Matkaoppaan palkka

tuleva opas?

Hei,
Tietääkö kukaan paljon oppaan palkka on missäkin matkatoimistossa? Olen kuullut että haitari on 800€-1200€ pitääkö paikkaansa?

70

22645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivät työskentele

      matkatoimistossa, siellä ovat yleensä matkatoimistovirkailijat duunissa. Matkatoimisto on se, mistä voit ostaa matkasi. Matkanjärjestäjä puolestaan on se, jonka palveluksessa oppaana olet. Palkan suuruuteen vaikuttavia seikkoja ovat mm. onko työnantajasi suomalainen vai ei, minne maksat verosi ja kuinka paljon (vai maksatko ollenkaan), järjestääkö työnantaja sinulle asunnon, saatko päivärahaa Suomesta, millainen käytäntö työnantajalla on komissioiden maksamisesta, kauanko olet työskennellyt samalla työnantajalla oppaana jne.

    • meinasin...

      Olisin päässyt matkaoppaaksi eräälle isolle matkanjärjestäjälle, mutta peruin, koska palkka oli niin surkea. Palkka olisi ollut 600euroa kuussa, josta olisi vielä pitänyt maksaa asunnon vuokra (noin 100€/kk). Lisäksi tulo olisi pitänyt itse ilmoittaa verottajalle verotusta varten eli verotkin olisi tietysti pitänyt maksaa. Kaiken kukkuraksi, olisi pitänyt ensin käydä "opaskurssi", jonka ko matkanjärjestäjä järjestää ja itse maksaa tietysti kurssimaksu (muistaakseni 500€!)!!! Eli itse pitää maksaa työhönperehdytyksestä!

      Noh, enhän minä rikastumistarkoituksessa matkaoppaaksi aikonutkaan, mutta niin rankasta työstä (töitä tehdään tarpeen tullen vaikka kellon ympäri, autetaan turisteja milloin missäkin asioissa, vapaapäiviä noin yksi per viikko jolloin silloinkin saattaa joutua päivystämään puhelimen kanssa) tuo on aika surkeaa silti.
      Eli lähes ilmastyötä tai extremelomailua...?

      Pitää vielä mainita, että tuo 600€/kk oli ns. hintatasoltaan kalliimpien kohteiden (esim Kreikka) palkka. Jos olisi sijoittunut vaikkapa halvempaan maahan, kuten Thaimaahan, palkka olisi ollut vielä pienempi!

    • se kun on

      sellainen tarkoin varjeltu salaisuus

      en ole koskaan kuullut yhdenkään matkaoppaan ulkomaan komennuksella kertovan palkkaansa

      kaikki aina täytyy hajottaa ennen kuin totuus saadaa esiin...

      • sinä

        suomessa kaikille jotka tulevat kysymään oman palkkasi? Eikö ole aika tahditonta mennä lomakohteessa oppaalta kysymään:paljoks saat palkkaa:Se on IHAN OIKEAA TYÖTÄ, vaikkakin lähes ilman sitä palkkaa.Jos haluat tietää sinun pitää kääntyä matkanjärjestäjien puoleen ja kysellä heiltä työstä, palkasta ja koulutuksesta.Työhön vaaditaankin jotakin, aika paljokin..


      • kysymään
        sinä kirjoitti:

        suomessa kaikille jotka tulevat kysymään oman palkkasi? Eikö ole aika tahditonta mennä lomakohteessa oppaalta kysymään:paljoks saat palkkaa:Se on IHAN OIKEAA TYÖTÄ, vaikkakin lähes ilman sitä palkkaa.Jos haluat tietää sinun pitää kääntyä matkanjärjestäjien puoleen ja kysellä heiltä työstä, palkasta ja koulutuksesta.Työhön vaaditaankin jotakin, aika paljokin..

        mutta sitä olen ajatellut, että moni muukin tekee oikeaa työtä kuin vain tehyläiset...


    • teistä

      kovinkaan vaativaa?

      Jos tiskillä on työssä vaikka ihminen, joka ei ole matkustanut maailman ympäri, miten häneltä voisi kysyä mitään mistään kohteesta. Ei idea ole siinä, että he yrittävät vain myydä kaikki paikat loppuun, hintaan mihin hyvänsä, asiakkaan kannalta.

      • eivät

        työskentele kentällä, paitsi asiakkaita noutaessa ja taas saattaessa takaisin lennolle ja tämä kuuluu siihen samaan työhön kuin kaikki muukin,eli olet kaatopaikkana lomalaisille.Lähisukulaiseni on oppaana ja tiedä miten rankkaa se on ja palkka on juuri tuota tasoa kuin edellä on mainittu, työaikoja ei ole missään säädetty vaan tarpeentullen kellon ympäri viikonympäri.Kaikki pitäisi tietää kohdemaasta joka vaihtuu väh. kaksi kertaa vuodessa mutta sinut voidaan lennättää mihin tahansa tarpeentullen muulloinkin.Homma on täysin syvältä,mutta harva siitä mitään elämänpestiä voi ottaakkan, Kokemuksena ja seikkailumielellä vähän aikaa.Asunnot on yl.jaetteva jonkun toisen kanssa, vain ma makuuhuone.Toinen asukas voi olla vastakkaista sukupuolakin, ei samaa ikäluokkaa, ei suomalainen...Muistakaa aian kiittää kun saattee hyvää opaspalvelua.Edes sen he ovat ansainneet ja turhat rutinat jätetään jo lähteissä kotiin.


      • silti ;
        eivät kirjoitti:

        työskentele kentällä, paitsi asiakkaita noutaessa ja taas saattaessa takaisin lennolle ja tämä kuuluu siihen samaan työhön kuin kaikki muukin,eli olet kaatopaikkana lomalaisille.Lähisukulaiseni on oppaana ja tiedä miten rankkaa se on ja palkka on juuri tuota tasoa kuin edellä on mainittu, työaikoja ei ole missään säädetty vaan tarpeentullen kellon ympäri viikonympäri.Kaikki pitäisi tietää kohdemaasta joka vaihtuu väh. kaksi kertaa vuodessa mutta sinut voidaan lennättää mihin tahansa tarpeentullen muulloinkin.Homma on täysin syvältä,mutta harva siitä mitään elämänpestiä voi ottaakkan, Kokemuksena ja seikkailumielellä vähän aikaa.Asunnot on yl.jaetteva jonkun toisen kanssa, vain ma makuuhuone.Toinen asukas voi olla vastakkaista sukupuolakin, ei samaa ikäluokkaa, ei suomalainen...Muistakaa aian kiittää kun saattee hyvää opaspalvelua.Edes sen he ovat ansainneet ja turhat rutinat jätetään jo lähteissä kotiin.

        opastaa myös retkillä ja päivystää hotellien aulassa...

        totta, jokainen turisti odottaa oppaan tietävän mahdottoman paljon ja parhaita ovatkin ne, jotka asuvat maassa, kun tuntevat paikallisia oloja, vaikka siihen voi suhtautua hiukan ennakkoluuloisesti, että ovat vaikka avioliiton takia ajautuneet oppaaksi eikä ehkä muuten, kuten kieltenopiskelijat, jotka lähtee kieliharjoitteluun maailmalle


      • aivan juuri
        silti ; kirjoitti:

        opastaa myös retkillä ja päivystää hotellien aulassa...

        totta, jokainen turisti odottaa oppaan tietävän mahdottoman paljon ja parhaita ovatkin ne, jotka asuvat maassa, kun tuntevat paikallisia oloja, vaikka siihen voi suhtautua hiukan ennakkoluuloisesti, että ovat vaikka avioliiton takia ajautuneet oppaaksi eikä ehkä muuten, kuten kieltenopiskelijat, jotka lähtee kieliharjoitteluun maailmalle

        niin, ne samat oppaat tekevät tämän kaiken, päivystävät toimistolla kohdemaassa, käyvät hotelleilla tapaamassa asiakkaita, opåastavat retkillä, päivystävät puhelimeen ja tekevät vielä paljon paljon sitä turisteilta näkymätöntä työtä.


      • että ei maan
        aivan juuri kirjoitti:

        niin, ne samat oppaat tekevät tämän kaiken, päivystävät toimistolla kohdemaassa, käyvät hotelleilla tapaamassa asiakkaita, opåastavat retkillä, päivystävät puhelimeen ja tekevät vielä paljon paljon sitä turisteilta näkymätöntä työtä.

        kielen taitaminen ole välttämätöntä oppaalta, koska olen ymmärtänyt juuri noin, että kaikissa kohteissa ei olla ympäri vuoden, vaan paikka voi vaihtua siten, että kielialuekin vaihtuu. Ja voi olla erinomainen opas, vaikka ei olisi maan kielen alkeitakaan. Pääasia, että tietää paljon, että on tietoa. Se on tärkeintä ja se vaatii jatkuvaa innostusta.

        Ja täytyy olla hyvä pitämään kuria, ettei paikalliset sahaa linssiin ja velota enemmän kuin on kohtuullista. Kyllä omien matkalaisten puolta sen verran pitää pitää, vaikka ajatteleekin oman kohteensakin toimeentuloa. Kuitenkin on tärkeää näyttää ihmisille maailmaa, koska se lisää sitä suvaitsevaisuutta.


    • HH1

      Oppaan palkka on keskimäärin 800 euroa, ei juurikaan enempää. Lisäksi työtä on tehtävä kuusi päivää viikossa ja 10-12 tuntia päivässä.Tavoitettavissa on oltava koko ajan. Työnantaja maksaa usein kuitenkin majoituksen ja hintataso on monissa maissa kuitenkin Suomea alhaisempi.Työnantaja maksaa myös lennot kohteeseen ja takaisin. Palkka ei siis ole päätä huimaava, mutta hyödyllinen kokemus oppaan työ varmasti on!

      • vanha opas

        Olen ollut vuosia oppaan. Palkkaa ei voi suoraan verrata Suomen palkkoihin. Aina toimitot joilla olen työskennellyt, antavat minulle asunnon, kulkupelin - auto, pyörä tai mono ja siihen bensat. Itse ei tarvitse maksaa sähköä eikä vettä, käytät firman konetta ja nettiyhteyttä ym. ym. Nämä asiat on kaikki niitä, joista Suomessa joudut itse maksamaan. Pieneläkin rahalla siis pärjää hyvin. Yleensä oppaat tietävät paikallisten suosimat ruokapaikat, jotka ovathuomattavvasti edullisempia kuin ne turisti- tai rantakadun varrella olevat. Hyvin pärjää!


      • kerrohan

        mikä matkanjärjestäjä maksaa KESKIMÄÄRIN 800 euroa.Kyllä kai palkka on alhaisempi.Palkka on kohdemaahan sovitettu ja jos keskimäärin saa tuota palkkaa on todella kalliissa maissa ollut oppaana.Tottakai maksaa kohteeseen ja takaisin lennot, eihän niitä voisi näillä palkoilla maksaa itse ja kuka muu maksaa työmatkansa missään ammatissa itse.Työaika ei riitä aina 12 tuntia, pitkät retket venyttävät aikaa jopa 14-15 tuntisiksi.Monessakaan maassa ei nykyisin hintataso ole suomea huomattavasti alhaisempi. Tiukkaa tekee-jos palkkaus olisikohdallaan oppaat pysyisivät kauemmin näissä hommissa. Avartavaa homma kuitenkin.


      • ensinen matkaopas

        itse tienasin 900€ kuussa provisiot retkien myynnistä ja muusta oheismyynnistä. Asiakkaat pääosin mukavia, muutama inhottavuus tietenkin sekaan mahtuu.

        Töitä tehtiin kuutena päivänä viikossa, joskus myös enemmän. Kesäkohteissa kun oli paljon oppaita, oli enemmän vapaata-aikaa...

        Suosittelen. Itse en kadu lainkaan!


    • jw5ke67lke68le468le

      pitääkö olla joku tietty tutkinto että pääsee matkaoppaaks vai voiko mennä suoraan lukion jälkeen? entäs minjkä kautta ootte menny?

    • oppaana parhaillaan

      kun aloitin oppaana, sain 2kk vähän pienempää palkkaa ja sen jälkeen 850€/kk provikat 400-800€/kk eli keskimäärin palkka oli 1300-1400€. lisäksi ilmainen asunto ja puhelin liittymä. hotellissa asuessa (joissain kohteissa) kuului aamupala, joissain täysihoito. Lääkärikulut lääkkeet maksettiin tietty myös.
      oon töissä pienellä matkanjärjestäjällä. ja en tosiaan koko aikaa ole töissä. riippuu ihan päivästä, mutta ehkä kerran vkossa on mulla 12H:n päivä ja näin ollut aina kohteesta riippumatta. eli on se vähän firmastakin kiinni, paljonko duunia laitetaan tekemään.

      aikoinaan hain myös isoille, mut niiten palkat oli älyttömän pieniä, joten en ottanut töitä vastaan, vaikka pääsinkin. ylivedon vei kuitenkin detur 450€/kk tarjottiin heiltä.

      • jatkoa..

        sen verran lisäystä vielä, että meillä on sama palkka kohteesta riippumatta. jotkuthan maksaa vähemmän halvoissa kohteissa.
        täytyykin kirjoitella pomolle palkasta, luvannut korotuksen tammikuussa =)


      • viimevuonna
        jatkoa.. kirjoitti:

        sen verran lisäystä vielä, että meillä on sama palkka kohteesta riippumatta. jotkuthan maksaa vähemmän halvoissa kohteissa.
        täytyykin kirjoitella pomolle palkasta, luvannut korotuksen tammikuussa =)

        olin itse viime vuoden matkaoppaana ja täytyy sanoa että rankka oli kausi.
        Palkka isolla matkanjärjestäjällä 470 € ja sitten bonukset jos tavotteet saavutti, siis palvelun ja myynnin. Että tollaset 750 saatto kuussa tienata. Ei paljon päätä huumaa. Tosin työpaivät tahtoivat olla niin pitkiä ja vapaapäivän unelma vain nukkuminen ettei tuota tuhlaamisongelmaa ollut.
        Meillä pisin reissu oli yli 20 tuntia eikä sen jälkeen saanut suinkaan vapaapäivää vaan aamulla taas töihin asiakkaita palvelemaan.
        Kokemus tuo oli mutta toista kertaa ei sitä edes nuorempana jaksa. Ihmettelen ja nostan hattua niille jotka vuodesta toiseen moisessa rumbassa jaksavat!


      • kiiinnostunut
        viimevuonna kirjoitti:

        olin itse viime vuoden matkaoppaana ja täytyy sanoa että rankka oli kausi.
        Palkka isolla matkanjärjestäjällä 470 € ja sitten bonukset jos tavotteet saavutti, siis palvelun ja myynnin. Että tollaset 750 saatto kuussa tienata. Ei paljon päätä huumaa. Tosin työpaivät tahtoivat olla niin pitkiä ja vapaapäivän unelma vain nukkuminen ettei tuota tuhlaamisongelmaa ollut.
        Meillä pisin reissu oli yli 20 tuntia eikä sen jälkeen saanut suinkaan vapaapäivää vaan aamulla taas töihin asiakkaita palvelemaan.
        Kokemus tuo oli mutta toista kertaa ei sitä edes nuorempana jaksa. Ihmettelen ja nostan hattua niille jotka vuodesta toiseen moisessa rumbassa jaksavat!

        Hei!
        Millä matkanjärjestäjällä olit tuon vuoden töissä? Olisi mukava tietää, sillä itsekin olen hakenut matkaoppaaksi tänä vuonna.


      • Tuleva matkaopas

        Moikka Sinulle!

        Itse olen käynyt Päivölän ja en ole vielä lähtenyt ulkomaan osuutta suorittamaan. Olenkin tutkaillut, mille matkanjärjestäjälle hakisin. Millä matkanjärjestäjällä olet? Voisitko sitä täällä sanoa? Olisi kiva tietää. Deturille en todellakaan hae, ihan kauhean huono palkka! Kyllä enemmän pitää saada. Jos tämän viestin näät, niin vastaisitko minulle! Kiitos jo etukäteen ja hyvää kesää siellä opastyössä Sinulle! :-)


    • opaas opaas

      Onpas tässä ketjusssa saatu oppaan työstä melkoisen masentava kuva!
      Itse olen oppaana tällä hetkellä eksoottisessa kohteessa Etelä-Amerikassa, enkä vaihtaisi sitä mihinkään. Totta, palkka ei ole päätä huimaava, mutta tätä ei pidä ruveta palkan takia tekemään. Meillä se pyörii yleensä siinä 600 euron paikkeilla, mutta se riittää vallan mainiosti elämiseen. Rahaa kuluu ainoastaan syömiseen, ostoksiin ja ulkona käymiseen, kaikista muista elinkustannuksista huolehtii firma.

      Lähdin kokeilumielellä alunperin oppaaksi, enkä ole katunut minuuttiakaan. Totta kai joka työssä on ikävät hetkensä, mutta monesti ympäristö ja upeat työkaverit/ystävät ja tiimin henki korvaa sen. Silloin ajattelen, että voisin olla jumittamassa Suomessa jossain ahtaassa toimistokopperossa, mennä töihin kun on pimeää, katsoa ikkunasta räntäsadetta ja mennä kotiin tv:n ääreen pimeässä. Täällä me voimme nautiskella asuntomme altaalla auringosta ja käydä rantabaareissa nautiskelemassa drinksuja. Töitä ei ole 12 tuntia päivässä (riippuu tietysti kohteesta ja myös päivästä, mutta harvemmin).

      On jokaisen oma valinta miten haluaa elämänsä viettää ja mikä tekee onnelliseksi, raha se harvemmin on.

      • ja nautin olostani

        Minä myös teen tälläkin hetkellä oppaan töitä ja vaikka se ei rahallisesti olekaan kaikkein kannattavin vaihtoehto, olen saanut elämänkokemusta enemmän kuin moni ystävistäni tulee ikinä saamaan!
        Asiakkaat tuntuvat muuten monesti olevan kovin kiinnostuneita meidän palkoista..ihmiset hei, enhän mäkään tule teiltä kysymään paljonko saatte palkkaa! eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia..
        Ja muuten..aika typerää tänne laittaa mtn summia..vaikka ei oppaan työhön olisikaan ollut tyytyväinen, voisi tällaiset asiat silti pitää omana tietonaan..


      • opastelen
        ja nautin olostani kirjoitti:

        Minä myös teen tälläkin hetkellä oppaan töitä ja vaikka se ei rahallisesti olekaan kaikkein kannattavin vaihtoehto, olen saanut elämänkokemusta enemmän kuin moni ystävistäni tulee ikinä saamaan!
        Asiakkaat tuntuvat muuten monesti olevan kovin kiinnostuneita meidän palkoista..ihmiset hei, enhän mäkään tule teiltä kysymään paljonko saatte palkkaa! eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia..
        Ja muuten..aika typerää tänne laittaa mtn summia..vaikka ei oppaan työhön olisikaan ollut tyytyväinen, voisi tällaiset asiat silti pitää omana tietonaan..

        Jännää nähdä miten eri käsitys ihmisillä on oppaan työstä ja palkasta, kai noi käsitykset riippuu siitä onko itse ollut oppaana vai ei ja jos on niin millä matkanjärjestäjällä.
        Ite olen opas ja voin sanoa, että palkalla pärjää mainiosti (ellei ole todella kalliissa maassa), mulla jää ainakin enemmän käteen kuin mitä Suomessa jäi. Täällä kun työnantaja maksaa asunnon (paitsi verotusarvo), bensat ja harrastuksistakin puolet. Eli ei sitä kustannettavaa paljoa jää, suurin osa menee syömiseen ja shoppailuun. Kuukaudessa jää talteen semmonen 500 euroa. Palkka on yli 1000 euroa kuussa, miinus tietty verot yms.
        Mitä sitten itse työhön tulee, niin se riippu todella paljon kohteesta, paikasta ja siitä millaisten ihmisten kanssa työskentelet. Itsellä on ollut välillä todella vaikeeta, kun on ikävä Suomeen ja välillä taas on todella hauskaa, kun on tutustunut uusiin ihmisiin ja nähnyt uusia paikkoja ja kokenut paljon. Mitään luksusta työ ei ole, koska paikkaa joutuu vaihtamaan lyhyelläkin varoitusajalla ja sopeutuminen vie aina oman aikansa, lisäks et koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaan. Mutta itse en ainakaan koe joutuvani työskentelemään 24 tuntia vuorokaudessa, vaan vapaata jää ihan tarpeeksi. Asiakkaatkin on suurimmaksi osaksi mukavia, vaikka paskaa niskaan tuleekin, mutta niin sitä tulee Suomessakin palveluammateissa esim. hotellissa tai kaupan kassalla. Kannatan ehdottomasti,että jos oppaaksi haluaa niin lähtee kokeilemaan, aina pääsee pois, jos ei viihdy.
        -opas tälläkin hetkellä


      • myös opas
        opastelen kirjoitti:

        Jännää nähdä miten eri käsitys ihmisillä on oppaan työstä ja palkasta, kai noi käsitykset riippuu siitä onko itse ollut oppaana vai ei ja jos on niin millä matkanjärjestäjällä.
        Ite olen opas ja voin sanoa, että palkalla pärjää mainiosti (ellei ole todella kalliissa maassa), mulla jää ainakin enemmän käteen kuin mitä Suomessa jäi. Täällä kun työnantaja maksaa asunnon (paitsi verotusarvo), bensat ja harrastuksistakin puolet. Eli ei sitä kustannettavaa paljoa jää, suurin osa menee syömiseen ja shoppailuun. Kuukaudessa jää talteen semmonen 500 euroa. Palkka on yli 1000 euroa kuussa, miinus tietty verot yms.
        Mitä sitten itse työhön tulee, niin se riippu todella paljon kohteesta, paikasta ja siitä millaisten ihmisten kanssa työskentelet. Itsellä on ollut välillä todella vaikeeta, kun on ikävä Suomeen ja välillä taas on todella hauskaa, kun on tutustunut uusiin ihmisiin ja nähnyt uusia paikkoja ja kokenut paljon. Mitään luksusta työ ei ole, koska paikkaa joutuu vaihtamaan lyhyelläkin varoitusajalla ja sopeutuminen vie aina oman aikansa, lisäks et koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaan. Mutta itse en ainakaan koe joutuvani työskentelemään 24 tuntia vuorokaudessa, vaan vapaata jää ihan tarpeeksi. Asiakkaatkin on suurimmaksi osaksi mukavia, vaikka paskaa niskaan tuleekin, mutta niin sitä tulee Suomessakin palveluammateissa esim. hotellissa tai kaupan kassalla. Kannatan ehdottomasti,että jos oppaaksi haluaa niin lähtee kokeilemaan, aina pääsee pois, jos ei viihdy.
        -opas tälläkin hetkellä

        Voi sitä onnenpäivää, jolloin kuulin pääseväni oppaaksi. Moni silloin kyseli kannattaako lähteä, sillä eikö palkkataso ole huono?
        Todellakin on kannattanut, sillä itselläni käytössä oleva rahasumma on ollut parempi, kuin vakituisessa asiakaspalvelutyössä Suomessa hankkimani.
        Ai miten niin? No, tässä vastaus:
        Asiakaspalvelutyöstä verot ja sosiaalimaksut vähentämällä saat käytössä olevan rahamäärän. Siitä maksat vuokran, sähkön, veden ja työhön kulkemisen. Nämä kulut minun osaltani hoitaa työnantaja. Paljonko sinulla jäi jäljelle? Veikkaan, ettet enää välttämättä kilpaile kanssani. Uskallan väittää, että itselläni on täällä etelässä enemmän rahaa käytettävissä, kuin monella. Hintataso on edullinen, hankinnat ovat monesti muodikkaampia kuin Suomen vaateketjun rekeistä eikä minun tarvitse kantaa huolta, että samaista vaatetta elokuvateatterin näytöksessä käyttää kymmenen muutakin henkilöä. Sen lisäksi nautin tietysti auringosta, hankin elämänkokemusta, maailmankuvani on todellakin onneksi kansainvälistynyt Suomen takapajulaan verrattuna ja mikä sen parempaa, kuin työnantajan tarjoamat edut, kuten: kulkeminen, asuminen, alennukset, ilmaiset elämykset jne... Mieltä vielä parantaa, kuinka onnellinen olenkaan kaikista niistä etelässä vietetyistä aurinkokuukausista, jotka saan itse "ilmaiseksi" ja joista muut maksavat tuhansia euroja viikosta tai kahdesta. Suosittelen!


      • Nisse
        ja nautin olostani kirjoitti:

        Minä myös teen tälläkin hetkellä oppaan töitä ja vaikka se ei rahallisesti olekaan kaikkein kannattavin vaihtoehto, olen saanut elämänkokemusta enemmän kuin moni ystävistäni tulee ikinä saamaan!
        Asiakkaat tuntuvat muuten monesti olevan kovin kiinnostuneita meidän palkoista..ihmiset hei, enhän mäkään tule teiltä kysymään paljonko saatte palkkaa! eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia..
        Ja muuten..aika typerää tänne laittaa mtn summia..vaikka ei oppaan työhön olisikaan ollut tyytyväinen, voisi tällaiset asiat silti pitää omana tietonaan..

        On mukavaa olla tekemisissä henkilön kanssa, joka nauttii työstään. Niin tulisikin olla. Avoin keskustelu palkoista on ihan asiallista, sillä eri tehtävien peruspalkathan ovat julkista tietoa. Henkilökohtaisen palkan voi jokainen pitää omana tietonaan, mutta alasta kiinnostuneet teitysti haluavat faktaa.

        Nuoret eivät pohdi eläkekertymisiään, mutta tämäkin asia alkaa jossakin vaiheessa kiinnostaa.


    • asdf

      Pääseekö matkaoppaaksi, jos sairastaa keliakiaa ? Onko se sellainen haitta, joka voisi estää matkaoppaaksi pääsemisen?

      • asdf

        kertyykö matkaoppaana olemisesta ollenkaan eläkettä ? kun sekin on aika olennainen asia..


      • minä vain
        asdf kirjoitti:

        kertyykö matkaoppaana olemisesta ollenkaan eläkettä ? kun sekin on aika olennainen asia..

        tää keskustelu on aika kuollutta näköjään täällä. Tarvitaan kommentoinnin elävöittämistä joten ex-oppaat ja opas wannabeet lisää keskustelua kiitos.


      • voi niitä aikoja.
        minä vain kirjoitti:

        tää keskustelu on aika kuollutta näköjään täällä. Tarvitaan kommentoinnin elävöittämistä joten ex-oppaat ja opas wannabeet lisää keskustelua kiitos.

        Muistan kun aloitin oppaana työskentelyn vuonna 1997 ja silloin peruspalkka oli muistaakseni 400 markkkaa aloittelevalle oppaalle, siihen päälle tuli retkimyynnistä provisio. Mietin pitkään että tulenko tuolla palkalla pärjäämään kun se kuulosti niin naurettavan pieneltä.. Mutta yhdyn aikaisempaan kirjoittajaan, että kyllä niilä pienen kuuloisilla palkoilla vaan hyvin pärjää ja vielä jää säästöönkin jos ei ole suurkuluttaja :O) Nimittäin se raha minkä saat on vain ja ainoastaan sinun henk.koht. menoihin, eli syömiseen, vaatteisiin herätesostoihin!! Itse tienaan tällä hetkellä Suomessa yli 3000 euroa, mutta siltikin jää vähemmän ns. herätesostoihin ja ylimääräiseen rahaa kuin jäi aikanaan oppaana työskennellessä. Opasaikoina itsestäni aina tuntui siltä että mitähän sitä nyt ostaisi että saisi niitä palkkarahoja käytettyä.. Suomessa on taas toistepäin.. Pakollisten menojen jälkeen miettii että mistähän sitä saisi venytettyä että saisi joskus uuden vaatekappaleen... Näin se vaan on !! Ulkomaan kohteessa asuminen tulee työnantajan puolelta, eli et maksa sähkölaskuja etkä muutakaan asumiseen liittyvää, et myöskään maksa omia työmatkakulujasi, sinulla on työnantajan puolesta vakuutukset, useasti myös syöt hyvin huokeaan hintaan, jopa ilmaiseksi paikoissa joiden kanssa olette yhteistyössä. Ja tietty itsekin kokkailet... aikanaaa kun asuin hotellissa (joissakin kohteissa) puolihoitokin tuli hotellin puolesta. Joten neuvona teille jotka opasurasta haaveilette, niin älkää antako palkan olla esteenä, se on itseasiassa hyvinkin riittävä. Ja se kokemus mitä saatte työstänne, sitä ei voi edes rahassa mitata.!!


      • Oppaaksi valmistuva
        voi niitä aikoja. kirjoitti:

        Muistan kun aloitin oppaana työskentelyn vuonna 1997 ja silloin peruspalkka oli muistaakseni 400 markkkaa aloittelevalle oppaalle, siihen päälle tuli retkimyynnistä provisio. Mietin pitkään että tulenko tuolla palkalla pärjäämään kun se kuulosti niin naurettavan pieneltä.. Mutta yhdyn aikaisempaan kirjoittajaan, että kyllä niilä pienen kuuloisilla palkoilla vaan hyvin pärjää ja vielä jää säästöönkin jos ei ole suurkuluttaja :O) Nimittäin se raha minkä saat on vain ja ainoastaan sinun henk.koht. menoihin, eli syömiseen, vaatteisiin herätesostoihin!! Itse tienaan tällä hetkellä Suomessa yli 3000 euroa, mutta siltikin jää vähemmän ns. herätesostoihin ja ylimääräiseen rahaa kuin jäi aikanaan oppaana työskennellessä. Opasaikoina itsestäni aina tuntui siltä että mitähän sitä nyt ostaisi että saisi niitä palkkarahoja käytettyä.. Suomessa on taas toistepäin.. Pakollisten menojen jälkeen miettii että mistähän sitä saisi venytettyä että saisi joskus uuden vaatekappaleen... Näin se vaan on !! Ulkomaan kohteessa asuminen tulee työnantajan puolelta, eli et maksa sähkölaskuja etkä muutakaan asumiseen liittyvää, et myöskään maksa omia työmatkakulujasi, sinulla on työnantajan puolesta vakuutukset, useasti myös syöt hyvin huokeaan hintaan, jopa ilmaiseksi paikoissa joiden kanssa olette yhteistyössä. Ja tietty itsekin kokkailet... aikanaaa kun asuin hotellissa (joissakin kohteissa) puolihoitokin tuli hotellin puolesta. Joten neuvona teille jotka opasurasta haaveilette, niin älkää antako palkan olla esteenä, se on itseasiassa hyvinkin riittävä. Ja se kokemus mitä saatte työstänne, sitä ei voi edes rahassa mitata.!!

        Kiitos tosi paljon asian selventämisestä, itse olen valmistumassa kohta puolin oppaaksi ja halusin lisätietoja asiasta. Olet oikeassa että kokemusta mitä siellä kohteissa kertyy ei voi rahassa mitata ja kielitaidon parantumista !


      • machita
        Oppaaksi valmistuva kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon asian selventämisestä, itse olen valmistumassa kohta puolin oppaaksi ja halusin lisätietoja asiasta. Olet oikeassa että kokemusta mitä siellä kohteissa kertyy ei voi rahassa mitata ja kielitaidon parantumista !

        Täällä näyttää olevan aika paljon niin nykyisiä kuin entisiä oppaita ja minua kiinnostaisi tietää, mitä olette tehneet tai aikoneet tehdä oppan työn jälkeen. Opiskelen nyt restonomiksi ja olen ajatellut sen jälkeen mennä oppaaksi kaudeksi tai muutamaksi, mutta entäs sitten? Onko samassa firmassa helppo siirtyä kotimaan tehtäviin?


      • .....
        machita kirjoitti:

        Täällä näyttää olevan aika paljon niin nykyisiä kuin entisiä oppaita ja minua kiinnostaisi tietää, mitä olette tehneet tai aikoneet tehdä oppan työn jälkeen. Opiskelen nyt restonomiksi ja olen ajatellut sen jälkeen mennä oppaaksi kaudeksi tai muutamaksi, mutta entäs sitten? Onko samassa firmassa helppo siirtyä kotimaan tehtäviin?

        Sinun pitää mennä Restonomi-koulun jälkeen joko Päivölän kansanopistoon tai sitten matkanjärjestäjien omille opaskursseille ennen opasuran alkamista. Minun kuulemani mukaan oppaat voivat työllistyä kotimaassa ko. matkanjärjestäjän tehtäviin, mutta tää on siis mutu-tuntumaa.


    • exOpas

      Riippuu aivan kohteesta ja firmasta mille meet töihin.
      Alemman hintatason maissa, kuten Thaimaassa palkka saattaa olla lähempänä 500 euroa ja korkeamman hintatason maissa kuten Italia se on noin 800-900 euroa. Myös se, miten kauan olet työskennellyt vaikuttaa palkkaasi.

      • 17 vuotta oppaana

        Pitkään oppaana viihtyneenä ja useamman valmismatkanjärjestäjän palveluksessa olleena... Eri matkanjärjestäjillä on palkan lisäksi tiettyjä etuisuuksia, joita on hieman vaikeaa mitata aina rahassa. Riippuu paljonko niitä käytät. Ne voivat olla matkaetuja, kenkärahaa, oppareita jne... Mutta jos mitataan selvää rahaa niin Suomen neljänneksi suurin valmismatkanjärjestäjä maksaa SELVÄSTI parasta palkkaa alalla eli Lomamatkat. Huonointa (lue: surkeinta) suurimmista maksanevat Finnmatkat ja Tjäreborg. Aurinkomatkat sijoittuvat jonnekin sinne väliin. Detourista ja Alma Toursista ei ole kokemuksia. Huonoa myöskin noissa kolmessa suurimmassa on järjetön byrokratia, joihin törmää liiankin usein työtä tehdessä... Selkeä raja menee jo sit siinä, kun astuu Lomamatkojen uniformuun - huomattavasti pienempi matkanjärjestäjä (ellei Matka-Vekan osuutta oteta huomioon). Useimmat oppaat tuntevat toisensa ja eikä kolleegoiden tutustumiseen kulu tolkuttomia aikoja, vaan päästään kätevästi töihin käsiksi, jolloin vapaa-aikaakin jää mukavammin. Oma tuntumani on myös, että Lomamatkojen asiakkaat valittavat vähemmän, kuin kolmen suuremman. Miksikö? No, asiakkaat ovat 'järkevämpiä' ja jalat-maassa -tyyppisiä. Myös konkarioppaita on melkoisen mukava määrä ja uusia otetaan 'vain' jos löytyy OIKEASTI hyviä yksilöitä. :-)
        Finnmatkoista en tykännyt järkyttävän byrokratian vuoksi (ja laittoman surkee palkkaus), Tjäreborgilla mentiin niin tai näin ja Ruotsista saneltiin kaikki, Aurinkomatkoilla oli aina huono ilmapiiri ja hirvee pätemisentarve ja aina piti mollata muita matkanjärjestäjiä. Lomamatkoilla on oppailla yleensä hyvä yhteys myös pääkonttoriin ja se helpottaa kovasti. Ja työstä on tietysti aina mukava saada kohtuullinen korvaus. :-)


    • Estrelizia

      Olen Aurinkomatkojen palveluksessa Kanarialla, palkka heti ensimmäisenä kautena 1050 €/kk mahdolliset myyntilisät. Ei tarvitse maksaa asunnosta... Hyvin pärjää ja ainakin mulla jää säästöön niin, ettei Suomessa tartte heti elellä tonnikalalla kun sinne palaan...

      • oikeuteen

        Varokaa ainakin pienia matkanjarjestajia, osa todella pahoja huijareita. Itse olin oppaana eraassa halvassa maassa ja kyseinen firma jatti koko palkan maksamatta. Palkka ei montaa sataa euroa olisi ollutkaan. Todella paha maku jai suuhun ja olen viemassa kyseisen firman oikeuteen.


      • guideline
        oikeuteen kirjoitti:

        Varokaa ainakin pienia matkanjarjestajia, osa todella pahoja huijareita. Itse olin oppaana eraassa halvassa maassa ja kyseinen firma jatti koko palkan maksamatta. Palkka ei montaa sataa euroa olisi ollutkaan. Todella paha maku jai suuhun ja olen viemassa kyseisen firman oikeuteen.

        Moi sinä joka olet haastamassa firmaa oikeuteen, olisiko kyseessä kenties Deturin matkatoimisto, jota olet haastamassa oikeuteen? Olen kuullut kaikenlaista ei niin mairittelevaa juttua kyseisestä firmasta.


      • 20
        guideline kirjoitti:

        Moi sinä joka olet haastamassa firmaa oikeuteen, olisiko kyseessä kenties Deturin matkatoimisto, jota olet haastamassa oikeuteen? Olen kuullut kaikenlaista ei niin mairittelevaa juttua kyseisestä firmasta.

        vaan eras toinen matkatoimisto. Talla minun toimistolla todella alhaista kaytosta, kaikessa huijataan niin tyontekijoita kuin asiakkaitakin. Mietin tassa, joko haastan heidat oikeuteen taikka annan koko jutun 7paivaa-lehdelle (on niin mehukkaita juttuja ja voi sita, miten suomityttoja siella huijataan).


      • ronya85
        20 kirjoitti:

        vaan eras toinen matkatoimisto. Talla minun toimistolla todella alhaista kaytosta, kaikessa huijataan niin tyontekijoita kuin asiakkaitakin. Mietin tassa, joko haastan heidat oikeuteen taikka annan koko jutun 7paivaa-lehdelle (on niin mehukkaita juttuja ja voi sita, miten suomityttoja siella huijataan).

        osaisiko kukaan kertoa minkälainen palkka finnmatkojen oppailla turkissa??


      • tuleva opas
        20 kirjoitti:

        vaan eras toinen matkatoimisto. Talla minun toimistolla todella alhaista kaytosta, kaikessa huijataan niin tyontekijoita kuin asiakkaitakin. Mietin tassa, joko haastan heidat oikeuteen taikka annan koko jutun 7paivaa-lehdelle (on niin mehukkaita juttuja ja voi sita, miten suomityttoja siella huijataan).

        Tsemppiä sulle, toivottavasti saat sun asiat järjestykseen siellä. Ja firma maksaa lentoliput kotiin jos lopetat ko. firmalla.


      • palkka
        ronya85 kirjoitti:

        osaisiko kukaan kertoa minkälainen palkka finnmatkojen oppailla turkissa??

        turkissa on noin 600-700€ majoitus.


      • varoittava esimerkki
        tuleva opas kirjoitti:

        Tsemppiä sulle, toivottavasti saat sun asiat järjestykseen siellä. Ja firma maksaa lentoliput kotiin jos lopetat ko. firmalla.

        Oli töissä Istambulissa matkaoppaana ja firma huijasi, eikä edes työtodistusta suostuneet antamaan. Eli aika kakkapaikkoja voi olla nuo pienet turkkilaiset firmat ainakin... Kerätään kolehtia kaverille, koska tämän työtodistuksen puuttumisen vuoksi hän ei saa nyt minkäänlaisia työttömyysrahoja tms Suomessa.


      • .....
        varoittava esimerkki kirjoitti:

        Oli töissä Istambulissa matkaoppaana ja firma huijasi, eikä edes työtodistusta suostuneet antamaan. Eli aika kakkapaikkoja voi olla nuo pienet turkkilaiset firmat ainakin... Kerätään kolehtia kaverille, koska tämän työtodistuksen puuttumisen vuoksi hän ei saa nyt minkäänlaisia työttömyysrahoja tms Suomessa.

        aika perseestä ettei saa edes työtodistusta? mikähän siinäkin on takana.....


      • tapahtui aikaisemmin
        ..... kirjoitti:

        aika perseestä ettei saa edes työtodistusta? mikähän siinäkin on takana.....

        Ja pelkäävät seurauksia. Eivät varmasti anna todistusta, koska voisivat jäädä kiinni, että ovat kiertäneet lakia.. Taidan tietää tapauksen...


      • Tietoa Vailla oleva
        guideline kirjoitti:

        Moi sinä joka olet haastamassa firmaa oikeuteen, olisiko kyseessä kenties Deturin matkatoimisto, jota olet haastamassa oikeuteen? Olen kuullut kaikenlaista ei niin mairittelevaa juttua kyseisestä firmasta.

        Hei Sinä joka sanoit kuulleesi ei niin mairittelevaa Deturista!Mitähän se mahtaa olla?Olen juuri menossa Deturille työhaastatteluun.Tietääkö joku mikä Deturin aloittavan oppaan palkka on tänä päivänä?
        Onko Detur vakuuttanut oppaansa ja onko niin ettei eläkemaksuja makseta?onko itse huolehdittava veroista?


      • kokemusta on..
        Tietoa Vailla oleva kirjoitti:

        Hei Sinä joka sanoit kuulleesi ei niin mairittelevaa Deturista!Mitähän se mahtaa olla?Olen juuri menossa Deturille työhaastatteluun.Tietääkö joku mikä Deturin aloittavan oppaan palkka on tänä päivänä?
        Onko Detur vakuuttanut oppaansa ja onko niin ettei eläkemaksuja makseta?onko itse huolehdittava veroista?

        taitaa olla Deturin liksa 450 euroo.... juu ja ei tarvitse odottaa mitää eläkemaksuja.. Turkkilainen firma. palkka maksetaan käteen kohteessa. Vakuutukset pitäisi olla kunnossa mutta kannaattaa nekin kyllä tarkastaa kun kyseessä kuiten´kin turkkilainen palkanmaksaja... ja kohtelukin sen mukaista!


    • Selvennetään hieman

      AM:n peruspalkat yhtiössä vietettyjen vuosien mukaan ja tämä on paikkansa pitävää tietoa:
      0-1 vuotta 1100€/kk
      1 – 2 vuotta 1250 €/kk
      2 – 3 vuotta 1380 €/kk
      3 – 5 vuotta 1450 €/kk
      yli 5 vuotta 1500 €/kk

      Tämän lisäksi kuukausittain voi saada myyntipalkkiota maks. 100€. Kohdepäälliköt, kohdevastaavat, apulaiskohdepäälliköt ja muissa erikoistehtävissä toimivat saavat 50-250€ lisää tehtävistä ja kohteesta riippuen.

      Asunto, bensat ja kulkuvälineet talon puolesta ja muutamia muita etuja riippuen kohteista.

      • 17 vuotta oppaana

        No tämä selvensi siis edelleen palkkausasiaa. Kannattaa siis hakea Lomamatkoille, jos ja kun kiinnostaa ja haluaa kohtuullisen korvauksensa työstä. Hyvä myynti lisää välittömästi palkkaa ja parhaimmillaan tuplaa sen.

        Sen jälkeen ilmeisesti aurinkomatkat ja sitten tulevat muut muutamia satoja euroja surkeammalla palkalla.


      • cuuuurious
        17 vuotta oppaana kirjoitti:

        No tämä selvensi siis edelleen palkkausasiaa. Kannattaa siis hakea Lomamatkoille, jos ja kun kiinnostaa ja haluaa kohtuullisen korvauksensa työstä. Hyvä myynti lisää välittömästi palkkaa ja parhaimmillaan tuplaa sen.

        Sen jälkeen ilmeisesti aurinkomatkat ja sitten tulevat muut muutamia satoja euroja surkeammalla palkalla.

        Jos lomamatkat maksaa proviikat suoraan kohteessa käteisellä, mikä muodostaa siis suurimman osan heidän palkastaan, peruspalkkahan ei kuulemma kovin erikoinen ole, niin miten esimerkiksi eläke kertyy?


      • vuffe
        cuuuurious kirjoitti:

        Jos lomamatkat maksaa proviikat suoraan kohteessa käteisellä, mikä muodostaa siis suurimman osan heidän palkastaan, peruspalkkahan ei kuulemma kovin erikoinen ole, niin miten esimerkiksi eläke kertyy?

        Olin finnmatkoilla. Veroja ei maksettu, eläkettä ei kertynyt eikä kuuluttu mihinkään työttömyyskassaan.


      • Oranssi opas

        Aurinkomatkoilla palkat menevät juurikin tuon yllä olevan taulukon mukaisesti. Välillä olen huvikseni laskeskellut, minkälaista kuukausipalkkaa minun pitäisi Suomessa ansaita, jotta pystyisin maksamaan työnantajan kustantamat asumisen, liikkumisen, lennot ja alennetut matkat lomilla, tuetut harrastusmahdollisuudet ja kieliopinnot ym. etuisuudet ja jotta tilille jäisi vielä se sama summa rahaa, joka minulle opastyössä Aurinkomatkoilla jää, ja olen päätynyt kohteesta riippuen välillä reilustikin kolmen tonnin paremmalle puolelle. Vertailu on tietysti välillä vaikeaa maiden erilaisten hinta- ja elintasojen vuoksi.

        Aurinkomatkoilla on sen verran ylivoimaisen laaja kohdevalikoima, etten ihan äkkiä vaihtaisi vaikkapa Lomamatkoille vaikka siellä ehkä voisikin tienata enemmän niin kuin tässä muutama kirjoittaja on maininnut - palkka kun ei minulle ehkä kuitenkaan ole se ykköstekijä työviihtyvyydessä. Kulut ovat kohdemaissani pienemmät, joten tilille jää käytännössä enemmän kuin aiemmissa parempipalkkaisissa töissä Suomessa. Ja sitä eläkettäkin kertyy.

        Aikaisemman kirjoittajan mainitsemasta huonosta ilmapiiristä, pätemisentarpeesta ja muiden matkanjärjestäjien mollauksesta en ole nähnyt merkkejä, mutta toki jokaisessa yrityksessä työntekijöitä on moneen lähtöön ja toisten kanssa on vielä mukavampi tehdä töitä kuin toisten. Työnantajani kohtelee minua erinomaisesti, voin tietysti vaikuttaa saamaani kohteluun ja työviihtyvyyteeni omalla asenteellani. Yhteys joka puolelle on joustava ja mutkaton ja kollegat ovat parhaimmasta päästä. Voin siis häpeilemättä suositella Aurinkomatkoja työnantajana.


      • päivölä
        Oranssi opas kirjoitti:

        Aurinkomatkoilla palkat menevät juurikin tuon yllä olevan taulukon mukaisesti. Välillä olen huvikseni laskeskellut, minkälaista kuukausipalkkaa minun pitäisi Suomessa ansaita, jotta pystyisin maksamaan työnantajan kustantamat asumisen, liikkumisen, lennot ja alennetut matkat lomilla, tuetut harrastusmahdollisuudet ja kieliopinnot ym. etuisuudet ja jotta tilille jäisi vielä se sama summa rahaa, joka minulle opastyössä Aurinkomatkoilla jää, ja olen päätynyt kohteesta riippuen välillä reilustikin kolmen tonnin paremmalle puolelle. Vertailu on tietysti välillä vaikeaa maiden erilaisten hinta- ja elintasojen vuoksi.

        Aurinkomatkoilla on sen verran ylivoimaisen laaja kohdevalikoima, etten ihan äkkiä vaihtaisi vaikkapa Lomamatkoille vaikka siellä ehkä voisikin tienata enemmän niin kuin tässä muutama kirjoittaja on maininnut - palkka kun ei minulle ehkä kuitenkaan ole se ykköstekijä työviihtyvyydessä. Kulut ovat kohdemaissani pienemmät, joten tilille jää käytännössä enemmän kuin aiemmissa parempipalkkaisissa töissä Suomessa. Ja sitä eläkettäkin kertyy.

        Aikaisemman kirjoittajan mainitsemasta huonosta ilmapiiristä, pätemisentarpeesta ja muiden matkanjärjestäjien mollauksesta en ole nähnyt merkkejä, mutta toki jokaisessa yrityksessä työntekijöitä on moneen lähtöön ja toisten kanssa on vielä mukavampi tehdä töitä kuin toisten. Työnantajani kohtelee minua erinomaisesti, voin tietysti vaikuttaa saamaani kohteluun ja työviihtyvyyteeni omalla asenteellani. Yhteys joka puolelle on joustava ja mutkaton ja kollegat ovat parhaimmasta päästä. Voin siis häpeilemättä suositella Aurinkomatkoja työnantajana.

        Valmistuin keväällä Päivölan opas koulusta,työpaikan sain heti.Palkka n.900,puhtaana,veroja ei mene,kun on ulkomailla töissä,auto etu,asunto ilmainen,aamupala ja päivällinen myös.töitä saa tosin tehdä paljon elikä päivät 10-12 tuntisia,mutta etelän lämmössä se menee mukavasti.


      • Ti kanis?
        päivölä kirjoitti:

        Valmistuin keväällä Päivölan opas koulusta,työpaikan sain heti.Palkka n.900,puhtaana,veroja ei mene,kun on ulkomailla töissä,auto etu,asunto ilmainen,aamupala ja päivällinen myös.töitä saa tosin tehdä paljon elikä päivät 10-12 tuntisia,mutta etelän lämmössä se menee mukavasti.

        Eläkettä ei kerry etkä kuulu mihinkään työttömyyskassaan. Vieläkö menee hyvin???


      • vainnn
        Ti kanis? kirjoitti:

        Eläkettä ei kerry etkä kuulu mihinkään työttömyyskassaan. Vieläkö menee hyvin???

        kyllä vain,töitä on,kokemusta karttuu,kielitaito,ym.verotus 0 %,rahaa kertyy ja säästyy,niinkuin sinulla joka olet työtön ja harmittaa.Työtarjouksia on tullut pilvin pimein ja eläkettä karttuu ihan normaalisti.


      • 678
        vainnn kirjoitti:

        kyllä vain,töitä on,kokemusta karttuu,kielitaito,ym.verotus 0 %,rahaa kertyy ja säästyy,niinkuin sinulla joka olet työtön ja harmittaa.Työtarjouksia on tullut pilvin pimein ja eläkettä karttuu ihan normaalisti.

        Jos sanot, että "verotus 0%" niin kyllä se siinä tapauksessa tarkoittaa, ettei sitä eläkettäkään karru.


      • että näin
        678 kirjoitti:

        Jos sanot, että "verotus 0%" niin kyllä se siinä tapauksessa tarkoittaa, ettei sitä eläkettäkään karru.

        ovat kaksi eri asiaa..... eläke kertyy palkasta maksettavalla eläkemaksulla. Asialla ei ole verojen kanssa mitään tekemistä :D


      • ex-opas
        että näin kirjoitti:

        ovat kaksi eri asiaa..... eläke kertyy palkasta maksettavalla eläkemaksulla. Asialla ei ole verojen kanssa mitään tekemistä :D

        Tämä juuri lopettanut Finnmatkojen opas ansaitsi kohteesta riippuen kuukaudessa (myyntilisien ja bonusten yms.. ) kanssa 650-900€. Veroja en maksanut, ja myöskään eläkettä ei kahden vuoden työskentelyajalta ole lainkaan kertynyt. Ruotsalaiset kollegamme makselivat veroja ja kerryttelivät eläkkeitä jne, mutta me suomalaiset mentiin vähän siivellä.
        Kovasti nautin duunista ja sinne ikävöin vaikka lopettamisesta ei ole kauaa, mutta tuli sellanen aika että täytyi lähteä kotiinpäin uusiin haasteisiin.
        Saa nähdä josko sitä joskus vielä hakisi takaisin.


      • 2nd Half
        ex-opas kirjoitti:

        Tämä juuri lopettanut Finnmatkojen opas ansaitsi kohteesta riippuen kuukaudessa (myyntilisien ja bonusten yms.. ) kanssa 650-900€. Veroja en maksanut, ja myöskään eläkettä ei kahden vuoden työskentelyajalta ole lainkaan kertynyt. Ruotsalaiset kollegamme makselivat veroja ja kerryttelivät eläkkeitä jne, mutta me suomalaiset mentiin vähän siivellä.
        Kovasti nautin duunista ja sinne ikävöin vaikka lopettamisesta ei ole kauaa, mutta tuli sellanen aika että täytyi lähteä kotiinpäin uusiin haasteisiin.
        Saa nähdä josko sitä joskus vielä hakisi takaisin.

        Kiitos tästä tosi mielenkiintoisesta ketjusta. Täällä yksi uraputkeensa kyllästynyt keski-ikää lähestyvä nainen, joka lukemastaan rohkaistuneena aikoo tehdä u-käännöksen elämässään ja hakea matkaoppaaksi. Plussat & miinukset ovat tulleet selväksi, joten työnkuvasta tai palkkauksesta en kysele.

        Mutta: olisi mielenkiintoista kuulla onko ex- tai nykyisten oppaiden joukossa ns. vanhempaa porukkaa ? Mitä haasteita on mahdollisesti tullut vastaan, onko jäänyt ns. porukan ulkopuolelle tms.. ? Itse olen avoin, urheilullinen ja mielestäni nuorekas, joten en usko että oman asenteeni takia ainakaan mitään ongelmia tulisi -- mutta vinkkejä otan vastaan mielelläni.


    • 11233

      hei !

      kauanko opas koulutukset oikein kestävät? ja olisiko järkevää mennä lukion jälkeen ensin opiskelemaan esim. matkailualalle, niin olisi koulutusta muuhunkin ja saisi jotain töitä kun tulee takaisin suomeen oppaan hommista?

      • sariiiiiiiiii

        Kannattaa ehdottomasti käydä joku koulutus lukion jälkeen. Matkailualaa opiskellessa voi esim. työharjoittelut tehdä matkaoppaana, ainakin Detur ja Aurinkomatkat ottavat opiskelijoita. Ja sitten kun koulun jälkeen hakee matkaoppaaksi niin jos ei ala kiinnostakaan niin olisi ainakin joku ammatti jo niin helpompi sitten löytää muuta työtä yms.


    • egyptih

      Deturin on muuttunut paljon viime vuosina. Oppaista välitetaan aidosti.
      Palkkaus lahtee 600e ja normaali opas ei normaalisti edes tarvitse palkkaansa koskea silla opas tienaa retkikomissioilla enemman kuin palkka on. joskus jopa tuplasti jos on hyva palkka silla komissi prosentti on korkeampi kuin muilla firmoilla ja se on joissain kohteissa henkilokohtainen. Asunto on ilmainen oppaille. (sisaltaa vesi ja sahkolaskut). Palkat maksetaan kohteessa.
      Opaskoulu on ilmainen ja se pidetaan kohteessa. Lennot maksetaan kohteeseen ja takaisin. Palkka nousee joka kausi.
      Tapaturma vakuutus kuuluu myos ja ei ole mikaan pilipali vakuutus vaan eurooppalaisen vakuutus. Deturilla on myos Antalyassa Call Center (Matkatoimisto tyota) jonne etsitaan tyon tekijoita yli 12kk pituiseen tyosopimukseen. Asiat on muuttunut paljon viime vuosina.

    • Keliakiako

      Onko keliakia este matkaoppaan ammatille? Sitä kysyttiinkin jo aiemmin, muttei siihen ole vastausta löytynyt..

    • vilpuri

      Keliakia ei estä matkaoppaana työskentelyä mutta eksoottisemmissa kohteissa keliaakikoille sopivien valmisteiden löytäminen voi olla todella hankalaa.

    • yksvhjsaooooo

      Entä onko Epilepsia este matkaoppaan uralle? Jatkuva lääkitys on päällä, mutta ovatko ne sitten maksaa itse jos niitä ko maassa edes myydään?

      Miten vapaa aika? Jos töitä on 10-12 viikossa, niin kerkeääkö siellä oikeasti myös "vapaita" pitelemään?

    • oppaaksikko!?

      Hei,

      Onko tietoa tämän hetkisistä Deturin palkoista??

    • WhereTheSunIsShining

      Deturilla lähtö palkka kaikissa kohteissa on 600 Euroa, paitsi Antalyan alue (Antalya, Belek, Kemer) jossa se on 700 Euroa. näiden päälle myyntivoitot retkistä (Antalyassa huonot) jotka ovat esim. Alanyassa hyvät jos myyt hyvin. Palkka nousee joka vuosi 50 Euroa, 800 euroon asti.
      Näin on ollut ainakin viimeaikoina.

    • jaan2

      Olen lähdössä Tjäreborgille oppaaksi, ja hakutilaisuuden infossa ensimmäisen kauden palkaksi ilmoitettiin 850e /kk komissiot. Ja niinkuin muillakin, asunto, netti, sähkö jne on ilmaista. Eli en sanoisi tuota palkkaa huonoksi, niinkuin joku Tjäreborgin palkkaa sanoi. Ja palkka on tosiaan sama, kohdemaasta huolimatta. Esim Thaimaassa tuolla rahalla elää kyllä hyvin.

      • Muillakin

        Miten niin asunto ilmainen niin kuin MUILLAKIN, ei ainakaan Apollolla asunto ole ilmainen....


    • sadettapakoon

      Mitkä ovat tällä hetkellä oppaiden palkat, kertokaa kaikista firmoista joista tiedätte, kiitos:D

    • exmatka

      Finkuilla palkka vaihtelee kohteesta toiseen, mutta sanoisin keskipalkan olevan siinä 700 euron hujakoilla. Komissiota myynnistä ei makseta! Itse maksat puhelinlaskusi. Töissä ruoka päivästä toiseen samaa, ravintoarvoltaan erittäin köyhää.

      Hae Aurinkomatkoille. Paras palkka, eläkettä kertyy ja asiallisempaa jengiä (niin kollegat kuin asiakkaatkin).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe