Outsourcaus

Capgeminille

Millainen työpaikka Capgemini on? Palkkaustaso? Yrityskulttuuri.

Meidät ollaan sinne outsourcaamassa....
Eli, kannattaako mennä vai ei?

15

3337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuuuuh

      Mitäs luulet firman ideologiasta, jonka etusivulla lukee: "Palvelutuotannon siirto matalan kustannustason maihin on voimakkaan kasvun edessä"? Todennäköisesti ulkoistussopparissa on määritelty muutaman kuukauden pituinen karenssi jonka aikana teitä ei voi irtisanoa, jotta ulkoistava yritys välttyisi "irtisanomisten ulkoistamisesta" aiheutuvista sanktioista.

      Näiden muutaman kuukauden aikana on hyvin aikaa dokumentoida osaamisalue ja opettaa parille intialaiselle technical leadille temput. Ts. itse lähtisin vetämään ennen kuin rupeaisin tämmöseen koiran hommaan, josta palkintona on fudut.

      • Capgeminille

        Se intia-peikko todellakin on edessä. Meille on toki kerrottu, että suuri osa töistä siirtyy sinne suhteellisen pian. En tosin tiedä, onko tämä pelkästään huono asia. Olisi hyvä, että apuja tulisi jostain. Nykyisessä paikassa töitä on aivan liikaa ja työntekijöitä vastaavasti liian vähän.

        Olen myös ajatellut niin, että voisi olla ihan kivaakin tehdä intialaisten kanssa töitä. Kaikki työhän ei missään nimessä siirry sinne. Jonkinlaisena välikätenä olo heihin päin voisi olla ihan opettavainen kokemus.

        Joka tapauksessa Suomesta suuri osa it-työstä tulee siirtymään Intiaan, tai Kiinaan tai mihin tahansa muualle. Kysymys on vain siitä, kohdatako tämä muutos nyt vai joskus myöhemmin.

        Ellei halua mukautua tuohon, on melkein ammatinvaihdon paikka.


      • kuntoon
        Capgeminille kirjoitti:

        Se intia-peikko todellakin on edessä. Meille on toki kerrottu, että suuri osa töistä siirtyy sinne suhteellisen pian. En tosin tiedä, onko tämä pelkästään huono asia. Olisi hyvä, että apuja tulisi jostain. Nykyisessä paikassa töitä on aivan liikaa ja työntekijöitä vastaavasti liian vähän.

        Olen myös ajatellut niin, että voisi olla ihan kivaakin tehdä intialaisten kanssa töitä. Kaikki työhän ei missään nimessä siirry sinne. Jonkinlaisena välikätenä olo heihin päin voisi olla ihan opettavainen kokemus.

        Joka tapauksessa Suomesta suuri osa it-työstä tulee siirtymään Intiaan, tai Kiinaan tai mihin tahansa muualle. Kysymys on vain siitä, kohdatako tämä muutos nyt vai joskus myöhemmin.

        Ellei halua mukautua tuohon, on melkein ammatinvaihdon paikka.

        " Se intia-peikko todellakin on edessä. Meille on toki kerrottu, että suuri osa töistä siirtyy sinne suhteellisen pian. En tosin tiedä, onko tämä pelkästään huono asia. Olisi hyvä, että apuja tulisi jostain. Nykyisessä paikassa töitä on aivan liikaa ja työntekijöitä vastaavasti liian vähän. "

        Ottamatta nyt kantaa siihen kannattaako siirtyä sinne geminille vai ei, niin kehoittaisin miettimään tuota ylläolevaa tekstiä vielä uudelleen.

        Kylmä tosiasia on, että isoin osa siirtyvistä ihmisistä tulee saamaan potkut jossakin vaiheessa.

        Syyt siihen tässä:

        1.) Yritys joka ulkoistaa tietotekniikkansa hakee säästöjä.

        2.) Sama palvelu on tuotettava huomattavasti halvemmalla kuin ennen, koska asiakkaalle pitää syntyä säästöä noin 20 - 30 % ja lisäksi it-firman pitää saada katetta vähintään 15 %.

        Säästöä ei voi syntyä jos kaikki "entiset" työntekijät pidetään palveluksessa ja näiden "avuksi" palkataan vielä lisää porukkaa esim. Intiaan.

        Mukautumisesta tilanteeseen en tiedä, mutta ammatinvaihdon paikka se on edessä meillä useimmilla, koska työvoiman määrä alalla laskee Suomessa seuraavan 10 vuoden aikana noin 70 - 80 %. Vaikutukset näkyvät jo nyt vaikka töiden siirtäminen esim. Intiaan on vasta alussa.

        Jatkossa myös erilaiset konsultti yms. työt tulevat siirtymään halvan hintatason maihin. Lisäksi monissa IT-yrityksissä suunnitellaan konesali yms. tilojen siirtoa ulkomaille, joten työvoiman tarve meillä täällä jää minimaaliseksi.


      • Kaikilla edessä
        Capgeminille kirjoitti:

        Se intia-peikko todellakin on edessä. Meille on toki kerrottu, että suuri osa töistä siirtyy sinne suhteellisen pian. En tosin tiedä, onko tämä pelkästään huono asia. Olisi hyvä, että apuja tulisi jostain. Nykyisessä paikassa töitä on aivan liikaa ja työntekijöitä vastaavasti liian vähän.

        Olen myös ajatellut niin, että voisi olla ihan kivaakin tehdä intialaisten kanssa töitä. Kaikki työhän ei missään nimessä siirry sinne. Jonkinlaisena välikätenä olo heihin päin voisi olla ihan opettavainen kokemus.

        Joka tapauksessa Suomesta suuri osa it-työstä tulee siirtymään Intiaan, tai Kiinaan tai mihin tahansa muualle. Kysymys on vain siitä, kohdatako tämä muutos nyt vai joskus myöhemmin.

        Ellei halua mukautua tuohon, on melkein ammatinvaihdon paikka.

        Ammatinvaihdon paikka on edessä yhdella, jos toisella. Kysymys kuuluu kannattaako tämä tosiasia hyväksyä ennemmin vain myöhemmin.

        Siinähän uskottelet itsellesi, että kuinka hienoa onkaan tietotaidon siirto halpamaihin. Pomokin kehuu kuinka hyvin homman hoidat. Uskot olevasi todella hyvä ja korvaamaton kaveri firmalle.
        Sitten tulee ne potkut...

        Kiitos esimerkillisen työsi, teit itsestäsi tarpeettoman ennätysajassa. Pomosi saa kunnon bonukset hyvin toteutetusta säästöohjelmasta ja firma jakaa kunnon osingot omistajilleen.

        Itse vaihdan mielummin alaa ennakkoon kuin tulen hyväksikäytetyksi yrityksen toimesta.


      • da boss
        Kaikilla edessä kirjoitti:

        Ammatinvaihdon paikka on edessä yhdella, jos toisella. Kysymys kuuluu kannattaako tämä tosiasia hyväksyä ennemmin vain myöhemmin.

        Siinähän uskottelet itsellesi, että kuinka hienoa onkaan tietotaidon siirto halpamaihin. Pomokin kehuu kuinka hyvin homman hoidat. Uskot olevasi todella hyvä ja korvaamaton kaveri firmalle.
        Sitten tulee ne potkut...

        Kiitos esimerkillisen työsi, teit itsestäsi tarpeettoman ennätysajassa. Pomosi saa kunnon bonukset hyvin toteutetusta säästöohjelmasta ja firma jakaa kunnon osingot omistajilleen.

        Itse vaihdan mielummin alaa ennakkoon kuin tulen hyväksikäytetyksi yrityksen toimesta.

        Miksi vaihtaa alaa? Eikös tuon skenaarion perusteella ennemin kannattaisi hankkiutua sen pomon kenkiin, joka saa sen bonuksen?


    • on...

      Ihan ok firma, tosin palkat on alan keskitasoa tai hieman niiden alapuolella. Samoin firmasta puuttuu jollain tasolla "tekemisen meininki", joten välillä tulee tunne että siellä on liikaa pamppuja eläkevirassa...

      • IT-alalla 9 v.

        Olin puolitoista vuotta sitten yhdessä maailman suurimmammassa IT-talossa, jossa tapahtui näin. Koko tiimi ulkoistettiin, 2 henkilöä sai vakipaikan vuokrafirmasta, loput kenkää (hiillostettiin irtisanomaan itsensä paketin kera, jotta tilastot näyttää, ettei ketään irtisanottu) ja toiminnot Intiaan. Kaikki kussut siitä lähtien, kun Intian kaverit ovat hoitaneet etänä: backupit, palvelinasennukset, ylläpidon, jne. Vasteajat nousseet ja työn taso laskenut. Vittu sanon minä, vaihdan alaa. Alkaa perkele korpeamaan tämä jatkuva ulkoistus ja palkkojen alasajo! It päälliköt ottavat 5000-7000€/kk for nothing, kun rivitukihklö saa sen 1800€/kk. Haistakaa paska, koko toimihenkilöpoppoo, tämä poika lähti uudelleenkoulutukseen metallialalle. Syökää paskaa, jos ei valtiovalta puutu määräaikaisen vuokratyövoiman käyttöön vakipaikoissa, suosittelen Ruotsiin muuttoa. Kaikki IT jampat ulkomaille hommiin, siinähän ihmettelevät, miksei määräaikaset sopimukset vuokrafirman kautta kiinnosta!!! Ugh, olen puhunut, nyt Alkoon! PS on muuten liksat kohdallaan sorvin ääressä, laitat palikkaa kiinni, CNC hoitaa loput ja tilille kilahtaa 3000€/kk, tosin sisäsiististä hommasta on turha haaveilla... IT-ala sucks!


      • Capgeminille
        IT-alalla 9 v. kirjoitti:

        Olin puolitoista vuotta sitten yhdessä maailman suurimmammassa IT-talossa, jossa tapahtui näin. Koko tiimi ulkoistettiin, 2 henkilöä sai vakipaikan vuokrafirmasta, loput kenkää (hiillostettiin irtisanomaan itsensä paketin kera, jotta tilastot näyttää, ettei ketään irtisanottu) ja toiminnot Intiaan. Kaikki kussut siitä lähtien, kun Intian kaverit ovat hoitaneet etänä: backupit, palvelinasennukset, ylläpidon, jne. Vasteajat nousseet ja työn taso laskenut. Vittu sanon minä, vaihdan alaa. Alkaa perkele korpeamaan tämä jatkuva ulkoistus ja palkkojen alasajo! It päälliköt ottavat 5000-7000€/kk for nothing, kun rivitukihklö saa sen 1800€/kk. Haistakaa paska, koko toimihenkilöpoppoo, tämä poika lähti uudelleenkoulutukseen metallialalle. Syökää paskaa, jos ei valtiovalta puutu määräaikaisen vuokratyövoiman käyttöön vakipaikoissa, suosittelen Ruotsiin muuttoa. Kaikki IT jampat ulkomaille hommiin, siinähän ihmettelevät, miksei määräaikaset sopimukset vuokrafirman kautta kiinnosta!!! Ugh, olen puhunut, nyt Alkoon! PS on muuten liksat kohdallaan sorvin ääressä, laitat palikkaa kiinni, CNC hoitaa loput ja tilille kilahtaa 3000€/kk, tosin sisäsiististä hommasta on turha haaveilla... IT-ala sucks!

        it-firma nimeltään?


      • ex-IBM:läinen
        Capgeminille kirjoitti:

        it-firma nimeltään?

        Taitaa olla IBM... Kuullosti tutulta, vaikka olinkin hieman eri osa-alueella töissä.


      • se-siitä
        IT-alalla 9 v. kirjoitti:

        Olin puolitoista vuotta sitten yhdessä maailman suurimmammassa IT-talossa, jossa tapahtui näin. Koko tiimi ulkoistettiin, 2 henkilöä sai vakipaikan vuokrafirmasta, loput kenkää (hiillostettiin irtisanomaan itsensä paketin kera, jotta tilastot näyttää, ettei ketään irtisanottu) ja toiminnot Intiaan. Kaikki kussut siitä lähtien, kun Intian kaverit ovat hoitaneet etänä: backupit, palvelinasennukset, ylläpidon, jne. Vasteajat nousseet ja työn taso laskenut. Vittu sanon minä, vaihdan alaa. Alkaa perkele korpeamaan tämä jatkuva ulkoistus ja palkkojen alasajo! It päälliköt ottavat 5000-7000€/kk for nothing, kun rivitukihklö saa sen 1800€/kk. Haistakaa paska, koko toimihenkilöpoppoo, tämä poika lähti uudelleenkoulutukseen metallialalle. Syökää paskaa, jos ei valtiovalta puutu määräaikaisen vuokratyövoiman käyttöön vakipaikoissa, suosittelen Ruotsiin muuttoa. Kaikki IT jampat ulkomaille hommiin, siinähän ihmettelevät, miksei määräaikaset sopimukset vuokrafirman kautta kiinnosta!!! Ugh, olen puhunut, nyt Alkoon! PS on muuten liksat kohdallaan sorvin ääressä, laitat palikkaa kiinni, CNC hoitaa loput ja tilille kilahtaa 3000€/kk, tosin sisäsiististä hommasta on turha haaveilla... IT-ala sucks!

        Ei taida olla cnc-sorvajana oikein töitä.
        Tavallinen metallimies saa kuulemma esim. Forssassa 10 €/tunti.
        Kaikki alan metallipajat tarjoavat kartellinomaisesti samaa liksaa.

        Kohat täällä Suomessa ei enää makseta oikein mitään monesta työstä.


    • gzmi

      Hei

      Rento talo. Ikärakenne on järkevä, vanhoja, keski-ikäisiä ja meitä nuoria on hyvässä suhteessa. Miehiä kuin naisia.

      Ei mitään hypetystä, IT -duunarin perusduunia.

      Paljon tehdään vähittäiskaupan asiakkaiden palveluja.

      Noin 600 työntekijää pääosin Helsingissä ja Espoossa. Turussa ja Tampereella vähän kans jengiä.

      Palkat keskitasoa, mutta ansiot suhteessa stressiin ovat hyvässä tasossa.

      Ei paha työnantaja sinänsä, voin sanoa 8 vuoden kokemuksella.

      gzmi

    • john j

      mikä gap geminin nykykunto? onko pelkkiä konsultteja vai onko siellä talon omaa tukitoimintaa?

      • rapsakka

        Talo on aiempaa selvemmin puhdas konsulttitalo.


    • Enox

      On nykyisin Suomessa ennen kaikkea infrapalvelutalo. Firmaa 20 vuotta läheltä seuranneena totean, ettei vuodesta toiseen millään kykene pitämään hyviä tyyppejä talossa, ovi käy koko ajan. Osaajat passivoituvat helposti ja tylsistyvät ja ne helposti lähtevät tai lähdetetään. Kouluttaa jatkuvasti paljon nuoria Accenturelle ja muille ravintoketjussa ylempänä oleville konsulttitaloille. Johto, mukaan lukien HR, heikkokykyinen johtamaan muutoksissa. Infrapalveluissa menestyy parhaiten, teknologiaprojekteissa surkeasti: useita asiakkaan keskeyttämiä suurprojekteja. Suomen johtaja tunnustautunut julkisuudessa ruotsin kielen opetuksen vastustajaksi, mikä loitontanut joitakin suurasiakkaita ja osaajia. Pysyy käsittääkseni pystyssä yhden kaupan alan suurasiakkaan tuella.

      • humidoreliuskis

        näin myös edelleen. tosin infra-asiakkaatkin alkavat kadota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe