KIRJASUOSITUS!!! Anis Shorrosh: PALESTIINALAINEN

Löysin tämän Kuvan ja Sanan kustantaman kirjan hellarien Lähetyksen Kehitysavun kirpparilta ja luin sen ahmimalla läpi. Ehdottomasti parhaita kirjoja, mitä on koskaan tehty!! Suosittelen sitä kaikille.

Se kertoo Anis Shorroshin, nasaretilaisen arabimiehen elämästä, tiestä joka johti sodan ja pakolaisuuden ankeasta maailmasta lopulta Kristuksen kaidalle tielle ja evankelistaksi.

Kirjan alku sijoittuu vuoteen 1948, jolloin israelilaiset joukot miehittävät Nasaretin ja Shorrosh perheineen joutuu lähtemään maanpakoon Jordaniaan. Anisin isä saa surmansa tuossa samassa sodassa: "Näytti siltä, että koko maailma oli jostakin syystä kääntänyt selkänsä palestiinalaisille. Rauhalliset talonpojat, jotka olivat sukupolvien ajan viljelleet maataan yrittäen saada itselleen elannon, rakastaneet lapsiaan ja iloinneet heistä, olivat nyt lainsuojattomia."

Shorroshin perhe oli kristitty perhe mutta Anis ei ollut vielä nuoruudessaan vakaumuksellinen Jeesuksen seuraaja kuten esimerkiksi äitinsä mutta Lähi-idän levottomat olosuhteet ja omat henkilökohtaiset kriisit saivat Anisin kuitenkin lopulta tunnustamaan syntinsä Jumalalle: "Jumala, jos olet todellinen, pidät sanasi...Olen sotkenut elämäni täysin, mutta tiedän että annat minulle anteeksi ja ohjaat minut oikealle tielle." Anisin sydämeen laskeutui tämän synnintunnustuksen jälkeen välittömästi sellainen rauha ja ilo jota hän ei ollut koskaan voinut kuvitellakaan.

Jumala alkoikin pian järjestellä Anisin asioita kuntoon. Hän pääsi lopulta hyvin palkattuun työhön paikallisen baptistikirkon sairaalan laboratorioapulaiseksi. Eräänä yönä sitten Jeesus ilmestyi Anisille ja näyttäytyi hänen makuuhuoneessaan säteilevän olennon muodossa usean tunnin ajan. Anisin sydämen täytti uskomaton ilo ja rauha. Saman ilmestyksen näki myös kaksi hänen kristittyä toveriaan. Anis tiesi, että Jeesus kutsui häntä seuraamaan itseään,

Vuonna 1953 Anis pääsi lopulta korkeakouluopiskelijaksi Yhdysvaltoihin, Newtonin kaupunkiin. Vasta näihin aikoihin Anisin kristillinen uudestisyntyminen alkoi muotoutua valmiiksi ja hänen katkeruutensa israelilaisia kohtaan alkoi haihtua: "En ollut koskaan todella antanut israelilaisille anteeksi sitä, että he surmasivat isäni." Pitkän taistelun jälkeen hän kuitenkin lopulta saattoi rukoilla: "Isä, anna heille anteeksi. Minä annan heille anteeksi."

Koulussa Anis voitti jokavuotisen puhekilpailun pitämällä loistavan puheen palestiinalaisten ongelmista. Hän sanoi mm.: "Israelilaiset väittävät, että YK antoi heille maan, ja siksi he ovat sen oikeudenmukaisia omistajia. Arabit kysyvät, kuka antoi Palestiinan YK:lle? Jos YK haluaa luovuttaa maata, luovuttakoon se sitten maata, jonka se omistaa, tai ainakin maata, jota ei ole jo ennestään asutettu."

Anisin valtasi tuon puheensa aikana suunnaton rakkaus ja myötätunto kansaansa kohtaan, jota oli kohdeltu niin epäoikeudenmukaisesti ja päätti puheensa näin: "Pyydän teitä valitsemaan. Kumman puolella on oikeus? Onko mitään oikeutta siinä, että yksi kansa syrjäyttää toisen vain siksi, että sillä on mahtavampia ystäviä, enemmän aseita, enemmän myötätuntoa puolellaan tai enemmän rahaa? Pyydän teitä valitsemaan viisaasti." Puhekilpailun tuomarina toimi eräs juutalainen liikemies, joka ei voinut muuta kuin todeta pitkin hampain Anisin puhekilpailun voittajaksi!
Kun Billy Graham kysyi Anisilta neuvoja muslimikansojen evankelioimiseen, kehoitti Anis kristittyjä olemaan ensinnäkin aitoja kristittyjä ja myös tutustumaan Islamiin kunnolla: "Islam ei ole niin vastakohtainen meidän uskomme kanssa kuin luulemme...Muslimit eivät hyväksy kristinuskoa, koska he luulevat meidän palvovan kolmea jumalaa: Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä...Muslimit eivät kuitenkaan enää käy pyhiä sotia, koska suurten sotureiden aika on ohi. Jos minun kansani, palestiinalaiset, olisi ollut soturikansaa eikä maanviljelijöitä ja paimenia, juutalaiset eivät olisi koskaan voineet ajaa heitä maaltaan."

Suezin kriisin aikoihin 1956 Anis tutustuu amerikkalaiseen opiskelijatyttöön Nellin, josta tulee hänen vaimonsa. Anis vihittiin pian tämän jälkeen papiksi New Orleansilaisessa baptistikirkossa. Hän matkusti takaisin Lähi-itään levittämään Jumalan Sanaa paikallisille ihmisille. Kaikkialla missä Anis liikui, Jumalan Henki liikkui mukana ja joukoittain ihmisiä tuli uskoon ja sairaita parani. Anis tutustui myös palestiinalaisiin pakolaisleireihin ja totesi jo tuolloin, että ellei maailma auta palestiinalaisia, he aloittavat ennen pitkää terrorismin: "Oli väistämätöntä, että tämä sukupolvi, joka oli syntynyt ja kasvanut niin epäoikeudenmukaisessa vankeudessa joskus vielä räjähtäisi väkivaltaan." 1960-luvulla alkoikin jo esiintyä tälläisiä merkkejä ja Anis totesi. "Mitä maailma oikein odottaa ihmisiltä, joilla ei ole toivoa? Jos Jumala ei olisi ollut niin armollinen, minä luultavasti olisin liittynyt heihin."

Vuonna 1964 arabit perustivat Jerusalemiin baptistikirkon ja Anisista tuli tuon kirkon pastori. Vuonna 1965 kirkon jäsenmäärä oli jo kaksinkertaistunut. Vuonna 1968 Anisista tuli lopulta koko maailmaa kiertävä evankelista. Kun palestiinalainen terroristi Sirhan Sirhan ampui presidenttiehdokas Robert Kennedyn, Anis julisti maailmalle surullisena: "Älkää yrittäkö uskotella itsellenne, ettei meitä ole olemassa. Palestiinalaiset yrittävät säälittävällä, epätoivoisella, hirveällä tavalla herättää maailman näkemään kansan vaikeuksia...Rukoilkaa kansani puolesta. Rukoilkaa, että he vapautuvat vuosia kestäneestä maanpaostaan, mutta rukoilkaa ennen kaikkea, että he löytävät hengellisen vapautuksen, joka tulee niille, jotka tuntevat Kristuksen Jeesuksen Herranaan ja Vapahtajanaan."

Kirja päättyy Jom Kippur sodan jälkeiseen aikaan, jolloin Anis oli baptistikirkon edustajien mukana puhumassa sodassa haavoittuneille israelilaisille sotilaille Hadassan sotilassairaalassa Israelissa: "Minun nimeni on Anis Shorrosh", hän aloitti. "Synnyin tässä maassa monta vuotta aikaisemmin kuin monet teistä. Isäni sai surmansa teidän ensimmäisen itsenäisyystaistelunne aikana ja minä olin täynnä vihaa kansaanne kohtaan. Mutta eräänä päivänä ollessani 18-vuotias elämässäni tapahtui jotakin. Löysin rauhan Jeesuksen Kristuksen, Messiaani kautta. Hyvin nöyränä kerron teille tänä iltana...Rakastan teitä Jeesuksen tähden. Ja rukoilen rauhaa."

Nuoret sotilaat kuuntelivat Anisia tarkkaavaisesti ja huusivat sitten: "Me rakastamme teitä Mooseksen tähden!" Nauru täytti huoneen ja sulatti osapuolten välisen jäisen muurin.

Anis Shorroshin kotisivut löytyvät ainakin täältä:

http://www.islam-in-focus.com/

Vastikään on ilmestynyt Shorroshin kymmenes kirja:
"Islam A Threat or a Challenge" (Islam, Uhka vai Mahdollisuus)

I.S.L.A.M. = I Sincerely Love All Muslims

: )

4

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmetteleväinen

      Rasisti ja antisemitisti KTS on aloittanut jälleen kerran oman invaasionsa omalla propagandallaan. :(

      Luultyavasti kirjan tulkintasi oli taas vääristeltyä kuten aina ennenkin.

      • näyttää..

        KTS on pullistanut purjeensa, ja jopa hyljännyt osan kehittelemistään sivupersoonista - nimiä mainitsematta - Herää kysymys: onko 'trolleilla' oikeus 'yksityisyyden suojaan ja persoonallisuuden loukkaamattomuuteen', niin, sanalla sanoen: onko trollilla ihmisoikeudet? :)

        todella, karkein rasisti mitä olen tavannut, kaikessa hienostuneisuudessaan ja harrastuneisuudessaan 'voittamaton' ... hehe .. mutta VAIN omissa kuvitelmissaan


    • Säälittäväähän se on

      että islamin monet kansakunnat ovat tahtoneet pyrkiä tuhoamaan Israelin juutalaisvaltiona ja samoin tahtovat jakaa sen luvatun maan ja Jerusalemin myös.

      Ihmeellistä jos lähi-idän ihminen ei ymmärrä sitä että Israel joutuu puolustautumaan aseilla kovastikin sitä palestiinalaisilta ja muilta Lähi-idän kansoilta kohtaamansa tuhopyrkimystä. Tietysti voi ymmärtää palestiinalaisten kohdalla tätä, mutta että eivät tahdo sallia juutalaisten elää rauhassa siellä Jumalan heille antamassa maassa, on tietysti väärin, mutta tietysti voi olla vaikea sitä palestiinaisten tunnustaa sillä ajalttelevat että itse omistavat Jumalan omistamaa maata.

      Tietysti Israelin ja juutalaisten on hyvä tehdä kaikessa Herransa ja Jumalansa tahdon mukaan ja Jeesus on Kuningas Israelin juutalaisille vaikka eivät vielä sitä itsekkään ymmärtäisi.

      Kuolikohan Amisin isä kätensä auran varressa vain oliko aseisiin tarttuneet ja pyrki Israelin ja juutalaiset tuohoamaan myös? Tietysti hyvä että Amis on Jeesuksen voinut löytää, mutta aika yksipuolisesti asiat esittää tästä Israelista, kuten nähdään selvästi. Tietysti ymmärrettävää kun isänsä kuollut on siinä konfliktissa, jonka aloitti ne hyökkäävät arabikansat Israelin ulkopuolelta ja palestiinalaiset myös tahtoivat juutalaisten tuhoa.

      • KTS (Ei kirj.)

        Oletko niin sokea, ettet näe sitä, että palestiinalaisilla on ihan jo nytkin vielä maanomistuksia sielläpäin ihan Israelinkin lain mukaisesti ja kynsin hampain saavat joskus pitää sadostaan kiinni etteivät äärijuutalaiset siirtokuntalaisterroristit sitä varastaisi. Onneksi edistykselliset israelilaiset ja kirkon EAPPI -työntekijät pitävät huolen siitä, että sato pysyy sen oikeilla omistajilla.

        Liity sinäkin EAPPIIN. Moni kaltaisesti yksipuolinen fanittaja on palannut sieltä huomattavasti laajaktseisempana takaisin.

        HYVÄ!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe