citalopramin äkillinen lopetus??

täipsy

Onko kukaan lopettanut vastoin ohjeita Citalopramin käytön?? Joka paikassa sanotaan vain ettei niin saa tehdä mahdollisten vieroitusoireiden takia, mutta ei yhtään missään mainita mitä ne oireet ehken pitäisivät sisällään.. Olen yrittänyt kaivaa kyseistä tietoa vaikka mistä mutta eipä ole kohdalle osunut.. Kertokaa ihmeessä jos jollain on kokemusta asiasta!!
Olen ollut kaks päivää niitä ilman sillä en ole ehtinyt hakemaan uusittua reseptiä terveyskeskuksesta ja tästä syystä kiinnostuin tietämään kuinka kävisi jos toimisi vastoin ohjeita. En ole aikeissa lopettaa vielä lääkkeen käyttöä, kunhan vain uteliaisuuttani kyselen=)

56

16446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angel-n87

      No onko lääke sinulla auttanut?
      Ehkä kannattaisi ehtiä käydä uusimassa jos nyt meinaat jatkaa, tolleen se just jää "ei ehdi, huomenna sitten..".

      Minulla (essitalopraami - cipralex, uudempi versio citalopraamista) ei aiheuttanut mitään vieroitusoireita, tosin lopun ajan annostus olikin vain 5mg ja se vaihdettiin suoraan cymbaltaa, cymbaltan lopetus olikin sitten ihan toinen juttu, se nyt tosin olikin ihan eri lääke.
      Mikä annostus sinulla on citalopraamissa.

      • täipsy

        auttanut ihan hyvin..
        Annostus oli aluksi 10mg mutta nostin 20mg ja siitäpä se loppui kuin seinään..
        resepti on uusittu ja odottamassa, huomenissa pääsen töistä aikaisemmin ja käyn kyllä heti hakemassa..
        Mielialassa en huomaa mitään eroa ainakaan toistaiseksi, ehkä tavallista hieman ärtyneempi kuin lääkkeen kanssa.. Toisaalta se voi vain liiallista oman itsensä tarkkailua lääkkeen käytön katkon vuoksi.
        Toinen seikka johon olen kiinnittänyt huomiota on omituinen huimauksen ja epätodellisuuden tunne, sekin kyl voi johtua em.syystä=)


      • uudempi versio

        esim. Cipramil:sta, essitalopram vaikuttavana aineena on kylläkin poikkeava citalopram:sta, tosin eroa on vähän, mutta kuitenkin on kyse kahdesta ERO vaikuttavásta aineesta.
        AP; saattaa tulla äkkilopetuksessa niitä samoja oireita kuin mitä mainitaan alun sivuvaiktuksista.
        Jotkut voivat lopettaa kerralla, toiset ajavat lääkkeen hitaasti alas, kukin vointinsa mukaisesti.
        Esim. suuri osa psykiatreista "siunaa" tämän äkkilopetuksen, eli siinä ei tarvitse pelätä esim. epileptisiä kohtauksia tms. (toisin on esim. bentzojen lopetuksessa jos käyttö on ollut säännöllistä).
        Mutta jos lääke auttaa sinua niin jatka sen käyttämistä.
        Sanoipa kerran eräs psykiatri huonossa budjetissa olevalle henkilölle (ei, se en ollut minä), että ota sitten joka toinen pv. se lääke tai puolita, ja kun saat rahaa, ostat uudet ja jatkat sitten sillä entisellä ylläpitoannoksella.


      • viestiä kun omaani
        uudempi versio kirjoitti:

        esim. Cipramil:sta, essitalopram vaikuttavana aineena on kylläkin poikkeava citalopram:sta, tosin eroa on vähän, mutta kuitenkin on kyse kahdesta ERO vaikuttavásta aineesta.
        AP; saattaa tulla äkkilopetuksessa niitä samoja oireita kuin mitä mainitaan alun sivuvaiktuksista.
        Jotkut voivat lopettaa kerralla, toiset ajavat lääkkeen hitaasti alas, kukin vointinsa mukaisesti.
        Esim. suuri osa psykiatreista "siunaa" tämän äkkilopetuksen, eli siinä ei tarvitse pelätä esim. epileptisiä kohtauksia tms. (toisin on esim. bentzojen lopetuksessa jos käyttö on ollut säännöllistä).
        Mutta jos lääke auttaa sinua niin jatka sen käyttämistä.
        Sanoipa kerran eräs psykiatri huonossa budjetissa olevalle henkilölle (ei, se en ollut minä), että ota sitten joka toinen pv. se lääke tai puolita, ja kun saat rahaa, ostat uudet ja jatkat sitten sillä entisellä ylläpitoannoksella.

        rustasin. Eli nou hätä, SSRI- ja SNRI-lääkkeet voi siis lopettaa ns. seinäänkin ja mahd.sitten kärsiä ns. vieroitusoireista, eli helpommalla pääsee jos lopettaa asteittain, tosin sekin on ykislöllistä-


      • täipsy
        uudempi versio kirjoitti:

        esim. Cipramil:sta, essitalopram vaikuttavana aineena on kylläkin poikkeava citalopram:sta, tosin eroa on vähän, mutta kuitenkin on kyse kahdesta ERO vaikuttavásta aineesta.
        AP; saattaa tulla äkkilopetuksessa niitä samoja oireita kuin mitä mainitaan alun sivuvaiktuksista.
        Jotkut voivat lopettaa kerralla, toiset ajavat lääkkeen hitaasti alas, kukin vointinsa mukaisesti.
        Esim. suuri osa psykiatreista "siunaa" tämän äkkilopetuksen, eli siinä ei tarvitse pelätä esim. epileptisiä kohtauksia tms. (toisin on esim. bentzojen lopetuksessa jos käyttö on ollut säännöllistä).
        Mutta jos lääke auttaa sinua niin jatka sen käyttämistä.
        Sanoipa kerran eräs psykiatri huonossa budjetissa olevalle henkilölle (ei, se en ollut minä), että ota sitten joka toinen pv. se lääke tai puolita, ja kun saat rahaa, ostat uudet ja jatkat sitten sillä entisellä ylläpitoannoksella.

        uteliaisuuteni tyydyttämisestä=)
        Jäi niin kovasti kiinnostamaan kun ukaasit olivat niin kovat äkkinäisen lopettamisen suhteen, että mitä kauheuksia sitä mahtaisi seurata=)))
        Täytyy tosiaan lopetella asteittan mikäli alun oireet olisivat "vaarassa" tulla takaisin.. Psykiatrini oli varsin huvittunut minulla alussa olleesta selittämättömästä nälän tunteesta joka ei lähtenyt vaikka kokeillakseni söin niin paljon että lopulta oksensin.. Nälkä pysyi silti, mutta onneksi kesti vain muutaman päivän..
        Hän ei ollut aikaisemmin moisesta kuullut ja piti sitä ihan oikeesti vähän huvittavana jota se ehkä toisaalta olikin.. Jatkuva nälkä tunteena tosin kuvottava=)


      • Suskina
        täipsy kirjoitti:

        uteliaisuuteni tyydyttämisestä=)
        Jäi niin kovasti kiinnostamaan kun ukaasit olivat niin kovat äkkinäisen lopettamisen suhteen, että mitä kauheuksia sitä mahtaisi seurata=)))
        Täytyy tosiaan lopetella asteittan mikäli alun oireet olisivat "vaarassa" tulla takaisin.. Psykiatrini oli varsin huvittunut minulla alussa olleesta selittämättömästä nälän tunteesta joka ei lähtenyt vaikka kokeillakseni söin niin paljon että lopulta oksensin.. Nälkä pysyi silti, mutta onneksi kesti vain muutaman päivän..
        Hän ei ollut aikaisemmin moisesta kuullut ja piti sitä ihan oikeesti vähän huvittavana jota se ehkä toisaalta olikin.. Jatkuva nälkä tunteena tosin kuvottava=)

        Mulla oli ihan sama juttu, mieletön nälkä joka ei lähtenyt syömällä. Mutta se ei ollut pelkästään alkuajan oire, vaan tuli aina silloin tällöin. Tosi omituista. Toinen omituinen oire oli se, että alkuaikana alkoi haukottamaan tavallista enemmän ja aina kun haukotteli meinas lähtee yrjö.


      • myös kun
        täipsy kirjoitti:

        auttanut ihan hyvin..
        Annostus oli aluksi 10mg mutta nostin 20mg ja siitäpä se loppui kuin seinään..
        resepti on uusittu ja odottamassa, huomenissa pääsen töistä aikaisemmin ja käyn kyllä heti hakemassa..
        Mielialassa en huomaa mitään eroa ainakaan toistaiseksi, ehkä tavallista hieman ärtyneempi kuin lääkkeen kanssa.. Toisaalta se voi vain liiallista oman itsensä tarkkailua lääkkeen käytön katkon vuoksi.
        Toinen seikka johon olen kiinnittänyt huomiota on omituinen huimauksen ja epätodellisuuden tunne, sekin kyl voi johtua em.syystä=)

        ensin määrättiin yksi tabu aamulla ja kestin sen pahoinvoinnin mikä siitä tuli viikoksi, sitten jatkoin kunnes lääkäri huomasi, että onpa pieni annos.

        Nosti sen 20 mg aamuisin, seksihalut meni totaalisesti, pikkuisen paremmalla tuulella kai olin kuin muuten, sen verran se vaikutti.
        Ja ruokahalu kasvoi, siinä yksi syy lopettamiseen.

        Ei minulla mitään kauheaa masennusta ole ollut, lievänä luulisin, mutta tarkoitus oli auttaa vähentämään xanoreita joka toi senkin masennuksen mukanaan ja paskan marjat, siihenkään ei auttaneet yhtään.

        Omin päin vähensin sen yhteen ja nyt toista viikkoa vallan ilman, ei oikeastaan kummempaa kuin satunnaisia sähköiskuja päässä ja kova huimaus varsinkin aamuisin, poikkeuksena, että nytkin huimaa.

        Mutta jos ei tuon kummempaa tule, kyllähän sen kestää, en syönyt niitä kuin alle puoli vuotta

        Joten en syö citalopraamia vaikka mikä olisi.....HALUAN SEKSIHALUT TAKAISIN :D

        Omin päin vähensin sen yhteen ja nyt toista viikkoa vallan ilman, ei oikeastaan kummempaa kuin satunnaisia sähköiskuja päässä ja kova huimaus varsinkin aamuisin, poikkeuksena, että nytkin huimaa.

        Mutta jos ei tuon kummempaa tule, kyllähän sen kestää, en syönyt niitä kuin alle puoli vuotta.


      • sdf
        täipsy kirjoitti:

        uteliaisuuteni tyydyttämisestä=)
        Jäi niin kovasti kiinnostamaan kun ukaasit olivat niin kovat äkkinäisen lopettamisen suhteen, että mitä kauheuksia sitä mahtaisi seurata=)))
        Täytyy tosiaan lopetella asteittan mikäli alun oireet olisivat "vaarassa" tulla takaisin.. Psykiatrini oli varsin huvittunut minulla alussa olleesta selittämättömästä nälän tunteesta joka ei lähtenyt vaikka kokeillakseni söin niin paljon että lopulta oksensin.. Nälkä pysyi silti, mutta onneksi kesti vain muutaman päivän..
        Hän ei ollut aikaisemmin moisesta kuullut ja piti sitä ihan oikeesti vähän huvittavana jota se ehkä toisaalta olikin.. Jatkuva nälkä tunteena tosin kuvottava=)

        hehe, tuttu fiilis. Nälkä kasvaa todella paljon, normaalisti syön semisti, mutta kun alotin. Söin kun hevonen, nyt taas lopettaessa en syö enään niin paljoa. Kanssa asteittain lopettelen.


    • lopettelen

      Olen kokeillut muutamai kertoja ja muutama päivä lääkkeen lopettamisen jälkeen alkaa tuntua, että olis tulossa hulluksi. Mieliala nousee ja tulee outoja ideoita. Eikös mielialan pitäs niinku laskea, jos jtain muutosta olisi tullakseen?!!!

      • -meri

        ..melko äkillisesti. Käytin citalopramia paniikkihäiriöön. Vähensin määrän viikoksi puoleen ja lopetin sitten. Vieroitusoireista kärsin nyt, että vaikka kyseessä onkin suhteellisen lievä lääke, enkä käyttänyt suurta annosmäärää (20mg/päivä), niin niihinkin on mahdollisuus. On outoja sähköiskun tuntuisia lihasnykäyksiä, huimausta ja huonoa oloa. Mielialassa ei onneksi ole näkynyt muutosta, jos jonnekin niin ylöspäin. (Lopetin lääkkeen siksi, että epäilin sen vaikuttavan mielialaan epätoivotusti.) Tässä sitten toivotaan että loppuu joskus..


      • lopettelija
        -meri kirjoitti:

        ..melko äkillisesti. Käytin citalopramia paniikkihäiriöön. Vähensin määrän viikoksi puoleen ja lopetin sitten. Vieroitusoireista kärsin nyt, että vaikka kyseessä onkin suhteellisen lievä lääke, enkä käyttänyt suurta annosmäärää (20mg/päivä), niin niihinkin on mahdollisuus. On outoja sähköiskun tuntuisia lihasnykäyksiä, huimausta ja huonoa oloa. Mielialassa ei onneksi ole näkynyt muutosta, jos jonnekin niin ylöspäin. (Lopetin lääkkeen siksi, että epäilin sen vaikuttavan mielialaan epätoivotusti.) Tässä sitten toivotaan että loppuu joskus..

        Meri, kuinka kauan sitten lopetit? Itse lopetin lääkityksen noin kaksi viikkoa sitten ja sen jälkeen olen kärsinyt huimauksesta, väsymyksestä, selittämättömästä raskaasta olosta, muistin ja tasapainon huononemisesta, korvissa kuuluvasta surinasta ja "epätodellisesta" olosta. Yleensä oireet tulevat puolilta päivin ja ovat pahimmillaan illalla.

        Lääkityksen alussa tai aikana minulla ei juurikaan ollut sivuoireita. Onpa mukavaa että ihmisille syötetään tieten tahtoen aineita jotka aiheuttavat oireita viikkokausia lopettamisen jälkeen... Toivottavasti tämä olotila loppuu pian. Olen jo epäillyt vaikka mitä tautia mutta selvästi muiden kuvaukset kyllä varmistavat sen että kyse on sivuoireista.


      • käyttelijä
        lopettelija kirjoitti:

        Meri, kuinka kauan sitten lopetit? Itse lopetin lääkityksen noin kaksi viikkoa sitten ja sen jälkeen olen kärsinyt huimauksesta, väsymyksestä, selittämättömästä raskaasta olosta, muistin ja tasapainon huononemisesta, korvissa kuuluvasta surinasta ja "epätodellisesta" olosta. Yleensä oireet tulevat puolilta päivin ja ovat pahimmillaan illalla.

        Lääkityksen alussa tai aikana minulla ei juurikaan ollut sivuoireita. Onpa mukavaa että ihmisille syötetään tieten tahtoen aineita jotka aiheuttavat oireita viikkokausia lopettamisen jälkeen... Toivottavasti tämä olotila loppuu pian. Olen jo epäillyt vaikka mitä tautia mutta selvästi muiden kuvaukset kyllä varmistavat sen että kyse on sivuoireista.

        Citalopram 20mg pääsi loppumaan lauantaina ja resepti oli myös lopussa. Lopulta sitten toissa päivänä ja varsinkin eilen alkoi olla niin kaamee fiilis, että kävin uusimassa reseptin ja nappia naamariin. Mieliala ei sinänsä huonontunut, mutta esim. aina kun käänsi katsetta, päässä kuului suhahdus ja tuntui, että viskoo ja mm. kävellessä askel heitti välillä ja taas päässä suhisi. Varsinkin loppupäivästä oli pitempiä kohtauksia just silleen, että päässä vaan viskoi ja ei auttanu muu ku ootella että se menee ohi. Ton pystyi välttämään niin, että on ihan paikallaan ja tuijottaa yhteen pisteeseen. Tosta sitä tuli hiukan stressiä, kun en ollu ihan varma että mistä oli kyse, mutta nyt on taas oireet poissa, kun on Citalopramia kierrossa.


      • Cipralex
        käyttelijä kirjoitti:

        Citalopram 20mg pääsi loppumaan lauantaina ja resepti oli myös lopussa. Lopulta sitten toissa päivänä ja varsinkin eilen alkoi olla niin kaamee fiilis, että kävin uusimassa reseptin ja nappia naamariin. Mieliala ei sinänsä huonontunut, mutta esim. aina kun käänsi katsetta, päässä kuului suhahdus ja tuntui, että viskoo ja mm. kävellessä askel heitti välillä ja taas päässä suhisi. Varsinkin loppupäivästä oli pitempiä kohtauksia just silleen, että päässä vaan viskoi ja ei auttanu muu ku ootella että se menee ohi. Ton pystyi välttämään niin, että on ihan paikallaan ja tuijottaa yhteen pisteeseen. Tosta sitä tuli hiukan stressiä, kun en ollu ihan varma että mistä oli kyse, mutta nyt on taas oireet poissa, kun on Citalopramia kierrossa.

        Hei! Kiitos viestistäsi. Oli helpottavaa lukea. Onko sinun pään suhahdusoireet helpottaneet? Saitko koskaan selvyyttä mikä kyseisessä lääkkeessä aiheutti oireen ja mitä se oli? Minulla ihan samanlainen kokemus kyseisen lääkkeen lopetuksen jälkeen.


    • Maikki K.

      Lopetusoireet voi olla tosi rankkoja, itse söin cymbaltaa vain parin päivän ajan kunnes pahojen sivuvaikutusten takia oli pakko lopettaa seinään sen syöminen. Nyt ollaan koettu vapinaa, heikotusta, huimausta, raskasta oloa, niskan pistelyä ja kivistystä, lihasjäykkyyttä, pahoinvointia ja ties mitä muuta. Kivoja nämä "lääkkeet".

    • ratiopharm citalopra

      Älä edes harkitse! http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=14828&i=ORION PHARMA_CITALOPRAM ORION
      Tuossa on oireet tuolla alhaalla.. (Lopettamisoireita ovat: pyörryttävä (hutera tai tasapainoton) olo, pistely, polttava tunne ja (harvemmin) sähköiskun tunteet, myös päässä, unihäiriöt (vilkkaat unet, painajaiset, kyvyttömyys nukkua), ahdistuneisuuden tunne, päänsärky, sairauden tunne, pahoinvointi, hikoilu (myös yöhikoilu), levoton tai kiihtynyt olo, hämmentynyt tai sekava olo, tunteellinen tai ärtynyt olo, ripuli (löysät ulosteet), näköhäiriöt, sydämen lepatus tai tykytys (palpitaatio)).
      Itselläni on juuri tälläkin hetkellä kaikki paitsi ripuli, ollut jo monta päivää. Melkein jo hyppäsin parvekkeelta. Nyt koitan taistella että uskaltaisin näin lauantai-iltana soittaa päivystykseen kun muuten saan lääkkeet vasta maanantaina.

      • ei sitalopraamia

        Aivan sama kokemus, paitsi että on myös vatsa sekaisin. Eli kaikki ne vieroitusoireet. Sähköiskut päässä ne pahimmat. Nyt mennään puolikkaalla. Huh huh. Ei koskaan enää näitä mömmöjä vaikka mikä olisi.


    • Ei enää lääkkeitä

      Käytin lähes vuoden Citalopram Ratiopharmia 20 mg päivässä. Lopettelen omin nokin siten, että söin viikon puolikkaita (10 mg päivässä) ja sitten lopetin kokonaan. Luulin päässeeni eroon niistä suht helposti, mutta tänään, kolmantena päivänä kokonaan kuivilla niistä alkoi selkeä huimaus, joka ilmenee päätä tai silmiä liikuttaessa. Aurinkolasit auttoivat hieman, mutta väliin olo on kovin karusellimainen ja epämiellyttävä. Olo on myös raskas ja juurikin hieman epätodellinen. Puhun veltosti. Nukun paljon. Oireita kyllä sietää, mutta toivottavasti ne eivät tästä ainakaan pahene.

      Halusin lopettaa lievään masennukseen ottamani lääkityksen, koska aloin epäillä niistä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

      Pienet määrät alkoholia ovat lääkityksen kanssa ok, mutta hieman isommat määrät aiheuttavat todella ikäviä seuraamuksia: pelkotiloja, aggressioita, hysteriaa ja kaikenmoista, mistä en ole ikinä eläissäni kärsinyt - lopulta itsemurhayrityksen, mikä oli viimeinen pisara. En siis suosittele mietoja alkoholijuomia vahvempia, jos mietojakaan sitalopraamin kanssa.

      Jokaöiset pitkät, yksityiskohtaiset, psykedeeliset unet olivat aluksi jännittäviä, mutta painajaisten määrä kasvoi selvästi, mikä ei ole kivaa. En myöskään usko enää lääkkeen tehoavan siihen, mihin sen pitäisi tehota.

      Olen vihainen siitä, että uupumukseen ja lievään masennukseen määrätään näitä lääkkeitä vieläpä kertomatta, mitä niistä voi seurata.

      Pyrin tästä lähin terapiaan ja vain terapiaan. Maksoi mitä maksoi.

    • 70hoo

      Mulla nyt viikon kokemus (Citalopram Ratiopharm 10 mg). Muuta ikävää en ole huomannut kuin kohtauksenomaiset väsytykset, kuten nyt. Eli jos vaikka saisi nukkua 5 min niin kaikki olisi hyvin.

      Olen nukkunut erittäin hyvin, ruokahalu ei ole kasvanut vaan päinvastoin, on edelleen ilon ja surun tunteita. Alkoholia join pari annosta, olo ei ollut mitenkään erilainen kuin aiemminkaan tuolla annosmäärällä.

      Mulla ei ole masennusta, vaan ikävän elämäntilanteen ylipääsemiseksi määrätty, ja käsittääkseni vasta 2 viikon päästä voin odotella oikeita tuloksia, tosin nyt jo olo huomattavasti parantunut (ei epätoivoista itkemistä). Tarkoitus olisi 3 kk näitä syödä.

      • Jagtwaffen

        Mä oon käyttäny citalopram 40 mg kohta 2 vuotta ja nyt hiljalleen päätin vähentää annostusta ja lopettaa. Söin viimeiset 3 viikkoa 1/6 osa tablettia ja nyt oon ollu 5 päivää ilman mitään. Olo on varsin sekava. Koko kropassa tuntuu sähköiskuja. Etenkin kun pyörittää silmiä. Niveliä kolottaa ja pyörryttää... Koko ajan saa olla mittaamassa kuumetta kun on ihan sairas olo... Päätin lopettaa koska nyt elämä tuntuu allavan kantaa omillaan. Lääkkeet on auttanu jaksamaan mutta nyt lopetettaessa tuntuu oudolta kun aluksi sanottiin että eivät koukuta. Eivät ehkä samalla tavalla kuin esim tupakka mutta silti on aika helvetillinen päivä ja lisää tulossa.


    • Citalopram 20mg ilta

      Mä käytän myös citalopramia 20mg joka ilta, vaikeaan masennukseen kun eräs tyttö potkaisi minua kaulaan todella kovaa niin sain särkyjä ja kipuja ja ne ovat jatkuneet vieläkin vaikka tämä tapahtui vuonna 2010-2011 koulussa. Minusta tuntuu että lääke määrääni korotetaan vielä.. Tällä hetkellä minulla on olo kuin olisin ns. helvetissä. Kun en ole ottanut lääkettäni kun ne loppuivat ja olen vielä 16 vuotias ja vanhempani pitivät pitää siitä huolta. Mutta minulla on tälläinen tilanne että vanhempani eivät ymmärrä tilannettani ja haluaisivat minun jopa lopettavan lääkitykseni. Minulla on ihan järkyttävän sekava, kuollut, masentava ja olematon olo. Kun en ole nyt saanut lääkkeitäni 2 iltaan. Koulussakin en pysty olemaan tunneilla nyt toisena päivänä ja meinasin lempata poikaystävänikin eilen illalla mutta onneksi poikaystäväni joka on 18 vuotias ja jonka sukulaisillakin on kokemusta mielilääkityksistä ja masennuksista niin ymmärtävät tilanteeni niin olemme hyvin jo vuoden seurustelleet ongelmista ja kohtauksistani huolimatta. Tänään terkkarini soitti äidilleni ja kertoi kuinka vakavaa se on etteivät he osta minulle lääkkeitäni. Reseptikin on uusittu juuri ennen lääkitykseni loppumista ja olisin muuten ihan hyvin saanut ne mutta eivät he pidä mitään kiirettä kun eivät he usko että ne mitään auttaisivat ja että olisin päässyt masennuksestani jo ohi... Vaikka lääkitykseni tekee sen että tunnen parempaa oloa. Noh tästä jatketaan ja toivottavasti saan nyt sitten lääkkeeni tänään! Viikonloppua en todellakaan saa olla ilman lääkkeitä! Sanovat vanhempani mitä tahansa! Lääkärit ja terkkarit psykologi ovat sitä mieltä kanssani!

      • asdasd5

        Jepa, usko mielummin asiantuntevia kun vanhempia. Niillä on monen vuoden kokemus tämän tyyppisistä asioista, joiden tarkotus on auttaa takas jaloilleen =) peukkuja =)!


    • M 23

      paniikkihäiriöön ja masennukseen määrättiin.. Siis ihan helvetillisiin oloihin. Tais olla eka puolikas 20mg lopulta annos oli 40mg ja join paljon kaljaa kun ei ollut rauhoittavia ollenkaan kun en pystynyt ilman niitä tekemään mitään ja joskus kun tuli vaikka 2-3< pvän putki ja ei ollu lääkkeitä mukana niin sain just niitä sähköiskuja, kolme peräkkäistä napautusta aina ja tuntu että auto suhahtais ohi ja ja pää pyörähtäis vaikka katsoisinkin vaan eteenpäin. Siinämielessä tuo oli hyvä juttu tuo juominen kun huomasin että noi oireet tuli aina vaan sillon ku EN ollut syönyt citalopramia ja usein muutenkin jäi reseptit uusimatta ja sillon oltiin vaan kotona ja korjailtiin rauhottavien puutetta kaljalla. Noin 1v. söin noita säännöllisesti (epäsäännöllisesti söin jonkun 1 tai 1-2 kk ennen säännöllistä jaksoa) ja sitten kävi niin että olin 3vk ilman ja noi perusoireet..sit just ku lääkäriaika koitti niin löysin päivää ennen 3 pilleriä, lääkäri mokas, kirjotti vaan rauhottavat vaikka toisin kuin yleensä, valitin vaan Citasta. No nyt en oo sit syöny pilleriäkään noin kuukauteen, enkä syö, ikinä.

      vitulliset yöhikoilut, muijaki valittaa :D unettomuus, tavallaan hyvä fiilis kun miettii et nyt mennään omillaan. Kivaa, välillä mielialan vaihteluja totaalista vitutusta.

      mutta, olen treenannut kotona ennen lopetusta mutta lopetettuani oon ruvennu syömään kun hevonen ja treenimotivaatiot on kasvanu 200% tyyliin, paino noussu 2kiloo jota en saanu ennen vaikka söin koko kesän pelkkää pitsaa yms.

      ruokaa menee silleen et on ähky, pari hyvänkokosta lautasellista, ehkä pari leipää päälle, sit jotain kevyttä vielä, jugurttia ja vielä lisäks raejuustoa ja ehkä muijan karkit. painoin 63, nyt 65 ja rasvaa ei oo nimeksikään.

      m 23v.

      • M 29

        Joo mulla aika samanlaista settiä, ekaks söin 20 mg vuoden ajan. En tiedä oliko mitään vaikutusta ahdistukseen mut nukutti ainakin alkuun hyvin. Meni suht ok ja kelasin et vois jättää syömättä. Viikon verran oli just kaikenlaista, huimausta ja sähköiskuja. Sit soitin lekurille et mitä vittuu ja aloin taas syömään, No seuraavaks kokeilin 40 mg (syöny 1 vuoden) ja en oo kyllä huomannu mitään ihmeellistä muutosta. Onhan tässä kehitystä tullu muutenkin vuosien varrella.

        Melkein sanoisin et ihan vähän opamoxii ja propralii vittumaisiin päiviin on kaikista paras. Mun mielestä haiskahtaa vähän lääkefirmojen rahastukselta. Helpostihan noita tulee syötyä ku ovat halpoja, vähän haittavaikutuksia ja vittumaisia lopettaa. Se on sit toinen juttu että kuinka paljon noista on oikeesti hyötyä. Ois pitäny melkein kokeilla useempaa erilaista lääkettä ja vähä vertailla.

        Tullu nyt kuitenkiin siihen tulokseen et vois lopettaa pikku hiljaa kokonaan. Tiputtelis vaikka viikon välein 5-10 mg ja kattelis olojen mukaan. Enkä usko et on pitemmän päälle hirveen hyväks aivoille et tottuu noihin serotoonin estäjiin.
        Kyl varmasti täs varmasti jotain tapahtuu varsinkin alkuun mut toivottavasti parempaan suuntaan ja pääsis kokonaan eroon.


    • geriu

      Itse olen käyttänyt nyt melkein vuoden ahdistuskohtauksiin citalopramia 10mg. Auttoi ensin aika hyvin, mutta seksihalut ovat täysin tiessään. Lisäksi olo tuntuu lattealta, masentuneelta. Olen miettinyt lopettamista, mutta pelkään vieroitusoireita ja ahdistuksen pahenemista.

      Voi kun pääsisi näistä vain eroon.

      • _lopettaja

        Minullakin Citalopram on jokaisella käyttökerralla lopettanut seksihalut kokonaan. Ihan kokonaan, kuin seinään. Olen kuitenkin aina vaihtelevan mittaisten taukojen jälkeen palannut lääkkeille, lähinnä siksi koska ne ovat auttaneet ärtymyksen, sosiaalisen arkuuden, ja ahdistuneisuuden tunteisiini. Seksihalujen kuoleman on sitten ollut se hinta, jonka maksan.. :)

        Joka kerta lopetettuani olen saanut vierotusoireet (vapina, tärinä, levottomuus,sellaisia "sähköiskun" tuntuisia väpsähdyksiä, jotka käyvät läpi kropan tms.). Ne alkavat n. 1-2 vrk lääkkeen lopettamisesta. Sitten oltuani esim. kuukauden tai kaksi ilman lääkettä olen päättänyt, että en enää KOSKAAN lopeta niitä - ilman niitä eläminen on tosi vaikeaa, ja vierotusoireet siinä lopettamisen jälkeisenä 3-7 vrk:na niin kamalat. Mutta aina päädyn kokeilemaan lopettamista uudestaan.. Uskon kai, että jonain kertana pystyn olemaan ilman niitä ikuisesti. :(

        Minulla on diagnosoitu syömishäiriö (paha ahmimistaipumus, BED), mutta siitä huolimatta olen suunnilleen normaalipainoinen. Kuitenkin Citalopram ei TODELLAKAAN auta tässä tilanteessa, vaan sen kanssa koen impulssinomaisia ahmimiskohtauksia. Etenkin, jos olen nauttinut alkoholia (pari lasia viiniä riittää). Ilman Citalopramia en juuri tällaiseen enää lankea. Tässä myös yksi syy, miksi olen taas kerran (!) lopettamassa. En tahdo muuttua norsuksi. :)

        Toinen kielteinen juttu Citalopramissa on mielestäni sen yhteiskäyttö alkoholin kanssa. Itse asiassa minusta on kummallista, etteivät lääkärit tenttaa tarkemmin potilaan alkoholihistoriaa lääkettä määrätessä! Itselläni jo pari lasia viiniä aiheuttaa sen, etten aamulla välttämättä muista kaikkea, mitä illalla tein tai sanoin. Suurempi alkoholimäärä yhdessä lääkkeen kanssa pistää kuupan täysin sekaisin.

        Ilman lääkettä nukun vähemmän. Yksi huono puoli omalla kohdallani C:ssa on ollut se, kun nukun koko ajan.. ja haukottelen syvään & usein. Tekisi mieli jaksaa treenata enemmän ja olla aktiivisempi, eikä vain maata sängyssä vapaa-ajat.

        Niin, eli siis taas olen lopettelemassa. ;) Olen ollut huomaavinani ongelmia lyhytkestoisen muistini kanssa, ja muutenkin monet seikat puoltavat lopettamista. Kun vaan tällä kertaa jaksaisin olla pitkään, ehkä jopa pysyvästi, ilman lääkettä! Tuntuu kuin nyt ainakin omalta kohdaltani suhtautuisin kielteisemmin mömmöihin.

        Kerran kerroin näistä todella ikävistä vierotusoireistani lääkärille, joka käyttäytyi kuin ei olisi koskaan kuullutkaan sellaisesta. :( Siis sellaisista sähköiskua muistuttavista tunteista ym. Tuntui aika ikävältä selittää - tunsin itseni ihan hulluksi. ;) Jälkeenpäin kun googlasin asiaa, niin oikein hämmästyin, kuinka kauhean monet ihmiset olivat kokeneet IHAN SAMAT oireet kuin minäkin, ihan samalla tavalla. Jopa kuvailivat niitä samoin! Miksi jotkut lääkärit eivät tiedä, tai ole tietävinään, tällaisista asioista?


      • Irti huumeista
        _lopettaja kirjoitti:

        Minullakin Citalopram on jokaisella käyttökerralla lopettanut seksihalut kokonaan. Ihan kokonaan, kuin seinään. Olen kuitenkin aina vaihtelevan mittaisten taukojen jälkeen palannut lääkkeille, lähinnä siksi koska ne ovat auttaneet ärtymyksen, sosiaalisen arkuuden, ja ahdistuneisuuden tunteisiini. Seksihalujen kuoleman on sitten ollut se hinta, jonka maksan.. :)

        Joka kerta lopetettuani olen saanut vierotusoireet (vapina, tärinä, levottomuus,sellaisia "sähköiskun" tuntuisia väpsähdyksiä, jotka käyvät läpi kropan tms.). Ne alkavat n. 1-2 vrk lääkkeen lopettamisesta. Sitten oltuani esim. kuukauden tai kaksi ilman lääkettä olen päättänyt, että en enää KOSKAAN lopeta niitä - ilman niitä eläminen on tosi vaikeaa, ja vierotusoireet siinä lopettamisen jälkeisenä 3-7 vrk:na niin kamalat. Mutta aina päädyn kokeilemaan lopettamista uudestaan.. Uskon kai, että jonain kertana pystyn olemaan ilman niitä ikuisesti. :(

        Minulla on diagnosoitu syömishäiriö (paha ahmimistaipumus, BED), mutta siitä huolimatta olen suunnilleen normaalipainoinen. Kuitenkin Citalopram ei TODELLAKAAN auta tässä tilanteessa, vaan sen kanssa koen impulssinomaisia ahmimiskohtauksia. Etenkin, jos olen nauttinut alkoholia (pari lasia viiniä riittää). Ilman Citalopramia en juuri tällaiseen enää lankea. Tässä myös yksi syy, miksi olen taas kerran (!) lopettamassa. En tahdo muuttua norsuksi. :)

        Toinen kielteinen juttu Citalopramissa on mielestäni sen yhteiskäyttö alkoholin kanssa. Itse asiassa minusta on kummallista, etteivät lääkärit tenttaa tarkemmin potilaan alkoholihistoriaa lääkettä määrätessä! Itselläni jo pari lasia viiniä aiheuttaa sen, etten aamulla välttämättä muista kaikkea, mitä illalla tein tai sanoin. Suurempi alkoholimäärä yhdessä lääkkeen kanssa pistää kuupan täysin sekaisin.

        Ilman lääkettä nukun vähemmän. Yksi huono puoli omalla kohdallani C:ssa on ollut se, kun nukun koko ajan.. ja haukottelen syvään & usein. Tekisi mieli jaksaa treenata enemmän ja olla aktiivisempi, eikä vain maata sängyssä vapaa-ajat.

        Niin, eli siis taas olen lopettelemassa. ;) Olen ollut huomaavinani ongelmia lyhytkestoisen muistini kanssa, ja muutenkin monet seikat puoltavat lopettamista. Kun vaan tällä kertaa jaksaisin olla pitkään, ehkä jopa pysyvästi, ilman lääkettä! Tuntuu kuin nyt ainakin omalta kohdaltani suhtautuisin kielteisemmin mömmöihin.

        Kerran kerroin näistä todella ikävistä vierotusoireistani lääkärille, joka käyttäytyi kuin ei olisi koskaan kuullutkaan sellaisesta. :( Siis sellaisista sähköiskua muistuttavista tunteista ym. Tuntui aika ikävältä selittää - tunsin itseni ihan hulluksi. ;) Jälkeenpäin kun googlasin asiaa, niin oikein hämmästyin, kuinka kauhean monet ihmiset olivat kokeneet IHAN SAMAT oireet kuin minäkin, ihan samalla tavalla. Jopa kuvailivat niitä samoin! Miksi jotkut lääkärit eivät tiedä, tai ole tietävinään, tällaisista asioista?

        Olethan varovainen, seksuaalihäiriöt voivat jäädä osalla pysyviksi, vaikka muutamilla ensimmäisillä käyttö- ja lopetuskerroilla ongelmia ei olisi jäänytkään. En ymmärrä miten mikään lääke voisi auttaa syömishäiriöhin, käsittämätön ratkaisu lääkäriltä. Vieroitusoireet ovat psykiatrian alalla tabu, josta ei haluta puhua tai kertoa sen tuoman huonon PR:nsä vuoksi.


      • _lopettaja
        Irti huumeista kirjoitti:

        Olethan varovainen, seksuaalihäiriöt voivat jäädä osalla pysyviksi, vaikka muutamilla ensimmäisillä käyttö- ja lopetuskerroilla ongelmia ei olisi jäänytkään. En ymmärrä miten mikään lääke voisi auttaa syömishäiriöhin, käsittämätön ratkaisu lääkäriltä. Vieroitusoireet ovat psykiatrian alalla tabu, josta ei haluta puhua tai kertoa sen tuoman huonon PR:nsä vuoksi.

        Kiitos vastauksesta!

        Nyt kun olen ollut n. 3 viikkoa ilman lääkettä, huomaan, että ainakin seksuaalinen elämä on vahvasti elpymään päin. En ole koskaan ollut mikään epäterve "seksihullu", mutta onhan se nyt kiva, että edes jotain tuntee ja tapahtuu. Siinä mielessä ainakin tuo lopetus on ollut hyvä juttu.

        Se joskus ärsyttää, kun lääkärit tosi tarkkaan oikaisevat, että ei SAA puhua "vieroitusoireista" ("koska SSRI-lääkkeisiin ei kehity riippuvuutta" - kuulemma), vaan pitää puhua "lopetusoireista"! Ihan sama se minusta on, ikäviä ne ovat sanoi niitä kummalla nimellä vaan. Moni lääkäri ihan oikeasti KIELTÄÄ kaikenlaisten lopetus- tai vieroitusoireiden olemassaolon potilaan turhina luulotteluina. Mun mielestä se on outoa, koska noista oireista mainitaan jopa lääkepaketin ohjevihkosessa.

        Kokeillaan nyt tätä elämää ilman lääkkeiden tuomaa puskuria minun ja todellisuuden välissä. Mitä enemmän asioita ajattelen, niin sen vakuuttuneempi olen että SSRI-lääkkeitä ei pitäisi määrätä kuin jotain vitamiinia, vaan asiaan pitäisi suhtautua vakavasti ja oikeasti käydä läpi sitä potilaan tilannetta, taustaa ja oireita. Muuten pian niitä mömmöjä määrätään jo pikkulapsille.


      • Irti huumeista
        _lopettaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Nyt kun olen ollut n. 3 viikkoa ilman lääkettä, huomaan, että ainakin seksuaalinen elämä on vahvasti elpymään päin. En ole koskaan ollut mikään epäterve "seksihullu", mutta onhan se nyt kiva, että edes jotain tuntee ja tapahtuu. Siinä mielessä ainakin tuo lopetus on ollut hyvä juttu.

        Se joskus ärsyttää, kun lääkärit tosi tarkkaan oikaisevat, että ei SAA puhua "vieroitusoireista" ("koska SSRI-lääkkeisiin ei kehity riippuvuutta" - kuulemma), vaan pitää puhua "lopetusoireista"! Ihan sama se minusta on, ikäviä ne ovat sanoi niitä kummalla nimellä vaan. Moni lääkäri ihan oikeasti KIELTÄÄ kaikenlaisten lopetus- tai vieroitusoireiden olemassaolon potilaan turhina luulotteluina. Mun mielestä se on outoa, koska noista oireista mainitaan jopa lääkepaketin ohjevihkosessa.

        Kokeillaan nyt tätä elämää ilman lääkkeiden tuomaa puskuria minun ja todellisuuden välissä. Mitä enemmän asioita ajattelen, niin sen vakuuttuneempi olen että SSRI-lääkkeitä ei pitäisi määrätä kuin jotain vitamiinia, vaan asiaan pitäisi suhtautua vakavasti ja oikeasti käydä läpi sitä potilaan tilannetta, taustaa ja oireita. Muuten pian niitä mömmöjä määrätään jo pikkulapsille.

        Eihän täällä kukaan mikään seksihullu ole. Seksuaalisuus on olennainen osa jokaisen ihmisen identiteettiä eikä siinä ole mitään hävettävää. On käsittämätöntä, että näitä aineita jaetaan ihmisille kuin karkkia. Uusimpina kohderyhminä mielialalääkemarkkinoinnissa ovat teini-ikäiset nuoret ja siitä nuoremmat lapset. Erityisesti kauhistuttaa teinien kohtalo, jotka tietämättään saattavat koko oman seksuaalisuutensa vaaraan SSRI-aineita käyttämällä. Osalle käyttäjistä jää pysyvät seksuaalitoimintojen vauriot, kuten seksuaalisen halun katoaminen ja erektio-ongelmat jne.

        Lääke-esittelijöiden sekoittamat lääkärit saattavat puhua "lopetusoireista", mutta kuluttajan on hyvä tietää, että tämä on vain lääkeyhtiöiden tapa pyrkiä kiertämään "vieroitusoireet"-sanan käyttö, jolla on ikävä kaiku. Samalla tavalla lääkäri voisivat sanoa, että tupakoinnin lopettava henkilö ei kärsi nikotiiniriippuvuuden aiheuttamista vieroitusoireista vaan "lopetusoireista", mutta tällöinkin kyse olisi vain totuuden kaunistelusta. Jos törmäät lääkäriin, joka kieltää vieroitusoireiden olemassaolon, kannattaa hakeutua jatkossa toiselle lääkärille. Vieroitusoireista tosiaan varoitetaan potilasohjeessa, tosin sielläkin asiaa on kaunisteltu tai jätetty suuri osa mahdollisesta oireilusta käsittelemättä. Jos lääkäri ei viitsi sen verran asiaan perehtyä, että potilasohjeen lukisi läpi ennen lääkkeen määräämistä niin on ammattitaidossa ja potilaan kunnioituksessa ongelmia.


    • 2+12

      Itselläni on alkoholin käytön lopettaminen (en ole tehnyt lopettamispäätöstä, mutta en pariin vuoteen ole käyttänyt) poistanut mm. sosiaalista arkuutta, ärtyisyyttä ja ahdistuneisuutta.

      Itsekin olen käyttänyt aikaisemmin sitalopraamia. Samantyyppisiä kokemuksia lääkkeestä.

    • Citalopramia yli 10v

      Citalopramia noin 10 vuotta. Söin citalopramia paniikkihäiriöihin ja mielialalääkkeenä. lääkäreiden mielestä kannatti syödä vaikka olo helpottuisikin. Olen elämän varrella vaihdellut oman voinnin ja tarpeen kannalta 10mg- 40mg välillä. Siis rankkoina aikoina ja alussa määrättiin 20 ja nostettiin 40. Kävin viimevuosina psykoterapiassa josta omasta mielestäni sain kaikista eniten ja parhaimman avun. Toki olen kokeillut joskus lopettaa lääkitystä mutta en ole kokenut sitä hyvänä. Nyt olo on tuntunut pitkän tosi hyvältä ja olen saanut terapiassa purettua huonoaoloaja hoidettua itseäni. Vaikka lääkärit ja hoitajat kannustavat lääkkeen syömisen jatkamista ja vähättelevät sen käyttöä vaikka loppuelämänkin ajan, niin olen sitä mieltä että haluan oman itseni takaisin, reippaan, aktiivisen ja innokkaan persoonan. Olin syönyt iltaisin viimeisen 2 vuoden ajan ( ainankin) 10 mg ja lopetin siitä suoraan. Eka ja toka päivä tuntui tosi hyvältä jaksoin tehdä vaikka mitä eikä tuntunut missään, suraavina 2-4 päivänä on nyt tuntunut kroppa tosi raskaalta, hikeä pukkaa kokoajan, huimaa ja yöt on ollut levottomia... eli kysyisinkin onko kellään kertoa kuinka kauan nää oireet saattaa jatkua ja onko lääkkeen käyttöajalla vaikutusta oireisiin?

      • GlenDalev

        Noinkin pitkän käytön jälkeen vieroitusoireet voivat kestää useita kuukausia tai vuosia. Sanoit tosiaan, että lopetit seinään 2 vuoden käytön jälkeen? Yleensä ei suositella lopetusta seinään, koska se lisää mahdollisten vieroitusoireiden määrää ja voimakkuutta. Pahimmillaan vieroitusoireet voivat olla erittäin vaarallisia psyykkeen kestolle, joten lopetus olisi syytä tehdä hitaasti ja tilannetta tarkkaillen useampien viikkojen tai kuukausien aikana.

        Vieroitusoireilun kestoon vaikuttavat eittämättä käytetty aine, käytön kesto, annosvahvuus, lopetusaikataulu sekä yksilölliset tekijät. Järkevä lopetusaikataulu tietenkin riippuu käyttöajasta. Muutaman kuukauden käytön jälkeen ei usein ole järkevää pidentää kuormitusta aivoille tai muulle kropalle. 10 vuoden käyttö on kuitenkin niin pitkä, että muutama ylimääräinen kuukausi lopettamiseen käytettynä ei ole merkitsevää ja siksi pidempi lopetus on suositeltavampaa.

        Apua, muiden kokemuksia ja neuvoja lopettamiseen ja muutoinkin psykiatriaan liittyen saat mm. osoitteista www.cepuk.org (Council for Evidence-Based Psychiatry), www.recovery-road.org (Recovery Road -vieroitustukisivusto) sekä tietenkin vieroituksen aikanaan läpikäyneen ja jäljelle jääneiden lääkehaittojen kanssa kamppailevan Monica Cassanin oma sivusto www.beyondmeds.com, josta löytää yhtä sun toista psykiatriaan liittyvää tietoutta linkkeineen, muun muassa vieroituksesta.


    • Citalopramia yli 10v

      Kiitos vastauksesta!
      Ajattelin kyllä itse aikoinaan ja tiedän, että lääkkeiden käyttö tulisi lopettaa pienentämällä varovasti. Olen jo nyt puolittanut itse aina pillerin, joten jotenkin vai tuntui hölmöltä käydä murustelemaan sitäkin osaa. Muistan tasan tarkkaan kun lääkärini sanoi kerran minulle: "jos sinusta tuntuu että 10mg määränä sinua auttaa niin ok, mutta teoriassa sen ei pitäisi noin pienenä määränä edes vaikuttaa." Joten tämä sai minut tekemään sen päätöksen lopettaa suoraan. Tällä hetkelle en ainankaa koe, että oireeni olisisvat sietämättömiä verrattuna positiivisiin vaikutuksiin jo näinkin pienellä ajalla.
      Ja ymmärrän myös sen että mitä pidempää sitä on käyttänyt, niin pidemmän ajan kroppa ja varsikin pää tarvitsee toimiakseen normisti ilman kys. ainetta. Mutta että jopa vuoden? mihin tämä perustuu?

      Jo se että tiedostaa oireet ja niiden syyt auttaa mielestäni helpottamaan omaa olemista. Myös kaiken muun mielen ja kropan kuormittamisen minimointi ja oman jaksamisen tiedostaminen auttaa.
      Ja kiitos linkeistä käyn katsomassa.

      • GlenDalez

        10mg sitalopraamia ei ole pieni määrä ja aivan varmasti vaikutttaa. Jo 5mg sitalopraamia on merkitsevä annos, joten kyseisen lääkärin kommentti on lähinnä naurettavan amatöörimäinen.

        Vieroitusoireet voivat noin pitkän käytön jälkeen alkaa täydellä voimallaan useiden päivien, joskus vasta viikkojen jälkeen, joten vielä on aikaista sanoa mikä tilanteesi tulee olemaan. Ensimmäiset oireet ilmaantuvat yleensä parissa päivässä annoksen vähentämisestä.

        Arviot vieroitusoireiden kestosta perustuvat sekä tutkimustietoon että runsaaseen empiiriseen näyttöön. Pidentyneeksi vieroitusoireiluksi (protracted withdrawal) kutsutaan oireilua, joka jatkaa merkittävästi pidempään kuin valmistajien ilmoittamat 2-3kk lopettamisesta. Tällä hetkellä on vielä tiedemaailmassakin epäselvää ovatko kyseessä enää varsinaiset vieroitusoireet vai voidaanko näiden henkilöiden kohdalla puhua jo pysyvämmistä aivovaurioista (vertaa tardiivi dyskenisia).

        Esimerkkejä ja tietoa pitkyttyneestä vieroituksesta ja puhumistani asioista ja paljon muusta saat em. sivustoilta. CEP:n sivulta löytyy mm. videohaastatteluja entisten vieroittautujien kokemuksista.


    • toxic.

      Tsemppiä vieroittautumiseen, älä luovuta!
      Kannattaa katsoa myös You Tubessa Toxic Antidepressants.

    • kaamea lääke

      Aivan hirveät vieroitusoireet, vaikka lopetin asteittain (sivuvaikutuksetkin todella pahat. Nostettiin vähitellen, kun masennus ei parantunut, sitten lasketiin, ja ajettiin alas). Sähköiskuja päässä, huimausta, tärinää. yöhikoilua, paniikkikohtauksia, epätodellista oloa. Myös lääkkeen aloitus aikoinaan oli täyttä helvettiä jatkuvine pahoinvointeineen ja huimauksineen. Ei koskaan enää.

      Vieroitusoireet kestivät useamman viikon. Voimia!

    • Tiituska

      Kellään kokemusta järkyttävistä vierotusoireista jos ottaa lääkkeen liian myöhään tai unohtaa ottaa??? Itsellä Citalopram 40mg ollut n. 8v käytössä paniikkihäiriöön ja masennukseen. Koitettu kertaalleen lopettaa, vierotusoireet kestivät 2viikkoa ja paniikkihäiriön oireet vain pahenivat myöhemmin vieroitusoireidenkin jo mentyä..

      • väh2kk

        Nopea kommentti: vieroitusoireet eivät kestä 2 vk vain vähintään 2 kk. Paniikkihäiriösi paheneminen johtui lääkityksestä, ei alkuperäisestä sairaudesta. Ja kyllä, jos lääkkeen unohtaa ottaa, voi seurauksena olla järkyttävät oireet. Meitä on monia.


      • GlenDalez

        Ei 'masennuslääkkeet' paranna mitään, ei masennusta tai "epätasapainoja". Ne ainoastaan turruttavat tunteita, jolloin elämän murheet eivät aiheuta enää samanlaisia tunnereaktioita. Niiden koko vaikutus perustuu siihen periaatteeseen. Annosten välinen vieroitusoireilu (engl. interdose withdrawal) on mitä olet kokenut. Sellainen voi kehittyä, kun ainekäytön myötä elinmistön toleranssi kasvaa riittävästi, jolloin sama annosmäärä ei enää vaikuta voimakkaasti ja pitkään.

        On hyvin todennäköistä, että paniikkioireilu, jonka koit pahenevan lopetuksen jälkeen oli nimen omaan vieroitusoireita. Joskus pahimpien vieroitusoireiden alkamiseen menee muutamia viikkoja lopetuksesta, kun elinmistöön varastoitunut vaikuttavan aineen määrä laskee riittävästi. Asiaa puoltaa myös se, että 8 vuoden käytön jälkeen on epätodennäköistä, että selviää vain kahden viikon vieroitusoireilla.


    • anni.s77

      Minä lopetin viikko sitten, ensin 5mg kymmenestä ja sit 5 mg joka toinen päivä ja lopetus. Olo paljon tunteellisempi, mut hyvällä tavalla, lääkkeen kans ihan zombi. Lopetusvierotusoireita ainoastaan nuo sähköiskuja muistuttavat pienet nykimiset ja kumma velttoudentunne naamassa välillä, lähinnä illalla (otin lääkkeenkin illalla, liekö yhteensattuma?) Myös vähän vilkkaampia unia. En aio kyllä enää masislääkkeisiin koskee ellei ihan kauhee masis palaa ja sillokin mietin tarkkaan.. Vierotusoireet kyllä kestää jos eivät pahene.

    • Jsoh

      Olen 27-vuotias nainen. Itse kärvistelen tällä hetkellä vieroitusoireissa, joista selkeimpänä ja pahimpana sairaudentunne (siis sellainen että olet esim. pahassa influenssassa) ja pakko maata sängyssä (pään nostaminen vuoteesta aiheuttaa kuvotuksen tunteen).

      Muita oireita muun muassa

      Kakominen, refluksi, sähköiskut, puutumiset, kielen hakkaaminen hampaisiin, hammaskivut, oudot ja lyhyet unet, jatkuva heräily, unettomuus, sydämentykytys

      Valonarkuus. Kaksi viikkoa makasin pimeässä huoneessa tuijottaan yhteen pisteeseen tai nukuin silmät kiinni. Tulin pois vain vessaan. Valon näkemisestä seurasi kuvottava tunne ja oksentelua. Tiesin kokemuksesta näin käyvän (olen yrittänyt lopettaa vuosia sitten), joten en olisi tähän ryhtynyt, ellen olisi nyt työtön tai mahdollisuus saada pitkää lomaa.

      Ongelmat katseessa ja sen hallinnassa tai kohdentamisessa. Esimerkkejä tästä on valtavasti, muun muassa:
      Kykenemättämyys seurata tekstiä ja kuvaa (yritystä seurata esimerkiksi tv-lähetystä seuraa kuvottava olo, yritystä seurata tekstitystä seuraa kuvottava olo), kaksoiskuvat (Tekstitys saattaa näkyä kahtena ja lähteä liikkumaan oikealle ylös), katseen kääntämisestä seuraava huimaus, jonka johdosta etenkin aluksi on pakko tuijottaa vain yhteen pisteeseen. Vessassa käydessäkään ei voi edes etsiä katseellaan paperitelinettä vaan sitä pitää haroa kuin joku sokea! Näiden pahin vaihe alkaa olla nyt ohi (sen tajuaa jo siitäkin, että niiden aikana ei todellakaan kirjoiteta tekstejä tietokoneella vaan itketään sängyssä, että yhyy miksi minä!...)

      Parina ensimmäisenä päivänä ilman lääkettä tuli hillittömiä itkukohtauksia ja itsemurha-ajatuksia ja muuta mukavaa. En kuitenkaan pelästynyt niitä, koska kokemuksesta tiesin niiden kuuluvan nyt asiaan ja menevän ohi. Jos sellainen tuli, menin mieheni syliin turvaan <3 En kykenisi tähän ilman häntä.

      Toisaalta tuli myös luovia ajatuksia ja kykyä tuntea iloa asioista, mistä ei ennen tuntenut. Seksuaalinen halu kohosi pilviin ja halusin seksiä koko ajan. Miestäni ei haitannut ;)

      Citalopramin käytön aikana tunteeni olivat latistuneet sen verran, ettei mikään innostanut ja makasin vain kotona työttömänä, kun ei nyt vaan nappaa mikään. Ennen sen käyttöä olin toki sairas, mutta sain saatana jotain aikaankin! Olin itse asiassa ylisuorittaja. Matka koulun priimuksesta saamattomaksi pelleksi oli tuskallinen eikä varmastikaan pelkästään citalopramin syytä, mutta silti tämä pelle aikoo nyt yrittää ilman sitä.

      Vuosia sitten yritin ohjeiden mukaan vähentää toooooosi hitaasti ja se oli vielä pahempaa helvettiä! Oireet olivat ehkä lievemmät, mutta niistä ei millään päässyt eroon. Nyt oireet ovat (uskokaa tai älkää) paremmin kestettävissä! Vaikka ne ovat voimakkaammat ja äärimmäiset, on valoa tunnelin päässä jo alkanut näkyä! Hetkiä, joina ei olekaan huono olo. Vau! Hitaasti lopettaessa minulle ei tullut tällaista toiveikkuutta missään vaiheessa vaan se oli koko ajan samaa fyysistä ja henkistä tuskaa. Voisin jopa väittää hitaan lopettamisen olevan propagandaa, jonka avulla potilasta ei ainakaan saada lopettaamaan vaan nimen omaan halu jatkaa käyttöä voimistuu, koska tätä oloa ei ihan oikeasti jaksa kuukausia ja jos lopetus kestää kuukausia niin niin kestää tämä olokin. Pelkään, mitä vammaa aiheutan itselleni nyt, kun lopetinkin seinään. Pelkään myös, että oireet palaavat voimakkaampina, kun kehen vuosia keräämät varannot ehtyvät. Olen kuitenkin käyttänyt tätä jo niin kauan!

      Kestän nämä vaikka sisulla! Kun citalopram määrättiin minulle 2008 se oli vuosia aivan lostava ihmelääke, joka paransi minut täysin. Siitä olenkin kiitollinen. Se varmasti auttoi akuuttiin tilanteeseen silloin. Pikku hiljaa vaikutus kuitenkin tasaantui ja nyt haluan koittaa elämää ilman sitä. Olisi ollut kiva tietää jo silloin se hinta, jonka muutaman vuoden tervehtymisestä maksan.

      Lopetin 6.1 "seinään". Tiedän, ettei tämä ole suositusten mukaista, mutta tein sen siksi, että olen kuullut tarinoita vieroitusoireiden pitkittymisistä, jos lopettaa todella hitaasti ja kokenut sen aikanaan myös omakohtaisesti. Nyt sitten valitsin kerrasta poikki -systeemin, nopean tien, mutta helvetisti pelottaa, että vaurioitan aivojani tällä jotenkin! En kuitenkaan tiedä, onko järkeä aloittaa uudestaankaan vain tämän aivovauriopelon vuoksi, kun kerrankin näyttää, että olen pääsemässä tästä eroon!

      Kunhan nyt en olisi saanut mitään pysyviä vauroita tästä lääkkeestä tai liian nopeasta lopettamisesta niin olen niin onnellinen! Jos kuiville joskus pääsen niin olen jo ihan haltioissani!

      • wgrwh

        Olet ollut ilman nyt vasta kaksi viikkoa, joten on liian aikasta sanoa miten vieroitusoireilu tulee etenemään. Seinään lopetusta ei suosittele juuri kukaan, viralliset tahot eikä vertaistukiforumit. Seinään lopettaminen johtaa usein huomattavasti voimakkaampiin vieroitusoireisiin, kun kontrasti ainemäärässä on yhtäkkiä niin suuri. Kuitenkin kaikki on niin yksilöllistä, että vaikea sanoa miten sinun kohdalla käy. Asiaa tullee parempaa käsitystä varmasti seuraavan kuukauden aikana. En ole tietoinen, että kummastakaan vieroitustavasta voisi itsessään aivovaurioita syntyä. Käytöstä sellaisen kyllä voi tunnetusti saada. Tsemppiä vieroitukseen!


      • Jsoh
        wgrwh kirjoitti:

        Olet ollut ilman nyt vasta kaksi viikkoa, joten on liian aikasta sanoa miten vieroitusoireilu tulee etenemään. Seinään lopetusta ei suosittele juuri kukaan, viralliset tahot eikä vertaistukiforumit. Seinään lopettaminen johtaa usein huomattavasti voimakkaampiin vieroitusoireisiin, kun kontrasti ainemäärässä on yhtäkkiä niin suuri. Kuitenkin kaikki on niin yksilöllistä, että vaikea sanoa miten sinun kohdalla käy. Asiaa tullee parempaa käsitystä varmasti seuraavan kuukauden aikana. En ole tietoinen, että kummastakaan vieroitustavasta voisi itsessään aivovaurioita syntyä. Käytöstä sellaisen kyllä voi tunnetusti saada. Tsemppiä vieroitukseen!

        On totta, että olen ollut ilman vasta hyvin lyhyen ajan. Vieroitusoireilu on kuitenkin nimen omaan EDENNYT. Tarkoitan tällä sitä, että kun aikaisemmin lopetin ohjeiden mukaan niin oireet olivat ehkä lievemmät, mutta silti invalidisoivat eikä niille tullut loppua. Kun lopettaa hitaasti, myös paranee hitaasti. Olo ei kohentunut viikko viikolta vaan oli koko ajan tasaisen huono. Hyvin harva ihminen kestää pysyvästi sitä oloa. Ja jos lopettaa hitaasti se tuntuu todella pitkään siltä, että olo jää pysyväksi.

        Nyt kun lopetin nopeasti kahden viikon pahan jakson jälkeen alkaa joka päivä tuntua entistä paremmalta. Ennen tällaista toiveikkuutta ei ollut vaan joka päivä oli samanlainen. Nopeasti lopettaessa alkuviikot ovat kyllä helvettiä, mutta sitten se helpottaa huomattavasti.

        Nyt jäljellä on noista kaikista luettelemistani vieroitusoireista jäljellä enää kuvotus, sähköiskut ja unettomuus. Niistäkin sähköiskut ja kuvotus ovat muuttuneet huomattavasti helpommiksi ja olen kyennyt jatkamaan normaalia elämääni. En siis enää makaa sängyssä vaan pystyn tekemään normaalit päivärutiinit. Vuosia sitten kun lopetin hitaasti en siis pystynyt missään vaiheessa jatkamaan normaalia elämääni vaan olin kotona sairaslomalla niin kauan kuin en enää kestänyt ja luovutin. Jatkoin siis tuolloin citalopramin käyttöä, vaikka en enää tarvinnut sitä! Hitaasti lopettamisesta tuli minulle niin karmea olo, että käytin lääkettä turhaan vuosia, koska en vain uskaltanut lopettaa. Nyt ihmettelen, miksen lopettanut seinään jo kauan sitten.

        Ennen mitään psyykenlääkkeitä olin luonnoltani herkkä itkemään ja nauramaan. Olen tällainen nytkin. Luonnollisesti, kun lääke lähti tasoittamasta mielialaa :D

        Psyykkinen vointini on siis muuttunut minulle tyypilliseksi vuoristoradaksi, mutta haluan mieluummin elää omana itsenäni kuin lääkkeiden tasoittamana oliona, jota ei mikään kiinnosta tippaakaan joskaan ei mikään myöskään voi satuttaa.

        Ainoa haitta on unettomuus, jonka tasaantumista yhä odotan.


      • dsgmdksmk

        "Tiedän, ettei tämä ole suositusten mukaista, mutta tein sen siksi, että olen kuullut tarinoita vieroitusoireiden pitkittymisistä, jos lopettaa todella hitaasti ja kokenut sen aikanaan myös omakohtaisesti. "

        Käsittääkseni hidas lopettaminen enemmänkin estää vieroitusoireiden pitkittymistä. Ja ehkäisee vuoristoratamaisia olotilojen heittelytiä lopettaessa. Myöskin ehkäisee voimakkaita vieroitusoireita.

        Toivottavasti voit nykyään hyvin.

        Seinään EI kannata lopettaa. Se on aikamoinen shokki keholle ja mielelle.

        Jos harkitsee SSRI - lääkkeiden lopettamista, se kannattaa tehdä harkitusti ja vähitellen annosta pienentäen.


    • Jsoh

      Annostukseni oli siis 40 mg aamuisin.

    • Jsoh

      Se unohtui vielä mainita, että tärkein syy kohdallani lopettaa SSRI-lääkkeiden käyttö on vauvakuume.

      Luimme mieheni kanssa nimittäin tutkimuksista, joiden mukaan niiden käyttö raskauden loppuvaiheessa voi aiheuttaa lapsella myöhemmin aspergeriä, autismia ja adhd:tä. Sattumaako lienee, että nämä kaikki ovat viime aikoina yleistyneet kovasti aivan kuten mielialalääkkeiden käyttö raskaanaolevillakin.

      Toivon todella, että tästä (tutkimuksenkin mukaan hyvin pienestä) riskistä informoidaan odottavia äitejä. Vaikka riski on pieni niin, kun kyse on lapseni tulevaisuudesta en ota edes sellaista riskiä.

      Olen myös pohtinut paljon vieroitusoireiden mahdollisuutta vauvalla, jos tämä on kohdussa saanut 9 kuukautta jotakin psyykenlääkettä. Synnytyksessä sen saaminen loppuu kuin seinään. Ajatuskin siitä, että vauvalla olisi näin karmea olo ilman, että se osaa kertoa siitä ja vielä lääkäreiden siunauksella kuvottaa todellakin enemmän kuin yksikään vieroitusoire voi fyysisesti saada aikaan.

    • Nou_moor_ssri

      Mä lopetin viikko sitten seinään kolmen vuoden citalopramin syömisen. Annos oli mulla alun perin 15 mg mutta jossain kohtaa vähensin sen 10 mg:aan kun en jaksanut niitä nappeja puolitella. Mulla pari päivää meni ok. Sit alkoi huimaus. Semmoinen omituinen huimaus, joka tulee kun liikuttaa päätään. Lisäksi on tullut närästys. Ja mielialan muutoksia. Ehkä tää tästä.

    • ssrriiiiiiiii

      Olen lopettanut cipramilin seinään syötyäni sitä 15 vuotta annostuksella 20-40 mg. Lopetin, koska en ollut yhtään masentunut enää. Lääke tavallaa unohtui ensin ja jäi samantien kokonaan pois. En pannut merkille yhtään mitään oireita. Jos jotain olikin, en kyllä huomannut mitään. Yhtään ei ollut olo, että lääkettä pitäisi ottaa. Olo parani huomattavasti, elämä tuli sävykkäämmäksi ja merkityksellisemmäksi. Kaiken kaikkiaan oli upeaa huomata, miten koko ajan vointi koheni. Lopettamisessa oli niin paljon plussaa, että en mitään vieroitusoireita huomannut, vaikka jotain olisi ollutkin.

    • ssrriiiiiiiii

      Lisään vielä, että lopetin lääkkeen pari vuotta sitten. Ei ole masennus palannut eikä pitkänkään ajan päästä tullut mitään ongelmaa lopetuksesta.

    • masentunut_tyttö

      Mä jätin itselleni vakavaan masennukseen määrätyn Sepramin (sitalopraami) ottamatta noin neljänä päivänä putkeen puolivahingossa (unohdin ottaa lääkkeet..) ja sivuoireet oli aika järkyttäviä. Mun mieliala laski tosi paljon ja sain itsetuhoisia ajatuksia, aloin viillellä jne. Lääkkeiden lopetusta äkillisesti ei edes suositella ja nyt ymmärrän miksi. Joillekin ei tietysti tule mitään oireita, mutta jos esimerkiksi vakavasta masennuksesta on kyse, täytyisi lääkkeiden lopetus tehdä hitaasti ja mahdollisia negatiivisia oireita seuraillen. Kaikki eivät pärjää ilman lääkkeitä ja mulla on ainakin omakohtaista kokemusta siitä, että niitä on parempi syödä kuin jättää ottamatta.

      • Ei_kannata_sekoittaa

        Vierkkareita ovat olleet. Sellaista sairautta kuin masennus ei ole olemassa, joten, jos masentuneisuus, ahdistus jne. tuntemukset eivät liittyneet elämääsi vaan tuntuivat tulevan kuin tyhjästä ja olevan luonteeltaan keinotekoisilta, tällöin kyse on ollut perusvieroitusoireista. Viekkarit alkavat aineesta, annoksesta ja mm. yksilöstä riippuen ihan päivässä tai muutamissa. Joillain voi kestää useita päiviä, jopa viikkoja. Erityisesti fluoksetiini on sellainen, koska aineen puoliintumisaika on merkittävästi muita luokkansa vastaavia pidempi.


    • mmmmmkkk

      Mä unohdin ottaa citalopram 10 ja kun huomasin, että ei vieroitusoireita tms niin olen nyt ollut ottamatta pari viikkoa. Muutokset lopettamisen jälkeen
      - seksi tuntuu! helppo saada orgasmi ja nauttia muutenkin (nainen olen)
      - jatkuva nälkä. olen lihonut pari kiloa parissa viikossa
      - olen melko ärtynyt ja kaikki muut ihmiset ärsyttää (toki menkatkin tulossa)
      - punastun helposti, on kuuma

      Minusta tuntuu, että alan taas käyttää, koska ärtyisyyteni saattaa jossain kohtaa vaikuttaa, jos sanon suorat sanat töissä tai kotona (sanon muille rumasti kun ärsyttää). En halua lihoa! En halua punastua!

    • 346643

      Oli joskus citalopram 40mg lääkitys ja otin aamulla. Jos unohti vaikka pillerit kotiin matkalle lähtiessä, iltapäivällä ja seuraavana päivänä oli pientä huimausta mutta sitten lievittyi. Eli ei mitään pahoja lopettamisoireita 40mg annoksestakaan.

      Kun lopetin, söin ensin viikon 20mg ja sitten lopetin kokonaan, ei mitään lopetusoireita silloin.

    • swan007

      Lopetin pikkuhiljaa. Aloitin 2omg Citalopram ja sitten 10 mg ja lopuksi 5mg. Nyt olen ollut ilman laaketta 2 vko. Suu on aina kuiva ja kamala narastys. Ikina ennen en ole kokenut narastysta ja nyt narastaa jatkuvasti. Todella inhottava vaiva. Onko jollain ollut narastysta lopettamisoireina ja onko narastys loppunut tai ja kuinka kauan kesti vai onko tasta narastyksesta tullut minulle krooninen vaiva??

      • Mirtazapin

        Minä en ole lopettanut Citalopramia mutta Mirtazapiinin lopetin kun aloin saada siitä kauheita mahakipuja kun lopetin imetyksen ( ilmeisesti alkoi vaikuttaa eritavalla.) Vuoden ehdin käyttää 7.5mg, lopetin seinään kun en kestänyt mahakipuja ja neki loppu melkeen kokonaan ku lopetin lääkkeen. Nyt kuukausi lopetuksesta ja pahoinvointia,pientä mahakipua ja muita kipuja jokapaikassa vaihtelevasti, närästys alkaa pikkuhiljaa helpottamaan.


    • Nononono

      Lopetin kun huomasin että seksi ei tunnu enää niin kuin aiemmin. Koko viikonlopun tuli pisteltyä joka suunnasta ja ties kuinka monta kertaa.. Ei lähde kuti ei... Silloin selvisi tuon lääkkeen ominaisuus. Kun lopetin niin johan alkoi taas nalli palamaan.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe