Domina Sultan Beach

Taudin saanut

Kehoittasin kaikkia Domina Sultan Beachissa käyneitä, joilla on ollut outoja vatsaoireita, käymään lääkärissä.
Olimme siellä perheeni kanssa viime kuussa, ja tuliaisina saimme sekä salmonellan että campylo-bakteerin (samantapainen, mutta täysin eri tauti). Söimme koko loman ajan hotellissa (=täyshoito), joten ihme on, jos tartunta on tullut muualta.
Lääkärit sekä hoitajat sanoivat Suomessa, että ko. taudit saadaan vain ja ainoastaan ruuan välityksellä, kun käsihygienia on ollut ruuan käsittelijällä huono.
Oireisiin liittyy ripuli, oksentelu, kuumeilu, vatsakouristukset, kuvottava tunne vatsassa jne... Minulla itselläni ei ollut muita oireita kuin nuo käsittämättömät vatsakouristelut,mutta nekin ovat loppuneet lääkityksellä.
Voi vitsit että otti pattiin... Ollaan reissattu vähän siellä sun täällä, mutta eka kerta on, kun tällaisia tuliaisia toimme. Huono tuuri, mutta ei ihan heti tee mieli matkustaa samaiseen hotelliin.

44

8032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkusteleva

Onko ko. hotelli Hammametissa vai Soussessa?...

• taudin saanut

Hammametissahan hotelli on.

• Hygieniasialle tehdä..?

Asia kiinnostaa,koska ihmisten palautteen perusteella varasin syysloman Sultan Beachiin. Äitini oli siellä marraskuussa ja heidän seurueessaan oli vastaavia ongelmia.
      Muslimit ei kait käytä wcpaperia,vaan huuhtelevat sormensa yhteisastiassa!!IMATKANJÄRJESTÄJÄN PITÄIS PUUTTUA TIUKASTI ASIAAN.

• ???

Mä kyllä suuresti ihmettelen että miten ihmeessä sitten meet ky. hotelliin jos kerta ihmiset jatkuvasti tulee kipeeksi?!!!!?

Ja kyllä ihmettelen sun matkakohde valintaakin jos sulla on tommoset käsitykset että "Muslimit ei kait käytä wcpaperia,vaan huuhtelevat sormensa yhteisastiassa!!"...

ja mitä hotelliin tulee ni matkatoimisto domina omistaa ton ky. hotellin.....

• Hoidettava kuntoon
        ??? kirjoitti:

Mä kyllä suuresti ihmettelen että miten ihmeessä sitten meet ky. hotelliin jos kerta ihmiset jatkuvasti tulee kipeeksi?!!!!?

Ja kyllä ihmettelen sun matkakohde valintaakin jos sulla on tommoset käsitykset että "Muslimit ei kait käytä wcpaperia,vaan huuhtelevat sormensa yhteisastiassa!!"...

ja mitä hotelliin tulee ni matkatoimisto domina omistaa ton ky. hotellin.....

Henkilökunnan huono hygieniataso on todellakin ensisijassa matkanjärjestäjän ja hotellin ongelma, mutta ikävää jos se aiheuttaa salmonellaa tms asiakkaille.Varmaan asiakkaat kaikkoavat jos tilanne ei korjaannu?! Hotelli on kulemma muuten kiva.

• ramppaavat suihkussa

kyllä muslimit käyttää vessapaperia:D ja kylla voin varmasti sanoa että yleinen hygienia on muslimeilla parempi kun suomalaisilla! Nehan ramppaa koko ajan pesemas itteensa!Puhtaus on muslimeille erittain tarkeaa!

• Jatta
        ramppaavat suihkussa kirjoitti:

kyllä muslimit käyttää vessapaperia:D ja kylla voin varmasti sanoa että yleinen hygienia on muslimeilla parempi kun suomalaisilla! Nehan ramppaa koko ajan pesemas itteensa!Puhtaus on muslimeille erittain tarkeaa!

Kuulin tuttavaltani, että Domina Sultan Beach on kohtuullisen hyvä hotelli, jos Tunisiaan aikoo matkustaa. Hän tosin sanoi, ettei pystynyt kauaakaan ottaa altaalla rennosti, kun jo vapaa-ajan ohjaaja oli hakemassa harrastamaan jotain aktiviteettia. Kun tuttavani ei jaksanut lähteä, ohjaaja oli kädestä pitäen raahannut hänet allasjumppaan. Ovatko hotellin vapaa-ajan ohjaajat tosiaan noin aktiivisia?

• tunisia <3
        Jatta kirjoitti:

Kuulin tuttavaltani, että Domina Sultan Beach on kohtuullisen hyvä hotelli, jos Tunisiaan aikoo matkustaa. Hän tosin sanoi, ettei pystynyt kauaakaan ottaa altaalla rennosti, kun jo vapaa-ajan ohjaaja oli hakemassa harrastamaan jotain aktiviteettia. Kun tuttavani ei jaksanut lähteä, ohjaaja oli kädestä pitäen raahannut hänet allasjumppaan. Ovatko hotellin vapaa-ajan ohjaajat tosiaan noin aktiivisia?

itse olen ollut hotellissa neljä kertaa ja joka kerta on ollut lähes eri vapaa-ajan ohjaajat. Niiden "aktiivisuus" on vaihdellut laidasta laitaan.Joskus on saanu olla aivan rauhassa ja joskus on kuullut pyydöt minigolffiin,bingoon tai jousi ammuntaan useampaan kertaankin mutta ikinä ei ole väkisin aurinko tuolista revitty.Mitä olen kuullut juttua juuri siellä käyneistä niin kuulostaa siltä ,että ohjaajat ovat muuttuneet aktiivisempaan suuntaan...

• Taudin saanut

Aikomuksena on kyllä ilmoittaa Domina Travelille ko. tautitartunnoista.
        En jaksa uskoa, että olisimme ainoat onnettomat, jotka ovat tartunnan saaneet. Lähtöpäivänämme useampi kanssamatkustaja valitteli pahaa oloa, kuumetta oli muutamilla jne..
        Miehelläni ei ole oireet kadonneet vieläkään lääkityksestä huolimatta, vaikka olemme olleet Suomessa jo parisen viikkoa.
        Koko porukalla vielä edessä uudet ulostusnäytteet, niiden tulosten odottelu jne...
        Pattittaa!!

• olitte...
        Taudin saanut kirjoitti:

Aikomuksena on kyllä ilmoittaa Domina Travelille ko. tautitartunnoista.
        En jaksa uskoa, että olisimme ainoat onnettomat, jotka ovat tartunnan saaneet. Lähtöpäivänämme useampi kanssamatkustaja valitteli pahaa oloa, kuumetta oli muutamilla jne..
        Miehelläni ei ole oireet kadonneet vieläkään lääkityksestä huolimatta, vaikka olemme olleet Suomessa jo parisen viikkoa.
        Koko porukalla vielä edessä uudet ulostusnäytteet, niiden tulosten odottelu jne...
        Pattittaa!!

...tuossa hotellissa? Meidän porukka kotiutui kaksi viikkoa sitten samaisesta paikasta ja meillä ei mitään vatsavaivoja. Söimme ihan kaikkea ja emme edes ottaneet maitohappabakteereja vaikka sitä suositeltiin. Käsidesin käyttökin jäi todella vähäiseksi, mutta pesimme kädet tietenkin ennen ruokailua.

Minusta hotelli oli mukava, siisti ja henkilökunta ystävällistä. Huoneet oli ok, ei siis niistä valittamista. Animaattori -pojat oli mukavia ja saivat kyllä mukaan toimintaan. Minusta he eivät olleet liian tunkeilevia.

En tiedä, mutta minä ainakin voisin suositella hotellia muillekin..... mutta mielipiteitä on yhtä monta kun on ihmisiä maailmassa =)

• Taudin saanut
        olitte... kirjoitti:

...tuossa hotellissa? Meidän porukka kotiutui kaksi viikkoa sitten samaisesta paikasta ja meillä ei mitään vatsavaivoja. Söimme ihan kaikkea ja emme edes ottaneet maitohappabakteereja vaikka sitä suositeltiin. Käsidesin käyttökin jäi todella vähäiseksi, mutta pesimme kädet tietenkin ennen ruokailua.

Minusta hotelli oli mukava, siisti ja henkilökunta ystävällistä. Huoneet oli ok, ei siis niistä valittamista. Animaattori -pojat oli mukavia ja saivat kyllä mukaan toimintaan. Minusta he eivät olleet liian tunkeilevia.

En tiedä, mutta minä ainakin voisin suositella hotellia muillekin..... mutta mielipiteitä on yhtä monta kun on ihmisiä maailmassa =)

Olimme siellä 25.4. - 2.5.

Huvittavaa oli, että en koskaan aiemmin käyttänyt matkoilla käsidesiä, maitohappobakteeritbl, enkä yleensäkään ollut niin tarkka syömisistä sekä hygieniasta kuin tällä matkalla.
        Tosiasia on, että saimme nämä vatsapöpöt jonkun muun ihmisen huonon käsihygienian vuoksi.
        Ruuathan tuotiin tarjolle ko. hotellissa reilusti ennen ruokailun alkua. Samat salaatit muut kylmäsäilytystä vaativat ruuat olivat ruokailun alusta loppuun saakka ilman viileäsäilytystä.
        Ja juuri sellaisessahan näiden meillä olevien tautien pöpöt tykkäävät lisääntyä.

Hotellista vielä... Ihan ok oli, vastasi halpaa hintaa. Kulunuthan hotelli oli joka paikasta. Tuolien verhoilukankaat olivat tosi likaisia, samoin verhot. Hotellihuoneemme oli menopäivänä niin huonosti siivottu, että kutsuimme heti kättelyssä siivojan paikalle.
        Kun olimme pelaamassa tennistä,niin mailat olivat niin risat, ettei niillä tennistä pystynyt pelaamaan. Jotain muuta ehkä.
        Jos itse menisin uudestaan Tunisiaan, maksaisin kernaasti muutaman satasen matkasta enemmän ja menisin tasokkaampaan hotelliin.
        Mutta niin kuin sanoit, makuja on monia.
        Tämä on minun mielipiteeni.

• tämmöinen
        Taudin saanut kirjoitti:

Olimme siellä 25.4. - 2.5.

Huvittavaa oli, että en koskaan aiemmin käyttänyt matkoilla käsidesiä, maitohappobakteeritbl, enkä yleensäkään ollut niin tarkka syömisistä sekä hygieniasta kuin tällä matkalla.
        Tosiasia on, että saimme nämä vatsapöpöt jonkun muun ihmisen huonon käsihygienian vuoksi.
        Ruuathan tuotiin tarjolle ko. hotellissa reilusti ennen ruokailun alkua. Samat salaatit muut kylmäsäilytystä vaativat ruuat olivat ruokailun alusta loppuun saakka ilman viileäsäilytystä.
        Ja juuri sellaisessahan näiden meillä olevien tautien pöpöt tykkäävät lisääntyä.

Hotellista vielä... Ihan ok oli, vastasi halpaa hintaa. Kulunuthan hotelli oli joka paikasta. Tuolien verhoilukankaat olivat tosi likaisia, samoin verhot. Hotellihuoneemme oli menopäivänä niin huonosti siivottu, että kutsuimme heti kättelyssä siivojan paikalle.
        Kun olimme pelaamassa tennistä,niin mailat olivat niin risat, ettei niillä tennistä pystynyt pelaamaan. Jotain muuta ehkä.
        Jos itse menisin uudestaan Tunisiaan, maksaisin kernaasti muutaman satasen matkasta enemmän ja menisin tasokkaampaan hotelliin.
        Mutta niin kuin sanoit, makuja on monia.
        Tämä on minun mielipiteeni.

tapaus nyt,,,On se aika jännä juttu,kun joillakin
        menee matka melkein aina piloille,riippumatta matkatoimistosta tai kohteesta.

• Taudin saanut
        tämmöinen kirjoitti:

tapaus nyt,,,On se aika jännä juttu,kun joillakin
        menee matka melkein aina piloille,riippumatta matkatoimistosta tai kohteesta.

On se kumma joo...
        Tietääkseni en niin kirjoittanut, että meillä olisi mennyt matka piloille.
        Ja että melkein aina..?!
        En mielestäni moittinut matkanjärjestäjää, en järin kohdettakaan.
        Päin vastoin... Yllätyin positiivisesti Domina Traveliin. En ole heidän matkallaan ennen ollut.
        Muita matkanjärjestäjiä olemme käyttäneet useastikin, eikä heistäkään ole pahaa sanottavaa.
        Ensimmäistä kertaa meni matka taudin takia piloille. Toivottavasti viimeistä, mutta tuskinpa vaan. Tälläkin hetkellä suunnittelemme uutta matkaa.
        Harmittaa vaan moinen ja siksi tänne kirjoitin, jos muille on käynyt samoin, että ymmärtävät käydä lääkärissä.

Domina Traveliin olen ollut yhteydessä tänään ja ihan asiallisesti ottivat tiedon vastaan. Lähetän sinne sekä lääkärintodistuksen että labrakokeiden vastaukset. Laittavat sitten asiaa eteenpäin, ts. hotellille tietoa.

• Varsin tyytyväinen
        Taudin saanut kirjoitti:

On se kumma joo...
        Ja että melkein aina..?!
        Päin vastoin... Yllätyin positiivisesti Domina Traveliin. En ole heidän matkallaan ennen ollut.
        Muita matkanjärjestäjiä olemme käyttäneet useastikin, eikä heistäkään ole pahaa sanottavaa.
        Ensimmäistä kertaa meni matka taudin takia piloille. Toivottavasti viimeistä, mutta tuskinpa vaan. Tälläkin hetkellä suunnittelemme uutta matkaa.
        Harmittaa vaan moinen ja siksi tänne kirjoitin, jos muille on käynyt samoin, että ymmärtävät käydä lääkärissä.

Domina Traveliin olen ollut yhteydessä tänään ja ihan asiallisesti ottivat tiedon vastaan. Lähetän sinne sekä lääkärintodistuksen että labrakokeiden vastaukset. Laittavat sitten asiaa eteenpäin, ts. hotellille tietoa.

Itse olin Domina Sultan Beach -hotellissa juuri tuona 25.4-2.5.07 aikana. En saanut mitään oireita paitsi pari kertaa, ja nekin olivat lieviä. Uskoisin, että pöpö tuli maitoruuista eli tarjolla olleesta juustosta ja viilistä. Tosin en voi olla täysin varma tästä.

Ihmettelin joidenkin salaattilajejen likaisuutta. Porkkanaraaste oli muutamana päivänä niin epäillyttävän multaisennäköistä, että se jäi lautaselle.

En syönyt maitohappobakteereja, joita suosittelen syötäväksi Tunisiassa. Uskoin näin kokeeneena matkustajana, etten tabletteja tarvitsisi, mutta ehkä olisi pitänyt. Hyvä näin jälkeen päin sanoa :D

Vapaa-ajan ohjaajat (=animaattorit) olivat varsin mukavia ja sosiaalisia. Olin tyytyväinen hotellin aktiviteettiin. Ainahan ei jaksa altaan reunalla olla eli keksitty puuhastelu oli virkistävää. Sitä vain kummastelen, kun animaattorit, jotka olivat nuoria miehiä, pyörivät paljon aikaa varsinkin nuorten naisten ympärillä. Työn ohella pientä omaa kivaa, animaattorit? :D

• ruikin ruikun
        Taudin saanut kirjoitti:

On se kumma joo...
        Ja että melkein aina..?!

tämä nyt vaan sattu teille,huonoa tuuria! ei aina voi tietää mistä tulee ja kenelle.. kovin sait ainakin purettua mieltäsi,toivottavasti helpotti.
        olen käynyt useita kertoja soussessa,ensin hotellissa,sittemmin ystäväni kotona. syönyt mitä vaan missä vaan,paikallisten paikoissa,ystävän ystävien kotona ym koskaan en ole mitään vatsatautia saanut. hyvää tuuriako?? ja totta ihmeessä jokainen ymmärtää käydä lääkärissä jos on tarve ??
        ja nämä allaspojat.TOTTKAI ovat naisten kimpussa,ei niillä palkoilla paljon muuta huvia ole.. :)

• palmu
        ruikin ruikun kirjoitti:

tämä nyt vaan sattu teille,huonoa tuuria! ei aina voi tietää mistä tulee ja kenelle.. kovin sait ainakin purettua mieltäsi,toivottavasti helpotti.
        olen käynyt useita kertoja soussessa,ensin hotellissa,sittemmin ystäväni kotona. syönyt mitä vaan missä vaan,paikallisten paikoissa,ystävän ystävien kotona ym koskaan en ole mitään vatsatautia saanut. hyvää tuuriako?? ja totta ihmeessä jokainen ymmärtää käydä lääkärissä jos on tarve ??
        ja nämä allaspojat.TOTTKAI ovat naisten kimpussa,ei niillä palkoilla paljon muuta huvia ole.. :)

tämä ketjuhan vaikuttaa oikein kinaamiselta...

No mielipiteitähän täytyy olla. Tietysti on ikävää että matkalla sairastuu! No yleensä on niin että missä paikalliset syö on puhtai ruoka, mutta bakteerikanta on eri joten voi sen pöpön saada mistä vain. Huonoa tuuri, parempi onni ensikerralla :)

Eihän ne torakatkaan katso montako tähteä hotellissa on...ja sama pätee pöpöihin... ;)

• tarkoitin
        palmu kirjoitti:

tämä ketjuhan vaikuttaa oikein kinaamiselta...

No mielipiteitähän täytyy olla. Tietysti on ikävää että matkalla sairastuu! No yleensä on niin että missä paikalliset syö on puhtai ruoka, mutta bakteerikanta on eri joten voi sen pöpön saada mistä vain. Huonoa tuuri, parempi onni ensikerralla :)

Eihän ne torakatkaan katso montako tähteä hotellissa on...ja sama pätee pöpöihin... ;)

että pöpön voi saada kuka vaan mistä vaan,ei siitä nyt niin kauheasti tartte revittää..
        paljon on näitä tapauksia,hän ei todella ole ainoa. saadaanhan me täällä suomessakin kaikenlaisia pöpöjä..
        nimenomaan,HUONO TUURI..

• tyttö 14v.
        Jatta kirjoitti:

Olin Tunisiassa joitakin viikoja sitten. Domina sultan beach! Ihan kauhee ikävä takas!!! Se oli paras lomani ikinä. Tunisialaiset miehet eivät kyl voineet munkaan kauneudelle mitään. ;) Ekaks se ahdisti mua vähän, mut siihen tottu nopeesti...

Nii niistä vapaa-ajan ohjaajista, eli animaattoreista: Musta ne oli kivoja ja ihania. Ja kylhän ne kävi pyytelemäs millon minnekki ja kutittelemas, mut kyl ne huomas aika nopeesti ketkä niitä ei kaipaa. Et ei ne häirinny mua ainakaan yhtään. Päinvastoin ne teki mun lomast hauskan. Myös niiden ilta-show oli aina hauska! =D
        Juttelin niiden kanssa ja esim. Eddy kerto et vaikka se on hauskaa työtä se on myös toosi raskasta.

Ei ne siel häiritse niit jotka niitä ei kaipaa. Kaikki Domina sultan beachiin HAMMAMETTIIN!!! :)

• tyttö 14v.
        Varsin tyytyväinen kirjoitti:

Itse olin Domina Sultan Beach -hotellissa juuri tuona 25.4-2.5.07 aikana. En saanut mitään oireita paitsi pari kertaa, ja nekin olivat lieviä. Uskoisin, että pöpö tuli maitoruuista eli tarjolla olleesta juustosta ja viilistä. Tosin en voi olla täysin varma tästä.

Ihmettelin joidenkin salaattilajejen likaisuutta. Porkkanaraaste oli muutamana päivänä niin epäillyttävän multaisennäköistä, että se jäi lautaselle.

En syönyt maitohappobakteereja, joita suosittelen syötäväksi Tunisiassa. Uskoin näin kokeeneena matkustajana, etten tabletteja tarvitsisi, mutta ehkä olisi pitänyt. Hyvä näin jälkeen päin sanoa :D

Vapaa-ajan ohjaajat (=animaattorit) olivat varsin mukavia ja sosiaalisia. Olin tyytyväinen hotellin aktiviteettiin. Ainahan ei jaksa altaan reunalla olla eli keksitty puuhastelu oli virkistävää. Sitä vain kummastelen, kun animaattorit, jotka olivat nuoria miehiä, pyörivät paljon aikaa varsinkin nuorten naisten ympärillä. Työn ohella pientä omaa kivaa, animaattorit? :D

Tuli vaan mieleen et oltiin siel samaan aikaan! :)hehee Haluun takas!

• me2
        tyttö 14v. kirjoitti:

Olin Tunisiassa joitakin viikoja sitten. Domina sultan beach! Ihan kauhee ikävä takas!!! Se oli paras lomani ikinä. Tunisialaiset miehet eivät kyl voineet munkaan kauneudelle mitään. ;) Ekaks se ahdisti mua vähän, mut siihen tottu nopeesti...

Nii niistä vapaa-ajan ohjaajista, eli animaattoreista: Musta ne oli kivoja ja ihania. Ja kylhän ne kävi pyytelemäs millon minnekki ja kutittelemas, mut kyl ne huomas aika nopeesti ketkä niitä ei kaipaa. Et ei ne häirinny mua ainakaan yhtään. Päinvastoin ne teki mun lomast hauskan. Myös niiden ilta-show oli aina hauska! =D
        Juttelin niiden kanssa ja esim. Eddy kerto et vaikka se on hauskaa työtä se on myös toosi raskasta.

Ei ne siel häiritse niit jotka niitä ei kaipaa. Kaikki Domina sultan beachiin HAMMAMETTIIN!!! :)

Me oltiin kanssa siellä 16.4-2.5 välisen ajan. Ei tullut mitään vatsatautia eikä mitään muuta vaivaakaan.Söimme tai maistelimme kaikkea paitsi harissaa ja sitä ei kypsää kalkkunaa.... Oli kiva hotelli ja ihanat pojat , Nino,Dali, Eddie, Toto ja Tiitso. Mieli halajaa takaisin ehkä jo syksyllä. Emme kokeneet mitenkään ahdistavina poikien touhuja. Niitä oli kuva katsella kun ne itse nauttivat hommastaan. Meihin niiden huumori puri.

• tyttö 14v.
        me2 kirjoitti:

Me oltiin kanssa siellä 16.4-2.5 välisen ajan. Ei tullut mitään vatsatautia eikä mitään muuta vaivaakaan.Söimme tai maistelimme kaikkea paitsi harissaa ja sitä ei kypsää kalkkunaa.... Oli kiva hotelli ja ihanat pojat , Nino,Dali, Eddie, Toto ja Tiitso. Mieli halajaa takaisin ehkä jo syksyllä. Emme kokeneet mitenkään ahdistavina poikien touhuja. Niitä oli kuva katsella kun ne itse nauttivat hommastaan. Meihin niiden huumori puri.

tiitso kirjotetaan ciccio! ;D

• muös

Olin itse samaan aikaan kyseisessä hotellissa enkä ihmettele yhtään, jos sieltä on salmonellan joku saanut.
      Yhtenä päivänä kalkkuna oli täysin raakaa sisältä.Täytyy olla itse tarkkana ja katsoa mitä suuhun laittaa.
      En ehkä muutenkaan voi kehua tämän hotellin ruokia. Todella yksinkertaista, varsinkin aamupala (joka aamu samanlainen).
      Loma oli silti todella mukava ja onnistunut!

• kun ilmoitat

Hyvä homma, että joku kertoo myös sairastumisista.
      Salmonella voi olla ihmisellä myös oireettomana.
      Niiden ketkä on tässä hotellissa olleet samaan aikaan kannattaisi viedä näyte tutkittavaksi, koska se leviää helpolla.

• Salmonella74

Tosi on.
        Salmonella voi todellakin olla oireeton.
        Omassa perheessäni oli tautia ja samalla matkalla ollut siskoni perhe testattiin. Heillä oli toisella lapsista salmonellaa eikä hänellä ollut kuitenkaan oireita.
        Oikeesti kannattaa testauttaa itsensä, jos hiukankin epäilee tartunnan mahdollisuutta.
        Hotelli oli juuri tuo kuuluisa Domina Sultan Beach, josta tartunnan saimme.

• vatsakipu

Hei kiitos tiedosta. Itsellä on ollut reissun jälkeen mahakipeä ja olen pitkittänyt lääkäriin menoa ,mutta täytyy nyt käydä ottamassa testit.

• minareetti

Mulla onkin jäänyt tää viestiketju kokonaan lukematta aiemmin.

Kuulostaa kyllä siltä, että jos moni samassa hotellissa saanut on saanut vatsaoireita/salmonellan niin ilmoitus matkanjärjeställe on todella aiheellinen.

Ei tunisiassakaan näihin asioihin suhtauduta välinpitämättömästi vaan terveysviranomaiset tekevät pistokokeita niin hotelleihin kuin ravintoloihin tuon tuosta ja ainakin jos he saavat ilmoituksen jostain paikasta. Tarvittaessa luukut pamahtavat kiinni aika nopeasti tai sitten saavat jonkun varoajan minkä jälkeen tehdään uudet kokeet paikasta.

Tottahan taudin voi saada mistä vaan ja milloin vain. Mutta jos taudinsaaneita on useita ja aina samassa hotellissa asuneita niin tarviiko edes epäillä, että jossain on vikaa.

Itse en ole koskaan vuosien aikaan saanut vatsatautia tunisiassa.

Pakko kommentoida myös väittämään "muslimien hygieniasta" viestiketjun alkupäässä.
      Muslimit pesevät alapäänsä vessassa vedellä (ja saippualla) joka käynti kerralla ja sen jälkeen pesevät kätensä. Kyllä täällä hanoista vesi juoksee :)) eli ei tarvitse yhteiskulhossa huljutella vessakäynnin jälkeen. Todellakin yleisesti muslimien henkilökohtainen hygieniataso on paljon korkeampaa kuin suomalaisten.
      Mutta joissain ravintoloissa pöytään tuodaan ruokailun jälkeen sellainen yhteiskulho missä jokainen pesee saippualla kätensä ja pyyhkii sitten servettiinsä. Mutta tämä siis ruokailun jälkeen ei vessakäynnin jälkeen.

Yst.terv. minareetti

• tunisia<3

hotellin asiakkaa oli tässä talvella siirretty viereiseen sisarus hotelliin...siällä oli kuulemma karantteeni...lieneeköhän juuri samasta syystä kun nämä sairas tapaukset...

• minareetti
        tunisia<3 kirjoitti:

hotellin asiakkaa oli tässä talvella siirretty viereiseen sisarus hotelliin...siällä oli kuulemma karantteeni...lieneeköhän juuri samasta syystä kun nämä sairas tapaukset...

Kannattaa ilmoittaa matkanjärjestäjälle, vaikka jälkeenkin päin, aina kaikista tartuntataudeista jotta he pysyvät ajantasalla ja tarvittaessa alkavat toimenpiteisiin hotellia kohtaan.

Kuulostaa todella kamalalta, jos lähes kaikki siellä asuneet sairastuvat. Juttelin asiasta eilen yhden hotellissa (ei tuossa hotellissa) työskentelevän sukulaiseni kanssa. Hän sanoi, että suurissa hotelleissa kuulemma esim kaikki lihat ovat pakasteista valmistettuja eikä tuoreita. Saattavat olla vuosiakin pakkasessa olleita eikä kylmäketjun pitävyys vuosien aikaan ole aina niin varmaa.. Epäili siis sitä suurimmaksi syyksi tartuntoihin.

• Huh.....
        tunisia<3 kirjoitti:

Ensinnäkin... Se on sisarhotelli eikä sisarus... Ja kokemuksesta sanon että ei sieltä ketään sinne Le Sultaniin siirretty...

• palmu
        Huh..... kirjoitti:

Ensinnäkin... Se on sisarhotelli eikä sisarus... Ja kokemuksesta sanon että ei sieltä ketään sinne Le Sultaniin siirretty...

Siis jos näin moni on sairastellu niin tottakai kannattaa tehdä imotus dominalle... onhan kyse kaikkien matkailijoiden turvallisuudesta

• Maajo

Olin kysisessä hotellissa 9-18.5 ja sairastuin myöskamalaan ripuliin, tällä hetkellä on menossa antibioottikuuri johonkin suolistobakteeriin mutta hoito ei näytä auttavan vaikka viiden päivän kuurista on syötynä jo neljä päivää. Tänään vein ulosteviljelyn terveyskeskukseen, tuloksia vaan saa odotella 4-5 arkipäivää. Kamalaa vatsakipua ja ripulia on menossa jo seitsemättä päivää, kaiken kukkuraksi olen viikolla 25 raskaana. Pelottaa vaan mitkä tulokset tulee viljelystä. Onko kenelläkään tietoa onko salmonella miten vaarallista sikiölle? Mikä on hoito raskaana?

• minareetti

Googleta raskaus ja salmonella niin löydät monia lukuvinkkejä aiheesta.

• Maajo
        minareetti kirjoitti:

Googleta raskaus ja salmonella niin löydät monia lukuvinkkejä aiheesta.

Sempä takia kysyinkin täällä että tietääkö joku raskaudenaikaisesta salmonellasta koska siitä löytyy todella vähän tietoa netistä. Itse olen suorittanut hygieeniapassin mutta en muista olisiko siellä edes mainittu salmonellan hoidosta.

• minareetti
        Maajo kirjoitti:

Sempä takia kysyinkin täällä että tietääkö joku raskaudenaikaisesta salmonellasta koska siitä löytyy todella vähän tietoa netistä. Itse olen suorittanut hygieeniapassin mutta en muista olisiko siellä edes mainittu salmonellan hoidosta.

No ei ole omakohtaista kokemusta. Kysy neuvolasta. :)

Hyvää loppuraskautta!!

t.minareetti

• Maajo
        minareetti kirjoitti:

No ei ole omakohtaista kokemusta. Kysy neuvolasta. :)

Hyvää loppuraskautta!!

t.minareetti

Parasta tässä on että edes neuvolasta ei löydy tietoa juurikaan tästä aiheesta... Ei edes lääkäreiden tiedostoista.

• minareetti
        Maajo kirjoitti:

Parasta tässä on että edes neuvolasta ei löydy tietoa juurikaan tästä aiheesta... Ei edes lääkäreiden tiedostoista.

Pikaiseti kurkkasin googlettamalla "raskaus salmonella".
        Törmäsin useammassa linkissä siihen, että "sikiölle salmonella ei ole vaaraksi mutta voi aiheuttaa raskauden keskenmenon".
        Luulisi, että erikoislääkärit, gynet tms suomessa tietäisi asiasta koska eihä kyseessä mikään harvinainen tauti ole.
        Oletko soittanut synnytyssairaalan lääkärille?

Joka tapauksessa toivon, että pääset vain säikähdyksellä tässä asiassa. Uskon, että huolettaa. Erityisesti raskaana sitä kun on monin verroin herkempi. Mutta hyvin se menee. Sulla on viikkojakin kasassa jo paljon. Varmasti riski on enemmänkin alkuraskaudessa.

Ilmoittele miten käy!

:)

• Taudin saanut

Koita jaksaa taudin kanssa!
        Meidän perheessä kärsitty kolme viikkoa (tauti alkoi 1.5.) ja hiukan nyt tuntuisi helpottavan. Minulla itsellä ei ole muuta kuin kuvottava tunne vatsassa eikä ruokaa tee juuri mieli. Miehelläni ollut vatsa koko ajan sekaisin, välillä ollut kuumetta ja tulehdusarvotkin olivat aika korkeella. Sai tosin silloin lääkekuurin.
        Vein taas uudet ulostusnäytteet, tulokset saamme ensi viikolla. Jospa nyt olisivat puhtaat.

Tiukassa tuntuu tauti olevan. Ketuttaa kyllä, mutta kaipa tämä ajan kanssa viimeistään lähtee.

Ilmoitathan tartunnastasi matkatoimistolle, niin pystyvät tekemään asialle jotain, jos johtuu ko. hotellin hygieniatasosta?!
        Itse tein jo ilmoituksen.

• Maajo
        Taudin saanut kirjoitti:

Koita jaksaa taudin kanssa!
        Meidän perheessä kärsitty kolme viikkoa (tauti alkoi 1.5.) ja hiukan nyt tuntuisi helpottavan. Minulla itsellä ei ole muuta kuin kuvottava tunne vatsassa eikä ruokaa tee juuri mieli. Miehelläni ollut vatsa koko ajan sekaisin, välillä ollut kuumetta ja tulehdusarvotkin olivat aika korkeella. Sai tosin silloin lääkekuurin.
        Vein taas uudet ulostusnäytteet, tulokset saamme ensi viikolla. Jospa nyt olisivat puhtaat.

Tiukassa tuntuu tauti olevan. Ketuttaa kyllä, mutta kaipa tämä ajan kanssa viimeistään lähtee.

Ilmoitathan tartunnastasi matkatoimistolle, niin pystyvät tekemään asialle jotain, jos johtuu ko. hotellin hygieniatasosta?!
        Itse tein jo ilmoituksen.

Olen kyllä laittanut viestiä Domina travelsille. Heiltä tuli vaan vastaus että liitä lääkärintodistus reklamaatioon. Se nyt ei lohduta. Mielestäni ko matkatoimisto olisi velvollinen informoimaan muitakin matkaajia kirjallisesti, sitä myös meilissäni heille pyysin. Ei näytä kiinnostavan heitä.

• tunisia <3
        Maajo kirjoitti:

Olen kyllä laittanut viestiä Domina travelsille. Heiltä tuli vaan vastaus että liitä lääkärintodistus reklamaatioon. Se nyt ei lohduta. Mielestäni ko matkatoimisto olisi velvollinen informoimaan muitakin matkaajia kirjallisesti, sitä myös meilissäni heille pyysin. Ei näytä kiinnostavan heitä.

sääli että tämmöinen on päässyt käymään taas...muutenkun on mielestäni viihtyisä ja hyvä hotelli. :(

• äippä

• Maajo
        äippä kirjoitti:

Minulla on ollut myös salmonella epäily raskauden aikana ja ymmärtääkseni ei huolta.

http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/salmonel.html

Tuossa ainakin yksi linkki, jos mainitaan että:
        "eikä salmonella muutenkaan haittaa sikiön kehitystä".

Luojan kiitos salmonella testit näytti negatiiista tulosta. Olisi vaan mukava tietää mikä tässä on riivannut 12 päivää, onneksi tänään on ensimmäinen päivä kun ruoka pysyy vähän jo sisällä. Verikokeita on otettu ihan runsaasti, mutta mitään ei ole löytynyt, paitsi tulehdusarvot 50, valkosolut alhaalla, nesteet alhaalla ja suolat myös alhaalla. Aika näyttää.

• hariss
        Maajo kirjoitti:

Luojan kiitos salmonella testit näytti negatiiista tulosta. Olisi vaan mukava tietää mikä tässä on riivannut 12 päivää, onneksi tänään on ensimmäinen päivä kun ruoka pysyy vähän jo sisällä. Verikokeita on otettu ihan runsaasti, mutta mitään ei ole löytynyt, paitsi tulehdusarvot 50, valkosolut alhaalla, nesteet alhaalla ja suolat myös alhaalla. Aika näyttää.

Harissasta se voisi johtua.

• kyseisestä hotellista

Kerrotaanpa oma kokemukseni viime lokakuulta Sultan Beach-hotellista.

Minulla alkoi keskiviikkoiltapäivällä nousta kuume. Samalla vatsaa väänsi pirusti ja kaikki tuli peräpäästä ulos. Lääkäri kutsuttiin paikalle, ja hän määräsi jotakin pillereitä (antibiootteja). Kuitenkin olo vain huononi ja kuume nousi. Perjantaiaamuna lääkäri kutsuttiin uudestaan. Sitten mentiinkin ambulanssilla sairaalaan, jossa sain mm. tujuja antibiootteja ja jotakin muuta kamaa suoraan suoneen, lisäksi suun kautta annettiin joitakin lääkkeitä. Sunnuntai-iltana pääsin pois ja maanantaina sain lentää takaisin Suomeen. Suomessa jatkoin antibioottien syömistä vielä viikon.

Mikä oli syynä? Ei tietoa. Lääkäri sanoi, että raju tulehdus, joka saattoi olla mistä vain. Epäilen kuitenkin hotellin ruokaa, meillä oli täyshoito. Hyvin usein liha oli raakaa, siis kunnolla raakaa. Kaksi kertaa tarjoilijan tuoma pullovesi oli selvästi kraanavettä. Sitä kannattaa aina haistaa ennen juomista, kloorin hajun tuntee kyllä selvästi. Kun aiheesta huomautti tarjoilijalle, sai jatkossa osakseen nyrpeää kohtelua.

Söimme maitohappobakteereja ja käytimme ahkerasti käsidesiä.

En osaa juuri kehua myöskään Dominan oppaita. Etsiessämme kenkäkauppaa eräs niistä kehoitti ottamaan taksin paikalliselle juna-asemalle ja kävelemään sieltä "vähän matkaa" ko. kauppaan. En tiedä olenko vain huonokuntoinen, mutta yli viisi kilometriä syrjäkylillä jossakin Afrikassa kolmenkymmenenasteen lämmössä ei ole minulle "vähän matkaa". Paikalliset katsoivat kuin kuppatautista kun kävelimme siellä. Lopulta oli pakko ottaa uusi taksi takaisin keskustaan. Hotellimmekin oli lähempänä tätä kenkäkauppaa kuin juna-asema jolle meidät opastettiin.

Tosin sairaalareissu ja siihen liittyneet uudet paluulennot sekä pari ylimääräista hotelliyötä järjestyivät kyllä hyvin. Ilmeisesti näistä oli kokemusta =0)

Melkein kaikilla hotellissamme samaan aikaan olleilla oli jotakin vatsa/kuumeoireita. En tiedä mistä se sitten kertoo.

Paikallinen yksityissairaala oli kyllä hyvää tasoa. Ei siellä juuri englantia muut osanneet kuin minua hoitanut lääkäri, mutta se riitti minulle. Tutkimukset sujuivat ja koneet olivat viimeisen päälle. Ilmeisesti turistien hoitaminen siellä on hyvää bisnestä. Asiakkaita riittää ja vakuutusyhtiöt maksavat viulut.

• käynyt

Syyslomaviikko 42, kolme meidän porukasta toi salmonellan mukanaan. Ei voi tietysti vannoa että tartunta tuli hotellista. Mutta huomioon ottaen tuon kevään aikaisen keskustelun.. Monet suomalaiset olivat vatsataudissa jo lomanaikana.
      Oli myös mielenkiintoista kun kärpäset vaan pyöri tarjolla olevissa ruuissa etenkin alkuviikon aikana.. Onko muilla syyslomalaisilla samoja kokemuksia? Viimeinen kerta dominan reissulla meillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      86
      3841
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2401
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      72
      2373
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2272
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      37
      2029
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      77
      1618
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1517
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1081
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      1054
    10. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      6
      994
    Aihe