miehestä, kiitos? Siis noin niinkuin yleisesti ottaen. Tiedän, että aivan varmasti monella "anoppiongelmaisella miniällä" on siellä taustalla se "liian kiltti mies". (=anoppi määrää ja poika tottelee ja samalla vaikeuttaa oman perheensä elämää).

Juu, minulla todellakin on "mieskokelas" (=aviomieheni). Ja juu, hän hyppii täysin toisen pillin mukaan. Siihen pilliin puhaltelee välillä (harvoin) hänen vaimonsa (=minä), useimmiten kuitenkin hänen omat vanhempansa. Asiasta riippuen "mamikseni" hyppii myös veljiensä ja ystäviensä pillin mukaan. Mutta hyppiköön rauhassa. Koskaan tämä "mamikseni" ei haistattele kellekään, eikä tarvitsekaan.

Olen odotellut moonen moonta piiiiiiiitkäää vuotta sitä päivää, että mieheni muuttuu todellakin MIEHEKSI: eli vastaa omista tekemisistään ja sanomisistaan = OTTAA VASTUUN eikä aina ole äitinsä/isänsä/minun/jonkun muun "helmoissa pyörimässä". Toivon, että hän jonain kauniina päivänä ottaa itseään niskasta kiinni ja antaa piut´ paut´ muiden mielipiteille ja alkaa elää omaa elämäänsä.

Mutta pointtini lähinnä siis se, että miksi mammanpoika-nimi on niin kamalan paha: jos joku on mammanpoika, niin hän nyt vain on mammanpoika. Minkäs sille teet.

(PS: Tiedän kyllä, että tämä on anoppi&appi -palsta, aihe menee nyt hieman ohi. Mutta puhutaanhan nyt anopin&apen pojasta).

Jos ihminen mihin hintaan hyvänsä on ikänsä ollut mielin kielin kotiporukoille (äiti ja isä), eikä halua torailla, tulos voi olla tuollaista. Siis koko ajan olla niitä joojoo-miehiä. Ehkä heille on helppoa elää toisten mieliksi. Tai sitten ei, ei vaan osaa olla jämäkkä.

Niin se menee kuin varis tervassa: kun yhteen suuntaan kumartaa, toiseen suuntaan pyllistää. Elä tässä sitten uskollisesti!

• Hunajameloni74
        Tiijän tappauksen kirjoitti:

Jos ihminen mihin hintaan hyvänsä on ikänsä ollut mielin kielin kotiporukoille (äiti ja isä), eikä halua torailla, tulos voi olla tuollaista. Siis koko ajan olla niitä joojoo-miehiä. Ehkä heille on helppoa elää toisten mieliksi. Tai sitten ei, ei vaan osaa olla jämäkkä.

Niin se menee kuin varis tervassa: kun yhteen suuntaan kumartaa, toiseen suuntaan pyllistää. Elä tässä sitten uskollisesti!

Siis kirjoittamasi joo-joo-mies!
        Taidankin vaihtaa sen ärsyttävän mammanpojattelun joo-joo-miehittelyksi, oli ihan piristävä kielikuva.
        Nyt hihittelen täällä loppuillan mielessäni...

Mutta siis tiijjät tappauksen, samassa veneessä taidamme olla ikävä kyllä. Koitetaan kestää vaan!

• Tuhkimo

Kävisköhän MAHVERO?

mammanpoika nyhverö =

Eikä, mitä sitä hyvää nimitystä muuttamaan. Useimmat tietävät kuitenkin, mistä on kysymys, kun puhuu mammanpojasta tai nyhveröstä, jotka eivät ihan tietenkään samaa tarkoita.

Tietysti on niitä, jotka eivät hyväksy nimitystä tai edes ilmiön olemassaoloa. Elämä mammanpojan kanssa on kuitenkin kummallisempaa kuin ihme. Hehkeätä se ei ole.

• -nainen-

-----

• Määritelmiä

Käytät kyseitä sanaa täysin väärin, ellei sitten tarkoituksesi ole vain nimitellä.

Mammanpoika on mies joka ei uskalla tehdä jotakin asiaa minkä muut miehet uskaltavat tehdä. Nyhverö taas viettää koko päivän yksin tietokoneen, tv:n tai virkkuu askareen parissa, ilman liikunta harrastuksia. Tosukka, hyssykkä, tuppisuu, alistuja, peräkammarinpoika, yms. ovat sitten taas asioita erikseen.

• sivistynyttä

Keskustelua :O

• Helinä-keiju
        sivistynyttä kirjoitti:

Mielummin sovinisti kuin mammanpoika.

• Hunajameloni74
        sivistynyttä kirjoitti:

Eikös vain olekin! :-)

• anopiton

Nimen keksiminen, nimen jo omaavalle, on aika tarpeetonta.
      Perheessämme jokaisella on ristimänimi, lapset kutsuvat isäksi ja äidiksi, kun sukset olivat ristissä kutsun miestäni sukunimellä.

Yksikään nimistä ei ole "vyönalle" lyönti, eikä alenna tai edes pyri loukkaamaan perheen toista osapuolta.

Olet useasti maininnut olevasi lukenut, todella kielikuvasi kertovat huumorintajusta ja kielellisestä lahjakkuudesta.

Olet myös maininnut olevasi Fiksu? Niin täytyy todeta, en varmasti ymmärrä Fiksua samoin kanssasi. Fiksu, mielestäni oivaltaa ja osaa yhdistää asioita / tekoja käytäntöön, tehdä ja puhua näppärästi tilanteissa joissa on ongelma.

Nimittämisesi ihmissuhde esimerkkinä "Ihmissuhde Murhaksi" on samaa tasoa kuin kirjoituksesi täällä.

Tosin lapset oppivat käytöksen aikuisten esimerkin kautta:

Sanojen kirjo
      Ensin on ajatus, sitten sana
      hyvänä - taikka huonompana.
      Hyviä sanoja, toivomme kuulla,
      pahoja usein omalla suulla
      viskomme sinne, viskomme tänne
      emme vain huomaa enentävämme
      niillä kuulijan tuskaa.

Kovien sanojen kavalkadi
      esittelyä ei varmaan vaadi!
      – Lujuutta miellä en kovuuden lukuun
      kuuluu se hyvien sanojen sukuun
      Totuus myös joskus on ankara sana
      silti se toimii hoitavana
      keralla rakkauden.

Sanoilla usein me tuomitsemme,
      vaikka toivomme osaksemme
      ymmärtämystä ja lempeää mieltä
      käytämme kovaa ja katkeraa kieltä.
      Anteeksi antava, lempeä mieli,
      rohkaiseva ja hillitsevä kieli
      väsyneen mieltä voi nostaa.

Suomi24 perheväkivalta:
      Nuorimies kertoo luulleensa isää riitojen aiheuttajasi ja syyksi.
      Isänsä kuoltua, hän jäi asumaan ja elämään äidin kanssa. Arkielämässä hän joutui toteamaan, äiti oli ongelma, samoin kuin oli ollutkin.
      Kyllä lapsesi lopulta keksivät syyt ja seuraukset, mutta siinä menee hukkaan vuosia ehkä jopa kymmeniä vuosia.
      "Ihmissuhde Murha" on aika laakea kuva, kun sitä miettii. Viet pojalta tuen ja esimerkin, halvennat hänet isän kautta noilla nimikkeilläsi. Tyttärille luot pohjan teräväkielisyyden oikeudesta.

En millään muotoa halua kasvattaa opastaa tai neuvoa Sinua,
      tai noita villejä tai nimimerkittömiä nimimerkkejä jotka kirjoittavat samoin kansasi.
      Olette palstan rikkaus ja suola.

• Hunajameloni74

Kirjoituksesi oli aivan omaa luokkaansa, niin, siis hyvässä mielessä.

En alunperinkään aloittanut tätä aihetta siksi, että saisin uuden haukkumanimen miehelleni. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos mammanpoika nimen kirjoittaminen tänne palstalle on MURHA ja kamala rikos, niin millä "kauniimmalla" nimellä voi sitten tuntojaan purkaa koskien anoppini "mammanpoikaa" (niin, taas joku suuttuu!)

Minulla ei todellakaan ole tapana nimitellä ketään perheeni jäsentä HEILLE ITSELLEEN PÄIN NÄKÖÄ - täällä palstalla käyn joskus tuulettamassa (ja sekös monia ilmeisesti ärsyttää).

Monen mielestä näköjään olen joku tyranni ja haukun miestäni päivin öin lapsen kuullen. Aivan väärä luulo, mutta kuten totesin, luetun voi aina ymmärtää monin tavoin. Monet vetävät rivien välistä aivan omituisia ja keksittyjä johtopäätöksiä ja kirjoittelevat niitä sitten tosiasioina. Mutta sehän näillä palstoilla on vaarana: eihän sitä todellista ihmistä eikä hänen käytöstään muutaman sanasen perusteella voi tuntea.

Lainaus tekstistäsi:

"Olet useasti maininnut olevasi lukenut..."
        ???? Mistä olet lukenut, että olen "lukenut"? En muista jokaista kirjoitustani, mutta en mielestäni ole missään omaa fiksuuttani(?) tai opintojani korostanut. Kyllä, minulla on muutama tutkinto, mutta eiköhän ole monella muullakin (karmealla) miniällä nykyään. Ja todellakin, fiksuutta on monenlaista ja tilanteesta riippuen tarvitaan erilaista fiksuutta - välillä maalaisjärkeä, joskus tunneälyä tai silloin tällöin kirjaviisautta jne.....

Vaikka monen mielestä kirjoitukseni ovat silkkaa roskaa ja lapsellista vuodatusta, niin aion silloin tällöin edelleenkin käydä muutaman rivin raapustamassa. Anoppini suhteen olen päässyt jo lähes nolla-tilanteeseen, mutta jostain syystä (lieneekö vanha tottumus) monesti tulen tänne palstalle vilkaisemaan uusimpia "uutisia".

Lainaus vielä kirjoituksestasi: "Kyllä lapsesi lopulta keksivät syyt ja seuraukset, mutta siinä menee hukkaan vuosia ehkä jopa kymmeniä vuosia.
        "Ihmissuhde Murha" on aika laakea kuva, kun sitä miettii. Viet pojalta tuen ja esimerkin, halvennat hänet isän kautta noilla nimikkeilläsi. Tyttärille luot pohjan teräväkielisyyden oikeudesta."

Totta, mutta ei päde omaan perhe-elämääni oikeastaan mitenkään. Kuten sanoin, meillä ei isistä paljoa puhuta. Miksi siis luulet, että "halvennan hänet"? Eiköhän tuo "mammanpoika" välinpitämättömyydellään ja lapsellisella käytöksellään aivan itse pilaa suhteensa niin lapseensa kuin minuunkin. Sille minä en voi mitään, vaikka olen yrittänytkin parantaa asiaa.

Kauhulla, ja hieman surullisenakin, odotan sitä, että lapseni kasvaa ja ITSE huomaavat mummonsa (=anopin) kierot ja epärehelliset toimintatavat. Siinä on Ihmissuhde-Murhaa parhaimmillaan...

Muuten: ilmeisesti se, että minulla on rekisteröity nimimerkki (ja rehellisesti kirjaudun aina sillä) saa monet huomaamaan kirjoitukseni paremmin. Pomppaahan rekisteröity nimim. paljon selvemmin esiin täältä "nimimerkittömien" joukosta. Siksi siis kai kohdallani vaikutelma, että "olen täällä jatkuvasti kirjoittelemassa". Helppohan se on nimimerkittömien kirjoittaa vaikka sata viestiä päivässä - aina voi laittaa eri nimen. Eli on helppo ottaa joku silmätikukseen, kun nimimerkin perusteella hän on aina tunnistettavissa.

Ja vielä: hunajameloni on HEDELMÄ! En siis tahdo sillä viestittää olevani millään lailla hunajainen tms.... Onpa mielestäni aika rajoittunutta, jos jonkun nimimerkkikin jo ärsyttää (sitäkin on täällä ollut havaittavissa).

• siis oma miehes?

Mä kuuluun kanssa niihin, jotka eivät ymmärrä miehensä mollaamista toisten eikä omassa seurassa. Jos kirjoituksesi koskee omaa avo-/aviomiestäsi niin ihmettelen kuinka noin fiksu ihminen on noin pöllön, jota täytyy vallan julkisesti mollata, miehekseen ottanut. Et taida itse sen kummempi olla.

• Hunajameloni74

Eli totta, en taida olla sen kummempi. En ole sellaista väittänytkään. Siinä mielessä olen kyllä "kummempi", nyt sen sanon, että olen itsenäinen ja tulen toimeen omillani. Sellaisia piirteitä miehestäni ei löydy hakemallakaan.

Minä taas kuuluun niihin, jotka purkavat tunteensa (niin myönteiset kuin kielteisetkin) aika avoimesti (ainakin näin kirjoittamalla). Eipä jää kaivelemaan mieltä. Jokaisella on omat tapansa käsitellä ja selvitellä tuntojaan.

• Tuhkimo

Kiitos Hunajameloni piristyksestä!

Miten joku voi yleistää aina kaiken koskemaan kaikki tilanteita ja kaikkia ihmissuhteita? Siinähän jää elämä kaikkine vivahteineen elämättä.

Huumori on myös tapa käsitellä ikäviä aiheita. Ja mammanpoika on yksi ikävimmistä aiheista, mitä tiedän. Olisikin vitsi!

Mammanpoika-nimitys on hyvä sana ilmiölle, jota ei lastensa soisi näkevän eikä itse kokevan. Tosin mammanpoika on mielestäni ihan passeli nimitys myös mammanpojalle. Älykästä, eikös?

Olipa sitten nimitys tai haukkumasana, niin molempia yhdistää se, että ne kuvailevat sanan taustalla olevaa ilmiötä. Ei minun miestäni ainakaan voi Tarzaniksi sanoa hyvällä tahdollakaan, kun ei ole Tarzan niin ei ole.

• Hunajameloni74

Mutta kuten aiemmin kirjoitit, ei se elämä noiden joo-joo-miehien kumppanina todellakaan kovin hehkeätä ole. Jos jollakulla ei ole tällaisesta "Tarzanista" mitään kokemusta, niin ei hän voi lainkaan ymmärtää näitä valituksia ja ainaisia purnauksia miehen tossukkamaisuudesta. Välillä tuntuu että huumori on näistä jutuista tosi kaukana. Osaisikin aina kääntää kaiken leikiksi ja laulella vain hymynkare huulilla, että "....kanna minut metsään apinamies....."

• roosa

MAMMAN-nynnerö.(tarkoittaa:NÄPIT IRTI,mamma määrää)
      Mamman sana isolla,niin heti näkee kenen "poika"on,että osaa juosta karkuun jos kohdalle sattuu.
      Heko heko,olipa sekavaa:)))))))

• aiheeksi

voisi myös ottaa "tohvelisankarin", lyhyempi versio siis. Tohvelisankarihan on sitten se toinen ääripää, eli miniän käskyläinen. Itsenäinen MIES osaa sanoa molemmille, niin miniälle kuin äidilleen oman mielipiteensa, ja myös pitää siitä kiinni. Nämä miehet eivät vain taida olla yleensä naisten mieleen, varmasti nopeasti nimitetään juuri MAMMAN-nynneröksi. Pelkkä havaintohan tämä vain on....

• roosa
        aiheeksi kirjoitti:

voisi myös ottaa "tohvelisankarin", lyhyempi versio siis. Tohvelisankarihan on sitten se toinen ääripää, eli miniän käskyläinen. Itsenäinen MIES osaa sanoa molemmille, niin miniälle kuin äidilleen oman mielipiteensa, ja myös pitää siitä kiinni. Nämä miehet eivät vain taida olla yleensä naisten mieleen, varmasti nopeasti nimitetään juuri MAMMAN-nynneröksi. Pelkkä havaintohan tämä vain on....

On tietty sellaisiakin,mutta mamman-nynnerö on jämäkkä vaimonsa kanssa ollessaan,mutta kun MAMMA astuu kuvaan,niin tilalle tulee tämä nynnerö tyyppi.
        Se on vähän kuin skitsofrenia:)))
        No eihän se ole naurun asia

• roosa

Pitäisikö päivittää anopillekkin uusi nimitys?
      Miniöille on noissa teksteissä muutama
      nimi esiintynytkin.MM.narttuprinsessa.

• narttu

Anopit voisvat olla vaikka narttukuningattaria. :)

• sitten
        narttu kirjoitti:

Anopit voisvat olla vaikka narttukuningattaria. :)

Anoppi = Kuningatarnarttu.
        Ja oikeen isolla koolla kirjoitettuna!

• hyväksytään
        sitten kirjoitti:

Anoppi = Kuningatarnarttu.
        Ja oikeen isolla koolla kirjoitettuna!

anoppi siis Kuningatarnarttu

miniä sitten narttukuningatar

ja kaikilla hyvä mieli!

• narttu
        hyväksytään kirjoitti:

anoppi siis Kuningatarnarttu

miniä sitten narttukuningatar

ja kaikilla hyvä mieli!

miniä = Narttuprinsessa
        Eikös se tullu jo selväks tuolla ylemmässä viestissä?

• Eeva Hermukka

Minusta miehen nimeksi kävisi tuolloin Pelle Hermanni ja äitinsä eli miniän anoppi pelkästään äitiliini

• Hippiyttöxxx

Anopin nyhvelö poika= Prinssi Mamero

• Alkuperäinen :D

:D :D

Siis tämä ei ole todellista: olen aloittanut tämän ketjun vuonna 2006 ja vieläkin tähän tulee kommentteja! :D

En viitsinyt kirjautua nimimerkilläni tällä kertaa, tulin vain tänne lukemaan uusia keskusteluja ohimennen.

Tilannepäivitystä: täällä valtakunnassa kaikki suht´ hyvin. Pelle Hermannin kanssa yritämme saada perheenlisäystä ja Kuningatarnarttu jatkaa hyväksi kokemallaan linjalla (eihän se vanha koira uutta opi!)

Kaikille Narttuprinsessoille ihanaa kevättä ja yritetään kestää!

:)

PS: Minusta tuo joo joo -mies on ihan kiva. Pelle Hermannikin on hauska!

• nyhverö vaan

Täydellinen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2539
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      49
      2536
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2402
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      67
      2200
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1897
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      105
      1749
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1221
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1054
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1045
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      59
      965
    Aihe