Kalakukko!

Olisiko kellään..

hyvää kalakukon reseptiä ja tietysti niitä (omia vinkkejä)? Minulla tupaa kukko aina vuotamaan ja saan kohta harmaita hiuksia, heh:)
Jään vesi kielellä odottamaan...

36

18002

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

      ovat kalakukon parhaat kuorijauhot. Taikinaan täytyy alustaa riittävästi jauhoja, löysä taikina on yksi syy vuotavaan kukkoon. Vuotamista voi estää myös lisäämällä taikinaan kaurahiutaleita. Tärkeätä on myös kuivata kalat huolellisesti, ennen kukon kasaamista. Aina kannattaa säilyttää paiston ajaksi nokare taikinaa, jolla voi sitten paikata vuotavaa kohtaa. Jos leivinuunin pohjalla on arinatiilissä rakoja, usein kukko vuotaa juuri tiiliraon kohdalta.
      Kalakukko on eräs omista herkuistani, mutta oikaisen usein, tekemällä sen patakukkona, jolloin vuotovaaraa ei ole. Vuoraan koko padan ensin taikinalla ja sitten vasta täytteet. Päälle kansi, joka saa olla 2-3senttiä paksu.
      Kukon reseptejä on vaikka kuinka paljon, mikä niistä on paras, se on maistajan vallassa.
      Mutta tässä on eräs Savolainen ohje.
      Kuori:
      4 kkp.kylmää vettä
      1 kkp. sulaa sianrasvaa
      1-2 rkl.suolaa 650 gr. karkeita ruisjauhoja
      300 gr.karkeita vehnäjauhoja (itse käytän joskus vielä ohrajauhoja taikinassa).
      Kukon täyte:
      450 gr. puhtaaksi perattuja muikkuja, tai muuta kalaa
      200 gr. sian sivua ohuina viipaleina
      1-2 rkl. voita
      1,5 tl. suolaa, ellei silava ole suolaista
      Aseta kukko varovasti leipälapiolla uuniin jälkilämpöön. Anna kukon olla parituntia hiljaksiin uunissa. Sen jälkeen voitele kukko voilla tai sian ihralla. Voitele tämän jälkeen kerran tunnissa. Anna kukon "muhia" 5-6 tuntiin
      uunissa.Voideltua kukkoa ei tarvitse kääriä folioon tai ylipäänsä mihinkään, vaan se saa olla paiston loppuun paljaana. Jos jätät voitelun jälkeen siannahkaa tai ihraa kukon päälle, saat tosi maukkaan kuoren. Kun otat kukon uunista, kääri se voipaperiin ja sitten pyyhkeeseen.
      Omaa herkkuani on kylmä kukkoviipale, päälle reilusti voita ja lasi kylmää maitoa, siitä ei herkku parane. Ei liene niitä terveellisimpiä aterioita, mutta siitä viis!

      • Sinulle!

        Sain paljon asiatietoa ja kiitti myös ohjeesta!
        Valitettavasti minulla on vain sähköuuni=/


      • jopjop
        Sinulle! kirjoitti:

        Sain paljon asiatietoa ja kiitti myös ohjeesta!
        Valitettavasti minulla on vain sähköuuni=/

        Vanha kokki yllättää positiivisesti monipuolisuudellaan, ei ole väliä kysytäänkö gourmee herkuista, maailman ruokakulttuurista tai kotimaisista perinneruoista, niin aina löytyy kokkikselta vastaus, hienoa ja kiitos siitä hänelle.

        Aloittajalla on sähköuuni joten laitan loppuun linkin jota olen onnistuneesti itse käyttänyt. Lopputulos on niin hyvä että ystävieni mukaan edes Hanna Partasen kukot eivät yllä samaan (vieraat taisivat olla hieman vieraskoreita)

        Mutta kuoritaikina oli mielestäni ohjeen mukaan tehtynä liian löysä joten ruisjauhoa lisää desin parin verran, tärkeää on että saumat liisteröit vedellä kunnolla, niin ei kukko laula ja muista se "korjaustaikinapala" tarvittaessa niin ei vuoda.

        Suosittelen että paiston jälkeen käärit kukon folioon ja vielä pyyhettä ympärille jotta saa muhia vielä pitkään.

        Haluamme kuulla millainen kukostasi tuli.

        http://www.fishfood.fi/index.php?pageid=52&id=5


      • sinullekkin=)
        jopjop kirjoitti:

        Vanha kokki yllättää positiivisesti monipuolisuudellaan, ei ole väliä kysytäänkö gourmee herkuista, maailman ruokakulttuurista tai kotimaisista perinneruoista, niin aina löytyy kokkikselta vastaus, hienoa ja kiitos siitä hänelle.

        Aloittajalla on sähköuuni joten laitan loppuun linkin jota olen onnistuneesti itse käyttänyt. Lopputulos on niin hyvä että ystävieni mukaan edes Hanna Partasen kukot eivät yllä samaan (vieraat taisivat olla hieman vieraskoreita)

        Mutta kuoritaikina oli mielestäni ohjeen mukaan tehtynä liian löysä joten ruisjauhoa lisää desin parin verran, tärkeää on että saumat liisteröit vedellä kunnolla, niin ei kukko laula ja muista se "korjaustaikinapala" tarvittaessa niin ei vuoda.

        Suosittelen että paiston jälkeen käärit kukon folioon ja vielä pyyhettä ympärille jotta saa muhia vielä pitkään.

        Haluamme kuulla millainen kukostasi tuli.

        http://www.fishfood.fi/index.php?pageid=52&id=5

        Oli muuten hiuskarvan varassa, etten tilannut valmista kukkoa, heh.
        Yritän tehdä kukon ohjeittenne mukaisesti ja laitan kyllä tietoa lopputuloksesta.=D


      • Vaihtelua ?

        Ainakin eräillä kukontekijöillä on tapana laittaa kukon pohjalle kerros riisiä,tarkoituksena imeyttää kylkisiivuista sulanut rasva ja estää siten kukkoa vuotamasta.Tämähän on hyvin järkeenkäypää eikä ainakaan huononna makua.
        Oliko vanha kokki unohtanut riisin ohjeestaan,vai tehdäänkö kukkoja myös ilman sitä ?

        Mitä tulee patakukkoon,on se mielestäni jotenkin tunkkaisen makuista koska ei pääse paistossa hengittämään kuin kannen kautta.
        Syöminenkin vaatii lautasen ja välineet,pelkkä puukko ei riitä ja retkeltä on tuotava se pata vielä takaisin.


      • vanha kokki
        Vaihtelua ? kirjoitti:

        Ainakin eräillä kukontekijöillä on tapana laittaa kukon pohjalle kerros riisiä,tarkoituksena imeyttää kylkisiivuista sulanut rasva ja estää siten kukkoa vuotamasta.Tämähän on hyvin järkeenkäypää eikä ainakaan huononna makua.
        Oliko vanha kokki unohtanut riisin ohjeestaan,vai tehdäänkö kukkoja myös ilman sitä ?

        Mitä tulee patakukkoon,on se mielestäni jotenkin tunkkaisen makuista koska ei pääse paistossa hengittämään kuin kannen kautta.
        Syöminenkin vaatii lautasen ja välineet,pelkkä puukko ei riitä ja retkeltä on tuotava se pata vielä takaisin.

        aivan uusi kalakukon aineksista. En ole edes kuullut kenenkään sitä käyttävän kalakukossa. Karjalaiset saattoivat käyttää Kurniekan tyyppisissä kukaties riisiä, mutta Savossa, enpä ole konsanaan kuullut.
        Mitä tulee patakukkoon, en osaa sanoa sitä tunkkaisen makuiseksi, päinvastoin sehän "hengittää" kannen kautta, koska ainakin minä olen pistellyt kanteen haarukalla reikiä juuri sitä varten. Eipä tuo kalakukko varsinaista retkimuonaa ollut muinoinkaan, ellei ripakukkoa sellaiseksi mielletä.
        Ei varsinaisen kukon ja patakukon syönnissä vanhaan tapaan isompia eroja ollut , eikä ole vieläkään. Kansi avataan puukolla ja sieltä sitä siirretään ääntä kohti kuka milläkin välineellä. Itse käytän kyllä lautasta, veistä ja haarukkaa. Olisi muuten ihan mielenkiintoista tietää missäpäin käytetään riisiä ja onko se kenties oikein perinteinenkin käytäntö kukon teossa. Tieto oli ainakin minulle tosiaan uusi.


      • 20-30 vuotta sitten
        vanha kokki kirjoitti:

        aivan uusi kalakukon aineksista. En ole edes kuullut kenenkään sitä käyttävän kalakukossa. Karjalaiset saattoivat käyttää Kurniekan tyyppisissä kukaties riisiä, mutta Savossa, enpä ole konsanaan kuullut.
        Mitä tulee patakukkoon, en osaa sanoa sitä tunkkaisen makuiseksi, päinvastoin sehän "hengittää" kannen kautta, koska ainakin minä olen pistellyt kanteen haarukalla reikiä juuri sitä varten. Eipä tuo kalakukko varsinaista retkimuonaa ollut muinoinkaan, ellei ripakukkoa sellaiseksi mielletä.
        Ei varsinaisen kukon ja patakukon syönnissä vanhaan tapaan isompia eroja ollut , eikä ole vieläkään. Kansi avataan puukolla ja sieltä sitä siirretään ääntä kohti kuka milläkin välineellä. Itse käytän kyllä lautasta, veistä ja haarukkaa. Olisi muuten ihan mielenkiintoista tietää missäpäin käytetään riisiä ja onko se kenties oikein perinteinenkin käytäntö kukon teossa. Tieto oli ainakin minulle tosiaan uusi.

        Paikka oli Savonlinnasta pohjoiseen päin, ent. Säämingin kunnan alueella (nykyisin osa Savonlinnaa).

        En osannut innostua riisistä kalakukon tykötarpeena enkä ole onneksi saanut vastaavaa kukkoa toista kertaa.

        Kuka mistäkin tykkää...


      • Kerimäellä.
        20-30 vuotta sitten kirjoitti:

        Paikka oli Savonlinnasta pohjoiseen päin, ent. Säämingin kunnan alueella (nykyisin osa Savonlinnaa).

        En osannut innostua riisistä kalakukon tykötarpeena enkä ole onneksi saanut vastaavaa kukkoa toista kertaa.

        Kuka mistäkin tykkää...

        Olettaisin siellä oltavan varsin kokeneita Puruveden muikkujen jalostuksessa.


      • mistä tuota

        sitä saa, lähinnä juuri tarkoitan tätä kalakukkojuttua. googletin ensin tämän kurniekan ja oli aikaslailla oikeen "keskityttävä lukemaan" että ymmärsi luetuksi, mutta selväksi tuli. kannattaa käydä muidenkin kurkkaamassa, nimellä kurniekka. mut sula sianrasva, pitääkö se sulattaa ihan oikeesti jostakin nahasta, vaiko olisiko jostakin saatavissa "pakettivalmiina" 80v. leivinuuni odottelee jo talvikautta kun kesän piti meidät helteiltä viileänä. ja sähköuuni oli mauttomuttaan käytössä.


      • vanha kokki
        mistä tuota kirjoitti:

        sitä saa, lähinnä juuri tarkoitan tätä kalakukkojuttua. googletin ensin tämän kurniekan ja oli aikaslailla oikeen "keskityttävä lukemaan" että ymmärsi luetuksi, mutta selväksi tuli. kannattaa käydä muidenkin kurkkaamassa, nimellä kurniekka. mut sula sianrasva, pitääkö se sulattaa ihan oikeesti jostakin nahasta, vaiko olisiko jostakin saatavissa "pakettivalmiina" 80v. leivinuuni odottelee jo talvikautta kun kesän piti meidät helteiltä viileänä. ja sähköuuni oli mauttomuttaan käytössä.

        Ainakin lihakauppiailla, jotka leikkaavat itse myymiään lihoja. Sitä saa täysin puhtaaksi leikattuna, ei nahkaa ei lihaa, vain valkoista läskiä. Ihrasta "sipelletään" lastuja pannulle ja annetaan sulaa, näin saat suolatonta kirkasta puhdasta rasvaa. Käy muuten monenlaisen ruoan laittoon, on vain pannassa nykyisten suositusten kanssa. Tämän rasvan kiroaa erityisesti prof. Pekka Puska.
        ps. Älä kuumenna pannua liian kuumaksi, rasva ei saa ruskistua. Toivotan sinulle onnistumisen riemua, sillä aito maku syntyy vain aidoista raaka-aineista.


      • Poro Tallinnasta
        vanha kokki kirjoitti:

        aivan uusi kalakukon aineksista. En ole edes kuullut kenenkään sitä käyttävän kalakukossa. Karjalaiset saattoivat käyttää Kurniekan tyyppisissä kukaties riisiä, mutta Savossa, enpä ole konsanaan kuullut.
        Mitä tulee patakukkoon, en osaa sanoa sitä tunkkaisen makuiseksi, päinvastoin sehän "hengittää" kannen kautta, koska ainakin minä olen pistellyt kanteen haarukalla reikiä juuri sitä varten. Eipä tuo kalakukko varsinaista retkimuonaa ollut muinoinkaan, ellei ripakukkoa sellaiseksi mielletä.
        Ei varsinaisen kukon ja patakukon syönnissä vanhaan tapaan isompia eroja ollut , eikä ole vieläkään. Kansi avataan puukolla ja sieltä sitä siirretään ääntä kohti kuka milläkin välineellä. Itse käytän kyllä lautasta, veistä ja haarukkaa. Olisi muuten ihan mielenkiintoista tietää missäpäin käytetään riisiä ja onko se kenties oikein perinteinenkin käytäntö kukon teossa. Tieto oli ainakin minulle tosiaan uusi.

        jykevää tekstiä opuksesta "Läskiksi meni, raavas mies" vuodelta 1989: "Riisin käyttäminen saattaa joistakin tuntua hyvinkin epäortodoksiselle. Ohjeen on antanut paukarlahtelainen Helli Pelkonen, joka on ikänsä valmistanut patakukkoa riisin kera. Hän ei voi olla väärässä. Hyvää tulee."


      • ihraa...
        vanha kokki kirjoitti:

        Ainakin lihakauppiailla, jotka leikkaavat itse myymiään lihoja. Sitä saa täysin puhtaaksi leikattuna, ei nahkaa ei lihaa, vain valkoista läskiä. Ihrasta "sipelletään" lastuja pannulle ja annetaan sulaa, näin saat suolatonta kirkasta puhdasta rasvaa. Käy muuten monenlaisen ruoan laittoon, on vain pannassa nykyisten suositusten kanssa. Tämän rasvan kiroaa erityisesti prof. Pekka Puska.
        ps. Älä kuumenna pannua liian kuumaksi, rasva ei saa ruskistua. Toivotan sinulle onnistumisen riemua, sillä aito maku syntyy vain aidoista raaka-aineista.

        ...ei tarvitse "esipaistella", kyllä se sulaa siellä kukon sisällä uunissa, kun paistaa tarpeeksi kauan miedolla lämmöllä. Latoo vain ne läskit viimeiseksi muitten täytteiden päälle ennen kuoren sulkemista.


      • vanha kokki
        ihraa... kirjoitti:

        ...ei tarvitse "esipaistella", kyllä se sulaa siellä kukon sisällä uunissa, kun paistaa tarpeeksi kauan miedolla lämmöllä. Latoo vain ne läskit viimeiseksi muitten täytteiden päälle ennen kuoren sulkemista.

        Laittaa rasvaksi kukon kuoritaiknaan sulattamatonta läskiä. Kyse oli nimittäin kukon kuoresta, ei täytteestä. Täytteeseen tulee siansivua, jossa on myös lihaa mukana. Minä ladon läskiä ja kalaa vuorotellen kukon "mahaksi", päällimmäiseksi aina sikaa. Mitä tarkoitat muitten täytteitten päälle. Minun muikkukukossani ei ole muita täytteitä kuin muikkua ja siansivua.


      • kisumir

        kalakukko kääritään ain volioon se ei kuiva eikä vuoda ,eikä pala .ei tule kova kuori kun käytetään voin sijasta ruoka öljyä


      • kukkoooo...
        vanha kokki kirjoitti:

        aivan uusi kalakukon aineksista. En ole edes kuullut kenenkään sitä käyttävän kalakukossa. Karjalaiset saattoivat käyttää Kurniekan tyyppisissä kukaties riisiä, mutta Savossa, enpä ole konsanaan kuullut.
        Mitä tulee patakukkoon, en osaa sanoa sitä tunkkaisen makuiseksi, päinvastoin sehän "hengittää" kannen kautta, koska ainakin minä olen pistellyt kanteen haarukalla reikiä juuri sitä varten. Eipä tuo kalakukko varsinaista retkimuonaa ollut muinoinkaan, ellei ripakukkoa sellaiseksi mielletä.
        Ei varsinaisen kukon ja patakukon syönnissä vanhaan tapaan isompia eroja ollut , eikä ole vieläkään. Kansi avataan puukolla ja sieltä sitä siirretään ääntä kohti kuka milläkin välineellä. Itse käytän kyllä lautasta, veistä ja haarukkaa. Olisi muuten ihan mielenkiintoista tietää missäpäin käytetään riisiä ja onko se kenties oikein perinteinenkin käytäntö kukon teossa. Tieto oli ainakin minulle tosiaan uusi.

        kyllä riisiä on perinteisesti käytetty ja käytetään vieläkin ainakin Varkauden alapuolella olevissa Savon kunnissa.(Joroinen,Rantasalmi jne.)


      • Janskuli68
        vanha kokki kirjoitti:

        aivan uusi kalakukon aineksista. En ole edes kuullut kenenkään sitä käyttävän kalakukossa. Karjalaiset saattoivat käyttää Kurniekan tyyppisissä kukaties riisiä, mutta Savossa, enpä ole konsanaan kuullut.
        Mitä tulee patakukkoon, en osaa sanoa sitä tunkkaisen makuiseksi, päinvastoin sehän "hengittää" kannen kautta, koska ainakin minä olen pistellyt kanteen haarukalla reikiä juuri sitä varten. Eipä tuo kalakukko varsinaista retkimuonaa ollut muinoinkaan, ellei ripakukkoa sellaiseksi mielletä.
        Ei varsinaisen kukon ja patakukon syönnissä vanhaan tapaan isompia eroja ollut , eikä ole vieläkään. Kansi avataan puukolla ja sieltä sitä siirretään ääntä kohti kuka milläkin välineellä. Itse käytän kyllä lautasta, veistä ja haarukkaa. Olisi muuten ihan mielenkiintoista tietää missäpäin käytetään riisiä ja onko se kenties oikein perinteinenkin käytäntö kukon teossa. Tieto oli ainakin minulle tosiaan uusi.

        Riisiä käytettiin Kerimäelläkin kalakukoissa pohjalla, koska riisi sitoo kosteutta ja kukko ei laula silloin niin herkästi. Itse aion tehdä huomenna ahvenkukon ja kuoritaikinan päälle ripotan ennen kaloja ja läskiä ohuen kerroksen risellaa. Niin äitee opetti ja edelliselläkin kerralla toimi ja ei tarvinnut paikkailla repeämiä.


      • Anonyymi

        Kyllä lohi kukko ja ahvenkukko parempia (salainen resepti)


    • Lantunleikkaaja
    • on parempaa

      En ole elämässäni saanut kenenkään tekemää kalakukkoa, mikä olisi parempaa, kuin lanttukukko. Ei täällä "kuulussa" kalakukkokaupungissakaan.

      • Nanna1

        tulee silakasta. Vieraittenkin mielestä paljon parempi kuin Partasen tai kenenkään muunkaan kukot. On niin hyvää, ettei huonommille vieraille viitsi tarjotakaan.

        Eli silakkafileitä n. 700 g

        kuoritaikina:
        2 dl vettä
        ruisjauhoja n. 75-80%
        loput vehnäjauhoja
        suolaa

        Tee taikinasta sellainen kovahko kakkara, jonka sitten kaulit ohueksi (perheemme ei pidä valmiiden taikoinoin 2-3 cm paksuudesta).

        Sitten silakat päälle kerroksittain, suolaa väliin). Taita reunat päälle ja liimaa kiinni vedellä. Uunin sitten alkuun vaikka 200C alkuun, puolen tunnin kuluttua pienennä 150C. Paista vielä tunti puolitoista.

        Laita valmiina joko alumiinifolioon tai peitteiden alle.


      • vanha kokki
        Nanna1 kirjoitti:

        tulee silakasta. Vieraittenkin mielestä paljon parempi kuin Partasen tai kenenkään muunkaan kukot. On niin hyvää, ettei huonommille vieraille viitsi tarjotakaan.

        Eli silakkafileitä n. 700 g

        kuoritaikina:
        2 dl vettä
        ruisjauhoja n. 75-80%
        loput vehnäjauhoja
        suolaa

        Tee taikinasta sellainen kovahko kakkara, jonka sitten kaulit ohueksi (perheemme ei pidä valmiiden taikoinoin 2-3 cm paksuudesta).

        Sitten silakat päälle kerroksittain, suolaa väliin). Taita reunat päälle ja liimaa kiinni vedellä. Uunin sitten alkuun vaikka 200C alkuun, puolen tunnin kuluttua pienennä 150C. Paista vielä tunti puolitoista.

        Laita valmiina joko alumiinifolioon tai peitteiden alle.

        vähän läskiä, niin sinulla on lähes oikeaoppinen Satakuntalainen silakkaleipä edessäsi. Voithan sitä tietenkin nimittää kalakukoksi, mutta sitähän se ei oikeasti ole. Varmasti hyvää, ja kuten sanoin , vielä parempaa, kun lisäät hieman possua joukkoon.
        (Tosin aito silakkaleipä tehdään suolasilakoista).
        Einestehtaiden kukot tuppaavat olemaan kuivia ja mauttomia, Partasen kukoista en sano mitään, koska siitä on ainakin parikymmentävuotta, kun viimeksi niitä maistoin. Silloin olivat kylläkin ihan kelvollisia.


      • Nanna1
        vanha kokki kirjoitti:

        vähän läskiä, niin sinulla on lähes oikeaoppinen Satakuntalainen silakkaleipä edessäsi. Voithan sitä tietenkin nimittää kalakukoksi, mutta sitähän se ei oikeasti ole. Varmasti hyvää, ja kuten sanoin , vielä parempaa, kun lisäät hieman possua joukkoon.
        (Tosin aito silakkaleipä tehdään suolasilakoista).
        Einestehtaiden kukot tuppaavat olemaan kuivia ja mauttomia, Partasen kukoista en sano mitään, koska siitä on ainakin parikymmentävuotta, kun viimeksi niitä maistoin. Silloin olivat kylläkin ihan kelvollisia.

        Parinkymmenen vuoden kukontekokokemuksella sanon, ettei sydänsairaan suomalaisen kannata lisätä lainkaan possua tai pekonia. Kukosta tulee loistava ilman rasvaakin, sillä silakkahan on jo itsessään aika rasvainen kala.

        Tämä reseptini kukko ei ole lainkaan kuiva vaan ihanan mehevä ja herkullinen.

        Pitäisi varmaan huomenna mennä ostamaan taas fileitä, tuli ihan vesi kielelle:)!


      • vanha kokki
        Nanna1 kirjoitti:

        Parinkymmenen vuoden kukontekokokemuksella sanon, ettei sydänsairaan suomalaisen kannata lisätä lainkaan possua tai pekonia. Kukosta tulee loistava ilman rasvaakin, sillä silakkahan on jo itsessään aika rasvainen kala.

        Tämä reseptini kukko ei ole lainkaan kuiva vaan ihanan mehevä ja herkullinen.

        Pitäisi varmaan huomenna mennä ostamaan taas fileitä, tuli ihan vesi kielelle:)!

        varsinaista terveysruokaa on, vaikka läskin poiskin jättää. Mitä taas silakan rasvaan tulee, niin muikku on kyllä rasvaisempi ja kalanrasvahan on terveellistä. Mutta on joka tapauksessa vallan hienoa,että arvostat vanhoja kotimaisia perinteitä, jatka samaan malliin ja kokeile muitakin vanhoja juttuja, sillä ne ovat yllättävän hyviä.


      • vemp
        Nanna1 kirjoitti:

        tulee silakasta. Vieraittenkin mielestä paljon parempi kuin Partasen tai kenenkään muunkaan kukot. On niin hyvää, ettei huonommille vieraille viitsi tarjotakaan.

        Eli silakkafileitä n. 700 g

        kuoritaikina:
        2 dl vettä
        ruisjauhoja n. 75-80%
        loput vehnäjauhoja
        suolaa

        Tee taikinasta sellainen kovahko kakkara, jonka sitten kaulit ohueksi (perheemme ei pidä valmiiden taikoinoin 2-3 cm paksuudesta).

        Sitten silakat päälle kerroksittain, suolaa väliin). Taita reunat päälle ja liimaa kiinni vedellä. Uunin sitten alkuun vaikka 200C alkuun, puolen tunnin kuluttua pienennä 150C. Paista vielä tunti puolitoista.

        Laita valmiina joko alumiinifolioon tai peitteiden alle.

        Joo, kyllä tässä on kyseessä satakuntalainen silakkaleipä eikä maulla ole kalakukon kanssa paljonkaan yhtäläisyyttä. Läskiä tähänkin tarvitaan, jotta maut leviäisivät paremmin. Tämä on ruoka, jonka voisi kyllä elvyttää - hyvä eväs tähänkin päivään.


      • taidat puhua
        Nanna1 kirjoitti:

        tulee silakasta. Vieraittenkin mielestä paljon parempi kuin Partasen tai kenenkään muunkaan kukot. On niin hyvää, ettei huonommille vieraille viitsi tarjotakaan.

        Eli silakkafileitä n. 700 g

        kuoritaikina:
        2 dl vettä
        ruisjauhoja n. 75-80%
        loput vehnäjauhoja
        suolaa

        Tee taikinasta sellainen kovahko kakkara, jonka sitten kaulit ohueksi (perheemme ei pidä valmiiden taikoinoin 2-3 cm paksuudesta).

        Sitten silakat päälle kerroksittain, suolaa väliin). Taita reunat päälle ja liimaa kiinni vedellä. Uunin sitten alkuun vaikka 200C alkuun, puolen tunnin kuluttua pienennä 150C. Paista vielä tunti puolitoista.

        Laita valmiina joko alumiinifolioon tai peitteiden alle.

        ihan hassuja,eihän ne maistu kuin pannulla paistettuna tietenkin ruisjauhoissa ja suolassa pyöräytettynä ja voissa paistettuna.
        ei missään mallis kalakukkoon. Ja Partasesta voi voi sentään eipä osaa kuin mainostaa mutta mitä, ei ainaska sitä mitä pitäis, mutta olisipa hänenkin syytä antaa maistiaisia ennen kuin kukaan ostaa..


    • minä perinneruan

      ymmärrän mutta tämä oli PILKKA.Äiti savolainen,isä karjalainen ja anoppi satakuntalainen ja itse kiinostunut perinneruuan tekijä.Ei aitoa SAVOLAISTA KALAKUKKOA silakkasekotukset voita.Silakka on maukas ja hyväkala ei minulla sitä mitään vastaan ole.Mutta ei kalakukkokala silakka ole!

      • vemp

        Oikeassa olet - ei silakasta ole kalakukkoon, mutta moneen muuhun hyvään on. Kukkoon kuuluvat muikku tai ahven. Itse pidän ahvenesta vaikka muikku se perinteisempi saattaa olla. Sitävastoin läskiä siihen kuuluu aina koska läskin sulaessa se kuljettaa hyvän kalan maun ympäri kuorta ja voitelee kalat siten, että kukko ei pääse kuivumaan.


      • Kolesteroli 3,5
        vemp kirjoitti:

        Oikeassa olet - ei silakasta ole kalakukkoon, mutta moneen muuhun hyvään on. Kukkoon kuuluvat muikku tai ahven. Itse pidän ahvenesta vaikka muikku se perinteisempi saattaa olla. Sitävastoin läskiä siihen kuuluu aina koska läskin sulaessa se kuljettaa hyvän kalan maun ympäri kuorta ja voitelee kalat siten, että kukko ei pääse kuivumaan.

        Ituhipit syököön kumijuustojaan.Pihtaaminen tekee mielen kitkeräksi mutta hyvä ruoka = parempi mieli.
        Oikeasta ruoasta saatu rasva ei lihota, vaan teollinen ja kovetettu ihra tukkii suonet.

        Ruokaryyppy myös auttaa sulattelussa.


    • olisi aitoa

      RUKIISTA tehtyä ja kunnolla lämmitetty ,se vasta olisi POIKAAA!!!

      • tiivistyneenä

        jokainen omasta reaktoristaan,luulen vaan että harvemman limakalvot kestää laimentamatta.


    • tehdyt

      KALA- JA LANTTUKUKOT voittaa kaikki muut räpellykset.

    • kukkooo...

      Tässäpä vielä yksi kukko-ohje, jolla olen saanut hyvän lopputuloksen.
      kuori:
      1/2 L haaleaa vettä
      1 rkl suolaa
      600 g ruisjauhoja
      400 g vehnäjauhoja
      2 1/2 dl ruokaöljyä tai sul. voita
      sisälle:
      puuroriisiä alimmaiseksi n. 1 dl
      kerroksittain:
      n. 1kg kaloja tai lanttuja (ei tarvitse keittää)
      n.1/2 kg possun kerroslihaa
      suolaa
      voitele saumat kylmällä vedellä ja pistele kukko hammastikulla tms.
      paista ensin n. 30 min. 285 asteessa ja voitele kukko voilla ja kääri folioon (ohutta foliota n. 3 kerrosta) ja paista 120 asteessa n. 5 tuntia.
      Kääri sitten sanomalehteen ja anna "muhia" monta tuntia huoneen lämmössä niin ihana makuelämys on taattu.;) Säilytä jäähtynyt kukko jääkaapissa.

      • Eteläpohjalainen asialla

        Mikä avuksi kun taikina murenee käsiin? Liian vähän vettä/rasvaa? Tein pienen kukon, koska ekaa kertaa elämässäni yritin :) Käytin 8 dl ruisjauhoja, 1,5 dl vehnäjauhoja, 3-4 dl vettä, 50g sulatettua voita (kun se ihran sulattaminen pannulla ei luonnistunut) ja tietty suolaa. Kaulitseminen onnistui mutta kasaamisesta ei tullut mitään. Lopulta sain paistokuntoon, patakukkona tosin.


    • "kukkko brysseliin"
    • kaikki jotka

      ovat syöneet ennen EU tiregtiivin määräysiä leivottua kalakukkoa tulevat "kuolemaan ".????

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      572
      15096
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      43
      11934
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      361
      8932
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      9
      3791
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3557
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2647
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2147
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    9. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      129
      1749
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      193
      1622
    Aihe