On mennyt niin erikoiseksi tää homma romujen eli varaosa-autojen eli rojektikärryjen eli katsastamattomien roppeloiden suhteen.
Enää nääs ei saa autoa pois rekisteristä kuin esittämällä romutustodistuksen, jonka saa vain monopolista eli Suomen Autokierrätys Oystä.
No, onneksi nyt taasen saa auton seisontaan eli pois liikennekäytöstä, jolloin siitä ei makseta vakuutusta eikä käyttömaksua. Rekisterilaput jäävät paikalleen.
Mitäs tästä sitten seuraa?
Suomen autokanta kasvaa (paperilla) hillittömästi, kun Suomen Autokierrätyksen kautta poistuu vain 10-20% romuautoista, loput jäävät rekisteriin ja itse autot ties minne, "vararekisterikilpiä" alkaa kertymään kaikille jotka sellaisia tarvitsevat.
Romunkerääjät pystyvät kait silti toimimaan kuten nykyisin, pitää vaan ottaa niiltä nimi luovariin. Miten nämä "liikennekäytöstä poistetut", voiko sellainen levätä minun nimissäni vaikka kymmenen tai sata vuotta ilman ongelmia? Jos joskus tulee kysely, niin sitten voi esittää luovarin, jossa on todellisen tai keksityn henkilön nimi. Ostajan velvollisuushan se on ilmoittaa muuttuneet tiedot ajoneuvorekisteriin - eihän myyjälle jää edes mitään todistetta myynnistä, ellei erikseen sitä luovaria tee.
Pitää tästä nimittäin lähteä hakemaan yksi romu varaosiksi, kait niistä sitten taas aikanaan pääsee eroon ilman että pitää itse kuskata Stenan tai Kuusakosken vajaan sadan kilsan päässä sijaitsevaan keräilypaikkaan. Monopoli ei nimittäin nouda romuautoja, ei ilmaiseksi eikä edes maksua vastaan (romu-ukko tyrkkäsi viimeeksi 20-eurosen kouraan kun haki pösön pois pihasta)
Kysymys siis kuuluu - kerääväthän nämä romu-ukot vielä maaseudulla romuautoja, kerääväthän? Nimittäin jos tämä uusi laki hankaloittaa heidän toimintaansa, niin alkaa taas romua kertyä nurkkiin ja maalaismaisemaa pilaamaan...
Romutustodistus - seuraukset?
4
3394
Vastaukset
- Tiiselitahvo
No, piti vielä urputtaman siitä asiasta, joka tälläkin palstalla on jo hokattu.
Eipä nimittäin kannata poistaa autoa liikenteestä, mikäli on mitään aikomuksia myydä sitä. Aiemmin vakuutuksen seisonta-ajan sai päälle/pois puhelinsoitolla, ja luovuksen jälkeen auto oli automaattisesti vakuutettu kun uudella omistajalla oli 7 päivää aikaa tehdä vakuutus ja muutosrekisteröinti.
Nyt liikennekäytöstä poistettu auto poistuu samalla automattisesti vakuutuksesta. Poisto tehdään rek.otteen teknisellä osalla katsastuskonttorilla. Samoin tapahtuu liikenteeseen palauttaminen, eikä omistajavaihdoksessa ole mitään poikkeusta tästä rosessista. Jos auto on nyt seisonnassa:
- sillä ei voi tehdä koeajoa ennen kuin sen ottaa liikenteeseen
- uusi omistaja voi ajaa autolla vasta kun on ensin käynyt katsastuskonttorilla auton papereiden kanssa. Autokauppa tälläisen suhteen voidaan tehdä vain virastoaikaan.
- soittelin konttorille ja kysyin, josko tälläistä autoa saa hinata. Eivät osanneet sanoa! Tosin, sanoivat että hinattavassa tulee olla liikennevakuutus, voikos liikennekäytöstä poistetulla autolla olla liikennevakuutus? Eli, onko tälläisen auton hinaaminenkin kiellettyä?- Romunen
Niin ja mites se menee kun autossa pitäisi olla kaikki osat tallessa kun sen vie romutettavaksi. Jos oletetaan, että mulla on kaksi samanlaista autoa joista toisessa on laho koppa mutta hyvä tekniikka niin pitääkö mun viedä se romikselle koneineen päivineen ja sitten ostaa motti takas varaosiksi jäljelle jäävään autoon???!!! Ei rutto tää on SARVIKUONOJEN maa!!!
- pajaörkki
Romunen kirjoitti:
Niin ja mites se menee kun autossa pitäisi olla kaikki osat tallessa kun sen vie romutettavaksi. Jos oletetaan, että mulla on kaksi samanlaista autoa joista toisessa on laho koppa mutta hyvä tekniikka niin pitääkö mun viedä se romikselle koneineen päivineen ja sitten ostaa motti takas varaosiksi jäljelle jäävään autoon???!!! Ei rutto tää on SARVIKUONOJEN maa!!!
Älkää vaan luovuttako mitään autonromua ilmaiseksi!!
Tämä järjestelmä on kehitetty vain isoja romuliikkeitä varten.
Autot on luokiteltu ongelmajätteeksi mutta osat ei.
Eli siitä pitää saada sama hinta kuin romusta.
Täysipainoisesta autosta yli 100€.
Romutustodistus on pelkkä huijaus,että saataisi autosi ilmaiseksi.
Suositus on että jätetään auto luonnonhelmaan omalla
tontilla koska hinta ei siitä enää laske.
- romuroope77
Kannattee vanha romuauto hylätä jonnekkin Helsingin kadulle, rakennusvirasto siirtää ne tattarisuolle ja 60 pv kuluttua omistusoikeus siirtyy kaupungille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472