teen itse lauteet,

mistä malleja?

Aika rajut oli hinnat valmiille laudepaketeille, joten ajattelin nikkaroida kulmalauteet itse. Mistä mahtaisi saada ohjeita ja vinkkejä lauteiden tekoon. Miten kannattaisi kasata ja kiinnittää, jotta saisi paketin, joka olisi mukavan näköinen muttei ole kuitenkaan siivouksessa haitolla?

19

32615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jede42

      Sitä samaa minäkin pohdin justiinsa
      , ei oo varaa ostaa valmislauteita.
      Meikä on katellu kuvia ja meinaan tehä myös kulma lauteen! Nurkka on vähän haastava mut eiköhän se siit! Mä meinaan tehä sellaset lauteet missä runko seisoo omilla jaloilla ei seinässä kii! Istuin osat irtonaiset rimoissa kiinni. Valmiit puu osat sika kalliita esim . reunakulmalauta ! onnee yritykseen

    • oma sauna

      Jos saunan seinät ovat vielä ilman paneelia, suosittelen seinään kiinnitettäviä lauteita.

      Lauteiden tuenta seinään pitää olla varma, ts. kiinnitetty runkopuihin pitkillä pulteilla.

      Jos lauteiden pituus maksimissaan noin 2000mm, riittää lauteiden alla kehikko 2x4:sta.

      Sitten laitat laudelaudasta ensin etureunan siten, että laudan yläreuna on tulevien istuinlautojen tasalla tai hieman (1-3mm) alapuolella.

      Tämän jälkeen huolellista mittausta ja rakennat lattialla irrallisen istuinosan. Kiinnitys altapäin.

      Samalla tavalla lauteiden jalkaosa.

      Kyllä tuo homma onnistuu itsekin tehtynä ja lopputuloksesta ei huomaa, että lauteet ovat itse tehdyt!

    • puutukku

      myy lauteen osia, esim. kulmasarjaa. Me tilattiin sieltä laudekamat ja säästöä tuli sunsaunan lauteisiin verrattuna reilu tonni.

      • elegantti

        Hei,

        Kävin Oulussa Syväniemi yhtiöillä, olikohan www.syvaniemi.fi niin heillä oli hienon näköiset vaaleat lauteet mallisaunassa, tosi luksuksen näköistä, hintoja en muista.


    • minä myös

      Tein kans itse kulmalauteet saunaamme jonka sisäleveys noin 175 cm ja syvyys 165 cm. Runko on 45x95 mm kuusta ja kiinnitetty seiniin. Yksi tukijalka on siinä lauteiden kulmauksessa. En tehvyt pyöristystä siihen kulmaukseen vaan se on ihan 90 asteen kulma. Noin pienessä saunassa se oli mielestäni parempi ratkaisu.

      Itse lauteet ovat tervaleppää 28x90 mm lautaa. Laitoin laudepuut pitkittäin. Ylä- ja alalauteiden välitilaan tein ristikon, jota varten halkaisin laudan jolloin sain noin 28x42 mm kokoista lautaa.

      Koko laudesysteemin tein niin että kuusipuinen runko ei näy päällepäin. Tuli tosi hyvännäköinen ainakin omasta mielestämme, kun saunan panelointikin on tervaleppää. Seiniin tein vielä selkänojat laittamalla kaksi lankkua päällekkäin. Väliin jätin reilun 10 mm raon ja hieman enemmän seinään.

      Koko paketin (lauteet ja runko) hinnaksi tuli noin 400 euroa, mikä omasta mielestäni on tosi vähän kun vertailin valmislaiteiden hintoihin.

      • Gammatus

        Ite tein kuusi laude puusta (from kodin terra) muutama 2x4 :sen pätkä ja pultteja ja kulmarautoja 2x2 :sesta jalat makso yhteensä 90€ ja hyvin toimii ja hyvältä näyttää


      • 111000
        Gammatus kirjoitti:

        Ite tein kuusi laude puusta (from kodin terra) muutama 2x4 :sen pätkä ja pultteja ja kulmarautoja 2x2 :sesta jalat makso yhteensä 90€ ja hyvin toimii ja hyvältä näyttää

        näemmä kelpaa vähän paskempikin. :D Itse en tuollaiseen roskaan tyytyisi.


    • helppo hmma

      Minä hankin Warkopin valmis laudepaketin. Se maksoi suurin piirtein saman verran, kuin raaka-aineet. Asensin lauteet puoleen tuntiin. Lisäksi sain lauteet jotka ovat viimeisteltyä puusepän laatua. Katso sinäkin kunnpon lauteita www.warkop.fi

      • laudetekijä

        meille töihin teemme noin 500-700 laudetta per vuosi jos asennat lauteet 1/2 tunnissa niin maksan sinulle 27€/tunti ateriat asennuspäviltä päivärahat.


      • ajattelijanalku
        laudetekijä kirjoitti:

        meille töihin teemme noin 500-700 laudetta per vuosi jos asennat lauteet 1/2 tunnissa niin maksan sinulle 27€/tunti ateriat asennuspäviltä päivärahat.

        500 X 0,5 X 27 = 6750 euroa vuosi . Ihan hyvä vuosiansio, jos ei muuta tekis. Eihän puolen tunnin päivistä ainakaan liikoja päivärahoja lisäksi tule varsinkaan jos sapuskatkin maksettais


    • saunanlaittaja

      Itselle otin tuolta ----> http://www.laatulaude.com/
      Erittäin tyytyväinen olen ollut, suhteellisen nopea toimitus, mittatarkat, hinta/laatusuhde todella kohdallaan.
      Laudepaketin asensin itse, helppo homma kaikki kiinnitysruuvit oli valmiiksi paikallaan.

    • tekijät

      Laittakaapa niitä kuvia tekemistänne lauteista niin nähdään onko ne niinku minkään näköisiä!

      • riku987

        no prkl ... Minä laitan kuvia tulemaan täle sivustolle ihan huomenna tai viimestään ylihuomenna, jummijammi että aiheuttaa nurkkapala päänvaivaa vaikka olen ikäni rakennuksilla pyörinyt


      • iltasatu,
        riku987 kirjoitti:

        no prkl ... Minä laitan kuvia tulemaan täle sivustolle ihan huomenna tai viimestään ylihuomenna, jummijammi että aiheuttaa nurkkapala päänvaivaa vaikka olen ikäni rakennuksilla pyörinyt

        "Asian" vierestä ihan kybällä mutta so what..Nimimerkillä ikäni rakennuksilla pyörinyt tarinan aiheena.

        Olipa kerran..tai tulipa kerran työnantaja oikein hakemalla hakemaan työmaallensa perustuksia tekemään. Ammattimiestä oli paikalle vailla koska talopaketin saapumisajankohta oli tehtaan puolelta ilmoitettu päivän tarkkuudella. Tiukan aikataulun vuoksi edellä mainitun ammattimiehen osaamista toivottiin asiakkaan puolelta. Kuitenkin matkaa tehdessämme kyseinen työnantaja hiukan mutkien kautta yritti varovaisesti kysellä henkilökohtaisia osaamisiani rakentamisen parissa. Oli kuullut että ainakin kymmenen vuotta olisin rakennuksilla "pyörinyt". Esitettyyn kysymykseen vastasin kyllä, kymmenen vuotta olen rakennuksilla pyörinyt. Rakennussiivojana.

        Hiljainen hetki, vakavoituneet kasvot.

        No joo, vitsi vitsinä ja pylly pois tyynyltä. Perustukset tuli valmiiksi aikataulujen mukaan mutta asialle on naurettu monet kerrat jälkeenkin päin.

        Mitä opimme tästä? No emme yhtään mitään. Sleep tight my prinsess.


      • RR.
        iltasatu, kirjoitti:

        "Asian" vierestä ihan kybällä mutta so what..Nimimerkillä ikäni rakennuksilla pyörinyt tarinan aiheena.

        Olipa kerran..tai tulipa kerran työnantaja oikein hakemalla hakemaan työmaallensa perustuksia tekemään. Ammattimiestä oli paikalle vailla koska talopaketin saapumisajankohta oli tehtaan puolelta ilmoitettu päivän tarkkuudella. Tiukan aikataulun vuoksi edellä mainitun ammattimiehen osaamista toivottiin asiakkaan puolelta. Kuitenkin matkaa tehdessämme kyseinen työnantaja hiukan mutkien kautta yritti varovaisesti kysellä henkilökohtaisia osaamisiani rakentamisen parissa. Oli kuullut että ainakin kymmenen vuotta olisin rakennuksilla "pyörinyt". Esitettyyn kysymykseen vastasin kyllä, kymmenen vuotta olen rakennuksilla pyörinyt. Rakennussiivojana.

        Hiljainen hetki, vakavoituneet kasvot.

        No joo, vitsi vitsinä ja pylly pois tyynyltä. Perustukset tuli valmiiksi aikataulujen mukaan mutta asialle on naurettu monet kerrat jälkeenkin päin.

        Mitä opimme tästä? No emme yhtään mitään. Sleep tight my prinsess.

        Aion ruuvata lauteitten tukipuiksi "kakkosvitosen" pätkät. Tämän kapulan ja seinäpanelin väliin on jätettävä ilmarako. Jostain levystä on tehtävä laput seinän ja kapulan väliin. Mikähän levy kävisi tuohon tarkoitukseen parhaiten?


      • hiltimies
        RR. kirjoitti:

        Aion ruuvata lauteitten tukipuiksi "kakkosvitosen" pätkät. Tämän kapulan ja seinäpanelin väliin on jätettävä ilmarako. Jostain levystä on tehtävä laput seinän ja kapulan väliin. Mikähän levy kävisi tuohon tarkoitukseen parhaiten?

        Kylläpä on paljon keskusteltu asiasta, joka ei ole edes yhtä lopullista kuin esimerkiksi talon rakentaminen! Lauteethan joutuu joka tapauksessa muutaman vuoden kuluttua uusimaan, sitten voikin harkita toista tapaa tai peräti ostaa valmiit, jos on varaa. Minä rakensin omaan saunaani lauteet runsaat viisi vuotta sitten, hyvät ja toimivat ovat olleet. Nyt ne pitäisi jo ainakin hioa, jotta tummuneet kohdat saisi pois (pesu ei enää riitä).

        RR:lle sanoisin, tarvitsetko mitään virityksiä sinne lauderungon ja seinän väliin, jos tekisit rungosta ehyen suorakaiteen muotoisen? Siis lankut kyljelleen ja yhdistät ne päistään sopivan pituisilla lankuilla. Rakennelma sitten tukien varaan paikoilleen, voit vielä halutessasi kiinnittää sen alapuolelta muutamalla ruuvilla ja kulmapalalla.

        Se varsinainen laude-juttu pitää sitten asentaa ja rakentaa ilmaraoilla, jotta vettä ei pääse kerääntymään mihinkään.


      • RR
        hiltimies kirjoitti:

        Kylläpä on paljon keskusteltu asiasta, joka ei ole edes yhtä lopullista kuin esimerkiksi talon rakentaminen! Lauteethan joutuu joka tapauksessa muutaman vuoden kuluttua uusimaan, sitten voikin harkita toista tapaa tai peräti ostaa valmiit, jos on varaa. Minä rakensin omaan saunaani lauteet runsaat viisi vuotta sitten, hyvät ja toimivat ovat olleet. Nyt ne pitäisi jo ainakin hioa, jotta tummuneet kohdat saisi pois (pesu ei enää riitä).

        RR:lle sanoisin, tarvitsetko mitään virityksiä sinne lauderungon ja seinän väliin, jos tekisit rungosta ehyen suorakaiteen muotoisen? Siis lankut kyljelleen ja yhdistät ne päistään sopivan pituisilla lankuilla. Rakennelma sitten tukien varaan paikoilleen, voit vielä halutessasi kiinnittää sen alapuolelta muutamalla ruuvilla ja kulmapalalla.

        Se varsinainen laude-juttu pitää sitten asentaa ja rakentaa ilmaraoilla, jotta vettä ei pääse kerääntymään mihinkään.

        Saunan sisäseinillä on tämä saunasatu-levy (30mm paksua). Lauteitten kohdalle upotin ss-levyyn laudat (32 kertaa 125). Ovat hyvin teipattuina piilossa, mutta merkattuina. Näitten "tartuntojen" kohdalle aion ruuvata nämä "kakkosvitoset" kannakkeiksi. Kai siellä välissä menettelee filmivanerilaput, että jää vähän ilmarakoa?

        Lauteitten leveys tulee olemaan 2,5m, joten keskelle on laitettava tukea. Helppo laittaa vähän sermiä kiukaan kohdalle.


      • jokainen
        RR kirjoitti:

        Saunan sisäseinillä on tämä saunasatu-levy (30mm paksua). Lauteitten kohdalle upotin ss-levyyn laudat (32 kertaa 125). Ovat hyvin teipattuina piilossa, mutta merkattuina. Näitten "tartuntojen" kohdalle aion ruuvata nämä "kakkosvitoset" kannakkeiksi. Kai siellä välissä menettelee filmivanerilaput, että jää vähän ilmarakoa?

        Lauteitten leveys tulee olemaan 2,5m, joten keskelle on laitettava tukea. Helppo laittaa vähän sermiä kiukaan kohdalle.

        Älykääpiöt pois valittamasta!!!! Jokainen osaa lauteet rakentaa....


    • mukavuus nro1

      Tonnin lauteissa sama vika; ei kenenkään selkä ole 90 asteessa!
      Ostin wanhan puutarhakeinun kirppiksestä (20 egee) ja asensin ketjulla kattoon! Nyt keinun ergonoomisessa penkissä mamman kanssa :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe