Taustat; keväällä kova pohjekipu pillerien uudelleenaloituksen jälkeen. Pillereiden lopetus, ja jalan normalisoituminen hiljalleen, mutta sen jälkeen (eli aika monta kuukautta jo) hengitysvaikeudet (jotka tuntuisivat pahenevan, ja esimerkiksi syömisen jälkeen kovin hankalaa vähän aikaa), joiden vuoksi epäiltiin tulppaa jo keväällä. Ei kuitenkaan tutkittu ihan loppuun saakka. Nyt muutama päivä sitten alkoi kovat rintakivut (välillä saattavat olla hetken pois) ja hengityksen kanssa aina vaan ongelmia. Voisiko keuhkoveritulpan "kehittyminen" kestää näin kauan? Minulla myös lievä skolioosi, jolla muun muassa olen selittänyt oireet itselleni tähän asti, mutta kärsivällisyys alkaa olla lopussa. Jos kokemuksia, miten pitkään esimerkiksi tulpan syntyminen voi kestää, kertokaa. Kiitos!
Keuhkoveritulppa?
16
9379
Vastaukset
- sun kinttus
ultra-äänellä silloin keväällä? Jos ei niin ai ai , paha moka sua tutkineelta. En millään haluaisi pelotella, mutta jos sulla oli tuolloin pohkeessa veritulppa, se ei valitettavasti hoidu e-pillereiden lopettamisella. Kuka sitä keuhkoveritulppaa keväällä epäili, ei varmaan toivottavasti ainakaan lääkäri. Keuhkoveritulppaepäily pitää nähdäkseni aina poissulkea tutkimuksella. Jos pohkeessa on tulppa, siitä saattaa lähteä palanen verenkierron mukana ja kulkeutua keuhkoverenkiertoon ja aiheuttaa tulpan myös siellä. Joten ei muuta kun doktoria taas puhuttelemaan oireines.
- amatööreiltä...
täältä, vaan varaisin JoKA TAPAUKSESSA ajan lääkärille. Valitse joko yksityinen tai terkkari - mutta mielestäni nuo kysymykset kuuluvat asiantuntijalle - ei tänne arvailupuolelle...
- vertais
... tukipalsta.
- ...
jalkaa, tulppaepäilyn teki lääkäri, joka passitti keskussairaalaan. Siellä sydänfilmit, joissa "jotain" pientä poikkeamaa, ja joitain kokeita, jotka kuulema suurimmassa osassa tapauksissa poissulkevat tulpan mahdollisuuden.
Näinhän se on, lääkäriin on kai vääntäydyttävä, se on vaan jotenkin niin ärsyttävää, tunnen aina oloni tosi noloksi ja typeräksi, kun nykyään tarjotaan pään sisällä olevaa vikaa, vaikka olisi jalka poikki. Ensimmäiset kysymykset ovat aina ne "masentaako, ahdistaako". Ja se jos mikä alkaa masentamaan. Keuhkot röntgenkuvattiin kyllä myöhemmin, mutta niissä ei näkynyt mitään poikkeavaa (paitsi tuo skolioosi).- diagnosointi
"kun nykyään tarjotaan pään sisällä olevaa vikaa, vaikka olisi jalka poikki."
Menet vaan rohkeasti sinne lääkäriin ja kerrot asiasi. Mun yksi tuttava kävi kolme kertaa lääkärissä kantapääkivun takia, ei kestänyt varata lainkaan ja kantapäästä erittyi märkää. Luulotaustistahan siitäkin poloisesta yritettiin tehdä, mutta sitkeästi vaan yhden yön vielä kotona itkettyään tilasi lääkärille ajan. Sillä kertaa sattui pikkuisen kokeneempi lääkäri, joka heti näki jalan tilanteen ja laittoi lähetteen ajanvarauksella kirran polille. No, kirran aikaa sitten odoteltiin kolme viikkoa. Kun kirurgi näki jalan, hän tiuski hoitajille, et miksi minulle ei ole tullut tieto et tämä on päivystystapaus. Jalka leikattiin saman tien ja sieltä löyti kolmen sentin parketinpalanen. Tuo henkilö oli töissä siivonnut heikkokuntoista parkettia ja myös kertoi tk:ssa että epäilee tikun menneen kantapäähän. Arvaa saiko tämä tk-lääkäri "postia" kannellisessa purkissa ;-). Eli tarinan opetus on se, että jos itse tiedät että sinun terveydentilassasi ei kaikki ole oikein, mene vaan rohkeasti lääkäriin, älä anna periksi, edes jotain täytyy tutkia. Sitten vasta kun mitään ei löydy, voidaan alkaa laittaa lähetettä sitten vaikka tuonne mielenterveyspuolelle. - ...
diagnosointi kirjoitti:
"kun nykyään tarjotaan pään sisällä olevaa vikaa, vaikka olisi jalka poikki."
Menet vaan rohkeasti sinne lääkäriin ja kerrot asiasi. Mun yksi tuttava kävi kolme kertaa lääkärissä kantapääkivun takia, ei kestänyt varata lainkaan ja kantapäästä erittyi märkää. Luulotaustistahan siitäkin poloisesta yritettiin tehdä, mutta sitkeästi vaan yhden yön vielä kotona itkettyään tilasi lääkärille ajan. Sillä kertaa sattui pikkuisen kokeneempi lääkäri, joka heti näki jalan tilanteen ja laittoi lähetteen ajanvarauksella kirran polille. No, kirran aikaa sitten odoteltiin kolme viikkoa. Kun kirurgi näki jalan, hän tiuski hoitajille, et miksi minulle ei ole tullut tieto et tämä on päivystystapaus. Jalka leikattiin saman tien ja sieltä löyti kolmen sentin parketinpalanen. Tuo henkilö oli töissä siivonnut heikkokuntoista parkettia ja myös kertoi tk:ssa että epäilee tikun menneen kantapäähän. Arvaa saiko tämä tk-lääkäri "postia" kannellisessa purkissa ;-). Eli tarinan opetus on se, että jos itse tiedät että sinun terveydentilassasi ei kaikki ole oikein, mene vaan rohkeasti lääkäriin, älä anna periksi, edes jotain täytyy tutkia. Sitten vasta kun mitään ei löydy, voidaan alkaa laittaa lähetettä sitten vaikka tuonne mielenterveyspuolelle.Näinhän se on. Onhan näitä varoittavia esimerkkejä kuullut. Täytyy kai se lääkäri tosiaan varata, ja käydä nyt itseänsä vähän kiusaamassa siellä. Uskaltaisi vaan joskus olla niin rohkea kuin mitä päättää, ja pitää kiinni siitä, että haluaa että nyt tutkitaan...Tahtoo mennä monesti pupu pöksyyn noissa tilanteissa, outoa kyllä.
- loppujen lopuksi
... kirjoitti:
Näinhän se on. Onhan näitä varoittavia esimerkkejä kuullut. Täytyy kai se lääkäri tosiaan varata, ja käydä nyt itseänsä vähän kiusaamassa siellä. Uskaltaisi vaan joskus olla niin rohkea kuin mitä päättää, ja pitää kiinni siitä, että haluaa että nyt tutkitaan...Tahtoo mennä monesti pupu pöksyyn noissa tilanteissa, outoa kyllä.
... sitten kuitenkaan tiedä onko se niin outoa. Ajattele nyt. Olet itsenäinen, itsesi, asiasi, työsi ja perheesi huolehtiva ihminen. Se et JOUDUT menemään lääkäriin kertomaan itsestäsi jollekin ventovieraalle ihmiselle arkaluonteisiakin henkilökohtaisia asioita, on melkoinen paikka. Sitten vielä se,jos saat tuossa tilanteessa vähättelevää kohtelua tai sinua ei oteta todesta, tai leimataan luulotautiseksi tai jopa mielenvikaiseksi, saa kyllä arvioimaan menonsa tarpeellisuuden aika monta kertaa. Usea varmaan miettii vielä odotushuoneessakin et onko tämä vaiva nyt sellainen, että ihan lääkäriin asti piti lähteä :-). Mutta sitä vartenhan lääkärit siellä on, et heille voi varata ajan.Osittain tuon vuoksi itse käynkin mieluiten yksityislääkärillä. Olkoonkin niin, että raha ja bisnes saa heidät hymyilemään leveästi ja kohtelemaan asiakkaita asiallisesti ja kohteliaasti.
- booky
loppujen lopuksi kirjoitti:
... sitten kuitenkaan tiedä onko se niin outoa. Ajattele nyt. Olet itsenäinen, itsesi, asiasi, työsi ja perheesi huolehtiva ihminen. Se et JOUDUT menemään lääkäriin kertomaan itsestäsi jollekin ventovieraalle ihmiselle arkaluonteisiakin henkilökohtaisia asioita, on melkoinen paikka. Sitten vielä se,jos saat tuossa tilanteessa vähättelevää kohtelua tai sinua ei oteta todesta, tai leimataan luulotautiseksi tai jopa mielenvikaiseksi, saa kyllä arvioimaan menonsa tarpeellisuuden aika monta kertaa. Usea varmaan miettii vielä odotushuoneessakin et onko tämä vaiva nyt sellainen, että ihan lääkäriin asti piti lähteä :-). Mutta sitä vartenhan lääkärit siellä on, et heille voi varata ajan.Osittain tuon vuoksi itse käynkin mieluiten yksityislääkärillä. Olkoonkin niin, että raha ja bisnes saa heidät hymyilemään leveästi ja kohtelemaan asiakkaita asiallisesti ja kohteliaasti.
jos saat tuossa tilanteessa vähättelevää kohtelua tai sinua ei oteta todesta, tai leimataan luulotautiseksi tai jopa mielenvikaiseksi---
Käykäähän katsomassa Michael Mooren dokumentti Sicko, joka on paraikaa menossa ympäri Suomen elokuvateattereissa. Vallan ranttalimeininkiäkin on olemassa kaiken kesyilyn ja äksyilyn lisäksi... - mainostaa ;-)
booky kirjoitti:
jos saat tuossa tilanteessa vähättelevää kohtelua tai sinua ei oteta todesta, tai leimataan luulotautiseksi tai jopa mielenvikaiseksi---
Käykäähän katsomassa Michael Mooren dokumentti Sicko, joka on paraikaa menossa ympäri Suomen elokuvateattereissa. Vallan ranttalimeininkiäkin on olemassa kaiken kesyilyn ja äksyilyn lisäksi...Mistä se kertoo? Kannattako vaivautua?
- kertoa
mainostaa ;-) kirjoitti:
Mistä se kertoo? Kannattako vaivautua?
... selvitin sen jo itse.
- ...
booky kirjoitti:
Käykäähän katsomassa Michael Mooren dokumentti Sicko, joka on paraikaa menossa ympäri Suomen elokuvateattereissa. Vallan ranttalimeininkiäkin on olemassa kaiken kesyilyn ja äksyilyn lisäksi...Luin itekin tuosta Sickosta just yks päivä, pakko mennä katsomaan.
Näin, totta, että kyllä viimeistään siinä odotustilassa tulee fiilis, että onko minun nyt ihan pakko mennä ja jospa tämä tästä ja plaa. Mutta aika on nyt ensi viikolle varattu. Olo jatkuu kehnona ja perhekin on jo hiukan huolissaan - tai ainakin kyllästynyt kun ei tämä itsestään tunnu paranevan. Mutta: "kyllä se siitä". - lekurilla
... kirjoitti:
Luin itekin tuosta Sickosta just yks päivä, pakko mennä katsomaan.
Näin, totta, että kyllä viimeistään siinä odotustilassa tulee fiilis, että onko minun nyt ihan pakko mennä ja jospa tämä tästä ja plaa. Mutta aika on nyt ensi viikolle varattu. Olo jatkuu kehnona ja perhekin on jo hiukan huolissaan - tai ainakin kyllästynyt kun ei tämä itsestään tunnu paranevan. Mutta: "kyllä se siitä".et koko suomi 24 keuhkopalstalaisten vertaistuki on sun takana ni jo rupeaa asiallisuutta löytymään :-).
Ni ja minäkin menen kohtsilleen ton Sickon katsomaan. Jos se vaan meillä päin ny sitten näkyy täs lähiaikoina. - kattomassa
... kirjoitti:
Luin itekin tuosta Sickosta just yks päivä, pakko mennä katsomaan.
Näin, totta, että kyllä viimeistään siinä odotustilassa tulee fiilis, että onko minun nyt ihan pakko mennä ja jospa tämä tästä ja plaa. Mutta aika on nyt ensi viikolle varattu. Olo jatkuu kehnona ja perhekin on jo hiukan huolissaan - tai ainakin kyllästynyt kun ei tämä itsestään tunnu paranevan. Mutta: "kyllä se siitä".sen Sickon. Jäin miettimään jotta muuttaisinko Ranskaan vai kitisisinkö vaan Suomessa tympeistä tk-lekureitsa ;-). Kyllä meillä kuitenkin vaan on asiat kuitenkin vielä hyvin verrattuna Amerikkaan. Ainakin julkisessa terv.huollossa.
- keuhkoveritulppa&laskim...
Aloitin Yasmin-pillereiden käytön maaliskuussa 07.
Itselläni keuhkoveritulppa ja pohkeen syvä laskimotukos todettiin elokuussa lukuisten lääkärikäyntien jälkeen... Tulppaa ei osattu epäillä, sillä olen 18-vuotias terve, SM-tason urheilija.
Oireeni alkoivat jo keväällä 07 mutta epäilin hengenahdistuksen johtuvan siitepölystä ja rasitusastmastani. Hengenahdistus ei loppunut joten menin päivistykseen kesäkuussa. Siellä minut "tutkittiin" kolmessa minuutissa ja astmalääkityksen määrää vaihdettiin. Muutaman päivän kuluttua alkoi jo henki kulkea paremmin. Viikko tämän jälkeen koko vasen jalkani oli täysin puutunut ja kipu tuntui vähän suonenvedolta. epäilin että se voisi olla issias tulehdus joten en mennyt lääkäriin vaan vedin kipulääkkeitä kunnes jalkakipu lähti. Kuukausi tämän jälkeen pohkeessani oli erittäin kovaa kipua ja menin taas päivistykseen. Nuorehko mieslääkäri ei edes verrannut turvonutta pohjetta toiseen jalkaan, antoi vaan voltaren-kipulääkkeitä ja määräsi kahden viikon levon. Jalkakipu parani vähitellen mutta hengenahdistus lisääntyi päivä päivältä. Koin myös pistoksia hartiassa, kyljessä maksan kohdalla ja solisluussa. Menin näiden oireitten takia omalle lääkärilleni, joka epäili minulla maksasairautta. Järkytyin siitä niin paljon että unohdin kertoa pohjekivustani. Verikoe tulosten jälkeen lääkärini soitti minulle ja sanoi maksa-arvoni olevan hieman koholla ja suositteli pillereiden lopettamista. Seuraavana päivänä pohkeeni oli kipeytynyt ja turvonnut. Levossa kipu oli kovempaa kuin kävellessä. Samana iltana äitini oli hieronut turvonnutta pohjetta ja minulle oli tullut todella huono olo ja korkea kuume. Hakeuduin taas lääkäriin ja minulta otettiin eri verikokeita. Tulokset sain vasta aamulla. Lääkärini lähetti minut Jorvin sairaalaan. Minut tutkittiin huolella. Sydänfilmissä oli epätavallisia häiriöitä. Minulta otettiin päivän aikana noin 15 verikoetta. Pohje ultrakuvattiin ja keuhkot magneettikuvattiin. Pohkeessa oli tukos noin polvitaipeen alapuolelta puoleenväliin asti reittä. Molemmista keuhkoista löytyi tukokset. INR oli 1.1.(normaalisti pitäisi olla n. 3) Olin sairaalassa 6 päivää.
Veritulppa on erittäin rankka tauti ja tulee todennäköisesti vaikuttamaan koko loppuelämääsi. Toivon todella ettei sinulla ole sitä. Kukaan ei voi ymmärtää tukoksen aiheuttamaa kipua ellei sitä ole itse kokenut. Voimia parantumiseen!- Enskis
INR-koe mittaa veren hyytymisaikaa. Käytetään lähinnä varfariinihoidon hoitotason määritykseen, jolloin tavoitelukema riippuen syystä 2-3.5. Ihmisellä, jolla varfariinia ei käytössä, arvot välillä 0.7-1.2.
- jasmin25
mää sairastin 2vuotta sitten keuhkoveritulpan.jos sulla ois tukos keuhkoissa se kipu ei hellitä vaan pahenee ja oireet kestää noin 3-4 päivää.mutta se kipu ei tule siittä tukoksesta vaan siitä auheutuvista repeymistä tulehduksista eli jos tunnet kovaa kipua selässä keuhkojen korkeudella ja samalla voi ahdistaa henkeä (itselläni tota ei tapahtunut kun vasta sit ko se meni läpi ja keuhkot tulehtu)ja kaulan lihas menee tosi kipeeksi ja ehkä sen puoleinen käsi mistä tukos menee.mutta noi sun oireet viittaa paniikkihäiriöihin ja se ei selviä happikokeella vaan mene lääkäriin ja käske ottaa ranteesta happi arvo silloin kun sulla on oireet.meinaan tunnistan omat paniikkihäiriön oireet ovat samat kun sulla.ja kokeile hengittää pussiin jos auttaa.terv.toivottavassti selviäää syy meinaan epätietoisuus on raastavaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell322078Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.461695Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1101460Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041196Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja104994Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.74924- 59825
Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗52769Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,26718Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd99699