kannabis ja skitsofrenia

tiedoton

Kun puhutaan, että kannabis voi laukaista skitsofreniaa sellaisilla henkilöillä, jotka on siihen taipuvaisia niin mitenkäs jos ajatellaan, että esimerkiksi vaikka meikäläinen, ajat sitten aikuiseen ikään ehtinyt kaveri sattuisi joskus polttamaan jointin marijuanaa niin menisikö siitä todennäköisesti nuppi sekaisin kun en ole tähän mennessä satunnaisella kovallakaan alkoholinkäytöllä tai muuten vain normaalilla elämällä psykoosiin vajonnut? Herkkä taiteilijasielu olen. Suvussa on ollut yksi hullu, muita diagnosoituja tapauksia ei ole muita.

Että mitä mieltä te tötsyttelijät olette? Mitään muita mahdollisia riskitekijöitä en voi ymmärtää kannabiksen kokeilussa aikuisella ihmisellä olevan. Tuntuu hieman vieraalta ajatukselta sekin, että psyykkinen riippuvuus voisi syntyä kertakokeilusta. Jatkuva käyttö varmasti pehmittää pään siinä missä alkoholikin, riski sairastua keuhkosyöpään kasvaa yhtä paljon kuin säännöllisellä tupakoitsijalla ja auton rattiin tuskin kannattaa pilvessä lähteä. Pimeillä markkinoilla on tietenkin vielä riskinsä saada jotain aivan muuta kuin kannabista ja varsinkin nuoret ja asioista tietämättömät ajautuvat kannabiksen kautta helposti koviin huumeisiin. Käsittääkseni tällaiseen elämään liittyy usein myös holtiton alkoholin- ja lääkkeiden väärin- ja sekakäyttö.

Entä ns. "myönteiset" kokemukset? Mitä kannabiksesta saa enemmän irti kuin vaikkapa alkoholista tai sitten ihan vain selvin päin elämällä?

Huomatkaa, en minä puolustele mitään laillistamista tai muuta. En myöskään tuomitse ketään käyttäjää. Toin vain ajatuksia esiin.

35

7157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Newski

Minun periaatteni on ollut se että en osta mitään kadulta. Joten minulla ei ole mitään suhteita niin sanottuun rikollismailmaan. Kannabis tuotteet tulevat niin sanotusti omasta talosta.

Jos vanhemmillasi tai isovanhemmillasi on ollut jotain mielenterveydellisiä ongelmia niin miettisin kahteen kertaan otanko vai en.

Mutta jos muuten olet normaali niin ei sinulla ole mitään pelättävää.

Voit verrata kannabiksen psyykkistä riippuvuutta esim. masturboimiseen, ilmankin voi olla. :)

Mutta kun kasvattaa itse on hyvä omatunto kun ei tuo järjestäynyttärikollisuutta. Ja itsekasvatettu on laitanaan parempaa kuin kadulta ostettu.

• madman

kannabisken aiheuttamaa psyykkistä riippuvuutta ei oikein voi verrata masturboimis-addiktioon koska kannabis on haitallista terveydelle..vaikka käytöstä aiheutuu haittaa niin ei oo välttämättä halua lopettaa. kovasta runkkaamisesta tuskin aiheutuu kauheesti haittaa joten sitä ei tarvitse lopettaa riippuvuudesta huolimatta.

• flower girl

Tuskin saat mitään skitsofreniaa ellet ala ihan täysipäiväisesti polttelemaan. Kannattaa kasvattaa itse ennemmin kuin ostaa kadulta. Jos haluat säästää keuhkojasi tee vaikka kaakaota tai jotain hyvää syötävää. Siis hauduta kukinnot rasvassa ja käytä rasva leivontaan.
      Hyviä puolia:Tekee iloiseksi ja on helppo ajatella asiat positiivisesti. Rentouttaa. Erinomainen syvälliseen pohdiskeluun.

Kannattaa ottaa rennosti ja mennä vaikka luontoon tai parvekkeelle ihailemaan maisemia tms. On hyvä varata myös hedelmiä tms. lisääntyvän ruokahalun varalle.
      Vaikutusten voimakkuus ja väsyttävuus riippuu laadusta, määrästä ja kokemuksesta. Ei kannata juoda alkoholia samana päivänä.

• hupu

mielenkiintoinen asia tuo skitsofrenia!

minun mielestäni cannabis on loistava indikaattori skitsofreniaa ajatellen,cannabiksen avulla saadaan paljastettua tapaukset ja hoito voitaisiin aloittaa jo ennen taudin kunnollista puhkeamista!ja säästöjä syntyisi!

en suosittele tai kannusta ketään cannabiksen käyttöön,mutta jokainen joka ajattelee aivosoluillaan ei niitä soluja halua tuhota!

mutta mikäli olet taiteilija,saat cannabiksesta ehkä uusia näkökulmia töihisi.olen itsekkin jonkin sortin taiteilijasielu,musiikin ja kuvataiteen alalla,ja olen suunnitellut myös alkaa maalaamaan hieman enemmänkin,aiheena luonnollisesti hamppu!

mikä olisikaan hienompaa kuin hampputauluista kasattu näyttely!

• tuskin kukaan haluaisi tietoisesti laukaista itsessään skitsofreniaa...

• hehhheh
        kirjoitti:

tuskin kukaan haluaisi tietoisesti laukaista itsessään skitsofreniaa...

Pelkät lääkkeet tulisivat vitun kalliiksi elämän aikana

• TT-77

Itse lääkäreiden mielestä skitsofreniaa sairastavana tunnen et marihuana palauttaa todellisuuden parhaiten ja ajatus selkiintyy :)

• zzzz

Uudemmissa tutkimuksissa on selvitelty kannabista käyttävien skitsofreenikkojen sukutaustoja, ja havaittu että kannabista käyttävillä skitsofreenikoilla on suvussa enemmän skitsofreniatapauksia kuin muilla skitsofreenikoilla.

Johtopäätös: kannabis todellakin aiheuttaa skitsofreniaa, nimittäin niissä jotka eivät kannabista käytä.

• rajavartijat

jotain rajaa (varsinkin käyttöön)... tutkimus varmaankin ihan totta, mutta onko tää nyt sit kaikki mitä cannabiksen haitoista saa esille??

Tällä tieteen tasolla ni punaisesta maidostaki löydetään enemmän haittavaikutuksia ku cannabinoideista ...

Asia käsitelty jo henkilökohtaisella tasolla mutta politiikka ei taivu.

• nuppi sekasin

Itselläni laukaisi ensin psykoosin, sen jälkeen myöhemmin sairastuin skitsofreniaan.. Polttelin melkein joka päivä kuusi vuotta

• laservalkaisija
        nuppi sekasin kirjoitti:

Itselläni laukaisi ensin psykoosin, sen jälkeen myöhemmin sairastuin skitsofreniaan.. Polttelin melkein joka päivä kuusi vuotta

kerro ihmeessä lisää juttuja asiasta, ettei jää hyvät valheet vaan puolitiehen tälläkään kertaa.

• tazaa

tunnen ihmisiä jotka ov at jääneet matkalle yhdestä kokeilusta,valitettavan surullista.et ehkä olekkaan niin herrkä kuin luulet?kysymyshän on pään sisällä olevista välittäjäaineitten herkkyydestä ei omasta herkkyystuntemuksista,miten itseämme analysoimme vaan ihan pään fysiologisesta rakneteesta ja välittäjäaineitten toimivuudesta ja herrkyydestä,näin uskoisin.mutta psykoosi voi puhjeta yllättääen,joten suositteln terveellisiä elämäntapoja:)

• Miksi valehtelet kun et ketään oikeasti tunne?

• Kannabishomo

>Tuntuu hieman vieraalta ajatukselta sekin, että psyykkinen riippuvuus voisi syntyä kertakokeilusta.<

Valheistajan valistusta ja urbaania legendaa. Totta voi olla se että huomaa miten paska päihde alkoholi itsessään on ja vaihtaa vähäharmittomampaan luonnontuotteeseen.

>Jatkuva käyttö varmasti pehmittää pään siinä missä alkoholikin, riski sairastua keuhkosyöpään kasvaa yhtä paljon kuin säännöllisellä tupakoitsijalla ja auton rattiin tuskin kannattaa pilvessä lähteä.<

Alkoholia ja kannabista kun vertaa keskenään niin tuhoisuudessaan kaikilla sektoreilla alkoholi on ykkönen. Riski sairaustua syöpään kannabiksesta on olematon jota voidaan edelleen vähentää vesipiipuilla ja höyrystymillä tai vaikka syömällä. Autolla ei saa ajaa päihtyneenä mutta tutkimukset osoittavat kannabiskuskin ajavan itseasiassa turvallisemmin kuin selvinpäin.

>Pimeillä markkinoilla on tietenkin vielä riskinsä saada jotain aivan muuta kuin kannabista ja varsinkin nuoret ja asioista tietämättömät ajautuvat kannabiksen kautta helposti koviin huumeisiin.<

Tämä ei ole kannabiksen vika.

>Entä ns. "myönteiset" kokemukset? Mitä kannabiksesta saa enemmän irti kuin vaikkapa alkoholista tai sitten ihan vain selvin päin elämällä?<

Alkoholista menet sekaisin ja tulee vieroitusoireita/myrkytystila eli krapula. Kannabis on pehmeempi vaihtoehto.

>Kun puhutaan, että kannabis voi laukaista skitsofreniaa sellaisilla henkilöillä, jotka on siihen taipuvaisia niin mitenkäs jos ajatellaan, että esimerkiksi vaikka meikäläinen, ajat sitten aikuiseen ikään ehtinyt kaveri sattuisi joskus polttamaan jointin<

Kun puhutaan että kannabis nostaa psykoosin riskiä vaikka 100X niillä henkilöillä joilla on siihen geneettinen taipumus niin todellisuudessa tuo "riski" joka kerrottiin sadalla on alunperin 0,01% eli riskisi on oikeasti yksi sadasta jos poltat kuukauden putkeen. Alkoholin kerroin olisi täten 210X.

>Herkkä taiteilijasielu olen.<

Silloin suositella (laillista) kannabista elämän mausteeksi ja inspiraation luojaksi.

• kandeevaroo=0

Erään ystäväni pää on seonnu ja epäillään et just pilven polttamisesta johtuen. Se kylläki poltteli 5 vuotta ja lopetti ja nyt lopettamisen jälkeen pää on menny totaalisesti sekasi: pitkiä muisti katkoksia, kuvittelee asioita (esim joku vakoilee häntä), riisui itsensä kerran alasti keskelle katua ym ym. En suosittele pilveä poltettavaksi kovin usein pitkällä ajanjaksolla. En oo siis mikään sarnaaja polttele itekki mut aatteli vaa varottaa.

• eihajuakaan

Vaikka kannabis voi laukaista (vaan ei aiheuttaa) skitsofreniaa niillä 1% kansasta, joilla on taipumusta skitsofreniaan, ei se ole niin merkityksellistä. Jaa miksikö? Koska skitsofrenian esiintymisellä ja kannabiksen käytöllä ei ole tilastollisesti korrelaatiota. Iso-Britanniassa kannabiksen käyttö on kasvanut vuosi vuodelta räjähdysmäisesti, mutta skitsofreniatapausten määrä on jopa hieman laskenut.

Jos on pakko itkee jotain mikä on erittäin harvinaista, mutta mahdollista, niin eikö silti voisi ottaa jotain vähemmän harvinaista? Vaikkapa aspiriinin aiheuttamat sisäiset verenvuodot, ibuprofeenikuolemat tai parasetamolin aiheuttamat maksavauriot? Huomattavasti yleisempiä juttuja, vaikkei niistä puhuta. Missään.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18981338 - Kannabis voi laukaista, vaan ei aiheuttaa skitsofreniaa.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19560900 - Kannabiksen käytön lisääntyminen ei ole nostanut skitsofreniatapauksia, vaan skitsofrenia on pikemminkin laskussa.

• hajulla ollaan

Viisaustieteentohtori on taas jakamassa lääketieteellistä tietouttaan. Entä, jos lakkaisit viisastelemasta ja tyrkyttämästä kannabista psyykkisiin sairauksiin lääkkeeksi. Eikö sinulle riitä, että nettikauppasi myy?

• eihajuakaan

Mistä kohdasta olet eri mieltä National Institutes of Healthin asiantuntijoiden kanssa?

• hajulla ollaan

Mikä sitten todistaa viisaustieteentohtoriksi pyrkivän viisauden? Huumeiden käyttökö ja tajunnanlaajennus ja nähdyt näyt ja kuullut äänet. Eiköhän noilla oireilla sitä viisautta hulluudeksi katsota. Ehkäpä siellä Instituutissa löytyy luku siitäkin.

• Isä minäkin

Kannabis on Portti vahvempiin huumeisiin!
      Ikävä kylläomapoikani sortui tätä kautta huumehelvettiin.

• ......

Olen sairaanhoitaja ja totean tähän vain, että skitsofrenia ei millään muotoa ole maailmalla tiettyjen sukujen periytyvä sairaus. Noin puolilla sairastuneista ei ole lähisuvussa tai kauempanakaan muita skitsofreenikkoja. Skitsofrenia on niin ikävä ja tuhoava, rappeuttava sairaus että miettisin todella vakavasti asiaa. Riski sairastua masennukseen, psykoosiin, saada delirium tai muu mielenterveyden häiriö kasvavat myös. Lähtisin siitä miettimään, paljonko on valmis riskeeraamaan.

• Milijons

" Noin puolilla sairastuneista ei ole lähisuvussa tai kauempanakaan muita skitsofreenikkoja."

Eli noin puolella siis on, vaikka väität että ei ole suvuttain periytyvä. Puolet on aika paljon.

• Dendelo

"Olen sairaanhoitaja "

Mielikuvitusmaailmassa elävä satusetä sinä olet. Edelleen.

• PuffTheMagicDragon

- Kannabis ei tee kenestäkään hullua yhtäkkiä ihan tosta vaan.
      - Kannabis ei ole ihmiselle myrkyllistä.
      - Kannabis toimii aivoissa erään viestinvälittäjäaineen tavoin ja saa aikaan ajatusmyrskyn ns. informaatiotulvan.
      - Kannabis heikentää vaikutuksen ajaksi myös lähimuistia, joten siitä informaatiotulvasta ei jää paljoa mieleen, mutta ihan mielenkiintoinen kokemus sinänsä.
      - Sopii vaikka elokuvan katseluun, ehkä jopa kirjan lukemiseen ellei ajatus hypi liikaa.
      - Vaikutus lakkaa parissa tunnissa ja jättää jäljelle kohonneen ruokahalun. Tällöin kannattaa varoa ylensyömästä jos on lihovaa sorttia. Sopii siis laiheliineille varsin hyvin.
      - Kannabista ei suositella jatkuvaan käyttöön vaan välissä olisi hyvä pitää vaikka parin viikon - kuukauden taukoja.
      Tässä esimerkki aktiivisesta kannabiksen käyttäjästä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Sagan

• Skitso?

Morjesta kaikille tiedon janoisille hemmoille! Olen 17-vuotias nuori mies ja olen tässä muutaman kuukauden ajan poltellut kannabista ihan urakalla.
      Moni sanoo, ettei tähän jää koukkuun, mutta oih kyllä tähän henkisesti koukkuun jää, vaikka olisit kuukauden polttamatta niin kokoajan tekee mieli päästä pilveen ja ei siinä sillain mitään haittaakaan ole? Tuosta skitsofreniasta, että minun papallani on vakava skitsofrenia, mies kyllä vaikuttaa ihan normaalilta, mutta aikoinaan luuli, että koirat valtaavat maailman, muuta hullua. Joten en tiedä onko minulle jäännyt trippi päälle, en kyllä usko, että kannabis voi niin tehdä, mutta olo on joka päivä todella outo. Puhun itselleni pääni sisällä vaikka mitä, esitän itselleni useita kysymyksiä en tiedä, johtuuko tämä stressistä vai olenko oikeasti skitso? Olen äidilleni sanonut, että minä teen tälläistä, eli kuvittelen siis, että juttelen jollekin henkilölle päässäni, olen kyllä ihan sosiaalinen en siis halua istua kotona yksin ennemin olen kavereiden kanssa ulkona. Ja tohon edellisen kommentojan sanontaa, että pilvessä on hyvä katsoa leffaa niin se ei ainakaan päde minun kohdalla. Leffa kesti 2h ja muistin siintä noin 3min kohdan, muu kohta oli vain jotain mutinaa ja räjäyttelyä.

• xcbdedd

No sitten olet polttanut liikaa jos et muista leffasta mitään. Ja eikös me kaikki ihmiset ajatella välillä "ääneen" päämme sisälle ja kerrota asioitakin. Se on sitä asioiden käsittelyä, normaalia aivotoimintaa. Ihminen esittää myös itselleen kysymyksiä ja kyseenalaistaa maailmaa. Maailmassa on paljon pielessä ja terve ihminen ei usko/ymmärrä kaikkea.

Toisekseen olet vielä siinä iässä että mielessäsi on paljon kysymyksiä. Et ole kannabispsykoosissa:)

• joku random

älkää missää nimes polttako sitä kannabista ! olen 14 vuotias polttanut pari kertaa kannabista ja se laukas skitsofrenian !!!

• persoona non grata

lyde on tällä hetkellä motorisesti maailman paras rumpali!

• tietämätön

olen 14v polttanut about 5 kertaa kannabista sekä suvussa on ollut skitsofreniaa niin onko minulla isokin todennäköisyys saada skitsofrenia?! nyt olen päättänyt lopettaa kokonaan mutta pelottaa vaan että laukaiseeko kannabis sen silloin kun olen siinä iässä missä se yleensäkin laukeaa??

• cv3332

Aloita polttaminen mieluummin vasta sen iän ohitettuasi. 25-v olisi esim. hyvä ikä. Ei tarvitse miettiä sitä sitten turhaan ja elää pelossa.

• skitso

Alotin pilven polton about 14 vuotiaana. Polttelu oli epäsäännölistä aluks, mutta siinä 16-18 vuotiaana tuli päivittäiseks ja psykoosi sitte vähä sen jälkeen ku olin täyttäny 19 vuotta, kun lopetin vuoden päivittäisen pajauttelun seinään. Siinä sitte suljetulle ottamaa vähä neuroleptei, rauhottavia ja myöhemmin masennuslääkettä. Suvussa on kyllä skitsofeniaoireilua joten helposti siinä sitte itekki sairastu psykoosiin. Nyt ollu kuivilla 1v 6kk. Jos vähänki on oireilua suvussa niin en kyllä suosittele mitään huumeita ottamaan. Psykoosi on ku eläisit painajaista oman kuplan sisällä, eikä kukaan kuule sua. Edelleen kärsin univaikeuksista ja välillä tulee vainottava olo kaupassa tai sosiaalisissa tilanteissa. Kuumottaa itekki tässä että sairastuuko skitsofreniaan vai ei tämän elämän aikana.

• troopo

vai että sellainen kannabissatu tuli tällä kertaa.

• Helemo

Millä rahoitit päivittäisen ja vuosia jatkuneen käytön?

• MaareSolakka
        Helemo kirjoitti:

Millä rahoitit päivittäisen ja vuosia jatkuneen käytön?

Minuakin "päihdekuntouttajana" kiinnostaa miten alaikäiset rahoittavat vuosia jatkuvan ja päivittäisen kannabiksen runsaan käytön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      83
      3812
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2394
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2361
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2263
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      36
      2015
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1594
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1497
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1071
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      1034
    10. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      4
      963
    Aihe