Erä-Eemelistä

Tanhio Takatalvi

Alkaa olla höpönpöpöä erä-eemelistä vähän liikaa. Moni taitaa lahjakkaasti sekottaa eri eemelit toisiinsa. Tunnen sen, jota luullaan näköjään erä-eemeliksi ja tiedot, joita tänne palstalle on kirjailtu (esim. vuosilukuja ja sotakokemuksia) eivät pidä puoliksikaan paikkaansa. Että kirjottakaa vaan sellaset, jotka jotain tiedättekin.
Kiitos !!!

56

2055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simo Hurtta

Oliko virheet siinä mitä minä kerroin vai siinä mitä joku muu oli lisännyt.
      Päivittäisin mielelläni tietoni. Keräilen nimittäin harrastuksena kaikenlaista tietoa jotenkin tunnetuista lieksalaisista ja yleensä Lieksan historiasta.

• 43q 3

en nyt muista kuka mitäkin on kirjoittanut. Voipi olla, että on kaksikin eri Eemeliä joista keskutellaan ja siinä mielessä en voi olla aivan varma mikä on väärin ja mikä oikein. Voi pitää toisen Eemelin kohdalla paikkansakin. Tämä Eemeli, jonka minä olen tuntenut ei tietämäni mukaan ole ollut kaukopartiomies eikä erityisen isokokoinen, pituus oli 175 cm. Eikä tietääkseni erityisen voimakaskaan vaikka kohtalaisen voimakas kuitenkin. Eikä ole kuollut 1982 vaan myöhemmin. Eikä muuttanut Lieksasta -69 vaan myöhemmin. Taasen se mitä P.Kukkonen kirjoitti tuntemastaan Eemelistä täsmää täysin minun tuntemaani Eemeliin.

• ja sorjonen

on mu mielest oikei tosi legendoi:)) tollasii karskei jätkii jokka ei mitä pelkää ja pärijää joka tilanteesa..........nykylieksalaiset on sellasii vellihousui ei niistä olis tollasii

• senkin rusina aivo

Eemelistä en tiijä mutta tuo sorjonen olis pitäny jo pentuna ruoskii ihmistavolle. Luin siitä tuon Hurtan kirjottaman jutun

• sitten kerro

jos kerran tiedät. Jos sellaisten toivot kirjottavan jotka tietää niin sillon sinun pitäs kertoo kun kerran tiijät. Rupes kiinostamaan mikä mies on kyseessä kun näkyy putkahtelevan aina uudestaan esiin

• kun ei mitään tiedä

On niitä tavallisia palstahörhöjä jotka on kaikille jotain tietäville kateellisia ja haukkuu ne mitättömiksi. Itse ei tiedä silti asiasta yhtään mitään. Just tällanen tapaus.

• w4eertw

kun ei ihmisestä viitsi koko Suomen luettavaksi aivan kaikkee henkilökohtaista kertoa. Täytýy pitää jotkut rajaiset. Ja kun on tuo tietosuojakin yms. olemassa. Riittää kun kertoo tietoo yleisellä tasolla. Mutta virheellisiä tietoja on turha kirjutella, ne eivät ketään palvele. Ja jos ei ole tiedosta aivan varma voi laittaa jotenkin, että "en nyt ole aivan varma mutta luulisin että ......"

• P. Kukkonen

Minusta ei tuossa mitä Eemelistä on ole vielä puoliikaan siitä mitä pitäs olla. Eemelihän oli hirveen tarkka ampuja osu kuule kiväärilläki paremmin kun kukkaan muu. Oli sillä ihme omatekonen torrakkokkii.riistaa se sai paremmin kun kukkaan muu. Langoillakin jäniksii vaikka kuinka paljon. Nii ja sitten kun se hiihteli umpihankkee suksilla talavella pielisen yli Lieksaan ja takasi joskus jopa samana päivänä. Kyllä se oli ainakin Kolilla semmonen legenda ettei paremmasta väliä. Kyllä se mies on Lieksan suurimpia legendoja.

• lieksalainen

Pitää paikkansa mitä kirjoitit. Tiedätkö kyseisestä Eemelistä jotain muuta vielä. Kuten missä asui siellä Kolilla päin, mitä teki sota-aikana jne. Millä elätti itsensä Kolilla, oliko naimisissa yms.

• P Kukkonen

Elätti ihteesä sekatöillä ja metätyksellä. Oli välillä kuulema kuukausia kateissa metissä. Joskus viiskytluvulla muutti Lieksan puolelle.Sillä oli perhe siellä ja pari penskkoo.
        Sotaaejasta puhuttaan jatkosuasta.ei puhuta mittää talavisuasta. oli aenahin lieksassa varikolla ja sitten siellä niinkun ussein sano suuressa suomessa. ei paljo kertonna mitä teki. Muutennii ei paljo pukissu asijoestaan.
        Sanooko sulle sana koevula mittää jos sannoo niin tiijät mihitä tarkotan jos ei sano niin et tiijä.
        Olin nuori poeka kun eemeli oli siellä ja muistan hyvin vielä.siitä miehestä kyllä kolilla puhuttii paljon. tietysti puhuttii monenlaesta vaen ainakin meijän perreessä ja kyläkunnalla se oli ihhaeltu lekenta.
        Ja yksi ihmeellinen taeto sillä oli se hallihti koerat.Sitä siellä ihmetelttiin monet monituiset kerrat.siitä torrakosta kuulin viime kesänä jotta se on jossain keräilijällä vae olisiko jossain museossa en oo varma.
        Tiijätkö mitä nuista sen penskosta on tullu onko nekki samallaessii erämiehhii.niin ne oli kae kumppii poekkii.

• Lieksalaenen minähhii (se a...
        P Kukkonen kirjoitti:

Elätti ihteesä sekatöillä ja metätyksellä. Oli välillä kuulema kuukausia kateissa metissä. Joskus viiskytluvulla muutti Lieksan puolelle.Sillä oli perhe siellä ja pari penskkoo.
        Sotaaejasta puhuttaan jatkosuasta.ei puhuta mittää talavisuasta. oli aenahin lieksassa varikolla ja sitten siellä niinkun ussein sano suuressa suomessa. ei paljo kertonna mitä teki. Muutennii ei paljo pukissu asijoestaan.
        Sanooko sulle sana koevula mittää jos sannoo niin tiijät mihitä tarkotan jos ei sano niin et tiijä.
        Olin nuori poeka kun eemeli oli siellä ja muistan hyvin vielä.siitä miehestä kyllä kolilla puhuttii paljon. tietysti puhuttii monenlaesta vaen ainakin meijän perreessä ja kyläkunnalla se oli ihhaeltu lekenta.
        Ja yksi ihmeellinen taeto sillä oli se hallihti koerat.Sitä siellä ihmetelttiin monet monituiset kerrat.siitä torrakosta kuulin viime kesänä jotta se on jossain keräilijällä vae olisiko jossain museossa en oo varma.
        Tiijätkö mitä nuista sen penskosta on tullu onko nekki samallaessii erämiehhii.niin ne oli kae kumppii poekkii.

Vae semmossii sinä tiesit siitä Eemelistä. Näättää niinkun oesit tuntenna sen Eemelin.

Suapiko pisttee yhen vitsin tässä välliin. Lietkö kuullu sanonttoo "Kukkonen Kolista Piimäjärven pitäjästä".
        Elä vaen suutu turhaan tämä oli sitä huumorrii (hunnöörrii).

• wee

tietäskö joku jotain kaukopartiomies Erä-Eemelistä, joka on ollut hyvin isokokoinen ja hyvin voimakas. Onhan sellainenkin voinut olla elikkä on ollut kaksikin erä-eemeliä, jóita nyt puhellaan.

• pittää paikkasa

sen poika oli kai joku sähkömies en tiijä kumpi

• Kunnon legenda

En tiedä kuka olet joka noin kirjoitit mutta isäni asustelee Yrjölässä ja hän muistaa tuon Eemelin. Sanoi tunteneensa oikein hyvin ja muisteli lämmöllä ja ihailulla. Oli seitkyt luvulla monet kerrat tavannut kesäisin Lieksassa.
      Isä käyttää hänestä kuvausta oikein miesten mies ja esikuva. Eemeli oli isää selvästi vanhempi.
      Isän mukaan emppu jos kuka ansaitsee legendan maineen.

• Nimetön

sori vaan kun tulee nimettömänä mutta ylittää tuo rekisteröinti minun kykyni.
        Mutta asiaan: -70 - luvulla minun tarkoittamani Eemeli jo eteläsuomessa. Käväisi tosin joka kesä Lieksassa mutta vain viikon reissuja pitimmillään. On silti voinut tavata siellä tuttuja useinkin, en sitä kiellä.
        Mutta millä tavoin hän sitten oli niin ihmeellinen esikuva. Itse tunsin hänet (jos nyt puhutaan samasta Eemelistä) niin ei hän nyt mitenkää poikkeuksellinen ollut. Aika tavallinen pohjois-karjalainen jurrikka.
        Tosiaan en tiedä kenelle olit vastauksesi tarkoittanut.

• Simo Hurtta

Tuo Erä-Eemeli on noussut jotenkin pinnallae noista laittamistani legendoista.
        Nyt alkaa kiinostaa enemmän kuka on kyseessä. Täytyy alkaa kaivella vanhoja muistiinpanoja joissa on noita erinäisiä tarinoita ja legendoja.
        Kirjoittelen tänne jos saan lisää selvyyttä tuohon salaperäiseen Eemeliin.

• elä muuta virka
        Simo Hurtta kirjoitti:

Nyt alkaa kiinostaa enemmän kuka on kyseessä. Täytyy alkaa kaivella vanhoja muistiinpanoja joissa on noita erinäisiä tarinoita ja legendoja.

nimittäin tuo eemeli näköjään legendojen ykkönen. Ei kenestäkään muusta ole tullu eri juttua. Mun suku on Timitrasta ja ukki elää kanssa. Muisti jonkun Eemelin olleen joskus kesän töissä ratalla. Kerto tuon Eemelin olleen vahva kun härkä. Oli kisailleet väliin jollain kiskonpätkillä. Olisko sama.

• tonkia tietoja
        Simo Hurtta kirjoitti:

ainaski yksi eemeli hiihteli itse tekemillä puusuksilla ja oli kovasti hyvä laulelemaan. poikkesi joskus isän jutuilla ja isä osti siltä kirjolohia joita se emppu pyyti siitä joesta.
        meidän koira tykkäsi siitä ja olis aina lähteny mukaan. muistini mukaan oli aika iso kaveri. isä oli 172 ja oli se emppu selvästi sitä isompi varmaan puolta päätä

• täydennystä
        tonkia tietoja kirjoitti:

ainaski yksi eemeli hiihteli itse tekemillä puusuksilla ja oli kovasti hyvä laulelemaan. poikkesi joskus isän jutuilla ja isä osti siltä kirjolohia joita se emppu pyyti siitä joesta.
        meidän koira tykkäsi siitä ja olis aina lähteny mukaan. muistini mukaan oli aika iso kaveri. isä oli 172 ja oli se emppu selvästi sitä isompi varmaan puolta päätä

unohin mainita että minulla on kotona pari kuvaakin joisa emppu on toisessa isän kanssa ja toisessa meidän nopen kanssa. katoin just eilen illalla ja on se isää paljo isompi. isä sano joskus empun olevan entinen mehtäläinen oikee mehtien mies.

• oikeinkirjoitusta

sinkin arvostelija ja sitten vasta kirjoita jotain

• sinkkiä

>sinkin arvostelija< vai sinkkiä sinä arvostelet.
        Onkos kova homma.

• kahjoilij

tämäkin äijä on.en ole ikänä kuullukkaan.taitaa olla yksi niitä lieksan turhiksista

• ei alkuunkaan

kuin sinä olet oikea puroturha

• Saarelainen Kolilta päin

Onhan tuo Eemeli jollain tapaa sukuakin. Kyllä oli jo aika legenda monella tapaa jo silloin kun asui Kolilla. Metsien mies ja erakko oli. Metsän eläimistä tiesi kyllä kaiken tietämisen arvoisen.
      Kun tietäisi missä on hauta siellä etelässä niin veisin joskus kukkia kun liikun siellä.

• Simo Hurtta

Erä-Eemeli josta minun tietoni ovat ei kyllä ollut nimeltään Saarelainen.
        Onkohan tarkoittamasi oleva henkilö sitten joku muu joka on tuon niminen. Tämä josta alussa mainitsin on myös Kolilta.

• tanhio takatalvi

Erä-Eemelin sukunimi ei ollut Saarelainen mutta hänen eräs esiäideistään on nimeltään Saarelainen.
        Erä-Eemelin kotipaikka on n. 2 km Ukko-Kolilta polkua etelään oleva Mäkrän aukea. Turistien levähdyspaikkana oleva lato alueen alareunassa on Eemelin lapsuuden aikainen heinälato. Aukiolta löytyy vieläkin, kun vaan tietää mistä katsoa torpan kynnyskivi sekä kaivon paikka.
        On muuten lähimpänä Ukko-Kolin huippua koskaan sijainnuta vakituinen asuinpakka. Aukion laidassa olevassa taulussa mainittu torppari on Eemelin isä.
        Haudankin tiedän mutta en viitsi sitä tässä kertoa. Kun näitä sivuja lukee valitettavasti kaikenkarvaiset hörhötkin, joista ei aina tiedä mitä päähänsä saavat.

• Tanhio

Voisitko kertoa tästäkin tarkemmin. Oliko tuo Erä-Eemeli joskus kevätniemen sahalla töissä. Jos oli niin sitten tiedän kuka. Isällä on vielä tallella hänen tekemänsä jänislanka. teki isälle yhden malliksi. Tuntuis samalta mieheltä.

• tanhio takatalvi

Käsitykseni mukaan ei ole erä-eemeli ollut Nälkäniemen sahalla. Mutta onhan voinut joskus nuorempana vähän aikaa ollakin. Ainakaan sotien jälkeen ei ole ollut, sen tiedän jokseenkin varmasti.

• tanhio takatalvi

pieni korjaus edelliseen. Saattoi joskus -50 luvun puolivälissä olla Nälkäniemen sahalla muutaman kuukauden.

• Naattinauris

Lieksassa on paljon turhemmille katuja niin eikö voisi yhden nimetä Erä-Eemelin kaduksi.
      On tuntuu senverran kova korpien jätkä toi Emppu.
      Vaikka se Yrjölän tie joka jo on mitään sanomaton sen alueen historiasta.
      Olisi sitten Erä-Eemelin tie. Siinnä olisi hohtoa.

• viu-vau

Hyvä esitys kerrassaan. Yrjölä tosiaan on ihan pimpo nimi. Alueen vanha nimihän oli Kaakila tai kuten sanottiin Kuakila. Kukahan lie keksinyt koko Yrjölän.

• Mieltä se

Olisi hyvä nimi

• Kamuttaja-Setä

Aenahhii kunnon pätkä eikä mikkää pieni tierake.

• Ase löytyy

Joensuusta eräästä kokoelmasta. Olen itse nähnyt.

• siinnä asessa

sitten on kun on museossa vaiko vain omistajansa kuuluisuuden takia.

• 4 Poikaa

Joista vanhin kuoli jossain onnettomuudessa. Luulen tunteneeni hänet. Jos ei täältä selvii niin kysyn legendoista jos joku tietää. Missä on muut 3 poikaa.

• eräoppaina

vuan ei lieksassa.kuka tänne jäisi

• sillä eemelillä
        eräoppaina kirjoitti:

vuan ei lieksassa.kuka tänne jäisi

ainaski 3 tyttööki missä ne on nyt

• Nyt valehtele
        sillä eemelillä kirjoitti:

ainaski 3 tyttööki missä ne on nyt

Ei ollu Erä-Eemelillä tyttöjä, poikia vaan.

• Ne pojat
        Nyt valehtele kirjoitti:

Ei ollu Erä-Eemelillä tyttöjä, poikia vaan.

Sitten nykyään asuu.

• kaikki viisi
        Ne pojat kirjoitti:

Sitten nykyään asuu.

kakolassa elinkautista kärsimässä

• henkilötiedot

Emil Akseli Turunen. s.24.5.1899 Pielisjärven Hattuvaara. Ammatti Pienviljelijä, mutta oli paljon savotoilla. Muutti lastensa luokse Helsinkiin 1965. Kuollut 1985 haudattu Helsinkiin. Kaukopartiossa sodassa, arvo vääpeli. Saanut useita urhoollisuusmitaleita. Hyvin iso ja erityisen voimakas mies.

• keksinyt

Koko juttua. Minun mielestä tuo oli huuhaata mitä kerroit

• Anonyymi

Löytyykö mitään tietoa kaukopartioista missä mukana? Minun mielestäni oli jo liian vanha kaukopartioihin. Yli ,40v . Joten miten on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Löytyykö mitään tietoa kaukopartioista missä mukana? Minun mielestäni oli jo liian vanha kaukopartioihin. Yli ,40v . Joten miten on?

Ei ole tuosta Eemelistä kyse, vaan aivan eri.
        Sininen rekattu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole tuosta Eemelistä kyse, vaan aivan eri.
        Sininen rekattu.

Kerro jotain oikeasta.

• erä eemelin

olin silloin ihan pieni penska jotai kouluikänen. eikö hän ollu erikoisen huvä laulajakin.

• hyvä laulaja

sinä vain erä-eemeli

• vaikka ite
        hyvä laulaja kirjoitti:

sinä vain erä-eemeli

yrmee karju se hyvä laulaja

• Anonyymi
        vaikka ite kirjoitti:

yrmee karju se hyvä laulaja

Nostan

• Anonyymi

Tässä nyt ei ollut aivan selvää tietoa paljonkaan mutta olihan jotain.

• Anonyymi

On se ollu aika kuuluisuus aikoinaan.

• Anonyymi

Eikös hän ollut Heikura sukuaan hyvä hevosmies kaiken lisäksi.

• Anonyymi

Ei Heikura metsissä liikkunut.

• Anonyymi

Aloittaja tanhiota harmittaa kun hän ei ollut ainoa joka tietää. Koeta tanhio kestää että muutkin ovat tietäjiä kuin te muutamat.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      266
      3323
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      21
      1843
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      24
      1499
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      81
      1344
    5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      137
      1038
    6. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      994
    7. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      61
      799
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      86
      756
    9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      687
    10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      51
      646
    Aihe