Aikavälillä Syyskuu 2002 – Joulukuu 2003 valmistetuissa eri mallisarjan (3-, 5-, x3-, x5-, z3- ja z4-sarjat) BMW-autoissa on vakavaa vikaa GM:n valmistamissa automaattivaihdelaatikoissa.
Vika ilmenee vaihteen hitaana kytkeytymisenä ja vaihteiden luistamisena, kun vaihde kytketään ensimmäistä kertaa D-asentoon pidemmän (muutaman tunnin) seisonnan jälkeen. Vaihteen kytkeytyminen kestää jopa puoli minuuttia ja luisto kuluttaa vaihteiston kitkapinnat nopeasti. Vikaa ei voi havaita, mikäli auto on valmiiksi ns. käyntilämmin tai ulkolämpötila on kohtuullinen (luokkaa 10 astetta C tai yli).
Vian aiheuttaja on väärillä valmistustoleransseilla koneistettu eteenpäin vievän vaihteen kytkentärumpu, mikä aiheuttaa epätäydellisen tiivistymisen rummussa olevaan mäntään ja sallii öljyn valumisen pois vaihteiston kanavistosta. Tyhjentymisen takia laatikon öljypumpun on täytettävä laatikon kanavistot aina, kun auto käynnistetään muutaman tunnin seisontajaksoon jälkeen ja vaihde kytketään D-asentoon. Lisää tietoa löytyy esimerkiksi www-sivuilta www.axiom.com/atc/archive/com.skillfusion.entities.Bulletin.70/06-16.pdf .
BMW on kaikessa hiljaisuudessa yrittänyt ratkaista ongelmaa venttiilikoneistoa ohjaavan ohjelmiston modifioinnilla (optimoinnilla, kuten BMW asian ilmaisee), mutta yritys on samaa luokkaa kuin yrittäisi korjata vuotavaa rengasta lisäämällä sinne ilmaa. Ei kovin pysyvä eikä uskottava ratkaisu.
Koska ongelman ratkaisuksi käy vain uuden vaihdelaatikon asennus, kirpaisee tehtaan tekemä koneistusvirhe kovimmin tavallista kuluttajaa. Hinta BMW-organisaatiossa vaihdelaatikolle on luokkaa 5500 € ja työt, noin 1000 €. Yhteensä siis liki 7000 € kun otetaan huomioon yleensä kustannusarviosta nouseva loppulasku …
BMW ei organisaationa ota kantaa takuuajan jälkeisiin korjauksiin edes tuotevastuulain perusteella. Eikä BMW:ltä saa edes tietoa, ainoastaan epämääräisiä selityksiä vian aiheuttajasta. Onneksi samaa laatikkoa on käytetty mm Cadillac-autoissa, joten jotain tietoa on edes saatavilla internetin välityksellä (eläköön amerikkalaisen kuluttajan hyvä asema verrattuna johonkin pohjoisen kansaan) … Itselläni on -04 – mallinen auto, jonka hankin käytettynä juuri 2 vuoden takuuajan rauettua. Vian havaitsin ilmojen kylmettyä (kyllä; auto on tuotu ns lämpimästä maasta), mutta maahantuojan/Pohjoismaiden ”takuukeskuksen” vastaus oli tyly; edes ”good will”-käsittely ei ole mahdollista, vaan kaikki kulut ja harmit jäävät kuluttajan maksettavaksi.
Laatikoita on vaihdettu keskustelupalstojen juttujen perusteella paljon takuuseen ja tuotevastuulakiin nojaten tärkeimmillä markkina-alueilla, kuten Pohjois-Amerikassa. Mutta Suomi on niin pieni markkina-alue, että ei tunnu tehdasta kiinnostavan!
Itse olen valittanut asiasta Euroopan kuluttajakeskuksen kautta ( [email protected] ) ja aion saattaa asian viranomaistyönä niin pitkälle kuin se on mahdollista. Pakkohan valmistaja on saada vastuuseen omista (yleisesti tunnetuista) töppäyksistään …
Mikäli olet ostamassa BMW-merkkistä henkilöautoa, tai sinulla on vastaavia ongelmia, voit tarkistaa helposti autosi vaihdelaatikon tyypin ja valmistuspäivämäärän vaikkapa seuraavalta www- sivulta http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi syöttämällä 7 viimeistä merkkiä runkonumerosta (kaksi kirjainta ja 5 numeroa). Mikäli laatikon tyyppi on A5S 390R tai vastaava (esim 360R), niin onneksi olkoon, se on nimittäin BMW:n koodi kyseiselle surullisenkuuluisalle GM 5L40E-laatikolle (vastaava laatikko on 5L50E-laatikko) …
Uudehkoissa Bemareissa
15
8295
Vastaukset
- Laatutietoinen
On todella yllättävää, jos maahantuojan asenne on tuollainen?!!
Itse olen ajanut 19- vuotta bemareilla eikä suurempia harmeja ole ollut.
Muutamat takuukorjaukset ( 4 kpl) ovat onnistuneet ilman minkäänlaisia tuskia maahantuojan hoitaessa homman mallikelpoisesti!
Yksi näistä korjauksista (ilmamäärämittari) vaihdettiin takuuseen vielä 1,5 vuotta takuuajan jälkeen.
Tähän ei maahantuojan olisi luonnollisesti tarvinnut suostua, enkä sitä edes vaatinut.
Korjaamon päällikkö itse sanoi, että kokeillaan meneekö takuun piikkiin.
En tiedä sitten onko suuremmissa ongelmissa asenne toinen... mutta itse en pääse arvostelemaan BMW:n laatua, enkä huolto-organisaatiota.- kunnossa?
No sittenhän asia on varmasti kunnossa, koska juuri SINULLA ei ole ollut ongelmia vähäpätöisten vikojen takuuukorjausten kanssa! Eli vaihdelaatikkovian täytyy olla vain kuvitelmaa, kun SINÄ niin sanot 19 vuoden pemarikokemuksella?
- Luitkohan
kunnossa? kirjoitti:
No sittenhän asia on varmasti kunnossa, koska juuri SINULLA ei ole ollut ongelmia vähäpätöisten vikojen takuuukorjausten kanssa! Eli vaihdelaatikkovian täytyy olla vain kuvitelmaa, kun SINÄ niin sanot 19 vuoden pemarikokemuksella?
Yhtään mitä edellinen kirjoitti?? Kyllä sinun kirjoituksesi on provo! Eihän edellinen kirjoittaja sanonut että vikaa ei voi olla. Ihmetteli maahantuojan asennetta
"On todella yllättävää, jos maahantuojan asenne on tuollainen?!! "
"En tiedä sitten onko suuremmissa ongelmissa asenne toinen... mutta itse en pääse arvostelemaan BMW:n laatua, enkä huolto-organisaatiota. "
Ihan selvä provo sinun aloitus, koska asialliseen vastaukseen tulee tuollainen hyökkäys vastaajaa kohden. Voi voi! - lada
Luitkohan kirjoitti:
Yhtään mitä edellinen kirjoitti?? Kyllä sinun kirjoituksesi on provo! Eihän edellinen kirjoittaja sanonut että vikaa ei voi olla. Ihmetteli maahantuojan asennetta
"On todella yllättävää, jos maahantuojan asenne on tuollainen?!! "
"En tiedä sitten onko suuremmissa ongelmissa asenne toinen... mutta itse en pääse arvostelemaan BMW:n laatua, enkä huolto-organisaatiota. "
Ihan selvä provo sinun aloitus, koska asialliseen vastaukseen tulee tuollainen hyökkäys vastaajaa kohden. Voi voi!ei oikeastaan ole ollut murheita, niin aina on suhtauduttu hienosti asioihin. Muilla merkeillä kuten Toyota ei todellakaan oltu myötämielisiä kun eihan toyotoissa voi olla vikaa. Onneksi pääsin eroon....
Eniten ongelmia on ollut konepellin maalien kanssa, mutta takuuseen on mennyt ilman mitään taisteluja. IHANA MERKKI! Vielä takuuajan jälkeenkin kun edelliseen piti vaihtaa ilmamassamittari niin maahantuoja tuli 50% vastaan. Opelkin laskutti aikoinaan, 1.1v eli kuukauden yli takuun, koko mittarin hinnan. Siksi minulle ei tule enään Opelia. Tojolla taas oli muita murheita. Niistä ei sen enempää.. Se oli ihan karmea kokemus. Nyt saan kaikki mua vastaan kun uskalsin tälläistä kertoa. Mistään muusta, en edes Opelista, saanut ikinä niin paljon takkiin......
- Uudehkoja???
Me täällä pohjoisessa pidämme 3-4 vuotta vanhoja autoja vanhahkoina ja niissä kuuluukin olla vikaa.
- Bemuisti
... se on pelkkää onnea se auton tuonti "lämpimistä maista", koskaan en oo mitään huonoa kuullut, loistavia autoja ja vielä paljon halvemmalla kuin Suomesta, kyllä kaverin veljen vaimon eno ainakin sai ihan uutta vastaavan yksilön.... Eli, hyvä neuvo: ostakaa Bemut Suomesta, niin ei ole ongelmia. Näin se vaan on!
- BMW ja MERSU
Kyllä minustakin 3-4 vuotta = vaha auto.
alle 6kk voidaan puhua uudehkosta.
Oliko kyseessä vanha e39 vai e60 5 sarja? - ihan jees
tää juttu, mutta kun X3 valmistus alkoi vasta 2004....
- tätyy olla provo
Samaa ihmettelen minäkin...
- X 3
X3 valmistus alkoi varmasti jo 2003. Omani on rekisteröity Suomessa tammikuun alussa 2004, joten auto on varmuudella valmistettu 2003 (12/03). X3 autoja oli esittelyissä jo marraskuun alussa Suomessa, ja 2003 kesälomamatkallani Saksassa oli X3:n esittely valitulle kutsuvierasjoukolle juuri alkamassa pyöriessäni pääkallon paikalla FrankfurterRingillä Münchenissä. Tällöin kyseessä oli varmaan esisarjan autot.
Omaani vaihdettiin vaihteisto 20tkm jälkeen, kun valitin että vaihteisto ei toimi kylmänä niin kuin pitää. Vaihteistossa oli kylmällä piirteitä, joita automaatissa ei pidä olla. Oireet oli kyllä lieviä, ja ellei automaatilla ole ajannut aiemmin, tuskin asiaa huomaisi. Itse ajattelin enemminkin softavikaa. Huolto kuitenkin selvitti asian nopeasti ja kertoi, että vikaa ei korjata softan päivittämisellä kuntoon vaan vaihteisto on uusittava. Homma hoitui kaikkiaan todella mallikkaasti, auto oli pajalla vajaan päivän.
Vaihteiston vaihdon jälkeen auto muuttui selvästi, luisto väheni selvästi ja myös polttoaineen kulutus putosi :) Jos lukee X3:n esittelyn aikaisia testejä/tyyppejä suomalaisista lehdistä, niissäkin jotkut valittelivat vaihteiston ylenpaltista luistoa kaupunkiajossa!?
Itse ajattelin vaihteistoepisodista, että kyseessä oli yksittäistapaus, huonoa jenkkilaatua - tuleehan vaihteisto GM:ltä. Näyttää oleva yleisempi ongelma kuin yksittäistapaus......Uusi vaihteisto toimii edelleen kuten pitää, kilometrejä on jo takana 60tkm ja uudella vaihteistolla siis 40tkm ilman ongelmia. - X 3
Tsekkasin valmistusajankohdan tuon linkin avulla, tulos oli 11/03.
- Ricracing
X 3 kirjoitti:
Tsekkasin valmistusajankohdan tuon linkin avulla, tulos oli 11/03.
Autosi (E83) on kuitenkin vm. 04 vaikka X3 esiteltiinkin jo 2003.
Asian tekee mielenkiintoiseksi mm se, että jo nyt tehtiin facelift, yleensä siihen menee 4 vuotta.
Voi myös olla että tuo laatikko on GM:n tekemä ja siten eroaa ratkaisevasti ZF:n tekemästä, ks. linkkini alla.
Mikä kone sulla siinä on? - X 3
Ricracing kirjoitti:
Autosi (E83) on kuitenkin vm. 04 vaikka X3 esiteltiinkin jo 2003.
Asian tekee mielenkiintoiseksi mm se, että jo nyt tehtiin facelift, yleensä siihen menee 4 vuotta.
Voi myös olla että tuo laatikko on GM:n tekemä ja siten eroaa ratkaisevasti ZF:n tekemästä, ks. linkkini alla.
Mikä kone sulla siinä on?Kyllä tuolla haulla saa vaihteistoksi juuri tuon 'ongelma' vaihteiston. Valmistusnumeron loppuosa on WA15752.
Pääsyy X3:n FL:ään lienee moottorivalikoiman ja vaihteistojen yhdenmukaistaminen, mikä vähentää variaatiota tuotannossa. Vanhat koneet ja vaihteistot eivät löydy enään kuin vanhasta 3-sarjan cabriosta (uusi tulossa keväällä) ja vanhasta 3-litraisesta bensa X5:sta, jonka valmistus taitaa olla loppumassa ei ole jo päättynyt.. - siis sitä
X 3 kirjoitti:
X3 valmistus alkoi varmasti jo 2003. Omani on rekisteröity Suomessa tammikuun alussa 2004, joten auto on varmuudella valmistettu 2003 (12/03). X3 autoja oli esittelyissä jo marraskuun alussa Suomessa, ja 2003 kesälomamatkallani Saksassa oli X3:n esittely valitulle kutsuvierasjoukolle juuri alkamassa pyöriessäni pääkallon paikalla FrankfurterRingillä Münchenissä. Tällöin kyseessä oli varmaan esisarjan autot.
Omaani vaihdettiin vaihteisto 20tkm jälkeen, kun valitin että vaihteisto ei toimi kylmänä niin kuin pitää. Vaihteistossa oli kylmällä piirteitä, joita automaatissa ei pidä olla. Oireet oli kyllä lieviä, ja ellei automaatilla ole ajannut aiemmin, tuskin asiaa huomaisi. Itse ajattelin enemminkin softavikaa. Huolto kuitenkin selvitti asian nopeasti ja kertoi, että vikaa ei korjata softan päivittämisellä kuntoon vaan vaihteisto on uusittava. Homma hoitui kaikkiaan todella mallikkaasti, auto oli pajalla vajaan päivän.
Vaihteiston vaihdon jälkeen auto muuttui selvästi, luisto väheni selvästi ja myös polttoaineen kulutus putosi :) Jos lukee X3:n esittelyn aikaisia testejä/tyyppejä suomalaisista lehdistä, niissäkin jotkut valittelivat vaihteiston ylenpaltista luistoa kaupunkiajossa!?
Itse ajattelin vaihteistoepisodista, että kyseessä oli yksittäistapaus, huonoa jenkkilaatua - tuleehan vaihteisto GM:ltä. Näyttää oleva yleisempi ongelma kuin yksittäistapaus......Uusi vaihteisto toimii edelleen kuten pitää, kilometrejä on jo takana 60tkm ja uudella vaihteistolla siis 40tkm ilman ongelmia.mieltä että x3:siin on tehty muutos jo tammikuussa 2004 vrt. joulukuu 2003? Alkup. viestin perusteella olet niin kirjoittanut.
- 530 dat
Sama GM:n laatikko löytyy tuon linkin mukaan siis kaikista facelift-mallin e39:seistä.Eli 9/00-2/04.Auto on siis 530d.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1192990Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302415Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen262408Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631082036- 1141670
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1711378Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2891212Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2601106- 621057
- 711054