Lisää kavereita akvaarioon?

Alotttelija

Hankittiin kanssa alottelija akvaario tollanen satalitranen. Mielenkiinnolla sen jälkeen lukenut näitä palstoja. Mielenkiintoista oli kun eläinkaupan myyjä myi meille Haimonnin ja sen jälkeen lukenu vähän "mielenkiintoista" infoa siitä otuksesta. Se on vaan maleksinu tuolla akvaarion pohjalla pari päivää piilossa ja tuskin edes syönyt mitään. Onko normaalia? Eli meillä on siis 1 sellanen haimonni, 1 taistelukala, puol tusinaa neontetraa sekä saman verran kuparitetroja. Kannattaako tonne akvaarioon laittaa lisää fisuja ku tuntuu niin autiolta? Ja jos kannattaa niin mitä fisuja sinne laittais? Veden kovuudesta tms. ei valitettavasti ainakaan vielä ole tietoa.

8

4249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Huonosti aloittelijan akvaarioharrastus, ainakin kalastohankintojen osalta on alkanut.
      -Haimonni ei sovi tavallisiin altaisiin, ei edes niihin hiuka isompiin, koska kala kasvaa YLI metrin(130 cm!) pituiseksi. Altaalta vaadittaisiin litroja 2000!
      Viisainta olisikin viedä kala takaisin kauppaan palautteen kera. Mitä nopeammin sitä parempi!

      -Muu kalasto kuulostaa hiukkasen sopivammalla akvaarion kokoon nähden, MUTTA
      taistelukala ja neontetra ei käy samaan, koska taistelukala vaatii lämmintä, 27-28 asteista vettä ja neontetra tykkää viileästä alle 26 asteisesta vedestä.
      Vaihtaisin neontetrat joko kardinaalitetraparveen tai hohto- tai rusokiilakylkiin tai sinineontetroihin tai tosi kauniiseen hohtotetraan. Nämä lajit kestävät taistolämpöjä hyvin.
      -Jos kuparitetrat eivät nypi taistelukalan eviä, ne voivat jäädä, mutta sinun tulee tarkoin vahtia niitä. Jos nyppimistä tapahtuu kuparitetrat on parempi vaihtaa kiltimpään lajiin.

      Onhan akvaariossa suodatin ja lämmitin?
      Paljonko lämpötila on?
      Tiedätkö suodattimen merkkiä?

      Onhan akvaariossa kasveja, oikeita sellaisia?
      Milloin perustit akvaarion, olithan kypsytellyt veden ennen kalojen tuontia? Kypsyyden toteaminen on tietysti hankalampaa jollet ole mittaillut vesiarvoja, joista ainakin nitraatti ja nitriitti pitäisi tietää.

      Ennen uusien kalojen tuontia haimonnista on luovuttava ja sinun kannattaa ostaa ainakin pH ja nitriittitestit, jotta voit todeta sopivatko kalat veteesi ja onko nitriitti hävinnyt altaasta kokonaan, se on nimittäin myrkky joka voi tappaa kaloja.
      Ota selvää kaloista ENNEN ostopäätöstä, ovatko sopivan kokoisia tai sopivatko ne altaasi vesiarvoihin ja entisten kalasien kanssa.

      Muistathan vaihtaa vettä 30-50% viikossa!

      • Aloitttelija

        Suodatin kyllä löytyy ja merkki on Eheim. Lämppäri löytyy myös. Lämpötila meillä on 26 astetta. Väitetty kuparitetra on tarkemmin tarkasteltuna kirsikkabarbi, pahoittelen epäasiantuntijuuttani, mutta koko ajan oppii lisää kiitos Teille.

        Pari ihan oikeaa kasvia löytyy. Onko se sopiva määrä? Vettä kypsyteltiin parisen viikkoa. Valitettavasti luotimme liikaa myyjän asiantuntijuuteen johon ei ilmeisesti olisi pitänyt luottaa. Monni pitänee hänelle palauttaa ja informoida asiasta. Vähän vaikealta tuntuu vain selvittää että mitkä kalat sopii ja kenen kanssa?


      • fish KING
        Aloitttelija kirjoitti:

        Suodatin kyllä löytyy ja merkki on Eheim. Lämppäri löytyy myös. Lämpötila meillä on 26 astetta. Väitetty kuparitetra on tarkemmin tarkasteltuna kirsikkabarbi, pahoittelen epäasiantuntijuuttani, mutta koko ajan oppii lisää kiitos Teille.

        Pari ihan oikeaa kasvia löytyy. Onko se sopiva määrä? Vettä kypsyteltiin parisen viikkoa. Valitettavasti luotimme liikaa myyjän asiantuntijuuteen johon ei ilmeisesti olisi pitänyt luottaa. Monni pitänee hänelle palauttaa ja informoida asiasta. Vähän vaikealta tuntuu vain selvittää että mitkä kalat sopii ja kenen kanssa?

        Tähän kohtaan voi hyvällä omalla tunnolla ehdottaa hankittavaksi Markku Varjon uusinta akvaariokala kirjaa.

        Tai käyttää seuraavaa sääntöä asioidessaan liikkeessä josta aikoo hankkia lemmikkejä.
        Ota ensin itse selvää millaiset kalat sopivat siihen veteen ja akvaarioon joka sulla on kotona.

        http://www.aquahoito.info/suomi/index.html
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218

        Tuossa pari linkkiä josta saa apua akvaarion hoitamisessa ja kalojen soveltuvuudesta.
        Kun käyt akvaliikkeessä, ÄLÄ KOSKAAN tee heräte ostoksia vaan laita paperille ylös niitä lajeja jotka sinua kiinnostavat ja ota itse selvää sopivatko ne akvaarioosi. Kysele muilta harrastajilta ENSIN ennen kuin ostat itsellesi mitään lemmikkiä, sopiiko se sinun vaatimuksiisi... tällaiset keskustelu palstat on oikein hyvä paikka varmistella asioita joista itse ei tiedä.

        Kertoileppa miten kävi kun oot tuon jättimonnisi saanut palautettua, tässä kuva kalasta aikuisena/täysmittaisena .. http://aquaclopedie.dyndns.org/images/vis/Pangasius_sutchi.jpg . parimetrinen jättiläinen, silmäkin on jo lapsen pään kokoinen!!!


      • Rihma
        Aloitttelija kirjoitti:

        Suodatin kyllä löytyy ja merkki on Eheim. Lämppäri löytyy myös. Lämpötila meillä on 26 astetta. Väitetty kuparitetra on tarkemmin tarkasteltuna kirsikkabarbi, pahoittelen epäasiantuntijuuttani, mutta koko ajan oppii lisää kiitos Teille.

        Pari ihan oikeaa kasvia löytyy. Onko se sopiva määrä? Vettä kypsyteltiin parisen viikkoa. Valitettavasti luotimme liikaa myyjän asiantuntijuuteen johon ei ilmeisesti olisi pitänyt luottaa. Monni pitänee hänelle palauttaa ja informoida asiasta. Vähän vaikealta tuntuu vain selvittää että mitkä kalat sopii ja kenen kanssa?

        Kasveja voisi ottaa enempi, mitä enempi kasveja löytyy sitä parempi, koska niistä on vain hyötyä akvaarion tasapainolle. Kun kypsytys on ollut melko huonoissa kantimissaan sinun kannattaa rueta mittailemaan sitä nitriittiä.

        Kirsikkabarbit sopivat taiston kanssa, kunhan katsot ettei nyppimistä tapahdu. Muistathan vaihtaa neonit lämpimänveden tetroihin.
        Jos sulla on ongelmia kalaston kanssa, me voimme avittaa kaikissa kysymyksissä sinua. Sitä varten täällä käydään. :)


      • ;DD

        Rihma, anteeksi, mutta aivan pakko korjata pieni vika. Haimonnille ei 2000 riitä mitenkään. Tässä pieni tietopaketti:

        "Suom. nimi: Haimonni
        Tiet. nimi: Pangasius sutchi
        Pituus: Vähintäinkin riittävä
        Vesi: Pehmeä, hapan
        Lämpö: Noin 25°
        Viljely: Tuskin akvaariossa
        Akvaariotyyppi: Päistä topattu uima-allas
        Lyhyesti: Iso hysteerinen avovesikala"

        (lähde: http://personal.inet.fi/private/ela/akvaario-kalatiski.html)

        Tämä kala on muutenkin parvikala, kasvaa luonnossa yli metriseksi ja ikää kertyy helpolla toistakymmentä vuotta. Kala ei sovi akvaarioon, tosin on kuulemma pannulla maukas.

        http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/lista.php


      • hoitsukki
        ;DD kirjoitti:

        Rihma, anteeksi, mutta aivan pakko korjata pieni vika. Haimonnille ei 2000 riitä mitenkään. Tässä pieni tietopaketti:

        "Suom. nimi: Haimonni
        Tiet. nimi: Pangasius sutchi
        Pituus: Vähintäinkin riittävä
        Vesi: Pehmeä, hapan
        Lämpö: Noin 25°
        Viljely: Tuskin akvaariossa
        Akvaariotyyppi: Päistä topattu uima-allas
        Lyhyesti: Iso hysteerinen avovesikala"

        (lähde: http://personal.inet.fi/private/ela/akvaario-kalatiski.html)

        Tämä kala on muutenkin parvikala, kasvaa luonnossa yli metriseksi ja ikää kertyy helpolla toistakymmentä vuotta. Kala ei sovi akvaarioon, tosin on kuulemma pannulla maukas.

        http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/lista.php

        Toisaalta, ei se altaassa pitkään eläkään, tulee laseista läpi. Olen kuullut tälläisestä tapauksesta, ettei se pitkäikäinen sitten ollutkaan eikä kyllä ollut se akvaariookaan.


    • tinddem

      ei mullakaa taas oo paljoo tietoo vaikka akvaario oli, mut käy uudelleen siel eläinkaupassa, ja kysy siitä kalasta ??

    • ööemt

      On mielestäni normaalia, yöllä nämä otukset yleensä syövät. Eli tavallaan säästävät ''pahan päivän'' varalle. Suosittelen myös että ostat eläinkaupasta juuri monneille tarkoitettuja napuja, joihin ainakin meidän monni on hulluna. Muistathan, että monnit EIVÄT SYÖ HIUTALERUOKAA, vaan niille täytyy olla jotain kiinteää joku UPPOAA pohjaan, koska monnit eivät yleensä ui pinnassa. Monnien kanssa ei sovi toinen monni, sillä ne eivät hyväksy toisiaan reviirilleen. Helmirihmakalat ovat mieluisiani, koska niiden pitkät viikset ovat kuin kädet. Mutta ne ovat hieman tylsiä, uivat kyllä mutta jossain vaiheessa saattavat masentua ja olla vain nurkassa. Mutta vaikka Helmirihmakalat vaikuttaisivat yksinäisiltä, ´niille ei missään tapauksessa saa hankkia samanlajista ystävää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe