Tilapäinen

eläke?

Olen vakavasta masennuksesta johtuen ollut sairaslomalla ensin Kelan 300 päivää ja sen jälkeen noin vuoden eläkeyhtiön maksamalla tilapäisellä eläkkeellä(vai onko se kuntoutustuki).
Olen myös käynyt työkykyarviossa joka keskeytettiin ja lisäksi muissa tutkimuksissa mm. huonon muistin vuoksi. Psykiatrilla ja psykologilla käyn säännöllisesti.
Miten jatkossa? Kauanko eläkevakuutusyhtiö maksaa? Ja milloin pitäisi anoa pysyvää eläkettä, tilani ei ole muuttunut paremmaksi, näinä kahtena vuotena jotka olen ollut kotona.
Voisiko joku selvittää asiaa, tai kertoa kokemuksia, on hiukan epävarma olo tulevaisuudesta.

19

3787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläke?

      Niin ja olen juuri alle viisikymppinen mies.

    • Työkyvytön

      Olen kiinnostunut samasta asiasta, eli toisinsanoen pls,kertokaa kokemuksia millaisia kokemuksia teillä on asiasta. Jos on ollut kuntoutustuella ja lääkäri on todennut tilanteeni sellaiseksi, että työkyky ei olekaan palautunut, vaan päivastoin, tilanne on mennyt huononpaan suuntaan ja kirjoittaa jatkoa, jossa maininta, että tilanne on vaan pahentunut, niin voiko työeläkelaitos tehdä taas niin inhottavasti, että heittävät yhtäkkiä, että heidän mielestään olen saanut jo tarpeeksi kauan kunt.tukea, ei kun töihin vaan, vaikka "pää olisi melkein kainalossa". Tämä pelottaa kovasti, sillä jo pelkkä hengittäminenkin on joskus kovin kivuliasta..

    • läpi käynyt

      Itse olin myös masennuksen takia ensin vuoden sairaslomalla ja toisen vuoden kuntoutustuella. Kävin myös kuntoutustutkimuksessa ja siinä työkykyarvioinnissa Ortonissa (minullakin keskeytettiin tämä ns. työkokeilu) ja minulla oli myös säännöllinen kontaksi psykiariseen sairaanhoitajaan ja psykiatriin koko tämän kahden vuoden ajan.

      Tämän kahden vuoden jälkeen psykiatri kirjoitti lausunnon missä totesi ettei tilanteeni ole parantunut mihinkään ja suositteli siinä lausunnossa työkyvyttömyyseläkettä.
      Eläkevakuutusyhtiöltä kuin kelaltakin tuli myönteinen päätös ja nyt olen ollut eläkkeellä kohta vuoden.

      Joten kyllä sinunkin nyt jo kannattaa pyytää lääkäriäsi kirjoittamaan se lausunto missä sinulle suositellaan pysyvää työkyvyttömyyseläkettä.
      Itse olen tällä hetkellä 56-vuotias.

    • kannattaa....

      On se määräaikainen eläke nykyään nimeltään kuntoutustuki.
      Olet varmaan saanut työkykyarvioinnista jonkinlaisen paperin. Lue se tarkasti, jos siellä ei enää ehdotetakaan minkäänlaista kuntoutusta, niin alat olla vahvoilla.
      Minulle eläkevakuutusyhtiö maksoi kolme vuotta ja sitten tuli stoppi, käskettiin ilmoittautua työvoimatoimistoon. Sitten otin yhteyttä yksityisvastaanottoakin pitävään psykiatriin ja hän sanoi, että valitustielle ei kannata lähteä vaan nyt tehdään se eläkeanomus. Kirjoitti siihen mukaan sellaisen B-lausunnon, että itseänikin aivan hirvitti ja itketti. Eläkepäätös tuli kolmen kuukauden kuluttua ja takautuvasti maksettiin.
      Eli jos se B-todistus on vähänkin myönteinen, niin kyllä ne vakuutusyhtiön lääkärit voivat lopettaa kuntoustuen.

      • kestää kauan?

        Kuinka kauan jouduitte odottamaan kuntoutustukea ? Olen itse siinä tilanteessa, että kelan myöntämä sair.raha päättyy tämän kuun lopussa.Kuntoutusselvitykseen pääsen kuun lopussa, joka kestää kaksi viikkoa.Kuntoutusrahaa anoin sille tänään, mutta sitä ei edes käsitellä ennenkuin klinikalta tulee todistus, että olen ollut siellä.
        Eli rahantulo loppuu pian.kela kertoi, että kuntoutustuen käsittely kestää noin 3 kk . Miten ihmeessä sitä pärjää siihen saakka ?
        Aika outoa, opastivat menemään työkkärille ilmoittautumaan työn hakijaksi, vaikka olen työkyvytön.Olen pian ollut työuupumuksen ja depression takia vuoden kotona...
        Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi kuinka ovat tällaisesta pyörityksestä selvinneet..


      • ....
        kestää kauan? kirjoitti:

        Kuinka kauan jouduitte odottamaan kuntoutustukea ? Olen itse siinä tilanteessa, että kelan myöntämä sair.raha päättyy tämän kuun lopussa.Kuntoutusselvitykseen pääsen kuun lopussa, joka kestää kaksi viikkoa.Kuntoutusrahaa anoin sille tänään, mutta sitä ei edes käsitellä ennenkuin klinikalta tulee todistus, että olen ollut siellä.
        Eli rahantulo loppuu pian.kela kertoi, että kuntoutustuen käsittely kestää noin 3 kk . Miten ihmeessä sitä pärjää siihen saakka ?
        Aika outoa, opastivat menemään työkkärille ilmoittautumaan työn hakijaksi, vaikka olen työkyvytön.Olen pian ollut työuupumuksen ja depression takia vuoden kotona...
        Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi kuinka ovat tällaisesta pyörityksestä selvinneet..

        voi joutua odottamaan sen 3 kk. Paperit kannattaa laittaa sisään hyvissä ajoin. Kun ilmottaudut työkkäriin, niin kerrot että odotat kuntoutustuki päätöstä ( ei ne sulle silloin mitään työtä ehdota) ja saat sitten myös tuömarkkinatukea tai ansiosidonnaista, riippuu tilanteestasi. Jos kuntoutustuki päätös on sitten kun se tulee, myönteinen, se maksetaan takautuvasti, mutta Kela (tai ammattiliitto) perii oman osuutensa takaisin siltä ajalta eli et saa kahta etuutta samanaikaisesti.


      • kestää kauan ?
        .... kirjoitti:

        voi joutua odottamaan sen 3 kk. Paperit kannattaa laittaa sisään hyvissä ajoin. Kun ilmottaudut työkkäriin, niin kerrot että odotat kuntoutustuki päätöstä ( ei ne sulle silloin mitään työtä ehdota) ja saat sitten myös tuömarkkinatukea tai ansiosidonnaista, riippuu tilanteestasi. Jos kuntoutustuki päätös on sitten kun se tulee, myönteinen, se maksetaan takautuvasti, mutta Kela (tai ammattiliitto) perii oman osuutensa takaisin siltä ajalta eli et saa kahta etuutta samanaikaisesti.

        tuömarkkinatukea tai ansiosidonnaista.
        Olen ihan ulalla...Olen Aina ollut työssä (27 v), eikä tällaiset asiat ole minua koskaan "kiinnostaneet".
        Mikä on tuen/ansiosidonnaisen suuruus ? ja miltä ajalta se lasketaan ? siis kun sairauspäiväraha eli pari vuotta taaksepäin kokonaistulo vai nyt esim puoli vuotta taaksepäin, kun olen saanut sair.päivärahaa ?
        Kuinka kauan taas tämä käsittely kestää ? noin ?
        onko kokemusta ?
        Kiitollinen vastauksesta


      • .....
        kestää kauan ? kirjoitti:

        tuömarkkinatukea tai ansiosidonnaista.
        Olen ihan ulalla...Olen Aina ollut työssä (27 v), eikä tällaiset asiat ole minua koskaan "kiinnostaneet".
        Mikä on tuen/ansiosidonnaisen suuruus ? ja miltä ajalta se lasketaan ? siis kun sairauspäiväraha eli pari vuotta taaksepäin kokonaistulo vai nyt esim puoli vuotta taaksepäin, kun olen saanut sair.päivärahaa ?
        Kuinka kauan taas tämä käsittely kestää ? noin ?
        onko kokemusta ?
        Kiitollinen vastauksesta

        on vain omakohtaista kokemusta eli en ole asiantuntija näissä asioissa. Eli Kuntoutustuki (vanhalta nimeltään määräaikainen työkyvyttömyyseläke) on samansuuruinen kuin sinun kertynyt työeläke on (joissakin tapauksissa lasketaan mukaan myös tuleva aika eli se aika mikä sinulta kuluu ennen varsinaista vanhuuseläkettä).
        Työmarkkinatuki tai ansiosidonnainen taas riippuu siitä kuulutko ammattiliittoon. Jos kuulut ammattiyhdistys maksaa ansiosidonnaista päivärahaa (lasketaan sun tuloista) tai jos et kuulu mihinkään liittoon saat Kelalta työmarkkinatukea.
        Kelan sivuilta varmaa selviää minkä suuruinen se on nykyään (sen voin sanoa, ettei se ole paljoa).
        Voit tietysti hakea myös näiden lisäksi toimeentulotukea sosiaalitoimistosta, niillä on taas omat laskentaperusteet, jotka voit selvittää oman kuntasi(sosiaalitoimen) sivuilta.
        Toivottavasti tämä selvensi jotain, ovat niin hankalia asioita selvittää ja tämä ymmärrettävästi kirjoittaminen ja selvittäminen on vahän vaikeaa mulle.
        Tsemppiä sulle ja rohkeasti vaan kyselemään Kelalta ja työkkäristä, kyllä ne siellä neuvoo !!!


    • eläke?

      keskeytettiin ja todettiin, että olen työkyvytön ja ehdotettiin tehtäväksi uudelleen vuoden päästä, nyt on siis vuosimennyt ja tuntuu turhalta lähteä sinne uudestaan kun tilanne ei ole muuttunut yhtään.

      Epäiltiin myös muita syitä huonoon muistiin ja väsymykseen ja olen myös käynyt tutkimuksissa mm. aivojen magneettiröntgenissä, mutta neurologin mukaan ei löytynyt mitään joka sopisi oireisiin.

      Täytyy vain pyytää Psykiatria kirjoittamaan todistus...Entä jos hän kieltäytyy, menenkö toiselle?
      Psykologi on kyllä luvannut puoltaa...
      Kiitoksia kaikille vastanneille, voisiko joku vielä vastata tähän viimeiseen.

      • oikeasti menet

        Varmuuden vuoksi menet uudestaan sinne työkykykartoitukseen. Turhalta se tuntuu, mutta jos sinut taas kotiutetaan, on todella vahvaa näyttöä eläkkeeseen. Se antaisi lääkärillekin työkalut käteen. Eläke olisi melkein varma, jos pari kertaa on todettu, että ei onnistu. Siihen uskoo jo vakuutusyhtiönkin lääkäri.


      • eläke?
        oikeasti menet kirjoitti:

        Varmuuden vuoksi menet uudestaan sinne työkykykartoitukseen. Turhalta se tuntuu, mutta jos sinut taas kotiutetaan, on todella vahvaa näyttöä eläkkeeseen. Se antaisi lääkärillekin työkalut käteen. Eläke olisi melkein varma, jos pari kertaa on todettu, että ei onnistu. Siihen uskoo jo vakuutusyhtiönkin lääkäri.

        varmaan niin kannattaa tehdä...Kiitos vastauksesta.


      • kela-täti
        eläke? kirjoitti:

        varmaan niin kannattaa tehdä...Kiitos vastauksesta.

        Jos lääkäri on kirjoittanut B-lausunnon sairaus-
        päivärahaa varten, esim. toistaiseksi, eläkehakemuksen voi panna vireille kun 150 päivää
        on maksettu. Mikäli sairauspäiväraha on hylätty,
        voi myös hakea suoraan eläkettä.
        Jos päivärahalausunto on määräaikainen, kannattaa
        hyvissä ajoin hankkia B-lausuntoon jatkotodistus.
        Samoin määräaikaisessa työkyvyttömyyseläkkeessä.

        Jos eläkepäätös viipyy, odotusajalle haetaan
        ansiosidonnainen tai peruspäiväraha, riippuen siitä, kuuluuko työttömyyskassaan vai ei.


      • eläke?
        kela-täti kirjoitti:

        Jos lääkäri on kirjoittanut B-lausunnon sairaus-
        päivärahaa varten, esim. toistaiseksi, eläkehakemuksen voi panna vireille kun 150 päivää
        on maksettu. Mikäli sairauspäiväraha on hylätty,
        voi myös hakea suoraan eläkettä.
        Jos päivärahalausunto on määräaikainen, kannattaa
        hyvissä ajoin hankkia B-lausuntoon jatkotodistus.
        Samoin määräaikaisessa työkyvyttömyyseläkkeessä.

        Jos eläkepäätös viipyy, odotusajalle haetaan
        ansiosidonnainen tai peruspäiväraha, riippuen siitä, kuuluuko työttömyyskassaan vai ei.

        asiat taitaa edetä, menen työkykyarvioon jos eläkevakuutusyhtiö suostuu maksamaan sen ja sen jälkeen lupasi Psykiatri kirjoittaa lausunnon pysyvää eläkettä varten. Olen myöskin tilannut ajan ns.tavalliselle lääkärille lausuntoa varten.
        Yhtä asiaa vielä mietin, että jatkuuko tilapäinen kuntoustustuki eläkehakemuksen aikana?
        Kuulun kyllä myöskin liittoon.
        Kiitos vastauksesta.


      • kela-täti
        eläke? kirjoitti:

        asiat taitaa edetä, menen työkykyarvioon jos eläkevakuutusyhtiö suostuu maksamaan sen ja sen jälkeen lupasi Psykiatri kirjoittaa lausunnon pysyvää eläkettä varten. Olen myöskin tilannut ajan ns.tavalliselle lääkärille lausuntoa varten.
        Yhtä asiaa vielä mietin, että jatkuuko tilapäinen kuntoustustuki eläkehakemuksen aikana?
        Kuulun kyllä myöskin liittoon.
        Kiitos vastauksesta.

        Kuntoustuki jatkuu siihen saakka, mihin se
        on myönnetty. Mikäli jatkoeläke viipyy, työttömyyspäiväraha voidaan myöntää ja se kuitataan pois myönnettävästä eläkkeestä.
        Tällä tapaa ei tarvitse turvautua sosiaalitoimiston apuun.


      • lela-täti
        kela-täti kirjoitti:

        Jos lääkäri on kirjoittanut B-lausunnon sairaus-
        päivärahaa varten, esim. toistaiseksi, eläkehakemuksen voi panna vireille kun 150 päivää
        on maksettu. Mikäli sairauspäiväraha on hylätty,
        voi myös hakea suoraan eläkettä.
        Jos päivärahalausunto on määräaikainen, kannattaa
        hyvissä ajoin hankkia B-lausuntoon jatkotodistus.
        Samoin määräaikaisessa työkyvyttömyyseläkkeessä.

        Jos eläkepäätös viipyy, odotusajalle haetaan
        ansiosidonnainen tai peruspäiväraha, riippuen siitä, kuuluuko työttömyyskassaan vai ei.

        ohessa sähköpostiosoitteeni


      • eläke?
        kela-täti kirjoitti:

        Kuntoustuki jatkuu siihen saakka, mihin se
        on myönnetty. Mikäli jatkoeläke viipyy, työttömyyspäiväraha voidaan myöntää ja se kuitataan pois myönnettävästä eläkkeestä.
        Tällä tapaa ei tarvitse turvautua sosiaalitoimiston apuun.

        Kiitos vastauksesta!


      • ja kuka
        lela-täti kirjoitti:

        ohessa sähköpostiosoitteeni

        takaa, että olet aikuisten oikeesti KELA:n palkkalistoilla? Maallikkoneuvojia täällä riittää kyllä...


      • kela täti
        ja kuka kirjoitti:

        takaa, että olet aikuisten oikeesti KELA:n palkkalistoilla? Maallikkoneuvojia täällä riittää kyllä...

        Olen sairalomalla Kelasta, odotan rintasyöpä-
        leikkausta ja ajattelin vastailla ajankulukseni.
        [email protected]

        Meilläkin keskitetään asioita, joten kaikkea en
        tiedä. Sairaspäivrahat ja eläkkeet hallinassa.


      • pian kuntoustustuelle
        kela täti kirjoitti:

        Olen sairalomalla Kelasta, odotan rintasyöpä-
        leikkausta ja ajattelin vastailla ajankulukseni.
        [email protected]

        Meilläkin keskitetään asioita, joten kaikkea en
        tiedä. Sairaspäivrahat ja eläkkeet hallinassa.

        Kerron omasta tapauksestani. Olen kunnassa vakin.virassa. Sairaslomalla 3.3.06 lähtien (välissä pidin kesäloman pois).
        Kunta on maksanut 2/3 palkaa tämän kuun loppuun saakka.Sairaslomani ovat olleet pätkissä Nyt tulee tässä kuussa täyteen 300 pv.Psykologisissa testeissä todettiin työkyvyttömäksi huonon muistin vuoksi. Aika neurolle tällä viikolla. Sairaslomaa siis tiedossa ja B-lausunto.

        Kevasta kehotettiin hakemaan kuntoutustukea. Kuntahan maksaa 120 pv 2/3 palkkaa, sitten sairaspäivärahalle.
        Nyt kunta sitten ottaa 120 pv:n jälkeen maksamansa palkat takaisin (koska sairaslomat olleet pätkissä eikä ole ollut tietoa menenkö töihin sairasloman jälkeen vai en,en oikein tiedä tästäkään),Kelalla sanottiin, että se perii sairaspäivärahat takaisin kunnalta ja minä saan ne.
        En ole saanut senttiäkään sairaspäivärahaa kun ne on menneet kunnalle.Miten tämä oikein menee? Olen aivan kuutamolla.
        Sitten luin jostakin että pitäis ilmoittautua työkkäriin ja että kuntoutukipäätökseen menee monta kuukautta.

        Toivottavasti saat selvää tästä mun tilanteesta ja jaksat vastata tähän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      397
      1562
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1165
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      824
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      175
      721
    Aihe