AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / f613 volvon jarrujen säätö

f613 volvon jarrujen säätö

9 Vastausta 4 398 Lukukertaa
Olin katsastamassa f613 volvo kuorma-autoa vm-80. Takajarrut eivät pitäneet tasaisesti, vasen näytti noin 6 -7 ja oikea yli 10:nen. Käsijarru veti tasaisesti.

Onko tuolla joku säätö josta tuota voisi korjata. Rummun sisäpuolella on sellaiset kuppimaiset osat joiden päässä on mutteri, säätykö jarrukengät jotenkin tuosta vääntämällä ja miten nuo pitäisi säätää kohdilleen.

Mikä jarru?

Mikkäs jarrut sielä takana on?
On toi valokuvamuisti kyseisestä mallista hukassa.

Neste vai ilma ja jos ilma niin onko ne kiilajarrut?

Oletko putsannut jarrut pois pölystä?
Nuo lukemat viittaisi jarrupölyyn 6-7 on hyvä lukema mutta 10 menee yläkantiin.
Dynamolla pölyinen jarru menee nopeammin lukkoon ja puhtaampi jarru antaa heikomman lukeman koska ei ole kerennyt täyteen jarrutukseen.

Missä päin jarrua nämä "kuppimaiset" osat on?

Jossakin vanhemassa autossa (saatto olla joku muu merkki kuin Volvo) on sielä hiekkapellin puolella kaksi pulttia jarruhihnaa kohden(toinen lukitus pultti)
Eli lukitus auki ja toista kääntämällä hihnat saa lähelle. Yleensä tämä säätö on ruostunut jumiin ja se säätö katkeaa. Tämä on nestejarruissa.

neste/ilmajarrut

Tuossa volvossa on yhdistetyt neste / ilmajarrut. Eli poljin siirtää nestettä ilmasäiliöön joka ohjaa paineilmalla jarruja. Aluksi kun painaa jarruja tuntuu ettei pysähdy ja sitten pysähtyy kuin seinään.

Siellä jarrulevyn sisäpuolella on sellainen noin 10cm halkaisijaltaan ja 15- 20 cm pitkä kuppi jonka päässä tosiaan tuo mutteri jonka sisällä on ilmeisesti sellainen tanko, mutteria voi löysätä mutta voiko tankoa kääntämällä säätää jaruukenkiä lähemmäksi rumpua tms. Löytyyköhän netistä mistään kuvia tuollaisesta jarrusta.

Aikoinaan kun kerran katosi paineet sain volvolta ohjeet että kun tuota mutteria / salkoa löydää niin saa jarrut vaikka paineita ei olisikaan eli autoa voisi silloin hinata ilman paineita.

Tuota tuota?

Kuulostaa ihmeelliseltä.
Olisikohan se näin?

Polkimella ohjataan ilmaa joka työntää sitten nestejarrumäntää joka työntää nestettä rummun sisään jossa männät levittää jarrukenkiä.

Käsijarru on ilmakäyttöinen, käsijarrukellot on rungon sisäpuolella 1-2 kpl niistä lähtee vaijerit rummun sisään samanlailla kuin henkilöautoissakin (vanhemmissa)
Tämmöisessä käsijarrukellossa on vipu josta pysyy vapauttamaan käsijarrun vaikka ei ole autossa paineita. Tähän vipuun joutuu lyömään vasaralla jotta se vapauttaisi jarrut.

Jarrulevyn sisäpuolella??? tarkoitit varmaan jarrurumpua.
Tuo kuppi ja sen mitat ihmetyttää mikä se voisi olla?
Onko tämä kuppi,mutteri, tanko systeemi jotenkin jarrukenkien välissä? ja montako niitä on rummun sisällä?

tarkoitat?

olis jarrukello?

jarrukilven takana

Joo nuo kupit on siis jarrukilven takana eli kupit ovat ns. jarrukilvessä kiinni ja sojottavat kardaaniakseliin päin. Kupin päässä on tuollainen noin 22 mm. mutteri jonka sisällä on kierretangon tapainen tappi. Mutteria pystyy löysäämään mutta pitäisikö tuota tankoa jotenkin kääntää vai miten noita säädetään.

Niin on muuten että ilma ohjaa nestettä joka edelleen ohjaa paineilmaa jarrukelloihin. Ihmejärjestelmä.

No niin.

Kyseessä on kiilajarru (Volvossa ja Ivecossa)

Se mutteri vapauttaa käsijarrun kun sitä pyörittää aukipäin, jarruja sillä ei voi säätää.

Kiilajarru.
jarrukello työntää kiilaa kahden männän väliin sielä rummun sisällä ja tällöin kaksi mäntää liikkuu toisistaan poispäin ja työntää samalla jarrukenkiä jarrurumpuun päin.

Säätö.
Nämä kaksi mäntää, niissä on automaattisäätö joka toimii tai sitten ei.

Käsin säätö.
Siinä männässä on sellainen hammastettu ratas jota aukipyörittämällä saa kenkiä lähemmäksi rumpua, siinä hiekkapellissä saattaa olla reikä josta sitä ratasta pitäisi saada pyöritettyä, tämä tosin vaatii eri muotoihin taivutettuja meisseleitä ja jos se hammasratas on vähänkin jumissa niin se ei pyöri.

Tekisin näin, pyörät pois, rummut pois.
näin sinulle tulee ne säädöt esiin ja varmastikkin ymmärrät säädön toiminta periaatteen.
Säätöä kun pyörittää aukipäin niin hihnat menee lähemmäksi rumpua, kummankin hihnan säätöä täytyy pyörittää yhtäpaljon. Kummassakin säädössä on normaali kierre, siinä alaspäin olevassakin männässä.
Joskus se ratas on niin jumissa ettei se liiku kuin vasaralla lyömällä meisseliä/tuurnaa apuna käyttäen.

Kiilajarru on herkkä aiheuttamaan tuollaisia jarrulukemia jos sielä on pölyä.
jos putsaat pölyt pois ja pyyhkäset hiekkapaperilla rumpua ja jarruhihnoja niin lukemat varmastikkin tasottuu.

Tämä jarru systeemi on vähän hankala asentajienkin kannalta, jos viet sen johonkin korjaamoon niin ota selvää että joku on niitten kanssa joskus touhunnut, voipi olla että ne automaattisäädöt joutuu aukaiseen ja putsaamaan.

Ahaa

Tuo siis selittää sen kun autokoulussa on Volvo FL 6 ja siinä on kyllä ne jarrut sellainenkin keksintö ainakin käytön kannalta, nimittäin aluksi kun painaa jarrua ja sitten hermostuu kun ei tapahdukkaan mitään ja painaa lisää niin sitten töppää niinkuin seinään....Otetaan esim. joku linja-auto niin sillä pystyy jarruttelemaan todella hienosti
"jarrut sellainenkin keksintö ainakin käytön kannalta, nimittäin aluksi kun painaa jarrua ja sitten hermostuu kun ei tapahdukkaan mitään ja painaa lisää niin sitten töppää niinkuin seinään...."

Siellä Volvo käyttöohjeessahan (ja kulj. aurinkolipassa) lukee että paina jarrupoljinta ensin reilusti ja jarrutuksen voimaa säädetään löysäämällä jarrupoljinta
kaikissa ennen 85 kuorma-autoissa ollu samanlaiset viiveellä toimivat jarrut

mulla

volvo vm 85,siinä ainakin levyt joka kulmassa.
ja hyvät.Etupaloja kuluttaa enempi.
 /   /  /  /  / f613 volvon jarrujen säätö

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta