Lihasrevähdys?

Marki-75

Multa napsahti takareisi tuossa viime vuoden puolella, luultavasti revennyt tahi jotain. Tais mennä tehdessä spagaatia tanssin lomassa.. En ole lääkärissä käynyt, enkä meinannut mennäkkään, sillä olen urheiluvammojen kävelevä näytekirja ja lääkärini vain hymyilee minut nähdessään ja ojentaa aina kylmägeelituubia valmiiksi...


No mutta kysymykseni oli lähinnä sellainen, että kuinkas pitkään tämä paranee ja pitääkö huolestua, kun ennen ah, niin notkea jalkani on nykyään täys rautakanki. Venyttely sattuu, lenkkeily sattuu.
Hermoihin sattuu:D KOlmas kuukausi menossa tätä pipiä..
Kipu on ihan siinä pakaralihaksen ja reisilihaksen liitoksessa. Mittee mie oikeen tekisin tuolle jos kohta vaikka hiihtokelitkin alkais...ja suksillekin tekis mieli.
Kylmää vai kuumaa ja saako sitä rasittaa yhtään?
Auttakaa koheltajaa..:D

11

15147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aleksi-78

      Tarinasi kuulosti hieman pahalta.

      Välittömästi tuon "napsahduksen" jälkeen (mitä sillä tarkoititkaan) reiteen olisi pitänyt laittaa jotain kylmää ja kompressi. Kolmen kuukauden jälkeen on kaiketi aivan sama, mitä siihen laittaa, mutta laittaisin itse edelleen kylmää, koska se laskee tulehdusta.

      Toivotaan nyt sentään, että kyse ei ole lihaksen "repeytymisestä" kuten sanoit, vaan ihan revähdyksestä. Ja kyllä se ensimmäinen ja paras apu on täydellinen lepo. Ei missään tapauksessa mitään venytyksiä eikä liikuntaa. Ei rikkinäinen lihas urheilemalla tule kuntoon.

      Huonompi juttu, jos todella olet 3 kuukautta urheillut kipeällä takareidellä. Mutta toivotaan, että se reiden täydellinen lepuuttaminen auttaisi vielä. Tällä tarkoitan... maksimissaan kävelet. Ja odotat kärsivällisesti niin pitkään, että et tunne enää kipua. Ja jos kaipaat liikuntaa, niin harjoita yläkroppaasi.

      Aseta vaakakuppiin kipeä reitesi ja sen kuntoon saaminen ja toiselle puolelle mielesi urheilla. Kummasta luovut?

      Paranemisia!

      • Marki-75

        Tuon tapahtuman jälkeen muistan, että kävely teki todella kipeää, eli aika paha vamma sinne syntyi, mitä sitten ikinä tapahtuikin. Olen malttanut olla levossakin, sillä kipu on mulle se mittari, josta tiedän olla liikkumatta, sama juttu oli viime kesänä tuon nilkankin kanssa (mihin muuten sain sulta tosi hyvät ohjeet paranemisen suhteen)

        Kun reisi on vähänkin tuntunut hyvältä, olen liikkunut (sillä mun on pakko) mutta aika heikolta se kävelylenkkikin on tuntunut, joten jätin suosiolla viikoksi taas käymättä kävelylläkään. Sitten jalan tahtiin olen juossutkin.

        Sapettaa vaan aina urheiluvamman tullessa olla sitten saakelin tiukalla dieetillä, ettei liho, kun ei liikkumaankaan pääse... sitäpaitsi urheiluhimoiselle ihmiselle noi vammat on niin turhauttavia, mutta minkäs teet, olen siis aina luopunutkin itselle rakkaasta asiasta.

        Olen lukenut että revähdyksen paraneminen kestää hurjan kauan, mutta joskus jotkut vammat paranee liikkumalla, jotkut ei, joten taas olen tilanteessa, missä en tiedä mitä tehdä, mutta niinkuin mainitsin, kipu on ehkä sitten paras hälytyskeino.
        Kiitos sinulle neuvoista, taas jälleen.:)


      • aleksi-78
        Marki-75 kirjoitti:

        Tuon tapahtuman jälkeen muistan, että kävely teki todella kipeää, eli aika paha vamma sinne syntyi, mitä sitten ikinä tapahtuikin. Olen malttanut olla levossakin, sillä kipu on mulle se mittari, josta tiedän olla liikkumatta, sama juttu oli viime kesänä tuon nilkankin kanssa (mihin muuten sain sulta tosi hyvät ohjeet paranemisen suhteen)

        Kun reisi on vähänkin tuntunut hyvältä, olen liikkunut (sillä mun on pakko) mutta aika heikolta se kävelylenkkikin on tuntunut, joten jätin suosiolla viikoksi taas käymättä kävelylläkään. Sitten jalan tahtiin olen juossutkin.

        Sapettaa vaan aina urheiluvamman tullessa olla sitten saakelin tiukalla dieetillä, ettei liho, kun ei liikkumaankaan pääse... sitäpaitsi urheiluhimoiselle ihmiselle noi vammat on niin turhauttavia, mutta minkäs teet, olen siis aina luopunutkin itselle rakkaasta asiasta.

        Olen lukenut että revähdyksen paraneminen kestää hurjan kauan, mutta joskus jotkut vammat paranee liikkumalla, jotkut ei, joten taas olen tilanteessa, missä en tiedä mitä tehdä, mutta niinkuin mainitsin, kipu on ehkä sitten paras hälytyskeino.
        Kiitos sinulle neuvoista, taas jälleen.:)

        positiivisesta palautteesta! =)

        Mukavaa, että nilkkasi on tullut paremmaksi.

        Ja reidestäsi vielä...
        "Sapettaa vaan aina urheiluvamman tullessa olla sitten saakelin tiukalla dieetillä, ettei liho, kun ei liikkumaankaan pääse..." Kaikella kunnioituksella, mutta tuo kuulosti hieman pahalta. Kyllä ne asiat pitää mielestäni laittaa tärkeysjärjestykseen ja urheilu pakkona sen takia, ettei 1-2 kiloa tule vyötärölle, kuulostaa hieman ikävältä.

        Kyllä ne huippu-urheilijatkin pitävät taukoja urheilusta, oli heillä vammoja tai ei. Oletetaan, että reiden toipumisprosessi kestää kuukauden. (jonka muistan itselläni aikoinaan kestäneen, ei välttämättä samanlainen vamma) Tuona aikana lihot noin kaksi kiloa, mikäli jäät joka päivä 500 kaloria(!) plussan puolelle. Sinulla vielä on takuuvarmasti hienosti rullaava aineenvaihdunta, joten pelko äkillisestä lihomisesta hetkellisen tauon takia on mielestäni aiheeton. Elimistölle tekee sitä paitsi hyvää saada välillä taukoa orjallisesta liikuntaohjelmasta ruokavaliosta. Se on hyvin kuluttavaa kaikkinensa.

        Alan vähitellen ymmärtää, miksi olet kävelevä lääkärikirja vai miten se termi kuului... =)
        Jos kipu todella on sinulle mittari, et tee mitään rajua reidelläsi, kunnes olet toipunut, eikö vaan?! Nilkkasi tuli kuntoon tekemällä, reitesi tulee kuntoon lepäämällä. Kai katselet urheilukisoja? Kun pikajuoksija kokee revähdyksen, hänet kannetaan paareilla pois, jotta minimoidaan rikkinäiselle (useimmiten juuri) takareidelle kohdistuva rasitus.

        Parempi möllötellä nyt kotosalla jonkin aikaa, kuin kärsiä alati vihoittelevasta jalasta. Etenkin kun todennäköisesti pääset vaivasti eroon pelkällä levolla. Monet vaivat kun eivät parane niin helposti. Ihan itsesi vuoksi toivon, että yritykseni järkipuheesta tehosi. Paranemisia! =)


    • hoitajan näkökulmasta

      suosittelisin kyllä käymään siellä lääkärissä jos se kipu ei ala hellittää. ei ole ihan normaalia että se NOIN kipeä on. revähdys kipu kestää tai voi kestää useita viikkojakin, mutta kolme kuukautta..
      näin vielä myös omalla kokemuksella voin sanoa, että pyydät myös kipulääkettä,tai et ikinä pääse harjoittamaan jalkaasi kun kuuntelet niitä kauheita kipuja. lääkärisi voi varmasti ohjeistaa myös miten saat harjoittaa jalkaasi. tai fysioterapeutti on todella hyvä ohjeistaja tällaisessa tilanteessa.

      sitten tuo syöntisi.. syöthän treenin jälkeen ja ennen sitä? tiedät varmaan senkin että jos elimistösi ei saa poltettavaa treenin jälkeen se alkaa ottaa omasta lihaksesta. tämä näin suomenkielellä kerrottuna..

      mutta hyviä paranemisia sinulle.

      • Marki-75

        Hyviä neuvoja napsahtelee:)
        Joo, pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että lääkäri on sittenkin seuraava osoite. Liikkuvuus on aika huono, vaikka sainkin jo hiihtolenkin tehdä, mutta olen huomannut, että venyttely tekee pahaa. Jos makaan selälläni ja yritän oikaista jalan ylös suoraksi, se ei mene, vaikka ennen se taipui vaikka niskan taakse. Epäilen, että lihas on "kireällä". Kipu on vihlovaa eikä venyttelyjä todellakaan voi tehdä.

        Alkuunhan en voinut edes kävellä ensimmäisenä päivänä. Toinen mikä on auttanut, on lämpö, en tiedä mistä johtuu. Tulehduksessahan ei yleensä suositella lämpöä. Saunan jälkeen tai mm. sen hiihtolenkin jälkeen mua ei sattunut lainaan. Mikä on minusta aika outoa.

        Kyllä, syön ennen ja jälkeen. Olen ahminyt kasoittain liikuntaan ja sen ravitsemukseen liittyvää tietoa ja omaksunut niistä paljon. En siis ole ihan ruoskan kanssa itseäni rankaisemassa .:) Suosin paljon täysjyvää ja proteiinia, niillä jaksaa ja pysyy kylläisenä.

        Katselen vielä hetken aikaa, mitä tämän jalan kanssa teen, mutta harmittaa tuo entinen lihaksen liikkuvuus, joka on mennyttä vamman myötä.
        Onneksi on olemassa kaikesta huolimatta kipua, joka kertoo, mitä ei voi tehdä ja ihmisiä jotka ystävällisesti neuvovat, kiitos siis mielipiteestänne. Otan kaiken korvan taakse:)


    • *F*

      Itsellänihan meni reisilihas tuossa tammikuun alussa ja ohjeistus oli lepoa ja paljo! Kevyttä liikuntaa, kuten uintia, sitten kun pystyy kävelemään normaalisti ja paljon venyttelyä päälle.. Lihas reenin saa aloittaa vasta kun on kuukauden uiskennellu ilman kipuja ja sekin pitää alottaa "painoitta", juoksua ja hölkkaa parin kuukauden päästä aikaisintaa ja tosi kevyesti.. Että semmoisia ohjeita mulle annettii.. Arvioitu paranemis/kuntoon saamis aika 4kk..
      Ja kauheet varotukset mulle annettii ettei saa alottaa liian aikasi liian raskaati ettei mene pahemmaksi..
      Jotta ei hätiä mitiä Marki-75, kyllä se paranee!!=)

    • Kärppä fani

      Mulla kans sama homma. Oikea takareisi revähti kuntotreenejen yhteydessä ja on ollut kipeä sellaset 4 tai 5 kuukautta. En ole käynyt lääkärissä ja olen sitä vaan yrittänyt venytellä, mitä ilmeisesti ei olisi kannattanut... Lepo on jäänyt vähiin sillä harjoituksissa on pakko käydä pelaajapulan takia. Vissiin aika paha moka...

    • nopeastiapua

      Apua! Olen 13 vuotias tyttö ja olen harrastanut telinevoimistelua jo monta vuotta. Yhtäkkiä alkoi se kamala takareiden kipu. Sitä on jatkunut jo melkein puoli vuotta! Olen käyttänyt kaikenlaisia kylmägeelejä ja pitänyt taukoa treeneistä ,mutta mikään ei auta! Pystyn kävelemään ja juoksemaan mutta kun yrittää tehdä spagaattia niin sattuu ihan valtavasti. HELP ME!

      • Waldemar Hagert

        parempi jättää ne spagaatit joksikin aikaa ja painella osaavalle fysioterapeutille....


      • Waldemar Hagert kirjoitti:

        parempi jättää ne spagaatit joksikin aikaa ja painella osaavalle fysioterapeutille....

        Ensin lääkärille, sieltä lähetteen kanssa fyssarille. Kysy valmentajaltasi onko seuralla joku lääkäri ja/tai fyssari jota suosittelevat ja ota selvää vakuutuksistasi.

        Seuraavaksi älä odottele sitä puolta vuotta vaan mene heti lääkärille jos loukkaat itsesi, ok? :-)


    • ambitious001

      kannattaa mennä laitokseen huollattaa. laittavat varmaan siihen ambitious sidoksen. itselleni laitettiin kyynärtaipeen ja polven väliin liian revähtymisen takia.
      harkitsisin myös sinuna liikkumista? onko pakko? voitko maata? esim. leffa?
      onneks nykyajan lääkärit ovat myös valelääkäreitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe