Menieren tauti

Salla

Löytyykö täältä ketään, jotka kärsivät Menieren taudista. Olisi kiva kuulla kohtalotovereista tai löytää joku muu palsta missä voi keskustella asiasta. Itselläni tuo diagnosoitiin pari vuotta sitten.

69

48954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tinnitus

      Sama vaiva minullakin.Olen 40 mies.Laita sähköpostia tulemaan jos kiinnosta vaihtaa ajatuksia menieren taudista.

      • Eufemia

        http://menierentauti.suntuubi.com/

        Kenellä on vastaus näihin kysymyksiin:
        1. Oletko kokeillut akupunktiota ja millaisia tuloksia?
        2. Entä vyöhyketerapiaa?
        3. Entä onko avannosta hyötyä vai haittaa?

        Näillä aloitetaan. Tule tutustuman ja laita joko kysymyksesi tai vastauksesi blogiin tai vieraskirjaan.


    • Seija

      Hei,
      olen sairastanut Menieren tautia lähes 30 vuotta, eli olin n. 20-kymppinen kun sairastuin siihen. Onneni oli että asuin Helsingissä ja kun sain ensimmäisen kohtaukseni, menin suoraan Korvaklinikalla ja diagnoosi oli helppo tehdä. Sain lääkityksen ja tauti saatiin aika äkkiä kuriin. Meni vuosia ettei pahoja kohtauksia ollut ollenkaan. Sitten kuitenkin jouduin työttömäksi ja tuli tosi paha vaihe. Kohtauksia oli pävittäin ja keikahdinpa jopa nurin, eli sain nk. ensimmäisen sekunttihuimauskohtauksen. Toinen onneni oli että jo tuolloin olin tutustunut Korvaklinikalla professri Ilmari Pyykköön, hän hoitaa Meniereiä suoraan korvaan ruiskutettavalla Gentamycinillä, joka minun tapauksessani auttaa. Pekäsin sitä ensimmäistä ruiskutusta ihan älyttömästi ja voin sanoa että turhaan. Olen nyt saanut sitä ehkä 30 kertaa. Menieren taudissa on tärkeintä että ei anna periksi. Ei alistu niihin kohtauksiin. Minä inhoan niitä. Haen heti Gentamycin piikin kun kohtaukset alkavat. Rauhoitan myös elämäni, otan sairaslomaa ja teen pitkiä kävelylenkkejä metsässä. Luen ja lepään. Olen yrittänyt tähän tautiin kaikkea mahdollista, diettejä, homeopatiaa, akupunktiota, vain Gentamycin auttaa minulle. Ja steressiä ei saa olla ainakaan pitkää aikaa kerrallaan. Säännöllinen elämä, terveelliset eleämäntavat, joka ei tarkoita mitään pyhäkoluelämää. Juon välillä viiniä, konjakkia ja valvonkin, mutta en silloin kun on huono kausi menossa. Ratsastan ja laksettelen, en missään nimessä anna tämän taudin estää mitään. Vihaan sitä enkä aio antaa periksi. Älä sinäkään!
      Voit laittaa minulle sähköpostia, autan mielelläni.
      t. Seija

      • Salla

        Hei ja kiitos vastauksista!

        Sähköposti osoitteenne eivät näy, muuten hyvä ;)
        Olen 23-vuotias nuori nainen ja tällä hetkellä on menossa parempi kausi. Huimaus kohtaukset ovat vähentyneet, mutta kuulo on heikentynyt ja soi/humisee koko ajan. En anna taudin häiritä, mutta huonompi hetkinä kiroaa koko homman.

        Oletteko yhteyksissä/kuulutteko yhdistykseen? Onko konkreettista hyötyä?

        Jotenkin eniten kaipaan juuri juttukaveria, vaikka ei niinkään asiasta, mutta muustakin. Tärkeintä on että joku ymmärtäisi miltä tuntuu huonoina hetkinä. Muuten kuuntelijoita kyllä on.. :)

        Stressi on minulla pahin homma, suolattoman dietin ylläpitämisessä on huono... En käytä suolaa purkista ollenkaan, mutta syön (mukamas kiireen vuoksi) paljon eineksiä ja valmisruokaa..


      • Salla
        Salla kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksista!

        Sähköposti osoitteenne eivät näy, muuten hyvä ;)
        Olen 23-vuotias nuori nainen ja tällä hetkellä on menossa parempi kausi. Huimaus kohtaukset ovat vähentyneet, mutta kuulo on heikentynyt ja soi/humisee koko ajan. En anna taudin häiritä, mutta huonompi hetkinä kiroaa koko homman.

        Oletteko yhteyksissä/kuulutteko yhdistykseen? Onko konkreettista hyötyä?

        Jotenkin eniten kaipaan juuri juttukaveria, vaikka ei niinkään asiasta, mutta muustakin. Tärkeintä on että joku ymmärtäisi miltä tuntuu huonoina hetkinä. Muuten kuuntelijoita kyllä on.. :)

        Stressi on minulla pahin homma, suolattoman dietin ylläpitämisessä on huono... En käytä suolaa purkista ollenkaan, mutta syön (mukamas kiireen vuoksi) paljon eineksiä ja valmisruokaa..

        Ei näköjään tule email näkyviin vaikka kirjoittaa kenttään. Vai eikö vain osu silmiini?

        Tässä tulee osoite sitten näin:

        [email protected]

        Tuonne saa kirjoitella, jos siltä tuntuu. :)
        Olisi kyllä mukava "jutustella".


      • Anneli

        Hei Seija ! Tajusin vasta nyt että minulla on Menirin tauti. Alkoi nelikymppisenä parikymmentä vuotta sitten ja tänä kesänä pilannut jo kaksi reissua; Kreetan matkan makasin pimeässä huoneessa kattoon tuijottaen lääkärin valvonnassa ja kesälomareissulla Kuopiossa makasin kolme päivää tiputuksessa Kys:ssä. Nyt tunnen olevni täysin invalidisoitunut , enkä aio enää tänä kesänä kotoa poistua ! Kohtaukseni tulee aina saman kaavan mukaan; kun herään aamulla en pääse edes vessaan, huimaa ja oksennuttaa ihan valtavasti ja vatsankin lyö sekaisin. Ambulanssikyydillä sairaalaan on tähän asti ollut ainoa konsti ja kolme päivää tiputuksessa siellä. Sitten monta viikkoa kotona toipilaana, päässä humistaa ja tinnitus lähes kokoaikainen etenkin öisin.


      • Anonyymi
        Salla kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksista!

        Sähköposti osoitteenne eivät näy, muuten hyvä ;)
        Olen 23-vuotias nuori nainen ja tällä hetkellä on menossa parempi kausi. Huimaus kohtaukset ovat vähentyneet, mutta kuulo on heikentynyt ja soi/humisee koko ajan. En anna taudin häiritä, mutta huonompi hetkinä kiroaa koko homman.

        Oletteko yhteyksissä/kuulutteko yhdistykseen? Onko konkreettista hyötyä?

        Jotenkin eniten kaipaan juuri juttukaveria, vaikka ei niinkään asiasta, mutta muustakin. Tärkeintä on että joku ymmärtäisi miltä tuntuu huonoina hetkinä. Muuten kuuntelijoita kyllä on.. :)

        Stressi on minulla pahin homma, suolattoman dietin ylläpitämisessä on huono... En käytä suolaa purkista ollenkaan, mutta syön (mukamas kiireen vuoksi) paljon eineksiä ja valmisruokaa..

        Olen ollut hyvin suolattomalla ruokavaliolla ja kohtaukset ovat pysyneet poissa jo vuoden. Voi olla hankalaa, mutta puoliso kokki ja on opettanut mautamaan ruokaa muuten. Siis itse pitää tehdä ruoka, aika vähän on suolatonta olemassa.
        Makuna kannattaa käyttää itämaisia mausteita, chiliä jne. Paljon valkosipulia ja jotain happoa, esim. sitruunanmehua mausteeksi.
        Syön alle 3-4 grammaa suolaa päivässä ja osa tulee vähäsuolaisesta leivästä. Juustoa ja leikkeleitä en enää kaipaakaan.
        Nykyisin on myös suolattomia liemikuutioita.
        Monesti sattuu, että kun laitan vaikka tomaattipohjaisen jauhelihakastikkeen (vaatii vähän sokeria ja pitää tarkistaa, että käytetyn tomaattisoseen suolamäärä), niin puolisokin syö sitä kehuen huomaamatta aluksi, että se on lähes täysin suolatonta.


    • Heidi

      Hei! Huomasin juttua Menieren taudista ja halusin kirjoittaa oman kokemukseni kyseisestä sairaudesta.
      Olen pian 25 vuotias nuori nainen ja minulla todettiin Menieren tauti 1 1/2 vuotta sitten.
      Minulla oireet alkoivat tyypillisesti siten,että toisesta korvastani kuuloni huononi yllättäen, sitä ennen esiintyi voimasta korvien soimista.Onneksi kuulo vähitellen palautui ennalleen..Mutta sen jälkeen alkoi useita huimaus-ja pahoinvointikohtauksia,jotka vaihtelivat voimakkaasta lievään.Olin tällöin usein sairaslomalla.Käytin lääkärin määräämää lääkitystä,kuten betasercia ja nesteenpoistolääkkeitä,mutta en osaa sanoa auttoivatko ne mitenkään merkittävästi.
      Mutta nyt ei ole niitä kohtauksia tullut pitkään aikaan,viimeinen oli lähes vuosi sitten.Siihen varmaankin on vaikuttanut se,että olen tietoisesti yrittänyt välttää stressiä ja käytän vähäsuolaista ja muutenkin terveellistä ruokavaliota.Liikuntaakin harrastan jonkin verran.

      • yks monista.

        hei. olen 57 v korvien humina alkoi 8 v sitten. silloin minä niinsanotusti paloin loppuun. töist 6 kuukautta saikkuu. kysyin aina lääkärilt et koska tää meteli loppuu ? sanottiin vaan et ei koskaan. nyt oon ollu 7 vuotta taas työelämässä mukana. menny hyvin vaik huminaa korvis on ollukkin. noin 1 v sitten alkoi olla tosi stressaavaa töis, ryhmikses. ja noin 2 kuukautta sitten sain kohtauksen. en pystyny kävelee oksensin hiki virtas kuin oisin ollu suihkus. no ambulanssil sairaalaan tiputukseen. annettiin pahoinvointilääkettä suoneen. sen jälkeen kuskattiin erillaisiin tutkimuksiin. kaikki tutkimukset ja verinäytteet oli hyvät. kohtaus kesti 5-6 tuntiin. sit kotiin ja saikkuu viikon. viikon jälkeen tuli uus kohtaus mut lievempi. jouduin silti mennä ambulanssil sairaalaan. ja samat kokeit taas. sen jälkeen pääsin Helsinkiin korvakliniikalle. sain sielt lääkettä sekä ruokavaljo ohjeet meniereen tautiin. olen nyt kesälomall ja hyvin on menny ku ei tartte stressata, viel on lähete korvakliniikalle magneettikuvaukseen ja kuulotutkimukseen. tsemppiä tarvitaan ja stressitöntä elämää, mikä ei oo tänäpäivänä nii helppo toteuttaa :)


    • Eräs Menieerikko
    • Feemu

      http://feemu.suntuubi.com/?cat=6
      Voit vastata tähän minulle yksityisesti ja laittaa vaikka mailiosoitteesikin, niin se tulee sinne privana, niin ettei se tule muitten näkyviin, kun laitat täpin kohtaan yksityinen.

      Hei, Salla!
      Haluaisin myös tietoa omahoidosta. Voi olla, että tiedän taudista vähemmän kuin sinä.
      tu

      • Feemu

        Olen nyt tekemässä aiheesta kotisivuja, joihin toivon teidän kaikkien osallistuvan hyvillä kysymyksillä ja hyväksi toteamistanne omahoidoista.
        Kotisivuun saan tukea osaavammalta henkilöstä, joka on sairastanut M-tautia 30 vuotta ja nyt on ollut kohtauksetonta aikaa nettiohjeitten ansiosta 3 vuotta.
        Lääkkeistä ei ollut apua, lääkäreille tämä tauti on suht. harvinaisena on vieras.
        Minulle voit kirjoitta:
        [email protected]
        ja ilmoittaa halukkuudestasi sivun tekemiseen osaltasi, vaikka vain kysymyksin. Niistäkin on varmasti monelle apua. Ystäväni on luvannut auliisti vastata.


      • onko minulla Menieren
        Feemu kirjoitti:

        Olen nyt tekemässä aiheesta kotisivuja, joihin toivon teidän kaikkien osallistuvan hyvillä kysymyksillä ja hyväksi toteamistanne omahoidoista.
        Kotisivuun saan tukea osaavammalta henkilöstä, joka on sairastanut M-tautia 30 vuotta ja nyt on ollut kohtauksetonta aikaa nettiohjeitten ansiosta 3 vuotta.
        Lääkkeistä ei ollut apua, lääkäreille tämä tauti on suht. harvinaisena on vieras.
        Minulle voit kirjoitta:
        [email protected]
        ja ilmoittaa halukkuudestasi sivun tekemiseen osaltasi, vaikka vain kysymyksin. Niistäkin on varmasti monelle apua. Ystäväni on luvannut auliisti vastata.

        tauti??Puolen vuoden sisällä olen saanut kahdesti huimauskohtauksen.Ekalla kerralla se kesti n.20min ja toisella monta tuntia.Viime kerralla jouduin hakeutumaan ambulanssilla sairaalaan.Siellä lääkärit tutki ja totesivat sen olevan asentohuimausta, mutta olen toista mieltä??
        Molemmissa kerroissa huonovointisuus (tai maha sekaisin)oksentelu,enkä pystynyt kävelemään ilman tukea.
        Korvista kuulo ei ole tiettävästi alentunut mutta tinnitystä sitä kyllä on ja joskus paljonkin.Aika ajoin kuulo häviää kokonaan ihan vain hetkeksi.
        Olen menossa lääkäriin josko asialle voidaan "joskus"tehdä jotain??-Vai voidaanko?
        Olen saanut akupuktiota parin vuoden ajan kerran/kk. nyt en ole käynyt muutamaan ehkä 3 kuukauteen.Kannattaisiko kuitenkin jatkaa vai olenko saanut sen siitä??
        Jos joku ystävällisesti vastailisi tähän...
        Kiitäen "rouva Menier"


      • Anonyymi
        onko minulla Menieren kirjoitti:

        tauti??Puolen vuoden sisällä olen saanut kahdesti huimauskohtauksen.Ekalla kerralla se kesti n.20min ja toisella monta tuntia.Viime kerralla jouduin hakeutumaan ambulanssilla sairaalaan.Siellä lääkärit tutki ja totesivat sen olevan asentohuimausta, mutta olen toista mieltä??
        Molemmissa kerroissa huonovointisuus (tai maha sekaisin)oksentelu,enkä pystynyt kävelemään ilman tukea.
        Korvista kuulo ei ole tiettävästi alentunut mutta tinnitystä sitä kyllä on ja joskus paljonkin.Aika ajoin kuulo häviää kokonaan ihan vain hetkeksi.
        Olen menossa lääkäriin josko asialle voidaan "joskus"tehdä jotain??-Vai voidaanko?
        Olen saanut akupuktiota parin vuoden ajan kerran/kk. nyt en ole käynyt muutamaan ehkä 3 kuukauteen.Kannattaisiko kuitenkin jatkaa vai olenko saanut sen siitä??
        Jos joku ystävällisesti vastailisi tähän...
        Kiitäen "rouva Menier"

        Joo, tuo on hyvin yleistä, että asenntohuimauksella kuitataan nuo kohtaukset. Mulla tuli harvakseltaan ja vasta 10 vuoden kuluttua ensimmäisestä sairaalakäynnistä yksityinen lääkäri antoi lähetteen korvaklinikalle ja Menierhän siellä oli .


    • elkyur

      Aloin jo ihmettelmään olisko minulla merievän tauti. Kun päässä huimasi 3-4 vuotta hirveesti. Nyt ei enää niin paljoo. 3 kuukautta sitten alkoi tinnitys, vieläkin tulee.

    • Rakkaat ystävät

      Hei olisi kiva saada kohtalotoverin vertaistukea.Olen sairastanut noin 8v vuotta Menierintautia.Olen kyllä saanut sen hallintaan,vähentämällä suolaa,mausteita ,tressiä.Mutta vertaistuki on voimaa,empatia ja myötäeläminen.Sairastuin 53vuotiaana,henkisen ja fyysisen paineen alla.Mutta olen kääntänyt sairauden positiiviseksi asiaksi,että kaikella on tarkoitus.Hyvää syksyä kaikille ja tsemppiä teille.

    • maikkulio

      Voisiko olla menieren tautia..oikea korva humisee epämiellyttävästi taas (nyt 3. kerta). Ensimmäisen kerran tämä tuli reilut kaksi vuotta sitten, jonka jälkeen oli sama korvavaiva toisen kerran.

      Nyt huomaan että puheenkuunteleminen on vaikeaa, tai puhe kuulostaa jotenkin kaukaiselta ja vähän niinkuin puuroutuu. Lisäksi huomaan etteivät bassoäänet kuulu `kipeästä` korvasta ollenkaan. Voiko kuulo aleta näin Menieressä? Olen aina pitänyt musiikista, mutta nyt olen pari vuotta harrastanut sitä suhteellisen aktiivisesti. Opettelen sähköbassokitaran soittoa ja lauleskelen kellaribändissä. Lisäksi kuuntelen paljon musiikkia. Olisi ihan kamalaa mikäli harrastus pitäisi lopettaa.

      Kuukausi sitten jouduin sairaalaan huimauskohtauksen takia. Huimausta kesti noin 10 tuntia ja koko ajan kuvotti, mutta en oksentanut ja vaikea oli pysyä pystyssä. Sain dg:n vertigo ja jännityspäänsärky. En oikein usko noihin, mutta silloin ei ollut korvavaivaa enkä muistanut asiasta kertoakaan. Olen aika stressaantunut lähinnä työstä ja kiireestä. Jään joululta vuorotteluvapaalle, jonka toivon vähentävä oireita. Voisikohan tämä auttaa? Kiitos kommentista.

    • nim5

      olen 19 vuotias ja sain ensimmäisen kohtauksen viikko sitten, huimausta, pahoinvointia, kamala korvien surina ja tinnitus. seuraavaksiko menee kuulo? kohtaus kesti 30 -40 min.Oikeassa korvassa vieläkin hirveä paine ja välillä tinnittää. Luin jostain että menieri olisi perinnöllinen, papallani oli niin onko nytten sit minulla?

    • Viirikatti 111

      Mulla ensimmäisestä kohtauksesta n. 20 vuotta. Se oli melko lyhyt ja sairaalassa sanottiin sen olevan verenkiertohäiriö. Sittemmin useampia kohtauksia, mutta en mennyt tutkimuksiin. Noin 7 vuotta sitten tuli sitten montatuntia kestävä kohtaus ja minut vietiin Kuopion yliopistolliseen sairaalaan. Siellä tehtiin pään kuvaukset ja neurologi sekä korvalääkäri tulivat siihen tulokseen, että Menieri se on. Kuulotutkimuksissa alentunut kuulo matalien äänten osalta. Sain lääkityksen ja olen pärjännyt siitä asti hyvin. Korvat soi .mutta olen oppinut olemaan siitä välittämättä..

    • hei vaan

      Oletteko uskaltaneet lentokoneeseen mennä? Minä en ole, harmittaa kun ei uskalla matkustaa mihinkään kun minulla on erttäin hankala menieren tauti molemmissa korvissa.

    • Iitu

      Hei! En tiedä, kuulunko tähän "joukkoon", mutta tietämättömänä kirjoitan toivoakseni apua. Kävin kuulotestissä, jossa todettin, kuten oletinkin, että vasen korvani kuulo on aika huono. Oikea korvanikaan ei lääkärin mukaan ole mikään hääppöinen, mutta normaalin rajoissa vielä. Olen nyt reilu 30-vuotias ja vielä 15 vuotta sitten ollut normaalikuuloinen. Saatan kuulla, mutta taustamelu häiritsee pahoin. En saa selvää enkä välillä kuule ollenkaan. Lääkärin mukaan ongelma on sisäkorvan puolella. Odottelen korvapolille kutsua. Toivon itse kuulokojetta, koska olettaisin siitä olevan hyötyä. Mitä korvapolilla tutkitaan? Voiko olla, että en saakaan toivomaani kojetta? Mistä voi johtua, että noin 10 vuoden aikana kuuloni on kovastikin heikentynyt? Kertokaahan te, joilla on kokemusta!

      • hei vaan

        Minulla on jos jonkunlaista konetta siis kuulokoneita,ei ainakaan minulle mitään hyötyä en kuule niillä mitään.En tiedä onko joku menieren potilas niistä hyötynyt,minulla ainakin kävi niin että en saanut sanoista selvää, mutta muut äänet kyllä voimistuivat valtavasti.Esim.lehden sivun kääntäminen oli kuin olisi kuullut pommin äänen.Televisiota en kuule lainkaan,mutta tässä vuosi sitten sain infrapuna laitteen korvalle laitettuna niin siitä kuulen television aika hyvin.


    • Myös m-tautinen

      Infrapunalaite korvalle ? Mikä se on ?
      Kuulen huonosti, televisiota joutuu huudattamaan.

      • hei vaan

        Sain sellaisen tyksin korvapolilta ja myös ovikellon jossa vilkkuu valo.


    • aurinko56mt

      Moi. Onko kenelläkään kokemusta kommunikaattorista apuälineenä huonoon kuuloon.? Oikea korvani on melkein kuuro, humisee ja hurisee. Sairastan Menierin-tautia. Hus- kuulokeskuksessa kävin viime viikolla eikä määrätty kuulolaitetta vaikka halusin. Nyt ajattelin hankkia yksityisesti kommunikaattorin. Hus- kuulokeskus ei ole hyvä tai kunta säästää liikaa!

    • kirves ja mies

      Moi. Olen 54 v ekakerran saanut kohtauksen joka Hussissa todettiin Menieriksi. Olin 4pv sisällä tutkimuksissa ja oireilu kesti vielä senjälkeenkin noion kk.
      Olen saanut kaksi rajua sairaalaa tarviivaa kohtausta noin 4vuoden välein. Nyt senjälkeen on kolmas oireileva kausi jonka kanssa pystyy kotosala oleileen, kun ottaa ainakin aamupäivän rauhallisesti ja vältää kaikkia niitä liikkeitä jotka ärsyttää. Rauhallisuus on parasta, tyhjänpäivästen asioiden murehtiminen on myrkkyä.

    • Kemiläinen21

      hei salla! sain menieren taudin ku olin 19v ja eka kohtaus kesti 22 tuntia ja oli kyllä kamalaa :/ onneksi sain lääkeettä viime viikolla ja toivottavasti apua.. lääkäri tajusi sitä liian myöhässä minun mielestä.. :/

    • elma

      Minun vaivani todettiin menieren taudiksi syksyllä 2013. Korva suhisee ja tv:n ja radion puhe kaikuu oudosti korvassa. Huimaus on pientä, mutta kuulo on alentunut vallankin matalien äänien osalta.
      Asia, joka minua ihmetyttää on toispuoleinen päänsärky, siis sillä puolella, jossa on tämä korva vaiva myöskin. Päänsärkyä esiintyy ohimossa ja välillä takaraivossa vasemmalla puolen, mutta ei oikealla.
      Kuuluuko tämä päänsärky tämän taudin oireisiin? Vai pitäisikö minun hakeutua vielä uudelleen tutkimuksiin.

    • vierasj

      Hei, olen kohta 18v tyttö, ja sain viime vklp menieren tautia kuvaavan kohtauksen. Ensin alko voimakkaalla ja ei ollenkaan normaalin tuntuisella päänsäryllä, ja kun yritin kurottaa ylähyllyltä päänsärkylääkettä, lähti kuulo melkein kokonaan, kaikki kuului tosi vaimeasti, ja samalla alkoi aivoissa hyrräämään ja oli taju lähtä koko ajan ja silmissä sumeni. Vähän ajan päästä kuulo alkoi palautua mutta samaan aikaan alkoi kauhea tinnitys korvissa ja niin voimakas mahakipu ettei pystynyt edes seisomaan. Haahuilin juuri ja juuri tajuissani vessaan, mutta ei pystynyt oksentamaan vaikka mahaan sattui ku hullun lailla. Huimaus kesti ainakin yli 30min. ja koko ajan oli taju lähtä. Muutenkin on välillä tuntunut korvissa hassulta, ja papalla on diagnosoitu menieren tauti. Suvussa on myös kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kohtaus oli ensimmäinen koskaan, niin olisiko syytä hakeutua lääkärille?

    • väsähtänyt

      Hei, olen vanhempi naishenkilö, ja menieren tauti diagnoosi tehty 3 vuotta sitten, mutta kuulo,ja tinnitys oireet ovat oleet jo vuosia, ja lievempiä huimauksia. Nyt alkanut toistuvasti kuukauden ja viikkojen välein voimakkaat kohtaukset, kaataa välittömästi sänkyyn, ja kestää 2 -4 tuntiin, sen jälkeen väsynyt ja tukkoinen olo.Läälitys on betaserc 2x24pv, Nyt kamalat pelkotilat, kun en uskalla lähteä minnekään jos tulee kohtaus..monta reissua olen joutunut peruttamaan sen tähden, kaventuu elämä. Minkälaisia tuntemuksia, ja kokemuksia teillä taudin olessa pahimmillaan..??

      • verti

        Hei,väsähtänyt.Pyydä lääkäriltä resepti jossa on nikotiinihappoa esim. 50mg ja diatsepaamia esim. 2mg.Tämmöisen sekoituksen tekee yliopiston apteekki.Lisäksi vielä marzine.Tämä kolmen aineen yhdistelmä korvaa markkinoilta poistuneen vertipamin.Joillekin auttaa joillekin ei.Betaserc kannattaa silti pitää käytössä.Tämän seoksen kun pidän aina mukana,niin ei pelota lähteä liikkeelle.Helposti tulee kierre niin,ettei uskalla mennä minnekään.Katso netistä meniereliiton sivuja.


      • -68
        verti kirjoitti:

        Hei,väsähtänyt.Pyydä lääkäriltä resepti jossa on nikotiinihappoa esim. 50mg ja diatsepaamia esim. 2mg.Tämmöisen sekoituksen tekee yliopiston apteekki.Lisäksi vielä marzine.Tämä kolmen aineen yhdistelmä korvaa markkinoilta poistuneen vertipamin.Joillekin auttaa joillekin ei.Betaserc kannattaa silti pitää käytössä.Tämän seoksen kun pidän aina mukana,niin ei pelota lähteä liikkeelle.Helposti tulee kierre niin,ettei uskalla mennä minnekään.Katso netistä meniereliiton sivuja.

        Hei! Paljonka tämä lääke tuli sinulle maksamaan? Tehtiinkö se Jyväskylän yliopiston apteekissa?


      • verti
        -68 kirjoitti:

        Hei! Paljonka tämä lääke tuli sinulle maksamaan? Tehtiinkö se Jyväskylän yliopiston apteekissa?

        Hei,jyväskyläläinen.Sen lääkkeen tekee kaikki yliopiston apteekit.Omani joensuussa.


      • verti
        verti kirjoitti:

        Hei,jyväskyläläinen.Sen lääkkeen tekee kaikki yliopiston apteekit.Omani joensuussa.

        Ai niin.maksoi jotain pari kymppiä.Hanki resepti,tee tilaus apteekissa.Saat lääkkeen muutamassa päivässä.


      • -68
        verti kirjoitti:

        Ai niin.maksoi jotain pari kymppiä.Hanki resepti,tee tilaus apteekissa.Saat lääkkeen muutamassa päivässä.

        Hei taas! Mulle kanssa yritettiiin kasata sitä vertipamia, mutta ongelma oli nikotiinihappo. Se kait on jokin b3 vitamiini. Se nikotiinihappohan sai sen veren oikein kiertämään. Itse ainakin tunsin kun se veri lähti kiertämään korvisssa ja koko ropassa. Joten mulle kasattiin ditsepaamia 2mg, marzine ja berex original. Mutta vaikutus ei ihan ole sama. Vertipamilla sain kohtaukset aika hyvin rauhoittumaan. Harmi , että toi hyvä lääke lopetettiin. Siitä oli mulle todella iso apu. Kohtauksia mulla on melkein pari kertaa kuukaudessa. Olen merieren taudin takia ollut sairaslomalla neljä vuotta. Ei hyvin mene!


      • -68
        verti kirjoitti:

        Ai niin.maksoi jotain pari kymppiä.Hanki resepti,tee tilaus apteekissa.Saat lääkkeen muutamassa päivässä.

        Hei! Unohdin sanoa, että jos mulle olisi tehty toi lääke. Se olisi maksanut täällä jyväskylässä 100 tbl 90e. Joten se tuli mulle halvemmaksi ottaa kaikki erikseen. Monta tablettia sä sait sillä 20 eurolla ja saitko siitä kelan korvauksen. Onko sulla siinä tabletissa sitä nikotiinihappoa. Sehän on justiin se vaikuttava aine siinä lääkkeessä. Oletko monta vuotta sairastanut tätä menieren tauti? Minä sain diagnoosin tampereen yliop.sairaalasta 2010 elokuussa. Oireita ollut jo 16 vuotta sitten.


      • verti
        -68 kirjoitti:

        Hei! Unohdin sanoa, että jos mulle olisi tehty toi lääke. Se olisi maksanut täällä jyväskylässä 100 tbl 90e. Joten se tuli mulle halvemmaksi ottaa kaikki erikseen. Monta tablettia sä sait sillä 20 eurolla ja saitko siitä kelan korvauksen. Onko sulla siinä tabletissa sitä nikotiinihappoa. Sehän on justiin se vaikuttava aine siinä lääkkeessä. Oletko monta vuotta sairastanut tätä menieren tauti? Minä sain diagnoosin tampereen yliop.sairaalasta 2010 elokuussa. Oireita ollut jo 16 vuotta sitten.

        Hei -68
        Minun sekoitus maksoi 21.59 ja niitä on 100kpl.Diazepam 2mg ja Acid.nicotin 50mg.Minulla meniere vuodesta 2006.Tuli ihan puskista.Voimakkaimmin tulee näön kautta nämä kohtaukset.Jos puut heiluu tuulessa tai horisontti on vinossa yms.Kohtauksen alkaessa äänet kuuluvat väärästä suunnasta ja tulee pahoinvointia.Otan heti yhden tabletin ja menen makaamaan tai istun makuuasennossa tuijottaen yhteen pisteeseen liikkumatta.Auttaa hyvin n.20min kuluttua.Betasercin olen yrittänyt aina välillä lopettaa,mutta ei ole onnistunut vaan alkaa horjuttamaan ja tulee tiheämmin näitä pahoinvointeja.Nykyään siis oireita pari kertaa kuussa.Ei pelota kun tiedän,että tmä sekoituslääke auttaa.Istun esim. kahvilassa aina selkä seinään päin,ettei takaa tule isokokoisia näköhavaintoja.(ihmisiä vaikkapa)On hyvä kun oppii itse välttämään tilanteita mitkä laukaisee kohtauksen.Minulla on muitakin sairauksia mm. biologisia lääkkeitä reumatauteihin.Olen sairaseläkkeellä ja vältän stressiä ja kiirettä yleensäkin.Näillä mennään.


      • -68
        verti kirjoitti:

        Hei -68
        Minun sekoitus maksoi 21.59 ja niitä on 100kpl.Diazepam 2mg ja Acid.nicotin 50mg.Minulla meniere vuodesta 2006.Tuli ihan puskista.Voimakkaimmin tulee näön kautta nämä kohtaukset.Jos puut heiluu tuulessa tai horisontti on vinossa yms.Kohtauksen alkaessa äänet kuuluvat väärästä suunnasta ja tulee pahoinvointia.Otan heti yhden tabletin ja menen makaamaan tai istun makuuasennossa tuijottaen yhteen pisteeseen liikkumatta.Auttaa hyvin n.20min kuluttua.Betasercin olen yrittänyt aina välillä lopettaa,mutta ei ole onnistunut vaan alkaa horjuttamaan ja tulee tiheämmin näitä pahoinvointeja.Nykyään siis oireita pari kertaa kuussa.Ei pelota kun tiedän,että tmä sekoituslääke auttaa.Istun esim. kahvilassa aina selkä seinään päin,ettei takaa tule isokokoisia näköhavaintoja.(ihmisiä vaikkapa)On hyvä kun oppii itse välttämään tilanteita mitkä laukaisee kohtauksen.Minulla on muitakin sairauksia mm. biologisia lääkkeitä reumatauteihin.Olen sairaseläkkeellä ja vältän stressiä ja kiirettä yleensäkin.Näillä mennään.

        Hei verti! Otatko sinä tämän Acid.nicotin vitamiinin purkista vai ? Kun otat tämän lääkkeen niin tuleeko sulle se tunne että veri lähtee kiertämään? Miten hyvä sulla on vielä kuulo? Minulla on oikeasta korvasta kuulo jo mennyt ja vasemmassa korvassa on enään vähän nurkka kuuloa. Vasem. Korvassa minulla on kuulolaite mutta sillä ei tahdo enään pärjätä. Minulle on jo harkittu sisäkorvaistutetta mutta en vielä ole suostunut. Lääkehoitona minulla myös on Betaserc 24mgx2 tai 3 ja nesteenpoistolääke Hydrex semi 25mgx1/2-1. Minulla joskus kun kohtaus tulee hyvin rajuna. Olen samalla saanut tajunnanmenetyskohtauksen. Se on hyvin harvinaista menieren taudissa. Niitä on muutamilla joilla on vaikean muotoinen tämä tauti. Oletko saanut gentamysiinihoitoa? Minulle ei sitä voida antaa koska se luutavasti vie lopunkin kuulon. Oletko menieren tautin takia sairaseläkkeellä? Itsekin olen ajatellut laittaa eläke paperit vetämään. Palaillaan asiaan!


      • verti
        -68 kirjoitti:

        Hei verti! Otatko sinä tämän Acid.nicotin vitamiinin purkista vai ? Kun otat tämän lääkkeen niin tuleeko sulle se tunne että veri lähtee kiertämään? Miten hyvä sulla on vielä kuulo? Minulla on oikeasta korvasta kuulo jo mennyt ja vasemmassa korvassa on enään vähän nurkka kuuloa. Vasem. Korvassa minulla on kuulolaite mutta sillä ei tahdo enään pärjätä. Minulle on jo harkittu sisäkorvaistutetta mutta en vielä ole suostunut. Lääkehoitona minulla myös on Betaserc 24mgx2 tai 3 ja nesteenpoistolääke Hydrex semi 25mgx1/2-1. Minulla joskus kun kohtaus tulee hyvin rajuna. Olen samalla saanut tajunnanmenetyskohtauksen. Se on hyvin harvinaista menieren taudissa. Niitä on muutamilla joilla on vaikean muotoinen tämä tauti. Oletko saanut gentamysiinihoitoa? Minulle ei sitä voida antaa koska se luutavasti vie lopunkin kuulon. Oletko menieren tautin takia sairaseläkkeellä? Itsekin olen ajatellut laittaa eläke paperit vetämään. Palaillaan asiaan!

        Hei -68
        Tämä acid.nicotin eli nikotiinihappo on se toinen ainesosa siitä sekoituksesta.Toinen on siis diatzepaami.Marzine on erikseen,sillä sitä ei jostain syystä sekoiteta YA:ssa.Joskus tulee tunne,että veri lähtee kiertämään kovasti.Tällöin myös kasvot,kaula aivan punaiset.Sen diazepaamin tarkoitus on rauhoittaa potilasta,marzine auttaa pahoinvointiin.
        Taudin alkuvaiheessa kuulon taso vaihteli.Ison kohtauksen jälkeen kuulo oli huonompi ja äänet tulivat väärästä suunnasta.Esimerkiksi kun kävelin hiekkatiellä,niin hiekan rahinan ääni ei tullut alhaalta vaan jostain muualta.Tämä aiheutti pahoinvointia ja huimausta.
        Mitään isoja kohtauksia ei ole tullut useampaan vuoteen.Otan nyt betasercia 2x16 ,alussa 2x24.Kuulo on omasta mielestä normaali,muiden mielestä huono.En ole käynyt tutkimuksissa tämän takia.Kokeilin nesteenpoistolääkettä,ei sopinut minulleTiedän,että joillakin meniere-potilailla on näitä tajuttomuuskohtauksia,minulla ei ole ollut.
        En ole menieren takia sairaseläkkeellä.
        Mielestäni sinun kannattaisi hankkia tämä yhdistelmälääke elämänlaatua parantamaan.


      • -68
        verti kirjoitti:

        Hei -68
        Tämä acid.nicotin eli nikotiinihappo on se toinen ainesosa siitä sekoituksesta.Toinen on siis diatzepaami.Marzine on erikseen,sillä sitä ei jostain syystä sekoiteta YA:ssa.Joskus tulee tunne,että veri lähtee kiertämään kovasti.Tällöin myös kasvot,kaula aivan punaiset.Sen diazepaamin tarkoitus on rauhoittaa potilasta,marzine auttaa pahoinvointiin.
        Taudin alkuvaiheessa kuulon taso vaihteli.Ison kohtauksen jälkeen kuulo oli huonompi ja äänet tulivat väärästä suunnasta.Esimerkiksi kun kävelin hiekkatiellä,niin hiekan rahinan ääni ei tullut alhaalta vaan jostain muualta.Tämä aiheutti pahoinvointia ja huimausta.
        Mitään isoja kohtauksia ei ole tullut useampaan vuoteen.Otan nyt betasercia 2x16 ,alussa 2x24.Kuulo on omasta mielestä normaali,muiden mielestä huono.En ole käynyt tutkimuksissa tämän takia.Kokeilin nesteenpoistolääkettä,ei sopinut minulleTiedän,että joillakin meniere-potilailla on näitä tajuttomuuskohtauksia,minulla ei ole ollut.
        En ole menieren takia sairaseläkkeellä.
        Mielestäni sinun kannattaisi hankkia tämä yhdistelmälääke elämänlaatua parantamaan.

        Hei verti! Täytyy käydä kysymässä täällä Jyväskylässä kanssa yliopiston apteekista jos ne vaikka tekevät tämän yhdistelmälääkkeen. Kiitos muuten tiedoista!


    • hei vaan

      Hei.
      Menierin kanssa taistellut jo vuodesta 1986. Jos haluat oikeesti tietää siitä sairaudesta,voit ottaa minuun yhteyttä sähköpostin kautta.Ei kannata kuunnella ihmisiä joilla ei sitä todellakaan ole.

      • väsähtänyt

        Hei vaan! Kiitos mielelläni ottaisin sinuun yhteyttä sähköpostiisi, mutta en tiedä miten? terveisin väsähtänyt


    • kalle2

      Moro kaikille. Kyselisin että onko kukaan teistä itse tutkiskellut mikä laukasee Menier kohtauksen? Itselläni todettiin Meniere puolivuotta sitten. Hakeuduin hoitoon kun huimasi niin monta kertaa vuodenaikana. Olen tietoisesti kokeillut huonon jakson aikana, mikä saa kohtauksen vielä pahemmaksi. Noiden tunnettujen syiden lisäksi, totesin että punaviini tekee mulle ilkeetä sitten veto korviin, esim auton ikkuna auki tai kylmää niskaan tekee kohtauksen. Teen myös vuorotyötä ja yövuoro laukasee kohtauksen mulla, sittemmin päässyt kokonaisesta yövuorosta pois. Olo parani heti. Nyt on taas huono vaihe menossa, oli hieman stressaava viikko takana, se kai nyt laukaisi oireilun, lääkkeillä oon pystyssä. Muistelen että mulla näitä kohtauksia on ollut pikkupojasta lähtien, mutta paljon lievempänä, ja silloin en osannut oikein valittaa asiasta. Tauti on syvältä ja toipuminen nykyään vie mulla noin kaksiviikkoa. Olisi joo mukava saada muilta tietoa mikä ruokalaji tai joku muu juttu laukaisee kohtauksen. Mukavaa kohtauksitonta kevättä kaikille.

      • Menierkki

        Meniere alkoi 18-vuotiaana ja nyt parikymmentä vuotta tautia takana. Itsellä kohtauksen alkamiseen, suoraan ja epäsuoraan, vaikuttaa eniten stressi. Stressatessa huomaan yöllä purevani hampaita yhteen, mikä aiheuttaa niskan jumittamista ja se taas ongelmia korvan kanssa. Myös sellainen nopea stressireaktio voi aiheuttaa voimakkaan huimauksen. Pari kertaa olen ns. tippunut suoriltajaloilta.

        Huonommassa korvassa on myös ääniyliherkkyyttä ja se kestää huonosti esim. tuulessa olemista.. painetta. Ääniyliherkkyyteen auttoi paljon tärykalvon putkitus. Sitä ennen esim. imurointi oli mahdotonta ilman kuulonsuojausta.

        Jos huomaan, että korva alkaa tuntua tukkoiselta, pyrin rentouttamaan niskan ja leuan. Tarvittaessa otan Propralia, mikä auttaa jännittämiseen ja laskee hieman verenpainetta. En ole huomannut, että mikään ruokalaji aiheuttaisi ongelmia. Enemmänkin ruuassa oleva suola. Alkoholia en käytä juurikaan.
        Salitreeni, missä joutuu pinnistelemään naama punaisena, ei sovi minulle. Pää kestää huonosti verenpaineen nousua.
        Purenta olisi hyvä tarkastuttaa ja hommata vaikka purentakisko jos on tarvetta. Minulla se vähensi korvan tukkoisuutta.
        Huomauskohtauksessa, jos se on pitkäkestoinen, yritän heti aluksi käydä oksentamassa vatsan tyhjäksi. Auttaa kiertohuimauksen pahoinvointiin ja saa ehkä nukahdettua.

        Hankala tauti tämä on. Välillä on hyviä kausia, jopa vuosia, sitten taas välillä vaivaa useamman kerran viikossa. Kyllä tämän kanssa tulee toimeen. Stressittömyys ja rentous auttaa itsellä. Ylimääräinen suola pois ja sopivasti liikuntaa.


    • sirinäsirri

      Hei kaikki , tämän menierin kanssa painivat.
      Olen sairastanut tätä kurjaa tautia monta vuotta diagnoosin sain n.3vuotta sitten.
      Ison kohtauksen jälkeen, onneksi niitä ole tullut kuin 2kertaa, muuten kokoajan sirisee, humisee ja tuntuu että silmät harhailee. Tauti on pysynyt toistaiseksi vasemmalla puolella ja vasen korva on melkein kuuro. Viimeisen kohtauksen aiheutti
      kova kohtalaisen korkea ääni joka tuli laitoskeittiön höyryuunin käynnistä, ilmeisesti kohtauksen olisi voinut välttää kuulosuojaimella. Nyt aion kokeilla tätä pakuriteetä
      toinen päivä menossa.

      • -68

        Hei Sirinäsirri! Mitä tämä pakuritee on? Onko siitä apua?


      • sirinäsirri
        -68 kirjoitti:

        Hei Sirinäsirri! Mitä tämä pakuritee on? Onko siitä apua?

        Pakuri on koivun kyljessä kasva kääpä. Saat siitä tietoa googlesta näppäile vain
        pakurikääpä, en tiedä onko siitä apua mutta ihmeaine ainakin tietojen perusteella tuntuu olevan. Minulle sen hankinta on maalla ja metsänreunassa asuvalle kohtalaisen helppoa.Ensimmäisen pakurin otin viime pyhänä, siitä vain raastinraudalla pari ruokalusikallista ja kuumaa vettä keittimestä päälle annoin vähänaikaa hautua . Voihan sen siivilöidäkin mutta sakka jää kyllä pohjalle.
        makeuttaa voi ihan millä haluaa itse laitan steviaa.
        Sitä en vielä tiedä auttaako mutta nestettä tuntuu poistavan.


      • -68
        sirinäsirri kirjoitti:

        Pakuri on koivun kyljessä kasva kääpä. Saat siitä tietoa googlesta näppäile vain
        pakurikääpä, en tiedä onko siitä apua mutta ihmeaine ainakin tietojen perusteella tuntuu olevan. Minulle sen hankinta on maalla ja metsänreunassa asuvalle kohtalaisen helppoa.Ensimmäisen pakurin otin viime pyhänä, siitä vain raastinraudalla pari ruokalusikallista ja kuumaa vettä keittimestä päälle annoin vähänaikaa hautua . Voihan sen siivilöidäkin mutta sakka jää kyllä pohjalle.
        makeuttaa voi ihan millä haluaa itse laitan steviaa.
        Sitä en vielä tiedä auttaako mutta nestettä tuntuu poistavan.

        Hei Sirinässirri! Kiitos tiedosta! Täytyy kokeilla kanssa pakuriteetä.


      • sirinäsirri
        -68 kirjoitti:

        Hei Sirinässirri! Kiitos tiedosta! Täytyy kokeilla kanssa pakuriteetä.

        Olen nyt nauttinut tätä pakurijuomaa pari viikkoa kerran tai pari päivässä mukillisen.
        Vaikutukset ovat olleet positiiviset.Pää ei tunnu niin tukkoiselta ja korvan sirinä on muuttunut enempi suhinaksi. Voihan olla että , tämä muutos on väliaikainen ja johtuu menierin muutenkin ailahtelevasta "luonteesta".
        Löysin eilen ainakin parikiloisen pakuri , siitä riittää tee tarpeita pitkäksi aikaa.
        Joten kokeilu jatkuu, kaunista kevättä kaikille.


      • -68
        sirinäsirri kirjoitti:

        Olen nyt nauttinut tätä pakurijuomaa pari viikkoa kerran tai pari päivässä mukillisen.
        Vaikutukset ovat olleet positiiviset.Pää ei tunnu niin tukkoiselta ja korvan sirinä on muuttunut enempi suhinaksi. Voihan olla että , tämä muutos on väliaikainen ja johtuu menierin muutenkin ailahtelevasta "luonteesta".
        Löysin eilen ainakin parikiloisen pakuri , siitä riittää tee tarpeita pitkäksi aikaa.
        Joten kokeilu jatkuu, kaunista kevättä kaikille.

        Hei sirinäsirri!
        Mukava kuulla, että siitä on ollut sinulle apua. Itse en ole saanut vielä hommattua sitä pakuriteetä. Tarkoitus on kyllä kokeilla. Täytyy käydä kysymässä sitä jostakin luontaiskaupasta. Oletko laihtunut kun juot tätä pakurijuomaa?


    • sirinäsirri

      Empä ole käynyt vaa'alla, palataan asiaan kesän alussa. Nyt on vain toiveissa tuon
      pään huminan hiljentyminen.

    • Vapaa ateenalainen
    • morbusmeniere
    • hei vaan

      Hei väsähtänyt:Luen nyt vasta vastauksesi.En osaa sanoa miten voit ottaa minuun yhteyttä,kun olen jo aika iäkäs enkä osaa sinua auttaa,mutta jos saat minun sähköpostini jostain autan mielelläni.Nimittäin OSTIN KUULOKOJEEN JA NYT KUULEN SEN KANSSA SUHT HYVIN.En uskalla laittaa osittetta,joten saat sen varmaan tämän yrittyksen kautta sen.

    • Pasquinel

      3 vrk makasin lattialla maton reunoja puristaen ja pelkäsin putoavani. 3 metriä WC ja jääkaappi korkeus 120 cm puhelin pöydällä. Veli kävi vartiomiehen poliisin ja ambulanssin kanssa hakemassa pois. Kusta paskaa ja oksennusta. Kiroan kaikki enkelit helvettiin, Jumalaa en sentään sovi moittia.

    • Kazi

      Minkälaiset verenpaineet teillä on ollut kohtauksen aikana?

      • Maamaa23

        Minulla tämä sairaus alkoi kovalla verenpaineen nousulla huimauksella toisen korvan kuulon menestyksellä ja yököttävällä ololla. Sain eilen kohtauksen verenpaine oli 105/190 edellinen kohtaus oli 2vuotta sitten tämä tauti on ollut mulla 3vuotta.Lääke on pitänyt tautin hyvin kurissa.Ei ole haitannut matkustelua.1 betaserc päivässä.


    • Kokemuksesta

      Edellisissä kirjoituksissa näkee hyvin sen miten monenlaisin kokemuksin Menierin tauti esiintyy, vaikka oireina onkin aina nuo kolme h:ta.
      Itselläni tauti alkoi jo vuonna 1970, jolloin olin 25 vuotias. Kesken opiskelujen ja pelkäsin seurauksia. Kaikki meni kuitenkin hyvin . Kohtauksia ( hyvin hankalia) esiintyi silloin tällöin eli n. Kerran kuukaudessa. Välillä sen verran hankalia, että ambulanssikyydillä piti viedä korvaklinikalle. Selkeästi huomasin, että tenttien jälkeen stressin helpottaessa tauti useimmiten iski. Vuosikymmenien kuluessa kohtausten väli on vaihdellut. Ollut välillä pois pitkiäkin aikoja. Vuonna 1980 minulle tehtiin Saccus- leikkaus ( prof. Palva). Mielestäni se jossain määrin helpotti ja harvensi kohtausten esiintyvyyttä. Työhön kuuluvat ulkomaan matkat sisälsivät sina riskin taudin iskemisestä, eli lisäsi osaltaan stressiä. Betaserc on kuulunut koko ajan peruslääkkeenä vielä edelleenkin kaannostelu nyt 3x24 mg/ vrk. Vertipam oli erinomainen yhdistelmälääke joka helpotti kohtauksia. Nyt sitä valmistaa reseptin mukaisesti kapseleina Yliopiston apteekki ilman syklitsiiniä (Marzine). 200 kapselia n. 40-50€ kelan vähennys mukana.
      Olen nyt 73 vuotias ja odotan että tauti jättäisi rauhaan. Niin ei ole vielä käynyt, mutta kohtaukset ovat selkeästi lievempiä. Ei enää kiertohuimausta ja pahoinvointia. Kuulo vasemmassa. Korvassa on alentunut eikä ole vuoteen enää palautunut kohtauksen jälkeen. Olen käynyt vuosittain kontrollissa ja aina odotellut uusia läpimurtoja hoidoissa. Niitä ei ole tullut, vaikka tautia kuitenkin edelleen tutkitaan. Sama tilanne kaikkialla maailmassa. Lopuksi kuitenkin haluan kertoa, että 5-6 vuotta siirryin vähäsuolaisesta ruuasta täysin suolattomaan ruokaan. Ei lisättyä suolaa lainkaan. Natrium- lähteet minimiin. Ei edes leivinjauhetta tai soodaakaan sen vuoksi. Leivät ja leivonnaiset sekä levitteet myös tehdään kotona suolattomina. Broileri ja kalkkuna suolattomina. Luontaista natriumia saan niistä ja viljoista. Sokeria en mitenkään välttele. Veriarvoissa natrium-kalium viitearvoissa. Olen varma että suolattomuus on auttanut. Ei myöskään yhtään alkoholia. En ole koskaan tupakoinut. Hyötyliikuntaa ja kävelyä harjoitat mahdollisimman paljon.

    • toiskorva

      Hei,
      minulla on meniere oikeassa korvassa ollut n. 25vuotta, olen nyt 52. Korva on likimain kuuro, mutta oireeton tinnitusta lukuunottamatta.
      Nyt vasen reistailee, on tukkoinen ja jonkin verran tinnitusta muttei huimausta yhtään. En tiedä, onko meniereä vai mitä. Taas parempana välillä ja kuulen sillä aika hyvin vielä.

      Kyselin julkisen puolen korvalääkäriltä mahdollisuutta kuulolaitteeseen kun oli vasemman korvan oireet päällä ja en kuule puhetta jos vähänkin taustahälyä. Hän sanoi että laite vain häiritsee vasemman kuuloa (silloin vastaanotolle päästessä kuulo oli taas vas. ok, eli oireet ehtivät helpottua)

      Eikö tosiaan kuulolaitetta omasta pyynnöstä saa, jos kokee ettei kuule esim. kaupassa ja toinen puoli on liki kuuro jo? Kokemuksia?

    • olpaareissu

      mullakin "oli"tauti 10v.paheni.kellekkään ei tullu mieleen ennenku olikin iso aivokasvain.tauti olikin kasvain kuulo ja tasapainoelimissä.et olkaaha varovaisia.itse selvitin kasvaimeni ..no erinäisistä syistä.mut olkaa tarkkoja miten teitä tutkitaan.vaatikaa joskus ct kuvaukset.

    • Anonyymi

      Kysytään nyt täältäkin. Minulla on epämääräisiä oireita (migreeni, ns tavallinen päänsärky takaraivolla tai korvan takana, huimaus, ajoittain tasapaino-ongelmia, paineen tunne päässä) ja lisäksi sitten kuulo.

      En kuule toisella korvallani puhetta juurikaan. Erityisesti silloin jos taustalla on pientäkään hälyä, musiikkia, huminaa. Kuitenkin kuulotestissä ei ole löytynyt kuulon alenemaa. Olen hiukan tutkinut asiaa ja vaikuttaisi siltä että kuulen korkeat äänet ja esim kuulotestin piippaukset oikein hyvin, mutta matalat äänet kuten puhe tuottaa ongelmia. Kävin viikko sitten lääkärissä muista asioista johtuen ja koska hän istui huonon korvani puolella, en kuullut hänen puheesta puoliakaan. Häntä tilanne näytti ärsyttävän.

      Kuulostaako Meniereltä?

    • Olen ollut kuukauden tosi huonossa kunnossa. sain AstraZenecan rokotteen ja sen jälkeen elämä on ollut huimausta, korvien soimista ja pahoinvointia. Päivystysplk- ja tk- jakson jälkeen menin korvalääkärille joka tunnisti Menierin taudun. Sain nyt lääkityksen, joka vielä ainakaan ei ole auttannut,
      .
      Onko muilla vastaavia kokemuksia esim. kohtausten pahenemisests ko. rokotuksen jälkeen. Englanninkielisiltä palstoilta löytyi muutama saman kokenut.

      • Anonyymi

        Hei! Minulla menieren tauti todettu 5 vuotta sitten. Olen ollut nyt 4 kuukautta sairaslomalla. Kävin ottamassa korona rokotteen 9.07 . Ennen sitä oli ollut viikko ilman huimausta mutta puoli tuntia sen jälkeen alkoi taas huimaaman monta kerta päivässä. En tiedä, oliko vaan yhteensattuma? Pääsen nyt Ouluun ensi viikolla. Saa nähdä , miten käy? Koko kevät ja kesä ovat ollut tosi huonoja, voimakkaita kohtauksia päivittäin. En pystynyt ajamaan autoa parina kuukautena.


      • Anonyymi

        Hei,

        minulla juurikin tuon rokotteen jälkeen tuli elämäni ensimmäinen menierekohtaus. Todella voimakas kiertävä huimaus ja pahoinvointi. Ambulanssilla ensiapuun, kun oksentaminen ei ollut loppua ollenkaan. Siitä kuukauden jälkeen jälleen kohtaus, hieman lievempi tosin. Sen jälkeen ollut rauhallisempi jakso. Lievää huimausta ollut, jatkuva humina korvissa ja paineen tunne korvassa. Myös kuulo alentunut. Nyt kuitenkin kesällä oloni taas huonontunut, ei isompaa kohtausta, mutta korva aivan kuin lukossa ja humina volyymiltaan voimakkaampaa sekä melkeinpä päivittäinen hutera olo ja pahoinvointi. Syön Betasercia 3x päivässä ja niistä en uskalla luopua, mutta eivät ne nyt tunnu tähän tämän hetkiseen oloonkaan auttavan.


      • Anonyymi

        Hei, minulla aktivoitui menierentauti juurikin tuo AstraZeneca rokotteen jälkeen. Vuosia ollut lieviä oireitä; huminaa, kuulonalenemaa ja lievää huimausta. Rokotteen jälkeen eka menierekohtaus, Ambulansdilla sairaalaan,, tutkimusten jälkeen diagnisoitiin Menieren tauti, jota oli vasta tätä kohtausta ennen epäilty.
        Betaserc lääkitys aloitettiin minulla. Reilu vuosi meni suhteellisen hyvin, nyt alkanut taas oireet pahenemaan.


    • Anonyymi

      Hei, olisko kenelläkään suositella hyvää lääkäriä menieren taudin hoitamiseen ja diagnoimiseen?
      Mielellään Etelä-Suomi- Tampere väliltä

      Kiitos

      • Anonyymi

        Terveystalo Matti Soirinsuo, ollut minulle korvaamaton apu ja tuki.


    • Anonyymi

      Minä olen taudin alku vaiheessa, varsinaista diagnoosia ei ole vielä tehty, mutta ikäviä kohtauksia tullut. Mitäs olette saaneet parhaimman avun?

    • Anonyymi

      Nosto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe