Polttoainelisä

Kuluttajavirasto

Ajankohtaista 31.7.2006    


SAAKO JO MAKSETTUJEN MATKOJEN HINTAA KOROTTAA POLTTOAINEEN HINNAN NOUSUN PERUSTEELLA?

Kuluttajavirastoon on tullut kyselyjä siitä, voiko matkanjärjestäjä korottaa jälkikäteen valmismatkojen hintoja polttoaineen hinnannousun perusteella.

Valmismatkalain mukaan hintaa saa korottaa, jos kyseessä on sellainen kuljetuskustannusten muutos, johon matkanjärjestäjä ei ole voinut vaikuttaa ja jota matkanjärjestäjä ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä. Tällainen muutos voi olla esimerkiksi odottamaton merkittävä nousu polttoainekustannuksissa. Sen sijaan pelkät tavanomaiset kustannuksia lisäävät seikat eivät oikeuta hintojen korottamiseen.

Matkanjärjestäjä voi valmismatkalain mukaan korottaa matkan hintaa jälkikäteen, jos se sitoutuu myös alentamaan matkan hintaa vastaavalla perusteella. Koska polttoaineen merkittävän hinnannousun taustalla on yllättävä katastrofi, on todennäköistä, että hinta tulee myöhemmin laskemaan. Matkanjärjestäjien on silloin oma-aloitteisesti alennettava hintaa.

Hintaa ei saa korottaa enempää kuin kustannukset nousevat. Kuluttaja-asiamiehen ja Suomen Matkatoimistoalan Liitto ry:n neuvottelemien Yleisten valmismatkaehtojen mukaan hinnan muutoksen on oltava vähintään 2 prosenttia saman matkan ja saman lähtöpäivän halvimpaan majoitusvaihtoehtoon perustuvasta hinnasta. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista. Matkanjärjestäjän on tarvittaessa selvitettävä, miten hinnan muutos on laskettu.

Hintaa ei saa korottaa sovittua matkan alkamispäivää edeltävien 21 vuorokauden aikana. Tänä aikana hintaa ei myöskään ole velvollisuutta alentaa.

Matkustajalla on oikeus purkaa sopimus, jos matkanjärjestäjä on korottanut matkan hintaa enemmän kuin 10 prosenttia. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjälle viikon kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä palautettava matkustajan maksusuoritukset kokonaisuudessaan.

Kuluttaja voi vaatia matkanjärjestäjältä selvitystä hinnan korottamisen perusteista ja halutessaan tehdä sille valituksen. Oman kunnan kuluttajaneuvojalta saa tarvittaessa apua. Viime kädessä asian voi viedä kuluttajavalituslautakuntaan maksuttoman ratkaisusuosituksen saamiseksi tai käräjäoikeuteen.

0

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Huomenta ihana

        Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
        Ikävä
        42
        7065
      2. Hei rakas...

        Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
        Ikävä
        32
        3968
      3. Ei tämä etene ikinä

        Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
        Ikävä
        47
        3401
      4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

        Että olisit oikeasti rakastunut muhun
        Ikävä
        41
        2968
      5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

        Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
        Ikävä
        17
        2746
      6. Toiveikas vai toivoton

        torstai? Ajatuksia?
        Ikävä
        37
        2238
      7. Mukavaa päivää

        Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
        Ikävä
        16
        2206
      8. Koko ajan olet

        Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
        Ikävä
        41
        2173
      9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

        Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
        Suomalaiset julkkikset
        47
        2127
      10. Miksi et irrota otettasi

        Suhteeni?
        Ikävä
        40
        2088
      Aihe