Miten saitte gerbiilejä?

*Tahtoo Gerbiilin*

Niin, eli kysymys olikin tuossa. Haluaisin kovasti gerbiilejä, mutta en tiedä miten ensinnäkään asian ilmaista vanhemmille, ja miten sitten saada heidät suostumaan. gerbiili aiheisia nettisivuja olen kahminut lävitse, lukenut lemmikkilehdistä ja jutellut gerbiilejä omistavan kaverini kanssa. Jyrsijä näyttelythän olisi oiva paikka, mutta vanhempani varmasti ihmettelisivät miksi haluan jyrsijänäyttelyyn.

Eli kysymys kuului miten saitte gerbiilejä? (jospa saisin samalla itsekkin ideoita ^^) toivottavasti ainakin pari - muutama vastaisi:)

27

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gerpsu

      Minä sain gerbiilini näin. Olin haaveillut gerbiileistä jo kauan. Yhtenä päivänä kaverini tulosti koulussa gerbiileistä tieto papereita. Hän aikoi tehdä niistä projektin, mutta se jäi sitten. Hän ei tahtonut papereita joten antoi ne minulle. Minä kehuskelin kotona iskälle gerbiileistä. Sanoin suraan että : Ihan tyhmää kun meillä ei ole eläimiä. Iskä kysyi:Mistä eläimistä sä sitten haaveilet. "GERBIILEISTÄ".Pyysin iskää lukemaan paperit läpi. Iskä lupasi harkita asiaa. Äiti suostui heti. Joten kuukauden päästä ostimme uudet perheen jäsenet. Näytä sinä vanhemmille lemmikki lehdistä kuinka kivoja otuksia ne on ja muista jankuttaa vastaan jos van hempasi epäröivät ja vielä sano minun sanoneen että ne on ihan mielettömiä otuksia ja niitä on kiva katsella kun ne tekee kaikkee hölmöö.

    • gerbiilifani

      Oon vähän samassa tilanteessa. Itse olen käynyt myllystä katsomassa gerbuja, yrittänyt näyttää niitä äidille ja kaikkea. Itsekin toivon kamalasti kahta gerbiiliä. kannattaa näyttää gerbiilin kuvia ja kertoa että ne on melkeimpä hajuttomia eläimiä, ja melkein hajuttomin eläin kaikista. ja ne on myös helppohoitoisia. itse sain omasta kysymyksestäni tämmöisen nettiosoitteen: http://www.gerbiiliyhdistys.fi/gerbiilit/index.html kannattaa lukea!

      • Cimma

        Eli suomen gerbiiliyhdistyksen sivuilla on paljolti erittäin hyvää tietoa. Kaikkiin sivuihin ei kannata luottaa.

        Meillä on 2 Maaliskuussa syntynyttä tyttöä (black pied & dove pied) ja yksi Agouti white Spotted, mikä on syntynyt lokakuussa. Agouti WS kaveri kuoli kesäkuussa sydäriin.

        Opettele tunnistamaan värit, tankkaa genetiikkatietoa, hoitotietoa ja mene sitten esitelmöimään gerbsuasiasi. Vie joskus vanhempasi eläinkauppaan ja sano mennessäsi, että menette VAIN katsomaan. Eli et ala siellä vinkua lemmikkiä, etkä suostu siihen, vaikka vanhempasi siltä seisomalta haluaisivat jonkun toisen lemmikin taikka ottaa heti gerbsut.

        Sinun kannattaa esitelmöidä, että gerbiilit eivät haise (mutta sotkevat ja tuhoavat kylläkin), asuvat terraariossa ja ovat lempeitä, ja mikä mukavampaa, ovat päiväaktiivisia, vaikka ovat yölläkin hereillä. Ja jos teille gerbuja tulloo, niin voit kehaista, että teillä onkin sitten pahvin keräys omasta takaa.

        Kannattaa käydä myöskin osoitteessa:
        http://www.gerbiili.info

        Gerbiili.info on SGYn alaisena toimiva foorumi, jonka tieto on satavarmaa.


    • M&M

      Minä näytin kuvia ja perustelin niiden helppoutta ja sitä kuinka se toisi vastuuntuntoa kun niitä on pakko hoitaa. Vanhemmat harkitsivat ja onnistuihan sen. Sanot vanhemmillesi että haluat mennä jyrsijä näyttelyyn koska olet kiinnostunut! Asiahan on niin?!

    • Myö tässä vestailen:

      Sanot vain että: Haluaisin gerbiilejä että voisinko saada. Yleensä vastaus on lyhyesti sanottu EI. itse se alkoi näin:ystäväni oli saanut kisunpentuja ja hurmaannuin yhteen täysin ja sanoin äidille:saisinko kissan pennun? Vastaus ole hyvin pahanmakuinen. ET. Marmatin ja mguin kunka mutta vastaus oli oli hapan ja kirpeä EI. No parin päivän päästä kissa unohtui ja sanoin äidille:Saisinko marsun? Vastaus oli jälleen hyvin sylkevä sana: ET. Marmatin ja marmatin mutta ei.No marsu unohtui.Ja halusin rotan. Sanoi äidille saisinko rotan? Vastaus kuului selvästi ja ilkeästi sylkäistynä et!No marmatin ja marmatin kunnes äiti sanoi: Hanki mieluummin kultakala. Sanoin EN pahasti ja happamasti kuten äitikin minulle.No sitten hän sanoi: Menkää sitten huomenna katsomaan olisiko eläinkaupassa jotain hellittävää elukkaa sulle. No seitten menin isän kanssa ja päädyimme gerbiiliin. Ihastuin eläimeen niin että terra ostettiin jo seuraavalla viikolla ja eläimet parin viikon päästä. Niin minä sain pitkän pitkän mankumisen jälkeen kaverukseni :)



      Vanhemmat määräävät sinun juttusi et voi hyökätä vanhenpiesi kimppuun niin vaan,
      vaikka kuinka tahtoisit eläimen.On siinä harkitsemistä ja hoitoa myös. J aikuiset tekevät sen sinun parhaakseesi ja eläimen: Olet tullut koulusta ja terraario pitää siivota. Siivoan kohta. Kohta sana menee seuraavaksi päiväksi. EI EI SE EI VOI MENNÄ NIIN. eläimellä täytyy olla puhdes tila ruokaa ja vettä. Harkitse ensin hyvin tarkasti.

    • gerbbuli

      Sain kaksi ihanaa gerbuani synttärilahjaksi. Kinuin niitä vain, ja vanhemmat vain sanoivat että ei me mitään gerbiileitä tänne oteta. Mutta, pari viikkoa ennen synttäreitäni äiti tuli sanomaan minulle että tuleppas käymään tuolla autolla. No siinä kävelimme, kunnes äiti avasi auton oven ja siellä oli terraario (joka oli vielä tyhjä)! Kun asin tietää, että lähdettäisiin hakemaan gerbut n. parin viikon päästä gerbut sotkamosta, kiljuin onnesta :) Kiersimme eläinkauppoja, kun ostimme gerbuja varten purut ja tavarat terraan.
      Tsemppiä sulle, ellet oo vielä saanu jo gerbuja :) Toivottavasti haavees toteutuu =)
      p.s. sano vain vanhemmillesi, että eikös gerbiilit ois ihan kivoja otuksia? ;) vihjailet vähän :)

    • Animali

      Mun oli aikas helppo saada gerbui.
      Sillä mun sisko sai sillonku se oli 12, nii gerbui.
      Nii sit mä sanoin, et munki pitäs saada gerbui, ku mun siskokin sai. Olin sillo kai 9 v?
      Sit äiti lupas, et jos luen paljon ja tiiän niist sit ja hoidan ne ihan ite. Et sen ei tarvi IKINA
      koskeekkaa niihi. Lupasinhan mä, ja luin,luin,luin.... sit äiti sano et saan ne 12 v.
      3 vuotta viel? EIKÄ! Sit sain kinutuks 11 vuotiaana, ja lopulta sain ne 10 v.
      Oon hoitanu ja ostanu ruokaa ite, eikääitin oo tarttenu auttaa jo yli vuoden.
      Sun ei kannata KINUTA vaa koko ajan vanhemmilta.
      Lue paljon. Ja sano et hoidat ne ihan ite.
      Ostat ruuat jne. Ja putsaat häkin ite .
      Ja et jos et hoida niit, nii sit sä voit luopuu niist. Ja sano ET HOIDAT NE!
      Mut mieti vielä.
      Ne voi elää jopa 5 v.
      Jaksaisitko joka päivä vaihtaa veden ja ruokkii.
      ja putsata häkin kerran viikos. Pitää vapaana USEIn ja kädel?
      Se on pitkä aika,mut jos jaksat, nii HYVÄ

    • enpa

      Menin eläinkauppaan, soitin äidilleni, että tuon nyt kaksi gerbiiliä mukanani. Ostin puruja, heinää ja kaksi urosgerbiiliä. Vein kotiini. se siitä.

      • enpa

        Sanoin äidilleni, että haluan chinchillan. Kahden päivän päästä äitini ihastui itsekin ko. chinchillaan ja kun he lähtivät ulkomaille, kävin sisareni kanssa hakemassa chincun autolla kotiin vähän kauempaa. Kun tulevat, näkevät sen ensimmäistä kertaa.


      • enpa

        Mun gerbiili on ollut kerran lemmikissäkin, siitä on sellainen aa-tuuti-lullaa kuva, missä se nukkuu. kandee kuvailla sit niitä söpöliinejä.
        Sitten pikkusiskon hamsteri on myös ollut viime lemmikissä. Pesukuva:)


    • *tahtoo gerbiilin*

      Juu, kinuta en aijo, sillä tiedän että se on tuloksetonta, tiedän ihan ilman kokemustakin. Oikeastaan ei kannata sanoa, että vanhempien et tarvitse koskea niihin taoi niiden tavaroihin, sillä jos itse olen pari päivää vaikka jossain reissussa, täytyyhän jonkun niitä hoitaa sillä välin. Meillä on ollut aikasemmin marsuja jotka elivät 7- vuotiaiksi. itse aloin hoitamaan niitä kun täytin 10-vuotta (kun marsut olivat 3.v) ja hoidin ne oikeastaan yksin, siitä edes päin. Eli uskon ihan hyvin jaksavani siivuta terran vaihtaa ruuat, vedet, seurustella gerbujen kanssa jne. :)

      • Gerbsu1

        Moi


      • MIIIIINÄ
        Gerbsu1 kirjoitti:

        Moi

        HALOOOOOO!!!!! MARSUT HAISEE MILJOONAKERTAA ENEMMÄN KUIN PIENET GERBIILIT REVISIITÄ! sano äidillesi noin.


      • myh
        Gerbsu1 kirjoitti:

        Moi

        MARSU HAISEE SATA KERTAA ENEMMÄN KUIN KAKSI PIENTÄ GERBIILIÄ! PERÄTI VIISI MARSUA HAISEE MILJOONA KERTAA ENEMMÄN KUIN KAKSI GERBIILIÄ JOTKA EIVÄT EDES PISSAA NIIN PALJON KUIN JÄTTIMÄINENMARSU!!!!!REVI SIITÄ! Sano äidillesi noin :)


    • piksy

      No olin lukenu jo kauan kaikkia gerbupalstoja ja tälleen.. muutenki aina jankuttanu niist gerbiileistä. yks päivä ihan tosissanu puhuin siit isille, ja se mietti et mihin se terrario sit laitetaan?? löysin yhen kivan kohan meijän "kirjasto" vapaa-ajan huoneesta ja esittelin sen isislle. siit se sit alko hankittiin terraario ja gerbut

    • Gerbil love

      Moi :) Täällä ei nyt ole aikoihin kukaan kirjoitellut joten minäpä nyt kirjoitan :D Eli minulla on suuri ongelma! Haluaisin paljon kolmea gerbiiliä. Äitini ei vain suostu... :( Minulla oli juuri syntymäpäivä ja oli joulu, joten minulla on yli 400e. Joten maksaisin itse ihan kaiken. Äitini ei tarvitsisi tehdä juuri mitään! Jos hän ei haluaisi, ei hänen tarvitsisi edes ikinä nähdä niitä. Äitini pelkää paljon hiiriä ja rottia ja hänestä gerbiilit on kuin hiiret ja rotat. ;( Yksi syy miksi myöskään en saa on se, että monta vuotta sitten isosiskoni halusivat marsuja mutta ei saaneet. Ja vähän aika sitten toinen isosiskoistani halusi kania mutta ei saanut. Kummatkin siskoistani on nyt 16v. Eli syy on se että vanhempani sanovat että: "no ei sun siskotkaan sillon niitä marsuja saanu niin miks sun nyt pitäs saada jotain gerbiilejä" Ja sitten vanhempani sanovat että jos saisin gerbiilejä niin sitten siskoni haluaisi kissan ja toinen sisko haluaisi kanin ja sit meille tulisi joku eläintarha ja blääblääblää! Sitten myös yksi syy on äitin hiiri/rotta pelko... Joten voisitteko antaa neuvoja noiden asioiden perusteella miten saisin kolme gerbiiliä? Kiitos :)

    • Gerbil love

      Toivon että vastaatte nopeasti! :)

    • Gerbil love
    • Gerbil love

      Vastatkaa jo! :D

    • hyppymyyrä

      Gerbil Love //

      Ensin minunkin äitini sanoi ettei halua mitään "hiiriä" taloon. Sanoin ettei ne ole hiiriä. Äiti sanoi ettei aio koskea niihin, vastuu olisi minulla.. Noh, äiti tykästyi niihin kun ne oli meillä, saattoi tulla katsomaan ja "ihastelemaan" kun ne juoksee huoneessani vapaana ja temmeltää ja jyrsii kaapinnurkat yms! :-D

      Vinkuminen ja mankuminen ei yleensä tuota tulosta, se _ei kannata_!

      Sano äidillesi että ne ei vie tilaa huoneestasi, ja äitisi ei tarvitse koske niihin usein. Vain vaihtaa veden ja lisätä ruokaa, ehkä hieman käsitellä jos olet reissussa.

    • Gerbil love

      Moi hyppymyyrä, ja kiitos vastauksista :) Olen 11v. Pystyisinkö mielestänne huolehtimaan yksin gerbiileistä? Muuten, minkä ikäinen sinä olet hyppymyyrä? :) Paljon kolme gerbiiliä tuottaa kuluja kuukaudessa? Ja sitten vielä, minkä kokoinen terraario on sopiva kolmelle gerbiilille? ( Toivon että laitatte mitat, esim. 80x40x40) Kiito todella paljon jos vastaatte ;)

    • gerbu

      Gerbil love// Olen minäkin 12 ja huolehdin oikeastaan yksin. Äiti on nyt laittanut ruokaa ja muuta kun olin pikkuveljen ja iskän kanssa reissussa. ;) En nyt noista kuluista tiiä, muta meillä yks gerbil nature ruokapaketti riittä jo muutamaks kuukaudeks. Puolen toista kuukauden välein putsataan terra ja vaihetaan purut. Hetken siinä peuhaavat. Meillä on terra sellasen 80x35x30 (pit.kor. lev.)

      Niksu ja Naksu (musta ja vlkonen jol punaset silmät.

    • Gerbil love

      Okei, kiitti vastauksista gerbu :) Voisitko sinä ( ja muutkin ) kertoa miten sait gerbiilisi ja antaa minulle vinkkejä miten saisin gerbiilejä? Kiitos jos vastaatte :D

    • Khihhihhihi :3

      Ensimmäisistä gerbuista en oikeen muistakkaan muuta kun että : ''Ei tein oikeesti tarvi niist huolehtii, kyl mä osaan.'' (olin tuolloin 8-9v :D että en oikeesti noin vähällä saanu) Mutsi sano et sit ne kyl lähtee jos et huolehi ja parin-kolmenviikonpäästä niitä sitte haettii. :3
      Nyttemmin (13 täytin edelliskuussa) meille on tulossa kolme ''vauvaa'' ihan eläinkaupasta. Se suostuttelu ei ollukkaan niin helppoo, 3kk meni. ''Meillä on valmiiks kaikki ja sun ei tarvi koskee eikä kattel niit eikä sul oo niist vaivaa jne. '' Saa nähä ny että vaihtuuko mieli sittenki ku niitä ollaan menos uudemman kerran hakeen/kattoon, mut aika varmaa on jo.
      // selkoselitys oli joo :D

    • hyppymyyrä

      No ensinnäkin olen alle 13 vuotias ja omistan ensimmäiset gerbiilini. Kovasti haluaisin 2 gerbiiliä lisää. Ja katso terraariolaskurista : )

      Gerbut tuottaa kuluja mm. heinä 2-5€, purut (2-3kg) 3-7€, yksi - kaksi uutta pesäkoloa (10-50€), Gerbil Nature - ruokasäkki (5-10€).. Menee niissä jonkin verran. Itse ostan aina jotain kivaa kuukaudessa gerbiileilleni. Nyt tuli ostettua heinää, kookosmökki, hedelmöherkkuja ja jotain muuta ; )

    • Gerbufani

      Itse jouduin pyytämään noin kuukauden,pari,ennenkuin sain gerbupoikani,olihan mulla ennestään jo kissa,kani ja hamsu :)
      Nyt vaan gerbut on enään noista kaikista elossa :(

    • Anonyymi

      Mulla on kolme gerbiiliä ja oltiin harkittu asiaa kauan. Oltiin katottu kirjoja ja hoitoa. Isi oli jo sanonut että halusi gerbiilejä ja äitikin siihen taipui.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe