Pennun kehitys

kisulit

Niin paljon aina puhutaan miten pennut eivät opi kissamaisia tapoja jos ne annetaan alle 12 viikon ikäisinä. Niinpä kerron nyt monen pentueen kehitysvaiheet, ja toivoisin että muut pennunkasvattajat tekevät saman, kertovat oman kissansa pentujen kehityksestä, koska en todellakaan voi mitenkään päin ymmärtää moista väitettä 'kissasta ei tule kissa jollei se saa olla 12 vkoa emon luona'.

Pennut tietysti syntyvät täysin avuttomina, mutta parin tunnin päästä ne ovat jo tukevoituneet emon maidon ansiosta eivätkä enää näytä niin onnnettomilta.

2-4 päivää, silmät avautuvat.

Viikko, pennut alkavat opetella kävelemään, jotkut osaavat jo viikon ikäisenä kävellä, tietysti horjuen ja nenälleen kupsahdellen.

Kaksi viikkoa, pennut alkavat oppia juoksemaan, pysyvät tukevasti jaloillaan. Seikkailevat pentukopan ulkopuolella eivätkä enää tahdo jäädäkään sinne. Osaavat jo pyytää syliin ja silityksiä, tulevat ihmisten perässä huomiota saadakseen.

kolme viikkoa. Osaavat jo juosta, opettelevat syömään, pesevät itsensä takapuolta myöten, pesevät myös toisiaan ja emoaan. Opettelu astiaan alkaa.

Kuukausi, Uhittelevat toisilleen, painivat. Osaavat kissan puolustusasennon. Sylkevät pelästyessään, sähähtelevät leikkiessään karvat pystyssä, pomppivat tasajalkaa sivuttain karvat pystyssä leikin tiimellyksessä. Kiipeävät sohvalle tai kiipeilypuulle nukkumaan.

5 viikkoa. Oppivat kulkemaan rappusia putoamatta, seikkailevat ympäri taloa. Syövät jo hyvin itse kupista, käyvä astialla ja pesevät itsensä. Emo ei suostu enää ruokkimaan kuin hetken.

6 viikkoa. Pennut alkavat erkanemaan toisistaan ja seikkailevat yksin kuka missäkin, leikkivät hetken toistensa kanssa kun jossain tapaavat. Tutkivat paikkoja mihin ikinä pääsevätkin.

8 viikkoa. Ne jotka ovat muuttaneet uuteen kotiin, asettuvat heti taloksi tutkittuaan mihin on päätynyt, eivät kaipaa emoa eikä emo niitä.

8-12 vkoa. Pennut ovat kissamaisia kissoja joiden vain katsotaan kasvavan silmissä. Ne eivät välitä toisistaan eivätkä emostaan, emo suhisee ja sähisee niille jotka koittavat maitobaariin vielä tulla.

41

10715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kisulit

      Tämän aloituksen ei siis ollut tarkoitus aiheuttaa riitaa ja ttuomitsemista, joten arvostaisin ettei ketään siitä sellaista tekisi vaan ihmiset kirjoittaisivat tosiaan OMIA kokemuksiaan pentujen kehityksestä, pentueesta emon kanssa tai vaikkapa orpopennusta. Minä itse olen sitä mieltä että luovutusikä määräytyy hyvin vahvasti kissaemosta, pennusta itsestään, kasvattajasta sekä kasvatustavasta. Ja pyydän, asiallista käytöstä ja vertauskuvia, mahdollisesti vaikka täysi vastakohta omille kokemuksilleni, kunhan se on totta.

      • Cat-People

        Törmäsin tähän viestiketjuun kun etsiskelin jonkinlaista tietoa kissanpennun erilaisista kehitysvaiheista. Päässyt tässä unohtumaan, kun on jo vuosia aikaa, kun meidän taloon syntyi viimeksi kissapentue.
        Kissoja/kissa on minulla ollut aina, ihan lapsesta asti, mutta mikään kasvattaja en ole koskaan ollut, eikä minusta sellaista edes saisi.
        Itse pidän lemikkejä ennenkaikkea eläminä, jotka ihmiset ovat ajansaattossa ottaneet ystävikseen ja jostain syystä koko asia on kasvattanut mittojaan siihen, että ihminen jo päättää eläimen elämästä monella tapaa. Tämä ei ole mikään provo, vaan minun mielipiteeni, joka on kehittynyt minulle vuosien varrella ja mikä ei ole itsellenikään mikään yksioikoinen totuus.
        Minulla on ollut jossain vaiheessa myös ns.'rotukissojakin', joten niidenkin hoidosta ja maailmasta on hiukan kokemusta.

        Itse suosin kotikissoja/maatiaisia tai miksi haluammekaan niitä nimittää, nuo rotujutut lyövät vain vastaan omaa eettistä maailmaani. En kuitenkaan tuomitse rotukissa-maailmassa pyörivien ihmisten tekoja... kerron siis vain omista kokemuksistani ja ajatuksistani. Ei minun alaani se.

        Vaikka itse mielummin ostan ehkä kissoilleni jotain 'eläinkaupan' tuotteita kuin marketin, kun niitä ohessa myös saatan kissoille syöttää, en kuitenkaan ole unohtanut sitä seikkaa, että kaikki missä on bisnes takana, kaikki heidän tutkimustuloksensa yms, pohjautuvat hyvin pitkälle bisnekseen ... vaikka olisi myös ns.'eläinrakkautta' mukana. Nykypäivän 'eläinrakkaus' kun on saanut myös muotoja, joka on ennemminkin ihmisen psykologista eläimen hallintaa ja luuloa, että me ihmiset voimme 'valmistaa' eläimen ravintoa, lääkkeitä yms yms... tai voimme tietää todella oikeasti jotain eläimen 'maailmasta'.
        Minusta lähellä totuutta ovat muutamat tutkijat, jotka ovat tutkineet ihmisen ja lemmikin suhdetta psykologiselta kantilta ja voineet todeta, että ihminen projisoi omia kiintymyksellisiä juttujaan sekä pelkojaan yms eläimiin, sekä myös odotuksiaan yms... lähinnä olen tutustunut tällaiseen tutkimukseen koiran ja ihmisomistajan välillä, mutta sama pätee kaikkiin lemmikkeihin. Ikävä kyllä en nyt muista tutkijan nimeä... olisi mukavaa lukea siitä lisää.

        Nyt olen poukannut hieman asian sivuun.
        Meillä on tällä hetkellä miltei 2viikon ikäinen pentue. Jo synnyinhetken jälkeen saattoi havaita pennuissa eroja käyttäytymisessä, koossa, tavoissa, yms... toki ne muuttuvat joka päivä.
        Hienointa on ollut seurata, miten emon yksinkertaiset teot ja valinnat syvälliselläkin tasolla ja opettavat kissanpentuja. Kissa emo ei ole kuin ihmisäiti. Tämä ei pelkää 'lasten itkua', ei ole huolestunut terveydestä samalla tapaa... yms ja kissan käyttäytyminen on hyvin johdonmukaista. Pennut oppivat paljon jo yhden syöttökerran aikana montaa eri asiaa, joka kuulluu kissan kehitykseen, jos sitä oikein pysähtyy katsomaan mitä siinä monella tasolla tapahtuu. Jokainen nisältä tippuminen, nisän löytyminen tai kaverille menettäminen tai kaverilta sen saaminen, opettaa jo hyvin paljon sellaista, mitä emme ehkä hetimiten näe...

        Tämän kirjoitan siksi, että kyllä ihminen on niin 'suppea-alainen' tutkiessaan eläimen kehitystä, että tuskin on mitään suuria totuuksia tai faktaa olemassa, vaikka niin haluaisimmekin uskoa. Ihmistä ohjaa aivan eri asiat kuin eläintä, joten vaatii suunnatonta herkkyyttä haivaita monia eriä kerroksellisuuksia. Siihen tuskin kukaan kykenee.

        Parhaamme voimme aina tehdä ja etsiä tietoja ja kuunnella toistemme kokemuksia, mutta on turhaa väittää, että oma kokemus tai näkemys voisi olla vain se oikea. Vielä vähemmän muualta luettu tieto, mistä itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta.

        Meillä aukesi näiden pentujen silmät 4-9päivän ikäisinä. Pentuja on seitsemän, joten hajontaa on kovasti tahdissa.
        Jaloillaan alkavat nyt vasta pysyä... ja kävelevät huojuen... muutaman päivän ovat jo niin tehneet.
        Tosin, meillä pennut ovat olleet aivan kokoajan pentukopassaan, eikä heitä ole nostettu sieltä pois kuin päivittäisen petivaatteiden vaihdon yhteydessä.
        Tiedä sitten olisiko ollut terveellistä hiukan enemmän käsitellä pentuja, jotta ihmisiinkin tottuisivat... mutta en usko, että mitään on menetetty vielä tässä vaiheessa sen suhteen.
        Olen ajatellut niin, että kun pennut alkavat itse osoittaa pentukopasta poistumisen halua, silloin olisi oikea hetki.... en tiedä...
        Kyllähän siinä vaaditaan melkoista 'kärsivällisyyttä' kun odottaa pentujen omaehtoista pesästä poistumista... =) Ovat niin suloisia ja lutuisia kun suurilla tummansinisillä silmillään tapittaen ja jalat huojuen siellä välillä miukuvat... tai muuten vain oleilevat... lähinnähän pennut vielä vain nukkuvat ja syövät... hereiläolo ajat on vielä kovinkin lyhyitä.

        Itseäni kiinostaisi kuulla kokemuksia siitä, että missä iässä olette aloittaneet antamaan kiinteää ruokka pennuille ja mitä ruokaa? Ja lähinnä minua kiinnostaa minkälaisella lihalla, kalalla yms sellaisella tuoreella ja aidolla ruualla voisi aloitella... olettko kypsentäneet? Kissathan ovat kai raan lihan syöjiä, mutta juuri metsästetyn, eli lämpimän.... siinäpä yhtälö, mikä vaikeaa toteuttaa...
        Tosin varmasti tulee aloiteltua lemmikkikaupan pehmennetyillä raksuilla, mutta koen ettei se ole riittäävän monipuolista ja täysipainosta ravintoa kissoille, koska on täysin kuollutta. siinähän ei ole minkäänlaista 'elinarvoa'...
        Kuinkahan hyvin ihmiset eläisivät, jos söisivät näkkileipää läpi elämänsä, johon on ujutettu kaikki lääketieteen mittaamat ihmsen ravintotarpeita vastaavat vitamiinit puristeena tai synteettisesti?? ;)

        Luovutusikä on minulle myös vielä seikka, johon aion hakea meidän kissoille parhaan mahdollisen ratkaisun, en mitään 'valmiiksi pureskeltua' päätöstä, vaan haluan käyttää tervettä järkeä, vastuullisuutta sekä sen hetkisen tilanteen tuomaa tietoa.
        Tuli vähän pitkästi,,, ja puolet jäi kirjoittamatta... mitä ajatuksisa oli...
        olisi kiva kuulla aiheesta lisää näkemyksiä ja kokemuksia... =)


    • mamma40

      Ensinnäkään kyse ei ole pelkästään emon luona olemisesta vaan myöskin sisarusten. Molemmista on pennun kehitykselle hyötyä, enkä tarkoita fyysistä kehitystä pelkästään vaan psyykkistä myös.

      Sitten pennun fyysisestä kehityksestä; on sinulla melkoisen nopeasti kehittyvät pennut jos tuo listauksesi pitää paikkansa. Minun kokemukseni on kovin erilainen ja sentään sitä kokemusta kissoista on monen vuosikymmenen verran.

      Silmät avautuvat normaalisti viikon-kahden ikäisenä, ei 2-4 päivän. Meillä varhaisin avautuminen oli 4 päivän iässä kun pennut olivat muutaman päivän "yli-ikäisiä", siis syntyivät yliaikaisina (70 vrk). Olisivat oikeaan aikaan syntyneinä olleet siis kehitykseltään viikon ikäisiä.

      Viikon ikäiset eivät vielä kävele mihinkään (etujalat alkavat kantaa 3-4 päivän iässä), ne ryömivät, saatikka juokse vielä 2 viikon iässä, pyri syliin tai tule ihmisten perässä vaan emonsa perässä. 2 viikon iässä alkaa takajalatkin kantaa, silloin ei vielä juosta. Ne ovat tuolloin vielä täysin kiinni emonsa huolenpidosta, mutta alkavat kiinnostua ympäristöstään 2-3 viikon iässä ja pyritään pesästä pois.

      3 viikkoisina aloitetaan kiinteän ruoan harjoittelu ja vessa-astiaan tutustuminen, 4 viikkoisina jo syödään itse.

      5-6 viikkoiset ovat tiiviisti yhdessä, nukkuvat ja leikkivät keskenään.

      6 viikosta eteenpäin harjoitellaan kaikenlaista kissan sosiaaliseen elämään liittyvää, joko emon ja sisarusten kanssa tai muiden talouden kissojen kanssa.

      Meillä emot antavat pentujensa tulla "huvitutille" vielä 12 viikonkin ikäisinä, eivät suhise pennuilleen tai aja niitä luotaan pois. Emot vain poistuvat paikalta kun niille alkaa "imeminen" riittää. Pennut nukkuvat vieläkin yhdessä kasassa useimmiten ja mieluiten sängyssä ihmisten kanssa tai pareittain "parhaan painikaverin" kanssa. Emot kyllä alistavat pentujaan jos ne alkavat olla liian raisuja, näin niille opetetaan, että joskus on syytä rauhoittua.

      • Kisulit

        Näin erilaisia tapauksia siis todellakin on, koska olettaisin että sinun tapauksesi oli totta, niin ikään minun. Kerrotko vielä miten sinä kasvatat pentusi? Epäilisin että myöskin kasvatustapamme eroavat toisistaan, kuin myös näköjään pentujen kehitys.


      • kiinnostunut.
        Kisulit kirjoitti:

        Näin erilaisia tapauksia siis todellakin on, koska olettaisin että sinun tapauksesi oli totta, niin ikään minun. Kerrotko vielä miten sinä kasvatat pentusi? Epäilisin että myöskin kasvatustapamme eroavat toisistaan, kuin myös näköjään pentujen kehitys.

        sinä kertonut omia "kasvatustapojasi"? entä liittyykö pentujen kehitys, jotenkin sinuun, kun "epäilisin, että myöskin kasvatustapamme eroavat toisistaan, kuin myös näköjään pentujen kehitys"


      • olla sanomatta
        kiinnostunut. kirjoitti:

        sinä kertonut omia "kasvatustapojasi"? entä liittyykö pentujen kehitys, jotenkin sinuun, kun "epäilisin, että myöskin kasvatustapamme eroavat toisistaan, kuin myös näköjään pentujen kehitys"

        Ajatelkaapa sellaista 8 viikon vanhaa kissanpentua. Kuinka pieni ja avuton se vielä loppujen lopuksi on. Toinen kissamme tuli meille 9 viikon vanhana, johtuen siitä, että emo oli todella sairas eikä pystynyt huolehtimaan enää pennuista. Emo muuttikin sitten pian sateenkaarisillalle :´(
        Kuitenkin, pentu tullessaan oli vielä täysin vauva. Se turvautui vanhempaan kissamme (kastraattikolliin), piti sitä keinoemonaan. Vielä tänäkin päivänä (pentu on nyt lähes 1 vuoden) on huomattavissa se kuinka pentu on lähes riippuvainen kaveristaan.
        En missään nimessä olisi ottanut pentua 9 viikkoisena ellei emo olisi ollut huonossa kunnossa. Mielestäni on väärä käsitys väittää, että kissanpennun voisi luovuttaa jo 8 viikkoisena. On ne vielä niin vauvoja silloin. Tällainen kokemus mulla on asiasta.


      • kisulit
        olla sanomatta kirjoitti:

        Ajatelkaapa sellaista 8 viikon vanhaa kissanpentua. Kuinka pieni ja avuton se vielä loppujen lopuksi on. Toinen kissamme tuli meille 9 viikon vanhana, johtuen siitä, että emo oli todella sairas eikä pystynyt huolehtimaan enää pennuista. Emo muuttikin sitten pian sateenkaarisillalle :´(
        Kuitenkin, pentu tullessaan oli vielä täysin vauva. Se turvautui vanhempaan kissamme (kastraattikolliin), piti sitä keinoemonaan. Vielä tänäkin päivänä (pentu on nyt lähes 1 vuoden) on huomattavissa se kuinka pentu on lähes riippuvainen kaveristaan.
        En missään nimessä olisi ottanut pentua 9 viikkoisena ellei emo olisi ollut huonossa kunnossa. Mielestäni on väärä käsitys väittää, että kissanpennun voisi luovuttaa jo 8 viikkoisena. On ne vielä niin vauvoja silloin. Tällainen kokemus mulla on asiasta.

        Vuoden ikäinen kissa joka varttuu emonsa ja muiden kissojen seurassa, turvautuu niihin muihin vielä vuoden ikäisenäkin, imee huvikseen vaikka niitä muita kissoja, eikä ole koskaan ollut erossa niistä muista. Joten en usko henkilökohtaisesti tähänkään teoriaan että tämä läheisyyden kaipuu tulee luovutusiästä, vaan se on kissan luonteessa.

        Ja se miksen minä kirjoittanut omia kasvatustapojani, odtin että joku muu olisi ne ensin kirjoittanut, koska mamma40 näköjään tuomitsi hetimmiten "ei ole mahdollista" "ei ole mahdollista" -asiat jotka todellakin ovat mahdollisia, monien pentujen kohdalla havaittuja asioita.

        Mutta mikäpä siinä, pentuja silitellään hetimmiten kun vaan mahdollista, niitä otetaan syliin muutaman päivän päästä, koska emo tämän sallii. Heti kun alkavat opetella hiukan kävelemään, saavat ne opetella sitä pentukopan ulkopuolella ja heti kun ovat kykeneväisiä, tehdään niille suora reitti koppaan ja takaisin jotta voivat käydä omin voimin ulkosalla pentukopastaan. Ihmiset osaavat katsoa mihin astuvat joten syytä ei ole teljetä pentuja missään välissä minnekään.

        Syömisen nopea oppiminen lienee vain suvussa, niinkuin kai sitten kaikki muukin nopea kehitys jos kerran noin hitaita tapauksia on kuin mamma40:llä. Sille en voi mitään, että kaikki mitä luovutusiästä sanotaan, on tullut kumotuksi ihan oikeassa elämässä oikeiden kissojen kanssa, kissat ovat yksilöitä, ja ihmiset jotka niitä kasvattavat ovat myöskin. Jokainen tavallaan, mitäpä sitä tuomitsemaan?


      • oli.
        kisulit kirjoitti:

        Vuoden ikäinen kissa joka varttuu emonsa ja muiden kissojen seurassa, turvautuu niihin muihin vielä vuoden ikäisenäkin, imee huvikseen vaikka niitä muita kissoja, eikä ole koskaan ollut erossa niistä muista. Joten en usko henkilökohtaisesti tähänkään teoriaan että tämä läheisyyden kaipuu tulee luovutusiästä, vaan se on kissan luonteessa.

        Ja se miksen minä kirjoittanut omia kasvatustapojani, odtin että joku muu olisi ne ensin kirjoittanut, koska mamma40 näköjään tuomitsi hetimmiten "ei ole mahdollista" "ei ole mahdollista" -asiat jotka todellakin ovat mahdollisia, monien pentujen kohdalla havaittuja asioita.

        Mutta mikäpä siinä, pentuja silitellään hetimmiten kun vaan mahdollista, niitä otetaan syliin muutaman päivän päästä, koska emo tämän sallii. Heti kun alkavat opetella hiukan kävelemään, saavat ne opetella sitä pentukopan ulkopuolella ja heti kun ovat kykeneväisiä, tehdään niille suora reitti koppaan ja takaisin jotta voivat käydä omin voimin ulkosalla pentukopastaan. Ihmiset osaavat katsoa mihin astuvat joten syytä ei ole teljetä pentuja missään välissä minnekään.

        Syömisen nopea oppiminen lienee vain suvussa, niinkuin kai sitten kaikki muukin nopea kehitys jos kerran noin hitaita tapauksia on kuin mamma40:llä. Sille en voi mitään, että kaikki mitä luovutusiästä sanotaan, on tullut kumotuksi ihan oikeassa elämässä oikeiden kissojen kanssa, kissat ovat yksilöitä, ja ihmiset jotka niitä kasvattavat ovat myöskin. Jokainen tavallaan, mitäpä sitä tuomitsemaan?

        parempi olisi yleisesti noudattaa 12- viikon sääntöä,eikä mainostaa muuta, koska harvempi osaa päätellä yksilöstä yhtään mitään..itsellä ollut paljon eri ikäisiä, ali-ikäisiä pentuja, erinäisistä syistä,ja tiedän monia samanlaisia ja vähän "vauvaksi" on lähes jokainen jäänyt. kenellä mitäkin "oiretta". kyllä minä noita silti ihan kissoiksi kutsun, vaan olisin silti suonut heille täyden "pentu-ajan" emon ja sisarusten kanssa.


      • ja pyh
        oli. kirjoitti:

        parempi olisi yleisesti noudattaa 12- viikon sääntöä,eikä mainostaa muuta, koska harvempi osaa päätellä yksilöstä yhtään mitään..itsellä ollut paljon eri ikäisiä, ali-ikäisiä pentuja, erinäisistä syistä,ja tiedän monia samanlaisia ja vähän "vauvaksi" on lähes jokainen jäänyt. kenellä mitäkin "oiretta". kyllä minä noita silti ihan kissoiksi kutsun, vaan olisin silti suonut heille täyden "pentu-ajan" emon ja sisarusten kanssa.

        12 viikon 'suositus' on vain uudistus siinä missä muutkin, eivätkä ne aina mene parempaan suuntaan. Ovatko siis kaikki 80-luvulla syntyneet kissat olleet jotenkin vajaita? Mahtoivat olla likaisia kun eivät kuulemma osaa takapuoltaan pestä jolleivat saa olla emon luona 12 viikkoa. Eihän niiden pitäisi olla osannut syödä, metsästää..

        Ei ainoastaan kissalasten, myös ihmislasten kohdalla on tapahtunut uudistuksia, joista varmasti tietävät ne jotka ovat lähiaikoina vauvan saaneet. Vauvaa ei enää saa nostaa niinkuin tähän asti on aina tehty, sille ei saa antaa enää lainkaan vettä.. jnejne.. Olemmeko me siis kaikki väärin kehittyneitä, viallisia koska meitä on nostettu 'väärin' ja juotettu vettä? Emme. Eivät myöskään kissat jotka on luovutettu nuorina. Uudistuksia löytyy kaikesta myös kissoilla, ei saa antaa kermaa, ei maitoa, ei muusia, ei puuroa, ei kalaa kuin 2x/vko. Onneksi minä olen elänyt jo tuona 80 luvulla ja ennenkin, kasvattanut kissoja, pentuja, ali- ja yli-ikäisiä. Jatkan tuota samaa rataa nykypäivänä, joten teen siis kaiken päin mäntyä, mutta kissatpa voivat hyvin ja ovat terveitä ja iloisia, sosiaalisia ja virkeitä. Joten se niistä uudistuksista minun osaltani.


      • se on
        ja pyh kirjoitti:

        12 viikon 'suositus' on vain uudistus siinä missä muutkin, eivätkä ne aina mene parempaan suuntaan. Ovatko siis kaikki 80-luvulla syntyneet kissat olleet jotenkin vajaita? Mahtoivat olla likaisia kun eivät kuulemma osaa takapuoltaan pestä jolleivat saa olla emon luona 12 viikkoa. Eihän niiden pitäisi olla osannut syödä, metsästää..

        Ei ainoastaan kissalasten, myös ihmislasten kohdalla on tapahtunut uudistuksia, joista varmasti tietävät ne jotka ovat lähiaikoina vauvan saaneet. Vauvaa ei enää saa nostaa niinkuin tähän asti on aina tehty, sille ei saa antaa enää lainkaan vettä.. jnejne.. Olemmeko me siis kaikki väärin kehittyneitä, viallisia koska meitä on nostettu 'väärin' ja juotettu vettä? Emme. Eivät myöskään kissat jotka on luovutettu nuorina. Uudistuksia löytyy kaikesta myös kissoilla, ei saa antaa kermaa, ei maitoa, ei muusia, ei puuroa, ei kalaa kuin 2x/vko. Onneksi minä olen elänyt jo tuona 80 luvulla ja ennenkin, kasvattanut kissoja, pentuja, ali- ja yli-ikäisiä. Jatkan tuota samaa rataa nykypäivänä, joten teen siis kaiken päin mäntyä, mutta kissatpa voivat hyvin ja ovat terveitä ja iloisia, sosiaalisia ja virkeitä. Joten se niistä uudistuksista minun osaltani.

        toiset ei kestä uudistuksia, vaikka millä rautalangalla vääntäisi ja todistaisi sen olevan hyväksi. pidetään väkisi kiinni siitä omasta opitusta mielipiteestä, eikä haluta oppia uutta tai myöntää olleensa väärässä. surullista ja säälittävää. siinä olen samaa mieltä, että ei aina uudistukset ole hyvästä. järjen käyttö sallittua ja oma aktiivisuus tiedon hankinnassa auttaa. minäkin olen nähnyt tuota 80-lukua ja ennenkin.. meinaatko , jos koitat parantaa kissojesi oloa, eivät olisikaan enää terveitä, iloisia ja sosiaalisia? höh. minun ali-ikäinen ja pentuna -minun tyhmyyttäni- syönyt kaupan raksuja, on terve, iloinen ja sosiaalinen. en silti enää syötä kaupan raksuja ja toivon, että muut kissat saisivat olla emon hoivissa pidenpään.


      • kissaihminen
        kisulit kirjoitti:

        Vuoden ikäinen kissa joka varttuu emonsa ja muiden kissojen seurassa, turvautuu niihin muihin vielä vuoden ikäisenäkin, imee huvikseen vaikka niitä muita kissoja, eikä ole koskaan ollut erossa niistä muista. Joten en usko henkilökohtaisesti tähänkään teoriaan että tämä läheisyyden kaipuu tulee luovutusiästä, vaan se on kissan luonteessa.

        Ja se miksen minä kirjoittanut omia kasvatustapojani, odtin että joku muu olisi ne ensin kirjoittanut, koska mamma40 näköjään tuomitsi hetimmiten "ei ole mahdollista" "ei ole mahdollista" -asiat jotka todellakin ovat mahdollisia, monien pentujen kohdalla havaittuja asioita.

        Mutta mikäpä siinä, pentuja silitellään hetimmiten kun vaan mahdollista, niitä otetaan syliin muutaman päivän päästä, koska emo tämän sallii. Heti kun alkavat opetella hiukan kävelemään, saavat ne opetella sitä pentukopan ulkopuolella ja heti kun ovat kykeneväisiä, tehdään niille suora reitti koppaan ja takaisin jotta voivat käydä omin voimin ulkosalla pentukopastaan. Ihmiset osaavat katsoa mihin astuvat joten syytä ei ole teljetä pentuja missään välissä minnekään.

        Syömisen nopea oppiminen lienee vain suvussa, niinkuin kai sitten kaikki muukin nopea kehitys jos kerran noin hitaita tapauksia on kuin mamma40:llä. Sille en voi mitään, että kaikki mitä luovutusiästä sanotaan, on tullut kumotuksi ihan oikeassa elämässä oikeiden kissojen kanssa, kissat ovat yksilöitä, ja ihmiset jotka niitä kasvattavat ovat myöskin. Jokainen tavallaan, mitäpä sitä tuomitsemaan?

        Miksi yleistät omilla käsityksilläsi? Tässä ketjussa on paljon fiksuja kommentteja, enkä nyt tarkoita sinua kisulit. Taidat vain halua provosoida. Katso itseesi, joskus omat mielipiteet voivat olla vääriä ja toisten oikeita.


      • kissaihminen
        kissaihminen kirjoitti:

        Miksi yleistät omilla käsityksilläsi? Tässä ketjussa on paljon fiksuja kommentteja, enkä nyt tarkoita sinua kisulit. Taidat vain halua provosoida. Katso itseesi, joskus omat mielipiteet voivat olla vääriä ja toisten oikeita.

        lisään vielä, että viesti oli tarkoitettu keetjun aloittajalle.


      • mamma40
        Kisulit kirjoitti:

        Näin erilaisia tapauksia siis todellakin on, koska olettaisin että sinun tapauksesi oli totta, niin ikään minun. Kerrotko vielä miten sinä kasvatat pentusi? Epäilisin että myöskin kasvatustapamme eroavat toisistaan, kuin myös näköjään pentujen kehitys.

        (kuten tuolla toisaalla yritit esittää) vaan kerron faktat jotka pohjautuu sekä omiin kokemuksiin, että tutkittuihin ja muiden kokemiin pennun kehitysvaiheisiin.

        Kuten jo mainitsin, pentujen silmät eivät avaudu normaalisti 2-4 päivän ikäisenä vaan viikon-2 viikon. Tai pentu ei kävele viikon ikäisenä koska sen etujalat kantaa 3-4 päivän iästä lähtien ja takajalat vasta 2 viikon iässä ja kävelemiseen tarvitaan ne molemmat - juoksemiseen vielä enemmän. Nämä asiat voit tarkistaa (jos haluat, mitä suuresti epäilen) mm. kissaklinikka Felinan artikkeleista. Nämä samat faktat löytyy monesta muustakin opuksesta tai artikkelista, joiden todenperäisyyttä olet täällä toistuvasti aliarvioinut. Useimpien opusten kirjoittajat ovat joko eläinlääkäreitä, pitkänlinjan kasvattajia tai muuten kissojen kanssa paljon tekemisissä olleita.

        Tähän on turhaa heittää sitä vanhaa "tutkijat mitään tiedä, minä vaan tiedän" soopaa, sillä artikkelin "kissalasten matka maailmaan" kirjoittaja on kissoihin perehtynyt eläinlääkäri, itse kissoja kasvattanut henkilö. Hän luultavasti tietää mistä kirjoittaa.

        Sillä, miten minä kasvatan tai sinä kasvatat (tämän perusteella et edes kasvata) ei ole mitään tekemistä pennun kehityksen kanssa, kun puhutaan fyysisestä kehityksestä - psyykisen kehityksen suhteen sillä on merkitystä paljonkin. Fyysinen kehitys menee tiettyjen kaavojen mukaan, etkä sinä sitä pysty juurikaan nopeuttamaan kuin ainoastaan hyvällä ruokinnalla verrattuna huonosti ruokittuihin pentuihin. Hyvin ruokittu pentu kehittyy tietysti nopeammin kuin aliravittu ja väitän, että meillä pennut on hyvin ruokittuja.

        Kuten arvasinkin, tämä ketju oli aloitettu, ei asiallisen keskustelun saamiseksi, vaan riidan haastamista varten. Onkin jo kulunut sen verran aikaa edellisestä "luovutusikä-keskustelusta", että piti keksiä tällainen uusi yritys.

        Kun kirjoittaa kannattaa tarkistaa ensin ne faktat jostakin, ettei tule kirjoittaneeksi ihan täyttä potaskaa.


      • kisulit
        mamma40 kirjoitti:

        (kuten tuolla toisaalla yritit esittää) vaan kerron faktat jotka pohjautuu sekä omiin kokemuksiin, että tutkittuihin ja muiden kokemiin pennun kehitysvaiheisiin.

        Kuten jo mainitsin, pentujen silmät eivät avaudu normaalisti 2-4 päivän ikäisenä vaan viikon-2 viikon. Tai pentu ei kävele viikon ikäisenä koska sen etujalat kantaa 3-4 päivän iästä lähtien ja takajalat vasta 2 viikon iässä ja kävelemiseen tarvitaan ne molemmat - juoksemiseen vielä enemmän. Nämä asiat voit tarkistaa (jos haluat, mitä suuresti epäilen) mm. kissaklinikka Felinan artikkeleista. Nämä samat faktat löytyy monesta muustakin opuksesta tai artikkelista, joiden todenperäisyyttä olet täällä toistuvasti aliarvioinut. Useimpien opusten kirjoittajat ovat joko eläinlääkäreitä, pitkänlinjan kasvattajia tai muuten kissojen kanssa paljon tekemisissä olleita.

        Tähän on turhaa heittää sitä vanhaa "tutkijat mitään tiedä, minä vaan tiedän" soopaa, sillä artikkelin "kissalasten matka maailmaan" kirjoittaja on kissoihin perehtynyt eläinlääkäri, itse kissoja kasvattanut henkilö. Hän luultavasti tietää mistä kirjoittaa.

        Sillä, miten minä kasvatan tai sinä kasvatat (tämän perusteella et edes kasvata) ei ole mitään tekemistä pennun kehityksen kanssa, kun puhutaan fyysisestä kehityksestä - psyykisen kehityksen suhteen sillä on merkitystä paljonkin. Fyysinen kehitys menee tiettyjen kaavojen mukaan, etkä sinä sitä pysty juurikaan nopeuttamaan kuin ainoastaan hyvällä ruokinnalla verrattuna huonosti ruokittuihin pentuihin. Hyvin ruokittu pentu kehittyy tietysti nopeammin kuin aliravittu ja väitän, että meillä pennut on hyvin ruokittuja.

        Kuten arvasinkin, tämä ketju oli aloitettu, ei asiallisen keskustelun saamiseksi, vaan riidan haastamista varten. Onkin jo kulunut sen verran aikaa edellisestä "luovutusikä-keskustelusta", että piti keksiä tällainen uusi yritys.

        Kun kirjoittaa kannattaa tarkistaa ensin ne faktat jostakin, ettei tule kirjoittaneeksi ihan täyttä potaskaa.

        Vaan erilainen omakohtainen kokemus asiasta, seuraten ja kuvaten jo usean pentueen kehitystä hyvin tiiviisti syntymästä luovutukseen. Ehkäpä monessakin paikassa voi lukea toista, mutta eiköhän itsekoettu asia ole faktaa parhaimmasta päästä. Tämä minun osaltani tässä, esitin vain oman kokemukseni ja näkemykseni asiasta. Älkää vetäkö hernettä nenukkiin, kiitos.


      • franconero
        kissaihminen kirjoitti:

        lisään vielä, että viesti oli tarkoitettu keetjun aloittajalle.

        kun kerroitte kissanpennun kehitysvaiheista, meidän pennut tuli meille "pakon" edessä n. 8 viikkoisina. olisin halunnut ottaa myös emon, mutta se ei ollut meidän vanhan kissaherran takia mahdollista. varsinkin toinen pennuista on vaatinut enemmän aikaa ruokinnan ja muun suhteen, mutta on nyt alkanut kasvaa ja on pirteä ja leikkisä. hetken ehdin jo ajatella, että tuo pentu ei ole kovin pitkäikäinen. onneksi kävi näin. ja omasta kokemuksestani aiempien kissojeni kanssa lähes aina uusi pentu hakee turvaa aikuisista kissoista, oli ne sitten mitä sukupuolta ja ikää tahansa. myös koiramme on joutunut/saanut hoivata kissavauvoja!


    • kisut...

      kun meille tuli aikoinaan ensimmäinen kissa, oli se tullessaan vain 2viikkoa vanha! siis todellakin ali-ikäinen. mutta emme me tienneet mistään luovutusiästä. pentua sitten ruokittiin maidolla ja mössöillä. kissapa siitä kuitenkin kasvoi, ja fiksu kissa olikin. minkäänlaisia ongelmia ei koskaan ollut. kissa kuoli 15vuoden ikäisenä, jolloin jouduimme sen halvaantumisen vuoksi lopettamaan.toinen kissa oli tullessaan viiden viikon ikäinen, kolmas oli 8-viikon ikäinen (90luvulla vielä 8-viikkoa pidettiin luovutusikäisenä) ja nykyinen veijari tuli meille noin 4-5viikon ikäisenä pakottavasta syystä. ja tosiaan, kissa kaikista on kasvanut. siistejä, kilttejä, fiksuja, ihmisläheisiä. tuntuu, että molemmat jotka tulivat viiden viikon ikäisenä jäivät pienikokoisemmiksi kuin muut. en kuitenkaan kehota ketään ottamaan kissaa ennenkuin se on luovutusikäinen.

      • kisulit

        Vaikka kissa olisi kuinka nuori kun se otetaan, kasvaa siitä silti sen kokoinen kissa kuin siitä on tullakseen. Meilläkin ollut näitä tapauksia, joistain kasvanut suuria ja joistain jäänyt pieniä, mutta niin on tapahtunut niillekin jotka emonsa luona ovat kauankin, yksilöitä.


    • Ansu

      kuten ihmisilläkin niin eläimilläkin on tää kaikki tapauskohtaista joku pentu saattaa olla koko ajan omissa oloissaan toinen taas sisarusten tai emon luona! TÄTÄ ei voi määritellä yksikään ihminen yleisesti! jos emo hylkii pentujaan ovat ne silloin ainakin emostaan vieroitettavissa!! kukaan ihminen ei ikinä voi päättää sitä milloin pentu on valmis lähtemään Ainoastaan emo ja pennut voivat sen tehdä kuten keskustelun aloittajan kissa ilmeisesti on tehnyt! Tämä on kaikki p*ska aivan turhanpäiväistä selitystä jolla ei loppujen lopuksi ikinä tule olemaan mitään merkitystä joten lopettakaa riidan haastaminen ja kertokaa niitä kokemuksia!!!

    • Oyri

      Kissani pentue on 5 päiväinen, eivätkä pentujen silmien pitäisi avautua ennen 6-12 päivää. Pieni korjaus vain.

      • Miudel

        kissalleni syntyi pentue 20.05 eli tänään kolme päivää vanhoja, yhdellä on jo toinen silmä kokonaan auki.. ja tiineys kesti 67 päivää.. ja karvaisia palleroita syntyi.. eli voi ne vaan todella aikaisin ruveta avautumaan. Ja ihana seurata mammaa jolle tämä on ensimmäinen pesue, niin hyvin rakastavasti käyttäytyy ja saamme mieheni kanssa runsaasti koskea pentuihin, koska mamma luottaa meihin :)


    • ............

      Meille muuttaapi nyt viikonloppuna kaksi 8 viikon ikäistä naaraspentua. Pentujen emo kuoli antibiooteista ja hyvästä hoidosta huolimatta, mutta sairautensa vuoksi pennut alkoivat jo aiemmin erkaantua emosta. Toivotaan, että kaikki menee hyvin. Pennut iloisia, reippaita, itsenäisiä, syövät kiinteää, juovat vettä ja käyttävät astiaa. Meillä ei nyt muita kisuja, mutta kolme koiraa, jotka olleet paljon tekemisissä kisujen kanssa. Pian nähdään millaisia nuo vauvat ovat, ennen on kisut tulleet aikaisintaan 12 viikkoisina..

    • Ellatsi

      Kissa sai viimeyönä kolme palleroista, päätin heti alkaa tutkimaan että milloin ne pääsevät liikkelle tai edes näkevät jotain ;)

      • viuhtin rakass

        Meille syntyi aprillipäivänä siis 1.4. 5 kissanpentua :)))


    • MursuX

      Tuo 12 viikkoahan on arvioitu ajaksi, jonka jälkeen lähes kaikki pennut hoidon ja perimän heikkouksista huolimatta ovat luovutuskelpoisia. Yleinen suositushan voi olla vain tuollainen kaikkiin tapauksiin soveltuva "parasta ennen"-tyyppinen aika. Jos on aikaa ja kokemusta arvioida nuoremman pennun sopivuutta luovutettavaksi, varmaan osuu oikeaan. Mutta sokeasti "papereitten perusteella" en ottaisi alle 12-viikkoista.

    • Tärkeää on ainakin se, että saavat olla tutun ihmisen luona. Minulla on 2 vuoden vanhaa kissaa, joita emo alkoi hyljeksimään jo 2-kuukautisena, kun sillä oli taas uudet tulossa. Hyvin kuitenkin ovat pärjänneet, kaikki tavat on opittu.

    • -strange-

      Kahden ensimmäisen elinviikon aikana kissanpentu vain SYÖ ja NUKKUU. Sen silmät ja korvat ovat vielä kiinni, ja se pystyy tekemään havaintoja ympäristöstään vain tunto-, asento- ja hajuaistinsa avulla. Kolmannella viikolla pentu alkaa ottaa horjuvia askelia ja se pystyy jo seuraamaan liikettä katseellaan. Varsinaisen sosiaalistumiskauden katsotaan alkavan neljännen elinviikon alusta ja päättyvän 10–11 viikon iässä. Tänä aikana pentu oppii kissalle tyypillisen käyttäytymisen, joka kehittyy aina 3 kk ikään saakka. Tiukka side pennun ja emon välillä katkeaa tavallisimmin sosiaalistumiskauden lopulla.

      Ota asiasta oikiasti selevää ennnenku rupiat paskaa jauhaamahan!

      • "leimata" p-puheeksi

        Koko ikäni olen kissoja katsellut, monet pentueet nähnyt. sen mitä olen oppinut, on kaikkein tärkein, että kissat ovat todellakin yksilöitä, eivät mitään tiukkoja kaavoja noudattavia jolla on pipo tiukalla.

        yhdessä pentueessa pentujen silmät aukenivat 3 päivän ikäisinä, toisessa pentueessa, missä oli enemmän vauvoja, silmät aukenivat 2 viikon ikäisinä, en tiedä olisiko emonmaidolla asiassa jotain tekemistä, sillä nämä joiden silmät aukenivat aikaisemmin, saivat myös enemmän maitoa pienen pentuekoon johdosta.

        ja tässä välillä on tullut nähtyä kyllä monta pentuetta tuolta väliltäkin. kehitysvaiheet vaihtelevat aika usein.

        kolmannella viikolla tämä pienempi pentue oppi kävelemään, osa jopa juoksi jo kovaa kaatuen välillä nenilleen :) se pentue, missä oli enemmän päitä, niin he oppivat saman n. 4 viikon ikäisinä :)

        molemmista pentueista kehittyi ihanat kissat, jotka osaavat kaikki kissamaiset elkeet. nämä pennut, jotka olivat kehityksessä edellä, luovutus oli 10 viikkoisina. emo oli aloittanut vieroittamisen jo 8 viikkoisina. ja tämän isomman pentueen luovutusikä oli 12 viikkoisina.

        tuosta luovutusiästä vielä sen verran, se on vain luku. ja emokissa tietää parhaiten koska on "aika".
        ja tosiaan, joskus oli tuo 8 viikkoa sopiva luovutusikä. mitä siitä kinastelemaan, jokainen, jonka kissa pennut tekee, päättää aivan itsee tuon ajankohdan omien mielikuvien ja kokemusten perusteella. ainakaan ennen pentuja ei saa luovuttaa, ennen kuin emo on vieroittanut. se on hyvä ohjelanka :)


      • noin...
        "leimata" p-puheeksi kirjoitti:

        Koko ikäni olen kissoja katsellut, monet pentueet nähnyt. sen mitä olen oppinut, on kaikkein tärkein, että kissat ovat todellakin yksilöitä, eivät mitään tiukkoja kaavoja noudattavia jolla on pipo tiukalla.

        yhdessä pentueessa pentujen silmät aukenivat 3 päivän ikäisinä, toisessa pentueessa, missä oli enemmän vauvoja, silmät aukenivat 2 viikon ikäisinä, en tiedä olisiko emonmaidolla asiassa jotain tekemistä, sillä nämä joiden silmät aukenivat aikaisemmin, saivat myös enemmän maitoa pienen pentuekoon johdosta.

        ja tässä välillä on tullut nähtyä kyllä monta pentuetta tuolta väliltäkin. kehitysvaiheet vaihtelevat aika usein.

        kolmannella viikolla tämä pienempi pentue oppi kävelemään, osa jopa juoksi jo kovaa kaatuen välillä nenilleen :) se pentue, missä oli enemmän päitä, niin he oppivat saman n. 4 viikon ikäisinä :)

        molemmista pentueista kehittyi ihanat kissat, jotka osaavat kaikki kissamaiset elkeet. nämä pennut, jotka olivat kehityksessä edellä, luovutus oli 10 viikkoisina. emo oli aloittanut vieroittamisen jo 8 viikkoisina. ja tämän isomman pentueen luovutusikä oli 12 viikkoisina.

        tuosta luovutusiästä vielä sen verran, se on vain luku. ja emokissa tietää parhaiten koska on "aika".
        ja tosiaan, joskus oli tuo 8 viikkoa sopiva luovutusikä. mitä siitä kinastelemaan, jokainen, jonka kissa pennut tekee, päättää aivan itsee tuon ajankohdan omien mielikuvien ja kokemusten perusteella. ainakaan ennen pentuja ei saa luovuttaa, ennen kuin emo on vieroittanut. se on hyvä ohjelanka :)

        voi itse päättää, rotukissojen kasvattajia sitoo määräykset joita ei voi ohittaa omapäisesti. Muitahan nämä säännöt ei koske, mutta suositus on silti sama 12 viikkoa. Monet kasvattajat luovuttavat vasta 14-16 viikkoisina.

        Se, mitä tuossa aloituksessa (vuosia sitten) on kerrottu, ei kyllä pidä paikkaansa. Jonkin verran vaihtelua on, mutta suurin silmien avautumiseen vaikuttava tekijä on pentujen syntymän hetki. Jos tiineys menee yliaikaiseksi, se vaikuttaa niin, että avautuminen tapahtuu aiemmin. Jos pennut syntyy etuajassa, se vaikuttaa myöhentävästi. Siis jos pennut syntyy tiineyspäivänä 60, niin silmät avautuu 2 viikon iässä ja jos 70 tiineyspäivänä, ne avautuu aiemmin. On tapauksia joissa pennuilla on ollut silmät auki jo syntyessään, mutta se on poikkeus ja silloin silmät pitää suojata valolta tarkkaan. Kuten myös silloin jos silmät avautuu aikaisin.


      • 16+5
        noin... kirjoitti:

        voi itse päättää, rotukissojen kasvattajia sitoo määräykset joita ei voi ohittaa omapäisesti. Muitahan nämä säännöt ei koske, mutta suositus on silti sama 12 viikkoa. Monet kasvattajat luovuttavat vasta 14-16 viikkoisina.

        Se, mitä tuossa aloituksessa (vuosia sitten) on kerrottu, ei kyllä pidä paikkaansa. Jonkin verran vaihtelua on, mutta suurin silmien avautumiseen vaikuttava tekijä on pentujen syntymän hetki. Jos tiineys menee yliaikaiseksi, se vaikuttaa niin, että avautuminen tapahtuu aiemmin. Jos pennut syntyy etuajassa, se vaikuttaa myöhentävästi. Siis jos pennut syntyy tiineyspäivänä 60, niin silmät avautuu 2 viikon iässä ja jos 70 tiineyspäivänä, ne avautuu aiemmin. On tapauksia joissa pennuilla on ollut silmät auki jo syntyessään, mutta se on poikkeus ja silloin silmät pitää suojata valolta tarkkaan. Kuten myös silloin jos silmät avautuu aikaisin.

        tuo tiineysaika muuten vaikuttaa varmaan aika paljon. mutta tiedätkö, että voisiko myös emonmaidon määrällä olla jotain tekemistä asian kanssa? :)

        "Monet kasvattajat luovuttavat vasta 14-16 viikkoisina."

        mistä se johtuu? onko siinä kyse esim. rokotuksista vai mihin tuo 14-16 viikon luovutusikä perustuu? :) sen tiedän, että rotukissojen kasvattajilla on säännöksissä tuo 12 viikkoa.


      • maidolla (määrällä)
        16+5 kirjoitti:

        tuo tiineysaika muuten vaikuttaa varmaan aika paljon. mutta tiedätkö, että voisiko myös emonmaidon määrällä olla jotain tekemistä asian kanssa? :)

        "Monet kasvattajat luovuttavat vasta 14-16 viikkoisina."

        mistä se johtuu? onko siinä kyse esim. rokotuksista vai mihin tuo 14-16 viikon luovutusikä perustuu? :) sen tiedän, että rotukissojen kasvattajilla on säännöksissä tuo 12 viikkoa.

        on toki vaikutusta painon kehitykseen, mutta tuskin kovin paljon muuten fyysiseen kehitykseen. Itse en ole havainnut eroja tuossa, vaan juuri sen syntymän ajankohdan suhteen. Viikko on ollut aika vakio, meillä pennut kun on pääsääntöisesti syntyneet laskettuna aikana 65-66 vrk astumisesta. Jos maidon määrällä (vähäisyydellä lähinnä) olisi vaikutusta, pitäisi sen vaikuttaa jo muuhunkin tosi paljon ja silloin tietysti keinomaitoruokinta olisi käytössä.

        Toisaalta, pentueen koko pelkästään ei kerro maidon saannista, vaan emon maidontuotantomäärä on kovin yksilöllistä ja riippuvainen myöskin emon ruokinnasta. Voisi sitten ajatella niin, että hyvin ruokitun emon pennut muutenkin kehittyisivät nopeammin. Pentujen määrä/pentue vaikuttaa myös syntymäpainoihin yleensä sitä alentavasti ja sekin vaikuttaa kehitykseen.

        Tuohon myöhäisempään luovutusikään on monta syytä. Yksi on se rokotus, jos on aloitettu vasta 12 viikkoisena, ei voi luovuttaa vielä yhdellä rokotuksella. Toinen syy on valmiiksi tehdyt steriloinnit/kastroinnit, odotetaan että haavat umpeutuu kunnolla. Kolmas syy on se, että kasvattajat haluavat luovuttaa pennut täyspäisinä, kaiken oppineena uuteen kotiin. Neljäs syy voi olla se, ettei kaikki pennut ole varattuja vielä 12 viikkoisina. Viides syy se, että kasvattaja haluaa nähdä tuleeko pennun kehityksessä esiin jotakin joka estäisi esim. näyttely-/siitoskäytön. Kuudes syy se, ettei rekisterikirjat ole tulleet vielä jne.jne.


      • vastauksestasi!
        maidolla (määrällä) kirjoitti:

        on toki vaikutusta painon kehitykseen, mutta tuskin kovin paljon muuten fyysiseen kehitykseen. Itse en ole havainnut eroja tuossa, vaan juuri sen syntymän ajankohdan suhteen. Viikko on ollut aika vakio, meillä pennut kun on pääsääntöisesti syntyneet laskettuna aikana 65-66 vrk astumisesta. Jos maidon määrällä (vähäisyydellä lähinnä) olisi vaikutusta, pitäisi sen vaikuttaa jo muuhunkin tosi paljon ja silloin tietysti keinomaitoruokinta olisi käytössä.

        Toisaalta, pentueen koko pelkästään ei kerro maidon saannista, vaan emon maidontuotantomäärä on kovin yksilöllistä ja riippuvainen myöskin emon ruokinnasta. Voisi sitten ajatella niin, että hyvin ruokitun emon pennut muutenkin kehittyisivät nopeammin. Pentujen määrä/pentue vaikuttaa myös syntymäpainoihin yleensä sitä alentavasti ja sekin vaikuttaa kehitykseen.

        Tuohon myöhäisempään luovutusikään on monta syytä. Yksi on se rokotus, jos on aloitettu vasta 12 viikkoisena, ei voi luovuttaa vielä yhdellä rokotuksella. Toinen syy on valmiiksi tehdyt steriloinnit/kastroinnit, odotetaan että haavat umpeutuu kunnolla. Kolmas syy on se, että kasvattajat haluavat luovuttaa pennut täyspäisinä, kaiken oppineena uuteen kotiin. Neljäs syy voi olla se, ettei kaikki pennut ole varattuja vielä 12 viikkoisina. Viides syy se, että kasvattaja haluaa nähdä tuleeko pennun kehityksessä esiin jotakin joka estäisi esim. näyttely-/siitoskäytön. Kuudes syy se, ettei rekisterikirjat ole tulleet vielä jne.jne.

        "Toisaalta, pentueen koko pelkästään ei kerro maidon saannista, vaan emon maidontuotantomäärä on kovin yksilöllistä ja riippuvainen myöskin emon ruokinnasta. Voisi sitten ajatella niin, että hyvin ruokitun emon pennut muutenkin kehittyisivät nopeammin. Pentujen määrä/pentue vaikuttaa myös syntymäpainoihin yleensä sitä alentavasti ja sekin vaikuttaa kehitykseen."

        itse olen huomannut, että pieni pentue kehittyisi nopeammin kuin suuri, tiedä siitä sitten :) tuosta emon ruokinnasta, olen antanut paljon erilaisia märkäruokia (sekä marketin että eläinkaupan) ja kissanpennuille tarkoitettuja raksuja (eläinkaupan) sekä kotiruokaa, mihin sisältyy jauhelihaa, kananmunaa, kalaa sekä vähän laktoositonta kermaviiliä. onko siinä ruokavaliossa vielä parannettavaa/mitä voisi tehdä toisin emon ja pentujen hyvinvoinnin eteen?

        kylläpä noiden rotukissojen kanssa on paljon hommaa jotka ei mahdu 12 viikkoon :) mutta kiitos vastauksestasi, selvensi asiaa, minä kun olen miettinyt että miksi rotukissoilla joskus luovutus on niin monen viikon päässä :)


      • Matmor

        Voi teitä pikkusia.. Ihan niinku jotkut alakoululaiaiset riitelevät.. Sanonpa nyt. Yleisesti kissanpennut ovat luovutus iässä 12 viikkosena, näin on suomen kissa lakien mukaan, MUTTA jotkut kissan ovat "valmiita" jo 8-9 viikkosena. Ja voi olla että äitikin "hylkii" ne silloin. Meille tuli 2 kissanpentua 5 viikkosena, muuten olisivat hukkuneet jokeen (sairas naapuri), eli oli "pakko" ottaa. JA kyllähän ne sit selvis molemmat. Toisella nyt pentuja on itsekin vasta 1 vuotias, se olikin yllätys raskaus. JA nuo pennut on nyt 6 päivää ja jo eilen kaikilla oli silmät auki. ELI se vaihtelee, KAIKKI vaihtelee. Ei tarvitse kinastella kaikesta ihmiset rakkaat:D


      • strongenough
        Matmor kirjoitti:

        Voi teitä pikkusia.. Ihan niinku jotkut alakoululaiaiset riitelevät.. Sanonpa nyt. Yleisesti kissanpennut ovat luovutus iässä 12 viikkosena, näin on suomen kissa lakien mukaan, MUTTA jotkut kissan ovat "valmiita" jo 8-9 viikkosena. Ja voi olla että äitikin "hylkii" ne silloin. Meille tuli 2 kissanpentua 5 viikkosena, muuten olisivat hukkuneet jokeen (sairas naapuri), eli oli "pakko" ottaa. JA kyllähän ne sit selvis molemmat. Toisella nyt pentuja on itsekin vasta 1 vuotias, se olikin yllätys raskaus. JA nuo pennut on nyt 6 päivää ja jo eilen kaikilla oli silmät auki. ELI se vaihtelee, KAIKKI vaihtelee. Ei tarvitse kinastella kaikesta ihmiset rakkaat:D

        Oikeasti sen 12 viikon luovututsiän ovat keksineet rotukissakasvattajat omaksi edukseen.Ei kaikkea tarvi ottaa niin kirjaimellisesti ja tosissaan.Hellittäkää vähän niuhot ja antakaa kissoille iso hali! Kissa on luovutusíässä,kun se omatoimisesti käy laatikolla hädällä,syö hyvin itse eikä paru emoaan.Loput voi opettaa uusi omistaja. PS. nuorempi pentu myös oppii paremmin uudet asiat ja tottuu helpommin muutoksiin... näin tekee myös ihmis pentu tai jokin muu elävä. Kokeilkaa vaikka!!!!


      • minullekin..
        strongenough kirjoitti:

        Oikeasti sen 12 viikon luovututsiän ovat keksineet rotukissakasvattajat omaksi edukseen.Ei kaikkea tarvi ottaa niin kirjaimellisesti ja tosissaan.Hellittäkää vähän niuhot ja antakaa kissoille iso hali! Kissa on luovutusíässä,kun se omatoimisesti käy laatikolla hädällä,syö hyvin itse eikä paru emoaan.Loput voi opettaa uusi omistaja. PS. nuorempi pentu myös oppii paremmin uudet asiat ja tottuu helpommin muutoksiin... näin tekee myös ihmis pentu tai jokin muu elävä. Kokeilkaa vaikka!!!!

        mitä etua rotukissakasvattaja saa siitä, että pennut luovutetaan vasta 12 viikkoisina.


    • kisssssa

      silmäluomet avautuvat noin 5-14vrk ikäisenä. olet varmaan sekoittanut silmien avautumisen kissan silmien valoherätteiseen silmän räptysrefleksiin, jota on ajanjaksona 0-6 vrk.

    • Söpö-12

      Meillä on nyt 3vk ikäiset pennut! Silmät ei todella auenneet ekalla viikolla vaan n. 2vk ikäisenä. Kävelemään eivät vieläkään kunnolla psyty horjuvasti ja hitaasti etenevät. En ole vielä antanut kiinteää ruokaa, jotenkin tuntuu ettei vielä tarvitse ja eivät osaisi ehkä ensiviikolla kun ovat 4vk. Hiekkalootan laitan myös ensiviikolla pesään. meillä iso häkki jossa on pentukoppa sisällä siellä on tilaa temmeltää ja emo käy siellä imettämässä ja nukkumassa. Emo on ulkokissa joten menee usein ulos ja on yönkin ulkona, aamulla tulee sitten syöttämään pentujaan, pennut nukkuvat koko yön kasassa kopassaan. Madottanut olen emon ja pennut. Meille on tullut monta kissaa n. 8vk ikäisinä, kaikista tullut hyviä metsästäjiä ja osaavat kissamaiset tapansa hyvin, ovat ihmisrakkaita koska me ollaan kissarakkaita joten en todellakaan ole sitämieltä että tarvitsevat emoa tai toisaan 12vk asti, ihminenkin voi opettaa kissanpennulle tapoja leikkimällä ja kehumalla silittelemällä. En itse ainkaan jaksa kaitsea koko katrasta villejä pentuja 12vk joten annan ne uusiin koteihin n. 9vk vanhana. Tämä minun tarinan :-)

    • www.clinivet.fi

      Kissanpennun normaalikehityksen piirteitä

      0-6 vrk silmäluomet ovat kiinni, ulkokorvan käytävä kiinni vielä, sydämen syke yli 200/min, hengitystiheys 15-35/min, voimakas imemisrefleksi, etujalat kantavat painon 3-4 vrk:sta alkaen, raapimisrefleksi 2-4 vrk ikäisestä, useimmilla valoherätteinen silmän räpytysrefleksi, huomattavaa motorista aktiivisuutta unen aikana.

      7-13 vrk silmäluomet avautuvat 5-14 vrk ikäisenä, sarveiskalvon ja luomien refleksit kehittyvät, sarveiskalvo lievästi samea 2-3 viikkoon, lievää karsastusta ulospäin 8 viikon ikään todettavissa.

      14-20 vrk ulkokorvan käytävä aukeaa 6-14 vrk, elimistön lämmönsäätelyjärjestelmä kehittynyt, takajalatkin kantavat painon, pennut alkavat enemmän liikkua.

      21-27 vrk valoherätteinen räpytysrefleksi poistuu, pupillin (silmän mustuaisen) refleksi kehittynyt, silmän väri alkaa muuttua siniharmaasta lopulliseen väriinsä, pentu kuulee, pentu istuu, pentu kykenee vetämään kynnet sisään, imemisrefleksi heikkenee

      28-34 vrk ulkokorvakäytävän koko mahdollistaa korvakäytävän tutkimuksen tarvittaessa, pentu alkaa kiipeillä, asennonkorjausrefleksit pudotessa kehittyneet, pentu alkaa haroa hiekkaa laatikolla ja tekee tarpeensa hiekkalaatikkoon

      5-6 viikkoa perinnöllisesti kuulovammaisen kissan korva/korvat ovat kuuroutuneet tavallisesti tähän mennessä kuuloelimen aistisolujen rappeutumisen seurauksena

    • Olet idiootti

      Anteeks mitä helvettiä?! Oletko idiootti??
      Mun pennut on nyt viikon ikäisiä eivätkä todellakaan vielä kävele eivätkä ole avanneet silmiänsä. Itselläni yksi kissa mikä vieroitettiin emosta ennen kuin oli 12 viikon ikäinen ja sen huomaa siitä. Kissa on nyt vuoden ja vieläkin etsii kaulastani tissiä.

      • evvk!

        Trolli taas kalastelee vanhoilla keskusteluketjuilla joskos saisi porukan tappelemaan ja tällä kertaa luovutusiästä.

        Sorry, meillä on vielä köydenvetoa kissan ulkoilusta, mutta palataan tuohon ikäasiaan sitten syksymmällä.

        Tietysti mukavampaa olisi jos keksisit jonkun ihan uuden provon jonka kanssa viihtyisi paremmin ja ehkä jopa saisi kunnon naurut kuten vanhaan hyvään kissapalsta-aikaan jolloin porukalla oli mielikuvitusta ja huumorintajua.

        Nyt on vain näitä nillittäjiä :DDDD


    • hiljaa jo

      Vetäkää v päähän, kaikilla on omat kokemukset, se ei siit tappelemalla miksikään muutu!!!!!!!
      ☆ ★ ♥ ♡ ●¿ ¿ ¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe