M: 9000 Aero

Aerotti

19

3416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saanko nauraa

      Ilmoituksessa on teksti "pilkkahinnalla". Olen kyllä erimieltä.

      Kun autot menettävät keskimäärin arvostaan vuodessa 18,2% ja tuo saab on maksanut noin 51400 euroa vuonna 1993, tuon aleneman mukaan laskettu arvo autolle olisi noin 3100 euroa, "pilkkahinnalla" pyynti on kuintekin 6900.

      Ymmärrän että auto on erikoismalli, mutta ei tuolla hintaa uutena ole ollut juurikaan kalliimpi kuin muutkaan 9000:set tuohon aikaan.

      • vähän tyhmä?

        Tätä mallia ei myyty kovin montaa kappaletta uutena vuosina 93-97 Suomessa.
        Moni saabisti olisi sellaisen halunnut vaan himoverotus oli liikaa.

        Nyt niistä saa kohtuulliseen hintaan ja väitän ettei tuosta voi auto paljon parantua. Pistää minkävaan nykyauton tiukille. Mahtava moottori vakiona tehokas/vääntävä ja samalla bensapihi.

        Tuo on halvin suomikilpinen ehjä aero tähän mennessä ;)


      • *pietu
        vähän tyhmä? kirjoitti:

        Tätä mallia ei myyty kovin montaa kappaletta uutena vuosina 93-97 Suomessa.
        Moni saabisti olisi sellaisen halunnut vaan himoverotus oli liikaa.

        Nyt niistä saa kohtuulliseen hintaan ja väitän ettei tuosta voi auto paljon parantua. Pistää minkävaan nykyauton tiukille. Mahtava moottori vakiona tehokas/vääntävä ja samalla bensapihi.

        Tuo on halvin suomikilpinen ehjä aero tähän mennessä ;)

        Oletko jo tehnyt jakopäärempan Saabiisi ?


      • Aerotti
        *pietu kirjoitti:

        Oletko jo tehnyt jakopäärempan Saabiisi ?

        En ole tehnyt remonttia, eikä jakopää/tp-akselien ketju rallata. Ei ehjää kannata rikkoa korjaamalla ;)
        Kone ja muukin tekniikka on kovassa iskussa, ei vikoja.
        Luulen että tuosta on jossain vaiheessa ollut ainakin kansi auki koska tuo ei tihku kannentiivisteen välistä kuten nuo Saabit yleensä vanhemmiten tuppaavat tehdä.
        Jos laittaisin tuon hinnaksi sen 3100€ niin se olisi silloinkin jonkun mielestä aivan liian kallis ;)
        Kyllä tuo on tainnut maksaa noilla varusteilla yli 60 kiloeuroa tuolloin ;)


      • molemmat alhaisia
        vähän tyhmä? kirjoitti:

        Tätä mallia ei myyty kovin montaa kappaletta uutena vuosina 93-97 Suomessa.
        Moni saabisti olisi sellaisen halunnut vaan himoverotus oli liikaa.

        Nyt niistä saa kohtuulliseen hintaan ja väitän ettei tuosta voi auto paljon parantua. Pistää minkävaan nykyauton tiukille. Mahtava moottori vakiona tehokas/vääntävä ja samalla bensapihi.

        Tuo on halvin suomikilpinen ehjä aero tähän mennessä ;)

        "Taidat olla vähän tyhmä?"

        Pidän itseäni vähintään normaalilla älyllä varustettuna ihmisenä, miksi kysyt?

        "Tätä mallia ei myyty kovin montaa kappaletta uutena vuosina 93-97 Suomessa."

        Aivan, eli kysyntä tehokkaalle etuvetoiselle saabille oli alhainen.

        "Moni saabisti olisi sellaisen halunnut vaan himoverotus oli liikaa."

        Moni on määritelmänä aika avoin, mutta uskoisin tässä tapauksessa että se ei tarkoita sadat, ehkä kymmenet. Jos tuolla "himoverotuksella" viittaat auton kalliiseen hintaan niin ei se juuri sen kalliimpi ollut kuin muutkaan 2,3 litraiset 9000 mallit. Hinnat muutettu tämän päivän valuutaksi huomioimalla inflaatio.

        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo Sport 5d   1997-1998   54170
        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo 5d 147kw   1992-1997   56791
        Saab 9000 CDE 2.3 Tbo 4d 147kw   1992-1997   56791
        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo 5d A 147   1992-1997   59764
        Saab 9000 CDE 2.3 Tbo 4d A 147   1992-1997   59764
        Saab 9000 CS 2.3 Aero Tbo 5d   1993-1997   67861
        Saab 9000 CD 2.3 Tbo 4d   1990-1994   68970
        Saab 9000 CS 2.3 Tbo 5d   1990-1994   70927
        Saab 9000 CD 2.3 Tbo 4d A   1991-1994   71993
        Saab 9000 CS 2.3 Tbo 5d A   1991-1994   73952
        Saab 9000 CD Griffin 4d Tbo   1992-1994   86157
        Saab 9000 CD Griffin 4d Tbo A   1992-1994   89181

        "Nyt niistä saa kohtuulliseen hintaan ja väitän ettei tuosta voi auto paljon parantua."

        Hinta tietysti tuntuu kohtuulliselta jos uuteen verrataan, mutta autolla on ikääkin jo 14 vuotta. Neljän vuoden kuluttua saab on ehkä romutettu tai se on 1000 euron kiertopalkintona. Ikävä kyllä, noin se ikä vaikuttaa.

        "Mahtava moottori vakiona tehokas/vääntävä ja samalla bensapihi."

        Kieltämättä, luvattu sekalaisen ajon keskikulutus, 8.1 litraa/100km on vähän tuon koko- ja teholuokan autolle.

        No, kysyntä ja tarjontahan nuo hinnat tahtoo määrätä. Voi olla että myyntiajasta muodostuu kohtuullisen pitkä tai ehkä joku saab-harrastaja haksahtaakin, eikö se saabismi ole sairautta vai miten sitä sanotaan. :-)


      • löytyi !
        molemmat alhaisia kirjoitti:

        "Taidat olla vähän tyhmä?"

        Pidän itseäni vähintään normaalilla älyllä varustettuna ihmisenä, miksi kysyt?

        "Tätä mallia ei myyty kovin montaa kappaletta uutena vuosina 93-97 Suomessa."

        Aivan, eli kysyntä tehokkaalle etuvetoiselle saabille oli alhainen.

        "Moni saabisti olisi sellaisen halunnut vaan himoverotus oli liikaa."

        Moni on määritelmänä aika avoin, mutta uskoisin tässä tapauksessa että se ei tarkoita sadat, ehkä kymmenet. Jos tuolla "himoverotuksella" viittaat auton kalliiseen hintaan niin ei se juuri sen kalliimpi ollut kuin muutkaan 2,3 litraiset 9000 mallit. Hinnat muutettu tämän päivän valuutaksi huomioimalla inflaatio.

        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo Sport 5d   1997-1998   54170
        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo 5d 147kw   1992-1997   56791
        Saab 9000 CDE 2.3 Tbo 4d 147kw   1992-1997   56791
        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo 5d A 147   1992-1997   59764
        Saab 9000 CDE 2.3 Tbo 4d A 147   1992-1997   59764
        Saab 9000 CS 2.3 Aero Tbo 5d   1993-1997   67861
        Saab 9000 CD 2.3 Tbo 4d   1990-1994   68970
        Saab 9000 CS 2.3 Tbo 5d   1990-1994   70927
        Saab 9000 CD 2.3 Tbo 4d A   1991-1994   71993
        Saab 9000 CS 2.3 Tbo 5d A   1991-1994   73952
        Saab 9000 CD Griffin 4d Tbo   1992-1994   86157
        Saab 9000 CD Griffin 4d Tbo A   1992-1994   89181

        "Nyt niistä saa kohtuulliseen hintaan ja väitän ettei tuosta voi auto paljon parantua."

        Hinta tietysti tuntuu kohtuulliselta jos uuteen verrataan, mutta autolla on ikääkin jo 14 vuotta. Neljän vuoden kuluttua saab on ehkä romutettu tai se on 1000 euron kiertopalkintona. Ikävä kyllä, noin se ikä vaikuttaa.

        "Mahtava moottori vakiona tehokas/vääntävä ja samalla bensapihi."

        Kieltämättä, luvattu sekalaisen ajon keskikulutus, 8.1 litraa/100km on vähän tuon koko- ja teholuokan autolle.

        No, kysyntä ja tarjontahan nuo hinnat tahtoo määrätä. Voi olla että myyntiajasta muodostuu kohtuullisen pitkä tai ehkä joku saab-harrastaja haksahtaakin, eikö se saabismi ole sairautta vai miten sitä sanotaan. :-)

        Myyntimäärien alhaisuus johtui vain ja ainoastaan sikahinnasta.

        Nykyinen euromääräinen hinnoittelu hämää vertailtaessa hintoja. Satatonnia verotettuja markkoja on aikanaan verrattain paljon rahaa.

        Tuohon tonnin nettohintaan parin vuoden päästä on aika vaikea uskoa saahan jo pelkästään osina myytynä liki tuon pyyntihinnan. Vaihteisto 2k€ jos ehjä, lohko 500-600 €, ahdin vaikka aihio 500€, nahkasisustus 500 €, pisteosat käy kaikkiin vuosimaleihin välillä 91-98 ja kansi vähintään 800 € jos ehjä.

        Tiedoksi vaan oma "raato" menee alle seiskan muun liikenteen seassa ilman ohituksia. Toisaalta huippuja löytyy Z luokituksen verran. Itse en maksanut omastani kuin vajaa puolet tuosta pyynnistä vaan päivitin sen liki uutta vastaavaksi tekniikan puolelta. Pellit on liki uudenveroiset ja sisustuksessa hieman ajan patinaa vaan kaikki toimii.

        Saabismi on todellakin sairaus pahimmasta päästä. Joka kerta kun painan pedaalia ja muun merkkinen kottero jää jalkoihin oli se sitten etu/taka/neliveto leviää naamaani sairaantyytyväinen hymy :-)

        Tätä vaivaa poden ihan vapaaehtoisesti päivittäin ;-)

        Ps. Veikkaan ettei myyntiaika ole edes viikkoa!


      • Aerotti
        löytyi ! kirjoitti:

        Myyntimäärien alhaisuus johtui vain ja ainoastaan sikahinnasta.

        Nykyinen euromääräinen hinnoittelu hämää vertailtaessa hintoja. Satatonnia verotettuja markkoja on aikanaan verrattain paljon rahaa.

        Tuohon tonnin nettohintaan parin vuoden päästä on aika vaikea uskoa saahan jo pelkästään osina myytynä liki tuon pyyntihinnan. Vaihteisto 2k€ jos ehjä, lohko 500-600 €, ahdin vaikka aihio 500€, nahkasisustus 500 €, pisteosat käy kaikkiin vuosimaleihin välillä 91-98 ja kansi vähintään 800 € jos ehjä.

        Tiedoksi vaan oma "raato" menee alle seiskan muun liikenteen seassa ilman ohituksia. Toisaalta huippuja löytyy Z luokituksen verran. Itse en maksanut omastani kuin vajaa puolet tuosta pyynnistä vaan päivitin sen liki uutta vastaavaksi tekniikan puolelta. Pellit on liki uudenveroiset ja sisustuksessa hieman ajan patinaa vaan kaikki toimii.

        Saabismi on todellakin sairaus pahimmasta päästä. Joka kerta kun painan pedaalia ja muun merkkinen kottero jää jalkoihin oli se sitten etu/taka/neliveto leviää naamaani sairaantyytyväinen hymy :-)

        Tätä vaivaa poden ihan vapaaehtoisesti päivittäin ;-)

        Ps. Veikkaan ettei myyntiaika ole edes viikkoa!

        Kummasti vaan kiinnostuneita piisaa vaikka asiantuntijan mielestä tuon arvo olisi sen 3100e ;)
        Valitettavasti ulkomaillakaan noita ei myydä niin halvalla, eivätkä nuo tänne ilmaiseksi lennä sitten verot päälle ynnä talvirenkaat, kallis katsastus jne.

        Varaosina myymällä tuosta saisi kevyesti enemmän kuin tuon 3100e, esim. hyväkuntoinen Aeron nahkaisusta sähkösäätöisin penkein (joissa uberharvinainen apparinkin muistiominaisuus) nahkaisine ovipahvineen on arvoltaan lähempänä tonnia kuin viittäsataa, aeron puskuri helmasetti melkein saman verran, kone tonnin, loota 500, ahdin 300-400e, ruosteettomat ovet 150e/kpl, jalopuusetti (myös ovien) 400-500e, aeron Trionicin boksi 250e, mankkuvena 100e, airbag, absit, hyväkuntoinen ilmastointi, 2x Aeron aluvanteet, jne niin alkaahan tuota summaa kertyä ;)
        Huonokuntoisista 900 aeroistakin pyydetään 3000e, hyväkuntoiset maksavat lähtien 5000e, Saksassa jopa enemmän koska autosta on muodostunut klassikko sielläpäin.
        Aero on aina Aero ;)


      • kyllä myytiin
        löytyi ! kirjoitti:

        Myyntimäärien alhaisuus johtui vain ja ainoastaan sikahinnasta.

        Nykyinen euromääräinen hinnoittelu hämää vertailtaessa hintoja. Satatonnia verotettuja markkoja on aikanaan verrattain paljon rahaa.

        Tuohon tonnin nettohintaan parin vuoden päästä on aika vaikea uskoa saahan jo pelkästään osina myytynä liki tuon pyyntihinnan. Vaihteisto 2k€ jos ehjä, lohko 500-600 €, ahdin vaikka aihio 500€, nahkasisustus 500 €, pisteosat käy kaikkiin vuosimaleihin välillä 91-98 ja kansi vähintään 800 € jos ehjä.

        Tiedoksi vaan oma "raato" menee alle seiskan muun liikenteen seassa ilman ohituksia. Toisaalta huippuja löytyy Z luokituksen verran. Itse en maksanut omastani kuin vajaa puolet tuosta pyynnistä vaan päivitin sen liki uutta vastaavaksi tekniikan puolelta. Pellit on liki uudenveroiset ja sisustuksessa hieman ajan patinaa vaan kaikki toimii.

        Saabismi on todellakin sairaus pahimmasta päästä. Joka kerta kun painan pedaalia ja muun merkkinen kottero jää jalkoihin oli se sitten etu/taka/neliveto leviää naamaani sairaantyytyväinen hymy :-)

        Tätä vaivaa poden ihan vapaaehtoisesti päivittäin ;-)

        Ps. Veikkaan ettei myyntiaika ole edes viikkoa!

        "Myyntimäärien alhaisuus johtui vain ja ainoastaan sikahinnasta."

        Jostakin syystä muita samanhintaluokan 9000-malleja näkyy käytettynäkin myynnissä. Niitä on myyty uutena vaikka hintaa samanverran.

        "Vaihteisto 2k€ jos ehjä, lohko 500-600 €, ahdin vaikka aihio 500€, nahkasisustus 500 €, pisteosat käy kaikkiin vuosimaleihin välillä 91-98 ja kansi vähintään 800 € jos ehjä."

        Tämä on tulkittava niin että saabistit ovat hulluja.

        "Tiedoksi vaan oma "raato" menee alle seiskan muun liikenteen seassa ilman ohituksia. Toisaalta huippuja löytyy Z luokituksen verran."

        Eh, ymmärrän... oleellisia ominaisuuksia tieliikenteessä.

        "Joka kerta kun painan pedaalia ja muun merkkinen kottero jää jalkoihin oli se sitten etu/taka/neliveto leviää naamaani sairaantyytyväinen hymy :-)"

        Kyllä kyllä... alan hahmottaa idean.

        "Ps. Veikkaan ettei myyntiaika ole edes viikkoa!"

        Tässä hieman tarinaa saabin myymisen vaikeudesta:

        http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44160&postdays=0&postorder=asc&highlight=aero&start=15

        Ja olit väärässä, autoa on myyty ainakin kaksi viikkoa, mutta ei mene kaupaksi:

        http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50390&highlight=aero


      • mutta ostajia?
        Aerotti kirjoitti:

        Kummasti vaan kiinnostuneita piisaa vaikka asiantuntijan mielestä tuon arvo olisi sen 3100e ;)
        Valitettavasti ulkomaillakaan noita ei myydä niin halvalla, eivätkä nuo tänne ilmaiseksi lennä sitten verot päälle ynnä talvirenkaat, kallis katsastus jne.

        Varaosina myymällä tuosta saisi kevyesti enemmän kuin tuon 3100e, esim. hyväkuntoinen Aeron nahkaisusta sähkösäätöisin penkein (joissa uberharvinainen apparinkin muistiominaisuus) nahkaisine ovipahvineen on arvoltaan lähempänä tonnia kuin viittäsataa, aeron puskuri helmasetti melkein saman verran, kone tonnin, loota 500, ahdin 300-400e, ruosteettomat ovet 150e/kpl, jalopuusetti (myös ovien) 400-500e, aeron Trionicin boksi 250e, mankkuvena 100e, airbag, absit, hyväkuntoinen ilmastointi, 2x Aeron aluvanteet, jne niin alkaahan tuota summaa kertyä ;)
        Huonokuntoisista 900 aeroistakin pyydetään 3000e, hyväkuntoiset maksavat lähtien 5000e, Saksassa jopa enemmän koska autosta on muodostunut klassikko sielläpäin.
        Aero on aina Aero ;)

        "Kummasti vaan kiinnostuneita piisaa vaikka asiantuntijan mielestä tuon arvo olisi sen 3100e"

        Kiinnostuneita varmasti tehokkaalle autolle riittää, ostaja on kuitenkin eri asia.

        "Valitettavasti ulkomaillakaan noita ei myydä niin halvalla"

        Tuolla niitä on:
        http://www.saabnet.com/tsn/class/9000.html

        1993 mallinen, 2900 dollaria, eli 2240 euroa
        1996 mallinen, 6300 dollaria, eli 4870 euroa
        1994 mallinen, 5100 dollaria, eli 3940 euroa

        jne jne.

        Viimeisen kuuden kuukauden aikana on Suomeen maksettu vero ainakin 11:ta Aerosta, veroja maksettu keskimäärin seuraavasti:

        1995: 2200 euroa
        1996: 3100 euroa
        1997: 3300 euroa

        http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php?merkki=Saab&malli=9000&tarke1=&tarke2=&tarke3=&sw1=ja&sw2=ja&sw3=ja&vuosi1=&vuosi2=&kone=bensa&kk6=6&tkm=&tableonly=&sort=veroyht

        Tosin, myyjä varmasti tietää veron määrän, sillä sen hän on maksanut aivan muutama päivä sitten:

        http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=44866887

        2200 euroa tuntuu olevan käypäinen arvo vanhalle saabille...

        Ehkä tuo nyt ei ollutkaan niin hyvä bisnes kuin ensin kuvittelit?


      • ollut jo
        kyllä myytiin kirjoitti:

        "Myyntimäärien alhaisuus johtui vain ja ainoastaan sikahinnasta."

        Jostakin syystä muita samanhintaluokan 9000-malleja näkyy käytettynäkin myynnissä. Niitä on myyty uutena vaikka hintaa samanverran.

        "Vaihteisto 2k€ jos ehjä, lohko 500-600 €, ahdin vaikka aihio 500€, nahkasisustus 500 €, pisteosat käy kaikkiin vuosimaleihin välillä 91-98 ja kansi vähintään 800 € jos ehjä."

        Tämä on tulkittava niin että saabistit ovat hulluja.

        "Tiedoksi vaan oma "raato" menee alle seiskan muun liikenteen seassa ilman ohituksia. Toisaalta huippuja löytyy Z luokituksen verran."

        Eh, ymmärrän... oleellisia ominaisuuksia tieliikenteessä.

        "Joka kerta kun painan pedaalia ja muun merkkinen kottero jää jalkoihin oli se sitten etu/taka/neliveto leviää naamaani sairaantyytyväinen hymy :-)"

        Kyllä kyllä... alan hahmottaa idean.

        "Ps. Veikkaan ettei myyntiaika ole edes viikkoa!"

        Tässä hieman tarinaa saabin myymisen vaikeudesta:

        http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44160&postdays=0&postorder=asc&highlight=aero&start=15

        Ja olit väärässä, autoa on myyty ainakin kaksi viikkoa, mutta ei mene kaupaksi:

        http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50390&highlight=aero

        Tuon lisäksi auto on jo ehtinyt olemaan huuto.netissä, ennenkuin autoa oli edes katsastettu Suomen liikenteeseen:

        http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=44866887


      • Pahoittelen virhettä
        ollut jo kirjoitti:

        Tuon lisäksi auto on jo ehtinyt olemaan huuto.netissä, ennenkuin autoa oli edes katsastettu Suomen liikenteeseen:

        http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=44866887

        Korjaus kommenttiin... eli autohan oli tuossa verotettu ja katsastettu mutta mitä ilmeisemmin uitettu Suomeen aivan hiljttain.


      • *pietu
        Aerotti kirjoitti:

        En ole tehnyt remonttia, eikä jakopää/tp-akselien ketju rallata. Ei ehjää kannata rikkoa korjaamalla ;)
        Kone ja muukin tekniikka on kovassa iskussa, ei vikoja.
        Luulen että tuosta on jossain vaiheessa ollut ainakin kansi auki koska tuo ei tihku kannentiivisteen välistä kuten nuo Saabit yleensä vanhemmiten tuppaavat tehdä.
        Jos laittaisin tuon hinnaksi sen 3100€ niin se olisi silloinkin jonkun mielestä aivan liian kallis ;)
        Kyllä tuo on tainnut maksaa noilla varusteilla yli 60 kiloeuroa tuolloin ;)

        "Kyllä tuo on tainnut maksaa noilla varusteilla yli 60 kiloeuroa tuolloin ;) "

        1990-luvun alussa mulla oli työmaalla 286-pc, joka oheislaitteineen maksoi 44Kmk. Mitenkä se nyt tähän liittyy...;)

        Työkaverillani oli vm-94 2,3t tonnari, jolla hän ajoi yli 500tkm. Toki pientä puuhaa matkan varrella oli, kuten mainitsemasi kansipahvi, mutta jotain kai se Saabista kertoo, kun hän ei luopunut siitä aikaisemmin.


      • Aerotti
        mutta ostajia? kirjoitti:

        "Kummasti vaan kiinnostuneita piisaa vaikka asiantuntijan mielestä tuon arvo olisi sen 3100e"

        Kiinnostuneita varmasti tehokkaalle autolle riittää, ostaja on kuitenkin eri asia.

        "Valitettavasti ulkomaillakaan noita ei myydä niin halvalla"

        Tuolla niitä on:
        http://www.saabnet.com/tsn/class/9000.html

        1993 mallinen, 2900 dollaria, eli 2240 euroa
        1996 mallinen, 6300 dollaria, eli 4870 euroa
        1994 mallinen, 5100 dollaria, eli 3940 euroa

        jne jne.

        Viimeisen kuuden kuukauden aikana on Suomeen maksettu vero ainakin 11:ta Aerosta, veroja maksettu keskimäärin seuraavasti:

        1995: 2200 euroa
        1996: 3100 euroa
        1997: 3300 euroa

        http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php?merkki=Saab&malli=9000&tarke1=&tarke2=&tarke3=&sw1=ja&sw2=ja&sw3=ja&vuosi1=&vuosi2=&kone=bensa&kk6=6&tkm=&tableonly=&sort=veroyht

        Tosin, myyjä varmasti tietää veron määrän, sillä sen hän on maksanut aivan muutama päivä sitten:

        http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=44866887

        2200 euroa tuntuu olevan käypäinen arvo vanhalle saabille...

        Ehkä tuo nyt ei ollutkaan niin hyvä bisnes kuin ensin kuvittelit?

        Ja nytkö pitäisi sitten ostaa jenkkimalli, eli hoitaa jobbarin kautta kaupat toisella puolella maapalloa, maksaa rahdit jenkkisatamaan, konttirahti, suomen päässä TULLIA ALV, autovero ja ELV muuttaa auto vastaamaan euroversiota hankkia talvivarusteet ja hankkia maahantuojalta 130e maksava vaatimustenmukaisuustodistus :D
        Osannet itsekin varmaan laskea tästä syntyvät kulut.

        Auto on verotettu ajat sitten, hienoa että joku jaksaa tehdä salapoliisityötä mutta josset sattunut huomaamaan, oli huuto.netin ilmossa hintavaraus joka oli 7500e, varsin yleinen tapa on laittaa myytävä tuote myyntiin hintavarausta pienemmällä summalla kiinnostuksen herättämiseksi.

        Nyt olet ilmeisesti hinnoittelemassa Saabia huuto.netin muutamamien tarjousten mukaan?

        En ymmärrä mistä sait päähäsi että verot on maksettu muutama päivä sitten.

        Mutta tämä keskustelu on ajanhukkaa, jossei sinulla ole kuin se 3100e nin sillä et tätä valitettavasti saa. Mutta nettiautossa näytti olevan Tojorollola Avensiksia kaupan tuolla 3100 eurolla, ehkä sellainen voisi olla sinulle hyvä valinta?

        Lopetan osaltani tähän.


      • ei avaudu siten koskaan ...
        kyllä myytiin kirjoitti:

        "Myyntimäärien alhaisuus johtui vain ja ainoastaan sikahinnasta."

        Jostakin syystä muita samanhintaluokan 9000-malleja näkyy käytettynäkin myynnissä. Niitä on myyty uutena vaikka hintaa samanverran.

        "Vaihteisto 2k€ jos ehjä, lohko 500-600 €, ahdin vaikka aihio 500€, nahkasisustus 500 €, pisteosat käy kaikkiin vuosimaleihin välillä 91-98 ja kansi vähintään 800 € jos ehjä."

        Tämä on tulkittava niin että saabistit ovat hulluja.

        "Tiedoksi vaan oma "raato" menee alle seiskan muun liikenteen seassa ilman ohituksia. Toisaalta huippuja löytyy Z luokituksen verran."

        Eh, ymmärrän... oleellisia ominaisuuksia tieliikenteessä.

        "Joka kerta kun painan pedaalia ja muun merkkinen kottero jää jalkoihin oli se sitten etu/taka/neliveto leviää naamaani sairaantyytyväinen hymy :-)"

        Kyllä kyllä... alan hahmottaa idean.

        "Ps. Veikkaan ettei myyntiaika ole edes viikkoa!"

        Tässä hieman tarinaa saabin myymisen vaikeudesta:

        http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44160&postdays=0&postorder=asc&highlight=aero&start=15

        Ja olit väärässä, autoa on myyty ainakin kaksi viikkoa, mutta ei mene kaupaksi:

        http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50390&highlight=aero

        Että jonkun pitää roikkua palstoilla aamuyöstä 02-06 kommentoimassa saabin myyntilmoituksesta syntynyttä porua.

        Kovan luokan pakko-oire kyseessä. Ilmeisesti loukkaantunut verisesti aiemmin käyd


      • "rähmääjä"
        ei avaudu siten koskaan ... kirjoitti:

        Että jonkun pitää roikkua palstoilla aamuyöstä 02-06 kommentoimassa saabin myyntilmoituksesta syntynyttä porua.

        Kovan luokan pakko-oire kyseessä. Ilmeisesti loukkaantunut verisesti aiemmin käyd

        Olet ilmeisesti loukkaantunut verisesti aiemmin käydystä keskustelusta palstalla.

        On totta että ko. ajankohtana myytiin paljon muita 9000-malleja valtion/kuntien sekä yritysten edustusautoiksi. Aeron korimalli rajasi sen ulos näiltä markkinoilta. CD-korinen edustusauto löytyy aika monesta aikansa lehtikuvasta.

        Ilmeisesti et ole koskaan ajanut 9k aerolla metriäkään. Kannattaisi ehkä kokeilla ihan vakio sellaisella miltä maistuu. Kelillä ei niin väliä sillä pärjää kelissä kuin kelissä. Toisin on monella tehokkaalla "keppivedolla".

        Se että autolla on mahdollista ajaa myös taloudellisesti on tuskin negatiivinen asia - vai mitä siihen sanot. Alle seitsemän litraa sadalle liki 2000 kiloisella large car kokoluokan autolla kova näyttö ... huom! bensiinimoottori!

        Se että voimaa riittää tuplanopeuteen korkeimmasta sallitusta ei ainakaan omalla kohdallani tarkoita kaahaamista muun liikenteen seassa. Se nyt vaan tuntuu hyvältä tietää vaikkapa jarrutustehon olevan enemmän kuin riittävä normaaliliikenteeseen.

        Se että kiihdytyksessä vaikkapa moottoritien rampista ei vie kuin muutaman sekunnin liikennemerkin osoittamaan maksiminopeuteen ei ole riskikäyttäytymistä eikä vaaranna muuta liikennettä. Aika moni "koppimopon" ostanut köröttelee koko kiihdytyskaistan miten sattuu ja polkaisee jarrut lukkoon kun ei pääse mukaan liikennevirtaan. On muuten todellinen syy moniin massiivisiin ketjukolareihin.

        Kallein tapa autoilla on ostaa uusi ajaa sillä pari-kolme vuotta ja vajaa satatonnia. Arvonalenema nelinumeroinen joka vuosi eräillä merkeillä jopa viisinumeroinen alussa!

        Taas sama uusiksi ja rahaa palaa. Harva edes osaa laskea kuinka paljon "pyhä peltilehmä" tulee kaikkiaan maksamaan. Jotkut ei pääse milloinkaan irti osamaksukierteestään.

        Tiedän tapauksen jossa perheen talous aivan kuralla pihassa seisovan isokorisen megadieselfarkun takia. Naapurit on varmasti kipeitä kateudesta vaan ei herrasväen rahat riitä sillä ajamiseen ;D. Liikkuvat linja-autolla kortilla pipo syvällä päässä ettei kukaan tunnista. Molemmilla työmatka yli 50 km per päivä suuntaansa.

        Tyyppi joka aeroa myy on lähtenyt hieman väärällä tavalla liikkeelle. Saabclubin jäsenet tietävät hyvinkin tarkkaan millähintaa nykyään aeron saa ostettua ulkoa.

        Halvin samanlainen oli hinnaltaan 35 000 kr Blekingessä varustus ainakin yhtä hyvä. Siihen matkakulut, veroa vajaa kaksitonnia, tarrakilvet ja rekisteröintikatsastus. Loppulasku hyvin lähellä tuon auton pyyntiä. Kyseessä tuskin apteekin hinta vai mitä luulet? Päivänselvää lienee myös se ettei vajaa 14 wee auto ole virheetön.

        Esimerkiksi mikäli virkavallalla olisi käytössään 9-5 aeroja pikkuisen prepattuina ei näitä takaa-ajo tilanteita pääsisi syntymään. Kännikalojen ja piripäiden reaktioaika on pidempi kuin tehokkaan aeromallin ohitusaika maantienopeuksissa.

        Livenä näin miten länsinaapurin poliisin siviiliaero otti turbocelican kiinni yhdellä rampinvälillä motarilla. Vauhtia riisikipolla varmasti ainakin 200 km/h. Oma auto vain huojahti kun kaahari meni ohi. Se että tämä liikkuvien aero sai ajettua kaaharin kiinni noin lyhyelle matkalle vaati voimaa.

        Omalla kohdallani seuraava mobiili on 9000 aero mallia 1997. Nykyinen jää tai siis jo on vaimon ja lasten kauppakassi.


      • Aero täälläkin
        "rähmääjä" kirjoitti:

        Olet ilmeisesti loukkaantunut verisesti aiemmin käydystä keskustelusta palstalla.

        On totta että ko. ajankohtana myytiin paljon muita 9000-malleja valtion/kuntien sekä yritysten edustusautoiksi. Aeron korimalli rajasi sen ulos näiltä markkinoilta. CD-korinen edustusauto löytyy aika monesta aikansa lehtikuvasta.

        Ilmeisesti et ole koskaan ajanut 9k aerolla metriäkään. Kannattaisi ehkä kokeilla ihan vakio sellaisella miltä maistuu. Kelillä ei niin väliä sillä pärjää kelissä kuin kelissä. Toisin on monella tehokkaalla "keppivedolla".

        Se että autolla on mahdollista ajaa myös taloudellisesti on tuskin negatiivinen asia - vai mitä siihen sanot. Alle seitsemän litraa sadalle liki 2000 kiloisella large car kokoluokan autolla kova näyttö ... huom! bensiinimoottori!

        Se että voimaa riittää tuplanopeuteen korkeimmasta sallitusta ei ainakaan omalla kohdallani tarkoita kaahaamista muun liikenteen seassa. Se nyt vaan tuntuu hyvältä tietää vaikkapa jarrutustehon olevan enemmän kuin riittävä normaaliliikenteeseen.

        Se että kiihdytyksessä vaikkapa moottoritien rampista ei vie kuin muutaman sekunnin liikennemerkin osoittamaan maksiminopeuteen ei ole riskikäyttäytymistä eikä vaaranna muuta liikennettä. Aika moni "koppimopon" ostanut köröttelee koko kiihdytyskaistan miten sattuu ja polkaisee jarrut lukkoon kun ei pääse mukaan liikennevirtaan. On muuten todellinen syy moniin massiivisiin ketjukolareihin.

        Kallein tapa autoilla on ostaa uusi ajaa sillä pari-kolme vuotta ja vajaa satatonnia. Arvonalenema nelinumeroinen joka vuosi eräillä merkeillä jopa viisinumeroinen alussa!

        Taas sama uusiksi ja rahaa palaa. Harva edes osaa laskea kuinka paljon "pyhä peltilehmä" tulee kaikkiaan maksamaan. Jotkut ei pääse milloinkaan irti osamaksukierteestään.

        Tiedän tapauksen jossa perheen talous aivan kuralla pihassa seisovan isokorisen megadieselfarkun takia. Naapurit on varmasti kipeitä kateudesta vaan ei herrasväen rahat riitä sillä ajamiseen ;D. Liikkuvat linja-autolla kortilla pipo syvällä päässä ettei kukaan tunnista. Molemmilla työmatka yli 50 km per päivä suuntaansa.

        Tyyppi joka aeroa myy on lähtenyt hieman väärällä tavalla liikkeelle. Saabclubin jäsenet tietävät hyvinkin tarkkaan millähintaa nykyään aeron saa ostettua ulkoa.

        Halvin samanlainen oli hinnaltaan 35 000 kr Blekingessä varustus ainakin yhtä hyvä. Siihen matkakulut, veroa vajaa kaksitonnia, tarrakilvet ja rekisteröintikatsastus. Loppulasku hyvin lähellä tuon auton pyyntiä. Kyseessä tuskin apteekin hinta vai mitä luulet? Päivänselvää lienee myös se ettei vajaa 14 wee auto ole virheetön.

        Esimerkiksi mikäli virkavallalla olisi käytössään 9-5 aeroja pikkuisen prepattuina ei näitä takaa-ajo tilanteita pääsisi syntymään. Kännikalojen ja piripäiden reaktioaika on pidempi kuin tehokkaan aeromallin ohitusaika maantienopeuksissa.

        Livenä näin miten länsinaapurin poliisin siviiliaero otti turbocelican kiinni yhdellä rampinvälillä motarilla. Vauhtia riisikipolla varmasti ainakin 200 km/h. Oma auto vain huojahti kun kaahari meni ohi. Se että tämä liikkuvien aero sai ajettua kaaharin kiinni noin lyhyelle matkalle vaati voimaa.

        Omalla kohdallani seuraava mobiili on 9000 aero mallia 1997. Nykyinen jää tai siis jo on vaimon ja lasten kauppakassi.

        Eiköhän se ollut sitten siinä.


      • Aerotti
        Aero täälläkin kirjoitti:

        Eiköhän se ollut sitten siinä.

        Auto on valitettavasti myyty, meni ensimmäiselle joka tuli katsomaan. Harmittaa muiden ostajien puolesta mutta hidastelu ei kannata ;)
        Viikonloppuna tuota olisi tullut katsomaan 3 tyyppiä, eli kysynnässä ei ole vikaa, eikä todellakaan tuotteessakaan.

        Joten eiköhän tuo sama myynti-ilmoituksia sumuttava hahmo siirtyne kohta jonkin toisen kohteen kimppuun, näitä tapauksia kait täällä suoli24:ssä riittää, motiivi tuollaiseen häiriköintiin on täysin ilmiselvä.

        Nyt tietäjät sitten voivat aivan rauhassa koettaa hankkia samanlaisen laatupelin tuohon 3100 euroon, jos joku muka tuollaisen onnistuu saamaan Suomeen ja myyntiin edullisemmin kuin omani, MELKEIN lupaan sen ostaa.
        Ja huom. oltava VÄHINTÄÄN samat varusteet, vähintään yhtä hyvä kunto (lähes virheetön maalipinta, ei kiveniskuja, kaikki jalopuut, 2x muistipenkit, SCC, kyynärnojat,jne).
        Enkä todellakaan ole kiinostunut mistään skandinavian suolassa/kivisateessa uitetusta autosta, enkä myöskään autobahnoilla kengitystä konevammaisesta ;)

        Nuo tuon tyypin ysitonnisten hintaluettelot on päin persettä, Aero on ollut TIETENKIN aina kallein malli, eroa ihan reippaasti perusversioihin. Syynä vähäisiin myyntimääriin on ehkäpä lamassa, ja suomalaisten kansanluonteessa, korolla on unelmien täyttymys.
        Auto oli vain ja ainoastaan liian kallis, tietysti joku jurpo voi käsittää auton haluttavuuden niinkin kummallisesti kuin että jos autoa on myyty vähän, se ei ole ollut hyvä ja haluttava ;)

        Sen pituinen se, ketjun voi poistaa ja dille siirtyköön takaisin tojo-osastolle


      • CD/
        molemmat alhaisia kirjoitti:

        "Taidat olla vähän tyhmä?"

        Pidän itseäni vähintään normaalilla älyllä varustettuna ihmisenä, miksi kysyt?

        "Tätä mallia ei myyty kovin montaa kappaletta uutena vuosina 93-97 Suomessa."

        Aivan, eli kysyntä tehokkaalle etuvetoiselle saabille oli alhainen.

        "Moni saabisti olisi sellaisen halunnut vaan himoverotus oli liikaa."

        Moni on määritelmänä aika avoin, mutta uskoisin tässä tapauksessa että se ei tarkoita sadat, ehkä kymmenet. Jos tuolla "himoverotuksella" viittaat auton kalliiseen hintaan niin ei se juuri sen kalliimpi ollut kuin muutkaan 2,3 litraiset 9000 mallit. Hinnat muutettu tämän päivän valuutaksi huomioimalla inflaatio.

        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo Sport 5d   1997-1998   54170
        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo 5d 147kw   1992-1997   56791
        Saab 9000 CDE 2.3 Tbo 4d 147kw   1992-1997   56791
        Saab 9000 CSE 2.3 Tbo 5d A 147   1992-1997   59764
        Saab 9000 CDE 2.3 Tbo 4d A 147   1992-1997   59764
        Saab 9000 CS 2.3 Aero Tbo 5d   1993-1997   67861
        Saab 9000 CD 2.3 Tbo 4d   1990-1994   68970
        Saab 9000 CS 2.3 Tbo 5d   1990-1994   70927
        Saab 9000 CD 2.3 Tbo 4d A   1991-1994   71993
        Saab 9000 CS 2.3 Tbo 5d A   1991-1994   73952
        Saab 9000 CD Griffin 4d Tbo   1992-1994   86157
        Saab 9000 CD Griffin 4d Tbo A   1992-1994   89181

        "Nyt niistä saa kohtuulliseen hintaan ja väitän ettei tuosta voi auto paljon parantua."

        Hinta tietysti tuntuu kohtuulliselta jos uuteen verrataan, mutta autolla on ikääkin jo 14 vuotta. Neljän vuoden kuluttua saab on ehkä romutettu tai se on 1000 euron kiertopalkintona. Ikävä kyllä, noin se ikä vaikuttaa.

        "Mahtava moottori vakiona tehokas/vääntävä ja samalla bensapihi."

        Kieltämättä, luvattu sekalaisen ajon keskikulutus, 8.1 litraa/100km on vähän tuon koko- ja teholuokan autolle.

        No, kysyntä ja tarjontahan nuo hinnat tahtoo määrätä. Voi olla että myyntiajasta muodostuu kohtuullisen pitkä tai ehkä joku saab-harrastaja haksahtaakin, eikö se saabismi ole sairautta vai miten sitä sanotaan. :-)

        Saab 9000 CD 2.3 Tbo 4d A 1991-1994 = 71993 e (tän päivän euroina) Mielenkiintoninen laskelma hinnoista.
        Laskeskelin tuon aiemmin mainitun aleneman mukaan 18,3 %/v (mistä tuo % ?), niin mainitunlainen Saab 9000 CD turbo autom 1991 mallisena maksaisi siis 2.836 euroa tänä pänä. Varmaan tuossa hinnassa mennäänkin jos katsoo noita pyyntejä netistä. Huomioitavaa taitaa kuitenkin olla, että puhutaan jonkinlaisesta keskihinnasta. Myynnissähän voi olla vaikka aivan uusikin tuollainen, siis -91 jolla ei ole ajettu kuin kaupasta talliin. Toisaalta myynnissä voi myös olla kaatopaikalle paremmin sopiva malli jolloin siitä ei edes kehtaa pyytää noinkaan paljoa. Eli ostajahan sen lopullisen hinnan määrää haluaako tätä autoa vai ei vai tyytyykö huonompaan.
        Kyllä minunkin mielestäni tuosta Aerosta 6900 e on aivan liian paljon heti alkuunsa, se pelottaa jo tarjouksen tekijätkin, kun lähtöhinta on noin korkea. Siihen ei ole tehty koneeseen mitään ja se on oikeesti otettava huomioon, että kun ja jos se jakoketju katkeaa ja joudut sellaisen korjaamolla korjaamaan niin sen korjaus maksaa tuollaiset 2500 - 3500 e ! Tarkempi hinta riippuu tietysti siitä mitä muuta on hajonnut katkeamisen yhteydessä.
        Näin jos ajatellaan, et oot maksanut autosta 6900 e ja sit maksat korjaamo laskun vaikka 3000 e niin se auto on tosi kallis, 9.900 e !!!
        Se ei kerro mitään jos sanotaan ettei se vielä rallata ! Voi mennä poikki ilman rallatustakin.
        Yleensä kuitenkin voi sanoa, ettei ketju katkea juuri lainkaan, mutta kuitenkin. Omastani katkesi tuo ketju ja tiedän mitä korjaus tuli maksamaan.
        Oikeesti voisin ajatella vaihtoa pikku välirahalla tuohon Aeroon, tosin siinä ei ole koneessa mitään muuta eroa omaani, kuin vaihdelaatikko sillä mulla on automaatti joka pudottaa tuon mainitun tehon 200 hv. Toisaalta tuo CS malli hieman epäilyttää siinä mielessä, että sen korin takakansi aukeaa kattoa myöten ja hieman epäilen pitääkö se ääntä, sellaista narinaa ?? Aiemmin mulla oli CS, tosin sen aiempi versio, joka piti inhottavaa kitinää juuri tuosta johtuen. Nyt on tää CD jossa oikea takaluukku. Voisin päittäin vaihtaa, koska minä olen tehnyt jo nuo mainitut korjaukset autooni ja sinä et eikä mulla ole enään varaa maksaa toista remppaa.


      • Taggbo
        CD/ kirjoitti:

        Saab 9000 CD 2.3 Tbo 4d A 1991-1994 = 71993 e (tän päivän euroina) Mielenkiintoninen laskelma hinnoista.
        Laskeskelin tuon aiemmin mainitun aleneman mukaan 18,3 %/v (mistä tuo % ?), niin mainitunlainen Saab 9000 CD turbo autom 1991 mallisena maksaisi siis 2.836 euroa tänä pänä. Varmaan tuossa hinnassa mennäänkin jos katsoo noita pyyntejä netistä. Huomioitavaa taitaa kuitenkin olla, että puhutaan jonkinlaisesta keskihinnasta. Myynnissähän voi olla vaikka aivan uusikin tuollainen, siis -91 jolla ei ole ajettu kuin kaupasta talliin. Toisaalta myynnissä voi myös olla kaatopaikalle paremmin sopiva malli jolloin siitä ei edes kehtaa pyytää noinkaan paljoa. Eli ostajahan sen lopullisen hinnan määrää haluaako tätä autoa vai ei vai tyytyykö huonompaan.
        Kyllä minunkin mielestäni tuosta Aerosta 6900 e on aivan liian paljon heti alkuunsa, se pelottaa jo tarjouksen tekijätkin, kun lähtöhinta on noin korkea. Siihen ei ole tehty koneeseen mitään ja se on oikeesti otettava huomioon, että kun ja jos se jakoketju katkeaa ja joudut sellaisen korjaamolla korjaamaan niin sen korjaus maksaa tuollaiset 2500 - 3500 e ! Tarkempi hinta riippuu tietysti siitä mitä muuta on hajonnut katkeamisen yhteydessä.
        Näin jos ajatellaan, et oot maksanut autosta 6900 e ja sit maksat korjaamo laskun vaikka 3000 e niin se auto on tosi kallis, 9.900 e !!!
        Se ei kerro mitään jos sanotaan ettei se vielä rallata ! Voi mennä poikki ilman rallatustakin.
        Yleensä kuitenkin voi sanoa, ettei ketju katkea juuri lainkaan, mutta kuitenkin. Omastani katkesi tuo ketju ja tiedän mitä korjaus tuli maksamaan.
        Oikeesti voisin ajatella vaihtoa pikku välirahalla tuohon Aeroon, tosin siinä ei ole koneessa mitään muuta eroa omaani, kuin vaihdelaatikko sillä mulla on automaatti joka pudottaa tuon mainitun tehon 200 hv. Toisaalta tuo CS malli hieman epäilyttää siinä mielessä, että sen korin takakansi aukeaa kattoa myöten ja hieman epäilen pitääkö se ääntä, sellaista narinaa ?? Aiemmin mulla oli CS, tosin sen aiempi versio, joka piti inhottavaa kitinää juuri tuosta johtuen. Nyt on tää CD jossa oikea takaluukku. Voisin päittäin vaihtaa, koska minä olen tehnyt jo nuo mainitut korjaukset autooni ja sinä et eikä mulla ole enään varaa maksaa toista remppaa.

        niin kauan, että se puutuu ja runkkaa sitten, tuntuu, kuin joku toinen runkkaisi, nam, nam, nam.

        Ja työnnä se katkennut ketju perseeseesi ja ota suun kautta pois, vitun kitisijä, mee helevettiin täältä saatanan saatana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      208
      4578
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      212
      3342
    3. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      21
      2214
    4. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      133
      2020
    5. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      130
      1985
    6. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      129
      1969
    7. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      60
      1964
    8. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      71
      1544
    9. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      87
      1514
    10. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      425
      1458
    Aihe