Psykokulttuuri

Matti.W

Psykokulttuurissa kaikki ihmisen persoonaan liittyvä pyritään selittämään psykologisten oppien kautta ja sanaston avulla. Kyseinen ilmiö kukkii tälläkin palstalla aika paljon.

Psykologihan epäilee vaikka väkisin potilaan sanoja valheeksi, kulissiksi tai muuten epätotuudeksi mutta samalla jättää itsensä, kolleegansa ja systeeeminsä opit kaiken kritiikin ja arvioinnin ulkopuolelle.

Marko Hamilon kirja:

http://www.ajatuskirjat.fi/suomi/ajankohtaista_alkaasaatakopaatanne.asp

kriminologi Janne Kivivuoren kirjat:

http://www.ylioppilaslehti.fi/2004/09/03/kiltti-kuohuttaja/

14

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Se Pasi oli ihan mahdottoman suloinen. En ole tietyistä. Psykologisista syistä. Koskaan pitänyt punapartaisista miehistä. Tämä oli kuitenkin sööde!

    • rautaseppo

      Mietin vuosikausia, että mikä ihme on tämä ilmiö, kun televisiossa ja lehdissä esiintyy jatkuvasti vakavamielisiä setiä ja tätejä löpisemässä ihan ympäripyöreitä kasvatuksesta, ihmissuhteista, ajankohtaisista ilmiöistä, jne. Tyypillisiä muotoiluja oli esimerkiksi se, että jollekin pitää "antaa rajat", mutta sanallakaan ei selvennetä sitä, mitä niillä rajoilla nyt tarkkaan ottaen tarkoitetaan. Sellainen selvästi havaittava konservatiivinen juonne oli näkyvissä melkein kaikkien näitten psykomaakarien puheissa, ikään kuin he olisivat pohjimmiltaan jotain evankelisia kristittyjä, jotka ovat verhonneet sanomansa uusimpaan psykopuheeseen. Sitten törmäsin jossain kirjaston sosiologiahyllyssä näihin Kivivuoren kirjoihin ja ensimmäistä kertaa minulla oli käsite sille ärsyttävälle ilmiölle. Oli helpottavaa huomata, että joku toinenkin oli huomannut saman ilmiön ja eritellyt sitä mielessään.

      • "Tyypillisiä muotoiluja oli esimerkiksi se, että jollekin pitää "antaa rajat", mutta sanallakaan ei selvennetä sitä, mitä niillä rajoilla nyt tarkkaan ottaen tarkoitetaan. "

        Tuo puhe rajojen asettamisesta on pelkkää sananhelinää. Psykomaakarien mukaan ketään rikollista ei koskaan pitäisi rangaista, aina löytyy selitystä "kovasta lapsuudesta" ym., Paitsi tietenkin silloin kun rikosuhri on psykomaakarin kollega. Avoimella normatiivisuudella ajetaan yleistä etua jonka pitäisi olla eri eturyhmien yläpuolella.

        Psykologien asettamat rajat ovat niin häilyviä ja epäselviä että niitä on vain kertakaikkiaan mahdoton olla ylittämättä jossain vaiheessa jotenkin jolloin tulee se hullun, hulttion tai vammaisen leima otsaan. Leimaaminen kai lienee tarkoituskin. Psykologian tarkoitus ei ole auttaa vaan lyödä hyvinvoinnilla.


    • Pekka 54 ..

      Itselläni meni elämä pilalle valehtelevien hoitajien ja lääkäreiden vuoksi. Nyt sitten monta kertaa itsemurhaa harkittuani päätinkin elää ja varmaan vielä vaihdan paikkakuntaa, että pääsen eroon tämän seudun ihmisistä. Tietysti on täällä mukavaakin porukkaa, mutta sairaalakokemus ja avohoito on ollut vaikeita tuskatiloja luova ja viimeeksi koin hyvin agressiivisen päämäärähakuisen suoranaisen lääketieteen väärentämisen psykiatrin taholta. Mutta nyt ole jo aika iäkäs, joten ne elämän rynnistykset ovat ohi ja siis voin aivan hyvin olla eläkkeellä, mutta sanoisin elämästäni, että paska reissu, mutta tulipahan tehtyä.

      • Mikkonen

        Näiden turhien pakkokeinojen tarkoitus on juuri viedä toiselta itsearvostus ja hyvinvoini. Kieltämättä olin itsekkin yli 10v todella masentunut kyseisten asioiden vuoksi ja kun se ei vain ottanut loppuakseen. Kaikkihan alkoi siitä, että venhempani alkoi ahdistelemaan minua muutettuani pois kotoa. Soittelivat perässä ja esittivät minua mielenterveysongelmaisena ja ennen kaikkea vakoilevat tekemisiäni ja sanomisiani. Ns. tervettä kanssakäymistä minulla ei ole koskaan ollut vanhempieni kanssa. Hyvin mieluusti he esittävät minua jonkilaisena vajakkina ja jälkeenjääneenä ulkopuolisille. Vaikka tämä hoitojupakka saatiin loppumaan yli 12v sitten sillä ajatuksella ettei ole olemasa mitään hyväksyttävää perustetta minkäänlaiseen hoitoon, niin käytännössä tämä on siltikin tarkoittanut ihmisarvon ja ihmisoikeuksien menettämistä. Työsuhteissa saatetaan vaatia jotakin poikkeksellista sopimuksen syntymisen tai jatkumisen ehtona. Työvoimatoimistossa aloittavattavat rumban siitä, että ovat kuuleet sellaisen huhun, että olen mielisairas ja koska olen sairas, niin en olisi oikeutettu työttömyysrahaan. Toisaalta heillä ei siltikään ole mitään perustetta katkaista päivärahoja ja työnhaku jatkuu ns. silmätikku tyylillä. Poliisi on saattanut ahdistelal liikenteessä useita kertoja kuukaudessa. Minulla on useampi tapaus takana jossa poliisi epäsuorasti komentaa kotiin tai ajaa kotipihalle perässä asti tai jää muutoin vain pyörimään ympärille jos en ole suorinta tietä menossa kotiin. Terveyskeskuksessa saattavat kieltäytä palvelemasta koska koneella on merkintä siitä, että on lähetetty mielisairaalaan. Ainukaiset jotka näistä jutuista on nuhteita saanut, niin on oli poliisi, tk-lääkäri ja työkkärivirkailija. Toki taustalla vielä vaikuttaa ihmisten kateus ja pikemminkin kateus vanhempieni tekemisiä kohtaan, mutta minä olen jo aikuinen ihminen. Kai minullakin jotain omia tekmeisiä on??
        Se on aivan järkyttävää miten toista ihmistä halveksutaan, minkälaisten rikosten ja ihmisoikeusloukkausten kohteeksi saattaa joutua. Ainut rikos josta poliisi suostuu tekemään paperit on jokin auton kohdistuva murtovarkaus ja asiaa käsitellään päälimäiseksi siksi, että poliisin mielestä vakuutusyhtiö on suurempi vahingon kärsijä kuin sinä. Millä tavalla sinä voit arvostaa sellaista yhteiskuntaa jossa sinulla ei ole ihmisarvoa?


      • Mikkonen kirjoitti:

        Näiden turhien pakkokeinojen tarkoitus on juuri viedä toiselta itsearvostus ja hyvinvoini. Kieltämättä olin itsekkin yli 10v todella masentunut kyseisten asioiden vuoksi ja kun se ei vain ottanut loppuakseen. Kaikkihan alkoi siitä, että venhempani alkoi ahdistelemaan minua muutettuani pois kotoa. Soittelivat perässä ja esittivät minua mielenterveysongelmaisena ja ennen kaikkea vakoilevat tekemisiäni ja sanomisiani. Ns. tervettä kanssakäymistä minulla ei ole koskaan ollut vanhempieni kanssa. Hyvin mieluusti he esittävät minua jonkilaisena vajakkina ja jälkeenjääneenä ulkopuolisille. Vaikka tämä hoitojupakka saatiin loppumaan yli 12v sitten sillä ajatuksella ettei ole olemasa mitään hyväksyttävää perustetta minkäänlaiseen hoitoon, niin käytännössä tämä on siltikin tarkoittanut ihmisarvon ja ihmisoikeuksien menettämistä. Työsuhteissa saatetaan vaatia jotakin poikkeksellista sopimuksen syntymisen tai jatkumisen ehtona. Työvoimatoimistossa aloittavattavat rumban siitä, että ovat kuuleet sellaisen huhun, että olen mielisairas ja koska olen sairas, niin en olisi oikeutettu työttömyysrahaan. Toisaalta heillä ei siltikään ole mitään perustetta katkaista päivärahoja ja työnhaku jatkuu ns. silmätikku tyylillä. Poliisi on saattanut ahdistelal liikenteessä useita kertoja kuukaudessa. Minulla on useampi tapaus takana jossa poliisi epäsuorasti komentaa kotiin tai ajaa kotipihalle perässä asti tai jää muutoin vain pyörimään ympärille jos en ole suorinta tietä menossa kotiin. Terveyskeskuksessa saattavat kieltäytä palvelemasta koska koneella on merkintä siitä, että on lähetetty mielisairaalaan. Ainukaiset jotka näistä jutuista on nuhteita saanut, niin on oli poliisi, tk-lääkäri ja työkkärivirkailija. Toki taustalla vielä vaikuttaa ihmisten kateus ja pikemminkin kateus vanhempieni tekemisiä kohtaan, mutta minä olen jo aikuinen ihminen. Kai minullakin jotain omia tekmeisiä on??
        Se on aivan järkyttävää miten toista ihmistä halveksutaan, minkälaisten rikosten ja ihmisoikeusloukkausten kohteeksi saattaa joutua. Ainut rikos josta poliisi suostuu tekemään paperit on jokin auton kohdistuva murtovarkaus ja asiaa käsitellään päälimäiseksi siksi, että poliisin mielestä vakuutusyhtiö on suurempi vahingon kärsijä kuin sinä. Millä tavalla sinä voit arvostaa sellaista yhteiskuntaa jossa sinulla ei ole ihmisarvoa?

        "Soittelivat perässä ja esittivät minua mielenterveysongelmaisena ja ennen kaikkea vakoilevat tekemisiäni ja sanomisiani."

        Yksi ajojahdin piirteitä on mustamaalaaminen ja se tapahtuu selän takana kuiskuttelemalla.

        "Hyvin mieluusti he esittävät minua jonkilaisena vajakkina ja jälkeenjääneenä ulkopuolisille."

        Toinen piirre on mitätöinti kuten työkyvyn kiistäminen tai epäily, ihan kuin Museomestarin tapauksessa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10547688

        Kervisen tapausta on käsitelty s24:n Kotka-palstalla todella paljon. Asian tiimoilta on tehty paljon virallisia valituksia ja rikosilmoituksia. Eräänä sivujuonteena valepsykologin lausunto jolla Kervisen työkyky kiistettiin.

        "Ainut rikos josta poliisi suostuu tekemään paperit on jokin auton kohdistuva murtovarkaus ja asiaa käsitellään päälimäiseksi siksi, että poliisin mielestä vakuutusyhtiö on suurempi vahingon kärsijä kuin sinä."

        Ajojahdin kohdetta pidetään vaarallisena, äärimmäisen pahana ja suurena rikollisena mutta mitään rikosilmoituksia ei tehdä, ainoastaan epämääräisiä papereita kaupungintalossa/sosiaalivirastossa.


      • Mikkonen
        Matti.W kirjoitti:

        "Soittelivat perässä ja esittivät minua mielenterveysongelmaisena ja ennen kaikkea vakoilevat tekemisiäni ja sanomisiani."

        Yksi ajojahdin piirteitä on mustamaalaaminen ja se tapahtuu selän takana kuiskuttelemalla.

        "Hyvin mieluusti he esittävät minua jonkilaisena vajakkina ja jälkeenjääneenä ulkopuolisille."

        Toinen piirre on mitätöinti kuten työkyvyn kiistäminen tai epäily, ihan kuin Museomestarin tapauksessa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10547688

        Kervisen tapausta on käsitelty s24:n Kotka-palstalla todella paljon. Asian tiimoilta on tehty paljon virallisia valituksia ja rikosilmoituksia. Eräänä sivujuonteena valepsykologin lausunto jolla Kervisen työkyky kiistettiin.

        "Ainut rikos josta poliisi suostuu tekemään paperit on jokin auton kohdistuva murtovarkaus ja asiaa käsitellään päälimäiseksi siksi, että poliisin mielestä vakuutusyhtiö on suurempi vahingon kärsijä kuin sinä."

        Ajojahdin kohdetta pidetään vaarallisena, äärimmäisen pahana ja suurena rikollisena mutta mitään rikosilmoituksia ei tehdä, ainoastaan epämääräisiä papereita kaupungintalossa/sosiaalivirastossa.

        Tämä on juuri sitä, että asia saatiin loppunukäsiteltyä yli 12v sitten. Tuolloin tuli käytiin läpi se, että olen omat velvollisuuteni yhteiskuntaa kohtaan täyttänyt siinä missä muutkin ja että koska en asu enää kotona, niin asian juridesesta näkökannasta minulla ei ole ns. perhettä, enkä voi millään muillakaan keinoin olla häiriöksi esim. vanhemmileni. Lanttumaakari kirjasi, että äitini on soittanut ainakin kolmesti perääni. Lanttumaakarilla ei tarjonnut minkäänlasta lääkitystä taikka hoitoa ja tapaamiset loppuivat siihen. Normaalissa työelämäsäs olin ennen ja jälkeen, kunhan hetken aikaa olin työttömänä silloisen työnantajan lopetettua. Ainut silmiinpistävä vaatimus lanttumaakarilla oli tuolloin, ettei työttömyyttä sallita ja että vaativat jotakin koulutusta jota ei itseasoiassa heidän tarkoittamalla tavalla ole ollut edes saatavilla.Työvoimapolittiset kannanotot kun ei ole sama asia kuin mielisairaus taikka vapaudenriiston peruste. Sittemmin taas työelämään jonka jälkeen alkoi nämä työnantajan vaatimukset mm. että viettäisin vapaapäiviä työpaikalla. Tuolloin ilmoitin, ettei minulla ole mitään tarvetta tehdä sitä työtä huonoimilla sopimksilla kuin kukaan muukaan. Minulla oli tuolloin määräaikainen työ joka luvattiin jatkuvasti, mutta tämän jälkeen välittömästi työsuhde ilmoitettiin päättyneeksi määräaikaisuuteen. Tämän jälkeen mm. työvoimatoimistossa vaativat henkilökohtaisia käyntejä vaikka laki on yksiselitteinen siinä, että kaikki yhteydenotot esim. puhelinsoitto katsotaan päteväksi keinoksi uusia työnhaku. Tuolloin paikalla oli lähes poikkeuksettä täysin ulkopuolinen, ei ainakaan meidän kaupungin oma mielenterveysväki, mutta nähtävästi lanttumaakari ihminen. Usein sain kuulla vihjauksia, etten olisi mm. oikeutettu työttömyyskorvauksiin kun kerta mielisairas olen. Kukaan ei siltikään ole tämän virallisen lanttumaakarin jälkeen tarjonnut mitään hoitoa taikka lääkitystä taikka sairaslomaa. Silti esim. työvoimatoimisto oli jopa valmis ottamaan minut "heidän kirjoilleen". Todellisuudessa olen työskennellyt metallialalla. En siis mistään näkökannasta mikään toimistohiiri. Voiko joku olla niin lapsellinen, että haluaa ilman mitään perustetta pitää toista jonainain erikoistapauksena ja vajakkina ja säälitapauksena jopa siihen asti että on tämän varjolla valmis palkkaamaan? Millä muotoa minun oikeusturva ja terveydenhoito siinä tapauksessa toteutuu kun mielenterveyttä arvioi jokin työvoimatoimiston virkailija, eikä vastuussa oleva lanttumaakari?
        Äitini on toki sitä mieltä, että voisin jäädä sairaseläkkeelle, mutta miten ihmeessä voin sairaseläkkeelle jäädä jos en siinämäärin ole sairas, että saisin edes sairaslomaa taikka hoitoa? Tämän johdosta tosiaan saanut aika aktiivisesti olla toimeentulotukiasiakkaana. Pitkän uhittelun jälkeen toimeentulotukeni leikattiin kahden kukauden ajaksi ja juuriikään sain päätöksen hallinto-oikeudelta, ettei mainitut syyt leikata toimeentulotukea ole laillisia ja että minulle pitäisi kyseinen raha maksaa. Eipä ole vielä mitään tilillä näkynyt. Aina saa kuulla mitä kummallisempia selityksiä syrjäytymisistä ja sairauksista. Syrjintä, heikompiarvoiseen asemaan asettaminen jne.. ei ole sama asia kuin syrjäytyminen. Suomeksi sanottuna heillä ei ole mitään syytä ahdistella minua, mutta näin vain tekevät.


    • molopää

      P*ska reissu, mutta tulipahan tehtyä. Veit sanat suustani, just noin olen tätä
      elämän kulkua omalta osaltani täällä kuvaillut. Ja vielä lisäksi, jos voisin valita,
      tulenko elämään kaiken alusta alkaen uudestaan ja sama elämä olis edessä,
      valitsisin epäröimättä - en tule, jättäisin väliin.

    • Mikkonen

      Se on totta, että kaikki sanomiset ja tekemiset pyritään vääntämään sairauden muotoon. Minulla oli vain taannoin hauskainen tilanne jossa mt-alan ihmiset esittivät minusta ja tekemisistäni perättömyyksiä joskin tilanne tyhjen sillä, että asia kerrallaan osoitin, että väittämän on perätön taikka millään tavalla asiaan kuulumaton. Näin jälkikäteen on vain jäänyt höntti olotila siitä miten suuri viranomaisjoukkoa on valmiita ahdistelemaan mitään tarkoittamattomilla tarkoitusperillä.

    • hfjsajhf

      "Psykologihan epäilee vaikka väkisin potilaan sanoja valheeksi, kulissiksi tai muuten epätotuudeksi mutta samalla jättää itsensä, kolleegansa ja systeeeminsä opit kaiken kritiikin ja arvioinnin ulkopuolelle."

      Kerroin psykologilleni, että ihmiset -tavalliset suomalaiset aikuiset ihmiset- julkisella paikoilla pilkkaavat, haukkuvat ja häiriköivät minua, koska olen lihava. Psykologini piti tuota harhana, sitä käsiteltiin vain harhaisuutena terapiassa. Ei käsitelty mitään keinoja, joilla kohtaisin nuo tilanteet ja ihmiset. Olen täysin erakoitunut noista häiriköinneistä johtuen.

      Juuri vastikään entinen malli Ninja Sarasalo kertoi julkisuudessa kuinka ihmiset kadulla haukkuvat häntä läskiksi etc. Tuli mieleen tuo terapeuttini, jolle vastaava käyttäytyminen olis "vain harhoja".

      Jotenkin kaiken kaataminen sen hoidossa olevan niskaan, hänen ongelmakseen, hänen "syykseen", on kuin muiden normaaliuden idealisointia: "ne normaalit" oletetaan käyttäytyvän aina oikein ja moitteettomasti.

    • vastuu

      "Psykokulttuurissa kaikki ihmisen persoonaan liittyvä pyritään selittämään psykologisten oppien kautta ja sanaston avulla. Kyseinen ilmiö kukkii tälläkin palstalla aika paljon."

      Ihmistä pyritään halitsemaan ennalta annettujen määritelmien kautta.
      Tämä johtaa ennen pitkää ristiriitaan todellisuuden kanssa.
      Hyvä esimerkki Breivikin psyykkkisen tilan arvioinnista; ihminen tulisi ottaa vastuullisena yksilönä. Näin loppujen lopuksi näyttää Breivikin kohdalla tapahtuvankin.

    • Sven Dufva

      Onneksi elämme kumminkin yhteiskunnassa, jossa väkivalta ja väkivallalla uhkailu ovat vähenemään päin. Mielisairaalat on lakkautettu, jotta ketään ei voida uhkailla mielisairaalaan sulkemisella. Poliiseja vähennetään, jotta yhteiskunnan muukin väkivaltakoneisto saataisiin lepsumpaan kuntoon. Jopa kokonaisia varuskuntia lakkautetaan. Ranskalaiset suutelot vain roiskahtelevat pitkin poskia, kun me jurot suomalaiset yhdymme Eurooppaan. Fyysiset kahleet vaihdetaan kemiallisiin ja elektronisiin ja vapautta rajoittavat muurit sosiaalisiin raja-aitoihin. Kaikkea ne kenttätyöntekijät keksii. Ja ihan lakeja ja asetuksia noudattaen.

    • Ihana lääketeollisuu

      Minusta ongelmiin törmää jos virkailija on älyltään heikko. Yleensä tällöin kuvitellaan omaan virka-asemaansa kuuluvan ties mitä oikeuksia. Tällainen virkailija yleensä kuvittelee, että mielenterveysviranomaisella on jokin sosiaalis-yhteikunnallinen poliisitehtävä. Jos muuta ei löydy niin virkailija väärentää potilastietoihin vaikka minkälaisia valheita ja yleensä ensi töikseen sinut julistetaan papereissa alhaiseksi ihmiseksi, suoranaiseksi rikolliseksi. Minustakin tehtiin syyllinen vaikken juuri mitään ollut sanonutkaan ja en ainakaan sanonut, että olisin tietyn riidan aloittaja, mutta niin vain saatiin minut leimattua rettelöitsijäksi. Mutta arvioisin, että asiani muuttuvat ja sitten kyyti on kylmää ...

    • jolkonvirta

      Olen kuunnellut alan miesten kommentteja telkasta ja ratiosta ja ollut käsittävinäni, jotta "kustodiaalinen tehtävä" (äkäileväin tai muuten epäilyttäväin tyyppien sulkeminen laitoksiin itselleen ja muillen vaarallisina) on edelleen toinen psykotapausten hoidon kulmakivistä. Niitten virkailijoitten on aluksi selvitettävä onko henkilö vaaraksi itselleen tai muille. Se ihan tosiaan on heidän tehtävänsä.

      Se toinen kulmakivi nk. hoidossa on lääkkeitten tarjoaminen ja ajoittainen puolinukuksissa kuuntelu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe