Hevostallin rakentaminen vai valmistalli?

ihminen.

Hei.
Hevostallin suunnittelu menossa, mutta...

Minä en mikään ekspertti ole rakennusasioissa ja nyt selaillessani eri sivuja tuli vastaan kymppitalli. Tuo 4:n hevosen talli siis olisi meille sopiva. Kokemuksia? Tietääkseni ei ole eristetty, mutta eikös kuitenkin tuollaisen itsekin eristä? Tai tässä tapauksessa joku muu eristää..

Entäs sitten tallin rakentaminen itse. Paljonko tulisi 2 hevosen talli maksamaan, ilman pesuboksia? Tärkeintä on, että hevosilla on hyvä olla. Juoma-automaatteja ei tulisi ainakaan aluksi, jos rahaa jäisi niin sitten. Lämmin vesi kuitenkin tulisi talliin. Ylinen tulisi olemaan heinäpaaleille ja pieni satulahuonekin tehtäisiin. Käytävän tulisi olla suht tilava. Ja mikä maksaa _eniten_ tallin rakentamisessa?

Kiitoksia kaikille jotka viitsivät vastata. Ja kuvia ja neuvoja otetaan mielellään vastaan. :)

20

26433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työ noin

      10000 euroa ja tarvikkeet toisen 10000 lisää.

      Ehkä vielä 10000 menee lupiin, pihatöihin, salaojiin, sähköihin, vesiin ja muihin hilppeisiin.

      • Pera

        Sanoivat, että jos on kaksi konia tai enemmän, pitää olla lannakäsittely kuten lypsykarjatiloilla. sellainen EU on..


    • hubba bubba

      Tässä kuvia meidän tänä vuonna rakentamastamme hevostallista: http://www.havia.net/hevostalli/

      Tuon kustannukset taisin sinulle jo kertoakin jollain muulla aihealueella.

      • Ihminen.

        Hei.
        Paljonkos tuli tuo talli suunnilleen maksamaan 'hubba bubba'. Tallia olen kyllä ihaillut, mutta hintaa ei ole koskaan tullut luettua. (:
        Ja mitäs kaikkea talliin sisältyy, muuta kuin kuvissa näkyvät karsinat, eli onko ilmastointeja ym.


      • hubba bubba
        Ihminen. kirjoitti:

        Hei.
        Paljonkos tuli tuo talli suunnilleen maksamaan 'hubba bubba'. Tallia olen kyllä ihaillut, mutta hintaa ei ole koskaan tullut luettua. (:
        Ja mitäs kaikkea talliin sisältyy, muuta kuin kuvissa näkyvät karsinat, eli onko ilmastointeja ym.

        Hintaa tallille tuli 60ke ja tuohon kuuluu kaikki kulut mitä meille on tullut:
        - maatyöt
        - perustukset
        - puutavara
        - sähköt
        - LVI
        - timpurin palkka
        - piirustukset
        - rakennuslupa
        - valvojat
        - murskeet
        - eristeet töineen
        - kattopellit
        - ovet
        - ikkunat
        - karsinat
        - naulat jne pientavara
        - liippaus
        - maalit
        jne.


      • zibba
        hubba bubba kirjoitti:

        Hintaa tallille tuli 60ke ja tuohon kuuluu kaikki kulut mitä meille on tullut:
        - maatyöt
        - perustukset
        - puutavara
        - sähköt
        - LVI
        - timpurin palkka
        - piirustukset
        - rakennuslupa
        - valvojat
        - murskeet
        - eristeet töineen
        - kattopellit
        - ovet
        - ikkunat
        - karsinat
        - naulat jne pientavara
        - liippaus
        - maalit
        jne.

        Hieno kyllä, mutta haloo ihan oikeasti? Hevosille vai ihmisille? Perustallin jos itse pystyy tekemään työt saa aikaan muutamalla tonnilla parille kopukalle.
        Jos valmistalleja myydään 3000e ylöspäin niin ehkäpä niiden valmistajilla ei ole mennyt ihan kolmea tonttua valmistukseen massia, muuten olisi kai aika hyödytöntä tuhlata aikaansa niiden valmistukseen..
        Mutta toki jos on työmiehiä ja kaikki lattialämmitystä(?)myöten niin rahaa palaa saman verran kuin minkä tahansa talon rakentamiseen.
        Nykypäivänä talleja tunnutaan rakennettavan enemmän ihmisille kuin itse hevosille sisällä plus 25 astetta ja talvella ulkona parhaimmillaan (tai pahimmillaan) -30 astetta ja hyvin menee ja turvat vuotaa...
        Hyvin ne on kestäneet vuosisatojen ajan ihan pelkissä pihatoissakin että ei ne palele ihan yhtä herkästi kuin mitä itse palelee..
        Ihan pelkästä kivestä taidettiin ennen navetatkin rakentaa ja lehmä tissit täynnä maitoa taitaa olla hieman kylmän arempi kuin hevonen!


      • Ronja!!!
        zibba kirjoitti:

        Hieno kyllä, mutta haloo ihan oikeasti? Hevosille vai ihmisille? Perustallin jos itse pystyy tekemään työt saa aikaan muutamalla tonnilla parille kopukalle.
        Jos valmistalleja myydään 3000e ylöspäin niin ehkäpä niiden valmistajilla ei ole mennyt ihan kolmea tonttua valmistukseen massia, muuten olisi kai aika hyödytöntä tuhlata aikaansa niiden valmistukseen..
        Mutta toki jos on työmiehiä ja kaikki lattialämmitystä(?)myöten niin rahaa palaa saman verran kuin minkä tahansa talon rakentamiseen.
        Nykypäivänä talleja tunnutaan rakennettavan enemmän ihmisille kuin itse hevosille sisällä plus 25 astetta ja talvella ulkona parhaimmillaan (tai pahimmillaan) -30 astetta ja hyvin menee ja turvat vuotaa...
        Hyvin ne on kestäneet vuosisatojen ajan ihan pelkissä pihatoissakin että ei ne palele ihan yhtä herkästi kuin mitä itse palelee..
        Ihan pelkästä kivestä taidettiin ennen navetatkin rakentaa ja lehmä tissit täynnä maitoa taitaa olla hieman kylmän arempi kuin hevonen!

        Miten voisi tehdä tallin metsään???........ Minun iskä kaataa puita, niin et olisko siitä yhtään apua? Ja montako euroo tulis jos tekis ilman pesu-paikkaa ja juoma-automaatteja? 4 Tinkerille karsinat, pieni varuste-koppi, käytävä johon laitetaan hevoset, kun laitetaan varusteita, ja ehkä pieni ruoka-paikka. Paljonks se olis? Toivottavasti ymmärsitte jotain edes, :D!!! Tinker-fani


      • 2+19

        kuvasarja KIITOS!


    • Sama täällä.

      Itse en todellakaan osaa sanoa, sillä minulla on sama ongelma kuin sinullakin. Ehkä ostaminen tulee halvemmaksi, jos ei omista omaa metsää josta kaataa puita tms.
      Kai siihen aika paljon rahaa uppoaa... Varmaan jotain 20 000€, jos siis itse rakentaa/rakennuttaa. Itse olen aikeissa ostaa, tuleepi halvemmaksikin. (:

    • Fifi69

      Nuo kolmen tonnin kopit eivät ole talleja. Ne ovat varastokoppeja, joita myydään tallin nimella.

      Mun mielestä on parempi rakentaa kerrallan kunnollinen talli, kuin käyttää vähäinen raha p*skaan.

      Varaa parin hevosen talliin 15-20 tonttua, niin saat kunnon tallin. Jos valmistallia myydään alle 15 tonnin, niin kannattaa miettiä mikä mättää. Jossakin on silloin pakko säästää. Edes materiaaleja ei asialliseen rakennukseen tuohon hintaan saa.

      • tamluuska

        Olisi kiva tietää lisää omakohtaisia rakennus kokemuksia! Mitä kannattaa ottaa huomioon, onnistuneet ja ei niin onnistuneet ratkaisut kehiin.
        Haaveena on siis oikeasti toimiva neljän/ kuuden (ravi) heposen talli. Ja ehkä sitten siihen kymmenvuotis-suunnitelmaan pihatto siitoshevosille.


    • NEkkuNEkkuNEkku

      Hei! Meillä on jo pitkään suunniteltu tallia. 1-2 karsinaa tulis, ehkä sähköt. Vesi konnettais aina itte. Kumpi tulis siis halvemmaks, Pihatto vai talli? Ja kannattaako ostaa siirtotalli, vai rakentaa/rakennuttaa? Ja tarviiko siirtotallille tehdä jotain ? Kiitos !

      • Katjaaa1

        Voi herranjumala taidatte olla jotain 13vee lapsii jotka huutelee vääryitä siel me rakennetteen viime syksyllä kahen hevosen talli eristeet on ja lain vastaset karsinat ja korkeus sun muut... Mieheni rakensi ja maksoi 3 tonnia suurin pirteen jos ees sitä , voin sanoa että halpaa lystiä ja hieno on ja käyttännöllinen ( 2karsinaa isoa,käytävätila,satulahuone, pesupaikka,sähkö,luvat sun muut....) 3tonnii :)


    • kirvesmies 22

      haloo kolmella tonnilla et saa mitään korkeentaan sähköt talliin 100neliön talli pohja 10t ja loput 25t omalla työllä jos käyttää ulko puolista työ voimaa on hinta kalliimpi sulla on tost 3 jälkeen unohtunut 0 tai et tiedä rakentamisesta yhtään mitään

      • heppatyttö

        Moi! Minulla on jo ollut pitkään hevostalli jossa on 16-19 karsinaa satula huone varasto kahvio vessa maneesi kylmä varasto ja kaikkee muuta ja mää pidän myös ratsastus tunteja niin mulla makso ainakin jotain 25000 toi on ihan sika iso määrä rahaa


    • less is more

      miksi talli maksais enempi jos eko hobbit talon voi itse rakentaa 3000-4000 euroa ja pitäisi olla materiaaleiltaankin pitkäikäisin, se oli kaksi pientälasta olevan perheellisen asuintalo ja kaksikerroksinenkin. 30 vuotta sitten vanhempani rakennuttivat 7 ravihevosen tallin leveällä käytävällä ja satula/rehuhuoneella ja juomakupeilla ja piirrustuksineen arkkitehdillä (basic lekakivitalli) niin tietääkseni n.100 000 markkaa, varmaan itse rakensi kylläkin.

    • Haluan hevosen!

      Paljonko maksaa 2ponin / hevosen talli jos on sellainen piharakennus jossa on sähköt ja itse voisi rakentaa karsinat eli siis paljonko nämä karsinat ja muut tavarat maksais?

    • Patehhh

      Talli 127m2, osa kylmää tilaa päädyssä (heinävarasto). Kaikki kustannukset maatöistä vesiränneihin 50000€. Tulee sähköt ja lämmin vesi. Kolme karsinaa, varuste/satulahuone ja loimien kuivaushuone ja pesu/kengitystila. Talli valmistui juuri, 2017.

    • asdmen

      jsahqicbapiuodsyibchilqwudhåqowjpcbewiydqpiwejiedo2ejf9efhvidufvåp9eirho28hgpepofijpe9r8yghojföohfnvkvhjsifuhyfkn-slhviluhnv.kxnvöudhgriflaeiufmnjds jfkjahfligubv jh higlHLlllllldjfglblhdgvurÖHJHBVDBSDNSKJD.FHEOWIKKLMÖLJOI SDHKJSIUajbliaubvipw cfhwefiwebc vewbfwdnakojvmdn nkfslv casdksndsm,väks¨fsds d fknkqwnoi

    • Hevoslikka

      Niin kuin kaikessa rakentamisessa niin varmaankin maanrakennus tai pohjatyöt veisivät hevostallin budjetista suurimman siivun. https://kodinplaza.fi/ mukaan hevostallin tekeminen valmistallista on hyvä vaihtoehto, mutta hevostallin yksinkertaisen rakenteen takia sen voi yhtä lailla rakentaa myös "pitkästä tavarasta." Varmaan sellaisella 20 000-70 000 € budjetilla selviäisi. Me saatiin oma hevostalli valmiiksi viime syksynä. 45 000 € maksoi kaiken kaikkiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe