AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Menieren tauti

Menieren tauti

23 Vastausta 22 451 Lukukertaa
Löytyykö täältä ketään, jotka kärsivät Menieren taudista. Olisi kiva kuulla kohtalotovereista tai löytää joku muu palsta missä voi keskustella asiasta. Itselläni tuo diagnosoitiin pari vuotta sitten.

sama vika

Sama vaiva minullakin.Olen 40+ mies.Laita sähköpostia tulemaan jos kiinnosta vaihtaa ajatuksia menieren taudista.

Kotisivut aloitettu

http://menierentauti.suntuubi.com/

Kenellä on vastaus näihin kysymyksiin:
1. Oletko kokeillut akupunktiota ja millaisia tuloksia?
2. Entä vyöhyketerapiaa?
3. Entä onko avannosta hyötyä vai haittaa?

Näillä aloitetaan. Tule tutustuman ja laita joko kysymyksesi tai vastauksesi blogiin tai vieraskirjaan.

Menieren tauti melkein 30 vuotta

Hei,
olen sairastanut Menieren tautia lähes 30 vuotta, eli olin n. 20-kymppinen kun sairastuin siihen. Onneni oli että asuin Helsingissä ja kun sain ensimmäisen kohtaukseni, menin suoraan Korvaklinikalla ja diagnoosi oli helppo tehdä. Sain lääkityksen ja tauti saatiin aika äkkiä kuriin. Meni vuosia ettei pahoja kohtauksia ollut ollenkaan. Sitten kuitenkin jouduin työttömäksi ja tuli tosi paha vaihe. Kohtauksia oli pävittäin ja keikahdinpa jopa nurin, eli sain nk. ensimmäisen sekunttihuimauskohtauksen. Toinen onneni oli että jo tuolloin olin tutustunut Korvaklinikalla professri Ilmari Pyykköön, hän hoitaa Meniereiä suoraan korvaan ruiskutettavalla Gentamycinillä, joka minun tapauksessani auttaa. Pekäsin sitä ensimmäistä ruiskutusta ihan älyttömästi ja voin sanoa että turhaan. Olen nyt saanut sitä ehkä 30 kertaa. Menieren taudissa on tärkeintä että ei anna periksi. Ei alistu niihin kohtauksiin. Minä inhoan niitä. Haen heti Gentamycin piikin kun kohtaukset alkavat. Rauhoitan myös elämäni, otan sairaslomaa ja teen pitkiä kävelylenkkejä metsässä. Luen ja lepään. Olen yrittänyt tähän tautiin kaikkea mahdollista, diettejä, homeopatiaa, akupunktiota, vain Gentamycin auttaa minulle. Ja steressiä ei saa olla ainakaan pitkää aikaa kerrallaan. Säännöllinen elämä, terveelliset eleämäntavat, joka ei tarkoita mitään pyhäkoluelämää. Juon välillä viiniä, konjakkia ja valvonkin, mutta en silloin kun on huono kausi menossa. Ratsastan ja laksettelen, en missään nimessä anna tämän taudin estää mitään. Vihaan sitä enkä aio antaa periksi. Älä sinäkään!
Voit laittaa minulle sähköpostia, autan mielelläni.
t. Seija

meniere

Hei ja kiitos vastauksista!

Sähköposti osoitteenne eivät näy, muuten hyvä ;)
Olen 23-vuotias nuori nainen ja tällä hetkellä on menossa parempi kausi. Huimaus kohtaukset ovat vähentyneet, mutta kuulo on heikentynyt ja soi/humisee koko ajan. En anna taudin häiritä, mutta huonompi hetkinä kiroaa koko homman.

Oletteko yhteyksissä/kuulutteko yhdistykseen? Onko konkreettista hyötyä?

Jotenkin eniten kaipaan juuri juttukaveria, vaikka ei niinkään asiasta, mutta muustakin. Tärkeintä on että joku ymmärtäisi miltä tuntuu huonoina hetkinä. Muuten kuuntelijoita kyllä on.. :)

Stressi on minulla pahin homma, suolattoman dietin ylläpitämisessä on huono... En käytä suolaa purkista ollenkaan, mutta syön (mukamas kiireen vuoksi) paljon eineksiä ja valmisruokaa..

email

Ei näköjään tule email näkyviin vaikka kirjoittaa kenttään. Vai eikö vain osu silmiini?

Tässä tulee osoite sitten näin:

fastpixel@hotmail.com

Tuonne saa kirjoitella, jos siltä tuntuu. :)
Olisi kyllä mukava "jutustella".
Hei Seija ! Tajusin vasta nyt että minulla on Menirin tauti. Alkoi nelikymppisenä parikymmentä vuotta sitten ja tänä kesänä pilannut jo kaksi reissua; Kreetan matkan makasin pimeässä huoneessa kattoon tuijottaen lääkärin valvonnassa ja kesälomareissulla Kuopiossa makasin kolme päivää tiputuksessa Kys:ssä. Nyt tunnen olevni täysin invalidisoitunut , enkä aio enää tänä kesänä kotoa poistua ! Kohtaukseni tulee aina saman kaavan mukaan; kun herään aamulla en pääse edes vessaan, huimaa ja oksennuttaa ihan valtavasti ja vatsankin lyö sekaisin. Ambulanssikyydillä sairaalaan on tähän asti ollut ainoa konsti ja kolme päivää tiputuksessa siellä. Sitten monta viikkoa kotona toipilaana, päässä humistaa ja tinnitus lähes kokoaikainen etenkin öisin.

Menieren tauti

Hei! Huomasin juttua Menieren taudista ja halusin kirjoittaa oman kokemukseni kyseisestä sairaudesta.
Olen pian 25 vuotias nuori nainen ja minulla todettiin Menieren tauti 1 1/2 vuotta sitten.
Minulla oireet alkoivat tyypillisesti siten,että toisesta korvastani kuuloni huononi yllättäen, sitä ennen esiintyi voimasta korvien soimista.Onneksi kuulo vähitellen palautui ennalleen..Mutta sen jälkeen alkoi useita huimaus-ja pahoinvointikohtauksia,jotka vaihtelivat voimakkaasta lievään.Olin tällöin usein sairaslomalla.Käytin lääkärin määräämää lääkitystä,kuten betasercia ja nesteenpoistolääkkeitä,mutta en osaa sanoa auttoivatko ne mitenkään merkittävästi.
Mutta nyt ei ole niitä kohtauksia tullut pitkään aikaan,viimeinen oli lähes vuosi sitten.Siihen varmaankin on vaikuttanut se,että olen tietoisesti yrittänyt välttää stressiä ja käytän vähäsuolaista ja muutenkin terveellistä ruokavaliota.Liikuntaakin harrastan jonkin verran.
hei. olen 57 v korvien humina alkoi 8 v sitten. silloin minä niinsanotusti paloin loppuun. töist 6 kuukautta saikkuu. kysyin aina lääkärilt et koska tää meteli loppuu ? sanottiin vaan et ei koskaan. nyt oon ollu 7 vuotta taas työelämässä mukana. menny hyvin vaik huminaa korvis on ollukkin. noin 1 v sitten alkoi olla tosi stressaavaa töis, ryhmikses. ja noin 2 kuukautta sitten sain kohtauksen. en pystyny kävelee oksensin hiki virtas kuin oisin ollu suihkus. no ambulanssil sairaalaan tiputukseen. annettiin pahoinvointilääkettä suoneen. sen jälkeen kuskattiin erillaisiin tutkimuksiin. kaikki tutkimukset ja verinäytteet oli hyvät. kohtaus kesti 5-6 tuntiin. sit kotiin ja saikkuu viikon. viikon jälkeen tuli uus kohtaus mut lievempi. jouduin silti mennä ambulanssil sairaalaan. ja samat kokeit taas. sen jälkeen pääsin Helsinkiin korvakliniikalle. sain sielt lääkettä sekä ruokavaljo ohjeet meniereen tautiin. olen nyt kesälomall ja hyvin on menny ku ei tartte stressata, viel on lähete korvakliniikalle magneettikuvaukseen ja kuulotutkimukseen. tsemppiä tarvitaan ja stressitöntä elämää, mikä ei oo tänäpäivänä nii helppo toteuttaa :)

http://www.suomenmeniereliitto.fi/

linkki http://www.suomenmeniereliitto.fi/
siellä on aika vilkas keskustelualue

Paha kohtaus

http://feemu.suntuubi.com/?cat=6
Voit vastata tähän minulle yksityisesti ja laittaa vaikka mailiosoitteesikin, niin se tulee sinne privana, niin ettei se tule muitten näkyviin, kun laitat täpin kohtaan yksityinen.

Hei, Salla!
Haluaisin myös tietoa omahoidosta. Voi olla, että tiedän taudista vähemmän kuin sinä.
tu

Kotisivut

Olen nyt tekemässä aiheesta kotisivuja, joihin toivon teidän kaikkien osallistuvan hyvillä kysymyksillä ja hyväksi toteamistanne omahoidoista.
Kotisivuun saan tukea osaavammalta henkilöstä, joka on sairastanut M-tautia 30 vuotta ja nyt on ollut kohtauksetonta aikaa nettiohjeitten ansiosta 3 vuotta.
Lääkkeistä ei ollut apua, lääkäreille tämä tauti on suht. harvinaisena on vieras.
Minulle voit kirjoitta:
ulputakatalo@hotmail.com
ja ilmoittaa halukkuudestasi sivun tekemiseen osaltasi, vaikka vain kysymyksin. Niistäkin on varmasti monelle apua. Ystäväni on luvannut auliisti vastata.

En vielä tiedä

tauti??Puolen vuoden sisällä olen saanut kahdesti huimauskohtauksen.Ekalla kerralla se kesti n.20min ja toisella monta tuntia.Viime kerralla jouduin hakeutumaan ambulanssilla sairaalaan.Siellä lääkärit tutki ja totesivat sen olevan asentohuimausta, mutta olen toista mieltä??
Molemmissa kerroissa huonovointisuus (tai maha sekaisin)oksentelu,enkä pystynyt kävelemään ilman tukea.
Korvista kuulo ei ole tiettävästi alentunut mutta tinnitystä sitä kyllä on ja joskus paljonkin.Aika ajoin kuulo häviää kokonaan ihan vain hetkeksi.
Olen menossa lääkäriin josko asialle voidaan "joskus"tehdä jotain??-Vai voidaanko?
Olen saanut akupuktiota parin vuoden ajan kerran/kk. nyt en ole käynyt muutamaan ehkä 3 kuukauteen.Kannattaisiko kuitenkin jatkaa vai olenko saanut sen siitä??
Jos joku ystävällisesti vastailisi tähän...
Kiitäen "rouva Menier"

elkyur

Aloin jo ihmettelmään olisko minulla merievän tauti. Kun päässä huimasi 3-4 vuotta hirveesti. Nyt ei enää niin paljoo. 3 kuukautta sitten alkoi tinnitys, vieläkin tulee.
Hei olisi kiva saada kohtalotoverin vertaistukea.Olen sairastanut noin 8v vuotta Menierintautia.Olen kyllä saanut sen hallintaan,vähentämällä suolaa,mausteita ,tressiä.Mutta vertaistuki on voimaa,empatia ja myötäeläminen.Sairastuin 53vuotiaana,henkisen ja fyysisen paineen alla.Mutta olen kääntänyt sairauden positiiviseksi asiaksi,että kaikella on tarkoitus.Hyvää syksyä kaikille ja tsemppiä teille. <3
Voisiko olla menieren tautia..oikea korva humisee epämiellyttävästi taas (nyt 3. kerta). Ensimmäisen kerran tämä tuli reilut kaksi vuotta sitten, jonka jälkeen oli sama korvavaiva toisen kerran.

Nyt huomaan että puheenkuunteleminen on vaikeaa, tai puhe kuulostaa jotenkin kaukaiselta ja vähän niinkuin puuroutuu. Lisäksi huomaan etteivät bassoäänet kuulu `kipeästä` korvasta ollenkaan. Voiko kuulo aleta näin Menieressä? Olen aina pitänyt musiikista, mutta nyt olen pari vuotta harrastanut sitä suhteellisen aktiivisesti. Opettelen sähköbassokitaran soittoa ja lauleskelen kellaribändissä. Lisäksi kuuntelen paljon musiikkia. Olisi ihan kamalaa mikäli harrastus pitäisi lopettaa.

Kuukausi sitten jouduin sairaalaan huimauskohtauksen takia. Huimausta kesti noin 10 tuntia ja koko ajan kuvotti, mutta en oksentanut ja vaikea oli pysyä pystyssä. Sain dg:n vertigo ja jännityspäänsärky. En oikein usko noihin, mutta silloin ei ollut korvavaivaa enkä muistanut asiasta kertoakaan. Olen aika stressaantunut lähinnä työstä ja kiireestä. Jään joululta vuorotteluvapaalle, jonka toivon vähentävä oireita. Voisikohan tämä auttaa? Kiitos kommentista.
olen 19 vuotias ja sain ensimmäisen kohtauksen viikko sitten, huimausta, pahoinvointia, kamala korvien surina ja tinnitus. seuraavaksiko menee kuulo? kohtaus kesti 30 -40 min.Oikeassa korvassa vieläkin hirveä paine ja välillä tinnittää. Luin jostain että menieri olisi perinnöllinen, papallani oli niin onko nytten sit minulla?
Mulla ensimmäisestä kohtauksesta n. 20 vuotta. Se oli melko lyhyt ja sairaalassa sanottiin sen olevan verenkiertohäiriö. Sittemmin useampia kohtauksia, mutta en mennyt tutkimuksiin. Noin 7 vuotta sitten tuli sitten montatuntia kestävä kohtaus ja minut vietiin Kuopion yliopistolliseen sairaalaan. Siellä tehtiin pään kuvaukset ja neurologi sekä korvalääkäri tulivat siihen tulokseen, että Menieri se on. Kuulotutkimuksissa alentunut kuulo matalien äänten osalta. Sain lääkityksen ja olen pärjännyt siitä asti hyvin. Korvat soi .mutta olen oppinut olemaan siitä välittämättä..
Oletteko uskaltaneet lentokoneeseen mennä? Minä en ole, harmittaa kun ei uskalla matkustaa mihinkään kun minulla on erttäin hankala menieren tauti molemmissa korvissa.
Hei! En tiedä, kuulunko tähän "joukkoon", mutta tietämättömänä kirjoitan toivoakseni apua. Kävin kuulotestissä, jossa todettin, kuten oletinkin, että vasen korvani kuulo on aika huono. Oikea korvanikaan ei lääkärin mukaan ole mikään hääppöinen, mutta normaalin rajoissa vielä. Olen nyt reilu 30-vuotias ja vielä 15 vuotta sitten ollut normaalikuuloinen. Saatan kuulla, mutta taustamelu häiritsee pahoin. En saa selvää enkä välillä kuule ollenkaan. Lääkärin mukaan ongelma on sisäkorvan puolella. Odottelen korvapolille kutsua. Toivon itse kuulokojetta, koska olettaisin siitä olevan hyötyä. Mitä korvapolilla tutkitaan? Voiko olla, että en saakaan toivomaani kojetta? Mistä voi johtua, että noin 10 vuoden aikana kuuloni on kovastikin heikentynyt? Kertokaahan te, joilla on kokemusta!
Minulla on jos jonkunlaista konetta siis kuulokoneita,ei ainakaan minulle mitään hyötyä en kuule niillä mitään.En tiedä onko joku menieren potilas niistä hyötynyt,minulla ainakin kävi niin että en saanut sanoista selvää, mutta muut äänet kyllä voimistuivat valtavasti.Esim.lehden sivun kääntäminen oli kuin olisi kuullut pommin äänen.Televisiota en kuule lainkaan,mutta tässä vuosi sitten sain infrapuna laitteen korvalle laitettuna niin siitä kuulen television aika hyvin.
Infrapunalaite korvalle ? Mikä se on ?
Kuulen huonosti, televisiota joutuu huudattamaan.
Sain sellaisen tyksin korvapolilta ja myös ovikellon jossa vilkkuu valo.
Moi. Onko kenelläkään kokemusta kommunikaattorista apuälineenä huonoon kuuloon.? Oikea korvani on melkein kuuro, humisee ja hurisee. Sairastan Menierin-tautia. Hus- kuulokeskuksessa kävin viime viikolla eikä määrätty kuulolaitetta vaikka halusin. Nyt ajattelin hankkia yksityisesti kommunikaattorin. Hus- kuulokeskus ei ole hyvä tai kunta säästää liikaa!
 /   /  / Menieren tauti

Keskusteluhaku

Laaja haku