Auttaako tehoputki+filtteri

Hävinnyt

Pitäisi saada vähän lisää tehoja mun autoon. Ei saa maksaa yli 600Euroa.

Auttaako tehoputki ja tehofiltteri yhtään? Vai onko ne vaan rahastuskikkoja?

Kaverit menee ohi niukasti ja ihan pienikin tehonlisäys auttaisi.

Paljonkohan tulisi tehoja lisää 80-luvun 180hv:n ruiskukuutoseen?

Vai onko jotain %-arvoja olemassa. En luota putkenvalmstajien kertomaan.

Kuinkas sitten nuo lastut joita saa tilata Euroopasta vapaasti hengittäviin katittomiin ruiskuautoihin. Lupaavat jopa 18hv:n tehonlisäystä.

Olisin kiitollinen vastauksista.

10

4559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JH

      Moottorin antama suurin teho riippuu siitä miten paljon se kykenee pumppaamaan ilmaa.

      Rikastamalla seosta ja lisäämällä sytytysennakkoa, voidaan lisätä vääntöä ja aavistus huipputehoakin; tähän perustuvat vapaastihengittävien lastut. Riskirajat kuitenkin lähenevät ennakkojen kanssa pelattaessa. Oktaanivaatimus voi nousta.

      Jos imupuolella kannen imukanavat ja venttiilien ajoitus määräävät jo nykyisellään imetyn ilman määrän, ei ole apua vaikka koko ilmanputsarin korvaisi jollain imutorvella.
      Vapaavirtausputsarit ovat siis joissain autoissa täyttä humpuukia. Tilanne muuttuu, jos moottorin hengitystä radikaalisti lisätään nokka-akselia vaihtamalla ja muuten perinteisiä virityskikkoja käyttämällä.

      Pakoputkiston vaihtaminen väljempään ja etenkin pakosarjan vaihtaminen peltisarjaksi(maksaa!) tuo melko varmasti muutaman hepan lisää, muttei välttämättä perstuntumalta vaan korkeintaan dynossa havaittavan eron.
      Hommahan riippuu siitä miten paljon alkuperäinen rööri ahistaa.
      Joissain isomoottorisissa vanhoissa jenkkikoneissa saattoi putkiston vaihto auttaa paljonkin, mutta sama ei välttämättä päde pienemmissä moottoreissa.

      Itse aloittaisin putkiston vaihdolla isommaksi varsinkin, jos vanha rööri alkaa olla jo taipaleensa lopussa.

      Kannen avaaminen ja imukanavien samettiseksi hiominen sekä imusarjan ja kannen liitosten juohevaksi tekeminen (ettei ole pykälää) saattaa antaa yläpäähän pienen teholisän, jos lähtökohta on karhea. Tahtovat vain olla melko viimeisteltyjä eurovehkeissä jo alkujaankin.

      Tällainen näpertely ei kuitenkaan maksa paljoa, jos laskee oman työnsä ilmaiseksi. Samalla voi kuitenkin höyläyttää kannesta jonkin verran ainetta pois jolloin puristukset nousevat ja teho/hyötysuhde kasvaa. Venttiilien tiiviys on samalla helppo tarkistaa ja pieni hiomatahnakäsittely ja karstojen poisto parantavat asiaa.
      Kannen höyläys ei paljon maksa. Pitää vain tietää paljonko saa madaltaa ja mihin puristuksiin se johtaa. Ei liikoja.
      Kansihommiin kannattaa ryhtyä, jos kannella on ajettu yli 150000. Alkavat ventt. vuodot, vuotavat ohjurinkumit yms. on helppo ja halpa hoitaa tässä vaiheessa kun kaikki vielä toimii;
      tulee ongelmattomia kilometrejä paljon lisää kannen suhteen.

      Kiihtyvyydessä voi hiukan auttaa myös yläkierroslukurajan nostaminen mikäli se käy helposti pyörijän keskipakosäädön jousta kiristämällä. Tässä pitää pysyä jossain 500 kiekan lisäyksessä. Tämä vain, mikäli autossa on tällainen jakaja.
      Vanhat sytytyskaapelitkin voisivat mennä vaihtoon, jos hiukankin epäilyttää...

      Huolehtimalla, että moottori saa viileätä ilmaa jolloin täytös on parempi, on mahdollista hiukan lisätä huipputehoja. Imupuolen koukerot ilmanputsariin päin kannattaa tarkistaa.

      Muista tarkastaa myös, että kaasuläppä taatusti aukeaa kokonaan polkimen ollessa lattiassa !!
      Tämä on se halvin tapa lisätä tehoa.

      • Hazard

        Hyvä! Tässä tulikin paljon hyvää tietoa.

        "Teho"filtteri ja peltipakosarja eivät siis itsessään lisää tehoa kuin nimellisesti, mutta ne tarjoavat hyvät edellytykset tehon nostamiseen. Tämä onnistuu juuri mainituilla konsteilla: nokat, puristukset, seos ja sytytysennakko.

        Teholastu, mikä on todellisuudessa parin euron eeprom, on lähes ainoa mahdollisuus virittää uusia autoja. Niiden moottorit ovat tehty mahdollisimman halvoiksi valmistaa ja niiden virittäminen muuten on hankalaa. Tekniikka kehittyy mutta samalla se jättää käyttäjän mahdollisuudet huoltoihin ja rakentamiseen pois. Ehkä siksi minulle rakas tekniikan rakentaminen on vaihdetty ulkonäköä kohottaviksi seikoiksi.

        Suomen oloissa levikkeillä ja spoilereilla ei saavuteta minkäänlaista hyötyä, enemmänkin vain haittaa. Kukin voi itse miettiä tarjoaako kauppakassi suorityskykyä spoileri katolla. Valitettavan usein urheilullinen ulkonäkö saa ajajan luulemaan auton olevan myös teknisesti loistopeli, mutta... Fysiikan lait eivät muutu.

        Näiden syiden vuoksi ajan vanhalla tekniikalla. Halua pystyä korjaamaan sen itse, muuten kai kaupunkilaistun liikaa. Toisaalta eipä minulla olisi rahaa valtuutettujen huoltojen hintoihin. Haluan myös pystyä tekemään jotain keskellä *ei mitään* auton pysätyessä. Haluan myös olla se kuski joka tuntee liukkauden ajamalla eikä vilkkuvista varoitusvaloista. Tietokoneet tekevät auton ajamisesta helppoa mutta ne samalla vaativat kuskin ymmärryksen toiminnastaan. Jos kuski ei huomaa auton puuttuvan ajamiseen voi muutama sekuntti aiheuttaa pahaa jälkeä. Jälkeä, minkä vanhalla autolla ajava olisi välttänyt selvillä tuntomerkeillä liukkaudesta.


    • Flektimies

      asia no. 1. - auto kiihtyy väännöllä.
      tehopakoputkisto auttaa moottoria hengittämään helpommin - tuloksena lisää vääntöä, vaikka tehoja tulisi vain 5hv lisää.

      tee putki itse - yksi iso vaimentaja takana riittää. valmis putki on täyttä rahastusta!

      • Ahtomies

        Vääntö antaa tunteen kiihtymisestä ja vain tunteen. Todellisuudessa teho on se joka autoa kiihdyttää.


      • JH
        Ahtomies kirjoitti:

        Vääntö antaa tunteen kiihtymisestä ja vain tunteen. Todellisuudessa teho on se joka autoa kiihdyttää.

        Tutustu fysiikan kirjaan jollet usko;
        vetäville pyörille tuleva vääntömomentti sysää autoa eteenpäin. Mitä enemmän sitä tulee aikayksikköä kohden, on taas kyse tehosta.

        Kiihdyttelyhommissa suurivääntöiset, mutta ei välttämättä niin suuritehoiset jenkkirassit, irtoavat viivalta mukavasti vaikka ovat painavia.
        Vääntö kampeaa etupyöriä ilmaan ja takarenkaat rypistyvät.

        400 m:n kiihdytyksessä ratkaisee alkupotku; sitä on suurivääntöisessä eniten. Suurella teholla saavutetaan suurin loppunopeus joka ei välttämättä mitenkään korreloi saavutetun ajan kanssa.
        Tällaiset tulokset ovat mahdollisia:
        - 11 sek ja loppunopeus 170 km/h
        - 12 sek ja loppunopeus 180 km/h

        Teho nostaa kiihdytyskäyrää loppupuolella, mutta jo paperilla voi nähdä edun mikä syntyy siitä, että auton kiihtyvyyskäyrä on jo heti lähdössä pystysuora. Kisa on hävitty yleensä lähdössä vaikka suuremman tehon turvin luulisi saavan vastustajan kiinni matkalla, matka kuitenkin loppuu kesken...

        Kaksi autoa: molemmissa esim. 200 heppaa, mutta toisessa laajalla kierroslukualueella reippaasti vääntöä ja toisessa korkealla kierrosluvulla kapea vääntöpiikki joka huippuarvoltaan voi olla sama kuin laajavääntöisessäkin:
        voittaja on se jossa on laajin vääntöalue; lähtee kuin korkki pullon suusta.
        Rajallinen vaihteitten määrä aiheuttaa heikompivääntöiselle notkahduksia kiihdytyskäyrään jotka näkyvät sitten kellossa.


      • no huhhuh
        Ahtomies kirjoitti:

        Vääntö antaa tunteen kiihtymisestä ja vain tunteen. Todellisuudessa teho on se joka autoa kiihdyttää.

        Sä meinaat että jos autossa vääntö olis nolla niin se liikkuis silti ihan normaalisti. mee kuule sitä mopoas laittamaan kun et tästä asiasta mitään tiedä.


      • blahblah
        JH kirjoitti:

        Tutustu fysiikan kirjaan jollet usko;
        vetäville pyörille tuleva vääntömomentti sysää autoa eteenpäin. Mitä enemmän sitä tulee aikayksikköä kohden, on taas kyse tehosta.

        Kiihdyttelyhommissa suurivääntöiset, mutta ei välttämättä niin suuritehoiset jenkkirassit, irtoavat viivalta mukavasti vaikka ovat painavia.
        Vääntö kampeaa etupyöriä ilmaan ja takarenkaat rypistyvät.

        400 m:n kiihdytyksessä ratkaisee alkupotku; sitä on suurivääntöisessä eniten. Suurella teholla saavutetaan suurin loppunopeus joka ei välttämättä mitenkään korreloi saavutetun ajan kanssa.
        Tällaiset tulokset ovat mahdollisia:
        - 11 sek ja loppunopeus 170 km/h
        - 12 sek ja loppunopeus 180 km/h

        Teho nostaa kiihdytyskäyrää loppupuolella, mutta jo paperilla voi nähdä edun mikä syntyy siitä, että auton kiihtyvyyskäyrä on jo heti lähdössä pystysuora. Kisa on hävitty yleensä lähdössä vaikka suuremman tehon turvin luulisi saavan vastustajan kiinni matkalla, matka kuitenkin loppuu kesken...

        Kaksi autoa: molemmissa esim. 200 heppaa, mutta toisessa laajalla kierroslukualueella reippaasti vääntöä ja toisessa korkealla kierrosluvulla kapea vääntöpiikki joka huippuarvoltaan voi olla sama kuin laajavääntöisessäkin:
        voittaja on se jossa on laajin vääntöalue; lähtee kuin korkki pullon suusta.
        Rajallinen vaihteitten määrä aiheuttaa heikompivääntöiselle notkahduksia kiihdytyskäyrään jotka näkyvät sitten kellossa.

        jo jäljillä, mutta ei osunut napakymppiin vieläkään. Staattinen vääntö ei kiihdytä sitä autoa mihinkään. Kiihtyvyydeen ratkaisee teho, ja tässä tapauksessa kun voimansiirroosssa on suuria rajoittavia tekijöitä, laakeampi tehokäyrä antaa tarvittavan edun verrattuna korkeampaan mutta kapeampaan tehopiikkiin.

        Voit vapaasti olla sitä mieltä että edellinen oli pilkun nus**taa, mutta juuri noista puolihuolimattomista kommenteista sikiävät asian täysin väärin ymmärtäneet tumpelot.


      • KIA Sephia 98
        no huhhuh kirjoitti:

        Sä meinaat että jos autossa vääntö olis nolla niin se liikkuis silti ihan normaalisti. mee kuule sitä mopoas laittamaan kun et tästä asiasta mitään tiedä.

        Kyllä se liikkuis ,jos joku työntäis vaa sitä autoa :P


    • eki

      vääntö ratkaisee passat tdi 150/360nm kyllä lähtee.

    • Tehopönttö

      Alkujaan kysyttiin vaikuttaako pakoputki tehoon/vääntöön? Kyllä vaikuttaa ja erityisesti äänenvaimennin, joka on helppo muuttaa leikkaamalla pohjapelti irti jotta saa sisukalut poistettua ja tilalle suora putki johon porataan 10mm reikiä vieri viereen putki täyteen ja pönttö täyteen vuorivillaa ja hitsataan irroitettu pelti takaisin, ei nouse melu juurikaan mutta takapuolituntumallakin huomaa eron.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2421
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1595
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1404
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1285
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1202
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1132
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      978
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      81
      962
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      922
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      99
      815
    Aihe