Vuorotyö sheema!

Vuorotyöläinen

Löytyykö palstalta henkilöä, jolla on kokemusta erinlaisista kolmivuorotyö sheemoista?ja ennen kaikkea iiii-aaaayyyy-------iii....

Firmaamme tulee mahdollisesti jossain vaiheessa kokeilu, kyseisestä sheemasta.nyt(aaiiyy----aa...)

29

13560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisin päin

      Meillä vaidettiin just toisin päin. Toi pitkä kaava oli karmea, ellei nyt sitten sattunut tykkäämään pitemmmästä vapaajaksosta.

    • .-.--.

      Toi pitkä kierto on ihan kamala :x Ei ikinä semmosia enää mihinkään. Toi aaiiyy---- on paras mitä tiedän

      • parempi on

        aayy ja 6 vapaata ! mitä sillä 4 vapaalla tekee ei kerkee edes ryyppäämään kunnolla..:)


    • ...mielestäni...

      ...nykyinen tekemäni systeemi on paras, kaksi 12 tunnin aamua ja kaksi 12 tunnin yötä ja kuusi vapaata. Totuuden nimissä niitä kunnon vapaita on vain viisi, mutta verrattuna muihin tekemiini systeemeihin on esim. unihäiriöt loistaneet poissaolollaan.
      Kannattaa harkita sitä kokeilua tarkkaan, jos asiaan on mahdollisuus vaikuttaa sillä ne kokeilut on usein pitkiä ja pahimmillaan saattavat tehdä elämästä helvettiä. Tuossa teidän tulevassa suunnitelmassa muuten ollaan firman omaisuutta käytännössä kaksi viikkoa putkeen.

    • vuoromallit?

      Eikös tämä ole pikemminkin 5-vuoromalli, vai olenko nyt käsittänyt väärin...? Kertokaas nyt edes, että missä firmoissa tällaisia vuoromalleja on käytössä, missä töitä osattaisiin tehdä myös viikonloppuisin?

      Lähinnä olen etsiskelly tommosia aaiiyy---- vuoromallin firmoja..

      • Nimimerkki

        5-vuoro on sama kuin (keskeytymätön) kolmivuoro. Keskeytyvässä ei tarvita kuin kolme vuoroa hoitamaan työt.

        Jotta työt saadaa tehtyä asetusten ja sopimusten mukaan tarvitaan viisi vuoroa, joista (normaalitilanteessa) joka hetkellä kaksi vuoroa on vapaalla, ja kolme vuoroa on jossakin vaiheessa (aamu/ilta/yö) kiertoa.


      • tehdään

        juuri tällaista ahtausalalla. steveco oy Hamina.


      • kiertoa

        käytetään nykyisin myös UPM:n Jämsänkosken tehtaalla. Ja on muuten mun unirytmin saanu niin sekasin ettei osaa nukkua enää oikein yöllä eikä päivällä.


    • molemmin

      5-vuoro seemoja
      eli me tehtiin aaaa-iiii-yyyy------aaaa.....
      ja nyt tehään aaiiyy----
      jälkimmäinen on parempi,jaksaa paremmin ja on todettu oikein jossain että on samalla elimistölle parempi.
      ylemmässä kaavassa tienasi huomattavasti enemmän...

      3-vuoroa tehtiin niin ett
      aamuviikko ma-pe 6-14
      yöviikko su ilta 22- pe aa 6.00
      ilta ma-pe 14-22
      ja nimen oman järjestys oli tämä koska työntekijät halusivat yövuoron perään tavallaan pitemmän viikonlopun,eli meillä oli viikonloput vapaana.

      • lasket

        että jälkimmäisessä tienaa paljon heikommin!!!?
        Työ päiviähän on aivan saman verran, ja v-päiviä kertyy samaan tahtiin.
        Kukakohan ne sun ylemmän sheeman sunnuntait ja pyhäpäivät tekee tässä ns. lyhyessä sheemassa!


    • TeiniHoro

      Lyhyt sheema apinat!

    • Samppis sixtysix

      Hop!
      Ihan parikymmentä vuotta vuoroo tehneenä voin sanoo et mikää ei oo hyvä!!!! melkein kaikki on kokeiltu...
      mut nyt jos vois vetää jotai ni se ois 12 tuntii 2 aamuu 12 tuntii 2 yötä -->6 vaparia ja sama palkka :) t :Samppis

    • kokemusta on

      37 vuotta pitkää sheemaa tehneenä eli iiii-aaaayyyy- - - - - - - . Voin sanoa että on hyvä.

    • happy vuorotyöläinen

      3-vuorotyötä tehneenä, en tykännyt. 5 päivää aamua, viikonloppu vapaata, 5 päivää yötä, viikonloppu vapaata ja 5 päivää iltaa. Nyt teen tuota aaiiyy---- jaksoa ja täytyy sanoa, että olen enemmän, kuin tyytyväinen. Kroppa jaksaa erittäin hyvin ja tykkään yövuoroista todella paljon.

    • Tam 37 since 2000

      Tuo ns nopea kierto on meidän työpaikallakin käytössä ja todettu olevan ihan persiistä. Rytmi vaihtuu koko ajan. Vapaata on hienolta kuulostavat 4, mutta eka päivä on unipäivä ja viimeinen hatutuspäivä, kun on taas mentävä seuraavana aamuna kuuteen. Vanha pitkä kierto oli parempi. 12 tunnin vuoro olisi paras, mutta meidän duunin vaivaiset torppas sen lyhyen kokeilun jälkeen.

    • kiertoja

      Meidän työpaikalla tämä lyhyt ja pitkäkierto asia ei ole ollut niinkään siihen liittyvä, että mikä olisi kevein tai mukavin tai terveellisin elimistölle. Riippuu elämäntilantesta, elämäntavoista ja varallisuudesta, kumpaa kannattaa.
      Vanhemmalla porukalla on kesämökit ja asuntoautot ja haluavat siksi pitemmän 6 päivän vapaan ja ovat sen eteen valmiita painamaan tuota kahden viikon putkea. Nuoremmat joilla on pientä lasta ja perhettä ja elämä omalla paikkakunnalla kannattaa nopeaa 6 päivän kiertoa. Alkoholi ongelmaiset näyttävät pitävän myös pitkästä kierrosta.

    • työtön

      Vuorotyötä ei saa mitenkään toimivaksi/hyväksi tein 25v. vuoroa,sitten päivätöihin

      • masis alkkis

        Vuorotyö tekee juopoksi ja hulluksi lopulta. Nimim kokemusta on.


      • Unetonyö_

        Samaa mieltä....34 vuotta vuorotöitä , juopoksi en tullut , hulluksi kyllä :(.. Vieläkään ei unirytmi ole palautunut , ja vuorotöihin ei ole paluuta, liekö töihinkään..


    • Vuorokeisari

      12 tuntinen vuoro on paras. Olen kokeillut myös pitkää kiertoa. 4 yön valvominen on raskasta ja biologinen vuorokausikello siirtyy yhden tunnin pieleen/valvottu yö eli vähintään 4 tuntia persiillään 4 valvotun yön jälkeen. Kaksi 12 aamuvuoroa ja kaksi 12 yövuoroa ja heti perään 6 päivää vapaata. Vanhassa pitkässä kierrossa kesti 14 vuorokautta eli kaksi viikkoa saada 6 päivän vapaa. Aivan tolkuttoman liian kauan kestää päästä pitkälle vapaalle. Kaksi aamua ja kaksi yötä eli vain 4 päivää töissä ja 6 kotona on hyvä. Siis 4 päivän välein tulee 6 päivää vapaata. Paras olisi ns. epäsymmetrinen 12 tunnin kierto. Eli AAYY----AAYY--------AAYY----AAYY--------AAYY----AAYY--------. Eli joka toinen on lyhyt 4 päivän vapaa ja joka toinen on pitkä 8 päivän vapaa. Tällöin ehtii 7 päivän ulkomaanmatkalle.

    • laallsk

      Pitkien vapaiden takia oravanpyörässä. Hurraa!

    • kylläpäsjuupas

      Millainen on tuossa 12h systeemissä ns. päivystys huki vai tarvitaanko sitä???
      Kertokaa jos tiedätte. Meillä suunnitteilla tämä systeemi. Me tehdään nyt tätä paska lyhyt kiertoa AAIIYY----

    • sergioleonelle

      Ei niissä mitään päivystyksiä tarvita. Kaikki vaan töihin samaan aikaan ja innokkaimmat 16h systeemiin.

    • vm.58

      Kokemusta vuorotöistä 38v. Kaikenlaisia kokeillut ja ehdottomasti paras oli aaiiyy----
      Lisäksi vaihdamme vuoroa kaverin kanssa jolle ei aamuvuoro oikein maistu niin että teen aina hänen aamut ja hän minun yövuorot joten teemme kumpikin kaksi 16 tuntista ja kaksi 8tunnin päivää jonka jälkeen on kummallakin 6 vapaata.Tämä onnistuu koska vuoromme ovat peräkkäisiä.

    • jfdkfjskljdsklfklkdl

      Itse teen koko ajan yövuoroa kun sitä on tarjolla kun se kerran työkavereille käy. Hyvinä puolina ettei ole vuorokausirytmin vaihtoja, yövuorolisät ja periaatteessa päiväsaika vapaata, tosin nukkuakin pitää päivän aikana. Huonona puolena että viikonloppuisinkin tuppaa vrk-rytmi olla yövuoron mukainen, päivällä aika väsynyt. Vain pidemmillä lomilla voi vaihtaa normaaliin päivärytmiin.

    • painakaapitkääpäivää

      Itse olen lorvinut jo kymmenkunta vuotta peruspäivärahalla ei nappaa mikään sheema,tosin meinaa mennä yöt valvomiseks ja päivät tulee nukuttua ,muuta mitäs sen väliä on?

    • Anonyymi

      40 vuotta kokemusta keskeytymättömästä 3-vuorotyöstä, aluksi tehtiin neljällä vuorolla, IIII-AAAA-YYYY--. 70-lopussa työaika lyheni ja alettiin tekemään viidellä vuorolla. Minulle sopii parhaiten ns. pitkäkierto, missä tehtiin sheemalla AAAA-IIII-YYYY--VVV-. Tätä jaksaa hyvin kun siirtää omaa ryhmiä sheeman mukaan, kuuden päivän vapailla pystyy omaa rytmiä siirtämään takaisin päin, jotta jaksaa aamuvuorot, ne kun tuntuivat väsyttävän eniten. Neljä päivää töitä ja taas vapaa, oli hienoa. Myös lomamatkan järjestäminen onnistui helpommin pitkässä kierrossa. Nyt tehty vuosi ns. lyhyttä kiertoa, AAIIYY--V- (voi olla myös toisen viiväpäivän tilalla V-päivä). Tämä lyhyt kierto ei sovi kropalle ollenkaan koska siinä vaihtuu rytmi parin päivän välein, aina väsyttää ja unen tarve suurempi, Vapaista ensimmäinen päivä menee nukkumiseen, jotenka vapaata on todellisuudessa kolme päivää. Tämän lyhyen kierron aikana ylityöhalukkuus on myös laskenut, jotenka tuotaa erittäin suuria vaikeuksia saada tilapäiset ylityöt tehtyä. Suomessa kuusipäiväisestä työviikosta päästiin eroon joskus 50 vuotta sitten, ihmettelen kun siihen on niin kova hinku monella.

      • Anonyymi

        Ja pitkässä kierrossako ei tehdä kuutta päivää viikossa? Alkaa fossiilissa vuorotyön jäljet näkyä. Kaikki muutos on pahasta, samanlaisia jyyriä löytyy meidän työmaalta. Pitkä kierto sopii syrjäytyneelle ihmiselle millä ei oo muuta elämää ku olla töissä tai synkistellä yksin mökillä. Pitkässä kierrossa voi olla kolme kuukautta putkeen ettei oo viikonloppua vapaana. Hyvästi sosiaalinen elämä.


    • Itse olin aikoinaan työssä, jonka jakso oli i-i/a-a-(varhaisaamu) ja yö alkaen samana päivänä kuin varhaisaamukin oli. Varhaisaamu tarkoitti tuntia taikka kahta aikaisemmin alkavaa työvuoroa. Yön jälkeen oli pari kokonaista vapaata.

      Minulle systeemi ei oikein sopinut, mutta monen mielestä sen edut ylittivät haitat. Minulle taitaisi ainakin nykyään sopia yötyöt mahdollisimman pitkinä jaksoina, kuukausi tai jotain, jonka jälkeen muutama vapaa unirytmin korjaamista varten. Toisaalta en kovin mielelläni alkaisi öitäni valvomaan, joten miettisin työpaikanvaihtoa vakavasti.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe