Piinaava kantapää kipu!!

Saara -73

Onko kellään muulla ollut koskaan tälläistä? Kantapää alkoi oirehtia viime kesänä, ensin vaan jomotusta, joka tuntui kantaapään taka reunassa, kunnes se sitten oli niin kipeä että jalalla ei pystynyt astua. Menin lääkäriin joka tökkäs kortisonin keskelle kantapäätä ilman sen kummempia tutkimuksia, no se piikki kyllä auttoi ja kipu oli poissa noin 3 kuukautta. Uudenvuoden aattona se sitten taas alkoi, taas vaan eka jomotuksena kantapään takareunassa, ei siis keski kantapäässä kuten luupiikki oirii, töissä sitten kaiken kiireen keskellä kävellessä kantapäässä tuntui aivan kuin "napsahdus" ja sitten olikin jalka taas niin kipee ettei sillä pystynyt astua normaalisti ollenkaan. Taas lääkäriin ja nyt kantapää kuvattiinki ja siellä näkyi pieni kerrostuma kalkkia, mutta ei varsinaista piikkiä. Jälleen kortisonia,vaan tälläkertaa lääkäri pisti sitä kantapään sisä sivusta. Siitä piikistä ei sitten apua juuri ollutkaan, kipu vaan hieman lieveni. Nyt sitten on jalka ollut kipeä sekä kantapäästä että ulkoreunasta, kaiketikin siksi että kävely on ollut vaikeaa ja jalkaa on varonut niin jalan asento on muuttunut. Tänään oli sitten tytön hiihtokisat ja niihin vaadittiin äidillekkin sukset jalkaan. Ensimmäisten potkujen jälkeen tuntui taas tuttu "napsahdus" ja jalka taas siinä kunnos että kävelystä ei tuu mitää ja sen lisäksi se on aivan sika kipee!! Kun jalkaa venyttää niin kipu tuntuu ihan jalkapohjan keskelle asti. Lääkäriinhän tässä on taas mentävä, mutta kun täällä tuppukyläs pitää melki ite tietää mikä vois vaivana olla ja tuntuu siltä ettei kipuja oteta todesta! Auttakaa hyvät ihmiset jos jollain joskus samoja oireita ollut!

34

47566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla

      kohta ,,en osaa arvata mikä su kantapääs on,mut mun nilkat särkee nytkin niin ,että ei voi nukkua ja kortisoonii piikkei olen vuoden saanut nilkan nilvelkapseliin, se auttaa hetken .mul o kans virheasentoo ja nilvelrinkon alkua nois koivis, meinaa hermo mennä kun yksin valvoo ,,on tehty hermoratatutkimuskii ,ei mitää hoitoo vaativaa oo ,vaan oireen mukainen hoito o mulla .siis onko niin että vain kortisoonipiikkei kipuun ja sillä selvä..??

    • kipuilija

      HEI.MINUSTA TUO KYLLÄ KUULOSTAA IHAN PLANTAARI FASKIITILTA ELI KANTAKALVON TULEHDUKSELTA.
      MINULLE LÄÄKÄRI SANOI ETTÄ SIINÄ AKILLES JÄNNE ON LIIAN KIREÄ.
      ITSELLÄNI ON OLLET MOLEMMAT KANTAPÄÄT KIPEÄT JO NELJÄ VUOTTA.TOINEN LEIKATTIIN VIIME SYKSYNÄ,OLIN SITÄ ENNEN KOKEILLUT ESIM. KORTISONIPIIKIT, JUMPAT JA LASTAT.IHMEEN KAUAN LEIKKAUSTA JOUTUI ODOTTAMAAN.
      EN NYT SITTEN TIEDÄ OLIKO LEIKKAUKSESTA KUITENKAAN APUA, KYLLÄ KANTAPÄÄ ON EDELLEEN KIPEÄ VARSINKIN JOS ON KÄVELLYT PALJON, MUTTA KORTISONIPIIKKIÄ EI OLE TARVINNUT HAKEA.

      MINULLA KIPU TUNTUI SELLAISELTA ENSIN KUULUI NAPSAHDUS JA SENJÄLKEEN VIHLAISU,AIVAN KUIN JOTAIN OLISI REVENNYT JALKAPOHJASTA JA KAI SIELTÄ JOTAI SILLOIN REPEÄÄKIN.SEN JÄLKEN EI KYLLÄ SILLÄ PALJON ASTUTTU.

      TODELLA ILKEÄ VAIVA JA PITKÄAIKAINEN.ITSEKIN OLEN JOUTUNUT PERUMAAN ESIM. LOMAREISSUJA IHAN SEN TAKIA KUN OLEN TIENNYT ETTÄ SIELLÄ JOUTUU KÄVELEMÄÄN PALJON.
      HYVÄT KENGÄT ON TÄRKEÄT,NIISSÄ ON HYVÄ OLLA VÄHÄN KORKOA.
      NETISTÄ VARMASTI LÖYTYY TIETOA TÄSTÄ VAIVASTA.
      MENEPÄ SAMAISEN SIVUN TUKI- JA LIIKUNTA ELIN SAIRAUKSIEN SIVUILLE.

      KYLLÄHÄN SE KORTISONIPIIKKI AUTTAA AINAKIN VÄHÄKSI AIKAA,SEN JÄLKEEN ON MUISTETTAVA PITÄÄ JALKA LEVOSSA MUUTAMAN PÄIVÄN.ITSE EN MALTTANUT KOSKAAN OLLA PAIKOILLANI,OLIN NIIN INNOISSANI KUN SILLÄ PYSTYI ASTUMAAN,EN TIEDÄ OLISIKO SENKIN TAKIAKIN VAIVA HIEMAN PITKITTYNYT.

      KORTISONI PISTETÄÄN AINA JALAN SIVUSTA EI KOSKAAN KESKELTÄ KANTAPÄÄTÄ, JOS NÄIN TEHDÄÄN SILLOIN SYYLLISTYTÄÄN JO HOITOVIREHEESEN AINAKIN OMALÄÄKÄRINI SANOI NÄIN.

      SITÄ PIIKKIÄKÄÄN EI VOI LOPUTTOMIIN OTTAA, OLIKOHAN SE ETTÄ KOLME VAI NELJÄ KERTAA VUODESSA, KORTISONIHAN HAURASTUTTAA LUITA.
      MUTTA VOIMIA SINULLE, KYLLÄ TÄÄ JOSKUS PARANEE,KAI:)

    • saatavilla

      Kokeile vaikka Jäsenkorjaajaa, Kansanparantajaa, tai vaikka koulutettua Kiropraktikkoa tai Osteopaattia, joka osaa avata kantapäässäsi mahdollisesti olevan lukon.

      Todennäköisesti vaiva hoituu kuntoon ja jos ei, niin et riskeeraa paljoa.

    • itselläkin oli

      Kävin jalkahoitajalla, häneltä (myös Instrumentarium myy) ostin pehmeän pohjallisen ja auttoi paljon. Ohjasi myös henkilön tykö, joka tekee mittatilaustyönä pohjallisia (en muista nimikettä, mutta kyllä tietävät). Tältä sain myös jumppaohjeita jalan lihaksien kuntoutukseen. Jalkapohjassa on ihmeen paljon "osia". On pysynyt vaiva pari vuotta poissa. Paranee kyllä, ole kärsivällinen.

      • kipuilija

        JOO,MINÄKIN HOMMASIN SELLASET POHJALLISET,FYSIOTERAUPETTI NE TEKI.MAKSOIVAT YLI SATA EUROA,EIKÄ NIISTÄ SEN ENEMPÄÄ OLLUT HYÖTYÄ.JÄSENKORJAAJALLA KÄVIN VIIMEKUUSSA KUN OLIN LUKENNUT MM.TÄÄLTÄ JUTTUJA ETTÄ JOS ON SI-NIVEL POIS PAIKALTAAN NIIN SE AIHEUTTAA JALKKOJEN ERI PITUISUUTTA JA TÄTÄN KANTAKALVON TULEHDUSTA.SUURIN ODOTUKSIN MENIN SINNE,NO ENPÄ SAANUT SIITÄKÄÄN APUA.YÖLASTAT MINULLA ON OLLEET JO MONTA VUOTTA,SIINÄHÄN KANTAPOHJA JOUTUU VENYTYKSEEN.
        EHKÄ NIISTÄ ON VÄHÄN APUA, AINAKIN HETKEKSI.
        JOS JOLLAIN OISI JOTAIN UUTTA...
        EN MITENKÄÄN HALUA MASENTAA ALKUPERÄISTÄ KIRJOITTAJAA MUTTA HALUSIN VAIN KERTOA ETTÄ NÄINKIN VOI OLLA.


      • vaihtoehtoinen
        kipuilija kirjoitti:

        JOO,MINÄKIN HOMMASIN SELLASET POHJALLISET,FYSIOTERAUPETTI NE TEKI.MAKSOIVAT YLI SATA EUROA,EIKÄ NIISTÄ SEN ENEMPÄÄ OLLUT HYÖTYÄ.JÄSENKORJAAJALLA KÄVIN VIIMEKUUSSA KUN OLIN LUKENNUT MM.TÄÄLTÄ JUTTUJA ETTÄ JOS ON SI-NIVEL POIS PAIKALTAAN NIIN SE AIHEUTTAA JALKKOJEN ERI PITUISUUTTA JA TÄTÄN KANTAKALVON TULEHDUSTA.SUURIN ODOTUKSIN MENIN SINNE,NO ENPÄ SAANUT SIITÄKÄÄN APUA.YÖLASTAT MINULLA ON OLLEET JO MONTA VUOTTA,SIINÄHÄN KANTAPOHJA JOUTUU VENYTYKSEEN.
        EHKÄ NIISTÄ ON VÄHÄN APUA, AINAKIN HETKEKSI.
        JOS JOLLAIN OISI JOTAIN UUTTA...
        EN MITENKÄÄN HALUA MASENTAA ALKUPERÄISTÄ KIRJOITTAJAA MUTTA HALUSIN VAIN KERTOA ETTÄ NÄINKIN VOI OLLA.

        "JÄSENKORJAAJALLA KÄVIN VIIMEKUUSSA KUN OLIN LUKENNUT MM.TÄÄLTÄ JUTTUJA ETTÄ JOS ON SI-NIVEL POIS PAIKALTAAN NIIN SE AIHEUTTAA JALKKOJEN ERI PITUISUUTTA JA TÄTÄN KANTAKALVON TULEHDUSTA.SUURIN ODOTUKSIN MENIN SINNE,NO ENPÄ SAANUT SIITÄKÄÄN APUA"

        Ei jäsenkorjaajat yleensä osaa SI-niveltä korjata. Kenellä kävit?


      • Huutaa
        kipuilija kirjoitti:

        JOO,MINÄKIN HOMMASIN SELLASET POHJALLISET,FYSIOTERAUPETTI NE TEKI.MAKSOIVAT YLI SATA EUROA,EIKÄ NIISTÄ SEN ENEMPÄÄ OLLUT HYÖTYÄ.JÄSENKORJAAJALLA KÄVIN VIIMEKUUSSA KUN OLIN LUKENNUT MM.TÄÄLTÄ JUTTUJA ETTÄ JOS ON SI-NIVEL POIS PAIKALTAAN NIIN SE AIHEUTTAA JALKKOJEN ERI PITUISUUTTA JA TÄTÄN KANTAKALVON TULEHDUSTA.SUURIN ODOTUKSIN MENIN SINNE,NO ENPÄ SAANUT SIITÄKÄÄN APUA.YÖLASTAT MINULLA ON OLLEET JO MONTA VUOTTA,SIINÄHÄN KANTAPOHJA JOUTUU VENYTYKSEEN.
        EHKÄ NIISTÄ ON VÄHÄN APUA, AINAKIN HETKEKSI.
        JOS JOLLAIN OISI JOTAIN UUTTA...
        EN MITENKÄÄN HALUA MASENTAA ALKUPERÄISTÄ KIRJOITTAJAA MUTTA HALUSIN VAIN KERTOA ETTÄ NÄINKIN VOI OLLA.

        Pois se capslock...


    • Naprapaatti

      Noin puolet kantapään luupiikeistä paranee yhdellä - kahdella manuaalisella käsittelyllä. Voit itse yrittää käsitellä jalkapohjan kalvoja, jänteitä ja lihaksia vaikka tennis tai golfpallolla mankeloimalla. Pidä pallo joko kädessä tai lattialla ja mankeloi muutama minuutti. Käsittele myös akillesjänteen molemmin puolin pallolla. Kannattaa hieman katsoa, minkälaiset jalkineet ovat. Kovan asfaltin sijasta kannattaisi kävellä välillä joko metsäpoluilla tai mukulakivikaduilla jolloin jalat saisivat terveellistä liikuntaa. Vaiva alkaa yleensä jalkapohjan kalvon (plantar fascian) kireydellä ja se repeytyy osittain irti kantaluusta. Keho alkaa korjata tätä repeämää kalkkia erittäen, mikä näkyy sivulta otetussa röntgenkuvassa luupiikkinä.Kannattaa myös miettiä voisiko itse tehdä jotain toisin. Kipuhan on vain viestin tuoja, joka kertoo että kehoa on käytetty käyttöohjeen vastaisesti. Ketään ei saa niin hyvään kuntoon, etteikö hän saisi itseään uudelleen kipeäksi oikein kovasti yrittäen.
      Terveisin naprapaatti/akuterapeutti Timo Puonti Kotka

      • Saara-73

        Juuri tälläisiä "itsehoito" menetelmiä kaipasinki.Lääkärissä kävin eilen ja sanottiin että on just sitä "plantaari faskiittia". Kun kysyin just näitä itsehoito ohjelmia, niin edes jumppaohjeita ei annettu. Ainut neuvo oli et "hiihtäminen on sit tältä talvelta loppu!" Kai oma järkikin sen jo sanoi, ku noin kävi. Mutta itseasiassa olen jo ettinyt tennispallon tohon viereen ja aikomus on nyt sit alata sillä hieromaan jalkapohjaa. Katotaan miten käy...


      • Saara-73

        Vielä tosiaan lisään että omalla kohdalla varmaan on aiheutunut siitä että viime kesänä huomasin että oli työkenkien pohjat kuluneet, ja viskasin ne menemään. En sit kuitenkaa tullu hankkineeks uusia työkenkiä hetkeen ja koko kesän pidin matalia ja umpinaisia kenkiä ja meillä töissä on vielä kivi lattia. Kyllä se vaan on niin että hyviä työkenkiä ei koskaan mainosteta liikaa!! Vaan kyllä tämä "vähän" liian kovalta opetukselta tuntuu.Onneks kuitenki muuten olen jo muutaman vuoden satsannut kunnon kenkiin, ihan vaan senki takia että hyvät kengät on muuten kestävempiäkin, ja mikään ei voi pilata päivää pahemmin ku huonot kengät!!


    • mannastiina

      Todella piinaava kipu kuin kipu.Minulla toisen kerran ja toisessa jalassa nyt. Ensi kerralla meni ohi muutaman päivän levolla ja lääkekuurilla sekä kylmä hoidolla. Nyt tuntuu tosi sitkeältä.johtunee osittain lonkan bursiitista johon sain kyllä kortisoonia.Pitänee vielä laittaa kantapäähänkin piikki.

      koipisärkyjä

    • Hulluksitekevä vaiva

      Noin 5 viikkoa sitten ostin uudet turvakengät. Ensiksi polvet alkoivat naksua ja ne olivat hieman "jäykät". Sitten alkoi koskea kantapäätä kun astui. 3 päivää kävelin ketorinin avulla, sitten 1 päivän varpaillaan ja menin lekuriin. Sain 11 pv sairaslomaa. Huilasin sairasloman ja vapaat yht. 11 pv. Kävelin 4 päivää töissä arxonian 120mg avulla. Söin 14 vrk sitä. Sitten olin päivän ilman, koivet yöllä ihan tulessa. No viikonlopun huilin oli suht hyvät, mutta 1 pv töissä ja ihan tulessa yöllä. Kaksi viikkoa sairaslomaa 28 vrk 60mg arxonia ja verikokeeseen...
      Useimmiten koskee kantapäitä, mutta kun kantapäitä varoo, ilmeisesti siksi kipeytyy polvet, akillesjänteet, reisihauis ja alaselkä. No nyt tulee 3 viikkoa huilia. Toivottavasti tää vielä joskus paranee, nyt kantapään ja nuppiluun välinen alue turvoksissa ja hieman kosketuskipeä.
      Joku voisi kirjoitella tänne miten oma vaiva parani.

      • Eräs sairastellut

        Tässä ketjussa on puhuttu erittäin sekavasti kaikenlaisista jalkavaivoista ja kertomuksesi omista vaivoista osuu tai ei osu noihin parannusehdotuksiin.

        Mielestäni helpoin ja yksinkertaisin oire plantaarifaskiitin eli luupiikin löytämiseksi on se että jos aamulla yöunien jäljiltä kun laskee jalat lattialle, tuntuu kuin astuisi puukonterään. Silloin kyse lienee luupiikistä. Muut jalkavaivat lienevät aamulla levon jälkeen helpottuneet.


    • hulluksi tekevä vaiv

      Ensin jalat tuntuivat väsyneiltä, sitten kantapäällä ei voinut astua. Särkylääkettä ja kävelyä kantapäitä varoen. Alkoi koskea nilkkoja etupuolelta, kantapäistä, akillesjänteitä, sääriluun ja polven niveliä. Noin 3 viikkoa kipua, särkylääke auttoi, mutta kun vaikutus lakkasi, pystyi jaloilla niukin naukin astumaan. Sitten turposi toinen nilkka välillä nuppi-akillesjänne. Pari päivää ja toinen nilkka samasta kohdasta. Verikokeet ok afos 121 ja viikon kuluttua 115. Ei mitään sanomista reuma, kihti tai tulehdus arvoissa. Röntgen ja uä, ei mitään vikaa. 5 viikkoa kulunut ja työpaikkalääkäri neuvoi menemään tutkimustulosten kanssa ortopedin luo. Ortopedi epäili reaktiivista niveltulehdusta. 2 viikkoa sairaslomaa ja 4 piikkiä kortisonia turvonneisiin nilkkoihin akillesjänteiden viereen ja...... IHME tapahtui. Pari päivää ja turvotus laski, kolmantena päivänä pystyi astumaan normaalisti, 6 päivää piikeistä ja pystyi lopettamaan tulehduskipulääkkeet. Kaksi viikkoa piikeistä, jalat 90% kunnossa. Kyykkyyn/polvilleen ei voi mennä koska polvitaipeisiin sattuu ja akillesjänteisiin sattuu jos ne venyy. 3 viikkoa ja jalat lähes täysin kunnossa. Pystyy kyykistymään, mutta täytyy vielä varoa.

      Mutta vaikuttaisi siltä, että 8 viikkoa kesti paraneminen. Mikähän tilanne olisi ilman kortisonipiikkiä? Minusta tuntuu, että kortisonipiikki, lepo ja minimaalinen jalkojen rasittaminen paransi tämän "rasitusvamman".

      • piikkihän se

        Itsellä ollut samat vaivat. Kortisoni autta mutta tulee alussa kipeämmäksi.
        Laita jotain solumuovi rengasta kantaan että se piikin kohta jää tyhjän päälle.
        Lievittää jonkun verran. Kun se on oireeton niin sen jälkeen venyttelyä. Ala varovaisesti se.


    • Poksuusattuu

      Mulla alkoi vasen jalka kipuilla. Eräällä juoksulenkillä kuului napsahdus. Tuli turvotus heti eikä sietänyt astua lainkaan. Sain myös Arxosinia. 1.5kk myöhemmin sain vasta lähetteen fysioterapeutille, kun ei jalka ollut vieläkään urheilukunnossa ja oli kipeä aina levossa ensiaskelissa. Fysioterapeutti sanoi, ettei missään nimessä näitä pallo, kaulin, varpailla nostelu juttuja saa tehdä jos kalvo on revennyt. Jos vain ärtynyt niin silloin kyllä vahvistus paikoillaan. Perusteluna oli: Jos kalvo on revennyt niin sitä on turha venyttää, koska sehän on jo ihan levällään. Miksi siis venyttää jo venynyttä? Itse sain holvikaarta ja jalkapohjaa vahvistavia muita liikkeitä. Hän ei kieltänyt venyttämästä esim pohkeita tai akillesjännettä. Nyt puolivuotta myöhemmin jalka ei ole vieläkään entisensa, mutta juoksulenkit sekä koripallo sujui jo ilman suurta kipua.

      Nyt kuitenkin eilen napsahti toinen jalka ja tänään käynti lääkärissä. En tiedä mitä hyötyä, kun kotoa löytyy jo lääkkeet, U-tuki (joka muuten on ihan sairaan hyvä kapistus tähän vaivaan). Tuusulan puolimaraton viikinlopulta jää kokematta=( Kortisonia minulle ie ole edes tarjottu=/
      Eikö plantaarifaskiitti ole kantakalvon tulehdus ja kroonistuessaan (pitkittyessään) voi muodostua luupiikki (eli ovat eri asiota) Ja repeymä on vielä oma juttunsa?

    • Moneen kjk saanut

      Ensin ankara kipu vasemmassa kantapäässä: muutama kova kalevalaisen jäsenkorjaajan käsittely: niin kuin ei olisi koskaan ollutkaan kipeä. Sama karmea vaiva oikeaan, ja taasen jäsenkorjaaja veivasi jumissa olleen kantaluun liikenteeseen ja sai nesteet kiertämään. Kipu jo nyt lähes pois. Kivun ollessa kovimmillan 2 500 mg disperiniä antoi hieman kävellä. Nyt ei lääkitystä: syön b-vitamiinia Trineurinia 2x2 kpl/vrk (apteekista ilman reseptiä tulehduksiin ym.). Kalevalaiset ovat todella hyviä korjaajia!

    • Kipuilija

      Juu. Plantaarifaskiitti ja luupiikki on eri vaivoja. Luupiikissä se kalkki on keräytynyt ja aiheuttaa piikin, kivulle löytyy selvä kohde, eli kipupiste. Plantaarifaskiitissa kipu tuntuu koko kantapään alueella ja usein myös jalan sivussa ja päkiässä. Älkää siis sekoittako näitä kahta eri vaivaa keskenään! Minulla on ollut myös kantapään rasvapatjan tulehdus, jossa kipu tuntuu ainoastaan kantapäässä. Tähän tulehduskipulääke ja lepo oli ainut hoito.

    • wiki1

      En lukenu kaikkia viestejä, mut toi kantapää piikki lähtee veks kun nostat kantapään pöydänreunalle ja painat polvilumpiosta alaspäin.

      • IRTI UREASTA

        KANTAPÄÄHÄN SATTUU MONELLA LAILLA -MUTTA MITÄ SANOTTE TÄSTÄ ?
        POLTTAVA KIPU VASEMMASSA KANTAPÄÄSSÄ, YÖLLÄ-PÄIVÄLLÄ-ILLALLA.
        KUN KIPU ALKAA , KÄYN PISSILLÄ, KIPU LOPPUU HETI JA PALAA TAAS KUN
        ON PISSIMISEN AIKA. ONKO KOHTALOTOVEREITA ? 70 HYVÄKUNTOINEN ÄIJÄ,


    • KIPUKIERRE ???

      Molemmissa kantapäissä luupiikki, toiseen jalkaan tehty pohjelihaksen vapautusleikkaus alkuvuodesta. Sairaslomalla olen vieläkin ja todennäköisesti saikulla koko kesän koska, leikkaamaton jalka hirveen kipeä. Paljon kuntoutan molempia jalkoja ettei tarvis leikkauttaa tuota toista jalkaa..... Leikattu jalka ei sekään vielä kunnossa, en voi käydä esim. kävelylenkillä muuten sitäkin alkaa särkemään. Aivan kamala vaiva :(

      • Eri asia

        Jos kantapääkipua on hoidettu pohjelihaksen leikkauksella, kyseessä ei ole kansanomaisesti nimitetystä luupiikistä (=plantaarifaskiitti). Luupiikki "syntyy" kun jalkapohjan kantapäähän kiinnittyvän jänteen kiinnityskohtaan alkaa kertyä kalkkia pitkään kestäneen tulehduksen seurauksena.


      • KIPUKIERRE
        Eri asia kirjoitti:

        Jos kantapääkipua on hoidettu pohjelihaksen leikkauksella, kyseessä ei ole kansanomaisesti nimitetystä luupiikistä (=plantaarifaskiitti). Luupiikki "syntyy" kun jalkapohjan kantapäähän kiinnittyvän jänteen kiinnityskohtaan alkaa kertyä kalkkia pitkään kestäneen tulehduksen seurauksena.

        Viisaat ortopedit eivät jostakin syystä hio pois sitä olemassa olevaa "luupiikkiä" vaan nykypäivää on pohjelihaksen vapautusleikkaus. Kuvat on molemmista jalkateristä ja piikit todellakin siellä on :/


    • köyhä ja kipeä

      Luin täältä että se piikki laitetaan kantapän sivuun.Minulle se laitettiin keskelle ja kyllä oli kamalaa.Sanoi vielä että 2 kertaa uudestaan ei edes sairas lomaa kun en uskaltanut vaatia minulla oli vain palkka tuki työ ja ijäkäs työtön kun olen niin ei uskaltanut ei olis työ suhde ehkä jatkunut.Nyt siittä on jo 8v ja vaiva jatkunut välillä ollut pikkasen parempi kun en suostunut ottamaan kortisonia niin sanoi lääkäri että turha valittaa.Nyt ollut tuki teippi ja taas röngeniin.Nuori lääkäri sanoi että ei auta enää kun puukko.tälläistä tämä terveys aseman hoito on saa kärsiä,mutta kun on työtön niin ei saa hoitoakaan.jonot pitkiä leikkaukseen ja olisin halunnut parempaa hoitoa,mutta eihän saa muuta kun reseptejä ja kun nekään ei auta kun hetkeksi ja kuureja ei uskalla syödä ei oikein maha tykkää.

    • aimo rutka

      Paljo ootte kärsiny.
      Nostakaa kantapää pöydänreunalle ja painakaa polvilumpiota/polvea alaspäin jolloin koukistajalihas venyy.
      Kyllä kipu lähtee jo muutaman venytyksen jälkeen. ;))

      • kipeä kantapää

        Olen kärsinyt kantapääkivusta jo usemman kuukauden ajan. Kokeilin äsken tuota neuvoa, että kantapää nostetaan pöydänreunalle ja polvea painetaan alaspäin. Se todellakin helpotti kipua. Täytyypä alkaa tehdä säännöllisesti tuota venytystä.


    • Mona-Miriaana

      Tälläiseen on vanha ja hyvä keino jota pikkulapset käyttävät, kun opettelevat kävelemään.

      Aina kun vain mahdollista, KÄVELKÄÄ VARPAILLANNE, se on varma parannuskeino.

      Eikä maksa tai vaadi mitään pillereitä tai operaatioita ja toimiikin 100% :sti.
      Vain kärsivällisyyttä ja viitsimistä!

    • eläkeläinen

      7kk oli kantapää kipeä,aivan kuin tulessa kun piti lähteä kävelemään,En käynyt lääkärissä,kun usein se on yhtä tyhjän kanssa.Aamulla ennen vuoteesta nousua venyttelin jalkaa vetäen jalkaterää itseeni päin joitakin kertoja,pääsin pahemmitta kivuitta vessaan.Kaiket illa kun katselin tv.venyttelin aivan kyllästymiseen saakka.Se 7kk siinä meni ja jalka on nyt terve,joten periksi ei anneta.Näin minä löpulta paranin ja kantapää on ollut n.5kk normaali.

    • ei_pileristi

      luupiikkiin/kukonkynsi kiinalaisoppi: Liota jalkoja lämpimässä suolavedessä ~10 min, kuivaa ja nosta polven päälle ja nuiji kipukohta kevein napautuksin pottumuusijalla. Käy kimppakivasti myös pariterapiana. Potilas makuulle ja kaveri naputtelee sitä makiasta kohdasta.
      Tämän jälkeen vielä venytys: jalkapohjat seinää vasten ja polvet suoraksi selän taivus eteenpäin.
      http://www.terveinjaloin.fi/category/21/kantapaatuki-ja--tyyny
      Tallatoed eli tukipohjalliset mittojen mukaan Tallinnasta siivittää askeleita.

    • akokk

      Ostin kaikenlaisia apuvälineitä aivan turhaan. Ne eivät paranna kipeää kantapäätä, ainakaan jos se johtuu jalkapohjan jänteen tulehduksesta. Saattavat jopa pahentaa tilannetta. Jänne vaatii harrasta ja säännöllistä venyttelyä. Ei aamuin illoin vaan parintunnin välein. Kannattaa venytellä samalla molempia jalkoja, koska luultavasti toinenkin jalka on kipeytymisen äärillä.
      Sain pientä apua nilkkatuesta, joka venyttää hiljakseen kireää jännettä. Sen tuoma venytys ei kuitenkaan todellisuudessa korvaa aktiivista itse tehtyä venyttelyä. Asia täytyy olla koko ajan mielessä, niin kuin se aiheuttamansa kivun takia yleensä onkin, ja venyttelyä on tehtävä esim. aamiaisella, kahvitauoilla, työn lomassa kuin se vain on mahdollista, työmatkalla, illalla ruokaa tehdessä ja tv:tä katsoessa ja vielä viimeisena ennen nukahtamista.

    • kokkanu

      Älkää vain hyvät ihmiset ostako tuhia laitteita, tukia tai terveyskenkiä. Vain venyttely auttaa!

    • Kihtiveks

      Eri puolilla jalkaterää olevat kovatkin kivut ja turvotukset voivat olla kihtityyppisiä oireita. Myös akillesjänteen yläpuolella oleva kosketusarka kohta, joka erittäin kipeä astuttaessa - erityisesti kantapään nostovaiheessa. Jos on sokeriaineenvaihdunnallisia häiriöitä, niin sopii epäillä. Kihtiin on todettu sokereista erityisesti fruktoosi syypääksi, alkoholi pahentaa. Itse pääsin vaivasta vähähiilarisella ruokavaliolla: sokerit ja viljat kokonaan pois, rasvoja tilalle. Terveys koheni muutenkin, esidiabetes katosi ja rasvamaksa parani. Kokeilkaa, viralliset kihdinhoito-ohjeet on vanhentuneet, "puriini"ruokia voi syödä ihan vapaasti kunhan hyvästelee sokerit. Riittävästi nestettä myös.

    • Jalkakipu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe