Nukahtamis vaikeus

Uupunut uneton valvoja

Nukahtaminen on erityisen vaikeaa.
Saatan loikoilla sängyssä 4-6 tuntia ennen kuin
pääsen uneen. Aamusin väsyttää aivan sairaan paljon. Mikä mahtaa olla oire? En käytä lääkkeitä enkä polta. Asioihin keskittyminen tuottaa useimmiten hankaluuksia. Uuden oppiminen ei oikein ota sujuakseen. Alkoholia juon noin kerran
viikossa. Päänsärkyä ei esiinny usein. Onko kenelläkään vastaavanlaista oiretta?

15

5218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guitar83

      On erittäinkin tuttua, joskin minulle on suotu kaikki ne paheet joita sinä et ole riesaksesi saanut. :)

      Uni ei vain tule. Mm. inttiaikoina tuli koettua muutama melko pitkä yö, kun hiljaisuuden alkamisesta herätykseen (22-06, 8h) makasin sängyssä valveilla. Mitään syytä en ole mokomaan keksinyt, ja nukahtamislääkkeisiin olen turvautunut jo parin vuoden ajan. Vaikka olenkin yleensä melko kärsivällinen, niin nukahtamisen suhteen kärsivällisyyteni on loppunut. Ei se ole mitään elämää viettää viikossa vuorokausi sängyssä hereillä maaten.

      Nykyään en enää jaksakaan kyllä maata kuin reilun tunnin, puolitoista, ja jos sinä aikana ei ole merkkiäkään unesta niin nousen ylös touhuamaan. Syömään, säveltämään ja kirjoittelemaan juttuja nettiin (vaikka tätä ei suositella). Parin tunnin päästä uusintayritys ja tarvittaessa saman toisto, jonka jälkeen usein tosin on jo turha mennä nukkumaan vaan voi suosiolla painua töihin.

      Turhauttavaahan tämä kyllä on. Tällä hetkellä kaikista paskamaisin asia minkä olen elämääni riesaksi saanut. Ja joka vaikuttaa kaikkeen ja vaikeuttaa kaikkea. Keskittymiskyky ja hermot menee, ja jaksamisen kanssa on todella usein ongelmia silloin kun ei ole kuuri menossa.

      Joten tsemppiä, ja jos keksit mistä mokoma johtuu, niin kerro minullekin. :)

    • ....

      itse olen jo neljä vuotta kärsinyt nukahtamisvaikeuksista.ongelma alkoi synnytyssairaalassa, ja jatkui sieltä kotiinpalattua.sitä ennen en tiennytkään tällaisesta.nykyään käytän nukahtamislääkkeitä silloin tällöin. välillä päätän, että okei, valvotaan nyt koko yö, ja hups, sitten saatan nukahtaakin. syitä ei minullakaan senkummemmin ole, en ole masentunut eikä huoliakaan ole.harmittaa niin vietävästi, kun toiset kuorsaa vieressä, ja itte pyörii sängyssä tuntikaupalla ja aamulla olo on, kuten tiedätte...
      olen käynyt jopa yks.lääkärillä, hän määräsi mielialalääkkeitä, jotka veisivät ajatukset muualle.käytin niitä vuoden, ja pärjäsin joten kuten.nyt välillä on hyviä jaksoja jolloin uni tulee paremmin ja välillä taas ei millään. naisilla kuukautiset vaikuttaa myös nukkumiseen.yritetään silti porskuttaa eteenpäin vähistä unista huolimatta.
      ps. yks asia mikä harmittaa on se, että toiset suhtautuu vaivaan lähes naureskellen, eivätkä pidä sitä minään

      • Guitar83

        Se harmittaa suuresti että unettomuuden vaikutuksia yleensäkin aliarvoidaan rankalla kädellä. Itse olen pahasti univelkaisena aivan maissa, sekä henkisesti että fyysisesti. Eihän siinä mitään, silloin tällöin se tekee vain hyvää, mutta jatkuvana se tuntuu isolta kierteeltä josta alkaa uloskäynnit loppumaan. Puhumattakaan sitten pidemmän aikavälin seurauksista ja sairauksista.

        Tänään meni heikosti. 45 minuutin yöunet eivät ihan riittäneet kunnolla työntekoon. Päivä meni äärettömän hitaasti ja puolenpäivän tienoilla huomasin tehneeni erittäin typerän mokan ja sen takia piti viimeisen parin tunnin työt tehdä uusiksi. Olo oli niin puutunut etten jaksanut asiasta edes hermostua. Koko päivän ajan oksetti melko voimakkaasti ja hieman ennen kotiinlähtöä onnistuin sirkkelillä "räjäyttämään" yhden palikan josta pidin kiinni, lopputuloksena oli verta, kylmä hiki ja niin iso kipu että melkein tuli oksennus. 4 kuukautta sitten katkaisin sormestani pätkän (isot univelat oli alla, tietysti) ja nyt palikka löi suoraan tuohon sormeen vieden siitä nahanpalan pois ja pisti sormen siniseksi. Yhden kappaleen sain myös otsaani muita vähän sinne tänne. En olisi uskonut että mokoma sattuu enemmän kuin sormen katkeaminen. Täysin huolimattomuusvirhe, mutta minkäs teet. Ei vain riittänyt keskittymiskyky asiaan.


      • ....
        Guitar83 kirjoitti:

        Se harmittaa suuresti että unettomuuden vaikutuksia yleensäkin aliarvoidaan rankalla kädellä. Itse olen pahasti univelkaisena aivan maissa, sekä henkisesti että fyysisesti. Eihän siinä mitään, silloin tällöin se tekee vain hyvää, mutta jatkuvana se tuntuu isolta kierteeltä josta alkaa uloskäynnit loppumaan. Puhumattakaan sitten pidemmän aikavälin seurauksista ja sairauksista.

        Tänään meni heikosti. 45 minuutin yöunet eivät ihan riittäneet kunnolla työntekoon. Päivä meni äärettömän hitaasti ja puolenpäivän tienoilla huomasin tehneeni erittäin typerän mokan ja sen takia piti viimeisen parin tunnin työt tehdä uusiksi. Olo oli niin puutunut etten jaksanut asiasta edes hermostua. Koko päivän ajan oksetti melko voimakkaasti ja hieman ennen kotiinlähtöä onnistuin sirkkelillä "räjäyttämään" yhden palikan josta pidin kiinni, lopputuloksena oli verta, kylmä hiki ja niin iso kipu että melkein tuli oksennus. 4 kuukautta sitten katkaisin sormestani pätkän (isot univelat oli alla, tietysti) ja nyt palikka löi suoraan tuohon sormeen vieden siitä nahanpalan pois ja pisti sormen siniseksi. Yhden kappaleen sain myös otsaani muita vähän sinne tänne. En olisi uskonut että mokoma sattuu enemmän kuin sormen katkeaminen. Täysin huolimattomuusvirhe, mutta minkäs teet. Ei vain riittänyt keskittymiskyky asiaan.

        muakin harmittaa sun puolesta! itse oon kotiäiti, joten toistaiseksi ei tartte stressata töissä, mutta jaksamista on pienten lastenkin kanssa, ne kun ei anna hetkenkään rauhaa...
        oon jo suunnitellu, että ens yönä otan puolitoista tenoxia, joilla uskon saavani unen, ja sitten taas seuraavana valvon vaikka aamuun, mutta tabuja en ota. näin yritän taas saada luottamusta tähän nukkumiseen ilman lääkkeitä. eli kysehän on tavallaan siitä, että me itse kasvatamme tätä ongelmaa kuin lumipalloa, pelkäämällä ettei saa nukutuksi jne.ja jos pelkää ettei saa unta, niin kappas vaan, niinhän sitten käykin!huh-huh.
        mutta minkäs itelleen voi.
        yritetään tsempata toisiamme,jotta selvitään, kanssaihmisiltä kun tukea ei tule.


    • Hårski

      En ymmärrä. Miksi et hae lääkäriltä esim imovane nukahtamislääkettä ? Ei se huumetta ole. Unetkin häviää. Kokemusta on. Kannatan.

      • Oma hoito kesken

        Imovane ja muut nukahtamislääkkeet auttavat toki. On ihmisiä, jotka käyttävät näitä lääkkeitä vuosi kausia. Itselleni yksi vuosi riitti. Ja miksikö? Ensinnäkin sen vuoksi, että ko. lääkkeisiin jää koukkuun. Ja niihin tulee immuuniksi eli pitää vaihtaa merkkiä ja annostusta kasvattaa. Mulle suurin syy oli lääkkeiden lopettamiseen se, että en halua terveenä ihmisenä perustaa lääkkeiden syöntiin joka päiväistä arkeani. Se ei voi olla pidemmän päälle tervettä.

        Mulla syynä oli nukahtamisvaikeuksiin stressi ja meluisa asunto ei ainakaan parantanut asiaa. Masennusta ei ole, mutta olisihan sellainen voinut ajan kanssa tulla.

        On todella ärsyttävää, kun ihmiset eivät ymmärrä miten unihäiriöt heikentävät elämänlaatua merkittävästi. Siinä on sitten kyllä itku lähellä, kun joku ehdottaa rentoutuskasettia... syvä huokaus.

        Suosittelen lämpimästi unihäiriöistä kärsiviä tarttumaan tilanteeseen mahdollisimman pian ja hakeutumaan unihäiriöihin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle, jottei tilanne karkaa käsistä ja on vielä mahdollisuus "parantua". Jokaiselle meille kuitenkin on syistä ja oireilusta riippuen erilainen hoito. Tämän vuoksi voi olla varsin riskiä luottaa yleislääkärin apuun pelkästään unihäiriöitä hoidettaessa.


      • ....
        Oma hoito kesken kirjoitti:

        Imovane ja muut nukahtamislääkkeet auttavat toki. On ihmisiä, jotka käyttävät näitä lääkkeitä vuosi kausia. Itselleni yksi vuosi riitti. Ja miksikö? Ensinnäkin sen vuoksi, että ko. lääkkeisiin jää koukkuun. Ja niihin tulee immuuniksi eli pitää vaihtaa merkkiä ja annostusta kasvattaa. Mulle suurin syy oli lääkkeiden lopettamiseen se, että en halua terveenä ihmisenä perustaa lääkkeiden syöntiin joka päiväistä arkeani. Se ei voi olla pidemmän päälle tervettä.

        Mulla syynä oli nukahtamisvaikeuksiin stressi ja meluisa asunto ei ainakaan parantanut asiaa. Masennusta ei ole, mutta olisihan sellainen voinut ajan kanssa tulla.

        On todella ärsyttävää, kun ihmiset eivät ymmärrä miten unihäiriöt heikentävät elämänlaatua merkittävästi. Siinä on sitten kyllä itku lähellä, kun joku ehdottaa rentoutuskasettia... syvä huokaus.

        Suosittelen lämpimästi unihäiriöistä kärsiviä tarttumaan tilanteeseen mahdollisimman pian ja hakeutumaan unihäiriöihin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle, jottei tilanne karkaa käsistä ja on vielä mahdollisuus "parantua". Jokaiselle meille kuitenkin on syistä ja oireilusta riippuen erilainen hoito. Tämän vuoksi voi olla varsin riskiä luottaa yleislääkärin apuun pelkästään unihäiriöitä hoidettaessa.

        täysin samaa mieltä


      • Nimetön
        .... kirjoitti:

        täysin samaa mieltä

        Minulla on myös ajoittain tosi pahoja nukahtamisvaikeuksia. Nyt on kaksi yötä mennyt nukkumalla muutama hassu tunti. Niillä unilla en kertakaikkiaan pysty menemään töihin (työ vaatii keskittymistä). Ilmotin töihin olevani "flunssassa". Onneksi on ensimmäinen kerta kun joudun olemaan pois töistä asian takia. Stressaa aivan pirusti. Enkä ymmärrä mistä tää johtuu, kaikki asiat on hyvin, parisuhde, työ jne. Olen kyllä ehkä liiankin tunnollinen ja työasiat tulee helposti mieleen kun pitäisi nukkua.
        Kaikkia rentoutumiskeinoja ja muita lääkkeettömiä keinoja olen kokeillut. Samoin kun apteekin käsikauppavalmisteita, joista aluksi olikin apua.
        Olen huomannut univaikeuksien pahentuvat talvella, pimeään aikaan. Mistäköhän se johtuu?
        Olen kokeillut Stella nimistä unilääkettä, josta tuli kamalan tokkurainen olo seuraavana päivänä, joinain päivinä oksensinkin.
        Vuosi sitten lääkäri määräsi Opamoxia (muistaakseni), joka auttoi, eikä tullut seuraava päivänä tokkuraista oloa.
        Onneksi sain tälle päivällä lääkärin. Olen vain erittäin lääkekielteinen. Pelkään koukkuun jäämistä. Mutta eipä taida olla vaihtoehtoa, jos aion vielä tällä viikolla selvitä töihin.
        Mutta kyllä tää vetää mielen matalaksi, itkettää, harmittaa ja on mielettömän huono omatunto siitä etten ole töissä..:(


      • univelka

        Ei kannata alkaa jatkuvasti käyttämään unilääkkeitä. Keho tottuu niihin ja lopulta ei enään osaa nukkua ilman lääkkeitä. Ja minun tapauksessa nukahtamis lääkkeet eivät saanet minua nukahtamaan kun vain välillä. Käytin nimenomaan zimovania..


    • Uneton

      Minäkin kamppailen unen odottelun kanssa, kun se tulee niin kyllä nukun aika hyvin. Vaiva ilmaantui kun vauvani oli viisikuinen. Minulla kylläkin oli myös psykoosi synnytyksen jälkeen, joten tällä on lienee unettomuuden kanssa tekemistä. Syön edelleen psykoosi- ja mielialalääkkeitä. Iltaisin otan Tenoxin, mutta joudun odottelemaan reilun tunnin silti unta. Kertokaahan jos keksitte jonkun patenttiratkaisun unensaantiin!

      • univaikeuksia

        Olen n.parikymppisestä asti kärsinyt ajoittain unettomuudesta(nyt olen 32v. nainen).Unettomuusjaksoja en pysty ennustamaan, ne voivat tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta.Välillä menee puolivuotta jopa vuosi ettei ole mitään vaikeutta nukkumisen kanssa. Mut sit kun se iskee, se voi kestää jopa viikkoja,nukun vain muutamia tunteja yössä, joskus en minuuttiakaan.Olen ajatellut, että mulla on paniikkihäiriö, mikä sen aiheuttaa.Kerran söin Sipralexia puoli vuotta ja voi olla, että otan sen uudelleen käyttöön, jos tilanne sitä vaatii.Nukahtamislääkkeet eivät auta,Tenoxia tai Alproxia käytän vaivani pahetessa. Olen Jeesukseen uskova ihminen, joten käsittelen tätäkin asiaa siitä näkökulmasta.Ennen uskoontuloani pidin monia elämän perusasioita itsestäänselvyyksinä. Nyt olen oppinut sen, että kaikki hyvä on lahjaa myös uni, josta kiitän Herraani.Olen myös kokenut, että Jumala sallii meille erilaisia koettelemuksia, että etsisimme häntä,turvautuisimme Häneen kaikessa ahdistuksessa.Myös Hän perkaa minusta pois ylpeyttä,kunniaa,itseeniluottamista.Rukouksesta saan lohtua,rauhaa.Olen aina kokenut, että kun en itse enää jaksa,olen lopussa niin Herra auttaa ihmeellisesti.


    • unihäitiö

      Minulla on ollut vaikeaa unettomuutta noin 5kk. Välillä se on helpottanut mutta ei missään vaiheessa kokonaan poistunut. Nyt minut kotiutettiin armeijasta sen takia, että en nukkunut sielä lähes ollenkaan kahden viikon aikana. Muutamana yönä torkahdin hetkeksi. Tapasin armeijassa kyropraktikon, joka kertoi että unettomuus voi johtua selkärangan ongelmasta. Aivoihin lähtevä käsky on vääränlainen ja saa aivolisäkkeen erittämään likaa stressi hormonia. Tästä voi olla seurauksena unihäiriö ja erityisesti REM unen voimakas väheneminen. Itselle tuo diagnoosi sopi täydellisesti ja toivon totisesti että kyropraktikko käynti saa unihjäiriöni katoamaan. Olen käynyt lääkäreillä ja psykologilla ja verikokeissa mutta sieltä en ole löytäny ratkaisua ongelmaani. Tietenkin unihäiriöön voi olla monia erilaisia syitä mutta tämä voi teillekkin olla yksi mahdollinen. Minuun tämä sopii. Stressihormoni ei näy helposti verikokeessa. Se pitää testata syljestä.

    • hohhhhhhhhhoih

      minulla on!! ihan hirveää! saatan myös pyöriä ilta kahdeksasta yö kolmeen, ja ikää on 18 :o en tiedä mitä tehdä! oon ihan perusterve, ehkä stressaan jotai..

    • laiska4

      En saa välillä nukahdettua ja heräilen usein.

    • Unet0n

      Hei.
      Olisiko kellään antaa kokemuksia miten unettomuus on jatkunut vai onko jatkunut ollenkaan? Itselläni nyt noin 9kk verran samanlaisia oireita kuin mm. Guitar 83 kirjoittaa tuossa ylempänä... En tosin tiedä lukeeko tätä edes kukaan, mutta nyt oikesta olisi lohduttavaa saada kuulla miten asiat ovat edenneet.
      -Uneton

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe