Heippis. Onkohan kellään tietoa, miksi valkosipulin kynnet joskus sinertyvät. Olen tehnyt sitruunan kanssa uutetta valkosipulista ja ensimmäisiin uutteisiin käyttämäni irtomyynnissä olleet sipulit pysyivät valkoisina, mutta nippusipulit (espanjalaisia) sinistyivät uutteessa. Ajattelin että lajike kysymys, mutta nyt osa irtomyyntisipulin kynsistäkin hieman sinistyi uutteessa. Voikohan olla niin että sipuleissa on ehkäpä jotakin torjunta-ainetta joka reagoi sitruunan kanssa tmv. En ole mistään löytänyt ratkaisua
valkosipulinkynsien värimuutokset
6
5516
Vastaukset
- Koskikara
olen laittanut valkosipuleita etikkaliemeen.Tällöin ainakin tuoreet sipulit yleensä sinertyvät.Kun vähän ensin kiehautan,ei sinertymistä ole koskaan tapahtunut.
- tenula
kukaan tiedäkään!
Kysymyksessä on kemiallinen reaktio valkosipulin ja sitruunan /viinietikan välillä.
Paljon riippuu ilmeisesti kynsien iästä,laadusta ja lajikkeesta mutta tarkka tieto puuttuu - hapettuminen
Kyse on hapon reagoimisesta valkosipulin luonnollisen yhdisteen kanssa: sen joka voi muuttua violetin väriseksi, olethan nähnyt sitä väriä joskus valkosipulin kuorikerroksissa? Eli kyse ei ole ihmisen lisäämästä torjunta-aineesta - mutta sitä en tiedä, onko kyseisellä aineella jokin rooli luonnollisena torjunta-aineena, niitähän on kasveissa luonnollisena osana jonkin verran, joskin jalostetuissa versioissa aika vähän.
Sama reaktio tapahtuu tietyissä olosuhteissa myös punasipulille, joka muuttuu myrkynvihreäksi!- valkoinen peura
No sen verran olen kaupassa v-sipulia katellu, että toiset on kuoristaan lilan värisiä ja sanoivatkin siellä, että se sinistyminen on lajikekysymys.... no nuo olivat muuten ihan valkoisia tuoreena. Kiitos teille kaikille vastauksista.
Kolesteroliin olen tuota valkosipuli-sitruunauutetta keitelly ja valkosipulihan kyllä on todistetusti terveellinen....
- Mercury
Värimuutokset aiheutuvat hapen reagoidessa valkosipulin aineiden kanssa. Eräs pääasiassa suurtalouskäytössä oleva vs muuttuu hetkessä kirkkaan vihreäksi ilman että maku muuttuu miksikään.
- vitlök
Valkosipulia on useita eri lajikkeita. Kynsiä ympäröivän kuoren väri voi vaihdella valkeasta punaiseen tai violettiin. Tällä värillä ei ole mitään tekemistä sinistymisessä. Sinistyminen on ilmeisesti jonkinlainen kemiallinen reaktio hapen kanssa. Nähtävästi tuoreet valkosipulit sinistyvät muita herkemmin ja säilytys lämpötiloilla voi myös olla osuutta asiaan. Sitruunasta sinistyminen ei johdu, koska sitruuna sisältää sisältää sitruunahappoa jota käytetään monissa elintarvikkeissä hapettumisenestoaineena.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639646Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde503095Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422861- 612659
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012065- 1091986
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251903Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä541470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281251