Kumiperunat

ajattiojriK

http://www.info.tampere.fi/luontokoulu/ymparistoagentti/luokat7-9/ruoka/kouluruoka.html

Tampereella kouluruoan valmistaa Tampereen Ateria. Yläkoulujen ympäristöagentit tekivät 17.1.2006 agenttikoulutuksessaan kysymyksiä kouluruokaan liittyen.

---

11. Miksi on kumiperunoita?

Tarkoituksena ei tietenkään ole tarjota ”kumiperunoita”. Useisiin, varsinkin isoimpiin kouluihin, toimitetaan valmiiksi koneellisesti kuorittuja perunoita. Kumimaisuus tai kuorettuminen johtuu siitä, että kuoritun perunan rikkoutuneen pintasolukon tärkkelys liisteröityy perunan pintaan keitettäessä. Myös perunan pitkä säilytys lämpöhauteessa tarjottaessa kuivattaa perunan pintaa ja pinta muuttuu kumimaiseksi.

12. Miksi oppilaat eivät itse voisi kuoria perunoita?

Tästä asiasta asiakkaamme, eli koululaiset, ovat kahta mieltä. Suurin osa arvostaa valmiiksi kuorittujen perunoiden helppoutta.

----

Minä ainakin kuorisin perunat itse mielummin kuin söisin "kumiperunoita". En tiedä osaavatko peruskoululaiset kuoria perunoita. Nykyään kaikilla on niin kiire ettei ole aikaa kuoria perunoita, jos vaikka sen taidon sattuisi osaamaan.

Nähtävästi sitä saa mitä tilaa. Jos suurin osa oppilaista haluaa valmiiksi kuorittuja perunoita, niin sitten niitä tarjoillaan. En tiedä onko suurin osa oppilaista sitä mieltä, että ne maistuvat hyvälle. Tuskimpa! Voihan niistä joku tietysti pitää. Makuasioista ei kiistellä. Joku tykkää, toinen ei! Minun tiedossani ei ole ketään, joka myöntäisi pitävänsä "kumiperunoista".

Voi pyhä yksinkertaisuus sentään - helppous menee terveen järjen ja hyvän ruoan edelle!

Taas pitää muistaa mainita ettei syy ole keittäjien, vaan niiden jotka ruokalistan suunnittelee. Nyt ei kukaan voi sanoa, että syyllistäisin keittäjiä.

14

2056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Forel

      Pidän niistä

      • tunattiojriK

        Makuasioista ei kiistellä. Joku tykkää, joku toinen ei!

        Jos puhut totta, niin olet ensimmäinen henkilö, joka myöntää pitävänsä kumiperunoista. Onnea valitsemallasi tiellä! ;)

        Ennen kuin sanot vihaavasi keitettyjä kuoriperunoita, jotka pitää itse kuoria, niin kannattaa kuitenkin maistaa niitäkin. Voihan se olla, että "kumiperunoihin" tottuneet ihmiset eivät pidä "vanhan aikaisista kuoriperunoista" kuorittuina, joissa ei ole "kumista" pintaa.

        Ei voi tietää etukäteen mistä pitää ja mistä ei. Aina pitää maistaa ensin ja arvostella vasta sitten.

        ;)


      • Vastaan
        tunattiojriK kirjoitti:

        Makuasioista ei kiistellä. Joku tykkää, joku toinen ei!

        Jos puhut totta, niin olet ensimmäinen henkilö, joka myöntää pitävänsä kumiperunoista. Onnea valitsemallasi tiellä! ;)

        Ennen kuin sanot vihaavasi keitettyjä kuoriperunoita, jotka pitää itse kuoria, niin kannattaa kuitenkin maistaa niitäkin. Voihan se olla, että "kumiperunoihin" tottuneet ihmiset eivät pidä "vanhan aikaisista kuoriperunoista" kuorittuina, joissa ei ole "kumista" pintaa.

        Ei voi tietää etukäteen mistä pitää ja mistä ei. Aina pitää maistaa ensin ja arvostella vasta sitten.

        ;)

        Meillä täällä etelä suomessakin meidän koulussa on kumiperunoita! HYI että että ne on pahoja. Opettajatkin heittävät ne suoraan roskiin. Koulumme aikoi säästää vaihtamalla perunoita, mutta eihän sitä säästetä ollenkaan kun perunat menevät suoraan roskiin. Tosiaan, kumiperunoissa on paksukuori päällä, ja ne maistuvat pahalta. Mielestäni kuorimattomat olisivat silloin paremmat. Mutta onneksi tilanne on jo muuttumassa, vaihdamme takaisin vanhoihin perunoihin. ^^


      • vhiiskauttavhiis

        Kumiperunat: 5/5.


    • on koulussa

      KUORIMATTOMIA PERUNOITA...(:

      ja on hyviä...(:

    • nam nam

      Meijän koulun perunoista löytyy sisältä aina kaikkia yllätyksiä, milloin koko peruna on musta, milloin raaka ym.
      Ennen oli kuorellisia, nykyään valmiiksi kuorittuja. Näistä kumiperunoista en oo havainnu niin paljoo kindereitä ku kuorellisista, vaik ei kumiperunoitakaa oikein voi syyä ku on ihan kumisia :D

      • ggrfd

        Joku astu kerran kengällä kumiperunan päälle koulussa eikä se hajonnut vaan lähti poukkoilemaan jonnekkin..Ja mä tiputan aina koulussa "kumiperunan" korkealta eikä se mene rikki..


      • namrykeruygire

        mun kaveri kuoli kumiperunaan yhyy


    • ovat

      ajanvietettä välituntisin kun niitä voi pompotella pitkin koulun käytäviä ja heittaa maikkaa päähän jolta sait juuri nelosen.

    • hyväjätkä?

      Ite söisin perunoista kuoret!

    • Hertta(nen) täti

      Voi teitä hattivatteja. Kuuma peruna jota pitää haukkua että pysyisi kaveriporukassa mukana eikä eroittuisi muista liikaa.
      Ope on tymä ja koulun keittiö paka. Yäk yäk ja hirveetä ja kauheeta.

      Valitkaas nyt sieltä joukostanne joku rohkea.Katotaan kuka on !
      Meette vaikka hänen kanssa sanomaan sille AIKUISELLE joka hämmentää teidän puurokattilaa että mikä nyt ahistaa.
      Täti saattaa ihan päästää jopa katsomaan sitä keittiötä jos ootte nätisti.

      Jos teistä joku on ikinä lentänyt oikeella lentsikalla niin ohjaamoonkin pääsee jos kapteeni antaa luvan- sama meiniknki.

      Tämä ennen kun ope parka saa perunasta. Syytön on tähän hommaan ja syö vielä samoja ruokia ja teitäkin joutuu kestämään.

      No nii-- hopi hop- maantaina kyökkin :o)

    • Gummipotato

      V**tu jos ei pennut osaa itse kuoria pottuja niin olkoon sitten ilman. Ihme hienohelmailua että potutkin pitää olla hellanduudeleille valmiiksi kuorittuja. Kai sinne kohta palkataan joku syöttämäänkin ne, ettei vaan ite tartte mitään tehdä. Kumiperunat rulaa !!!!!!!!!!!!

    • eskari-mummu

      Lapsenlapseni lempiruoka oli Kalakeitto.
      Hän aloitti eskarin Kanjonin koulussa tänä syksynä.
      Kalakeiton perunat olivat niin kovia ettei niitä saanut lusikalla pienittyä.
      Lautaselleen ottama annos on kuitenkin aina syötävä. Joten tapakasvatuksella pakotetaan syömään ruokaa jota ei aikuisetkaan syö.

      Ei vain käsitä mikä estää kypsentämästä perunoita...
      Ei ainakaan työaika.

    • hgfhfghg

      Joo hyi *****!!! Sneippaillaan niitä aina seiniin jengin kanssa ku kimpoo takasin nii hyvin. ******** superpallot!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe