Jos työtön sairastuu

Perustietoa kaipaava

Jos olen työtön, työvoimatoimiston käytettävissä oleva ja saan työttömyyspäivärahaa. Jos sairastun, saanko työttömyyspäivärahaa saiarspäiviltä?

69

36879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

      sairauspäivärahaa. Vie sairauslomatodistus Kelaan ja työvoimatoimistoon, niin se on siinä.
      Sairaana ei kannata olla työmarkkinoiden käytettävissä. Sairauspäivärahaa voit saada seuraavat 300 päivää, jolloin harkitaan jo eläkettä, jos olet niin sairas.

      • hkhczxlkhlkcjh

        Jos olet kelan työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla, ei kannata sairastaa. Ainakaan, jos saat myös asumistukea. Laki kun on sellainen että yhdenjaksoisesti vähintään vuoden kelan työttömyysrahaa nauttinut saa pitää 3 kk asumistuen, jos pääsee töihin.
        Jos on sairaspäivärahalla vaikka viikon (saman suuruinen raha), niin ehto ei täyty.
        Mutta jos työllistyminen on 99% mahdotonta, niin siitä vaan sairaspäivärahalle.


      • Pykäläviidakossa

        Jos saa työttömyyskasojen maksamaa ansiopäivärahaa ja sairastuu eikä ole työkkärin käytettävissä, tippuuko sitten siksi ajaksi Kelan sairauspäivärahalle?


      • menee
        Pykäläviidakossa kirjoitti:

        Jos saa työttömyyskasojen maksamaa ansiopäivärahaa ja sairastuu eikä ole työkkärin käytettävissä, tippuuko sitten siksi ajaksi Kelan sairauspäivärahalle?

        Kun sairastut kela maksaa sairaspäivärahan. Eli sinun sairaspäiväraha lasketaan sinun ansiosidonnaisen mukaan. Sairaspäiväraha maksetaan 6 päivältä viikossa eli paljon ei eroa tule.


      • viedä myös

        työvoimatoimistoon????
        Kela neuvoi tuomaan heille, mutta työkkäristä siellä ei puhuttu mitään, vaikka olen siis työtön työnhakija ja nyt sairastunut.
        Ei minulla ollut kuin yksi alkuperäinen lääkärintodistus, jonka siis Kela halusi itselleen.

        Käynpäs kysymässä työkkäristä, vaatiiko nekin lääkärintodistuksen..


      • mikä on
        viedä myös kirjoitti:

        työvoimatoimistoon????
        Kela neuvoi tuomaan heille, mutta työkkäristä siellä ei puhuttu mitään, vaikka olen siis työtön työnhakija ja nyt sairastunut.
        Ei minulla ollut kuin yksi alkuperäinen lääkärintodistus, jonka siis Kela halusi itselleen.

        Käynpäs kysymässä työkkäristä, vaatiiko nekin lääkärintodistuksen..

        käytäntö muualla mutta ainakin meilläpäin on riittänyt kun kertoo työkkärissä sairauslomastaan eli koska alkanut ja koska tod. näk. päättyy. He kun eivät sinänsä sitä tietoa tarvii.

        Kela sensijaan tarvii koska työmarkkina tuki ja sairausrahat tulevat ihan eri perusteilla.

        Eri juttu on sitten jos on ns. aktiivitoinnassa mukana jolloin sairaus saattaa muuttaa jo tehtyä suunnitelmaa, mutta silloinkin yhteys työkkäriin selvittää senkin asian, tälläisessä tapauksessa työkkäri saattaa olla myös kiinnostunut näkemään lääkärintodistuksen.


        Eli ettet nyt vallan väärinkäsitä niin yksinkertaistaen, toimi tilanteen mukaan. Mitään selvää juu tai ei vastausta tähän ei voi antaa, mutta ominen aivojen käyttöä tietysti voi suositella.


      • Nimittäin olen
        mikä on kirjoitti:

        käytäntö muualla mutta ainakin meilläpäin on riittänyt kun kertoo työkkärissä sairauslomastaan eli koska alkanut ja koska tod. näk. päättyy. He kun eivät sinänsä sitä tietoa tarvii.

        Kela sensijaan tarvii koska työmarkkina tuki ja sairausrahat tulevat ihan eri perusteilla.

        Eri juttu on sitten jos on ns. aktiivitoinnassa mukana jolloin sairaus saattaa muuttaa jo tehtyä suunnitelmaa, mutta silloinkin yhteys työkkäriin selvittää senkin asian, tälläisessä tapauksessa työkkäri saattaa olla myös kiinnostunut näkemään lääkärintodistuksen.


        Eli ettet nyt vallan väärinkäsitä niin yksinkertaistaen, toimi tilanteen mukaan. Mitään selvää juu tai ei vastausta tähän ei voi antaa, mutta ominen aivojen käyttöä tietysti voi suositella.

        pitkällä sairaslomalla ja tiesin kyllä sen että kela vaatii sen alkuperäisen lääkärintodistuksen. Sen toimitin ja sairauspäivärahahakemuksen.
        Tänään klenkkasin työkkäriin ja siellä halusivat kopion (onneksi mulla oli ja ottivat siitä itelleen kopion).
        Nyt on asiat järjestyksessä! Kiitos!


      • Painkiller.
        mikä on kirjoitti:

        käytäntö muualla mutta ainakin meilläpäin on riittänyt kun kertoo työkkärissä sairauslomastaan eli koska alkanut ja koska tod. näk. päättyy. He kun eivät sinänsä sitä tietoa tarvii.

        Kela sensijaan tarvii koska työmarkkina tuki ja sairausrahat tulevat ihan eri perusteilla.

        Eri juttu on sitten jos on ns. aktiivitoinnassa mukana jolloin sairaus saattaa muuttaa jo tehtyä suunnitelmaa, mutta silloinkin yhteys työkkäriin selvittää senkin asian, tälläisessä tapauksessa työkkäri saattaa olla myös kiinnostunut näkemään lääkärintodistuksen.


        Eli ettet nyt vallan väärinkäsitä niin yksinkertaistaen, toimi tilanteen mukaan. Mitään selvää juu tai ei vastausta tähän ei voi antaa, mutta ominen aivojen käyttöä tietysti voi suositella.

