Verenpaine mittaus

pelko..

Todella kiusallinen ja tyhmä vaiva. Jännittäminen vaikuttaa välittömästi verenpaineeseen ja pelko näin toteuttaa itse itseään. Sitten lääkäri sanoo että 96/162 on vähän liikaa ja että pitää ottaa seurantaan. Tiedän kyllä, että jos olisin rentona niin kuin pitäisi niin lukema olisi korkeintaan 90/140 eli mitään todellista syytä huoleen ei ole. Onko muita samasta vaivasta kärsiviä?

26

22397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      Kyllä tuostakin jo oltaisiin huolissaan varsinkin nuorella.

      • Anonyymi

        Minulla on aina kun menen lääkäeiin yläpaine reilusti koholla kun lääkäri on kirjannut paskaa potilastietoihin, ei ihminen voi olla normaali tulevaisuudessakaan kun kokemukset painaa voiko lääkäri olla normaali jos lääkäri on valehdellut, minä väitän että ei voi olla. Valehtelia on Psykopaatti


    • täälläkin

      Kammo verenpainemittaria kohtaan senkun kasvaa kerta kerralta. Lääkärissä mitattaessa joku 180-200/80 on aika tyypillinen. Viiden minuutin kuluessa yleensä putoaa suunnilleen 160-180/75:een. Kotona mitattaessa on ollut noin 140/75, mutta kammo sitäkin mittaria kohtaan kasvaa ja kasvaa. Mittauksen jälkeen päässä tuntuu oikein "hyvältä" (eli kauhealta) kun paineet palaavat normaalitasolle. Pulssi mittauksen aikana on tavallisesti n. 100-120, normaalisti lepotilassa 50-60. Että näin. Mitähän tällekin tekisi...

      • Psykopatologia

        R R, v e r e n p a i n e,

        ital. lääkärin Scipione Riva-Rocci’n (1863–1937) mukaan. Hän keksi käytännöllisen verenpaine-mittarin 1896 (un nuovo sfigmo-manometro).

        RR:ssä (esim. 135/75) ensimmäinen luku on

        1) työ- eli systolinen paine (kr. systole yhteen vetäminen; sydämen supistus-vaihe) ja toinen

        2) lepo- eli diastolinen paine (kr. dia- erilleen, stellein panna, diastole erillään oleminen; termi implikoi lepo- ja laajenemis-vaihetta kahden systolisen supistuksen välillä).

        Isompi luku on "stressi"-paine, joka herkästi vaihtelee tilanteen mukaan ja josta ei tarvitse olla ylen huolissaan. Lepopaine on terveyden kannalta tärkeämpi.


    • tavallista

      tuo valkotakkivaikutus verenpainetta mitattaessa. Lääkärit ovat kyllä yleensä tietoisia siitä. Mutta sen pitäisi vaikuttaa enemmänkin yläpaineeseen. Alapaine tulisi olla alle 85. Varmaankin hoitajan suorittama seuranta mittaus ei nosta paineita niin paljon kuin lääkärin vastaava.

      Jos sinulla on todellinen verenpainetauti kehittymässä tuntenet oireita myös muualla kuin lääkärissä esim. kotona. Pelkkä jatkuva stressikin voi tuon sairauden puhkaista ja sitä on joskus mahdotonta kokonaan poistaa - meinaa tota syytä. Ei muutakuin seuranta joka on kai vuoden ja sit lääkitys (jos tarpeen) joka poistaa vaivan. Ei sen kummempaa.

      • minullakin

        Niin se alapaine. Minun ongelmani, tahtoo olla mitattaessa liian suuri. Äitiyspolilla sitten otettiin seurantaan muutamaksi tunniksi. Ihmettelivät suuresti, miten alapaine laskee niin nopeasti sitä mukaa kun kyllästyin siihen istumiseen, enkä enää jännittänyt. No laski se yläpainekin. Normaaleiksi menivät ja minä lähdin kotiin.
        Samaa on kokeiltu muulloinkin.Tiedä sitten, olen kyllä melkoinen jännittäjä ja panikoija; jos pitää mennä seuraavana päivänä mittauttamaan, unikin on katkonaista ja huonoa. Ja kun se mittaus on ohi ja olen vielä hengissä :) tulee helpotus. Kai se siitä johtuu.
        Ihan hullua tiedän sen.. mutta meinaanhan pyörtyä verikoottakin otettaessa.


      • YLEISJÄNNITTÄJÄ-84
        minullakin kirjoitti:

        Niin se alapaine. Minun ongelmani, tahtoo olla mitattaessa liian suuri. Äitiyspolilla sitten otettiin seurantaan muutamaksi tunniksi. Ihmettelivät suuresti, miten alapaine laskee niin nopeasti sitä mukaa kun kyllästyin siihen istumiseen, enkä enää jännittänyt. No laski se yläpainekin. Normaaleiksi menivät ja minä lähdin kotiin.
        Samaa on kokeiltu muulloinkin.Tiedä sitten, olen kyllä melkoinen jännittäjä ja panikoija; jos pitää mennä seuraavana päivänä mittauttamaan, unikin on katkonaista ja huonoa. Ja kun se mittaus on ohi ja olen vielä hengissä :) tulee helpotus. Kai se siitä johtuu.
        Ihan hullua tiedän sen.. mutta meinaanhan pyörtyä verikoottakin otettaessa.

        Mulla kans on kotona paineet 125-90/50-80, mutta lääkärissä aina väh. 130/85! Alapainekin nousee aina. Pulssi on kotona yleensä 50-70, mutta EKG:ssä ja verenpainemittauksessa helposti yli 100. Kerran sain paniikkikohtauksen EKG-mittauksessa ja siinä nuori lääkäri meni vähän "solmuun" ja lähti vanhemmalta kollegaltaan jousten apua pyytämään. No mulla on sydänvika, niin siksi varmaan olen pelottavampi potilas. En tiedä mikä valkotakeissa (tereveydenhoitaja/lääkäri/sairaanhoitaja) pelottaa, kun oma äitikin on sairaanhoitaja. Varmaan se, kun on koko iän ollut riippuvainen hoidosta. Yleensä yritän kestää kaikki kivut ja välttää sairaalakäyntejä.


    • mineee

      itsellä sama homma täällä. Lääkärillä jopa 170/90. Kotona Omronin mittarilla pyörii 120/60 tietämillä

    • turha jännittäjä :)

      Mulla on ihan sama ongelma. Ja ei mulla vaikuta mitenkään se, että mittaako sen paineen lääkäri, sh, th vai luokkatoveri; aina se kohoaa, vaikka kuinka yritän istua rauhallisena. Ei siinä tilanteessa ole mitään pelottavaa, mulla vaan tulee aina sellanen automaattinen reaktio, ja sydän alkaa heti hakata "tuhatta ja sataa", enkä voi sille mitään. Jännitän sitä, että jännitän. ;)

      Huomatkaa, olen vielä alan opiskelija..;D Koulussakin aina, kun mittaillaan toisiamme (RR, p, ekg..), niin johan pulssi nousee yli sadan. Verenpainamittauksissakin sain taas selitellä opelle arvojani. Ja ekg-mittauskerralla pulssia. :D Mutta ei ne mun arvot nyt niiin pahoja ole olleet, 140/90 on ollu ainakin pariin kertaan, ja pulssi yli sadan.. Erikoista on muuten se, että en saa edes itse mitattaessa kunnon arvoja. :o Eilen mittasin töissä, ja sain 137/80, p 125...! Tunsin vaan, kuinka se sydän alko taas hakata. :| Normaalisti syke 70 tai alle, ja kotona sain joskus 120/80 (tai 70, en muista)..

      Sinänsä ois ihan mielenkiintosta mennä joskus johki verenpaineseurantaan, et JOS siellä onnistuttais saamaan kunnon arvoja.. .:D

      • JÄNSKÄ

        Ihanaa, että on muitakin joilla sama vamma!! :) Siis tää on niin älytöntä! Mulla ei aikoinaan ollu mitään ongelmaa, mutta sitten kerran yhellä gynegologikäynnillä mua jännitti ja sitten lääkäri sanoi että " sua taitaa nyt vähän jännittää kun pulssi on tota luokkaa" ja mä olin ihan et en mä kyllä jännitä... nolona siinä selitin kun kiinni olin jääny. Sen jälkeen mulle on jääny trauma ja jännitän joka kerta mihin tahansa lääkärille/työterveyshoitajalle menoa kun pelkään että ottaakohan ne verenpaineen... arggg!!! Todella ärsyttävä ja nolo vaiva; kotona mitatessa arvot todella hyvät ja syke jopa jotain 50-60 ja lääkärissä aina vähintään 90....

        Aikasemmassa työpaikassa oli hyvä työterveyshoitaja joka tajus verenpainetta mitatessa että laitteen pitää antaa 2-3 kertaa mennä ja hän ei edes katso tuloksia. Katsoi vasta kolmannen kerran mittaustuloksen ja silloin se oli jo lähellä totuutta. Noh, uudelle työterveyshoitajalle yritin sanoa, että älä ota sitä ekaa mittaustulosta, ja sehän ei uskonu vaan sano että odotellaan tässä rauhassa 5-10min eikä puhuta!!! Joo SE ODOTTAMINENHAN VASTA PARANTAAKIN ASIAA!!....


    • mariella22

      verenpaineen mittaus on jopa kotona omalla mittarilla painajainen!lääkärissä nyt puhumattakaan:)silloin kun olen rento ja jostain syystä en niin paljon jännitä,lukemat ihanteelliset,mutta annappas kun sydän alkaa hakata mittaustilanteessa,tulee huikeat paineet!olen muutenkin jännittäjätyyppi ollut koko ikäni.

      • Mjoo!

        Tervetuloa kerhoon. Tuon homman takia minulle jo 2 kertaa tehty verenpaineen vuorokausimittaus, eli mansetti käsivarteen ja vuorokausi kotona sen kanssa, rekisteröi itse lukemat. Normaalin rajoissa on tuon kanssa, mutta kun lääkäri/hoitaja mittaa niin paineet huitelee ties missä, ja tottakai kun pulssikin hakkaa kuin patarumpu, niin se vaikuttaa myös verenpaineeseen.
        Eivät ainakaan mun entisellä asuinpaikkakunnalla vaan lääkärit ja hoitajat halunneet uskoa että joku oikeasti voi jännittää tuota mittausta, eli mun ei tarvi nähdä kuin verenpainemittari niin jo alkaa pulssi nousemaan.

        Vattumaista kun käyttää hormonaalista ehkäisyä ja välillä pitää mittauttaa verenpaine kun resepti uusitaan, jatkossa meinaan heti mainita kyseisestä vaivasta.

        Mielestäni hoitohenkilökunnan ei tulisi vähätellä tuollaista ongelmaa, vaan se on ihan oikea vaiva, toiset pelkää neuloja ja pistämistä, toiset verenpaineen mittaamista.


      • Inha sykintä kädessä
        Mjoo! kirjoitti:

        Tervetuloa kerhoon. Tuon homman takia minulle jo 2 kertaa tehty verenpaineen vuorokausimittaus, eli mansetti käsivarteen ja vuorokausi kotona sen kanssa, rekisteröi itse lukemat. Normaalin rajoissa on tuon kanssa, mutta kun lääkäri/hoitaja mittaa niin paineet huitelee ties missä, ja tottakai kun pulssikin hakkaa kuin patarumpu, niin se vaikuttaa myös verenpaineeseen.
        Eivät ainakaan mun entisellä asuinpaikkakunnalla vaan lääkärit ja hoitajat halunneet uskoa että joku oikeasti voi jännittää tuota mittausta, eli mun ei tarvi nähdä kuin verenpainemittari niin jo alkaa pulssi nousemaan.

        Vattumaista kun käyttää hormonaalista ehkäisyä ja välillä pitää mittauttaa verenpaine kun resepti uusitaan, jatkossa meinaan heti mainita kyseisestä vaivasta.

        Mielestäni hoitohenkilökunnan ei tulisi vähätellä tuollaista ongelmaa, vaan se on ihan oikea vaiva, toiset pelkää neuloja ja pistämistä, toiset verenpaineen mittaamista.

        Mä en periaatteessa pelkää sitä mittausta, mutta nousee paineet aina sen takia kun se mittaus aiheuttaa sykkeentuntua kädessä siinä loppuvaiheen kunnon rutistuksessa. Eli jännitän sitä äklöä sykkeentuntua, koska en tykkää siitä yhtään. Monesti ensimmäinen mittaus antaa jotain 140/lepopainetta en muista, ja sitten jos otetaan uudestaan viiden minuutin päästä ja yritän kaikin voimin keskittyä johonki muuhun ku siihen sykkivään äklötunteeseen kädessä, paineet laskee 120/70.

        En usko että kotona olisi tilanne sen erilaisempi, koska sama syke siinä käsivarteen tulee. Tietty kukaan ei olisi sitten kirjaamassa sitä väärää tulosta ylös. Yleensä kyllä lääkärissäkin sanon että inhoan sitä sykkivää tunnetta kädessä kun mitataan, joten paineet saattaa olla ihan väärät.


    • painetta

      Heippa kaikki verenpainepelosta kärsivät !!
      Tässä yksi olikein super semmoinen, nyt taas maanantaina sain tietää että on lääkärin vastaanotto keskiviikkona.
      Niin kuinkas kävikään illalla se alkoi paineet pikkuhiljaa nousee ja aina kun mittaa ne on korkeammat, sitten viiminen mittaus 210/109 se pelko ja paniikki mikä siitä tulee on aivan sietämätön olin kertakaikkiaan ihan horkassa, sit vedin 1/2 opamoxin naamariin ja onneksi nukahdin.
      Ja muuten minulla on kotona mitatessa ihan ok paineet, mutta kun jotain tulee, niin reakoin aina paineella, ja tää ei ole todella kivaa....
      Meinaa taas kun meenen lääkäriin aloittaa puheet tästä ettei heti mittaa paineita.
      Kun ne keksisi sellaisen lääkkeen mikä olisi jännitys verenpaineeseen, että näistä paniikista selvittäisi..

      • panikoiva

        pelko mittauksesta
        Täällä ja yksi sellainen mikä reakoi kaikkiin verenpaineella, ja kun alkaa ajattelemaan että nouseeko se niin varmasti nousee.
        Kotona on normaaleissa lukemissa, mutta kun vähän alkaa ajattelee, että onkohan ne noussut, niin muuta ei tarvi 212/90 että tärähtää ja sitten tulee sellainen olo kun veri kiehuisi sisällä, onko tää paniikkia? pitää ottaa opamox että saa rauhotettua.
        Onko kellään sellaisia lääkeitä verenpaineeseen mikä johtuu jännityksestä


      • santtu1952

        Heippa, sinä panikoiva :) . minulla on ainakin samanlaisia juttuja, kun ahdistus tulee, niin ihan kun veri kiehuisi päässä ja käsissä, olen saanut tämän siitä, kun minulla oli tai on korkeaverenpaine.
        Ja kun sitä pitää alkaa mittaamaan niin vaikka muuten olisi suht hyvä olla niin siinä kohdassa alkaa suhisee ja paine nousee pilviin.
        Ja siinä sitten iskee pelko että mitä nyt tapahtuu, minua pelottaa nytkin mennä lääkäriin kun en kertakaikkiaan kestä, että se työntää sen verenpainemittarin eteeni ja alkaa sen jälkee kauhistelee, pitäs mennä, mutta ei enää uskalla, mutta jotenkin tämä olisi saatava kuriin. kun ei tarvi kun ajatella, että mittaisko nyt niin sitten lähettiin jo kiehumisen puolelle:(
        Opamox on minullakin se millä saan itseni kuriin, kun olis sellanen lääke millä meitä
        tästä kärsiviä voitaisiin auttaa.


    • tuttu juttu...

      mull on myöskin sama ongelma: aina verenpainetta mitattaessa syke paineet huitelee taivaissa (joku 140/90 yleensä näyttää, ollaan jo tuolloin kuulemma ihan riskirajojen yläpäässä). tiedän kyllä syyn tähän, on traumoja lapsuudesta, eikä muuten olis mikään ongelmakaan mutta yhdistelmäehkäsypillereitä varten ei sais olla verenpaineen kanssa ongelmia. näinpä siis on kauheen vaikeeta saada uutta reseptiä aiemman tilalle kun eivät millään usko että pilviä hipovat arvot johtuu vaan jännityksestä ): viimeksi jo alkuun sanoinkin asiasta, ja hoitaja oli kyllä ihan ymmärtäväinen siihen saakka kunnes ei vielä viidennelläkään mittauksella saatu arvoja alas. huolettaa vaan koska ne kieltäytyy määräämästä mulle enää uutta pillerireseptiä.... sama paniikki pätee myös kotona.

      • jaalama

        No ei suinkaan riskirajan yläpäässä. Nämä lukemasi menevät vielä normaalin sisään, vaikka sen ylärajalla onkin.


    • 14veetyttö

      oon ite 14v ja oli tänään toi terkkatarkastus.kotona mitatessa on aina ollut noi paineet jotai 90/50 ja pulssi 60-75, mut tuo tarkastukses oli jotai 113/86 ja pulssi 127!:/ terkka sit vaa sano et se johtu jännityksestä, mut silti alko "pelottaan" nyt toi korkee pulssi siin.. /:

    • tsemppiä sinulle

      Minulla ei ole samaa ongelmaa, mutta ehdottaisin, että:

      1) kertoisit lääkärillesi jännityksestäsi, jotta hän ymmärtäisi ottaa sen huomioon

      2) menisit terveyskeskuksen käytävällä usein olevaan verenpaineenmittauspisteeseen mittaamaan paineen yksin, jolloin voit rentoutua

    • .u.u.u.u.

      Minulla on ollut jo 20vuotiaana verenpaine. ihmettelin se hävisi vuosikausia ja nousi välillä...
      Nyt olen 56 ja aloin vuosi sitten ottamaan D vitamiinia tolosen 50u päivä.
      Minulla 2,5 mg verenpainelääkitys ollu pari vuotta..
      Nyt verenpaine alkoi heitellä... Mitään vikaa ei löydetty.
      Sitten välähti kun menin guugleen D vitamiin ja verenpaine..
      Suomalaisilla 30 % on pintaverenpaine syyllinen D vitamiinin puutos.
      Aloin ottaa D vitamiinia sinkki gromi magnesium. Otan oliivirypsiöljyä sitä saa K kaupoista ainaskin yhdistetty öljy. Puristan mukaan sitruunaa se puhdistaa myös munuaiset maksat....
      Nyt vuosi menny ja jätin verenpaine lääkkeen ei hypi on 75, 85 ja ylempi 125- 144...

    • ------------------

      Viimeks ku mulla mitattiin verenpaine, täti totes ensimmäisen jälkeen että otetaas uusiks. Sitten tuli kuulemma toisella eri tulos, kysyi onko niin ettet pidä verenpaineen mittauksesta. Totesin että en erityisemmin, mietin että laske niistä keskiarvo mutta en kehdannut sanoa.

    • keemuli

      Täällä ihan sama vaiva. Sain parhaat lukemat kun jännitin mittausta JA lääkäri astui jalkani päälle:D Silloin otettiin kyllä uusiksi...

    • Kimmoke2465

      Lääkäri tajuaa heti jonkun jännittävän mittausta, kun huomaa eri mittauskertojen suuret vaihtelut. Jos on oikeasti verenpainetautia, niin useampi mittaus antaa samanlaiset lukemat.
      Itse kuulun samaan joukkoon teidän kanssanne. Taas on tiedossa lääkärintarkastus ja verenpainemittaus tulevalla viikolla.

    • Verenpainemittaus

      Lääkäri on tietoinen tästä asiasta. Joka kerta kun verenpainetta mitataan. Yleensä siitä myös mainitaan etukäteen. Joillakin mittauksissa vastaanotolla ovat paineet olleet Yläpaineen osalta jopa 180 mutta kuten totesin, tämä on lääkärien tiedossa. Siksi mm. kotimittaukset väliajoin ovat tarpeellisia.

    • PeikonPesä

      Ihana löytää kohtalontovereita, vaikkei tällainen jännityspaine ole mitään ihanaa.
      Minä olen nykyisin kova stressaamaan työni vuoksi, tiedän että paineet kohisee ylös kun on ylihirveä tilanne päällä, pulssi takoo päässä saakka.
      Joitain vuosia sitten tulin kipakasta työpahoinvointi kokouksesta suoraa työterveystarkastukseen. Olin työkavereilta saanut varoituksia että se terkkari on ihan kauhean tyly. Ja heti vain verenpainetta mittaamaan, terkkari kiljui että "Eijei jeijei tällaisia paineita saa olla eijeijei !!", no siitäkös hätäännyn lisää vielä. Ostin kotiin mittarin ja lukemat olivat 120/70 parhaimmillaan, samat lukemat myös töissä vaikka mittaushetkellä tuntui että olisi ollut enemmänkin.
      Nyt on taas edessä työterveyshoitajan tarkastus ja vanhat trauat nostavat päätään. Otin esiin mittarin kotona ja sitä tuojjottaessani tunsin miten veri alkoi kohisemaan päässä ja pulssi takoi. Istuin sohvalla mittari vieressä ja viimein päätin että tuli mitä tuli, antaa palaa. Tuli 180/90, pulssi 120.
      Mittasin illemmalla uudestaan, useamman kerran ja paineet laskivat, viimeinen tulos oli 135/88. Siihen lopetin itseni rääkkäämisen toistaiseksi. Mittari on pöydällä, koitan vahvistaa itseäni että otan vielä muutamia kertoja lukemia ennen tarkastusta. Uskon että ovat ihan ok.
      Minulla on lisäksi töissä aina hartiat korvissa ja niska jäykkänä, jännitän niitä huomaamattani silloin kun koen olevani ahtaalla. Varmaan tuo jännityskin estää veren virtaamista.
      Mutta tällaisten pelkojen kanssa on hirveää elää, en tiedä mikä olisi kyllin stressaamaton työ jossa pärjäisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5391
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2232
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2216
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      870
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      753
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe