tahini

.................

ostin purkillisen tahinia,kerran tekemiäni falafeleja varten.nyt en oikein tiedä miten saisin purkin kulutetuksi kun on niin valtava.kaipailisin siis reseptejä,joihin tulee tahinia mausteeksi...Vinkkejä,kiitos!

8

8280

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tortelli

      Sekoittavat sitä Lähi-idässä makua pehmentämään erilaisiin soseisiin, esim. kikhernepyreeseen (hummus) ja munakoisopyreeseen. Ne syödään leivällä aamu- tai iltapalaksi. Tahinasta voi tehdä myös tahinakakun, mutta valitettavasti en muista reseptiä. Hyvää kyllä oli.

      On muuten erinomainen yskänlääke kuivaan yskään. Ruokalusikallinen tahinaa helpottaa hyvin kuivaa kurkkua eikä yliannostelusta ole vaaraa.

      Tahina säilyy kauan, kun vain muistaa joskus vähän sekoitella, ettei aivan kuivu. Tee ihmeessä toisenkin kerran niitä falafeleja, ovat näet terveellistä ja maittavaa ruokaa. Jos eivät ekalla kerralla maistuneet, muokkaa hieman reseptiä mieluisemmaksi.

    • Pistaasihalva

      Täyte korvapuusteille: sekoita täytteeseen 50 % tahinia ja 50 % hunajaa.

      Suolaiset tahini-letut ovat helpompia valmistaa kuin falafelit. Sekoita tavalliseen lettutaikinaan tahinia, kikhernesosetta ja falafeliin käyttämiäsi mausteita. Hyviä!

      Mannapuuro, jossa on tahinia ja hunajaa, on myös aika hyvä jälkkäri.   

    • ....................

      Oi, tahini on mun suurta herkkua. Sitä on kiva laittaa leivän päälle, jogurttiin, raejuuston joukkoon. Ihan minne vaan ja hyvältä maistuu!

    • tahinilla maustettuna

      Minusta tahini ja mustikka sopivat erittäin hyvin yhteen. Hyvää ne ovat ihan sellaisenaan sekoitettuina, mutta juhlahetkiin teen seuraavanlaista mustikkapiirakkaa:

      Pohja:
      125 g sinistä Keiju-margariinia
      1 dl intiaanisokeria (tai muuta sokeria)
      1 pieni banaaani
      1 dl ruisjauhoja
      1 dl tattarijauhoa
      0,5 dl maissitärkkelystä (tai perunajauhoa)

      Täyte:
      2 dl porkkanaa
      1/2 l mustikoita
      1 - 2 dl tahinia
      2 tl muskottipähkinää

      - Vaahdota margariini ja sokeri.
      - murskaa banaani esim. sauvasekoittimella ja lisää joukkoon
      - Sekoita ruis-, tattari- ja perunajauhot keskenään ja lisää takinaan
      - Painele taikina voidellun piirakkavuoan reunoille ja pohjalle.
      - Valmista täyte:
      . tehosekoita tai raasta porkkanat hienoksi
      . lisää mustikat, tahini ja muskottipähkinät
      . Paista 175 asteessa 35 - 45 minuuttia.

      • paljonko lihoo

        kun syö tuollaisen annoksen? Jauhoja, margariinia, sokeria, banaania, tärkkelystä huh-huh


      • kasvissyöjät
        paljonko lihoo kirjoitti:

        kun syö tuollaisen annoksen? Jauhoja, margariinia, sokeria, banaania, tärkkelystä huh-huh

        ei ajattele kilojaan. voivat syödä tollaista. itse en kyllä viitsi edes kokeilla ohjetta ehkä johonkin juhla hetkeen...
        niin ja vastaus kysymykseesi lihoo varmasti jos kuka saa tollasen moskan alas.


      • tahinilla maustettuna
        paljonko lihoo kirjoitti:

        kun syö tuollaisen annoksen? Jauhoja, margariinia, sokeria, banaania, tärkkelystä huh-huh

        Jo ohjeen sisältämässä viestissä sanoin "juhlahetkiin teen seuraavanlaista mustikkapiirakkaa".

        Eli en tee sitä läheskään joka päivä, vaan yleensä kun on vieraita tulossa tai muuten vain erityinen syy herkutella. Ja vielä kun en syö yksi koko annosta vaan jaan piirakan hyvien ystävien kanssa. Ja sen jälkeen tietysti pitkälle lenkille. Itselläni ei ole paino-ongelmia.


    • m00se

      Tämmöstä teen aika usein.

      Purkki (200g) maustamatonta jogurttia, Valion Bulgarian jogurttia käytän yleensä, joskus turkkilaista tms. AB-jogurttia ei ehkä kannata käyttää. :)

      Jogurtin sekaan:
      1-2 tl tahinia
      1-2 tl valkosipulia, tahnaa tai murskattua
      n. 2 rkl sitruunamehua ( kuorta jos haluaa enemmän makua, ei kannata tehdä liian löysää)
      1-1½ tl juoksevaa hunajaa
      suolaa
      mustapippuria
      1-? tl wasabia (Tämä on optionaalinen, mutta kannattaa kokeilla. Itse tykkään kun on potkua.)

      Anna maustua puolisen tuntia tai enemmänkin, varsinkin jos käyttää sitruunankuorta.

      Toimii esim. sianlihankin kanssa, etenkin jos laitat wasabia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      2001
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      276
      1531
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1315
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1107
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      73
      1098
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      81
      1041
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      183
      1018
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      868
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe