Luistimet?

millaiset luistimet

Aloitin alku vuodesta luistelun ja olen nyt muodostelmaluistelijaryhmässä. Minulla on tällä hetkellä vain "markettiluistimet", mutta aion hankkia syksyllä kunnolliset taitoluistimet, joiden toivon kestävän vuosia sopivina.

Kuinka kauan taitoluistimet kestävät hyväkuntoisina, entä terät (jos teroitetaan säännöllisesti, luistelen n. 2-3kertaa viikossa)?

En pääse helposti liikkeisiin katsomaan ja kokeilemaan etukäteen koska asun kaukana niistä, joten:


Kertokaa mielipiteitänne seuraavista merkeistä:
Graf, Edea, Riedell, Risport ja Wifa.

Millaiset luistimet kannattaa hankkia?
(kertokaa mielellään luistimien nimiä)
Mitä maksaa?
(Mielellään ei paljon yli 200e terineen.)

Millaiset terät?
Riittääkö esim. MK-21, Club 2000 tai Wilson Excel?

Pohdin mm. seuraavia vaihtoehtoja:
GRAF:Prestige
EDEA:Preludio tai Overture
RIEDELL:121/BLUE RIBBON
RISPORT:ETOILE tai RF4 tai RF3/Super
WIFA:PRIMA tai SKATEC-D

Kertokaa mielipiteitänne.
Minkälaiset kannattaa hankkia?
Toiveena olisi nykyiseen taitotasoon sopivat, mutta sellaiset, jotka olisivat kelvolliset usean vuoden kehityksen ajan.


Myydäänkö Lucky Skatessa ja/tai Skate Shopissa myös esim. MK-21-teriä erikseen, vai pelkästään yli 100e huipputeriä?

Voiko (=onko järkevää) aluksi ostaa perusterän (esim. MK-21) ja aika hyvän luistimen ja ostaa parin vuoden kuluttua paremman terän? Onko luistin vielä silloin hyvä ja onnistuuko terän vaihto käytettyyn luistimeen?

Mitä taitoluisteluliikettä suosittelisitte?

20

16415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaupassa paras asiantuntemus

      Suosittelen, että menet esimerkiksi Lucky Skateen ja kerrot myyjälle tarpeesi. Siellä on asiantunteva palvelu ja saat tarpeisiisi sopivat luistimet, jotka voidaan lähettää sinulle sitten terän kiinnittämisen ja terottamisen jälkeen kotiin, joten useampia käyntejä ei tarvita.

      Se, mikä kenkä sopii jalkaasi selviää vasta kokeilemalla, joten kengän merkkiä tai mallia ei oikein tässä voi neuvoa. Riedellin kengät ovat kokonaan nahkaa ja siksi kestävät ja hyvin muokattavissa. Myös korko on kestävä, joten terien vaihtaminen onnistuu. Esim. Edeat eivät käsittääkseni ole niin kestävää materiaalia, toki niihinkin ainakin kerran pystyy terät vaihtamaan ja monet pitävät edeoiden pehmeydestä.
      Itselläni on Risport Etoilet (olen ihan harrastelija) ja kilpaluistelevalla lapsellani Riedellin luistimet hyppyterillä.

      Terottamisessa tärkeintä on, että sen tekee osaava henkilö, silloin uskoisin, että tuolla luistelutahdilla terät kestävät 3 kautta ja kengät pidempään. Mikäli terotetaan liikaa tai turmellaan alin kärkipiikki, niin terät voivat olla samantien käyttökelvottomat.

      Luistinkaupan lisäksi myös valmentajasi pitäisi osata neuvoa sopivien luistinten hankinnassa.

      • mutta älä ota jäykintä

        mallia, Rf lukema alhainen siis ota. Se on se jäykkyyslukema Rf 3 ja neljä ovat jo liian jäykkiä sinulle.

        Suosittelen siis Risportia. Ja sitten Wilsonin terää, liikkestä tietävät muokkariterän mallin.

        Muista ottaa luistin kuin hanska.

        Pese sisuksen värinen sukka JOKA kerran jälkeen, hiki tuhoaa luistimen herkästi.

        Muita hyviä Riedell ja Wifakin.


      • väärä teroitus?

        Voiko teroittamisessa olla vikaa, kun terät (Coronation Ace) kestivät vain syksystä 2008 tähän asti (joulukuu 2009) Luistelukertoja on noin 4-6 per viikko. Jos oikein muistan, niitä on teroiteltu 5-8 kertaa.

        Miten kauan/monta teroitusta terät yleensä kestävät? Mitä kokemuksia teillä on? Nyt on tarkoitus ostaa Coronation Dance Parabolic terät. Onko kenelläkään niistä kokemuksia?


    • ainakin minulle

      kova koppura eikä jousta yhtään.

      kaikki nuo terät ihan ok. Club 2000 tylsyy pirun herkästi, ota.

      Pikkasen enemmän kun laitat kun 200 et tule katumaan. 400 ekee kannattaa varaustua sijoittamaan. Olet huoleton lopun ikää.

    • valkultasi..

      Kannattaa jutella asiasta sekä valmentajan että taitoluistinliikkeen myyjän kanssa. Netin kautta on turha "huudella" kokemuksia: Toiselle sopii toinen, ja toiselle toinen.

      Teristä sama (kysy valkulta), mutta noin pääpiirteittäin ihan perusterät riittävät, eli mitään ihmeellisen hienoja ja kalliita et tarvitse.

      • yhtä lailla

        ja sanotaan ettei ihan mikä terä vaan käy on erilaisia teriä eri tarkoituksiin. Toiset terät leveämpiäkin kuin toiset, kaarevuuskin vaihtelee.

        Ihan hyvä se on kysellä täältäkin.

        Risport on hyvä, Wifa ja Graf myös. Ei jäykkää kenkää alkuun ei huipputerääkään, mutta hyvät hanskamaiset kengät ja niihin esim Club 2000 alkuun. Sitten siirry Coronation Aceen vaikka.

        Kengän tulee olla tukeva ja sopiva mutta ei saa puristaa mistään. Ole tarkkana teräosasta ettei varpaat puristu yhteen.

        Uudet luistimet muokataan :lämpimiksi uunissa ja sitten avojalkaan kävellään jäähtyneiksi. Liike muokkaa myös pyynnöstä ne.


    • jellu1

      joo suositelen risport rfd luistimia dance terällä kestää pitkään sopivina joo mulle on itellä levee jalka ja mulla on ny riedell luistimet et ku ne on kauheet jalassa niin ku epä mukavat eikä mun isä suostuku vasta syksyllä hankii uudet luistimet riedellin ne pehmusteet on kauheet multa lähti pala toiste iso semmonen ja se on ärsyttävä suosittelen RISPORTI LUISTIMIA ENITE

      • vanha valkku

        Risportit ovat kovat eikä niissä ole kuin lähinnä lasikuitua sisällä... Uuniin niitä ei voi laittaa, eikä siitä ole niille mitään hyötyäkään.

        Risportit ovat myös pääsääntöisesti leveälle jalalle suunnitellut, jotenka mieti minkälainen jalka itselläsi on - anna liikkeessä (mm. Lucky Skate, Skate Shop...) heidän katsoa jalkasi malli ja sen mukainen oikea luistimen kenkä lesteineen.

        Mikäli Risport tai jokin muu merkki sopii jollekin kaverille se ei välttämättä sovi sinulle jne... Kokeile useita eri malleja/merkkejä ja niistä paras kenkä itselle.

        Teränä aloittelevalle muokkariluistelijalle suositellaan ihan yleisteriä, joita löytyy niin Wilsonilta (mm. Ace) kuin MK:ltakin)

        Älä säästä luistinten kustannuksissa sillä, että otat halvimmat vaikka eivät sovi jalallesi, niistä voi tulla läpi elämän/luisteluvuosien ongelmia sekä pahimmassa tapauksessa pääset leikkauspöydälle...

        Tsemppiä valintaan sekä mukavia hetkiä lajin parissa!


      • vanha valkku
        vanha valkku kirjoitti:

        Risportit ovat kovat eikä niissä ole kuin lähinnä lasikuitua sisällä... Uuniin niitä ei voi laittaa, eikä siitä ole niille mitään hyötyäkään.

        Risportit ovat myös pääsääntöisesti leveälle jalalle suunnitellut, jotenka mieti minkälainen jalka itselläsi on - anna liikkeessä (mm. Lucky Skate, Skate Shop...) heidän katsoa jalkasi malli ja sen mukainen oikea luistimen kenkä lesteineen.

        Mikäli Risport tai jokin muu merkki sopii jollekin kaverille se ei välttämättä sovi sinulle jne... Kokeile useita eri malleja/merkkejä ja niistä paras kenkä itselle.

        Teränä aloittelevalle muokkariluistelijalle suositellaan ihan yleisteriä, joita löytyy niin Wilsonilta (mm. Ace) kuin MK:ltakin)

        Älä säästä luistinten kustannuksissa sillä, että otat halvimmat vaikka eivät sovi jalallesi, niistä voi tulla läpi elämän/luisteluvuosien ongelmia sekä pahimmassa tapauksessa pääset leikkauspöydälle...

        Tsemppiä valintaan sekä mukavia hetkiä lajin parissa!

        ... Dance-terää ei kannata valita ensimmäiseksi teräkseen mikäli on luistellut vasta vähän aikaa. Luisteluasentosi/painopisteesi näkee parhaiten oma valkkusi tunneilla, joten häneltä myös suosituksia teräsi valintaan. Dance-terän painopistealue on hyvin pieni ja viettää piikille nopeammin, kun luistelutaito sekä asento vielä hakee alkuvuosina.

        Toiset joukkueet käyttävät myös samoja teriä kaikki joukkueessa, valkkusi neuvoo siinäkin, mikäli teidän joukkueessa käytetään jotain tiettyä terää.. :)


      • lalaala
        vanha valkku kirjoitti:

        ... Dance-terää ei kannata valita ensimmäiseksi teräkseen mikäli on luistellut vasta vähän aikaa. Luisteluasentosi/painopisteesi näkee parhaiten oma valkkusi tunneilla, joten häneltä myös suosituksia teräsi valintaan. Dance-terän painopistealue on hyvin pieni ja viettää piikille nopeammin, kun luistelutaito sekä asento vielä hakee alkuvuosina.

        Toiset joukkueet käyttävät myös samoja teriä kaikki joukkueessa, valkkusi neuvoo siinäkin, mikäli teidän joukkueessa käytetään jotain tiettyä terää.. :)

        Mulla itellä oli alkuaikoina vaan Risportteja, ja onneks tuli lopulta vaihdettua Riedeliin! Oli risportit meinaan sen verran kovat ainakin itelle et limoja ja laastaria kulus enemmän ku laki sallii :D Kyl nää Riedelitkin hiertää mut se ei oo mitään verrattuna aikasempaan...ihanat jalat mulla


    • kun..

      menet ja kokeilet eri vaihtoehtoja. JOkaisella on kuitenkin erilainen jalka..vaikka toiselle on riedell hyvä niin toiselle ei ..esim.

      Mulla itsella oli Riedellin Blue RIbbonit kun alotin..nyt vaihdoin Graffiin, Prestigeen. Mä tykkään enemmän prestigestä..on pikkasen korkeampi kenkä ku riedellin kyseinen mikä mulla oli. Joten huomattavisti tukevampi meininki=)

      Kengissä o paljon eroja joten kehotan kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

    • Tiiiiii4

      Itse olen käyttänyt 4 vuotta edeoita ja suosittelen edeaa, ne ainakin sopivat minnulle hyvin. Kannattaisin sinulle Overturea, itse olen yksinluistelun puolella ja viimeeksi minulla oli overturet. Pidin niistä :D ne maksavat n.130€ jos muistan oikein, ostin ne itse skateshopista voin varmistaa hinnan joku päivä :--D Tänään menemme sinne.

      • ...

        Edeoista olen samaa mieltä. Itse aloitin muodostelmaluistelun nyt kevääällä. Mulla on Edean Overturet ja ne tuntuvat hyvälle ja käytössäkin.


        Mitä luulette onko tulokasjoukkoeella jotkin tietyt terät, kun en ole kysynyt valmentajaltani mitään...no ne voi onneksi vaihtaakin.....


      • Edeat
        ... kirjoitti:

        Edeoista olen samaa mieltä. Itse aloitin muodostelmaluistelun nyt kevääällä. Mulla on Edean Overturet ja ne tuntuvat hyvälle ja käytössäkin.


        Mitä luulette onko tulokasjoukkoeella jotkin tietyt terät, kun en ole kysynyt valmentajaltani mitään...no ne voi onneksi vaihtaakin.....

        Minulla on ainakin Edeat. Ennen minulla oli Overturet, nyt minulla on Chorukset. Chorukset ovat ihan hyvät, paitsi jos on tottunut luistelemaan Overtureilla, niin kun Chorus on kovempi malli niin voi hiertää ja painaa. Mutta suosittelisin Edeoita...


    • mull on....

      mull on riedell 3(pienet)käyn jääl 3-5 kaverilt sain hyvät ridell jotka on 5 kokoo:)mut en tiiä muist ku ainaki readell ekat ostin lucky skatest:)

    • Risportit?

      Mun kokemuksen mukaan kannattaa ottaa risportit, koska ne on mukavat ja kestää kovaa käyttöä. Kaiken lisäksi on hienot.

    • Minoriluistelija

      Mulla ittelläni on risport rf3 ja parabolic terä ne on ostettu just joten en oo ehtiny kokeilee mut nii ite en suosi edeoita mulla oli noin 5kk ni ne murtu siit varrest sillee jännästi luistelen minori tasossa

    • Risportinkäyttäjä
    • Risportit

      Minun mielestä kannattaa hankkia luistimet esim. Golden skatesta. Minulla itsellään on risportit, ne on minun mielestä tosi hyvät! Monet myös suosittelee edeoita mutta minä en tiedä niistä hirveästi mitään. Jos ostat risportit niin suosittelen RF3 ne on kestävät. Minulla itsellään ne oli n. 2 vuotta. Mutta jos et luistele hirveän paljon niin edeat on tosi hyvät.

    • Anonyymi

      Omalla kohdalla skate shop hoitanut osansa kiitettävästi. Kannustivat aikoinaan hankkimaan perusluistimien tilalle laadukkaammat, koska hypin ym ei mene jalat pilalle ja tule loukkaantumisia.
      Kohdallani palvelu on toiminut hyvin ja asiantuntevasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe