Kuvataideakatemia

Nimimerkki

En tiedä minne kuuluisi laittaa tämä kysymys, joten kokeillaan tänne.. Haluaisin tietää, millainen paikka on kuvataideakatemia? Pääseekö sinne heti lukion jälkeen? Kaikenlainen tieto on tervetullutta, sillä olen vähän harkitsemassa sinne menoa. Mitä olen kuullut taideteollisesta korkeakoulusta, niin ei taida olla minun juttu, ennemmin menisin kuvataideakatemiaan.
Elikkäs toisten kokemuksia olisi kiva kuulla. :)

Kiitos etukäteen vastauksista.

21

8713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BARE

Sinne haetaan lähinnä just näitä selittäjiä joilla ei ole mitään skilliä. Pitää oikeastaan olla jo käynyt joku muu koulu ja pitänyt näyttely että tonne pääsis. Toi koko homma pyörii sellasella sisäpiiri jutulla, että sinne otetaan joko A sellasia jotka tekee sopivaa tekotaidetta heidän omagolle tai B tutun tuttuja jostain piireistä. Millään skillillä ei tonne pääse. Antaa aika hyvän kuvan siitä mitä tonne halutaan:
      http://www.kuva.fi/portal/kuvagalleria/

Jos haluat oikeasti ruveta tehdä hyvää kuvataidetta niin paras vaihtoehto on lähteä ulkomaille. Siihen joutuu keräämään pari vuotta kyllä rahaa ja ottamaan lainaa, mutta sielä saat oikeasti mahdollisuuden treenata esteittä kokoajan ja hyvää opastusta. Koska kuvataide akatemiaan ei pääse melkeen kukaan suoraa koulunpenkiltä ja jos pääsee niin tarvitsee tehdä jotain reidar säreistöniemi, kalervo palsa, puna vihree roska tiadetta jossa maaltaan vähintään omalla ulosteella.

Oikeasti hyviä kouluja esim.
      http://www.florenceacademyofart.com/
      http://www.classicist.org/grandcentralacademy/
      http://www.mimsstudios.com/

Lisää löytyy täältä:
      http://www.artrenewal.org/asp/database/atelier_list.asp

• Nimimerkki

Aika kovaa puhetta. Joo, katsoin noita töitä jo aikaisemminkin ja hieman ihmettelin, mutten kuitenkaan pahemmin alkanut kritisoimaan, koska en ole opiskellut taidetta sen enempää vielä.

Tottakai ulkomaille lähtö kuulostaa houkuttelevalta, mutta kuitenkin on hyvin kaukainen ajatus mulle. Se syö rahaa niin paljon. Mutta toisaalta voishan se olla sen arvoistakin. Onhan Suomessa muitakin kuin kuvataideakatemia, se vain tuli mulle ekana mieleen. Ja jos siellä tosiaan on tuollaista kuin kuvailit niin ei se ole se oikea paikka mulle. Onkos itselläsi suunnitteilla lähteä ulkomaille vai miten tiedät noin paljon noista kouluista?

• eräs taiteilija

Vaikeaa on päästä kuvataideakatemiaan suoraan lukion penkiltä, mutta aina kannattaa yrittää jos lahjoja riittää. Se on vähän arpapeliä, koska hakijoita on paljon ja ihmisiähän ne päättäjätkin vain ovat ja monesta hakijasta on valittava muutama. Jos ei heti tärppää niin älä lannistu, mene vaikka vuodeksi johonkin kansanopistoon taidelinjalle. Yritä kuitenkin, aina sinne jotkut pääsevät. Itse en ole opiskellut kuvataideakatemiassa, en ole edes hakenut sinne, koska pääsin Kankaanpään taidekouluun ja se riitti minulle. Sen jälkeen olen opiskellut itsenäisesti.
      Suomessa kuvataideakatemia on ehkä vähän yliarvostettu, mutta muutkin taidekoulut antavat hyvän perustan.

• BARE

Minkä perustan ja mitkä lahjat?

Toi koulu ei anna mitään muuta kuin stausta että se on käynyt. Siihen soppaan sitten vähän yhteiskuntakritiikkiä ja muuta sekoilua, niin aparahat tippuu tilille.

• eräs taiteilija
        BARE kirjoitti:

Minkä perustan ja mitkä lahjat?

Toi koulu ei anna mitään muuta kuin stausta että se on käynyt. Siihen soppaan sitten vähän yhteiskuntakritiikkiä ja muuta sekoilua, niin aparahat tippuu tilille.

Pitää aika pitkälti paikkansa, mutta sellaista se nyt vaan on tässä pienessä maassa. Voihan koulun käydä ja tehdä sen jälkeen mitä haluaa.

Itseopiskelua se taiteilijan elämä kuitenkin loppujen lopuksi on. Vaikeaa on Suomessa ponnistella taiteilijana ilman mitään "koulutusta". Taiteen opettajatkin ovat yleensä taiteilijoita, jotka tekevät opetushommaa vain rahan takia. Harva heistä oikeasti välittää opiskelijasta tai opettamisesta. Oma kokemukseni oli se, että opettajat ja jotkut opiskelijat ystävystyivät ja oli niin hyvä meininki että! Itse sai etsiä oman tiensä(kun ei sosiaalinen kanssakäyminen ole helppoa) ja kirjoista lukemalla etsiä myös esim. maalauksen perusasiat. Ainoa hyödyllinen asia oli se, että sai paperit ja myös rauhan tehdä ja kokeilla eri juttuja sen neljä vuotta.

Nyt menee ihan hyvin(apurahojakin tulee, vaikka en olekaan akatemian käynyt)ja edelleen opiskelen itsenäisesti, eihän koskaan kukaan ole valmis.

• eräs taiteilija
        eräs taiteilija kirjoitti:

Pitää aika pitkälti paikkansa, mutta sellaista se nyt vaan on tässä pienessä maassa. Voihan koulun käydä ja tehdä sen jälkeen mitä haluaa.

Itseopiskelua se taiteilijan elämä kuitenkin loppujen lopuksi on. Vaikeaa on Suomessa ponnistella taiteilijana ilman mitään "koulutusta". Taiteen opettajatkin ovat yleensä taiteilijoita, jotka tekevät opetushommaa vain rahan takia. Harva heistä oikeasti välittää opiskelijasta tai opettamisesta. Oma kokemukseni oli se, että opettajat ja jotkut opiskelijat ystävystyivät ja oli niin hyvä meininki että! Itse sai etsiä oman tiensä(kun ei sosiaalinen kanssakäyminen ole helppoa) ja kirjoista lukemalla etsiä myös esim. maalauksen perusasiat. Ainoa hyödyllinen asia oli se, että sai paperit ja myös rauhan tehdä ja kokeilla eri juttuja sen neljä vuotta.

Nyt menee ihan hyvin(apurahojakin tulee, vaikka en olekaan akatemian käynyt)ja edelleen opiskelen itsenäisesti, eihän koskaan kukaan ole valmis.

Taidon oppimiseen ei tarvita opettajaa vaan itsenäistä työn tekemistä. Turha mennä ulkomaille opiskelemaan. Kukaan ei voi kädestä pitäen neuvoa miten piirrät/maalaat täydellisen(?) alastontutkielman(tai mikä onkin aiheena). Täydellisyydellä ei ole muuta arvoa kuin taito ja osaaminen, se ei vielä ole taidetta.

• BARE

Taidon oppimiseen ei tarvita opettajaa vaan itsenäistä työn tekemistä. Turha mennä ulkomaille opiskelemaan. Kukaan ei voi kädestä pitäen neuvoa miten piirrät/maalaat täydellisen(?) alastontutkielman(tai mikä onkin aiheena). Täydellisyydellä ei ole muuta arvoa kuin taito ja osaaminen, se ei vielä ole taidetta.

Niin no mistäs hommaat ne elävänmallin asennot, kipsipatsaat ja studiot?

Muutenkin hyvä info on aina kivenalla, olisi joskus kiva saada tietää jotain tilaamatta 200 kirjaa ja penkomatta koko nettiä ylösalaisin.

Realistisen taiteen tekeminen ja harjoittelu on yleisesti ottaen sellaista että sitä pitäis tehdä melkeempä koko päivä. Eikä se todellakaan onnistu jos lähtee yksikseen johonkin osa-aikatyö kierteeseen tietämättä mitään ja ilman mitään mahdollisuutta käyttää kunnon eläväämallia, kipsiä tai muutakaan.

Realistinen taide on aika pitkälti taidetta ja se on myös aika pitkälti taitoa. Ne on nämä ding dong modernistit jotka ovat keksineet sen että taide onkin yllättäen jotain ihme ajatusleikki, filosofia, out of the box ajattelu roskaa.

Ulkomaille lähteminen on oikeastaan ainoa mahdollisuus jos aikoo oikeasti oppia piirtämään tai maalaamaan. Siitä et pääse yli etkä ympäri. Mitä järkeä ruveta itse maksamaan samaa hintaa elävästä mallista täälä jonka saisit jossain ulkomaalaisessa opistossa, hyvän ohjauksen, studion, kipsien ja innostavien kanssa opiskelijoitten kanssa? Kaikki oikeasti taitavat realistit ovat käyneet jonkun varteen otettavan koulun tai treenaanneet jonkun varteen otettavan opettajan/ohjaajan johdolla. Ja suomesta sellasta ei vaan yksinkertaisesti löydy.

• eräs taiteilija
        BARE kirjoitti:

Niin no mistäs hommaat ne elävänmallin asennot, kipsipatsaat ja studiot?

Muutenkin hyvä info on aina kivenalla, olisi joskus kiva saada tietää jotain tilaamatta 200 kirjaa ja penkomatta koko nettiä ylösalaisin.

Realistisen taiteen tekeminen ja harjoittelu on yleisesti ottaen sellaista että sitä pitäis tehdä melkeempä koko päivä. Eikä se todellakaan onnistu jos lähtee yksikseen johonkin osa-aikatyö kierteeseen tietämättä mitään ja ilman mitään mahdollisuutta käyttää kunnon eläväämallia, kipsiä tai muutakaan.

Realistinen taide on aika pitkälti taidetta ja se on myös aika pitkälti taitoa. Ne on nämä ding dong modernistit jotka ovat keksineet sen että taide onkin yllättäen jotain ihme ajatusleikki, filosofia, out of the box ajattelu roskaa.

Ulkomaille lähteminen on oikeastaan ainoa mahdollisuus jos aikoo oikeasti oppia piirtämään tai maalaamaan. Siitä et pääse yli etkä ympäri. Mitä järkeä ruveta itse maksamaan samaa hintaa elävästä mallista täälä jonka saisit jossain ulkomaalaisessa opistossa, hyvän ohjauksen, studion, kipsien ja innostavien kanssa opiskelijoitten kanssa? Kaikki oikeasti taitavat realistit ovat käyneet jonkun varteen otettavan koulun tai treenaanneet jonkun varteen otettavan opettajan/ohjaajan johdolla. Ja suomesta sellasta ei vaan yksinkertaisesti löydy.

Et tarvitse kipsimalleja, eläviä malleja löydät kun käytät vähän mielikuvitustasi ja katsot ympärillesi. Malleja kyllä löytyy. Onko sinulla esim. yhtään ystävää, jota voisit malliksi pyytää? Eikä sen tarvitse aina olla joku ihminen, voithan ottaa malliksi mitä vain. Mikä siinä ihmisvartalossa on niin tärkeää? Piirtämään opit myös astelmien avulla. Vai oletko jotenkin jämähtänyt ajatukseen, että vain ihmisen piirtäminen/maalaaminen on taidetta?

• BARE

Et tarvitse kipsimalleja, eläviä malleja löydät kun käytät vähän mielikuvitustasi ja katsot ympärillesi. Malleja kyllä löytyy. Onko sinulla esim. yhtään ystävää, jota voisit malliksi pyytää? Eikä sen tarvitse aina olla joku ihminen, voithan ottaa malliksi mitä vain. Mikä siinä ihmisvartalossa on niin tärkeää? Piirtämään opit myös astelmien avulla. Vai oletko jotenkin jämähtänyt ajatukseen, että vain ihmisen piirtäminen/maalaaminen on taidetta?

Etpä ole kyllä selvillä millaista toi ton jutun treenaaminen on. En nyt jaksa ruveta selittämään kukista ja mehiläisistä lähtien koko juttua.

• eräs taiteilija
        BARE kirjoitti:

Etpä ole kyllä selvillä millaista toi ton jutun treenaaminen on. En nyt jaksa ruveta selittämään kukista ja mehiläisistä lähtien koko juttua.

Miksi et jaksa? Ei se anatomiantuntemus anna muuta kuin tiedon ja tajun anatomiasta. Katsele ympärillesi avaralla katseella. Ihan hyvä, että haluat oppia piirtämistä ja maalaamista, mutta jossain vaiheessa olisi sinunkin hyvä oppia tekemään töitä ihan omasta itsestäsi ja omalla persoonallasi. Kyllä se vielä sieltä tulee, olen ihan varma siitä. Olet vielä nuori ja sinulla on aikaa. Toivotan kaikkea hyvää sinulle!

• BARE

Miksi et jaksa? Ei se anatomiantuntemus anna muuta kuin tiedon ja tajun anatomiasta. Katsele ympärillesi avaralla katseella. Ihan hyvä, että haluat oppia piirtämistä ja maalaamista, mutta jossain vaiheessa olisi sinunkin hyvä oppia tekemään töitä ihan omasta itsestäsi ja omalla persoonallasi. Kyllä se vielä sieltä tulee, olen ihan varma siitä. Olet vielä nuori ja sinulla on aikaa. Toivotan kaikkea hyvää sinulle!

Jep no tämäkin teksti vaan todistaa lisää sitä ettet tajua edes mistä on kyse.

Teenkin töitä kokoajan. Piirrän parhaani mukaan jokaisen vapaan tunnin... Pitäisi kyllä lopettaa koko palstan kyttääminen vie niin tuhottomasti aikaa XD...

Tietenkin lähtökohta on se että pitää itse treenata, ja ilman muutaman vuoden itseopiskelua on kyllä aika turha lähteä mihinkään ateliereihin. Mutta perushomma on se että ilman tollasta kiinteätä kunnollista treenaus jaksoa niin tosta hommasta tulee tuskin koskaan mitään kovin ihmeellistä.

Anatomian tuntemus on todella minimaalinen prosentti tosta jutusta. Kaikkein ensimmäinen ja varmaan tärkeinkin peruste on osata poimia 2ulotteisia mittoja 3 ulotteisesta mallista. Sitä voi tietenkin tehdä vaikkapa piirtämällä omia sukkiaan uudestaan ja uudestaan miljoona kertaa. Se auttaa siinä tärkeimmässä asiassa eli niitten mittojen poimimisessa. Mutta sitten kun tulee se vaihe että pitäisi osata asettaa valoisuusasteet oikein, niin tärkeää että on selvä valkoinen malli, josta on helppo eritellä varjon eri asteet. Sama pätee sitten siinä vaiheessa kun pitäisi tehdä se viimeisin homma, eli osata piirtää elävämalli.

Mun ei tarvitse avartaa silmiäni, tiedän yksinkertaisesti aika tasan mitä haluan. Ongelmana on kokoajan puuttuva aika ja materiaali. Suunitelmissa on tosin kyllä intensiivinen treenaus sessio tod näk. göteborgissa tai firenzessä, joka on yksi iso asia joka painaa kokoajan eteenpäin.

Et voi vaan mitenkään sanoa että jatkuva esineitten piirtäminen olisi aivan sama kuin jatkuva elävänmallintreenaaminen. Elävässä mallissa vaan kiteytyy koko piirtäminen, siinä tarvitsee osata poimia nopeasti ja super tarkasti kaikki mittasuhteet, se liikuu kuitenkin aina jonkun verran, siinä tarvitsee tuntea anatomia ja sen ulkonäöstä on ihmisellä kuitenkin aina kaikkein vahvin käsitys, eli kun virheitä tulee, ne paistavat todella sitten silmiin.

Ja mun yleinen kanta on myöskin se että modernistit omalla pelleilyllään ovat tehneet sen jaman mihin klassinen taide on ajautunut. Koulut ovat täyttä paskaa nykyään, kaiken joutuu suunilleen veistämään itse puusta ja taiteelemaan rautalangalsta. Mitään kirjoja ja materiaaleja ei saa kaupoista, kun taidetarvikeliikkeetkin myyvät suurimmaksi osaksi roskaa. Elävää mallia et pääse piirtämään minnekkään koskaan. Yleinen arvostus on lähinnä jossain toritaiteen tasolla... "kuka vaanhan osaa vähä tollasta tehä ku harjottelee" ja muuta paskaa. Olisi jo jossain vaiheessa aika oikeasti asettaa nää 2 koulukuntaa samalle viivalle, ja antaa myös niille klassisen koulukunnan artisteille mahdollisuus tehdä omaa taidettansa.

• oma tie pitaa kulkea
        BARE kirjoitti:

Teenkin töitä kokoajan. Piirrän parhaani mukaan jokaisen vapaan tunnin... Pitäisi kyllä lopettaa koko palstan kyttääminen vie niin tuhottomasti aikaa XD...

Tietenkin lähtökohta on se että pitää itse treenata, ja ilman muutaman vuoden itseopiskelua on kyllä aika turha lähteä mihinkään ateliereihin. Mutta perushomma on se että ilman tollasta kiinteätä kunnollista treenaus jaksoa niin tosta hommasta tulee tuskin koskaan mitään kovin ihmeellistä.

Anatomian tuntemus on todella minimaalinen prosentti tosta jutusta. Kaikkein ensimmäinen ja varmaan tärkeinkin peruste on osata poimia 2ulotteisia mittoja 3 ulotteisesta mallista. Sitä voi tietenkin tehdä vaikkapa piirtämällä omia sukkiaan uudestaan ja uudestaan miljoona kertaa. Se auttaa siinä tärkeimmässä asiassa eli niitten mittojen poimimisessa. Mutta sitten kun tulee se vaihe että pitäisi osata asettaa valoisuusasteet oikein, niin tärkeää että on selvä valkoinen malli, josta on helppo eritellä varjon eri asteet. Sama pätee sitten siinä vaiheessa kun pitäisi tehdä se viimeisin homma, eli osata piirtää elävämalli.

Mun ei tarvitse avartaa silmiäni, tiedän yksinkertaisesti aika tasan mitä haluan. Ongelmana on kokoajan puuttuva aika ja materiaali. Suunitelmissa on tosin kyllä intensiivinen treenaus sessio tod näk. göteborgissa tai firenzessä, joka on yksi iso asia joka painaa kokoajan eteenpäin.

Et voi vaan mitenkään sanoa että jatkuva esineitten piirtäminen olisi aivan sama kuin jatkuva elävänmallintreenaaminen. Elävässä mallissa vaan kiteytyy koko piirtäminen, siinä tarvitsee osata poimia nopeasti ja super tarkasti kaikki mittasuhteet, se liikuu kuitenkin aina jonkun verran, siinä tarvitsee tuntea anatomia ja sen ulkonäöstä on ihmisellä kuitenkin aina kaikkein vahvin käsitys, eli kun virheitä tulee, ne paistavat todella sitten silmiin.

Ja mun yleinen kanta on myöskin se että modernistit omalla pelleilyllään ovat tehneet sen jaman mihin klassinen taide on ajautunut. Koulut ovat täyttä paskaa nykyään, kaiken joutuu suunilleen veistämään itse puusta ja taiteelemaan rautalangalsta. Mitään kirjoja ja materiaaleja ei saa kaupoista, kun taidetarvikeliikkeetkin myyvät suurimmaksi osaksi roskaa. Elävää mallia et pääse piirtämään minnekkään koskaan. Yleinen arvostus on lähinnä jossain toritaiteen tasolla... "kuka vaanhan osaa vähä tollasta tehä ku harjottelee" ja muuta paskaa. Olisi jo jossain vaiheessa aika oikeasti asettaa nää 2 koulukuntaa samalle viivalle, ja antaa myös niille klassisen koulukunnan artisteille mahdollisuus tehdä omaa taidettansa.

eiko elavaa mallia voi piirtaa erillisella kurssilla? ma joudiion ainakin piirtamaan elavaa persetta 8 tuntia paivassa monta viikkoa alko jo tympia mutta opiskelin keskisuomessa. jos ei ole varma mita haluaa niin voi pystyttaa itse nayttelyn jonnekin itsella on parissa kahvilassa nayttely ihan hyvin on mennyt. taidetta on vaikea opettaa vaan joitakin tekniikoita ja materiaaleien kayttoa voi opettaa mutta jos haluaa elavaa mallia oppia niin kannattaa ostaa itselleen elava malli pariksi paivaksi ja kierrella muualle oppimaan muita tekniikoita en ole itse ainakaan oppinut mitaan jarkevaa taiteesta ei sita voi opettaa kun se on aika leijuva kasite se tarkoittaa kaikille eri asiaa mutta nykyaan arvostetaan digitaidetta ja koneella tehtyja piirrustuksia niin en tieda moita toita kuvataitelija saisi naina paivina kertokaa te?

• MiruMar
        BARE kirjoitti:

Miksi ei saisi?
        Monissa paikoissa voi käydä piirtämässä croqeja ja pitkää/lyhyempääkin asentoa esin 5 e/ilta..Galleria Viileä Punainen,Helsingin Taiteilijaseura,Vapaa Taidekoulu;iltakurssit..klassista piirtämistä..ensin qrokit,sitten asentoo..hiili/lyijykynä.Monia muitakin paikkoja on,nuo olivat vain esimerkkejä..
        Onnea elävän mallin hakuun,iloa piirtämiseen;-)
        (sillä onhan se hauskaakin,hih)
        HeiHei.

• sutija

kaikkineen niin lapsenkengissä että perinteitä ei yksinkertaisesti ole. Kaikki uusi ja avantgardistinen vetää kyllä, mutta mitään perinteeseen nojaavaa täällä ei ole. Vähän kuin nokian kapulat, vain uusi viehättää. Jos haluat sielusi myydä, siitä vain akatemiaan.

• freelanceri

porukkaa Suomessa. Jos et ole todella lahjakas, en edes suosittele. Kilpailu on veristä tällä alalla.

• Print24

mihin tahtosi vie.

• ..vielä

Olen Kuvataideakatemian käynyt. Sinuna en kuuntelisi BAREa liikaa, hänellä kun näyttää olevan niin mustavalkoinen käsitys. Sinuna menisin vaikka vuodeksi johonkin opistoon ja miettisin mitä oikeastaan haluan tehdä. Kuvataideakatemiahan ei välttämättä ole paras paikka kaikille. Jos haluat kuulua Suomen nykytaiteen kenttään silloin sinne siis. Mutta jos haluat olla kuvismaikka tai käsityöläinen niin sitten se on väärä mesta.

En kuitenkaan ymmärrä mikä noissa ulkomaissa niin viehättää. Olen muutamissa ulkomaisissa akatemioissa käynyt ja voin sanoa että esim. keskieuroopassa opiskelu on usein byrokraattisempaa. Laitteita vähemmän ja materiaalikulut tulee sun maksaa omasta pussista ja lisäksi monissa maissa on vielä lukukausimaksut. Lukukausimaksut ei kuitenkaan ole mikään tae opetuksen tasosta.

• niiiiin

edellinen kirjoittaja kirjoitti täyttä asiaa.
        Olen itse opiskellut Kuvataideakatemiassa ja muutamassa muussa taidekoulussa niin ulkomailla kuin Suomessakin. Jos oikeasti haluat kuvataiteilijaksi Suomen pieneen sisäpiiriin (sellaista se valitetavasti on ja valitaminen asiasta ei sitä muuksi muuta) Kuvataideakatemian on oikea paikka ja lisäksi voin mainita muutaman muun ulkomaisen koulun, kuten Slade Lontoossa.

Muut taidekoulut Suomessa kannattaa unohtaa. Suomessa kuvataide kuten muutkin taidealat ovat varsin konservatiivisia. Se, että sut "hyväksytään" piireihin vaatii, että koulut on käyt tieyissä paikoissa (Kuvataideakatemia, Taik, Teatterikorkee...)

• Arttari

vaikea sinne on päästäpelkällä lukion taideopetuksella! Pitäisi olla harrastusta! Kansalaisopiston kursseillakin voi harjaantua tekemään taidetta eli oppimaan perusasiat, joilla on toivoa päästä taideopintoihin! Pitäisi taideopettajalle kertoa tavoite, jotta osaisi antaa sopivia oppeja taidepyrintöihin!

• hmm-mm

Ehkä on silleen, että kuvataideakatemiaan pääsee melko hyvin, jos kiertää ulkomaalaisen taidekoulun kautta. New Yorkissa on yksi sellainen paikka, mihin pääsee rahalla ja siellä saa opiskella kuka vaan ja minkä ikäisenä vaan.

Tuo klassisen koulutuksen akatemia voi olla sellainen sudenkuoppa, että jos siitä ei sitten pääse irrottautumaan, niin ura meni siihen. Klassinen taide on vanhaa taidetta, että ei sellaista enää vakavasti otettava taiteilija tee.

Kuvataideakatemia on hieman hankala asia, koska kuten tavallista, niin riitaisa paikka, kuten kaikki suomalaiset koulut ja työpaikat.

Berliini on ehkä ykkösmesta, jonne kaikki yrittävät tukka putkella. Sinne on varmaan hankala päästä opiskelemaan. Jotenkin mulla on sellainen mielikuva, että saksalaiset koulut ovat hyviä ja Skotlannissa on yksi hyvä koulu, jos sinne pääsee. Suomi on periferiaa.

• mm-hmmm

Kaikkea voi tehdä, riippuu miten. Vanhasta taiteesta ammentavaa juttua tehdään
        koko ajan.Postmodernissa hengessä tietenkin. Tai eiis suomessa ei paljon tehdä koska täällä on portinvartijoina "hmm-mm":n kaltaisia "vapaita taiteilijasieluja", jotka ovat määritelleet sen suppeahkon ilmaisujen valikoiman siitä mitä vakavasti otettavat taiteilijat tekevät ja mitä eivät.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      38
      3545
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      32
      2315
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2243
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      45
      2111
    5. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1484
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      18
      1445
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1396
    8. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      957
    9. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      48
      945
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      37
      823
    Aihe