        "mutta ainakin meilläpäin on riittänyt kun kertoo työkkärissä sairauslomastaan eli koska alkanut ja koska tod. näk. päättyy. He kun eivät sinänsä sitä tietoa tarvii." No itse olen vienyt sairaslomatodistuksen heille kouraan nähtäväksi ja siitä sitten ovat kirjoittanu tietoihini sairasloma-ajan ja sen syyn.. Tuli tässä mieleen, että riittäkö se, että esim. soittaa ja ilmoittaa olevansa sairaslomalla sitten? meinaa ilomielin vaikka soittaisin tai lähetäisin meiliä, ku kehtasi väittää, ettei voi olla mikään vikana, kun kerta sairaslomalapun voi toimittaa.. jos sen voi muuten ilmaista, niin ilomielin ja miten?.


      • näin on

        Olen pitkällä sairauslomalla ja KELA ei hyväksy B-todistuksiani, joten olen työmarkkinatuella passiivisena työnhakijana.


      • Hampaat naulaan

        Oliskin noin helppoa ! JUU, VOIT saada sairauspäivärahaa, minä toimitin b-todistuksen kelaan, he lupasivat maksaa 1kk sairauspäivärahan,pitää toimittaa epigriisit tutkimuksista, lähetin ne,niin tuli vaatimus; pitää mennä fysiatrian erikoislääkärille ja häneltä uusi b-lausunto. Valitin "pomputtamisesta" n.6vko tuli päätös,valitukseni on mennyt läpi saan 0,58e !!!!! / päivä sairauspäivärahaa. JIPII kyllä kannatti valittaa, fysiatrin käyntiin ja b-todistukseen EI olisi tämä vuoden sairauspäiväraha riittänyt !!!! Saan osa-aika eläkettä n.500e/kk Mihin tuon rahan oikein siottaisi ?


      • sairas4
        menee kirjoitti:

        Kun sairastut kela maksaa sairaspäivärahan. Eli sinun sairaspäiväraha lasketaan sinun ansiosidonnaisen mukaan. Sairaspäiväraha maksetaan 6 päivältä viikossa eli paljon ei eroa tule.

        Eikös sairauspäiväraha makseta viimeisen vahvistetun verotietojen mukaan?Eli olen nyt ollut ansiosidonaisella 8kk.Sairaspäiväraha ois sillon parempi.


      • Ötkötölöpöhölpötöttörö

        Minä en ole enää edes ihminen. Te- toimiston virkailijan miestä olen käyttäytynyt työvoimapoliittisesti moitittavasti, joten lakkasivat maksamasta työmarkkinatukea. Minä sairastan nivelreumaa, joka on pahentunut viime syksyn aikana. Minulle ei ole kerrottu, että siihen tarvitaan lääkärin lausunto. Minulla on sellainen. Nyt olen sairauslomalla 16.12.2005 alkaen, joka loppunee 30.6.20016.. Heidän päätöksiensä takia en ole pystynyt maksamaan joulukuun vuokraa.


      • Sumakaki
        Pykäläviidakossa kirjoitti:

        Jos saa työttömyyskasojen maksamaa ansiopäivärahaa ja sairastuu eikä ole työkkärin käytettävissä, tippuuko sitten siksi ajaksi Kelan sairauspäivärahalle?

        En ymmärrä miksi puhutaan "tippumisesta" kelan rahalle..ainakin jos ansiosidonnaista saa niin aika samaa luokkaa tulot on


      • Tasa-arwo

        7,5 vuotta sairaslomalla putkeen , ei päivääkään sairaspäivärahaa kun kelan lääkäri näin päättää!!! Hän on jumalan yläpuolella!! Heti kun työllistyin niin johan irtosi sairaspäivärahaa samalla b-lausunnolla!!!


      • Kippee
        menee kirjoitti:

        Kun sairastut kela maksaa sairaspäivärahan. Eli sinun sairaspäiväraha lasketaan sinun ansiosidonnaisen mukaan. Sairaspäiväraha maksetaan 6 päivältä viikossa eli paljon ei eroa tule.

        Kela sanoo: "Jos olet työtön työnhakija, voit saada sairauspäivärahaa."
        Huom! Voit saada. Käytännössä et saa, vaan käy niin ettet saa työttömyyspäivärahaa koska olet lääkärintodistuksella sairas mutta kelan mielestä et niin sairas että voisit saada sairauspäivärahaa. Työssäollessasi saat kyllä samasta sairaudesta samalla B-todistuksella sairauspäivärahaa, millä työttömänä et saa. Ja, uskokaa nyt hyvät ihmiset, näin se vaan menee pääsääntöisesti. Ja nyt puhun ihan oikeasta vakavahkosta sairaudesta joka käytännössä aiheuttaa työkvyttömyyden. Ja vinkki. Jos sairastut työttömänä, voit kyllä käydä lääkärissä mutta pidä ihmeessä turpasi kiinni siitä ja muista poistaa kaikki ruksit esim kanta.fi:ssä mihin tietojasi saa luovuttaa. Ja kokemuksesta. Pidä turpasi kiinni myös, jos joudut pariksi päiväksi sairaalaan.
        Mutta miksi Kela ei yksinkertaisesti ilmoita että: "Jos olet työtön työnhakija, sinulla on pienen pieni mahdollisuus saada sairauspäivärahaa".


      • Anonyymi
        viedä myös kirjoitti:

        työvoimatoimistoon????
        Kela neuvoi tuomaan heille, mutta työkkäristä siellä ei puhuttu mitään, vaikka olen siis työtön työnhakija ja nyt sairastunut.
        Ei minulla ollut kuin yksi alkuperäinen lääkärintodistus, jonka siis Kela halusi itselleen.

        Käynpäs kysymässä työkkäristä, vaatiiko nekin lääkärintodistuksen..

        Voi kiesus: älkää kukaan koskaan antako alkuperäisiä todistuksia mistään aiheesta, mihinkään.
        Kopiokoneet ovat joka Kelan toimistossakin!


    • ilmoittautuessa

      (sairaslomalla kun ei ole tullut kuntsarista ilmoitusta onko hyväksytty vai ei) niin ilmoittaa ettei ole työkykyinen saadakseen liiton päivärahaa vai muina miehinä ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vaikka niin ei olekaan, minullahan on työpaikka mutta ei vielä työn vaatimaa työkykyä

    • edes kirjoita

      sairaslomalappuja jos sanoo olevansa työtön.

      Kuitenkin kaikki sairaslomat ja lääkärissäkäynnit pitäisi näkyä , esim. vakuutusyhtiötä ja kelaa varten, sillä on merkitystä sitten kun katsotaan asioita taaksepäin , esim. eläkkeen, kuntotutkimusten ym. tarvetta selvittäessä.

      Muutenkin pitäisi osata pitää sairaspäiväkirjaa, varsinkin jos on käyntejä eri lääkäreillä ja lääkäri/terveysasemilla.
      Minä ainakaan en muista vuosien jälkeen missä ja montakokertaa olen kenenkin vastaanotolla käynyt.

      • tk-lääkäriltä

        todistuksen työkyvyttömyydestä, koska Kela vaatii sen.
        Saan siis työttömyyspäivärahaa ja kun sairauslomaa on pitempään, saan sairauspäivärahaa sen sijaan.
        Lyhyistä sairausjaksoista ei sikäli ole kaiketi hyötyä?


      • sairaslomia ei
        tk-lääkäriltä kirjoitti:

        todistuksen työkyvyttömyydestä, koska Kela vaatii sen.
        Saan siis työttömyyspäivärahaa ja kun sairauslomaa on pitempään, saan sairauspäivärahaa sen sijaan.
        Lyhyistä sairausjaksoista ei sikäli ole kaiketi hyötyä?

        kannata pitää, ja työttömän kannattaakin katsoa ensin kuinka pitkäksi aikaa sairaslomaa kirjoitetaan. Jos on sellainen nipo kuin meikäläisen ns. 'omalääkäri' että oli tauti kuin tauti sairasloma on aina kolme pv kerrallaan. No koska tämä lääkäri on ottanut tuollaisen linjan olen hakenut sitten niitä kolmenpäivän sairaslomia aina joka kolmaspäivä. Lopulta kun lääkäri vihdoin järkiintyy kirjoittaa kahdenviikon sairasloman ja lähetteen erikoislääkärille.

        Näinhän se vaan menee. Eli aina kannattaa miettiä milloin kannattaa pitää (viedä kelaan) ne sairaslomat ja milloin ei. Yleensä kannattaa kuitenkin ottaa sairaslomalaput jos niitä kirjoitetaan.

        Omaa tyhmyyttäni sairastin mm. selkäkipuja toistavuotta ilman sairaslomaa kun en sitä tyhmyyttäni ymmärtänyt vaatia. Siten sitten selkäsairauksiin saatava kelan kustantama kuntoutuskin lykkääntyi yli vuodella ja siten itse kuntoutuksesta saatava hyöty ei ollut niin hyvä kuin se olisi ollut jos olisin vaan pitänyt ne kaikki sairaslomat mitä tarjottiin.


      • etukäteen kun
        sairaslomia ei kirjoitti:

        kannata pitää, ja työttömän kannattaakin katsoa ensin kuinka pitkäksi aikaa sairaslomaa kirjoitetaan. Jos on sellainen nipo kuin meikäläisen ns. 'omalääkäri' että oli tauti kuin tauti sairasloma on aina kolme pv kerrallaan. No koska tämä lääkäri on ottanut tuollaisen linjan olen hakenut sitten niitä kolmenpäivän sairaslomia aina joka kolmaspäivä. Lopulta kun lääkäri vihdoin järkiintyy kirjoittaa kahdenviikon sairasloman ja lähetteen erikoislääkärille.

        Näinhän se vaan menee. Eli aina kannattaa miettiä milloin kannattaa pitää (viedä kelaan) ne sairaslomat ja milloin ei. Yleensä kannattaa kuitenkin ottaa sairaslomalaput jos niitä kirjoitetaan.

        Omaa tyhmyyttäni sairastin mm. selkäkipuja toistavuotta ilman sairaslomaa kun en sitä tyhmyyttäni ymmärtänyt vaatia. Siten sitten selkäsairauksiin saatava kelan kustantama kuntoutuskin lykkääntyi yli vuodella ja siten itse kuntoutuksesta saatava hyöty ei ollut niin hyvä kuin se olisi ollut jos olisin vaan pitänyt ne kaikki sairaslomat mitä tarjottiin.

        ei tiedä kuinka pitkään joutuu olemaan sillä saikulla ja työkyvyn pettäessä ruetaan katselemaan asioita taaksepäin , niin silloin pitäisi olla kaikki sairaslomat näkyvissä juuri tuon todentamisen takia.

        Ei kannata olla hullu Suomalainen ja sairaana kitkuttaa töissä , ja työttömänä varsinkin kaikki sairaslomat näkyviin, voihan keho oireilla esim. vakavaa masennusta jo etukäteen pitkänkin aikaa.

        Osa lääkäreistä, työkkärissä ja muuallakin antavat sen neuvon , että lyhyitä saikkuja ei kannata ilm. esim. liittoon, mutta se on heidän lyhytnäköinen näkemys.
        Eivät ajattele minun kannaltani asiaa ja pitkässäjuoksussa tapahtuvia muutoksia.

        Lankesin minäkin siihen saikuttomuus ansaan ja nyt kaikki tutkimukset ja eläkkeellepääsykriteerit on vuosia myöhässä.


      • plöööööööööö

        kyllä kirjoittaa minut leikattiin maaliskuussa ja ortopedi löi heti seuraavana päivänä kolmen kuun sairasloma lapun kouraan


      • Pompotettu
        sairaslomia ei kirjoitti:

        kannata pitää, ja työttömän kannattaakin katsoa ensin kuinka pitkäksi aikaa sairaslomaa kirjoitetaan. Jos on sellainen nipo kuin meikäläisen ns. 'omalääkäri' että oli tauti kuin tauti sairasloma on aina kolme pv kerrallaan. No koska tämä lääkäri on ottanut tuollaisen linjan olen hakenut sitten niitä kolmenpäivän sairaslomia aina joka kolmaspäivä. Lopulta kun lääkäri vihdoin järkiintyy kirjoittaa kahdenviikon sairasloman ja lähetteen erikoislääkärille.

        Näinhän se vaan menee. Eli aina kannattaa miettiä milloin kannattaa pitää (viedä kelaan) ne sairaslomat ja milloin ei. Yleensä kannattaa kuitenkin ottaa sairaslomalaput jos niitä kirjoitetaan.

        Omaa tyhmyyttäni sairastin mm. selkäkipuja toistavuotta ilman sairaslomaa kun en sitä tyhmyyttäni ymmärtänyt vaatia. Siten sitten selkäsairauksiin saatava kelan kustantama kuntoutuskin lykkääntyi yli vuodella ja siten itse kuntoutuksesta saatava hyöty ei ollut niin hyvä kuin se olisi ollut jos olisin vaan pitänyt ne kaikki sairaslomat mitä tarjottiin.

        Kannattaa??? Jaa miksi?!?! Itse olin 7,5 v sairaslomalla putkeen. Toimeentulotuella joutui elämään kun kelan lääkäri on jumalan yläpuolella!!!


    • täsmälleen

      saman verran sairauspäivärahaa kuin työttömyysturvaakin, sairauspäiväraha maksetaan kuudelta päivältä viikossa, jotan siis yhden päivän potti on pienempi, mutta kuukusipottina täsmälleen sama.

      • Mitä Äksyin Ämmä

        jos työttömyyskorvausaikana sairastunut ei niitä toimita KELAan tai työttömyyskassaan ja salaa sairastumisensa etuuksien maksajalta? Minulla ei onneksi ole asiasta omia kokemuksia mutta ymmärrän hyvin sen, että esimerkiksi katkosta päivärahanmaksussa(=toimeentulossaan) pelkäävä tukien hakija toimii rahantulon varmistaen eli kirjoittaa työttömyysturvahakemuskaavakkeeseen ´työtön` niittenkin päivien kohdalle, jolloin on sairas. En tiedä, miten itse menettelisin, jos sairastuisin työkyvyttömäksi ja lääkärinhoitoa vaativasti ... väittäisinkö olevani työtön vai olisinko rehellinen ja vaarantaisin vähäiset, muuhun kuin päivittäiseen elämään kaavitut säästöni. Toimeentulotukeahan ei minulle heruisi, ennen kuin olisin ne käyttänyt!


      • Merkillistä.
        Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:

        jos työttömyyskorvausaikana sairastunut ei niitä toimita KELAan tai työttömyyskassaan ja salaa sairastumisensa etuuksien maksajalta? Minulla ei onneksi ole asiasta omia kokemuksia mutta ymmärrän hyvin sen, että esimerkiksi katkosta päivärahanmaksussa(=toimeentulossaan) pelkäävä tukien hakija toimii rahantulon varmistaen eli kirjoittaa työttömyysturvahakemuskaavakkeeseen ´työtön` niittenkin päivien kohdalle, jolloin on sairas. En tiedä, miten itse menettelisin, jos sairastuisin työkyvyttömäksi ja lääkärinhoitoa vaativasti ... väittäisinkö olevani työtön vai olisinko rehellinen ja vaarantaisin vähäiset, muuhun kuin päivittäiseen elämään kaavitut säästöni. Toimeentulotukeahan ei minulle heruisi, ennen kuin olisin ne käyttänyt!

        Jos ei ole työkykyinen,ei kuulu työmarkkinatuen piiriin.
        Ja kun vie B-todistuksen Kelaan,siellä todetaan työkykyiseksi.
        Jäljelle jää siis toimeentulotuki.
        Sillä kun aikansa nitkuttaa niin lopullinen syrjäyttäminen on varmaa.
        Kiitos tästä kuuluu solisaliraateille.


      • sossusta
        Merkillistä. kirjoitti:

        Jos ei ole työkykyinen,ei kuulu työmarkkinatuen piiriin.
        Ja kun vie B-todistuksen Kelaan,siellä todetaan työkykyiseksi.
        Jäljelle jää siis toimeentulotuki.
        Sillä kun aikansa nitkuttaa niin lopullinen syrjäyttäminen on varmaa.
        Kiitos tästä kuuluu solisaliraateille.

        Huomasin tuossa, että kun olen ollut ansiosidonnaisella ja saikulla sain tietyn summan rahaa jolla kitkuttelin.

        Nyt kun KELAn lääkäri totesi minut terveeksi, käsiteltyään asiaani kuukauden , ehti edellinen sairaspäiväraha tulla käytetyksi.

        Ystävällinen sossutäti laski paljonko mulle tässäkuussa kuuluu tulla rahaa, niin hänen laskelmansa perusteella sain noin 150€ enemmän kuin ansiosidonnainen.

        Minulla ei olisi mitään sitävastaan , että sossu maksaisi toimeentulotuen joka kuukausi.
        150 € on iso raha tässä konkurssissa!!!


      • vaiheessa
        Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:

        jos työttömyyskorvausaikana sairastunut ei niitä toimita KELAan tai työttömyyskassaan ja salaa sairastumisensa etuuksien maksajalta? Minulla ei onneksi ole asiasta omia kokemuksia mutta ymmärrän hyvin sen, että esimerkiksi katkosta päivärahanmaksussa(=toimeentulossaan) pelkäävä tukien hakija toimii rahantulon varmistaen eli kirjoittaa työttömyysturvahakemuskaavakkeeseen ´työtön` niittenkin päivien kohdalle, jolloin on sairas. En tiedä, miten itse menettelisin, jos sairastuisin työkyvyttömäksi ja lääkärinhoitoa vaativasti ... väittäisinkö olevani työtön vai olisinko rehellinen ja vaarantaisin vähäiset, muuhun kuin päivittäiseen elämään kaavitut säästöni. Toimeentulotukeahan ei minulle heruisi, ennen kuin olisin ne käyttänyt!

        saatetaan huomata että oletkin sairas. Silloin sairauspäiväraha myönnetään ja työttömyyskorvaus kuitataan myönnetystä sairauspäivärahasta. Ja miksi et olisi sairausupäivärahalla kun korvaus on sama.


      • Mitä Äksyin Ämmä
        Merkillistä. kirjoitti:

        Jos ei ole työkykyinen,ei kuulu työmarkkinatuen piiriin.
        Ja kun vie B-todistuksen Kelaan,siellä todetaan työkykyiseksi.
        Jäljelle jää siis toimeentulotuki.
        Sillä kun aikansa nitkuttaa niin lopullinen syrjäyttäminen on varmaa.
        Kiitos tästä kuuluu solisaliraateille.

        ei ole ihme, että sairastunut haluaa säilyttää työttömän statuksensa ja varmat korvaukset sen sijasta, että rehellisesti ilmoittaisi olevansa työkyvytön.
        Onko tässä tilanteessa mitään muuta ilmitulon riskiä kuin se, että työkyvyttömälle yllättäen tarjotaan työpaikkaa? Ja mitkä ovat ilmitulon seuraukset.
        PS. On meitäkin, jotka muista kuin korvaussyistä koettavat karttaa sairaan tai puolikuntoisen osaa kuin lintuinfluenssaa. Pelkästään työttömänhän ei yleensä tarvitse levitellä terveystietojaan toimeentuloetuuksista päättävien, ventovieraitten ihmisten nähtäviksi.


      • joku muuu

        minulla sairaspäiväraha melkein tupla työmarkkina tukeen verrattuna


      • Ihanpihalla____
        joku muuu kirjoitti:

        minulla sairaspäiväraha melkein tupla työmarkkina tukeen verrattuna

        Mä sairastuin työsuhteen aikana masennukseen. Otin loparit ja olen ollut kuukauden saikulla yhtäjaksoisesti. Vielä en ole päättänyt, että menenkö työkkäriin ilmoittautumaan työnhakijaksi vai haenko korvauksia kelasta. En todellakaan tiedä, miten käy työttömyyspäivärahani kanssa, sitten jos esim. olen vuoden yhtäjaksoisesti kelan rahoilla, ja sen jälkeen haluaisinkin töihin. Putoaako sitten työkkärin päivärahoille (400 e/kk käteen)? Nyt jos menisin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja määrättäisiin uusi päiväraha. Saisin noin 700 e/kk käteen. Onko kellään vinkkejä antaa?


      • ......
        Ihanpihalla____ kirjoitti:

        Mä sairastuin työsuhteen aikana masennukseen. Otin loparit ja olen ollut kuukauden saikulla yhtäjaksoisesti. Vielä en ole päättänyt, että menenkö työkkäriin ilmoittautumaan työnhakijaksi vai haenko korvauksia kelasta. En todellakaan tiedä, miten käy työttömyyspäivärahani kanssa, sitten jos esim. olen vuoden yhtäjaksoisesti kelan rahoilla, ja sen jälkeen haluaisinkin töihin. Putoaako sitten työkkärin päivärahoille (400 e/kk käteen)? Nyt jos menisin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja määrättäisiin uusi päiväraha. Saisin noin 700 e/kk käteen. Onko kellään vinkkejä antaa?

        koskaan ei kannata itse ottaa lopputiliä, vaan sairauslomaa ja , jos ei parane kai kela kouluttaa tms. Oletko liitossa ? Varmaan et, mutta aina on heti ilmoittauduttava työkkäriin välttyäkseen karenssilta . Rahallisesti ilmeisesti kannattaa olla sair. lomalla ja kela maksaa , jos on kerran sairas, mutta tarvitaan lääkärinlausuntoja.


      • ttkkt
        Ihanpihalla____ kirjoitti:

        Mä sairastuin työsuhteen aikana masennukseen. Otin loparit ja olen ollut kuukauden saikulla yhtäjaksoisesti. Vielä en ole päättänyt, että menenkö työkkäriin ilmoittautumaan työnhakijaksi vai haenko korvauksia kelasta. En todellakaan tiedä, miten käy työttömyyspäivärahani kanssa, sitten jos esim. olen vuoden yhtäjaksoisesti kelan rahoilla, ja sen jälkeen haluaisinkin töihin. Putoaako sitten työkkärin päivärahoille (400 e/kk käteen)? Nyt jos menisin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja määrättäisiin uusi päiväraha. Saisin noin 700 e/kk käteen. Onko kellään vinkkejä antaa?

        Totta kai pitää ilmoittautua työkkäriin ja sen jälkeen haet sairauslomaa ja sitten kelalle liput ja laput. siis jos olet loparit ottanut. Sairauslomalla ei ansiosidonnaiset päivät kulu ja niitä maksetaan 6 päivältä viikossa tai ainakin vuonna 2007 maksettiin. Ja summa määräytyy edellisen vuoden tulojen mukaan vai sitä edellisen. Sain kuitenkin itse noin 400e enemmän käteen kun normaalit korvaukset, mitkä ei muutenkaan ollu mitenkään huonot. Toivottavasti olet jo toiminut, noissa asioissa kun ei kannattaisi paljon aikailla.


      • alaleeee...
        ttkkt kirjoitti:

        Totta kai pitää ilmoittautua työkkäriin ja sen jälkeen haet sairauslomaa ja sitten kelalle liput ja laput. siis jos olet loparit ottanut. Sairauslomalla ei ansiosidonnaiset päivät kulu ja niitä maksetaan 6 päivältä viikossa tai ainakin vuonna 2007 maksettiin. Ja summa määräytyy edellisen vuoden tulojen mukaan vai sitä edellisen. Sain kuitenkin itse noin 400e enemmän käteen kun normaalit korvaukset, mitkä ei muutenkaan ollu mitenkään huonot. Toivottavasti olet jo toiminut, noissa asioissa kun ei kannattaisi paljon aikailla.

        ensinnäkin kuka tolla summalla edes elää.Nyt itse joudun jäämään kelan päiville muutamaksi kuukaudeksi ja toivotaan että elämä ei romahda!eihän raha riitä edes sairauden hoitoon!ja sossujen luukulle en kuulu.Enkä mene! Eilen puhuttiin että kamalaa , pysytelkää te edes terveenä!ei kannata sairastaa..sairastua!Oikeesti ymmärrän jos moni tappaa itsensä kuolee sairauteensa koska siinn'ä vedetään ihmiseltä kaikki pois.Alentavaa touhua..


      • alaleeee... kirjoitti:

        ensinnäkin kuka tolla summalla edes elää.Nyt itse joudun jäämään kelan päiville muutamaksi kuukaudeksi ja toivotaan että elämä ei romahda!eihän raha riitä edes sairauden hoitoon!ja sossujen luukulle en kuulu.Enkä mene! Eilen puhuttiin että kamalaa , pysytelkää te edes terveenä!ei kannata sairastaa..sairastua!Oikeesti ymmärrän jos moni tappaa itsensä kuolee sairauteensa koska siinn'ä vedetään ihmiseltä kaikki pois.Alentavaa touhua..

        Siis millä summalla ei elä? Toi 400€ tarkotti minulla, sen ENEMMÄN kun ansiosidonnainen. Eli jos normaalisti olisin saanu ansiosidonnaista vaikka 1000€ käteen niin sairauspäivien aikana saisin 1400€. Mutta se laskettan esim tänä vuonna vuoden 2009 tulojen mukaan tai jotenkin näin.

        Tietenkin jos et kuulu ansiosidonnaisen piiriin niin sitten en tiedä mikä kannattaa ja mikä ei.


      • Anonyymi
        Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:

        jos työttömyyskorvausaikana sairastunut ei niitä toimita KELAan tai työttömyyskassaan ja salaa sairastumisensa etuuksien maksajalta? Minulla ei onneksi ole asiasta omia kokemuksia mutta ymmärrän hyvin sen, että esimerkiksi katkosta päivärahanmaksussa(=toimeentulossaan) pelkäävä tukien hakija toimii rahantulon varmistaen eli kirjoittaa työttömyysturvahakemuskaavakkeeseen ´työtön` niittenkin päivien kohdalle, jolloin on sairas. En tiedä, miten itse menettelisin, jos sairastuisin työkyvyttömäksi ja lääkärinhoitoa vaativasti ... väittäisinkö olevani työtön vai olisinko rehellinen ja vaarantaisin vähäiset, muuhun kuin päivittäiseen elämään kaavitut säästöni. Toimeentulotukeahan ei minulle heruisi, ennen kuin olisin ne käyttänyt!

        Tuo toimii esimerkiksi perus- koronan kohdalla. Tai influenssan tai nopeasti antibiootilla paranevan pöpötaudin.
        Vaan entä kun on vakavammasta kyse? Ohitusleikkaus, syöpähoidot, paha nivelrikko lonkissa tms?
        Mitenkään ole mahdollista olla töissäkään...
        Mitenkään voi välttämättä osallistua mihinkään aktivointijuttuihinkaan jos samaan aikaan on todellisuudessa saamassa solumyrkkyä ja sen jälkeen hoidon sivuvaikutukset kiusaavat viikon, kaksi.


    • kerron oman...

      ..tarinani ja tämän hetkisen tilanteeni. Olen työtön, tarveharkinnaiselle työmarkkinatuelle pudotettu jo aikapäiviä sitten eli puolisoni tulot katsotaan kelassa, että saanko mitään työttömyyspäivärahaa lainkaan. Kelassa on semmonen laskukaavio, jolla todellakin lasketaan työttömän puolison päiväraha jopa nollaksi euroksi, ja ei työssä käyvän tienaavan puolison tarvitse kummosta summaa bruttona saaman, kun jo työttömyyspäivärahasi tippuu nollille.
      Noniin, olen sairastellut viime aikoina, ja sain jopa pari kuukautta sairaslomaakin, ja täten kelalta pienintä mahdollista sairauspäivärahaa. Mutta mitäpä tekikään hoitava erikoislääkärini, vaikka sairauteni jatkuu ja lääkäri hoitaa tolaani ja on hoitosuunnitelmiakin edessä päin, niin lääkärini menikin ja lopetti jo B-sairaslomatodistuksella meneillään olevan sairaslomani todeten, ettei laskisi minua eläkkeelle (ihmettelin, eihän hän sitä yksin päätä) ja koska en ole sen alan työntekijä, johon sairauteni vaikuttaisi. En voinnut kuin hiljaa mielessäni ihmetellä, koska eihän minulla ole minkäänlaista työpaikkaakaan, ja saman tien lääkäri vetosi erääseen sairaudestani johtuvaan vikaan, että varmaan on vaikeaa työllistyäkään sen vian takia, jota ei voi noin vaan korjata; niinpä. Ikäkin on niissä lukemissa, ettei ole senkään puoleen helppoa työllistyä.
      Nyt olen taasen työttömyyskortistossa, ja en saa minkäänlaista henkilökohtaista päivärahaa.
      Sairaudestani tulee kuitenkin jatkossakin kuluja ja on tullut, joten ihmettelen vaan, että miten voidaan näin kohdella tässä valtiossamme ihmistä, siis niin alhaista toimintaa kuin olla osaa.
      Puolisoni pistetään maksamaan minun sairautenikin kulut, vaikka jo muutoinkin elättää minut. Kuitenkin hän maksaa jokaisesta saamastaan sentistään veronsa.
      Olen niin täysi tätä järjestelmäämme tässä suhteessa, että en voi sietää, että kuitenkin valtiollamme on varaa jakaa maahanmuuttajillemme kotouttamistuet sun muut, mutta omat kansalaisemme jätetään tuosta vaan kärvistelemään.
      Olenhan itsekin ollut veroja makselemassa aikoinaan kun olen töissä ollut; ja tämä on sitten kohtelua siitä hyvästä.
      Ruman sanan haluaisin loppuun sanoa, mutta en nyt viitsi kuitenkaan.

      • Rasisti edelleen

        Muistaka se että maahanmuutosta ei tingitä.


      • MItenLienee

        Monessa maassa valtiolta ei saa mitään tukea. Jossain maksetaan varmasti enemmän kuin Suomessa. Poliitikot ovat luoneet kummallisen järjestelmän jossa on valuvikoja. Joka tapauksessa julkisyhteisöjen tulonsiirto kotitalouksille on 45 miljardia euroa vuodessa (tästä eläkkeet ovat suurin osa eli 25 miljardia).

        On Suomessa asiat paremmin kuin Kreikassa jossa työtttömällä ei ole sairausvakuutusta ollenkaan eli ei sitten kannata sairastua. Työttömyyskorvaustakin saa vain kuusi kuukautta.

        Jos Kelasta tai muualta ei saa rahaa elämiseen niin viime kädessä sosiaalitoimisto auttaa. Täysin ilman apua ei pitäisi jäädä.


    • vaimon tulot???

      Olen lukenut kokemuksianne, ja tullut siihen tulokseen. Voiko olla totta että en saisi kelalta korvausta sairauspäiviltä, jos nyt kiikutan sairauslomalapun kelaan, avovaimollani on suuret tulot, itse olen ansiosidonnaisella työttömyys korvauksella, jolla tulen kyllä toimeen tällä hetkellä, vaimollani ja minulla on omat rahamme käytössämme, mutta tietysti sama osoite.
      Olen ollut työttömänä vuoden ja kokoajan potenut selkäkipuja mutta en ole lääkäriltä sairaslomaa kysellyt kun en oo töissäkään ollut.

    • epävarma

      Monenlaista tietoa on nähtävillä, mutta miten kannattaa eläkeputkessa sairastaminen. Kannattaako ilmoittaa liittoon sairautensa. Onko kenelläkään kokemusta siitä. Onko se sama kuin liiton rahalla, että kela maksaa saman kuin liittokin, mutta putki ei katkea, jos ei ole niin pitkä saikku että suoraan eläkkeelle?

    • Kyllä se opetti

      kauniita puheita saat ja saat jos saat.. 300p sairastettu haettu kuntoustustukea hylyt tuli. ..eli puoli vuotta pitäs olla työssä että sais sairauspäivärahaa uudestaan...
      Ja monesti kela juoksutti sairasta ihmistä , lisäselventeet ei b todistus riitä.Kyllä siinnä vaarannettiin ihan terveys ihmiseltä jonka liikunta kyky oli heikko.

      Rahatonna monesti sekä kela rahan, että työttömyysaikana kun n.2v-3v oli kulunut.
      Kyllä nuo ajat kypsyttää on siinnä koetuksella tajunta tämä on oikeusvaltio suomi. Meitä kohdellaan niin eriarvoisesti.
      Joskus sairaan ihan pakko vaan töihin mennä ..kuka kestää monta kuukautta ilman rahaa mitään.Ja odotaako laskujen velkoja maksujaan..tuskin.Siin pitää lopettaa kaikki turhat puuhelimet pois netit kaikki turha kulutus.Kuinka moni saa häädönkin.Uhkana ainakin..Miettikää ,sairaus saattaa sattua juuri sinulle hyväosainen.

    • LiitonKassalla

      Jos on liiton kassalla ja joutuu saikkua hakeen niin miten kela laskee sairaspäivä rahan??

      • ÄLÄ ILMOTA!!!

        Jos olet työttömänä ja saat ansiosidonnaista, niin en suosittele hiiskumaan mistään saikusta te-keskuksessa mitään! Syy on se, että ne lyö sun työttömyysturvan jäihin ja sitten saatkin olla oottelemassa kelan sairauspäivärahaa hamaan tulevaisuuteen asti. Pahimmassa tapauksessa (aika yleistä!) sieltä tulee kielteinen päätös, eli jäät koko saikkuajaksi TÄYSIN VAILLE TULOJA!

        Jos siis uskallat riskeerata taloutesi, niin ilmota saikusta työppäriin, mutta en suosittele sitä... liiankin monet on tuon virheen tehneet ja joutuneet todella pahaan k*seen tulojen loputtua kokonaan.

        Saikkua EI ole mikään pakko näyttää missään, ei työppärissä, ei kelassa, ei soskussa... kun salaat koko asian, niin kaikki säilyy ennallaan. Töihin joutumista tuskin tarvii pelätä tässä työllisyystilanteessa ja jos niin käy, niin sittenhän saat tietysti työn puolesta saikkuajan palkkaa 9pv jonka jälkeen maksaa kela sairauspäivärahaa loppusaikun..


    • ei ihan noinkaan

      Jos kysyjällä on sellainen vaiva, joka tulee myöhemmin mahdollisesti aiheuttamaan työkyvyttömyyden, niin tottakai pitää hakea sairauspäivärahaa. Jos Kela hylkää sair.päivärahan, niin kassasta saa ansiosidonnaista. Jos taas on kyse jostain pienestä ohimenevästä vaivasta, niin silloin voi miettiä, että jättääkö hakematta.

      Kelan aivoituksista ei aina tiedä, eli yritetäänkö sairauspäivärahan hylyillä estää kuntoutustarpeen selvitys, joka lankeaa 60 sair.päivän jälkeen. Tai onko lääkäri kirjoittanut liian pitkän sairausloman, jota Kela ei hyväksy. Mutta omaan nilkkaan kolahtaa jos työkyvyttömyys uhkaa, ja sairauspäiväraha on jäänyt hakematta.

      • Pointti!!!

        No mutta eipä se kassa mitään maksa, jos te-keskuksen lausunto on "kielteinen"....


    • jätkäpätkä

      olen kuntouttavassa työssä kannatt

    • 1-7?

      Kuinka monta päivää on omavastuu kun siirtyy ansiosidonnaisesta päivärahasta kelan sairauspäivärahoille?

    • myööfö

      Kelan saikkuraha on muuten suurempi kun työt.korvaus.

      työt.korv.jää verojen jälkeen kuukaudessa: 519 e ja
      Saikkurahaa verojen jälkeen 558 e kk.

      Joten saikulla täällä mennään. Seuraavaksi edessä B-lausunnon hakeminen...taas vaihteeksi:/.

    • mitä edessä

      Joudunko pitämään omavastuupäivät eli 9 päivää ilman tuloja, jos jään sairaslomalle pian sen jälkeen, kun olen pudonnut peruspäivärahalle? Ainaki ansiosidonnaista pvrahaa saa sen 9 omavastuuajan osalta, mutta entä peruspäivärahaa?

    • Miksi saikulle?!?!?!

      Miksi helkkarissa ihmiset oikein tarkoituksella hankkii itselleen taloussotkuja ja rahaongelmia...?! JOS olet työtön, peruspäivärahalla, tms, niin miksi ihmeessä sitä saikkua pitää hankkia?! Ei sieltä te-keskuksesta todellakaan tuosta vaan työhönosoituksia satele, jos sellanen käsittämättömyys sattuu, hakee siltä seisomalta päivystyksestä saikkulapun ja menee sen kans sinne työpaikkaan.

      • mitä mulla edessä

        Itse olen ns te tston toimenpiteessä, jota sairauteni ei estänyt, mutta lähes kaikkeen muuhun kyllä olen oikeasti työkyvytön, ja tuo toimenpide siis loppumassa. En tahallani ole vaivojani hankkinut, mutta rehellisenä ajattelen, että on omankin etuni mukaista hakea apua, mutta en toivo tietenkään, että toimeentuloni sen takia vaarantuu, ja joudun ojasta allikkoon.


      • Miksi saikulle?!?!?!
        mitä mulla edessä kirjoitti:

        Itse olen ns te tston toimenpiteessä, jota sairauteni ei estänyt, mutta lähes kaikkeen muuhun kyllä olen oikeasti työkyvytön, ja tuo toimenpide siis loppumassa. En tahallani ole vaivojani hankkinut, mutta rehellisenä ajattelen, että on omankin etuni mukaista hakea apua, mutta en toivo tietenkään, että toimeentuloni sen takia vaarantuu, ja joudun ojasta allikkoon.

        En siis tarkoittanut sitä, että kukaan olisi itse tahallaan itselleen vaivoja ja sairastumisia hankkinut, vaan sitä, että MIKSI sitä saikkua pitää mennä hakemaan ja ylipäätään vastaanottaa & toimittaa te-toimistolle jne, kun seurauksena on vain ja ainoastaan talouden kaaos useammaksi kuukaudeksi rahaliikenteen tyssätessä ja päätöksiä ootellessa... Kun mitään saikkuja ei hanki, eikä niistä hiisku te-toimistolle, työtönrahat rullaa omalla painollaan ja talous pysyy balanssissa.


      • tulevasta ei tiedä
        Miksi saikulle?!?!?! kirjoitti:

        En siis tarkoittanut sitä, että kukaan olisi itse tahallaan itselleen vaivoja ja sairastumisia hankkinut, vaan sitä, että MIKSI sitä saikkua pitää mennä hakemaan ja ylipäätään vastaanottaa & toimittaa te-toimistolle jne, kun seurauksena on vain ja ainoastaan talouden kaaos useammaksi kuukaudeksi rahaliikenteen tyssätessä ja päätöksiä ootellessa... Kun mitään saikkuja ei hanki, eikä niistä hiisku te-toimistolle, työtönrahat rullaa omalla painollaan ja talous pysyy balanssissa.

        Tämä voi rankasti kostautua!! Jo set ole sairaslomia hakenut vuosikausiin työttömänä olessasi ja sitten sairastutkin pahasti työkyvyttömäksi niin sinulla ei ole mitään todisteita sairaudestasi kuin sillä hetkellä. Voit saada sairaspäivärahaa mutt jos joudutkin hakemaan kuntoutustukea saati eläkettä niin hylsy tulee melkovarmasti ja joudut monta vuotta todistelemaan työkyvyttömyyttäsi eri tahoille.


      • Hohhoijjakkaa
        tulevasta ei tiedä kirjoitti:

        Tämä voi rankasti kostautua!! Jo set ole sairaslomia hakenut vuosikausiin työttömänä olessasi ja sitten sairastutkin pahasti työkyvyttömäksi niin sinulla ei ole mitään todisteita sairaudestasi kuin sillä hetkellä. Voit saada sairaspäivärahaa mutt jos joudutkin hakemaan kuntoutustukea saati eläkettä niin hylsy tulee melkovarmasti ja joudut monta vuotta todistelemaan työkyvyttömyyttäsi eri tahoille.

        Voi kuule, tuota vuosien taisteluahan se olisi joka tapauksessa, oli niitä saikkuja työttömänä hakenut taikka ei - uskooko joku tässä maassa vielä satuihin?


    • TURHAUTUNUT!

      Olen työkkärin haist. pask. kurssil ja nyt sairaslomalla viikon ja lisää tulossa. Työkkäri oli heti vaatimassa saikkulappuu ja kelaankin se pitää viedä. Huoh. pelottaa taas alkaa hirveä selvittely kelan kans. Olen siis työmarkkinatuella putoanko sairaspvä. rahoille kuinka nopeasti ja onko jotain karenssii. Vihaan työkkärii pitäköön kurssinsa!!!!!

    • kahdet karenssit

      moro kertokaas onko muille käynyt näin jäin työttömäksi020614 olen sairastellut töissä ollessani lyhyitä pätkiä ja sain tietää käydessäni lääkärillä että täytyy varoa kaikkia tekemisiä leikataan mahdollisimman nopeasti ja lääkäri kirjoitti sairasloman090614-080814 saakka niin eli kysymys kela ilmoitti että sairaspäiväraha aletaan maksaa vasta 200614 koska karenssia tulee työttömälle5päivää ja sairaslomasta 10päivää eli kukaan ei maksa mitään 0306-20614 välistä aikaa

    • usy

      työttömyyspäivärahaa maksetaan sairauspäivärahan omavastuuajalta kyllä jos olet ilmottautunut työnhakijaksi ja hakenut tt-etuutta.

      • karenssi

        ei kulma makseta sano kelan virkailija kun kävin sitä varten on kulma sossu mihin seuraavaksi yritän aikaa j


      • Odotusajalta saa
        karenssi kirjoitti:

        ei kulma makseta sano kelan virkailija kun kävin sitä varten on kulma sossu mihin seuraavaksi yritän aikaa j

        Jos olet työtön työnhakija, voit saada sairauspäivärahaa. Toimeentulosi ei heikkene, vaan voit saada työttömyysturvaa

        -odottaessasi sairauspäivärahapäätöstä
        -sairauspäivärahan omavastuuajalta.

        Joten kyllä saa. Jos sulla on karenssi niin se on taas eri asia..


    • karenssi

      jipii sain ekat sairaspäivärahat 270 ja tökkäristä 130 seuraavat sairaspäivärähat kuukauden kuukauden päästä sillä pitäs maksaa omaosa vuoukrasta ja auton lyhennys ei ihan riitä sosuun vein paperit 20 päivä mut on niin kiirettä sano virkailija voi mennä monta viikoo mitähän keksis

    • karenssi

      noni tämäkin vielä vuokranantaja ilmotti jos ei voukria makseta heti ajantasalle lähtö tulee voi v.. mitähän tekis sossusa kävin on kulma avoimena siellä viellä perjantaina yritän kirkolle jos saisdiakonin kiinni älkää hyvät ihmiset jääkö sairaslomalle ei käy niinku mulle et saa lähöt töistä ja saa ihmetellä mitä tekis

    • Kuka tietää?

      Miten siis toimitaan kun työtön saa tietää sairastuneensa vakavasti esim syöpään?

      • näin

        Tottaikai haet sairauspäivärahaa kuten lääkäri kirjoittaa. Hoitojen välillä olet ehkä taas työkkärin kirjoilla, mutta Kelan 300 sairauspäivää pitää vakavan sairauden kohdalla alkaa hyödyntää.


    • Morella

      Sairastuin syöpään kun olin työtön, Lääkäri kirjoitti ensin kuukauden sairasloman ja sen jälkeen vielä puoli vuotta. Sairaspäiväraha on pienempi kuin ansiosidonnainen päiväraha, mutta maksetaan kuudelta päivältä/viikko joten käytännössä on sama. Mulla oli sytostaattihoidot, jotka kesti 5 kk, ja olin koko ajan sairaslomalla. Tänä aikana ei työttömyyspäivät kuluneet.

      • kauhea tilanne.

        "Sairastuin syöpään kun olin työtön"

        Kertoisiko joku ihan perusasioista lähtien kuinka toimitaan.

        TET-toimiston kanssa ko tilanteessa.
        Lääkärin sairaslomalappu viedään minne? Kelaan ja tet-toimistoon?
        Katkeaako työmarkkinatuki, mistä toimeentulo sairauspäivärahoja odotellessa?
        Tilanteessa jossa työmarkkinatuella oleva sairastuu vakavasti.

        Voi kiitos jos joku selvittää ihan aasta alkaen eräälle paniikissa olevalle.


    • eroarahasta.fi

      Maailmalla on enemmän menoja..

    • Anonyymi

      Kun työtön joutuu tapaturmaan, päiväraha laskee roimasti ja lisäksi tulee viikon karenssi, eli nolla, jolloin ihminen ei tarvitse mitään. Jos haluaa tasoitusta, tulee sitä anoa soskusta. Systeemin suunnittelijat tietävät kyllä, mikä paperisota on jo valmiina, kun on tapaturman uhri, siinä tekeekin sairaana vielä mieli alkaa anoa tuotakin, jossa vaaditaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat liitteet byrokratian tyydyttämiseksi. Ilman tapaturmavakuutusta taksien omavastuut söisivät koko vuoden tuet, koska saan jo alunalkaen pienintä mahdollista tukea. Tämä on ahneiden ihmisten maailma, mutta en kadehdi heitä, koska he mätänevät jo ennen kuolemaansa. Nyt toivon vain paranevani.

    • Anonyymi

      Lyhyistä sairastumisista ei kannata ilmoitella kenellekkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe