Mitä Lissabonissa?

Jaana ja kaveri

Ollaan lähös keväällä muutaman päivän kaupunkilomalle Lissaboniin. Olisko kenelläkään hyviä vinkkejä, missä kannattaa käydä ja mitä "must"-kohteita kaupungissa on nähtävä?

Kiitos jo etukäteen!

12

6180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle

      Lissabon on mielestäni eräs Euroopan kauneimmista pääkaupungeista. Suosittelen hankkimaan tai lainaamaan ennen matkaa opaskirjasen City Pack Lissabon (wsoy). Siinä on lyhyt opastus kaupunkiin ja suositukset käyntipaikoista. Meikä on vieraillut kaksi kertaa Lissabonissa ja erikoisesti mieleen ovat jääneet Belekin alue ja Calouste Gulbenkian museo (ei modernin taiteenpuoli).
      Suosittelen alkajaiseksi kaupunkikiertoa 2-kerrosbussilla, jolta retkeltä saa hyvän yleiskuvan kaupungista.

      • Jaana ja kaveri

        Kiitos vinkeistä!
        Kaikki ideat kiitollisuudella vastaanotetaan!


      • Anna-Anna
        Jaana ja kaveri kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä!
        Kaikki ideat kiitollisuudella vastaanotetaan!

        Laitoin oman matkapäiväkirjani kuvineen osoitteeseen www.Lissabon.vuodatus.net

        Jospa siitä löytyisi myös jotain vinkkejä.


      • MILLIE
        Anna-Anna kirjoitti:

        Laitoin oman matkapäiväkirjani kuvineen osoitteeseen www.Lissabon.vuodatus.net

        Jospa siitä löytyisi myös jotain vinkkejä.

        Hei Anna-Anna & Mies,
        Olipa mielenkiintoista luettavaa. Hyviä kuvia ja hauskasti kirjoitettu, itseironia on aina tervetullutta.
        Itse olen lähdössä 15-vuotiaan murrosikäisen(!) pojantyttären kanssa Lissaboniin kuukauden kuluttua. Vihjeitä tuli teiltä paljon. Ikävä kyllä meillä on vain 3 päivän matka ja stressi painaa jo pelkästä ajatuksesta, että mitkä kaikki paikat jäävätkään näkemättä. Sintrasta luovun suosiolla. Paha juttu on, että tulemme asumaan samassa hotellissa eli Eduoardo VII. Hotellin suhteen meillä ei siis ole minkäänlaisia ruusuisia odotuksia. Ei muuta kuin jäitä hattuun. Tyytykäämme kuljeskelemaan ja nautiskelemaan ulkokahviloista, fasaadeista, kaakeleista ja metro-taiteesta. Toivottavasti aurinkokin näyttäytyy ja jalat kestävät!
        Hyvää kevättä, kiittäen
        Millie ([email protected])


    • KariK

      Maailmannäyttelyn jäljiltä kaupungissa on yksi maailman suurimmista oceanaarioista. Paikalle pääsee ainakin metrolla: ensin vihreää linjaa Alamedaan ja sieltä vaihto punaiselle ja pois Cabo Ruivon asemalla, mistä on puolisen kilometriä käveltävää - samalla voi ihailla Vasco da Gaman siltaa. Sisäänpääsy maksoi kesällä 10,50 Mielenkiintoinen ja ainakin kuumalla mukavan viileä paikka.

    • Viikolla

      Menemme perheen kanssa ensiviikolla viikoksi Lissaboniin ... kerron viikon kulttua kaiken ...

      • homma..

        ..jäämme odottamaan raporttia ! Itse olen lähdössä toukokuun alussa...


      • odotellessa...

        ... kerro myös, miten sujuviten illalla (kun finnairin lento lasketuu vasta illan tullen) lentokentältä keskustaan hotellille - ja minkälainen hässäkkä lissabonin kentällä on aamulla varhain (kun se finnairin lento palaa) on, paljonko siihen täytyy aikaa varata...

        raporttia odotellessa!


      • lisboa
        odotellessa... kirjoitti:

        ... kerro myös, miten sujuviten illalla (kun finnairin lento lasketuu vasta illan tullen) lentokentältä keskustaan hotellille - ja minkälainen hässäkkä lissabonin kentällä on aamulla varhain (kun se finnairin lento palaa) on, paljonko siihen täytyy aikaa varata...

        raporttia odotellessa!

        Sujuviten kaiketi taxilla, mutta bussillakin pääsee helposti. Ei siellä kentällä suurempaa hässäkkää ole, se on pieni kenttä.


      • Anna-Anna
        odotellessa... kirjoitti:

        ... kerro myös, miten sujuviten illalla (kun finnairin lento lasketuu vasta illan tullen) lentokentältä keskustaan hotellille - ja minkälainen hässäkkä lissabonin kentällä on aamulla varhain (kun se finnairin lento palaa) on, paljonko siihen täytyy aikaa varata...

        raporttia odotellessa!

        Lissabonin lentokenttä on tosiaankin aika pieni ja selkeä. Ihan kentän edestä lähtee lentokenttäbussi 91, joka ajaa Marques de Pombalin kautta keskustaan. Itse käytimme tätä viime syksynä. Bussi maksaa 3.10, kulkee 20 minuutin välein ja viimeinen bussi lähtee kentältä 8.15. Aamulla ensimmäinen kulkee vasta 7.45. Maksaa voi suoraan kuljettajalle. Jos tämä bussi on teille reitiltään sopiva, suosittelen. Tilavassa bussissa on tilaa matkatavaroille, pysäkit kuulutetaan ja kuljettajalta voi varmuuden vuoksi kysyä. Samalla lipulla saa matkustaa loppupäivän, vaikka ei siitä illalla enää taida kovin paljon hyötyä ollakaan.

        Muitakin reittibusseja kulkee lentokentän kautta. Kertamaksu on 1.20. Tässä linjat. Kopioin tiedot Lissabonin lentokentän nettisivuilta. Nämä ovat Carrisin busseja.


        N.º 5 - Estação do Oriente / Aeroporto / Areeiro – Operates only Monday to Friday
        N.º 22 - Portela / Aeroporto / Marquês de Pombal – Operates every day
        N.º 44 - Moscavide / Aeroporto / Cais do Sodré - Operates every day
        N.º 45 - Prior Velho / Aeroporto / Cais do Sodré - Operates every day
        N.º 83 - Portela / Aeroporto / Amoreiras - Operates only Monday to Friday

        Minäkin odottelen raporttia ;) On kiva lukea myös paikoista, joissa itse on jo ollut.


      • se lissabon...

        ..näytti ? Joko olette kotiutuneet ? Itse pähkäilen vielä toukokuun matkaa varten kuljetusta lentokentältä hotelliin joka on hotelli Aviz aivan Marques de Pompalin aukion lähellä. Taksithan pitäisi olla edullisia, mutta ainakin joidenkin nettisivujen mukaan kuskit ovat aika hyviä vedettämään...Eikä hirveästi huvittaisi 19.30 saapuvan lennon jälkeen lähteä bussillakaan keskustaan. No katsotaan..Kerro kuitenkin omia matkakokemuksia kun jaksat/ehdit.


    • ReissussaNy

      Metro on erittäin mainio keino liikkua ja ainakin omien kokemusteni, sekä paikallisten kertoman mukaan myös turvallinen. Matkustin yksin sekö päivin että öin enkä tuntenut oloani turvattomaksi. Lipun osto automaatista on ainoa haasteellisempi tehtävä (koska automaatti toimii pääasiallisesti portugaliksi vaikka valikoisit englannin), mutta lähes jokaisella asemalla on tipputoimisto tai ainakin avuliaita vartioita. Kertalippu maksaa 1,25€ ja se sisältää linjanvaihto-oikeuden (vaikka niin monta kertaa kuin ehdit) tunnin ajaksi. Asemilla on selkeät kartat linjoista ja niiden nimet kuulutetaan sekä näytetään vaunun molemmissa päissä sijaitsevissa tauluissa. Nimi lukee selkeästi myös asemalla. Junia kulkee usein ja ne ovat nopeita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1690
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1329
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1268
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1132
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      161
      1044
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1033
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe