Sileäkarvainen kettuterrieri

Kvaak*

Millaisia koiria ovat nuo söpöt kettuterrierit?Onko helppo koulutta,jne...

101

17622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kettuterrieri ei todellakaan ole helpoimmasta päästä. Ne ovat todella aktiivisia ja äänekkäitä (tietysti löytyy poikkeusyksilöitäkin). Mutta kaikki kettarit, varsinkin sileät, ovat mielestäni vaikeita, eli en suosittelisi ainakaan ensimmäiseksi koiraksi. Ensimmäiseksi koiraksi kannataa hankkia joku "helpompi" rotu, ei mitään niin itsepäistä kuin kettari ja kettareiden kanssa pitää harrastaa, ettei se kyllästy. Jos haluat välttämättä terrierin, niin ehkä joku silkki tai yorkshire olisi helppo. Suosittelen myös australianterrieriä! Meiltä löytyy niitä kaksi, uros erittäin jääräpäinen, mutta narttu on todella helppo! Ei tarvitse kuin vähän korottaa ääntä, niin se jo on pyytämässä anteeksi. Tietysti ausseissakin on poikkeusyksilöitä, mutta itse pidän rodusta. Turkkikin on suht helppohoitoinen, esim. karkeaan kettariin verrattuna! Jos haluat itsellesi kaverin sohvan pohjalle, terrieri on väärä valinta.. :)

      • oli 1

        sileäkarvainen kettuterrieri ensimmäisenä koirana ja ihan tuota oli helppo kouluttaa mutta tarvitsi aika paljon aikaa ja näin mutta kyllä niitä ongelmiakin tuli sitten kun koira kasvoi isoksi, kettuterrieri on myös hyvä puolustamaan,paitsi saattaa tulla isompiakin vammoja jos siltä hampaat lukkiutuisi! mutta en ainakaan huomannut kertaakaan että mun koiralla olisi lukiutunut jos joittenkin kanssa tuli tappeluita! Muuten ihan kiltti rotu tämä on ja tosi vilkas ja ihana!!


      • katsoin

        vasta äskettäin päivämäärän:D


      • bertta3
        oli 1 kirjoitti:

        sileäkarvainen kettuterrieri ensimmäisenä koirana ja ihan tuota oli helppo kouluttaa mutta tarvitsi aika paljon aikaa ja näin mutta kyllä niitä ongelmiakin tuli sitten kun koira kasvoi isoksi, kettuterrieri on myös hyvä puolustamaan,paitsi saattaa tulla isompiakin vammoja jos siltä hampaat lukkiutuisi! mutta en ainakaan huomannut kertaakaan että mun koiralla olisi lukiutunut jos joittenkin kanssa tuli tappeluita! Muuten ihan kiltti rotu tämä on ja tosi vilkas ja ihana!!

        hampaitten lukkiutuminen on myytti ;)

        toki ote on vahva ja voi roikkua remmissä hampaiden varassa. ;)


      • jaakk1ma1

        Ja höh !! Minulla on ollut terrieri jo 4-vuotta eikä todellakaan hauku kuin ääritapauksessa!! Mistä moinen mielikuva haukkumisesta ja räyhäämisestä?? Kannattaisi opetella kouluttamaan koiraansa, ei pahoinpitelemällä, tai lyömällä, vaan ulkona liikkuessa pitää kieltää haukkuminen...vetäminen loppuu, kun itse pysähdyt ja sanot paikka, tai stop! Anna koiran haistella luontoa, äläkä käy pelkästään pissa ja kakkalenkeillä!!


      • Anonyymi
        katsoin kirjoitti:

        vasta äskettäin päivämäärän:D

        Näin juu, jokos on rrotu mietitty?


      • Anonyymi

        Sori, mutta väärä käsitys. Helppo, jos itse vaivautuu. Ei hauku, paitsi ovikellon ääneen.
        Sopeutuvainen. Ei riko mitään.
        Mutta sen kettari vaatii, että touhua on. Ulos ulos ulos. Pallo, keppi ja mielellään näitten kanssa uimaan. Itelläskin kunto pysyy hyvänä, kun tämä pieni voimanpesä ilahduttaa touhuillaan. Ehdottoman uskollinen. Perusterve, ei oo piloille jalostettu. Harrastaa voi agilitystä koiratanssiin ja tietysti keinoluolaan. Lapsirakas, kaikkien kaveri.

        Sanoo Krisse, 60 v. kokemusta


      • Anonyymi
        oli 1 kirjoitti:

        sileäkarvainen kettuterrieri ensimmäisenä koirana ja ihan tuota oli helppo kouluttaa mutta tarvitsi aika paljon aikaa ja näin mutta kyllä niitä ongelmiakin tuli sitten kun koira kasvoi isoksi, kettuterrieri on myös hyvä puolustamaan,paitsi saattaa tulla isompiakin vammoja jos siltä hampaat lukkiutuisi! mutta en ainakaan huomannut kertaakaan että mun koiralla olisi lukiutunut jos joittenkin kanssa tuli tappeluita! Muuten ihan kiltti rotu tämä on ja tosi vilkas ja ihana!!

        Joo, aikaa pitää olla ja vähän jämäkkä. Mut siinä on sellainen touhupetteri, lapsirakas, uskollinen kaveri. No, mulla on kokemusta 60 v., mutta yhtään ongelmatapausta ei ole tullut vastaan. Hieno, erittäin terve rotu. Kokemusta on myös käyttöpuolelta. Kyllä lähtee supikoirat luolista. Oma nykyiseni ei käy metsällä, mutta paras ostos, jonka ikinä oon tehnyt.

        Kettarit kunniaan


      • Anonyymi
        jaakk1ma1 kirjoitti:

        Ja höh !! Minulla on ollut terrieri jo 4-vuotta eikä todellakaan hauku kuin ääritapauksessa!! Mistä moinen mielikuva haukkumisesta ja räyhäämisestä?? Kannattaisi opetella kouluttamaan koiraansa, ei pahoinpitelemällä, tai lyömällä, vaan ulkona liikkuessa pitää kieltää haukkuminen...vetäminen loppuu, kun itse pysähdyt ja sanot paikka, tai stop! Anna koiran haistella luontoa, äläkä käy pelkästään pissa ja kakkalenkeillä!!

        Juu, minun sk kettari haukkuu ovikellon, kun on jo haistanut rapusta, että naapurin daami tulee hakemaan yökylään. Meidän koiraa ei lahjota muuten kuin pallolla tai kepillä tai uimaan pääsemällä. Ei liho.
        Vetää se kyllä, jos tiettyä reittiä mennään tarhalle. Muu ei kiinnosta kuin jonkun esineen noutaminen...


      • Anonyymi

        Kyllä on helppo, jos oikea hlö sen saa. Yhtään vaikeata en oo tavannut näiden 60 vuoden aikana. Joka ikisen koirarodun tai bastardin kanssa pitää ite olla jämäkkä. Kyl nää hienot eläimet oppii aika pian.


      • Anonyymi
        bertta3 kirjoitti:

        hampaitten lukkiutuminen on myytti ;)

        toki ote on vahva ja voi roikkua remmissä hampaiden varassa. ;)

        Ei ole. Kun se ottaa otteen ketusta, mäyrästä tai supikoirasta, sit tarvitaan kiilaa. Veljeni oli luolakoiratuomari, ja joskus ihan oikeesti tarvittiin,


      • Anonyymi
        bertta3 kirjoitti:

        hampaitten lukkiutuminen on myytti ;)

        toki ote on vahva ja voi roikkua remmissä hampaiden varassa. ;)

        No käyttökoirahan se on. Vedä ite hampaillas kaks kertaa suurempi mäyrä kallioluolasta kaheksan metriä alempaa. Yleensä ovat lepposia tarmonpesiä.


      • Anonyymi
        jaakk1ma1 kirjoitti:

        Ja höh !! Minulla on ollut terrieri jo 4-vuotta eikä todellakaan hauku kuin ääritapauksessa!! Mistä moinen mielikuva haukkumisesta ja räyhäämisestä?? Kannattaisi opetella kouluttamaan koiraansa, ei pahoinpitelemällä, tai lyömällä, vaan ulkona liikkuessa pitää kieltää haukkuminen...vetäminen loppuu, kun itse pysähdyt ja sanot paikka, tai stop! Anna koiran haistella luontoa, äläkä käy pelkästään pissa ja kakkalenkeillä!!

        Minun pikkusella on nyt kevättä rinnassa, mut näin se menee, josta kerrot. Ei pidä ottaa lemmikkiä, jos ei anna haistaa ja maistaa EHKÄ tulevaa suvea.


      • Anonyymi
        oli 1 kirjoitti:

        sileäkarvainen kettuterrieri ensimmäisenä koirana ja ihan tuota oli helppo kouluttaa mutta tarvitsi aika paljon aikaa ja näin mutta kyllä niitä ongelmiakin tuli sitten kun koira kasvoi isoksi, kettuterrieri on myös hyvä puolustamaan,paitsi saattaa tulla isompiakin vammoja jos siltä hampaat lukkiutuisi! mutta en ainakaan huomannut kertaakaan että mun koiralla olisi lukiutunut jos joittenkin kanssa tuli tappeluita! Muuten ihan kiltti rotu tämä on ja tosi vilkas ja ihana!!

        Se on ote ketusta supista mäyrästä. Ei yleensä muuten


    • kaksi sileää
      • Anonyymi

        Näin. Helpoista helpoin.


    • pikisilmä

      Käyppä kurkkaamassa tuolla foxifoorumissa mitä mieltä ollaan kettuterrierin kouluttamisesta ja agilyty ominaisuuksista
      ja linkittäminen ei tietty onnistunut..

      • Anonyymi

        Joo, ei todellakaan mikään ongelmaeläin. Itsestä on paljon kiinni. Touhua vaatii, mutta itelläkin kunto säilyy näinkin vanhana ämmänä (65 v). Olen tavannut nuoren neidon, jolle tuli 9 v. kettari, kouluttamaton. Niin vain neito käy nyt jo 11v. ikäisen koiran kanssa agilityä harrastamassa.
        Kettari on älykäs. Itse en ole panostanut koiran koulutkseen, harrastuskiin tms. Minulle riittää, että koira on perusoppivainen, hyvä luonne, lapsirakas ja hoksaava. Paras ostokseni ikinä!

        Okei, mulla on näistä älypäistä kuudenkymmenen vuoden kokemus. Eka tuli kotiin, kun olin 5 v. Paras kasvinkumppani ikinä! No oli meil kantturat ja possut ja heppa. Muutama harakka ja varis ja kettuja (koekettuja) ja mäyrä meillä asui. Tietysti navettakissat.


    • omistaja.

      Minulla itselläni on yksi sileäkarvainen kettuterrieri uros. Kettuterrierit ovat todella voimakas tahtoisia ja vaativat todella johdonmukaisen koulutuksen tullakseen asiallisiksi koirakansalaisiksi. :) siksi kettuterrieri ei sovi ensimmäiseksi koiraksi ja varsinkaan nuoren/lapsen koulutettavaksi. Tietenkin riippuu koirasta mutta monesti naaraat ovat kettiksissä selvästi helpompia kouluttaa kuin urokset. Meidän uroskoira oli pentuna aivan mahdoton, en ole vielä samanlaiseen aiemmin tavannut. :) Se teki aivan mitä itse huvitti vaikka kokemusta koirista on ollut todella paljon ja olen aiemminkin koiria kouluttanut jopa ihan menestyksekkäiksi valioiksi, mutta tämä koira kävi välillä myös kasvattajan valvovan silmän alla käytöskoulussa ja jopa hän sanoi että ei koirasta saa edes koiraa tehtyä.. nyt kuitenkin koira on aivan normaali ja on käynyt näyttelyissä hyvin arvosanoin ja olemme aikeissa mennä myös toko sekä n. vuoden päästä myös agility kentille, vauhtia nimittäin riittää vaikka muille jakaa. ;) todella monipuolisen harrastuskoiran kettiksestä saa oikealla koulutuksella ja vastahan suomeen saatiin ensimmäinen sileäkarvainen kettis agilityvaliokin! (onnea siitä :) kannattaa tosiaan miettiä rotua jos ei ole aiempaa kokemusta omasta koirasta. :) suvullamme on ollut yhteensä n. 10 kettuterrieriä ja monia yhteisiä ihania ja unohtumattomia hetkiä on yhdessä koettu, en vaihtaisi päivääkään pois mistään hinnasta! Lähes kaikki on ollut niin ihania koiria että kultaisempaa sydäntä saa hakea ja pitkään!! paljon on siis rodussa myös hyvää, en kadu myöskään nykyistä omaa urostamme, koska paljon on oppinut ja nyt on vasta 1 vuoden ikäinen, kun pahin uhmaikä on ohin nii meidät nähdään vielä ainakin agility kentillä. ;)kettis on siis hyvä valinta aktiiviseen ja kärsivälliseen persheeseen joka jaksaa viedä koulutusta pitkälle, koska kettikset ovat roduista alakynnessä oppimis nopeudessa eli aikaa pitää varata siihen. :)

      • Timo89

        Jos luolatouhuihin ottaa nii hyvä valinta koska ei oo hullu niinkun sakemannit. Niitä joutuu aina käyttää lekurilla. Itella kans ketari ja viisas koira on.


      • raili1915

        Kolme on ollu,rotuna paras jos koiran kanssa meinaat muutakin tehdä kuin maata,lapset tykkää,ei ole ollu muiden koirien kanssa mitään ongelmia,turkki helppo hoitaa ja muutenkin terveitä koiria.Nartut ovat tosi paljon helpompia,pitää olla koko perhe mukana,ei enää koira parane.


      • Jamae-64

        Sk-kettuterrieri narttu nyt 1,3vuotias.Ja ensimmäinen koira meillä.Helppo kouluttaa koska on tosi älykäs ja oppii nopeasti.Ei hauku ulkona ollenkaan.Kotona vain vahti haukkuminen, ei turhaa haukkumista.Tykkää lapsista,kissoista ja tulee toimeen toisten koirien kanssa.Eli tosi kiltti koira.Tarvitsee kyllä aktivointia. Meillä pallot kovassa käytössä :-).Eli tosi helppo ja kiltti rotu ainakin tämä meidän pieni " Rakkaus Pakkaus" :-)


      • Anonyymi

        Samaa mieltä ei ihananpaa rotua ole niin kiltti ja kuitenkin ains lähtöön valmis pidin metsässä irti melkein paikassa kuin paikassa viki oli irti se oli mukana aina oppi ihmisiin koiriin laivoihin juniin linja-autoihin ja omaan autoon joskus näitä tule tänne ja paikka harjoituksia tehtiin kävelemään kunnon remmin kanssa löysällä oli remmi ei vetänyt koti ynm muuhun harrastuksiin sopii lapsiperheisii jos annat koiralle aikaa rakkautta et parempaa rotua saa mistään 4 sileäkarvaisen omistajana ollut


      • Anonyymi

        Olet ainakin jaksanut vääntää. Näis on eroja. Minun yksilöni on ollut maailman helpoin.
        No, sillä on varmaan merkitystä, että olin 5 v. kun meille kotiin ensimmäinen. On ollut aikoja, etten ollut näiden kanssa missään tekemisissä. Sain vanhoilla päivilläni päähäni, että koira pitää hommata, akan ulkoilutukseen. No, seuraava ajatus oli, että sen pitää olla sk kettari. Ja seuraava ajatus oli, että kyselen tietyltä kasvattajalta, onko pentuja suunnitteilla. Ja sitten sain ihanan, helpon, fiksun touhukkaan.
        Ite olen jo niin vanha, ettei näitä harrastuksia tämän fiksun höperön kans ole, mutta hän saa touhottaa paljon vapaana maaseudulla.Käy naapurin lapsiperheessä lainassa parin viikon välein.
        Onnellinen pieni koira


      • Anonyymi
        Jamae-64 kirjoitti:

        Sk-kettuterrieri narttu nyt 1,3vuotias.Ja ensimmäinen koira meillä.Helppo kouluttaa koska on tosi älykäs ja oppii nopeasti.Ei hauku ulkona ollenkaan.Kotona vain vahti haukkuminen, ei turhaa haukkumista.Tykkää lapsista,kissoista ja tulee toimeen toisten koirien kanssa.Eli tosi kiltti koira.Tarvitsee kyllä aktivointia. Meillä pallot kovassa käytössä :-).Eli tosi helppo ja kiltti rotu ainakin tämä meidän pieni " Rakkaus Pakkaus" :-)

        Juostaan...Pallo Keppi Uimaan
        Touhua pitää olla, Noin nuorta koiraa suosittelisin agilityyn tai tokoon ja ihan mitä vaan.
        Sosiaalistamisen aika on mennyt (n. 4-6 kk), mutta nää on yleensä sosiaalsia. Ainakin ihmisiä kohtaan, varsinki lapsia. Kahta saman mallin urosta EI SITTEN EROTA MUU KUIN KYLMÄ VESIÄMPÄRILLINEN. Kokemusta on.
        Hienoa, että olette valinneet hauskan touhuujan. Niitä ei paljon rekisteröinnin juhlissa ole, mutta pienestä kannasta huolimatta rotu on erittäin terve.
        Liittykää Suomen Kettuterrierit R.Y.:n On muuten järjestö perustettu lapsuudenkotini keittiössä!


      • Anonyymi
        Timo89 kirjoitti:

        Jos luolatouhuihin ottaa nii hyvä valinta koska ei oo hullu niinkun sakemannit. Niitä joutuu aina käyttää lekurilla. Itella kans ketari ja viisas koira on.

        Meidän yks legendaarinen (S Kva, SMva Piri) oli hullu luolas. Aina eläinlääkärireissu.


      • Anonyymi

        No olet sitten saanut uskomattoman jästipään. Mut kyl se siitä! Ihania hurmureita ovat. Aktiivinen pitää touhupetterin kans olla. Sydämellinen nappisilmä. Rakastaa koko olemuksellaan omiaan.


      • Anonyymi
        raili1915 kirjoitti:

        Kolme on ollu,rotuna paras jos koiran kanssa meinaat muutakin tehdä kuin maata,lapset tykkää,ei ole ollu muiden koirien kanssa mitään ongelmia,turkki helppo hoitaa ja muutenkin terveitä koiria.Nartut ovat tosi paljon helpompia,pitää olla koko perhe mukana,ei enää koira parane.

        Nimenomaan, TERVE.


      • Anonyymi
        Jamae-64 kirjoitti:

        Sk-kettuterrieri narttu nyt 1,3vuotias.Ja ensimmäinen koira meillä.Helppo kouluttaa koska on tosi älykäs ja oppii nopeasti.Ei hauku ulkona ollenkaan.Kotona vain vahti haukkuminen, ei turhaa haukkumista.Tykkää lapsista,kissoista ja tulee toimeen toisten koirien kanssa.Eli tosi kiltti koira.Tarvitsee kyllä aktivointia. Meillä pallot kovassa käytössä :-).Eli tosi helppo ja kiltti rotu ainakin tämä meidän pieni " Rakkaus Pakkaus" :-)

        Olet oivaltanut kettarin vahvan noutamistarpeen. Eikä väsy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä ei ihananpaa rotua ole niin kiltti ja kuitenkin ains lähtöön valmis pidin metsässä irti melkein paikassa kuin paikassa viki oli irti se oli mukana aina oppi ihmisiin koiriin laivoihin juniin linja-autoihin ja omaan autoon joskus näitä tule tänne ja paikka harjoituksia tehtiin kävelemään kunnon remmin kanssa löysällä oli remmi ei vetänyt koti ynm muuhun harrastuksiin sopii lapsiperheisii jos annat koiralle aikaa rakkautta et parempaa rotua saa mistään 4 sileäkarvaisen omistajana ollut

        Ihanaa sul on ollut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oivaltanut kettarin vahvan noutamistarpeen. Eikä väsy!

        Ei väsy!!!


      • Anonyymi

        Ei kaikille sovi pieni tarmonpesä. Mut kun oikeelle osuu, hyvin menee. Ehdottomasti ulkoilmaihmisen kaveriksi. Itsellä oli selän vaikeuksien kautta välittävä ihminen, ja hauvelin hois hyvin. Kuntoon kun toivuin, taas mentiin.
        No, ite olin 5 v. kun ensimmäinen tuli. Toki maalla asuttiin. Inken hämmink.
        Oma hömppöni käy säännöllisesti yökylässä, mut olen sanonut, että voimakas terri
        ei lapsen käteen sovi. Kaikki on mennyt hyvin, ja kohta nuori neiti jaksaa pitää ojossa.

        Aivan sama, mikä on rotu tai SeRoPi. Kaikki ovat yhtä arvokkaita. Sen narun toinen pää on tärkeä. Nythän on ollut nähtävissä koronaelukat. Surullista, mut tää oli odotettavissa. Nyt niistä halutaan erooin. Kennelliiton Harri Lehkonen oli heti ajan tasalla, ja arveli, et näin käy. Marsut, kaniinit, kissat, koirat. Missä on vastuullisuus?


      • Anonyymi
        Timo89 kirjoitti:

        Jos luolatouhuihin ottaa nii hyvä valinta koska ei oo hullu niinkun sakemannit. Niitä joutuu aina käyttää lekurilla. Itella kans ketari ja viisas koira on.

        Ai ei eläinlääkäris? Meillä oli semmonen luolapakkaus, aina eläinlääkäreissu. Hullu luolakoira oli, mut muuten lepposa yksilö. Täs maas se oli legendaarinen. Omankin kettarin sukutaulusta löytyy. Mainitun kaverin emo ei antanut itseänsä revittää. Ketusta se ei välittänyt yhtään, koska sellainen oli kasvinkumppani. Mäyrähän Annu-Mamman sytytti.


      • Anonyymi
        raili1915 kirjoitti:

        Kolme on ollu,rotuna paras jos koiran kanssa meinaat muutakin tehdä kuin maata,lapset tykkää,ei ole ollu muiden koirien kanssa mitään ongelmia,turkki helppo hoitaa ja muutenkin terveitä koiria.Nartut ovat tosi paljon helpompia,pitää olla koko perhe mukana,ei enää koira parane.

        No, ei parane.
        Ai mikä turkinhoito? Niin helppo pakkaus. Vaan itse pitää touhuta. Muuten tuo pieni voimanpesä turhautuu. Ei kaikille sovi tämä malli. Mielestäni tässä maassa on vastuullisia kasvattajia, jotka eivät myy kenelle tahansa.


      • Anonyymi
        Jamae-64 kirjoitti:

        Sk-kettuterrieri narttu nyt 1,3vuotias.Ja ensimmäinen koira meillä.Helppo kouluttaa koska on tosi älykäs ja oppii nopeasti.Ei hauku ulkona ollenkaan.Kotona vain vahti haukkuminen, ei turhaa haukkumista.Tykkää lapsista,kissoista ja tulee toimeen toisten koirien kanssa.Eli tosi kiltti koira.Tarvitsee kyllä aktivointia. Meillä pallot kovassa käytössä :-).Eli tosi helppo ja kiltti rotu ainakin tämä meidän pieni " Rakkaus Pakkaus" :-)

        Todellakin Rakkaus Pakkaus.
        Parempaa ei voi saada. Pepiltä terveisiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oivaltanut kettarin vahvan noutamistarpeen. Eikä väsy!

        Ei väsy. Vettä pitää olla mukana. Mistä ihmeestä se energiansa saa?


      • Anonyymi

        Sehän se on, että määrätietoisuutta pitää olla. Eikä saa heltyä nappisilmiin. Moni ihmislapsi voi olla hankalampi...


    • bertta3

      mukavia koiria vilkkaita, iloisia, uteliaita, joka juttuun osallistuvia, sinnikäs ja omaaloitteinen(luolakoiraominaisuus) ja helppoja motivoida. Vaatii kuitenkin johdonmukaiset rajat mikä sallitaan niin sallitaan ja mikä ei niin ei. Eli selkeä johtajuus ja kärsivällinen koulutus alusta asti.

      Vapaanaoloa harjoiteltava pienestä pitäen ja sosiaalisuutta eritoten eli komenna heti jos käyttäytyy huonosti ja katso aina hyvät leikkitoverit...terhakka terrieri vaikuttaa usein terhakkaammalta kuin onkaan ja jos jää pahasti altavastaajaksi ilman että lauman johtajana otat tilannetta haltuun tulee lopulta varautuneeksi ja sitten ärhäkäksi joka yrittää pitää pintansa..kettis ei ole alistuvaa tyyppiä ja sen alistuminen on sitä ettei haasta riitaa ja vetäytyy ja jos se ei auta ja toinen koira käy päälle niin menee loppuun asti..eli tilanteet aina oltava hyviä toisten koirien kanssa ja hallinnassa.

      itse otin kettiksen 12vuotiaana ja nyt toinen kettis aikuisiällä. Kettis ei ole helppo rotu vaan sen rotupiirteisiin on tutustuttava kunnolla ja peruskoulutus on tehtävä huolella. Mutta kun asiat on reilassa niin kettis on upealuonteinen kaveri josta on moneen harrastukseen. Jos haet sohvaperunaa ja paapottavaa sylikoiraa niin saat tästä turhautuneen pikkuterroristin. Kettis on suuri koira pienessä koossa ja etenkin ns.työkoira jolle täytyy antaa haastetta ja toimintaa mihinkä loputtoman energiansa voi purkaa.

      • Anonyymi

        Kettari on yleensä The Very Big Boss. Varovaisuuteen kannustan. Sohvaperuna ei tämmönen malli ole. Energinen. Ulos pitää mennä touhuamaan. Loistokas hömppö.


      • Anonyymi

        Todella suuri pieni koira. Pienemmilleen ei ärise. 10 senttiä korkeampi säkäkorkeus tekee isomman egon. Mullehan ei pottuilla!
        Määrätietoinen pitää olla. Hyvä tyyppi.


    • Foxterrier

      Näköjään aika vanha ketju, mutta vastaampa kumminkin. Kettiksestä on todellakin moneen...Minulla oli joskus aikoinaan aikas energinen tapaus, siis sileäkarvainen kettuterrieri uros. Joku siitä meni sanomaankin, että sillä ei taida olla kaikki kohdallaan ( päässä siis ) :D Minäpä aloin puuhailemaan sen kanssa kaikenlaista, ja loppujen lopuksi siitä tuli kettuluolilla käyttövalio ja sitten kävimme myös virallisissa TOKO-kilpailuissa, mistä tuli Alokasluokan YKKÖS palkinto...Eli ei siinä päässä mitään vikaa ollut, energinen koira vain oli, mikä tarvitsi tekemistä ja toimintaa ! Vanhoilla päivillä koira onneksi rauhoittui ja muutti mummolaan vaarin lellikiksi ja sohvavahdiksi :D

      • Anonyymi

        No kun se tarvii kauheesti tekemistä! On älykäs.


      • Anonyymi

        Näin. Onnittelut. Ihana söpöliini.


      • Anonyymi

        No sehän se on, PUUHAA.


      • Anonyymi

        Tämmösen hömpön kanssa tietää, et on älykäs. Omistajalta vaatii ulkoilua ja touhua.


    • riinna45

      No tavallaan on ..ne on älykkäitä ja innokkaita osallistumaan. Ja helppoja motivoida. Aina valmiina toimintaan. Koulutusta sitten puolestaan haittaa niiden pohjaton uteliaisuus eli keskittymiskyky voi herpaantua..sekä kärsimättömyys eli koulutus pikku paloina ja innostavina ei puuduttavaa yksitoikkoista koulutusta.

      Kettiksissä on paljon tokokoiria. Ja itsekin olen harrastanut tokoilua rodun parissa. :)

      Kettiksistä annetaan usein väärä kuva mitä tulee itsepäisyyteen ja ärhäkkyyteen..se ei pidä paikkansa. Kettis on työkoiratyyyppinen ja sitkeä työskentelijä ja peräänantamattomuutta se tarvii luolatyöskentelysssä tokossa siitä ei ole haittaa kunhan koulutuksesta tehdään hauskaa ja motivoivaa.
      Omat koirani tykkää tehdä temppuja ja menneet hienosti koulutuksessa.

      ärhäkkyyttä rodussa ei ilmene rotu on avoin ja ihmisystävällinen leikkisä ei kova vahtimaan. Toisiin koiriin kuuluu sosiaalistaa hyvin ja omat koirani siinäkin olleet hyviä ja helppoja.

      Mutta rotu vain sellaiselle omistajalle joka on aktiivinen ja osaa laittaa rajat ymmärtää koirien kieltä ja osaa kouluttaa niin että koira tietää mitä omistaja haluaa siltä niin ettei stressaa koiraa turhaan epäselvillä käskyillä. Johdonmukaisuus a ja o sitten mitä ihastuttavin monipuolinen rotu. :)

      Luotettava. Sen mikä on opetettu hyvin sen pitää.

      • Anonyymi

        Näin on. Ei ole normaalisti rähisijä. Sil on iso ego. Jos tulee 10 senttiä säkäkorkeudeltaan isompi vastaan, ni johan löytyy ärinä.
        On se vaan noin napakkaan pakettiin uskomaton pakkaus. Siin on kaikki, mitä koira voi olla. Uskollinen, hellä, nenätyö, ajo, luola, jäljestys.
        Ja aina kerjuulla ollaan... Kun jääkaapin ovi narahtaa, aina ollaan paikalla.
        Ei vaan, Koiramme -lehdessä oli taannoin juttu, että koirien kerjääminen kertoo luottamuksesta; ei se niin paha juttu olekaan. Mut kun ei sille puikkonaamaselle nappisilmälle voi sanoa ei...


      • Anonyymi

        Jääkaapin ovea vahtii...
        Oikea koira oikealle ihmiselle. Tekemistä pitää olla. Vauhtia, mut ei välttämättä vaarallisia tilanteita. Ei sovi tämä malli sohvaperunalle. Yöksi kainaloon, oma pikku hömppö...


      • Anonyymi

        Juuri näin. Aktiivinen pitää itse olla. Monipuolinen on. Jopa paimen. Laulaakn, jos tarpeen on.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Ei pahemmin jalostusessa ole tullut vastaan luonnevikoja. TERVE on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Aktiivinen pitää itse olla. Monipuolinen on. Jopa paimen. Laulaakn, jos tarpeen on.

        Juu, huuliharppu tai melodica tai puhelimen soittoääni. Uliuliuu-uuu. Hyvät pahat ja rumat.


      • Anonyymi

        Näin. Johdonmukaisuutta. Hyvä tulee. Onhan kettari salamannopea, mutta oppii.


    • Kettari

      Mulla on n. 10kk ikäinen kettari uros. Tietysti koira on vielä nuori mutta kokemukset ovat ainakin tähän mennessä loistavia. Koira on vilkas ja utelias kuten rotuun kuuluukin mutta erittäin hyvä tottelemaan, eikä mitään pahaa ole ainakaan vielä tehnyt. Näillä kokemuksilla voin suositella aivan hyvin vaikka ensimmäiseksi koiraksi. Mutta kuten sanoin koira on vielä nuori. Itselläni on aikaisemmin ollut schäfereitä ja doberman uros. Mutta kettarini on niin kiltti ja helppo että kokemuksia en olisi tarvinnut. Yksilöitähän ne loppujen lopuksi kuitenkin on.

      • Anonyymi

        Sopii ekaksi, jämäkkyys on tarpeen. Kyl se siitä. Ei ole yksikään mitään hajottanut.


      • Anonyymi

        Sulla on ollu haastavia koiria aikaisemmin, ja ilmeisesti hyvin on sujunut. Mut näitten rinnalla kettari on helpoista helpoin. Itse olen koirahoitolan pitäjän rankkurin lapsi. Kaikki on nähty. Isä kasvatti sk kettareita. Jälki oli hyvää. Joskus oli huushollissa 7 käyttövaliota ja muotojakin löytyi. Ennen vanhaan näyttelypuolella oli kateellisuutta ja kaikkee vänkäämistä. Ei nykyään, hyvä niin.


    • Rubi-koiran omistaja

      Siskolla on kettuterrieri, joka ei ole mitenkään parhaiten koulutettu, mutta kyllä ihan mukava kaveri osaa olla....Oon hoitanu sitä paljon ja puuhaan sen kanssa kaikkea, oon käyny sen kanssa pitkillä lenkeillä ja heittäny sille palloa ulkona ja se tykkää....:) On tyttökoira, jotai 4 vuotta ja kotona ollessa se nukkuu pienenä myttynä jalkopäässä ja mun selän päällä ja välillä vieressä pää kaulalla....Mut sit se on ruvennu tekemää sitä, että ku se ei saa tahtoaan läpi, se alkaa näykkimään mua, luulen, että yrittää saada mua leikkimään sen kanssa, mut eihän sen silti pidä antaa näykkiä....Ei usko ei-kieltoa ja oon ottanu sitä sillon kuonosta ja komentanu, mietin, pitäskö seuraavan kerran alistaa se kunnolla, auttasko se ja olla kiinnittämättä huomiota siihen, että se oppii, ettei se näykkimällä sitä saa....Koirapuistossa käyttäytyy näin ja sit oon sitonu sen hihnaan kiinni puiston aitaan....Tiiän kyllä, että se on lujatahtonen koira ja ettei sen pidä antaa purra enkä mä annakaan enkä mä yleensäkään anna periks, vaikka koira yrittäis purra käden poikki....Oisko teillä lisää vinkkejä, miten tuon sais loppumaan? Periks ei pidä antaa, mut ei se kovin kiva oo, että ku puistossa käydään, että se tollai käyttäytyy, se sattuu, ku se puree....Mun pitää tottakai näyttää sille, että mä oon laumanjohtaja, ilman muuta, että auttaako siinä sitte se selättäminen ja kiinni pitäminen sillai, ettei se pysty puremaan? Mä en luovuta, mä lopetan sen vaikka kirveen kanssa, no en nyt oikeesti, mutta kuiteski....Mä oon miettiny myös, että oisko hyvä, että tekee sille jotain, mistä se ei tykkää, jos se käyttäytyy tuollai, joskus se auttaa ja koira lopettaa ei-toivotun käyttäytymisen, ku tietää, että siitä seuraa jotai vähemmän mukavaa, ei tietenkää mitää sellasta, että koiraa satutetaan, se on kyllä vihoviimeinen kettikselle, tuo koira nappasee, jos siihen sattuu, onhan kettarilla kipakka luonne....Haluan kuitenki pärjätä sen kanssa ja olla sen kaa sujut nii, että ollaan kaverit, en tarkota sitä, että pitää olla koiran kaveri, mut sellanen, että se ajattelee, että mä oon kiva tyyppi, laumanjohtajahan mun pitää olla, mut sillai, että se tykkää musta ja on ilonen, kun mä tuun sitä hoitamaan....Mulla on omakin sekarotunen koira, joka kanssa testailee mua välillä, mutta periks ei pidä antaa....Aina kannattaa tehdä jotai sellasta, mikä edesauttaa sun suhdetta koiraan....Uskon, että lempeydellä ja lujuudella pärjää kettarinki kanssa, tietty sillai, että tekee sille paikan laumassa sleväks lempeesti, ei fyysisellä kurituksella, enkä todellakaa kannata koiran pahoinpitelyä, kerroin vaa, minkälainen tapaus tämä koira on....:)

      • xfdhghkhjl

        Itselläni pari karkkaria ja hyvällä saa hyvää aikaiseksi ja aina pitää olla jämpti ja johdionmukainen..ei sen kummempi koira sitten loppukädessä kun hallitsee eleet ja on johtajuus kunnossa.

        Minusta tuntuu että rubikoirasi ottaa sinut leikin kannalta ja koska haastat sen se vastaa haasteeseen ja kettis on jalostettu peräänantamattomaksi mikä on sen hyvä ominaisuus kun metsästetään.

        Eli opetat koirallesi nyt leikki loppui ja koira vain pois jos alkaa näykkimään. ja tiukka ei tai ärähdys samalla..ei kuonosta kiinni koska silloin käyt koiraan kiinni niinkuin purisit sitä eli haastat sen..ja sinnikäs rotu vain pahenee haasteesta sille pitää näyttää rajat sekä ohjata hyvällä jolloin leikki voi olla palkkio ja jos ei käyttäydy hyvin koira pois ja selän kääntö..todennäköisesti tuo riittää ellei ole jo oppinut ohjaamaan teitä. . ;)
        Loppukädessä kettiskin haluaa miellyttää..ja toimia..

        Koirapuistossa puolestaan jos napsii niin päästä kiinni tiukka tuijotus ja ei tai ärähdys. ja kun menee nätisti voit puolestaan kehua ja palkitakin jolloin mieltää koirapuiston mukavaksi kun on mukavia kavereita ja palkkioita.

        myös liikuntaa runsaasti varsinkin ennen puistoa ja aivojumppaa..vähentää negatiivista energiaa ja turhautumista. Kettis on työkoirapohjainen ja toiminnallinen rotu.


      • Anonyymi

        Nappaa nenälle kunnolla. Toista. Katso nappisilmiin. Sinä olet pomo. Mulla ei oo kaike nmaailman eläinten kans vaikeuksia (jauhopukista apinaan, siis minä olen hoitanut apinoita tässä maassa), jostain selkäytimestä se löytyy. Rakastan kaikenlaista eläimistöä ja kasveja.


      • Anonyymi

        Minun 7 v urokseni haluaa juosta kepin ja pallon perässä. Koirapuistossa ei saa moista tehdä, ellei ole yksin sen kanssa. Voi mikä pettymys on koiralle, jos ei pääsekään.


    • Ei mikää lässyttäjä

      "Päästä kiinni ja tiukka tuijotus" heh heh, oliski se noin helppoa.
      Se on ihan sama minkä rotuinen koira ja vaikka olisi mihin jalostettu, niin ihmisiä EI saa purra ja sen jos tekee, niin rangaistuksen tulee olla kova. Kettikset osaa olla todella häikäilemättömiä, nehän nauraa partaansa moisille päästä kiinni tuijutuksille ja lässytyksille. Minä ainakin puren takaisin jos koira mua puree. Koirakin oppii, että sitä saa mitä tilaa. Eikä muuten tarvitse purra koiraa toista kertaa, kun sen kerran oikein tekee, kyllä ovat hyvin mielisteleviä ja nöyriä sen jälkeen.

      • sdfdhgmm,m,

        jaaha ja jälleen yksi provoilija..

        no toivottavasti et ota kettuterrieriä etkä muutakaan niin hukassa lienet ja koira kärsisi sinun kanssa..surullista tekstiä lässyttäjä..tai ota vaikka dogo, fila tai muu laumanvartija ja ala sen kanssa taistelemaan niin katsotaan miten käy..;)
        olisi lähempänä varmaan kokoasi kuin pikkuinen muutaman kilon painoinen kettis.

        minun omat koirani ei ole koskaan minua purrut ja miksi purisikaan osaan kouluttaa ja koirani luottaa minuun. Sellainen koira millainen omistaja..


      • Anonyymi
        sdfdhgmm,m, kirjoitti:

        jaaha ja jälleen yksi provoilija..

        no toivottavasti et ota kettuterrieriä etkä muutakaan niin hukassa lienet ja koira kärsisi sinun kanssa..surullista tekstiä lässyttäjä..tai ota vaikka dogo, fila tai muu laumanvartija ja ala sen kanssa taistelemaan niin katsotaan miten käy..;)
        olisi lähempänä varmaan kokoasi kuin pikkuinen muutaman kilon painoinen kettis.

        minun omat koirani ei ole koskaan minua purrut ja miksi purisikaan osaan kouluttaa ja koirani luottaa minuun. Sellainen koira millainen omistaja..

        Samaa mieltä sellainen koira kun itsekkin olet ei purra ei koskaan minua purrut mutta meitä on paljon eikä koskaan pure vaan kun tutun ihmisen näkee pakittaa niin jalan luo että ilmaisia raprutuksia tulee en ole mikään kouluttaja mutta koirani ovat ollet kaikki kilttejä totta etttä tunteen oman arvonsa hyvällä kettuterrieristä tulee maailman ihanin kaveri oppii uutta koko elämänsä ajan ja aika virkeenä vaikka ikääkin on


      • Anonyymi

        Rankkaa!
        Ykskään koira mitä mallia tahansa, ei saa purra. Semmonen pitää heti ottaa pois. Mul on 60 v. kokemusta sk kettareista. Yksikään ei ole purrut. Se on isännästä/emännästä kiinni. Miten tollaseen tilanteeseen on jouduttu? Pentu oppii aika hyvin käyttäytymään, jos ollaan jämäköitä. Ei tarvitse edes luunappia, jos on määrätietoinen parhaaseen pentuaikaan. Sosiaalistaminen 3-6 kk on tärkeää. Sit menee aikaikkuna kiinni.


      • Anonyymi
        sdfdhgmm,m, kirjoitti:

        jaaha ja jälleen yksi provoilija..

        no toivottavasti et ota kettuterrieriä etkä muutakaan niin hukassa lienet ja koira kärsisi sinun kanssa..surullista tekstiä lässyttäjä..tai ota vaikka dogo, fila tai muu laumanvartija ja ala sen kanssa taistelemaan niin katsotaan miten käy..;)
        olisi lähempänä varmaan kokoasi kuin pikkuinen muutaman kilon painoinen kettis.

        minun omat koirani ei ole koskaan minua purrut ja miksi purisikaan osaan kouluttaa ja koirani luottaa minuun. Sellainen koira millainen omistaja..

        just näin


      • Anonyymi

        Ei se yleensä pure noin vaan. Vika on narun pääs.


      • Anonyymi

        Vääriä kettiksiä tavattu. En oo ikinä tullut kettarin tahoilta purruksi. Kymmeniä on nähty. Ainut koira, joka puri, oli naapurin Lassie, olin 5 v. Lopetukseen meni.


    • C.M =2

      Onpas kyllä eriäviä mielipiteitä kettarista. Itse ostin omani hieman vahingossa, jos näin voi vain sanoa. Siskoni etsi itselleen koiraa keltaisenpörssin sivulta ja huomasi tämän pienen pojan ilmoituksen. Kiinnostuin oitis. Koira lähtikin mukaani Jumbon parkkipaikalta ja paperit seurasivat perässä. Omistin jo dobermannin ja ei ollut mitään tarkoitusta hankkia ainakaan terrieriä, josta myös minulla oli kovin erilainen kuva kuin nykyisin. En siis tuntenut rotua juuri lainkaan, koska olen aina (tähän asti) ollut "iso-koira"-ihminen. Mutta niin se vain ajatusmaailma pääsee muuttumaan.

      Molemmat koirani ovat voimakastahtoisia, mutta kuten tuossa edellä oleva on kirjoittanut (sdfdhgmm,m,) luottamus omistaja-koira suhteessa on tärkeää. Dobermannini on tasan kerran murissut minulle, jolloin (Cesar Milanin ohjeita noudattaen) vain "selätin" koiran. Siis laitoin maahan, jossa koiran oli antauduttava. Toista kertaa ei ole murissut, ainakaan minulle, mutta suojeluvaisto kyllä toimii.
      Terrierini, tietenkin kun tuli toisena koirana perheeseen, on joutunut kovasti hakemaan paikkaansa laumassa. On ollut pieniä kahnauksia siitä kuka meistä oikeasti on se laumanjohtaja. Huomasimme yhden ystäväni kanssa että terrieri piti dobermania laumanjohtajana ja sitten tulinkin vasta minä. Tässä vaiheessa tietenkin omalla käytöksellänikin oli vaikutusta asiaan. Nykyisin elämme hyvin tasapainoista elämää kahden vahvan eläimen kanssa. Terrierini EI ole helppo koira ollut, mutta ei myöskään kovin vaikea. Koira tottelee todella kuuliaisesti, ja kun oikeat virikkeet ovat löytyneet (käymme jäljestämässä kerran viikossa) on yhteiselosta tullut todella mukavaa. Koirani on aktiivinen, mutta osaa myös rentoutua. Ei siis vaadi kokoajan jotain toimintaa. Mielestäni jokainen luo itse oman kontaktinsa koiraan. Tietenkin on myös paljon yksilöstä kiinni millainen koira on, mutta uskon että omalla käyttäytymisellä saa joko paljon hyvää tai paljon huonoa aikaiseksi. Kettari on mahtava rotu, mutta vaatii aikaa kun tietty ikä koittaa. Sen olen itse huomannut.

      Tuohon puremiseen, itseeni on osunut tasan kerran koiran hampaat. Siis omieni. Sekin oli tilanne jossa tungin kädet kahden yhteenottavan koiran väliin, ja siinä rytäkässä sain siis itsekin osuman, mutta en todellakaan lähtenyt itse puremaan koiraa. Molemmat huomasivat kyllä että nyt sattui "pomoon" ja tilanne raukesi itsestään. Mielestäni koiran tehdessä väärin, on se sitten puremista tai esim. paikkojen tuhoamista, sisälle merkkaamista tms. ei koiraa tarvitse rangaista väkivaltaisesti. Tietenkin koiralle täytyy näyttää että on tehnyt väärin, mutta meillä ainakin toimii parhaiten "jääkausi" tilanteen jälkeen. Tällöin koira ei siis saa mitään huomiota. Ei katsekontaktia, ei silityksiä eikä edes luokse pyyntöä. Koirahan ottaa "kiitoksena" myös sen kun sitä kohdellaan väärintekosensa jälkeen väkivallalla. Koira saa silloin huomion, mikä on sille kiitos. Mutta kun ei anna huomiota, tajuaa koira ennemmin tai myöhemmin tehneensä väärin.

      • Anonyymi

        Ju ei pidä mennä väliin. Vesiämpärillinen on hyvä, kaks ihmistä ja koppi. Häkeltyvät.


      • Anonyymi

        Ei mikään luottava koira pure (tai sit on päässä vikaa). Ite olet kuitenkin laumanjohtaja, ja se pieni ystäväsi luottaa sinuun.


    • "Kurittaja" :P

      No tuskin kukaan koiraa puree "väkivaltaisesti", eiköhän kyse ole enemmänkin vähän samasta, kuin että ottais napakasti niskasta tai poskesta kiinni. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että koiraa saa ja pitää kieltää heti sen tehtyä väärin, lyhyesti ja ytimekkäästi niin että se menee jakeluun. Sitten voidaan olla pari päivää viileitä sitä kohtaan. Mutta se, että ollaan esim. koiran purressa, ihan neutraaleja ja aletaan pariksi päiväksi pitämään jääkautta, niin en vaan usko että se on paras menetelmä. Jos pentu puree emoa, kyllä emo sille ilmoittaa napakasti, että noin ei tehdä, eikä vaan ala passiiviseksi sitä kohtaan.
      Väkivalta ja kuri koiraa kohtaan, on kaksi täysin eri asiaa.

      • fghoipöiåop

        sanoisin että kun koiran pennusta lähtien jämptisti kasvattaa johdonmukaisuutta noudattaen ei tarvitse edes mennä sen kurittamiseen vain ohjaamiseen ja oikaisuun. Kaikki hyvä pohja tehdään jo pennusta.. ei vasta sitten kun koira tulee teiniksi ja aikuiseksi kuten moni tekee.

        Minulla on ollut kaksi foksia ja äärettömän kilttejä ja hyvätapaisia..ja missään nimessä kovat otteet ei kuulu terrierin kouluttamiseen. Anders hallgrenin ja cesar millerin ohjeilla pääsee pitkälle.
        Olen opettanut hienovaraisesti en uhoillen tai paikkaa näyttäen..

        hyvä johtajuus tulee ihan eri elementeistä.

        omani olleet myös hyviä koirapuistokoiriakin joihin voinut luottaa täysin eikä sielläkään koskaan tapellut. Mutta aina olen varmistanut tasapainoiset kaverit ja ojentanut kevyesti mutta varmasti tarvittaessa jo pennusta lähtien.

        eleiden tieto on myös a ja o ja se tuntuu monelta puuttuvan.

        ja minua ei omat koirani ole koskaan purrut..kuulostaa kummalliselta jos noin olisi ollut. en siis suoraan sanoen käsitä miten voi oma koira purra tai edes uhkailla.?leikkiörinän ymmärrän..mutta jos oma koira puree niin kyllä omistaja on tehnyt jotain todella pieleen ja sääliksi käy koiraa. :(


    • moimoi0ip

      kettarit on hyvä rotu kun rakasttaa lapsia ja mä oon ite 6-vuotiasta asti oma kettari ja oon nyt 14.ja niille pitää olla myös kova jos haluu hyvän koiran ja se ei ole äänekäs jos oikeesti haluaa niin mun koira on niin rauhallinen uskoo sanaa pitkä sanottaaa ja ne jotka ei tiedä kettareist mitään niin voi lopettaaa paska puhumisen ja ne samoja koira muutkin mutta niillä on vaan oma tahtoa mutta jos oikeesti kouluttaa hyvin niin se on totteleva koira. mun koira osaa perus asiat ja opi ne nopeasti ja opetan uusia asioitta kettarit on monipuolisia koiria ja kannattaa kysyy rodusta joltain kasvatilta jos haluu sitää oikeetta tietoa:)

      • viki5

        Minulla 5v narttu , on aina kiltti ,ei käy muihin kii .Antaa luun vaikka toisella, pysyy irti ,4 on ollu kaikki on hyvin toimeen tullu,lapsien koirien uskoo,tarvii toki 3kertaa päivässä kunnon lenkin,2 pissi reissua,ei varmaan ihan tarpeen,koska välillä ei tule ku pieni kyykistys,ja pois kotia hartia voimin,eläin on luotu liikkumaan saan itselle hyvän kunnon ja hyvät unet.Normaali koulutus hyvällä oppii,ei pahalla.


    • foxitar

      Riippuu paljon juuri siitä, miten omistajan ja koiran väliset kemiat pelaavat. Kuitenkin on varauduttava siihen, että kettuterrieri tarvitsee paljon virikkeitä aivoille, sillä se on hyvin älykäs ja ainakin meillä temput on opittu nopeasti. Koulutuksessa tulee kuitenkin olla kärsivällinen, periksiantamaton ja johdonmukainen. Meidän koiramme pitävät myös lapsista ja ovat ystävällisiä vieraita kohtaan. Kuitenkin joitakin käytösongelmia on tullut ilmi. Urokset eivät välttämättä tule keskenään toimeen, koska provosoituvat helposti. Kettuterrieri vastaan hyvin pieneenkin ärsykkeeseen. Myös metsästysvietti aiheuttaa sitä, että pyöriä, autoja yms. voidaan yrittää "jahdata". Ja joskus eroahdistusta voi esiintyä.
      Kuitenkin kettuterrieri oikealla hoidolla ja koulutuksella on mitä parhain perheenjäsen. Iloiset hännänheilutukset saavat pitämään tästä aktiivisesta ja haastavastakin koirarodusta yhä enemmän

      • Anonyymi

        Juu, lapsirakas on.
        Touhua pitää olla ja paljon. Pitää tämmösen vanhan ämmän liikkeellä.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Urokset voi tappaa toisensa, olen nähnyt. Kolme tuntia siinä meni, kukaan ei pystynyt väliin menemään. Et ei kahta urosta samaan huusholliin.


      • Anonyymi

        Omastani on sanottu, et häntä irtoaa...Jos ei häntä heilu, niin luulen, että pienoiseni on sairas.


      • Anonyymi

        Olen havainnut, et jos häntä ei heilu, on koira vähän kipee. Naapurit naureskelee, et häntä irtoo tolla menolla. Ei oo irronnut.


    • milessa91

      Omituista kuulla, että kettistä ei pidetä soveltuvana ekaksi koiraksi!
      Olen 20-vuotias nainen, sain ekan oman sk-kettiksen 11 vuotiaana ja kauhean onnettomuuden johdosta tämä menehtyi ja otin 2 uutta 12-vuotiaana. Olen kouluttanut koirat itse tytöntyllerönä, ja niistä on tullut oikein helppoja ja ihastuttavia seurakoiria. Toinen on suomen muotovalio ja toista kosiskeltiin sm-tason agilitykoiraksi. Todella fiksuja, karismaattisia ja yksilöllisiä koiria.
      Erittäin helppo kouluttaa, molemmat osaa kaiken maailman sirkustemput.
      Leppoisia ja meillä nimenomaan peiton alla sohvankulmassa viihtyviä kamuja =) Tosin uroksen olen joutunut pari kertaa pelastamaan kahakasta, se kun ei ymmärrä olevansa alakynnessä.

      En voi kun suositella lämpimästi, teräväpäisyyden ja huumorintajun takia jokaisesta kettiksestä tulee perheen rakas ja uniikki yksilö. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa rotua tulevaisuudessa.
      Kaiken päälle kettikset on eriterveitä koiria, joilla on lempeä jalostuslinja takana. Ei turhia eläinlääkärikuluja. Pitkäikäisiä tovereita!

      • Anonyymi

        Ehdottomasti sopii ekaksi koiraksi vaik noin 10 v. lapselle. On joo terävä, huumorintajuinen uniikki.
        Itelle kotiin tuli, kun olin 5 v. Kasvinkumppani, paras. Nyt mulla on kans omituinen höperö, niin ihana, hauska ja touhukas. Kunto pysyy hyvänä!


      • Anonyymi

        Mul 7 v, pikku tarmonpesä. Eläinlääkäris käyty rokotuksilla, ei muuta. Terveitä ovat, vaik kanta Suomes on pieni. Liikettä kaveri tarvii.


      • Anonyymi

        Oikein. Terve on ja helppo ekeksi koiraksi. Kun semmosen nappisilmän saa, ei vaihda!


      • Anonyymi

        Kerran kettari, aina kettari. Kun on tottunut pienestä pitäen siihen. Tietää, miten koira toimii, ovat hyvin samanlaisia. Toki pientä yksilöllisyyttä löytyy, ettei mene liian helpoksi.
        Joillekin ei sovi mikään koira tai muu lemmikki, koska ei ole pinnaa. Pitäisi olla jonkin sortin eläinajokortti.
        Kennelltion lehdessä on välillä näitä kurinpitolautakunnan päätöksiä. Kasvattajan sitoumuksen tehneitäkin löytyy näistä. Surullista.


    • Mulla on jo toinen

      sileä Vielfrass-sukuinen kettis. Hienoja koiria!!!!!

      • Anonyymi

        Mul on viiskytluvun Woodborne, Ihan mistä vaan, terveitä ovat. Meil on vastuullisia kasvattajia. Ja Harri on Kennelliiton nokkamies.


      • Anonyymi

        Mul on Eeron Woodborne. Mut eka kauan sitten Suomuksen Heikin sukua (Woodborne). Ihan sama mitä on, kun on sopiva itselle. Pepiltä terveisiä (Woodborne Sandman . Nukkumatti)


    • ELÄINFANI 100

      Moi Mul on kyl kokemusta koirista kaneista ja liskoista. Tälläkin hetkellä sekarotuinen koira. Asun äitin ja isänkaa nii haluttas toinen koira mut karkeakarvainen terrieri koska äiti allerginen sileekarvasille koirille mut karkeekarvasille ei oo. Nii tahottas kettari kun on nätti koira. Tahtoisin tietoa terveydestä onko terve rotu yleensäkkin? Kanini oli ainakin äksy et kokemusta on äksyistä kaneista. Mut äksyistä koirista ei oo kokemusta.

      • fdgfhgjgjjgh

        Olet vielä lapsi mutta vastaan sinullekin :)

        "Mut äksyistä koirista ei oo kokemusta."


        Kettuterrieri ei ole äksy vaan ulospäin suuntautunut ja ystävällinen leikkisä utelias ja terhakka rotu.
        Jos koirasta tulee äksy on silloin kasvatus ja koulutus mennyt pahasti vikaan.

        Ketjusta näet miten se on saatu aikaan kovilla otteilla ja kouluttamattomuudella kun taas ne jotka kouluttaa pehmeästi ja johdonmukaisesti eleet ja luottamuksen saaden saa hyväluonteisen koiran. Sellainen koira millainen omistaja täsmää rotuun erittäin hyvin sillä rotu on omaaloitteinen toimelias ja kekseliäs joka ottaa ohjat jos ei koiraa ohjata hyvään tai ymmärretä sen energian purun tarvetta myös eleet on vähäeleisemmät kuin muilla roduilla ja sosiaalistaminen on tärkeää.


      • Anonyymi
        fdgfhgjgjjgh kirjoitti:

        Olet vielä lapsi mutta vastaan sinullekin :)

        "Mut äksyistä koirista ei oo kokemusta."


        Kettuterrieri ei ole äksy vaan ulospäin suuntautunut ja ystävällinen leikkisä utelias ja terhakka rotu.
        Jos koirasta tulee äksy on silloin kasvatus ja koulutus mennyt pahasti vikaan.

        Ketjusta näet miten se on saatu aikaan kovilla otteilla ja kouluttamattomuudella kun taas ne jotka kouluttaa pehmeästi ja johdonmukaisesti eleet ja luottamuksen saaden saa hyväluonteisen koiran. Sellainen koira millainen omistaja täsmää rotuun erittäin hyvin sillä rotu on omaaloitteinen toimelias ja kekseliäs joka ottaa ohjat jos ei koiraa ohjata hyvään tai ymmärretä sen energian purun tarvetta myös eleet on vähäeleisemmät kuin muilla roduilla ja sosiaalistaminen on tärkeää.

        Oikein hyvää analysointia! Kun on vaan ihan tavallinen eläinrakas ihminen ja jämäkkä sille pennulle ja sosiaalistaa juuri oikeaan aikaan (3-6 kk), niin hyvä tulee. Saa maailman parhaan kaverin- Ja tietysti liikuntaa, sillä foxi tarvitsee sitä paljon! Leikkiä sisälläkin, suvel uimista. Tietenkin rapsutusta ja kunnon unet: On hauskaa joskus kuulla koiran unia, jalat väpättää ja vähän ulvotaan tai haukutaan. Silloin tietää, et päivä koiran kokemuksilla on ollut mukava.


      • Anonyymi
        fdgfhgjgjjgh kirjoitti:

        Olet vielä lapsi mutta vastaan sinullekin :)

        "Mut äksyistä koirista ei oo kokemusta."


        Kettuterrieri ei ole äksy vaan ulospäin suuntautunut ja ystävällinen leikkisä utelias ja terhakka rotu.
        Jos koirasta tulee äksy on silloin kasvatus ja koulutus mennyt pahasti vikaan.

        Ketjusta näet miten se on saatu aikaan kovilla otteilla ja kouluttamattomuudella kun taas ne jotka kouluttaa pehmeästi ja johdonmukaisesti eleet ja luottamuksen saaden saa hyväluonteisen koiran. Sellainen koira millainen omistaja täsmää rotuun erittäin hyvin sillä rotu on omaaloitteinen toimelias ja kekseliäs joka ottaa ohjat jos ei koiraa ohjata hyvään tai ymmärretä sen energian purun tarvetta myös eleet on vähäeleisemmät kuin muilla roduilla ja sosiaalistaminen on tärkeää.

        Ei todellakaan ole äksy. Vika on narun pääs.


      • Anonyymi
        fdgfhgjgjjgh kirjoitti:

        Olet vielä lapsi mutta vastaan sinullekin :)

        "Mut äksyistä koirista ei oo kokemusta."


        Kettuterrieri ei ole äksy vaan ulospäin suuntautunut ja ystävällinen leikkisä utelias ja terhakka rotu.
        Jos koirasta tulee äksy on silloin kasvatus ja koulutus mennyt pahasti vikaan.

        Ketjusta näet miten se on saatu aikaan kovilla otteilla ja kouluttamattomuudella kun taas ne jotka kouluttaa pehmeästi ja johdonmukaisesti eleet ja luottamuksen saaden saa hyväluonteisen koiran. Sellainen koira millainen omistaja täsmää rotuun erittäin hyvin sillä rotu on omaaloitteinen toimelias ja kekseliäs joka ottaa ohjat jos ei koiraa ohjata hyvään tai ymmärretä sen energian purun tarvetta myös eleet on vähäeleisemmät kuin muilla roduilla ja sosiaalistaminen on tärkeää.

        Itellä on semmonen tatsi, et nää kasvattaa itse itsensä. Yhtään luonnevikaista en ole tavannut. Kymmeniä olen nähnyt. Toki pitää itse olle laumanjohtaja ja jämäkkä.


      • Anonyymi

        Terve rotu on. Ota yhteys Suomen Kettuterrierit ry:n Tai suoraan eero Suomun ja Paula Heikkinen-Lehkonen. Kelle tahansa eivät myy. Ole valmis.


      • Anonyymi
        fdgfhgjgjjgh kirjoitti:

        Olet vielä lapsi mutta vastaan sinullekin :)

        "Mut äksyistä koirista ei oo kokemusta."


        Kettuterrieri ei ole äksy vaan ulospäin suuntautunut ja ystävällinen leikkisä utelias ja terhakka rotu.
        Jos koirasta tulee äksy on silloin kasvatus ja koulutus mennyt pahasti vikaan.

        Ketjusta näet miten se on saatu aikaan kovilla otteilla ja kouluttamattomuudella kun taas ne jotka kouluttaa pehmeästi ja johdonmukaisesti eleet ja luottamuksen saaden saa hyväluonteisen koiran. Sellainen koira millainen omistaja täsmää rotuun erittäin hyvin sillä rotu on omaaloitteinen toimelias ja kekseliäs joka ottaa ohjat jos ei koiraa ohjata hyvään tai ymmärretä sen energian purun tarvetta myös eleet on vähäeleisemmät kuin muilla roduilla ja sosiaalistaminen on tärkeää.

        Äksy? No ei ole, ja hyvä, että kerrot näin hienosti. On se vaan kumma, et kettareita pidetään äksyinä. Noh- kaikki johtui 1960-luvulla olleesta Sidostesukkamainoksesta.. Nehän vain kiskoivat sukkaa. Niinhän ne tekee. oma pienoiseni rakastaa vääntöä, ja ärisee. ikinä ei oo purrut.


    • Miksu667

      Itsellä oli 11 vuotta silee fox. jääräpää mikä jääräpää jos tykkää selaisista. hymiö.

    • Precious

      Koira parhaasta päästä, otan meidän Mastiffille kaveriksi.

    • Anonyymi

      Kettuterrierit ovat erittäin kilttejä seurakoiria, meidän perhellä 7vuotta ollut sileäkarvainen uros. Luonteesta, kiltti, ihmisrakas, sosiaalinen, leikkisä ja oppii helposti uusia asioita. Noutaa innoissaan frisbeetä, palloa ja väsymätön lenkkikaveri. Ei ollut aikaisempaa kokemusta rodusta, mitä parhain ystävä.

      • Anonyymi

        Ihana kaveri. Todellakin älykäs, rakastava ystävä. Testamentissakin olen määrännyt oikealle ihmiselle, jos jotain sattuu-


    • Anonyymi

      Meillä sileäkarvainen kettari poika. Seurakoiraksi mitä parhain, kiltti, älykäs, sosiaalinen, ihmisrakas, väsymätön kulkija, mutta osaa ottaa myös rennosti. Reissussa aina mukana, auton kyydissä pitkätkin matkat sujuu hyvin ei ressaa uusissa paikoissa vaan on utelias ja rohkea. Aivan mahtava ystävä koko perheen koira.

    • Anonyymi

      ON: Itellä pitää olla aikaa. Pitää olla määrätitoinen. Kaksi viikkoa, ja sul on paras, uskollinen vääntäjä. Aina mukana. Palkitse oppi lelulla tai yleensäkin leikillä, ettei liho. Hienoin kaveri ikinä!
      Ota selvää muutenkin. Suomen Kettuterrierit ry. Nettisivut köytyy,

    • Anonyymi

      Aivan ihana rotu, nämä nappisilmät valloittaa olemuksellaan.Touhukas,sitten taas käpertyy kainaloon tuhisemaan. Elämäniloa saa koko perhe tästä pienestä velmuilijasta. Vähän näkee kettareita yleensä, rotu aika pienenä pysynyt. Kerran kettari aina kettari, rotu vie mennessään.

      • Anonyymi

        Olin itse yllättynyt, et täs luonnonläheis lähiös on neljä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe