kirjoittelin tänne muutamia viikkoja sitten olin lähtenyt palaverihommiin ja vieläkin käyn vaan siellä on jotenkin tullut esiin ihmeellisiä käsityksiä lääkkeistä ja muistakin asioista.minulla on alustavasti psykiatri todennut että olisin jo kauan aikaa sairastanut kaksisuuntaista mielialahäiriötä,joka varmaan pitäneekin paikkansa koska on ollut niin ihmeellisiä vauhtifiboja ja aivan psykoottisia piirteitä,lääkitystä ei vielä ole,puhuin yksi ilta palaverissa niin eräs yli 20v raiittiina ollut nainen alkoi puhumaan että joo diapamia halutaan syödä ja halutaan ennemmin sanoa sairastavansa jotain muuta kuin alkoholismia,sanoinkin etten haluaisi sairastaa kumpaakaan enkä kätkeydy minkään taakse mutta on helpottavaa jos sellaisiin olotiloihin auttaisi mahdollisesti joku lääke,raittius auttaa jo paljon koska tämän bipolaarisen homman kanssa ei viina sovikaan ja alkoholisti olen enkä sitä kiellä,samoin se nainen oli sanonut kummiutensa irti syystä että nuorehko nainen sairastaa samaa tautia ja syö Lito-lääkitystä,oli sanonut syyksi naiselle että koska sinäkin syöt lääkkeitä ei hän voi olla enää kummi,ihme juttuja,eilen palaverissa puhuttiin paljon tästä asiasta ja kaksoisdiagnoosi hommeleista,ettei AA:ssa voi ryhtyä psykiatriksi,tuomariksi vaan voi tukea toista ja aina ei pelkkä raittius riitä. tiedän sen koska mulla on paniikinomaisia tunteita ja vaikka käyn päivittäin palaverissa ja puhun asiasta ei auta,kohta joko lopetan käymisen AA:ssa jos aletaan tuomitsemaan minulla on psykiatri 28.8 ja se varmaan määrää minulle ja toivonkin mielialaa tasaavaa lääkitystä ja varmasti puhun psykiatrille Aa:n käsityksen lääkkeistä ja puhun omasta alkoholismistani hänelle.kuitenkaan en enää puhu palavereissa avoimesti tästä kaksisuuntaisesta,vaan puhun kaikkea muuta ja jätän ne asiat niille jotka ymmärtää psyykkisten asioiden päälle jotain,ikäänkuin jaan itteni osiin mitä puhun palavereissa,mitä mielenterveysporukoissa jne.pääasia on ettei viinaa tänään
eilen palaverissa kiistaa lääkkeistä
27
2540
Vastaukset
Vain ja ainoastaan yhden asian liike, alkoholismi. Kukaan ei voi puuttua sinun henk. kohtaisiin asioihin, jo eka perinne kertoo tämän.
- sAAmari
tällä kertaa yhdyn sheriffiimme :-)
sAAmari kirjoitti:
tällä kertaa yhdyn sheriffiimme :-)
Me ollaan sAAmarin kanssa samaa mieltä näistä AA asioista, sorsanpyynti alako muuten tänään tai siis maanantaina, sielä on sorsasaaressa pojilla tukalat oltavat, kuulin Oululaisilta :)
- sAAmari
raitis kirjoitti:
Me ollaan sAAmarin kanssa samaa mieltä näistä AA asioista, sorsanpyynti alako muuten tänään tai siis maanantaina, sielä on sorsasaaressa pojilla tukalat oltavat, kuulin Oululaisilta :)
Auts, tämä oli paha! Nyt jouduit kaunalistalleni :-D
- strömström
Jos kerran et saa itsellesi haluamaasi apua AA:sta, niin miksi sitten käyt siellä. Monet alkoholistit eivät käy.
Kerran AA-ryhmässä tuli erään naisen kanssa vääntöä siitä, että voiko hän ottaa ehtoollisella viiniä. Ehtoollisella käynti oli hänelle kuulemma niin tärkeää, että hän uhkasi lopettaa AA:ssa käynnit mikäli "siellä ei anneta hänelle lupaa" nauttia ehtoollisella viiniä. (ihan niinkuin AA nyt voisi sellaisia lupia jaella tai evätä)
No, nainen kuitenkin jätti AA:n uhkauksensa mukaisesti.
En tiedä pääsikö nainen koskaan ehtoolliselle kirkkoon asti, mutta ymmärrystä hän varmaan saa siellä missä nykyään aikaansa viettää - nimittäin lähiökapakassa.
Tästä (opettavasta) tarinasta voit ihan itse vetää johtopäätökset. - Enzian
tuota hommaa ollenkaan vaikka ei AA:sta vielä olekaan omaa kokemusta. Mitä se siellä kenellekään kuuluu, jos sinulle lääkäri määrää mielialalääkityksen todetun sairauden hoitoon ja mitä sillä on raittiuden kanssa tekemistä? On se nyt kumma, jos sinun raittiutesi kyseenalaistetaan sen takia, että sinulla on mielialahäiriö, saat siihen lääkärin avun ja oikean lääkityksen!
- jo kauan sitten
AA palavereissä käynnin juuri syystä, että aa:laiset ottavat liian usein lääkärin ja tuomarin rooleja. En pitänyt esim. siitäkään, kun kävin aika harvoin palavereissa, tultiin sanomaan "PITÄÄ käydä PALJON palavereissa, muuten joudut juomaan". Eiköhän tuo ole ihan oma asiani kuinka paljon käyn siellä. Tai olen käymättä.
Suoraan sanoen koko palaverit alkoi niin hemmetisti kyrsimään joten jätin ne kokonaan, ainakin toistaiseksi pois. Olen ohjelmassa mukana lukemalla alan kirjallisuutta runsaasti.
Nyt olen ollut ilman palavereja jo kolmatta vuotta, enkä ole "joutunut" juomaan.
AA ei saa ottaa kantaa kenenkään lääkkeiden käyttöön jos lääkäri on lääkkeet määrännyt!
Sellainen on EDESVASTUUTONTA!!!!- ex-Jasu
Olen kanssasi samoilla linjoilla, enkä ole pariin vuoteen käynyt AA-ryhmissä. Pidän tiivistä yhteyttä muutamiin raitistuneisiin alkoholisteihin ja saan heiltä riittävästi vertaistukea, mutta en liioin ole polttanut siltoja takanani, joten voin kyllä ryhmiinkin palailla.
Luulenpa silti, ettei missään AA-ryhmissä kukaan kyseenalaista kenenkään mielenterveyslääkitystä. Nimittäin jos sellaisen oikeasti tarvitsee, ja senhän lääkäri tosiaan päättää ja määrää. Ja ottaa näin myös vastuun päätöksestään.
Mutta näissä keskusteluissa yleensä kysymyksessä onkin ns. turha benzo-lääkitys joka on "jäänyt päälle", kun on lopetettu runsas alkoholin käyttö, eli juopottelu.
Kun alkoholistille on nykyään lähes aina määrätty benzot, joko "krapulalääkkeeksi" tai sitten tukemaan jonkin aikaa raitistumista, nämä turhat lääkkeet voi myöhemmin jättää pois.
Tästä asiasta hoitava lääkäri on ihan varmasti samaa mieltä, jos häneltä asiasta kysytään.
Näissä benzoissa on vaan niin helkkarin tiukka koukku päihderiippuvaiselle, että niiden pois jättäminen on todella vaikeaa.
Tällainen turha benzojen syöminen on provosoivaa muita ryhmissä käyviä kohtaan, ja itse rinnastaisin sen vaikkapa "lääkärin määräämän lääkekonjakin" naukkailuun ennen palaveriin tuloa.
Koska itse läpikävin aikoinaan kovan benzo-vierotuksen, en välitä keskustella omista sisäisistä tuntemuksistani sellaisen kaverin kanssa, joka nuokkuu "benzo-humalassa" eikä selvästikään enää tarvitse niitä, mutta joka ei vaan saa niitä jätettyä pois (eli ne ovat "jääneet päälle").
Keskustelisitko sinä AA-ryhmässä sellaisen kaverin kanssa, joka selvästi tuoksahtelisi lääke-konjakilta?
Eikö sekin olisi melko provosoivaa? - jo kauan sitten...
raitis kirjoitti:
AA otakkaan kantaa kenenkään lääkitykseen, joku AA:n jäsen saattaa ottaa kantaa mutta ei AA.
Juuri näin. Ei AA otakkaan kantaa, vaan juuri ne "kaiken tietävät" aa laiset. Ohjelma sinällään on ihan OK, en vaan pidä sellaisesta tavasta joissa kehotetaan ohjelmasta poiketen tekemään sellaista jota itse ohjelma ei tee.
Samoin täällä palstalla on aa:laisilla opettajan rooli, annetaan kaikenlaisia diagnooseja toisille viinan kanssa painiville. mielestäni 12 askel kehottaa kertomaan oman tarinansa ja siten ohjaamaan aa ohjelman pariin ja toipumisen piiriin. AA:lainen ei saisi mielestäni kehottaa jättämään esim. Lääkkeitä silloin kun lääkäri on ne määrännyt sairauden hoitoon. On tietysti olemassa myös he jotka selkeästi käyttävät esim. Bentsoja väärin. Esim. jos oma hoitava lääkäri katsoo ettei sairauden hoito enää tarvitse lääkitystä, haetaan joltakin toiselta lääkäriltä niitä erilaisin tekosyin ja käytetään niitä näin väärin. AA laisen velvollisuus ei siltikään puuttua kenenkään yksilön asioihin neuvojana.
kuten ex-jasu sanoikin, bentso-koukku on vaikea, silloin pitäisi hakeutua NA ryhmiin.
Itse käytin aikoinaan 2-3 päivää ahdistukseen bentsoja ja lopetin heti kun tunsin että pahin on ohi vaikka lääkäri niitä olisi vielä antanutkin.
Nämä ovat vaikeita asioita, aa:laisella ei ole kuitenkaan neuvojan rooli.
- Systeri
kerrotaan OMISTA kokemuksista ja osallistujat ottavat toisten kokemuksista sen minkä uskovat olevan itselleen hyödyllistä. AA:ssa ei kuuluisi määräillä muita, mutta ihmisiä kun ollaan, voi sattua monenlaista - ja joku saattaa myös olla luonteeltaan liian holhoava tms. Silloin joku kypsempi jäsen saattaa painottaa, että puhuu vain omasta kokemuksestaan eikä voi sanoa mitään muiden puolesta. Tämä on fiksu viesti, joka ei loukkaa sitä "holhoavaakaan" jäsentä mutta auttaa muita ymmärtämään AA:n hengen ja tavan toimia.
Myös itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja olen kertonut siitä ja lääkityksestä aika avoimesti palavereissa. Ainakaan omassa ryhmässäni kukaan ei ole kyseenalaistanut psykiatrista diagnoosia ja lääkitystä - ei minun eikä kenenkään muunkaan kohdalla.
Moni on tuonut palstalla viime aikoina esille, ettei alkoholi sovi 2-suuntaisuuden kanssa. Se on aivan totta. Ei sovi lääkkeettömälle 2-suuntaiselle eikä sellaisellekaan, joka saattaa aika ajoin pärjätä ilman lääkitystäkin. Kun sain tämän taudin itsehoito-ohjeet, ensimmäinen kuului: "Ei tippaakaan alkoholia" ja viimeine: "Ota lääkkeesi niin kuin lääkäri on ne määrännyt." (Bipot ovat yleensä aika lääkevastaisia tyyppejä; omasta kokemuksestakin näin;)- Systeri
Alko ei sovi siis lääkkeitä käyttävälle 2-suuntaiselle eikä sellaisellekaan, joka pärjää välillä ilman lääkitystä. Olen muuten Systeri3, mutta en muistanut kirjautua.
- calmato
mielialahäiriö on alkoholisteilla yleinen ja toisinpäin - en tiedä miksi. Alkoholismi on silti oma sairautensa ja mielialahäiriö omansa. Tunnen useita AA:n jäseniä, jotka hoitavat alkoholismia AA:ssa ja mielialahäiriötä lääkkeellä ja mahdollisesti myös psykoterapialla tms. Psyykkinen sairaus vaatii oman hoitonsa ja usein lääkkeen ansiosta pystyy olemaan työelämässä tai elämään sairaalan seinien ulkopuolella tavallista hyvää arkea.
Älä siis välitä siitä, mitä yksittäiset ihmiset AA:ssa sanovat lääkkeistä. Se ei ole AA:n kanta, vaan yksityinen ja usein tietämättömyyteen perustuva. Monilla alkoholisteilla on näetsen koikemusta pameista, joilla he ovat hoidelleet krapuloitaan. Niistä tulee helposti riippuvaiseksi. Rauhoittavien päihdekäyttö/sekakäyttö/väärinkäyttö on itsensä 'humalluttamista'. Siksi niillä on huono kaiku AA:ssa.
Rauhoittavia, psyykelääkkeitä, unilääkkeitä, kipulääkkeitä yms. saa ja pitää käyttää lääkärin ohjeen mukaan, kun ne auttavat ja ovat tarpeellisia. Alkoholistin kannttaa kuitenkin aina kertoa hoitavalle lääkärille alkoholiriippuvuussairaudestaan ja pyytää sellaiset lääkkeet, jotka eivät aiheuttaisi riippuvuutta. (Joillekin on jopa spriipitoinen yskänlääke koitunut ryyppyputken ensipaukuksi.)
Jokainen tietää ja tuntee kyllä sisimmässään jos on itselleen rehellinen, syökö lääkkeitä itseään päihdyttääkseen vai selvitäkseen arjesta omien kipujensa, mielenterveysongelmiensa tai muun vaivan kanssa.- twain
Sairastan kaksisuuntaista ja alkoholismia. Olen aktiivi AA-lainen jo vuosien ajan.
Pistänpä lusikkani soppaan tässä lääkekeskustelussa.
Bipolaaristahan voidaan vallan mainiosti hoitaa kokonaan ilman noita AA-laisten kammoamia bentsojakin. Itselläni on käytössäni valproaatti, mianseriini ja olantsapiini, eli Deprakine, Tolvon ja Zyprexa. Bentsoja en ole käyttänyt koskaan. Valproaatti lienee yleisin lääkeaine bipojen hoidossa, koska se tasaa mielialaa ja pitää poissa niin maniat kuin masennuksetkin.
Ymmärrän hyvin, että jotkut AA-laiset tuomitsevat bentsojen käytön. Ei voi sanoa olevansa raittiina, jos samalla lappaa pameja. Varsinkin, kun on olemassa alkoholisteille sopivia, rauhoittavia ja sedatoivia lääkkeitä, jotka eivät aiheuta riippuvuutta. Miksi ei siis käyttäisi niitä? Olisiko syy se, että ne eivät ns. "mene päähän" -kaipaako alkoholisti vielä viinasta raittiina ollessaankin kuitenkin jonkinlaista mukavaa huminaa päähän?
Tämä kommenttini varmaan aiheuttaa oikean vastalauseiden myrskyn, mutta sanoinpahan sen silti. Olen vähän kyyninen.
Olin itse bentsokoukussa lähes kaksi vuotta sen jälkeen kun pääsin eroon viinasta, ja näin jälkeenpäin ajatellessani asiaa en voi kyllä kehua olleeni raittiina sanan varsinaisessa merkityksessä, olin vain kuivilla. Lopulta päädyin lääkärille, joka älysi jotain päihdelääketieteestä, ja hän määräsi minulle neuroleptejä bentsojen sijaan. Sain niistä helpotuksen ahdistuneisuuteeni ihan samalla tavalla kuin bentsoistakin, ilman sitä tokkuraa ja humalaa.
Mitä tulee ehtoollisella käyntiin - tarvitsee vain sanoa papille, että haluaa alkoholitonta ehtoollisviiniä, niin sitä kyllä on tarjolla. Ei tarvitse sen takia päätyä kulmapubiin. Nimimerkillä kokemusta on. - twain
Sairastan kaksisuuntaista ja alkoholismia. Olen aktiivi AA-lainen jo vuosien ajan.
Bipolaaristahan voidaan vallan mainiosti hoitaa kokonaan ilman noita AA-laisten kammoamia bentsojakin. Itselläni on käytössäni valproaatti, mianseriini ja olantsapiini, eli Deprakine, Tolvon ja Zyprexa. Bentsoja en ole käyttänyt koskaan. Valproaatti lienee yleisin lääkeaine bipojen hoidossa, koska se tasaa mielialaa ja pitää poissa niin maniat kuin masennuksetkin.
Ymmärrän hyvin, että jotkut AA-laiset tuomitsevat bentsojen käytön. Ei voi sanoa olevansa raittiina, jos samalla lappaa pameja. Varsinkin, kun on olemassa alkoholisteille sopivia, rauhoittavia ja sedatoivia lääkkeitä, jotka eivät aiheuta riippuvuutta. Miksi ei siis käyttäisi niitä? Olisiko syy se, että ne eivät ns. "mene päähän" -kaipaako alkoholisti vielä viinasta raittiina ollessaankin kuitenkin jonkinlaista mukavaa huminaa päähän?
Tämä kommenttini varmaan aiheuttaa oikean vastalauseiden myrskyn, mutta sanoinpahan sen silti. Olen vähän kyyninen.
Olin itse bentsokoukussa lähes kaksi vuotta sen jälkeen kun pääsin eroon viinasta, ja näin jälkeenpäin ajatellessani asiaa en voi kyllä kehua olleeni raittiina sanan varsinaisessa merkityksessä, olin vain kuivilla. Lopulta päädyin lääkärille, joka älysi jotain päihdelääketieteestä, ja hän määräsi minulle neuroleptejä bentsojen sijaan. Sain niistä helpotuksen ahdistuneisuuteeni ihan samalla tavalla kuin bentsoistakin, ilman sitä tokkuraa ja humalaa.
Mitä tulee ehtoollisella käyntiin - tarvitsee vain sanoa papille, että haluaa alkoholitonta ehtoollisviiniä, niin sitä kyllä on tarjolla. Ei tarvitse sen takia päätyä kulmapubiin. Nimimerkillä kokemusta on. - ex-Jasu
twain kirjoitti:
Mitä tulee ehtoollisella käyntiin - tarvitsee vain sanoa papille, että haluaa alkoholitonta ehtoollisviiniä, niin sitä kyllä on tarjolla. Ei tarvitse sen takia päätyä kulmapubiin. Nimimerkillä kokemusta on.Oikein tuli hyvä mieli kun luin viestisi. Joku sentään kirjoittaa asiaa tabusta nimeltä benzot.
Olen kanssasi samaa mieltä, että alkoholisti voi hyvin korvata benzot nykyään jo muillakin valmisteilla, ja sinä kerroit vielä niistä oikeilla nimilläkin.
En usko, että vannoutuneinkaan lääkefirman hopottaja syöksyisi kimppuusi kun asiasta asiaa kirjoitit.
Hyvää jatkoa sinulle, ja kiitos kommentistasi. - ei ole
twain kirjoitti:
Mitä tulee ehtoollisella käyntiin - tarvitsee vain sanoa papille, että haluaa alkoholitonta ehtoollisviiniä, niin sitä kyllä on tarjolla. Ei tarvitse sen takia päätyä kulmapubiin. Nimimerkillä kokemusta on.alkoholitonta ehtoollisviiniä käytössä. Enkä kyllä ikinä usko että Kristuksen ruumis ja veri vie ketään lähikapakkaan.
Ja neuroleptejä en suosittele kenellekään skitsofrenia- ja psykoosipotilaita lukuun ottamatta. - strömström
ei ole kirjoitti:
alkoholitonta ehtoollisviiniä käytössä. Enkä kyllä ikinä usko että Kristuksen ruumis ja veri vie ketään lähikapakkaan.
Ja neuroleptejä en suosittele kenellekään skitsofrenia- ja psykoosipotilaita lukuun ottamatta.Olet siis benzojen kannalla. Itse en tiedä ketään juoppoa, joka olisi pystynyt benzojen avulla lopettamaan juomisen.
Tiedän vain lukuisia alkoholisteja, joista benzot tekivät sekakäyttäjän, sekä muutamia julkkiksiakin, jotka ovat kuolleet sekakäytön yliannostukseen.
Bibo-tyttö viittasi maininnalla ehtoollisviinistä minun ylempänä olevaan viestiini, jossa eräs nainen "haki AA:sta lupaa" juomiselleen. Ja kun ei sitä sieltä saanut, käytti keppihevosena ehtoollisella käyntiä päästäkseen kapakkaan.
Et varmaan tiedäkään, että juoppo tarvitsee AINA ulkopuolisen syyn juomiselleen. Juoppo ei uskalla kohdata totuutta, että juominen voisi johtua hänestä itsestään, sillä silloinhan hän joutuisi ehkä lopettamaan juomisen.
Tätä syyn löytämistä helpotetaan kovasti, kun lääkäritkin etsivät yhdessä juopon kanssa mahdollisia traumoja aina lapsuudesta saakka, jotka sitten aikuisena juoppoa juotattavat. Naurettavaa, eikö olekin.
Nehän ovat juopolle kovin tervetulleita. - lukutaitoa
strömström kirjoitti:
Olet siis benzojen kannalla. Itse en tiedä ketään juoppoa, joka olisi pystynyt benzojen avulla lopettamaan juomisen.
Tiedän vain lukuisia alkoholisteja, joista benzot tekivät sekakäyttäjän, sekä muutamia julkkiksiakin, jotka ovat kuolleet sekakäytön yliannostukseen.
Bibo-tyttö viittasi maininnalla ehtoollisviinistä minun ylempänä olevaan viestiini, jossa eräs nainen "haki AA:sta lupaa" juomiselleen. Ja kun ei sitä sieltä saanut, käytti keppihevosena ehtoollisella käyntiä päästäkseen kapakkaan.
Et varmaan tiedäkään, että juoppo tarvitsee AINA ulkopuolisen syyn juomiselleen. Juoppo ei uskalla kohdata totuutta, että juominen voisi johtua hänestä itsestään, sillä silloinhan hän joutuisi ehkä lopettamaan juomisen.
Tätä syyn löytämistä helpotetaan kovasti, kun lääkäritkin etsivät yhdessä juopon kanssa mahdollisia traumoja aina lapsuudesta saakka, jotka sitten aikuisena juoppoa juotattavat. Naurettavaa, eikö olekin.
Nehän ovat juopolle kovin tervetulleita.Sanoinko olevani bentsojen kannalla?
Tuosta ehtoollisesta vielä sen verran että itsekin olen AA:ssa kuullut varoituksia ja jopa kieltoja ehtoollisviinin nauttimisesta. - lisäys
strömström kirjoitti:
Olet siis benzojen kannalla. Itse en tiedä ketään juoppoa, joka olisi pystynyt benzojen avulla lopettamaan juomisen.
Nehän ovat juopolle kovin tervetulleita.Bipotyttö nimenomaan kirjoitti että papilta pitää pyytää alkoholitonta viiniä. Tähän liittyi minun viestini. Sitä yksinkertaisesti ei ole kaikissa kirkkokunnissa. Onko tätä vaikea ymmärtää? Tai sitä että uskova alkoholisti haluaa käydä ehtoollisella?
- strömström
lisäys kirjoitti:
Bipotyttö nimenomaan kirjoitti että papilta pitää pyytää alkoholitonta viiniä. Tähän liittyi minun viestini. Sitä yksinkertaisesti ei ole kaikissa kirkkokunnissa. Onko tätä vaikea ymmärtää? Tai sitä että uskova alkoholisti haluaa käydä ehtoollisella?
Kun benzot nyt kuitenkin koukuttavat normaaliakin ihmistä, niin älytön koukku niissä on juuri päihderiippuvaiselle eli myös alkoholistille. Siksi alkoholistille pitäisikin etsiä korvaavia lääkkeitä, ja niitähän nykyään on.
Tulkitsin tuon viestisi kääntäen, että mielestäsi benzot ovat ainoa käypä lääke, myös alkoholistille. Olen pahoillani jos tulkitsin viestisi väärin.
Ehtoollisviinillä "leikkiminen" onkin hauska juttu.
Jos kertomani alkoholisti asetti AA:ssa käymisen ehdoksi juuri sen, että saa käydä juomassa ehtoollisviiniä, kyse ei todellisuudessa ollut mistään "ehtoollisella" käymisestä eikä synnintunnosta. Kyseessä oli siisti ja "hyväksyttävä" keino päästä kasvojaan menettämättä irti AA:sta, että pääsisi takaisin kapakkaan.
Meinaan vaan, että tuskin nyt tosi uskovainen ihminen viettää vapaa-aikaansa kapakassa, ryyppäämässä kuten kyseinen henkilö nykyään tekee.
Ehtoollisviini muuten saattaa olla "se" ratkaiseva tekijä joka laukaisee juomisen. Tästä on esimerkkejä.
Kun sanot ettei ehtoollisviinistä ole vaaraa, otan toisen esimerkin. Eräs tuttuni kertoi aina, ettei hirvi tule 24cm:ä lähemmäksi ihmistä. Hirvi kuulemma hyökätessäänkin pysähtyy tuon 24cm rajan ulkopuolelle.
Jäisitkö sinä luottavaisena seisomaan paikoilleen, kun hirvi hyökkää? Minä en ainakaan jäisi kokeilemaan, että josko tuo tieto pitää paikkansa vaan lähtisin jo kyllin ajoissa livohkaan.
Eli miksi leikkiä tulella tai mennä heikoille jäille. - asioita
strömström kirjoitti:
Kun benzot nyt kuitenkin koukuttavat normaaliakin ihmistä, niin älytön koukku niissä on juuri päihderiippuvaiselle eli myös alkoholistille. Siksi alkoholistille pitäisikin etsiä korvaavia lääkkeitä, ja niitähän nykyään on.
Tulkitsin tuon viestisi kääntäen, että mielestäsi benzot ovat ainoa käypä lääke, myös alkoholistille. Olen pahoillani jos tulkitsin viestisi väärin.
Ehtoollisviinillä "leikkiminen" onkin hauska juttu.
Jos kertomani alkoholisti asetti AA:ssa käymisen ehdoksi juuri sen, että saa käydä juomassa ehtoollisviiniä, kyse ei todellisuudessa ollut mistään "ehtoollisella" käymisestä eikä synnintunnosta. Kyseessä oli siisti ja "hyväksyttävä" keino päästä kasvojaan menettämättä irti AA:sta, että pääsisi takaisin kapakkaan.
Meinaan vaan, että tuskin nyt tosi uskovainen ihminen viettää vapaa-aikaansa kapakassa, ryyppäämässä kuten kyseinen henkilö nykyään tekee.
Ehtoollisviini muuten saattaa olla "se" ratkaiseva tekijä joka laukaisee juomisen. Tästä on esimerkkejä.
Kun sanot ettei ehtoollisviinistä ole vaaraa, otan toisen esimerkin. Eräs tuttuni kertoi aina, ettei hirvi tule 24cm:ä lähemmäksi ihmistä. Hirvi kuulemma hyökätessäänkin pysähtyy tuon 24cm rajan ulkopuolelle.
Jäisitkö sinä luottavaisena seisomaan paikoilleen, kun hirvi hyökkää? Minä en ainakaan jäisi kokeilemaan, että josko tuo tieto pitää paikkansa vaan lähtisin jo kyllin ajoissa livohkaan.
Eli miksi leikkiä tulella tai mennä heikoille jäille.Katsos se ehtoollisen sielua parantavaan voimaan luottaminen (vrt. alkoholismi = sielun sairaus) on uskon asia ihan niin kuin raittius on AA:ssa uskon asia. Ei sen kummempaa. Mutta monimutkaisia juttujahan nämä ovat,
toteaa kapakoissa kovastikin viihtynyt "tosiuskovainen" alkoholisti
- aloittaja
nyt on keskusteltu paljon palavereissa lääkityksistä ja miten ottaa kantaa toisten terveydentilaan ja paljon olen saanut tukea raittiudelleni ja jaksamiselleni, minulla on tukihenkilö jonka tapaan melkeinpä päivittäin ja yhä enemmän pystyn puhumaan mieltäni painavista asioista palavereissa ja hänelle.haluan pysyä raittiina ja haluan jakaa kokemuksia myös muusta jaksamisesta aa-laisten kanssa.aloin tutustumaan aa-tietopankkiin ja oxford-liikkeeseen minua kiinnostaa miten tämä aa-ohjelma sai alkunsa ja miten siihen on otettu raamatusta mukaeltua sisältöä.matka jatkuu-raittiina
- aloittaja
tänä iltana keskustelin tämän vanhemman 20v.raittiina olleen naisen kanssa,kun olin saanut jo vetovuoron palvelutehtävänä AA:ssa.oli tosi asiallinen keskustelu missä kävi ilmi myös hänen oma masennuksensa ja kuinka ihmiset ovat nyt hylänneet hänet kun hän ei voinut olla kummi kun ei kemmiat natsanneet yhteen ja lisäksi siihen liittyi muutakin asiaa kun yksinomaan kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön tarkoitetut lääkkeet.olin hyvilläni että sain keskustella face to face ja puhua asian selväksi omasta puolestani eikä minulla ole vaikeuksia sopia asiat.tiedän että olen kasvun ja kehityksen tiellä enkä pidä itseäni niin tärkeänä,ja tukihenkilöni on minulle joka päivä läsnä tuemme toisiamme raittiudessa,hänellä 17v. minulla muutama kuukausi,päivä kerrallaan.
- aa guru
Hutki hutkimasta päästyäsi, aina ennakkoluulottomasti.
- Alkkoholisti
On aika riskaabelia ottaa todesta maallikkojen ehdotuksia lääkityksistä. AA-laisilta lääkäreiltä olen palaverien jälkeen joskus kysäissyt jotain, mutta en usein viitsi heitä kiusata kysymyksilläni, kun en maksa vastauksista mitään.
- Jupsteeri
Mielestäni AA on hyvä sinänsä mutta kokemuksestan tiedän että usein siellä on voimakkaita persoonia jotka haluavat "määrätä" ja "holhota" toisia.
Olin toisella paikkakunnalla ryhmässä aikaisemmin joka toimi todella hyvin, ihmiset arvostivat toisiaan eikä kukaan nostanut itseään toisten yläpuolelle. Sellaisen kun vielä löytäisi.
Terveydenhoito ja lääke asiat ovat henkilökohtaisia aina!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole472498Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742487Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732372Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.572145Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321877Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841695Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211153Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71024Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56886